Autoverotus, Tulli

oikeudenmukaisuutta1

Kerron oman tapaukseni auton ulkomaantuonnista ja kohtaamastani Tullin toiminnasta autoverotuksellisessa asiassa.
Kohtasin Tullin toimesta sellaista toimintaa, jota en uskonut Valtiovarainministeriön alaisuudessa toimivalta elimeltä kohtaavani. Laitos on perustuslakiin perustuva ja verovaroin ylläpidetty, jonka oikeudenmukaisiin päätöksiin kansalaisen tulisi pystyä luottamaan.

Hain siis vuoden 2013 alussa suuri päästöisen Saksalaisvalmisteisen henkilöauton ulkomailta. Auton maahantuonti onnistui sujuvasti ja Tullin virkamiehen tekemän katsauksen jälkeen auto kyettiin verottamaan verotuslain mukaisesti. Päätös tulikin nopeasti postitse, jo kahden viikon kuluttua. Päätöksessä esitetty veromäärä ei tietenkään miellyttänyt, sillä auton ulkomailla tinkimääni ostohintaan (12 000€) lisättäisiin lähes 8500€ veroa. Laskun maksuaika oli erittäin lyhyt vain n. 2 viikkoa.

Tein veropäätöksestä oikaisuvaatimuksen heti vaaditun kahden kuukauden odotteluajan jälkeen. Vaatimuksessa esitin oman kantani auton arvonmääritykseen, jonka Tulli oli tehnyt vertaamalla autoani vain kolmeen vastaavanlaiseen Suomessa myynnissä olleeseen autoon. Internetistä kaikkialta etsittyäni löysin ainoastaan yhden verrokki autoista. Autot Tullin veropäätöksessä olivat myös huomattavasti vähemmän ajettuja kuin omani, joten autojen vertailu on täydytty tehdä suurelta osin mielivaltaisesti.
Verotuslain mukaan käytettynä maahantuotua auto täytyy verottaa syrjimättä ja oikeudenmukaisesti. Tällöin autoa ei voi verottaa enempää, kuin Suomessa uutena myydyssä autossa on veronosuutta jäljellä. Löysin sattumalta Internetistä listan Suomessa uutena myydyistä saman korimallin autoista, jonka liitin oikaisuvaatimukseeni. Listassa uutena myydyt samanmerkkiset bensiini ja diesel moottoreilla olivat olleet kyseisenä valmistusvuonna saman hintaiset ja samana vuonna autoverotettu painon mukaan, ei päästöperusteisesti. Tuontihetkellä käytettyjen diesel autojen hinnat kuitenkin olivat huomattavasti pienemmät, kuin bensiinikäyttöisten ja autoani päädyttiin vertaamaan vain vastaaviin kalliimpiin bensiinikoneisiin autoihin. Tällä perusteella uskon Tullin verottavan huomattavaa määrää autoista väärin ja monilla autontuojilla olisi oikeus suuriinkin verovähennyksiin. Mikäli autontuoja vain ymmärtää vaatia. Omatoimisesti Tulli tuskin korjaa virhettään tämänkään päätöksen jälkeen. Minulle palautettiin enemmän kuin olin vaatinut arvonmääritykseen liittyen, vajaat 2000€ euroa. Laskelmassa oli kuitenkin huomautus, että vero voitaisiin määrittää vaihtoehtoisesti takaisin määrityksellä, jolloin päätös minua edukseni ei olisikaan niin hyvä. Kuin varoituksena jatkovalituksesta.

Vastaus Tullilta oikaisuvaatimukseen saapui sen jätöstä vasta puolenvuoden kuluttua, useiden tiedusteluiden jälkeen. En uskonut olevani virkamiestasoisten toimijoiden kanssa tekemisissä. Palautussummaan oli lisätty palautuskorko, joka oli 0,5 % yksikköä palautettavasta määrästä. Pankkini käyttötilissäkin on isompi korko. Mikäli kansalaisella olisi maksettavaa tullin suuntaan, korko olisi väh. 7 %. Päätös palautuskoron suuruudesta on ilmeisesti päätetty Tullin etujen ajamiseksi Eduskunnassa.

Toinen oikaisuvaatimukseni aiheista on päästöperusteinen verotus, joka on jo osoitus Tullin täydestä hallitsemattomuudesta verolainsäädäntönsä suhteen. Päätöstä päästöperusteisesta verotuksesta ei ole vielä julkistettu, koska ilmeisesti asian käsittely on korkeimmassa oikeudessa vielä kesken.

Toivon tämän herättävän keskustelua ja puolustusalttiutta kansalaisten keskuudessa. Auton hakijat: - Ne on teidän rahanne! Kohtalotovereille toivotan onnea ja sitkeyttä taisteluun!

12

753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korkoa päästöistä

      No tullista en ota kantaa, mutta sulla on käyttötilillä hyvä korko, kun se on ollut jo muutaman vuoden tyypillisesti 0,00 %

      Päästöperusteisesta autoverotuksesta olen samaa mieltä, jos auto on otettu 1. kerran käyttöön ennen 1.1.2008

    • Realis

      Minkäs teet, tuulimyllyjä vastaan taistelua. Itsellä samanlaisia kokemuksia useampi.
      Syy löytyy kun katsot peiliin. Suomen kansa, yhä nöyriä maaorjia. Äänestävät joka vuosi samat puhuvat päät eduskuntaan, jotka ovat viime vuosina vain lisänneet virkamiesten määrää ja sitä kautta mielivaltaa.
      300 000 turhakepäällikköä ulos, näin aluksi.

      • JuuJuuJooJoo

        "Äänestävät joka vuosi samat puhuvat päät eduskuntaan"

        Etuskuntavaalit kuitenkin vain joka 4. vuosi, ei joka vuosi.


      • Oivoi111
        JuuJuuJooJoo kirjoitti:

        "Äänestävät joka vuosi samat puhuvat päät eduskuntaan"

        Etuskuntavaalit kuitenkin vain joka 4. vuosi, ei joka vuosi.

        Taas näitä. Fiksu Hölmölän ikuinen orja.


    • oikeudenmukaisuutta1

      Se on totta, että asioihin ei saada muutoksia aikaan, jos ei sitä vaadita.

      Vielä tarkennusta tapaukseen:

      Minuun ei oltu Tullin suunnasta ei valituksen vireilläoloaikana ainuttakaan kertaa yhteydessä. Itse kyselin ja tivasin, milloin päätös tehdään. Siellä hitauksen syy vedottiin kesälomiin ja vähäiseen henkilöstömäärään. Paperini otettiin käsittelyyn vasta kahden kuukauden kuluttua niiden jätöstä. Virkamiehen olisi tullut tänä aikana selvitettää asia tai ilmoitettava minulle syy viivytykseen. Mitään ei kuulunut.

      Päätös lopulta tuli seuraavalla viikolla, kun vetosin perustuslakiin ja virkamiehen hyvän hallintotavan säännöksiin. Siinä vaiheessa autoni (todellinen!!) arvo osattiin määrittää viikon aikana! Ei oikein osoita Tullilta aihetta kansalaisten suomaan luottamukseen.

    • www.autoverotus.info

      Tarkennatko vielä että kävikö sinulla siis näin:

      6kk odotusajan jälkeen
      a) verotusarvoa korjattiin -> sait palautusta
      b) veroprosenttia ei vielä korjattu -> siihen luvattiin palata kun KHO-päätös saadaan

      Ja sinulla oli yhdessä ja samassa valituksessa molemmat vaatimukset?

      Tämähän on itse asiassa aika lupaava uutinen. Virallinen Tullin kanta on kaiketi ollut se että jos valituksessa mainitaan b), niin siihen ei juuri vilkaistakaan ennen kuin virallinen KHO-päätös aiheesta joskus saadaan. Mutta siis ilmeisesti on mahdollista saada välipäätöksiä myös ennen tätä.

      (Tietysti tämä voi myös kieliä siitä, että sitä KHO-päätöstä saadaan odottaa vielä pitkään...)

      • oikeudenmukaisuutta1

        6kk jälkeen saapunut veroehdotus oikaisuvaatimukseeni liittyi autoni korkeaan verotusarvoon. Veron määrä putosi lähinnä sen vuoksi, koska vaadin Tullia vertaamaan autoani (uutena samanhintaisena myytyihin) dieseleihin, eikä (käytettynä arvokkaampana pidettyihin) bensakoneellisiin.

        Siihen asiaan Tulli ei keksinyt selitystä ja liikaveron osuus palautettiin mukisematta ja perustelematta. Näin ollen, todella moni tuontiauto verotetaan tällä hetkellä syrjivästi. Oman automerkkini kohdalla käytettyjen diesel- ja bensa-autojen hintaero oli huomattava.

        Päästöveroprosentin kohdalla vaatimus jäi toistaiseksi avoimeksi KHO:n puuttuvan päätöksen vuoksi. Veroprosentti on nyt 41%, vaikka sen tulisi olla korkeintaan 29%.
        Tullin virkamies kuitenkin totesi Tullin palauttavan liikaa perityn veron auton tuojille automaattisesti, jos/KUN KHO tuomitsee Tullin toimineen asiassa väärin jo vuosien ajan. Melkoisista summista on kyse.


      • www.autoverotus.info
        oikeudenmukaisuutta1 kirjoitti:

        6kk jälkeen saapunut veroehdotus oikaisuvaatimukseeni liittyi autoni korkeaan verotusarvoon. Veron määrä putosi lähinnä sen vuoksi, koska vaadin Tullia vertaamaan autoani (uutena samanhintaisena myytyihin) dieseleihin, eikä (käytettynä arvokkaampana pidettyihin) bensakoneellisiin.

        Siihen asiaan Tulli ei keksinyt selitystä ja liikaveron osuus palautettiin mukisematta ja perustelematta. Näin ollen, todella moni tuontiauto verotetaan tällä hetkellä syrjivästi. Oman automerkkini kohdalla käytettyjen diesel- ja bensa-autojen hintaero oli huomattava.

        Päästöveroprosentin kohdalla vaatimus jäi toistaiseksi avoimeksi KHO:n puuttuvan päätöksen vuoksi. Veroprosentti on nyt 41%, vaikka sen tulisi olla korkeintaan 29%.
        Tullin virkamies kuitenkin totesi Tullin palauttavan liikaa perityn veron auton tuojille automaattisesti, jos/KUN KHO tuomitsee Tullin toimineen asiassa väärin jo vuosien ajan. Melkoisista summista on kyse.

        Ok, hyvä homma sinulle.

        Selvittelinpä vielä vähän että missä KHO menee tämän casen kanssa? Tiedustelin niiden "asiakaspalvelusta" asiaa ja sain kohteliaan mutta äärimmäisen vähän lisäinformaatiota sisältävän viestin:

        "Tiedustelunne johdosta asian esittelijä ilmoittaa ettei k.o. valituksen käsittelyaikataulua valitettavasti voida tässä vaiheessa tarkemmin arvioida. Veroasioiden keskimääräinen käsittelyaika oli 30.11.2013 n. 16 kk."

        Hum, mitähän tuosta nyt sitten pitäisi päätellä...


      • Päätöksiä odotteleva
        www.autoverotus.info kirjoitti:

        Ok, hyvä homma sinulle.

        Selvittelinpä vielä vähän että missä KHO menee tämän casen kanssa? Tiedustelin niiden "asiakaspalvelusta" asiaa ja sain kohteliaan mutta äärimmäisen vähän lisäinformaatiota sisältävän viestin:

        "Tiedustelunne johdosta asian esittelijä ilmoittaa ettei k.o. valituksen käsittelyaikataulua valitettavasti voida tässä vaiheessa tarkemmin arvioida. Veroasioiden keskimääräinen käsittelyaika oli 30.11.2013 n. 16 kk."

        Hum, mitähän tuosta nyt sitten pitäisi päätellä...

        Taitaa h*elvetti jäätyä ennen kun KHO saa päätöksensä julki...


    • Veroettu

      Tulisikohan KHO:n päätös kohta? Kouvolan hallinto-oikeuden päätöksestä on nyt kulunut enemmän kuin keskimääräinen 16kk...

    • khonsyväkurkku

      Päätös tulee sitten kun autovero on poistettu. Ko. asia vie mielenkiinnon pois näistä päätöksistä ja sinne voidaan kirjoittaa ihan mitä vaan.

    • mullitulli

      Tullin toiminta on pelkkäää rahastusta. Ne koittaa pitää sen huojuvan paskan kasassa. Jopa niiden oma mies kertoi kirjassaan, että sota on jo hävitty.

      Tommi Kivilaakso, ex verojohtaja
      ”Muistan, että autoverotus söi työajasta useimmiten koko päivän. Tilanne paheni 1990-luvun loppua kohden. VM pyrki betonoimaan tämän vanhan ja omituisen verotusarvoperusteensa mutkikkaisiin sääntöihin. Tulli joutui sitä sitten soveltamaan ja istumaan omilla housuillaan tuleen – housuilla, jotka eivät sitten kestäneet, vaan paloivat kerta toisensa jälkeen ylemmissä oikeusasteissa. – Jo silloin alkoi tuntua vahvasti siltä, että me hävitään tämä sota”.

      Toin itse projektin, johon meni yli 4 tuhatta korjauksiin ja siltikään se ei vastaa nettiautossa myynnissä olevia siistejä palejä. Omassani on kolhuja siellä täällä. Sain verohelpotusta kokonaista 231€, eli 6%. Lisäksi laittoivat 30% = 266€ rangaistusveroa, koska olin ilmoittanut kilometrit väärin. Kuka voi tietää mitä 13 vuotta vanhalla autolla on ajettu, josta ei ole mitään historiaa tiedossa, ei kukaan. Auto maksoi 1500 kuluineen ja siitä tulli haluaa hiukan yli tonnin autoveroa.

      Aikasempi tuonti oli 2010 transit, josta 3100€ veroa ja rangaistusvero päälle noin 500€. Jälleen sama syy, oli kilometrit väärin.

      Se on käsittämätöntä, että jos verovelvollinen ilmoittaa jostain puutteesta, kuten talvirenkaat, niin sillä ei ole mitään merkitystä. Jos tulli huomaa että niitä on "kusetettu" kilometreissä (joita kukaan ei kuitenkaan varmuudella tiedä), niin se maksaa heti perkeleesti verovelvolliselle.

      On kontolla muitakin tuonteja, joissa kohtelu on ollut pelkkää rahastamista. Niistä myöhemmin.

      Ylimielistä touhua, eivät ymmärrä kenen palveluksessa ovat.
      On aika uskomatonta, että 70 miljoonaa euroa makaa siellä väärin perustein verotettuna, eikä kukaan osaa sanoa koska rahoja aletaan palauttamaan. Totta on että politikot valehtelee päin naamaa. Kehotan kaikkia laittamaan aina cc:n jollekkin kansanedustajalle, koska muutuin he eivät tiedä kunka veronmaksajia kohdellaan. Itse olen tehnyt näin jo pitkän aikaa. En tiedä onko sillä vaikutusta, mutta ainakin saavat postia ja ehkä joku niitä jopa lukee. Tärkeintä on saada sinne eduskuntaa tietoa siitä miten kentällä toimitaan.

      Muistakaa cc:tä aina kun laitatte tulliin emailia.
      kertokaa kokemuksista, se on tärkeää. Mikään ei muutu jos vain tyydytään siihen mitä ne VM:n kätyrit meille tarjoaa.

      Tilanne on kuitenkin se, että autovero on laiton !
      Miksi suomalaiset aina maksaa kaikesta enemmän kun muut EU:laiset ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1676
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1391
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1222
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1086
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      849
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      186
      743
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe