Yksin asuvan ja keskipalkkaisen mahdollisuudet

avuton tekijä

Kaikkihan tietävät miten typerää on maksaa kymmeniä tuhansia vuokraa tyhjästä, se ei ole mikään uutinen. Omistusasunto on se, mikä varmasti on monella tavoitteena.

Ongelmaksi muodostuukin se, että miten yksin keskipalkkainen pystyy ostamaan omistusasunnon tai -talon? Asumisoikeus vaikutti aluksi hyvältä vaihtoehdolta, mutta järjettömät (~800€) vastikkeet pilaavat tuonkin mahdollisuuden, lyhennettävän velan päälle - maksuaika venyisi niin pitkäksi, että melkein kannattaisi ostaa asunto josta jotain saisi takaisinkin, ropojen sijaan. Mikäli siis oikein olen käsittänyt.

Talossahan ei vastikkeita ole, vaan vero/tonttivuokra ja lämmitys/sähkö/vesi. Etelässä kaupunkien välillä villejäkin vaihteluja - Länsi-Suomessa lähtöhinnat kohtalaisissa taloissa sen 250.000€. Taloissa lisäksi se ongelma, että neliömetrejä helposti aivan liikaa, eikä vaihtoehtoja juurikaan ole, ellei vuokralaisen/vuokralaisia ota.

Mitä tälläisessä tilanteessa on edes mahdollista tehdä? Onko pakkonaittaa itsensä ja ottaa riski, että menettää kaiken loppusuoralla toisen sekoilujen vuoksi? Oman perheeni kohdalla kävi juuri näin, ja tätä en ikinä tule sallimaan itseni kohdalle.

Seuraava vaihtoehto vuokralaisten ottaminen? Kovin toivottomalta tuntuu, eikä vuokra tunnu yhtään paremmalta vaihtoehdolta. Mitä tässä on tehtävissä?

5

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokotai....

      Jos työpaikka ei ole este, muuta kauas Helsingistä.

      Jos työ sitoo etelä suomeen, maksat mitä pyydetään.

      • Muutakin kuin asunto

        Tämä on paras mahdollinen ohje. Itse asun pikkukaupungissa, jossa hyvän keskustakaksion saa 1500 euron neliöhinnalla, siis hyvinkin alle sadan tonnin. Keskipalkkainen maksaa sen yksinkin jo kohtuullisen helposti. Ja jos ihan välttämättä pitää yksin asua ok-talossa, sellaisenkin saa muutaman kilometrin päästä kohtuuhinnalla. Oopperataloa täällä ei ole, mutta muuten täysin riittävät palvelut normaalielämään. Eikä liikenneongelmia.

        Jos on pakko mennä Helsinkiin, varaudu tekemään ensimmäiset kymmenen vuotta töitä pelkästään asuntosi eteen. Onhan se komeaa, kun omistaa lopulta kalliin asunnon, mutta minusta on mukava omistaa muutakin kuin seinät.


      • mitä jää käteen?
        Muutakin kuin asunto kirjoitti:

        Tämä on paras mahdollinen ohje. Itse asun pikkukaupungissa, jossa hyvän keskustakaksion saa 1500 euron neliöhinnalla, siis hyvinkin alle sadan tonnin. Keskipalkkainen maksaa sen yksinkin jo kohtuullisen helposti. Ja jos ihan välttämättä pitää yksin asua ok-talossa, sellaisenkin saa muutaman kilometrin päästä kohtuuhinnalla. Oopperataloa täällä ei ole, mutta muuten täysin riittävät palvelut normaalielämään. Eikä liikenneongelmia.

        Jos on pakko mennä Helsinkiin, varaudu tekemään ensimmäiset kymmenen vuotta töitä pelkästään asuntosi eteen. Onhan se komeaa, kun omistaa lopulta kalliin asunnon, mutta minusta on mukava omistaa muutakin kuin seinät.

        Hahhah! Ei voi puhua pelkästä Helsingistä, kun siinä ympärillä asuu toiset 600 000 ihmistä ja työpaikatkin ovat hajautuneet ympäri seutua, etenkin tilaa vaativa teollisuus.

        Jos nyt ei ihan välttämättä tarvitse saada asuntoa Kehä I sisäpuolelta, niin eipä ne hinnat niin suunnattomasti korkeampia ole verrattuna muihin isompiin kaupunkeihin.

        Muualle muutettaessa joutuu myös tyytymään pienempään palkkaan ja lopputulos on plus miinus nolla. Olen nimittäin itsekin pariin kertaan tätä temppua harkinnut ja kävin jopa työhaastattelussa. Joka loppui erittäin lyhyeen. Olin kuvitellut, että jengiä houkuteltaisiin maksamalla vähintään PKS tason palkkaa, mutta "myyntivalttina" olikin halvemmat asunnot & myös selvästi kehnompi palkka.

        Jos olisin täkyyn tarttunut, niin käteen ei olisi jäänyt euroakaan enempää. Ainoa hyöty olisi ollut, että kämpän olisi saanut hankittua hieman lähempää työpaikkaa.

        Sijoitusmielessä pienelle paikkakunnalle muutto on itsemurhaan verrattavissa. OK, tämä voi toimia eläkeläisellä, jonka on tarkoitus muuttaa seuraavaksi puupalttoossa 1,8 m syvyyteen. Mutta normi työntekijällä tilanne on toinen - jos alue alkaa taantua (esim. iso tehdas tms. työllistäjä lyö lapun luukulle), asuntojenkin hinnat voivat laskea ja paluu PK-seudulle voi muuttua liki mahdottomaksi, kun myyntihinnalla ei enää saisi edes yksiötä.

        Jos olisin em. täkyyn tarttunut, niin olisin todellakin tehnyt turskaa juurikin em. riskin toteutuessa ao. paikkakunnalla.

        Kaikkien pienimmät paikkakunnat ovat ihania vielä siitä, että on vain se yksi työnantaja. Jos menee sukset ristiin pomon kanssa, pääsee etsimään uutta työpaikkaa JA asuntoa.


    • joopa joo..

      Asut vuokralla ja se tulee varmasri nousemaan 20 euroa/kk lisää vuodessa. Katso vain..

    • humuhe

      Minä olen keskituloinen ja vieläpä YH, mutta kyllä minullakin on ollut rahaa ostaa omistusasunto. Omakotitaloon ei ole varaa, mutta pieneen huoneistoon kylläkin. Neliöhinta oli noin 2000 e/m2 ja sijainti pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Työmatka on kylläkin pitkä.

      Kannattaa tyytyä ensiksi vaatimattomampaan asuntoon ja sen jälkeen vaihtaa tarvittaessa isompaan. Moni tekee sen virheen, että ostaa tulotasoonsa nähden ihan liian kämpän ihan liian hyvältä sijainnilta.

      Ihan ekaksi kannattaa alkaa pakkosäästämään asuntolainan käsirahaa varten ja pankin nettisivujen lainalaskureilla laskeskella, että millaista asuntoa maksaisi vuokraa vastaavalla määrällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1622
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1184
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1074
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      703
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe