L E N T O P E L K O

ihankamalaa

Tiedän, lentäminen on turvallisempaa kuin autoilu. Silti minua pelottaa ihan sairaasti lentäminen. Minun aivokoppaani ei vaan mahdu että tollanen iso lentokone voi nousta ilmaan saatikka pysyä siellä.

Varsinkin nousut ja laskut ihan kamalia. Samoin ilmakuopat ja turbulenssit. Lähes paniikki iskee, että nyt tuli lähtö...

Saakohan lääkäriltä rauhoittavia tms. En halua lasteni näkevän äitiä paniikissa ettei pelko tartu heihin...

136

4206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Relaa vaan

      Saat rauhoittavia. Mutta silloin et voi ainoana aikuisena matkustaa lasten kanssa.
      Kyllä sen lentopelon kestää kun vaan pystyy lentokoneeseen menemään. Poishan ei pääse.
      Itse otan lentoasemalla drinkin pari. Ja fiilistelen jo matkakohteesta. Jos kova pelko, silloin ei kannata reissuun lähteä. Toinen erittäin hyvä keino on varata paikat riviltä 1 tAI riviltä 2 käytävän vierestä. Käytävän vierestä pääsee jalottelemaan ja näkee koko ajan lentoemännät. Tarjoilu alkaa usein ensimmäiseksi ja ruoka ja juoma rauhoittaa. Joskus tosin lähtevät keskivälistä eteen ja taakse-silloin rivillä 1 saa ruuan viimeiseksi...

      • .......

        Itsellä sama pelko kuin aloittajalla.
        Vaikka en ole koskaan matkustanut lentokoneella, pelkään sitä kuollakseni.
        Ei sellainen jäätävä rötiskö voi millään logiikalla pysyä ilmassa...

        "Poishan ei pääse."

        Tuo vasta kuulostikin kamalalta!
        Minun pelkoni on varmaan niin pahalla asteikolla, ettei siihen rauhottavatkaan auttaisi, jos koneeseen joutuisin.
        Olen päättänyt, että en matkusta minnekkään, minne ei pääse autolla tai laivalla.
        Loppujen lopuksi, jos lentokoneeseen tulee joku vika; ihminen ei osaa lentää. Jos laivaan tulee vika; ihminen osaa uida.


      • ....... kirjoitti:

        Itsellä sama pelko kuin aloittajalla.
        Vaikka en ole koskaan matkustanut lentokoneella, pelkään sitä kuollakseni.
        Ei sellainen jäätävä rötiskö voi millään logiikalla pysyä ilmassa...

        "Poishan ei pääse."

        Tuo vasta kuulostikin kamalalta!
        Minun pelkoni on varmaan niin pahalla asteikolla, ettei siihen rauhottavatkaan auttaisi, jos koneeseen joutuisin.
        Olen päättänyt, että en matkusta minnekkään, minne ei pääse autolla tai laivalla.
        Loppujen lopuksi, jos lentokoneeseen tulee joku vika; ihminen ei osaa lentää. Jos laivaan tulee vika; ihminen osaa uida.

        Oletko ajatellut, kuinka kerrostalon korkuinen teräsmöhkäle voi pysyä veden pinnalla?


      • .......
        LaardiBee kirjoitti:

        Oletko ajatellut, kuinka kerrostalon korkuinen teräsmöhkäle voi pysyä veden pinnalla?

        Kyllä, ja se on mielestäni paljon loogisempaa, kuin lentävä kerrostalo!


      • ....... kirjoitti:

        Kyllä, ja se on mielestäni paljon loogisempaa, kuin lentävä kerrostalo!

        Tässä eräänä aamuna näin joutsenpariskunnan lähtevän vedestä lentoon. Voi sitä räpylöiden räpsytystä ennen kuin pääsivät yli sakkausnopeuden. Kyllä siinä fysiikan lait oli kovilla.


      • osaan uida
        LaardiBee kirjoitti:

        Tässä eräänä aamuna näin joutsenpariskunnan lähtevän vedestä lentoon. Voi sitä räpylöiden räpsytystä ennen kuin pääsivät yli sakkausnopeuden. Kyllä siinä fysiikan lait oli kovilla.

        Jos lentäminen tai veneily pelottaa, kannattaa pysyä maan pinnalla.
        Se on myös paljon ympäristöystävällisempi vaihtoehto. Miksi ihmisten pitäisi lentää, kun siipiäkään ei ole? Ihailen kyllä lintuja.


      • Sipe1
        ....... kirjoitti:

        Itsellä sama pelko kuin aloittajalla.
        Vaikka en ole koskaan matkustanut lentokoneella, pelkään sitä kuollakseni.
        Ei sellainen jäätävä rötiskö voi millään logiikalla pysyä ilmassa...

        "Poishan ei pääse."

        Tuo vasta kuulostikin kamalalta!
        Minun pelkoni on varmaan niin pahalla asteikolla, ettei siihen rauhottavatkaan auttaisi, jos koneeseen joutuisin.
        Olen päättänyt, että en matkusta minnekkään, minne ei pääse autolla tai laivalla.
        Loppujen lopuksi, jos lentokoneeseen tulee joku vika; ihminen ei osaa lentää. Jos laivaan tulee vika; ihminen osaa uida.

        No jokainen kuolee joskus. Jos ei lentokoneeseen niin sitten auton alle tms. Ikinä ei voi tietää milloin ja sikis pelko on turhaa.


      • monestilentäneenä
        LaardiBee kirjoitti:

        Oletko ajatellut, kuinka kerrostalon korkuinen teräsmöhkäle voi pysyä veden pinnalla?

        Mitä! Että laiva pysyy veden pinnalla sehän on ontto täynnä ilmaa.
        Ja ulkopuolella vesi sitoo rukoa sen kulkiessa umpinainen pohja pitää laivan vakaasti pystyssä. Painopisteen ollessa keskellä. Potkurien voimasta se työntyy etennpän kuten lentokone taivaalla. Mutta taivaalla leilailaan konevoiman työntäeissä eteen päin. Siivet pitää huolen että kone pysyy suorassa keskipisteessä olevat siivet pitää runkgon pystyssä.
        Katkennut siipi on kuin vakaajan menettänyt merialus ne kaatuvat kumpikin. Lentokone syöksyy alas kieppuen runkonsa ympäri sekä tekee epämääräisiä mutkia taivaalla. Laiva yrittää jonkun matkaa hoippuen pysyä pystyssä mutta vakaajan puuttuessa se kaatuu höppää vettä. Merellä on myös muita vaaroja myrkyssäkin laiva voi mennä epävakaaksi höppää vettä uppoaa.


      • josputoositteputoo
        Sipe1 kirjoitti:

        No jokainen kuolee joskus. Jos ei lentokoneeseen niin sitten auton alle tms. Ikinä ei voi tietää milloin ja sikis pelko on turhaa.

        Eniten kuolee tieliikenteessä ihmisiä. Lentokoneessa menee kerralla satoja ihmisiä niitä ei kovin montaa vuodessa tipahda alas ennen aikaisesti. Nyt Malesialainen mannerten välinen matkustajakone tipahti alas eikä ole löydetty.
        Tämä oli yksi tuhannesta lennosta. Eikä mannerten välisiä lentikoneita noin vain tule ennen aikaisesti alas. Jo putoo niin sitte putoo on minun mottoni kun lennän mannerten välisellä matkustajalentokoneella olipa se mikä lentofirma tahansa.


      • Noupulidaon
        ....... kirjoitti:

        Itsellä sama pelko kuin aloittajalla.
        Vaikka en ole koskaan matkustanut lentokoneella, pelkään sitä kuollakseni.
        Ei sellainen jäätävä rötiskö voi millään logiikalla pysyä ilmassa...

        "Poishan ei pääse."

        Tuo vasta kuulostikin kamalalta!
        Minun pelkoni on varmaan niin pahalla asteikolla, ettei siihen rauhottavatkaan auttaisi, jos koneeseen joutuisin.
        Olen päättänyt, että en matkusta minnekkään, minne ei pääse autolla tai laivalla.
        Loppujen lopuksi, jos lentokoneeseen tulee joku vika; ihminen ei osaa lentää. Jos laivaan tulee vika; ihminen osaa uida.

        Tota noin eivät ne kaikki puttoo. En kirjoittelisi tälle palstalle jos Finnairin AIRBUSS 330 - 300 oli pudonnut Venäjän pöpelikköön Verhojanskinn kaupungin metsään.
        Tässä olen ja kirjoitan pääsin kotiin kerkisin vielä junalla ennen kymmentä kotiin.


    • omakohtainen kokemus

      Höpöhöpö alkoholi on nyt huonoin "lääke" lentopelkoon! Suosittelen, että marssit hyvän lääkärin luokse keskustelemaan lääkevaihtoehdoista. Jos sinulla on varaa, mene yksityiselle psykiatrille, kysele vaikka esim. mehiläisen ajanvarauksesta, onko siellä tällaisiin asioihin perehtynyttä lääkäriä. Terveysaseminen lääkäreiden asiantuntemus vaihtelee nimittäin. Mutta jos haluat päästä halvemalla, kysele paikallisen terveysaseman hoitajilta ajanvarauksessa, olisiko siellä lääkäriä, jolla olisi asiantuntemusta lentopelon lääkinnästä.

      Sitten ei muuta kuin lääkärin kanssa koitatte löytää sopivan lääkityksen ja sopivan annostuksen. Ehkä jo kotona voisi kokeilla lääkkeen toimivuutta. Mielestäni muuten lasten kannalta on paljon pahempi reissata paniikissa olevan äidin kanssa, kuin äidin, joka on ottanut sopivan annostuksen rauhottavaa. Paniikkikin nimittäin muuttaa käytöstä, -usein lasten kannalta pelottavampaan suuntaan, ja paniikissa oleva ihminen on ajattelu- muisti- ja hahmotustoiminnoiltaan aika sekaisin. Eli toimintakyky voi olla tuolloin rauhoittavissa lääkkeissä jopa parempi kuin ilman tai sen alkoholin kanssa.

      • loistava neuvo =)

        Taidat tykätä rauhoittavien popsimisesta kun oikein kotona jo pitäisi kokeilla? Jos muutama annos alkoholia vie pois pahimmat angstit, niin onhan se nyt huomattavasti viisaampaa ottaa viinaa kuin alkaa mömmöjä napsimaan. Siinäpä sitten totutat itsesi lääketokkuraan, jos haluat, mutta älä noin typeriä neuvoja jaa lentopelkoisille!


      • Joo alkoa naamaan :D
        loistava neuvo =) kirjoitti:

        Taidat tykätä rauhoittavien popsimisesta kun oikein kotona jo pitäisi kokeilla? Jos muutama annos alkoholia vie pois pahimmat angstit, niin onhan se nyt huomattavasti viisaampaa ottaa viinaa kuin alkaa mömmöjä napsimaan. Siinäpä sitten totutat itsesi lääketokkuraan, jos haluat, mutta älä noin typeriä neuvoja jaa lentopelkoisille!

        Näkee, ettei sinulla taas ole omakohtaista kokemusta aidosta lentopelosta, jos kerran suosittelet alkoholia. Ehkä niille, jotka ei vaan tykkää lentämisestä, alkoholi voi olla ok, mutta ei aidosta lentopelosta kärsiville.

        Alkoholi on myrkky, joka vain pahentaa oikeasti paniikkia, eikä se ole lääke. Rauhoittavat lääkkeet,joita sinä kutsut vähättelevästi "mömmöiksi", tuovat pahassa paniikissa olevalle ihmiselle normaalitilan, ei mitään epämääräistä tokkuraa. Jos sinulla itselläsi ei ole todellista lentopelkoa, ei kannata kommentoida typeriä.


    • Lentänyt xxx

      Tiedän, että mitkään tilastot eivät auta, mutta silti ajttele lentojen määrää ja sattuneita onnettomuuksia. Koneet kestävät uskomatonta rynkytystä turbulenssista. Kerran drinkki lasissa jäi piirroksen mukaan ilmaan, kun pudottiin, mutta silti jäi juotavaa :) Kerran oli vaikeuksia laskeutunisessa, kaksi kertaa koukkaus ylös, mutta usko lentäjän ammattitaitoon ei mennyt. Nuo kaikki koettu, eikä pelkoa.

    • waferfw

      mulle auttoi hypnoosi

      • NLP master

        Suosittelen myös hypnoosia, mielellään sellaiselta, jolla on myös NLP-tietoutta. Nämä yhdistettynä voi hyvinkin auttaa. Itselläni positiivisia kokemuksia asiasta. Lisäksi ne beetasalpaajat ja juttelu etukäteen lasten kanssa. Lapsi aistii vanhemman pelon ja kun ei ymmärrä niin alkaa myös pelätä itse. Kun lapsi tietää, että äitiä pelottaa niin voi olla jopa apuna. Asiasta puhuminen tietty lapsen ikä- ja kokemustasolla.


    • Up and down

      Itse olen lentopelkoinen ja siihen ei auta, että menet vaan koneeseen ja pelkäät vastaan ja olet käytävän puolella ja näet lentoemännät ym, ym... Rauhoittavat lääkkeet ovat järkevä keino, mieli lepää ja toimintakyky on täysin hallinnassa kun ei ole paniikkia. Toki annostus pitää olla kohdallaan.
      Lentopelon käsittää vain lentopelkoinen.

      • komppaan!

        Mulla ihan sama tilanne! Ärsyttää kun ei-lentopelkoiset, tai "vähän vaan jännittää"-ihmiset lässyttävät hyvää tarkoittavia vinkkejään. Jos on todellinen lentopelko, sitä on muiden vaikea käsittää, ja "kyllä se alas tulee"-tyyppiset kommentit on tosi hölmöjä. En minäkään sano masentuneelle, että "hei elämä on tosi kivaa, pää pystyyn vaan"-tyyppisiä naiiveja rohkaisuja.

        Rauhoittavat ovat ainoa järkevä lääke lentopelkoon. Miksi turhaa kärsiä, kun ratkaisu on niinkin helppo?!? Kerran mulla oli muuten reittilennolla melkein vieressä (suomalainen) itsensä ihan umpihumalaan juonut mies, joka viinalla lääkitsi lentopelkoaan. Hyi hitto haisi pahalle tuoreelle viinalle ja oli muutenkin huonossa kunnossa!


    • entinen pelkuri

      Purukumi ja paljon lentoja, ilmasta on aina varma alastulo, sinne ei ole ketään jäänyt.
      Äläkä mieti lentoa, mene koneseen kuin kotiisi, voihan kotiinkin kuolla, kun sinne menee ????

      • toinenentinenpelkuri

        Sama täällä entinen pekuri joka pelkäsi koneita kuin ruttoja.
        Menin vain ja istuin annoin mennä. Sanoinkin että jos puttoo niin sitte potoa ja korkeelta kovaa. Eihän se mihkään puonnu vaan matka jatku ja kiitotie ja toinenkin on nähty Inceonen kiitotiekin on nähty.


    • lentoturmatutkinta

      Katso "Lentoturmatutkinta" - ohjelmaa. Se rauhoittaa.

    • Maahan putoo

      Ei lentokone ole kyllä autoa turvallisempi,auton voi aina pysäyttää jos tulee ongelma..Lentokoneessa se yleensä tietä aina katastrofia jos joku menee vikaan ja yleensä kysymys on aina sadoista ihmishengistä.
      Tuhansia ja tuhansia ihmisiä on kuollut lento-onnettomuuksissa ja seuraavana voi olla vuorossa juuri sinun kone.
      Onneksi kenenkään ei ole pakko lentää.

      • oikeuspelastua

        niin jokaisella olis oikeus selvitä. niinkuin autossa on turvatyynyt ja veneessä pelastusliivit. No mites lentokoneessa?! käymmä särkisin ikkuna ja hyppäisin siitä ulos ennemmin kuin ootan sen putoammista maahan. heh


      • ....

        Myös liikenneonnettomuuksissa on kuollut tuhansia ihmisiä. Seuraavan kerran kun lähdet matkaa henkilöautolla tai bussilla, juuri se auto voi joutua osalliseksi kolariin, suistua metsään...

        Autoa ei aina ehti pysäyttämään, kun edessä sattuu jotain yllättävää. Jos aina ehtisi pysäyttämään ennen kuin kolisee, onnettomuuksia sattuisi paljon vähemmän. Tilanteet vaan voi tulla niin yllättäen, ettei siihen ehdi ajoissa reagoimaan tai ei vaan ole tilaa väistää.


      • A333MATKUSTAJA
        oikeuspelastua kirjoitti:

        niin jokaisella olis oikeus selvitä. niinkuin autossa on turvatyynyt ja veneessä pelastusliivit. No mites lentokoneessa?! käymmä särkisin ikkuna ja hyppäisin siitä ulos ennemmin kuin ootan sen putoammista maahan. heh

        No voihan mäihä. Mun kohalla lentokoneiden kanssa on ollut todellinen mäihä. Aina kun mennyt aina elävänä perille. En ole potenut yhdelläkään lennolla pelkoa enkä kammoa. Kivaa puuhaa ratkiriemukkaita lentoja. Ihanan sympaatisia Rj koneitakin löytyy lentomatkustajan stailista.

        Mene ja koe lennon ihanuus taivas on rajana Finnair 330 - 300 lumoaa.
        Se vie sinut maisemalennolle menit mihkä vain. Vakaa tasainen kiihdytys antaa loppusilauksen Aibuss 330 - 300 koneen lentotyylistä se lentää tyylillä.
        Lainnankin VR:Ä
        A330 - 300 ilmatieden tyylin etumatkaa.


    • pelkäävä muusikko

      Voin näin muusikkona suositella beetasalpaajia.

      Beetasalpaaja estää sen, ettei kroppasi lähde pelkoon mukaan. Sinua kyllä pelottaa, mutta kun kroppasi ei panikoi, pystyt hallitsemaan pelon ja vaikuttamaan helpommin rauhalliselta. Betasalpaaja ei myöskään muuta käytöstäsi uneliaaksi, kuten rauhoittavat, jos siis tarkoitus on näyttää normaalilta lasten edessä.

      Tosin en ole lentopelkoinen, vaan esiintymispelkoinen, joten en nyt ihan tiedä, mistä puhun. Mutta suosittelisin kokeilemaan.

    • Näin meillä

      Lääkäri antaa rauhoittavia (yleensä 2kpl) meno- ja paluulentoon. Mutta silloin isän pitää olla mukana "selvinpäin". Tai ihan kuka tahansa tuttu ja turvallinen aikuinen.

      • Näin meillä

        En lukenut ketjua loppuun. Tuo beetasalpaaja kuulostaisi vielä paremmalta kun on lapsiakin mukana. Lääkäri on vaan tyrkännyt aina ne bentsot. Mutta nyt lapsen kanssa voisikin seuraavaksi kokeilla miedompaa vaihtoehtoa eli beetasalpaajaa. Kiitti vinkistä "pelkäävälle muusikolle".


      • pelkäävä muusikko
        Näin meillä kirjoitti:

        En lukenut ketjua loppuun. Tuo beetasalpaaja kuulostaisi vielä paremmalta kun on lapsiakin mukana. Lääkäri on vaan tyrkännyt aina ne bentsot. Mutta nyt lapsen kanssa voisikin seuraavaksi kokeilla miedompaa vaihtoehtoa eli beetasalpaajaa. Kiitti vinkistä "pelkäävälle muusikolle".

        Hyvä, että vinkistäni on apua.

        Korostan vielä, että beetasalpaaja ei vie pelkoa pois, kuten rauhoittava. Se ikäänkuin erottaa pelon ruumiistasi. Päänsisässä voi tuntua aivan yhtä kamalalta kuin ennenkin, mutta kroppa ei reagoi pelkoon. Niin tilanne ei ylly paniikkikohtaukseksi, eikä pelon ulkoisia tunnusmerkkejä näy, ellet niitä itse vartavasten järjestä. Kädet eivät tärrää, sydän ei hakkaa.

        Olen itse n. 60 kiloinen ja otan 10 mg Propralia n. tunti ennen keikkaa. Annokseni on hyvin pieni. Ongelma on siinä, että koska lääke pitää ottaa n. tuntia ennen, jouodut arvaamaan annostuksen. Lääkelapussa ei lue, mutta seuraavana päivänä ainakin minulla esiintyy aina vähän sellaista lievästi ärtyisää oloa.

        Mutta juttele lääkärin kanssa.

        Hyvää ja riemukasta matkaa koko konkkaronkalle, toivottavasti reissusta tulee tosi kiva ja pelkoasiasi ratkeaa :)


      • yksi lentopelkoinen
        pelkäävä muusikko kirjoitti:

        Hyvä, että vinkistäni on apua.

        Korostan vielä, että beetasalpaaja ei vie pelkoa pois, kuten rauhoittava. Se ikäänkuin erottaa pelon ruumiistasi. Päänsisässä voi tuntua aivan yhtä kamalalta kuin ennenkin, mutta kroppa ei reagoi pelkoon. Niin tilanne ei ylly paniikkikohtaukseksi, eikä pelon ulkoisia tunnusmerkkejä näy, ellet niitä itse vartavasten järjestä. Kädet eivät tärrää, sydän ei hakkaa.

        Olen itse n. 60 kiloinen ja otan 10 mg Propralia n. tunti ennen keikkaa. Annokseni on hyvin pieni. Ongelma on siinä, että koska lääke pitää ottaa n. tuntia ennen, jouodut arvaamaan annostuksen. Lääkelapussa ei lue, mutta seuraavana päivänä ainakin minulla esiintyy aina vähän sellaista lievästi ärtyisää oloa.

        Mutta juttele lääkärin kanssa.

        Hyvää ja riemukasta matkaa koko konkkaronkalle, toivottavasti reissusta tulee tosi kiva ja pelkoasiasi ratkeaa :)

        Hei lentopelkoinen kommentoi tätä. Mulla beetasalpaajat ei toimi lennolla, ahdistaa ja pelottaa ihan yhtä lailla. Luulisin, että beetasalpaaja on hyvä lääke juuri esiintymisjännitykseen, punasteluun, hikoiluun yms. mutta ei se siihen paniikin tunteeseen kyllä yhtään auta =(


    • Leppäkeihäs

      Muistaakseni lentäminen on tilastollisesti turvallisempaa kuin muu ajoneuvoliikenne jos vertaillaan ajettuja kilometrejä, mutta matkojen lukumäärässä (esim kuolemat/miljardi matkaai) niin *vähemmän* turvallista kuin autoilu... eli jos tekee paljon pieniä matkoja niin autoilu on tilastollisesti turvallisempaa :P

      Tilastot tässä:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Aviation_safety#Statistics

      Minulla ainakin lentopelkoon vaikuttaa eniten juuri se tunne, että jos jotain tapahtuu niin henkiinjäämismahdollisuudet ovat niin huonot - joko kaikki koneessa kuolee tai sitten ei kukaan, ei mitään Estonia-lautasta pelastautumisfantasioita voi samalla tavalla kuvitella kun katsoo heti nousun yhteydessä tipahtavien koneiden videoita YouTubesta....

      Mutta jos haluaa lähteä jonnekin niin pakko lentää, ja pelko kyllä hellittää jos lentää usein.

      • hauskaa matkaa

        Ennen lentomatkaa kannattaa katsoa kaikki onnettomuusvideot.
        Rauhoittaa, kun ajattelee, etteivät millään todennäköisyydellä kaikki koneet voi pudota.
        Ehkä tämä kone pysyy ilmassa, kapteeni on ehkä ammattitaitoinen ja selvinpäin, ei tule ukkosmyrskyjä yläilmoissa, kone on huollettu jne.


      • neljästilentänyt

        Yksi entinen lentokonepelkuri täältä Pieeksämäeltä.
        2005 lähti kammo kun menin mannerten väliseen lentokoneeseen.
        Huomasin että eihän se niin kammottavaa ollutkaan. Huomasin että sehän kiva kulkuneuvo on kun se vie vaikka maailman ääriin.
        Ensimmäinen lentoni vei minut SAS:n siivin Japanin Naganon Hakubaan.
        Toinen lentoni vei Lufhantsan siivin Pohjois - Amerikan Yhdysvaltoihin 2009 siellä Amerikan United Airlines Boiseen. Kolmas oli lyhyempi tuulinen turpoleinssejä täynnä ollut lento Gardemöeniin Norjan Olson Holmenkollenille. Viimeisin lento oli kotimaisen lentofirman Finnairin siivin tehty lento Etelä - Korean Inceonen kansain väliselle lentokentälle Seouliin. Siellä kävin PyeonChanigissa lento tapahtui 2013 tammi - helmikuun välisenä aikana.
        Viides lentoni pitäisi suuntautua Itävaltaa 2017.


    • Poroilu pois

      Kun ei pysy ajaus kasassa kun muut porottavat. Älkää poroilko!

      • poromies4

        voi tyeit lappalaiset


    • Olet nössö

      Mitä sillä on väliä jos se tippuu? Älä nysvää.

      • neljästilentäneenä

        Präksis! Ryskis! Oi nyt men matka pilalle tätkö tarkotat. Kyllä ymmärsin.
        Ei vaineskaan. Taivaan sinessä ollaan oltu 2005,2009,2011,2013 että näin.
        Firmat: SAS, BLUE1,LUFHANTSA,AMERINKAN UNIDET AIRLINES, AIR ATLANTIC, NORVEGIAN SHUTTLE COMPANY, FINNAIR. Siinä koneet tähän asti lennoilla olleista konefimoista.
        Maat: Japani, Pohjois- Amerikan Yhdyisvallat, Norja, Etelä - Korea


    • Pelko pois

      Ainakin Finnair on aiemmin järjestänyt lentopelkokurrseja peloista kärsiville matkustajille. Moni kurssin käyneistä on päässyt pahimmista peloistaan.
      Jos kuitenkin haluaa lisätä omaa turvallisuuden tunnettaan, kannattaa valita perinteinen lentoyhtiö ja unohtaa halpalentoyhtiöt, joiden turvallisuuskulttuuri saattaa olla jäänyt taloudellisten arvojen jalkoihin.
      Niissä käytetään vuokratyövoimaa jopa ohjaamossa ja toiminta poikkeustilanteissa saattaa olla epäselvempää. Lisäksi henkilöstö on väsyneempi pitkien työaikojen ja lyhyiden lepojen takia sekä koneet huolletaan siellä missä se on halvinta jne.

      • Lentofriikki

        Halpalentoyhtiöissäkin on kyllä eroja.. kummemmin mainostamatta, oma suosikkini norjalainen halpalentoyhtiö on vähintään Finnairin tasoa turvallisuuden ja huoltojen osalta. =)
        Tyttäreni on saanut lentopelkoonsa apua lievästi rauhoittavasta ilman reseptiä saatavasta tuotteesta, jonka nimeä en kyllä nyt muista.


      • Pyydä lentokypärää

        Se pelko on kylläkin tavallista kuolemanpelkoa. Lentokone on vain sen ilmentymä. Olen samaa mieltä nimimerkin "olet nössö" kanssa. Aloittaja olet nössö.


      • otan osaa
        Pyydä lentokypärää kirjoitti:

        Se pelko on kylläkin tavallista kuolemanpelkoa. Lentokone on vain sen ilmentymä. Olen samaa mieltä nimimerkin "olet nössö" kanssa. Aloittaja olet nössö.

        Kiitos,
        tämä oli todella hyvä kommentti. Ihmiset , jotka pelkäävät elämää ja kuolemaa
        kehittävät jonkun pelonaiheen, vaikkapa lentokoneet tai laivat, jos realistisempia ei arkielämästä löydy.
        Onko niin vaikea hyväksyä, ettei elämästä selviä hengissä?
        Parempi nauttia siitä, niin kauan kuin pystyy.


      • Ilmastanäkeekaiken
        Lentofriikki kirjoitti:

        Halpalentoyhtiöissäkin on kyllä eroja.. kummemmin mainostamatta, oma suosikkini norjalainen halpalentoyhtiö on vähintään Finnairin tasoa turvallisuuden ja huoltojen osalta. =)
        Tyttäreni on saanut lentopelkoonsa apua lievästi rauhoittavasta ilman reseptiä saatavasta tuotteesta, jonka nimeä en kyllä nyt muista.

        Paras lentokone ikään olet oikeassa se Norjalainen tripla seiska lennätti minutkin kerran kotiin Norjan kisareissultani se oli muistaakseni kolmas mannerten välinen lento. Kyyti oli tasasta kuopissakaan ei kieputtanut kuten Air Atlantiksen konetta kieputteli. Sain istua paluulennolla Gardemöenistä Helsinki - Vantaan kentälle ikkuna paikalla. Kyllä nuo lentokoneet ovat melkoisia veitikoita.


      • neitsymatkani2005
        Pyydä lentokypärää kirjoitti:

        Se pelko on kylläkin tavallista kuolemanpelkoa. Lentokone on vain sen ilmentymä. Olen samaa mieltä nimimerkin "olet nössö" kanssa. Aloittaja olet nössö.

        205 Olin veilä sitä mieltä että en uskaltaisi mennä lentokoneeseen.
        Helmikuun 25 vuonna 2005 minut oli valittu Naganoon lähtevien listalle.
        Niinpä harjotusten lomassa ei kerinnyt paljoa lentokoita miettimään.
        Oli syvennyttävä harjotuksiin. Tuli päivä 21 päivä helmikuuta. Passitus pikajunalla Helsinkiin. Siitä yöksi Piloottihotelliin. En saanut unta minua jännitti ja pelotti.
        Seuraavana päivänä menin aamupalalle noormaaliin tapaan.
        Lento lähti iltapäivällä 13.55 kohti Kööpenhaminaa Tansteden kansain välistä lentokenttää. Terminaaliin saavuttuani paikka oli mulle tosi outo.
        Pelkäsin yhä. Vapisin polvet tutisi alla. Tuli lippujen hakuu aika tuli minun vuoroni ottaa lippu vastaan. Lipun myyjä taputteli tietoni ylös koneelle. Myyjä antoi sen mulle samaan aikaa hihna nielaisi laukkuni hallin syövereihin. En näkisi laukkuani vasta kun Tokion kansain välisellä lentokentällä.
        Seillä se mennä vipelsi autokyydillä SAS:N koneen ruuman uumeniin.
        Pian tuli oma vuoro kävellä pitkää tunnelia kohti laukkuni vastaan ottaneen koneen ovea. Tunne kaikui askeleista kun astelin valaistua tunnelia sen päähän jossa malttamattomana lentokone minua odotteli. Pian jo saavuin koneen luo. Ovi appo auki. Menin sisälle. Komma hävis kuin taikasikusta. Tilalle tuli iso hämennys. Edessä oli kaksi pitkää riviä penkkejä. Kone näytti pitkältä. Toisesta ikkunasta kurkki sisäälle moottori samoin toiselta puolelta toinen moottori. Kyllä hämennys oli ensimmäinen. Olin koko ikäni olettanut että mulla muka lentokammo ja ahtaan paikan kammo sinne se jäi MD 28 koneen matkustamon syövereihin. Asustaa siellä eikä tule pois. Siksi en sitä konetta käytä. Neitsylentoni kone saa lennellä ihan rauhassa minulta.


    • Totuuksia elämäst

      Lentäminen ei todella ole turvallista. Tiedän miten koneet on rakennettu ja ne on rakenteeltaan erittäin heiveröisiä ja kevyitä. Käytännössä kun kone rupee tärisee ja hytkyy niin se voi vaikka revetä ilmassa. Ja joskushan näitä käy että kone repeää ilmassa jo osiin. Tottakai aina on suurempi mahollisuus joutuu saaatanan luokse jos lentää ahlammedsahmm oy ab:n koneilla jossa rätti ohjaa. Mutta kyllä esim air francen kone tippu atlanttiin ihan tosta vaan muutama vuosi sitten. Niin se sinunkin kone mahdollisesti tippuu. Silloin kannattaa pelätä kun kone alkaa täristää, silloin on enää luotettava tuuriin että kone ei tippuisi juuri silloin. Koneita häviää usein ihan jäljettömiin eikä niistä edes uutisoida. Ne vaan katoaa turbulenssin seurauksena..

      • Niin ja,,

        Ei sekään kuulosta yhtään järkevältä istua koneessa jossakin pilleripöhnässä,ettei vaan tarttis pelätä.


    • Aeroplots

      Lentäminenkö turvallista. Tämän tästähän koneita tulee ryskeellä alas. Kyllä jopa matkustajakoneita tippuu vuosittain. Ainoa lohtu on se että maahantulo on niin voimakas että kipua et ehdi tuntemaan saati halvaannu kuten auto onnettomuuksissa. Tietenkin se jos moottorit on tulessa tai siipi poikki tai terroristi uhkaa pommilla ilmassa niin tietää ainakin kuolevansa. Ulkomailla oleilu on muutenkin niin kallista lystiä että suosittelen kotimaan matkustelua tai lähi euroopan reissuja esim laivalla ja autolla.

    • Yet

      perältä penkki nii voi säilyvä hengis...

    • Se Avarakatseinen

      Rakenna muutama leija ja llennokki
      ... ja käy lastesi kanssa niitä lennättämässä.

      Aloita rakentelu jostain puuolivalmisteestaja tee vaikka seuraavaksi alkeisliidokki ESA ja propelikone Hyttynen.

      Lentämisen periaate ja turvallisuus selviää.

    • Nyk. melk. peloton

      On kyllä jo hyvin kyseenalaista, onko mitään syytä lentää, jos pelkosi on noin paha.
      Kyse on ilmeisesti lomamatkoista lasten kanssa. Eikö ole järkevämpää lomailla
      kohteissa, joihin ei tarvitse lentää. Rauhoittavien lääkkeiden ottaminen johonkin pelkotilaan lisää mielestäni niiden käytön tarvetta. Kyllä meillä ihmisillä on jos jonkunlaista pelkotilaa, mutten suosittele niiden hoitamista minkäänlaisella lääkityksellä. Psykoterapia on jo aivan eri juttu. En tosin ole lääkäri, enkä mielenterveyshoitaja, puhun vaan omasta kokemuksesta.

    • rahaa palaa1

      Pakkoko on silloin mennä lentokoneeseen jos noin pelottaa rikas tyttö rukka ... osta silläkin rahalla ruokaa lapsillesi .... tumpelo uusavuton

      • rasvaton maito

        Ei sullakaan ole kaikki kammarit lämpininä junttieinarimulkero.
        Siis sull rahaa palaa 1. Kateellinen juntti jolla ei ole varaa lentää. Nössö.


    • ihankamalaa

      Sain lääkäriltä Alproxia 100 kpl reseptin matkaani varten. Tiedän, ettei nomraali annostus riitä minulle, joten vedän niitä huiviini ennen matkaa ainakin 12 kpl, jotta minulle tulisisi rauhallinen olo. Ei ole kivaa jos oma äiti on hysteerinen, kiljuva. tärisevä ja psykoottinen lentokoneessa, joten vielä haluasin kysyä teiltä asiantuntijat, että montako viinilasillista tai olutta voi vetää noiden lääkkeiden kanssa samanaikaisesti, jotta rauhoittuisin vielä lisää. Tiedän muuten olevani täysin kestämätön ja hysteerinen. Siis ennen kaikkea hysteerinen.
      Lisäksi minä saan herkästi paniikki kohtauksia, joten tyhti lääkitys matkan ajaksi olisi paikallaan, ihan lastenikin vuoksi.

      • Kaikki huuleen

        Vaan ja puoli pulloa kossua päälle jo odotusaulassa niin hyvin menee.


    • oma lehmä

      >>ihankamalaa>>

      Muistelen joskus kuulleeni, että jossain olisi järjestetty jonkinlaisia "lentopelkokursseja" lentopelkoisille avuksi. Valitettavasti en osaa mainita tastä sen enempää. Finnairilla ehkä tietäisivät ellei googlettamalla löydy...

    • Öökstöks

      Lenmnöä kuule ihan yksin tai puolisosi kanssa.
      Miksi ihmeessä ne mukulat pitää rehata sinne thailandiaan.. tai edes muihin lomakohteisiin. Matkustakaa kotimaassa, nytkin koko kesä edessä, ette kuitenkaan tiedä kotimaastanne, veikkaan, juuri yhtään mitään.

      • lehmämuki

        Mikä sä olet veikkailemaan muiden tietämyksistä?


    • ex-pelkuri

      Lapset kyllä aistii pelon, vaikka näennäisesti näyttäisitkin rauhalliselta. Viime viikolla yks muksu huusi koko matkan ja huomasin itsekin , että se äiti oli peloissaan vaikka yritti kuinka näyttää normaalilta...
      No kuitenkin, mua on auttanu kun olen tutustunut näihin konetyyppeihin, niiden tekniikkaan. Esim. se et koneet on suunniteltu mahdollisimman turvallisiksi. Vaikkapa sellainen , että jos yks moottori jostain syytä sammuu, voi kone laskeutua turvallisesti pelkästään toisella jne..
      Nykyään nautinkin juuri niistä nousuista ja laskuista, errityisesti kaarteista jne..
      Äläkä missään tapauksessa ota alkoholia tai kahvia ennen, eikä lennon aikana. Se sotkee vaan hermostoa ja kuivattaa elimistöä muutenkin kuivassa cabiinissa, ja edesauttaa varsinkin pitkillä lennoilla veritulppien saamista.
      Sinuna opettelisin hyviä hengitysharjoituksia ja rentoutua siten. Lentäminen kun on kuitenkin ihan mukavaa..

    • Linnanmäki

      Ensimmäisestä matkustajakone tyyppisestä suihkuturbiini koneen lennosta voin sanoa, että se lentoon nousuvaihe tuntui aivan mahtavalta. Tunsi kuinka tuhannet hevosvoimat jyllää alla. Ei mitään pelkoa ollut. Tuli mieleen josko Linnanmäen vekottimet auttaisivat hieman lentopelkoosi. Ikäänkuin aloittaisi pienemmistä keskipako voimista.

      • Nita1

        Nousu ja lasku ovat just parhaita. Jokainen kuolee varmasti joskus jos ei koneessa niin muualla. Kyllä on ihan luulosairautta luulla et hetoi oma kone tippuu kun niitä tuhansia päivittäin lentelee eikä yksikään utle alas. Autokolareita tulee paljon usiemmin ja usimmin jää auton alle. Voi ihmisten pelkoja. Varokaa vaan, ettette tipu hissillä alas tai tukehdu pullaan tms..


    • Elvira

      Eroon pelosta kursseilla

      Lentopelkoa voi oppia hallitsemaan uusien tietojen ja taitojen avulla siten, ettei se estä lentomatkustusta. Finnair järjestää toisinaan turvakursseja lentopelkoisille matkustajille. Kurssilla lentopelkoa lähestytään psykologin, lentäjä-psykologin ja purserin opastuksella. Kurssit ovat yhdistelmä psykologista ja teknistä tietoa, pelonhallintaa rentoutumisen avulla ja tutustumista lentämiseen liittyviin laitteisiin ja turvallisuuteen.

      Lentopelosta voi pyrkiä eroon myös NLP-menetelmien avulla NLP-Opiston järjestämillä kursseilla.
      Lisätietoa

      Terveyskirjasto
      Finnairin blogi
      Finnair Flight Academy
      NLP-Opiston lentopelkokurssit

      Päivitetty: 29.3.2012

      Laitoin sinulle otteen NLP:n kirjoituksesta
      Joten meppä lentopelkokurssille, niin 99.9%:sti pääset sitä eroon.
      Sekä nuo paikat, mistä voit hakea tietoa

    • pullaMössöT

      Vedä nyt ap. reva päähäsi.

      • hell yes

        Reva :DD hahhahaa olin jo unohtanutkin tän hienon sanan!


    • flightradar24

      minua rauhoittaa kummasti kun katson netistä flightradar24.com sivustoa jossa näkyvät realiajassa ilmassa olevat matkustajakoneet kartalla. kun näkee kuinka uskomattoman paljon koneita on kokoajan ilmassa ja miettii miten harvoin sattuu onnettomuuksia niin tajuaa kuinka äärettöman epätodennäköistä on joutua onnettomuuteen.

    • ihankamalaa

      Onko mahdollista saada omaa laskuvarjoa lainaksi lennon ajaksi. Se rauhoittaisi kummasti. Haluan lentää turvallisesti ja jos lentokoneeseen tulisi joku vika, niin voisin hypätä sieltä ulos. Lapsista en niin välitä, ne voi mennä koneen mukana vaikka mereen. Eli voi hätävasaralla saada lentokoneen ikkunan rikki, jotta hyppy laskuvarjolla onnistuisi, jos lentäminen alkaisi liikaa pelottamaan?

      • 18+10

        Niin leijailet hissukseen keskelle pimeätä tai myrskyävää atlanttia ja hait alkaa pyöriä kehää ympärillä. Ei paljon varjot ja liivit auta. Parempi rysähtää samaa matkaa muiden kanssa kenttään.


    • ihankamalaa

      Jos en olisi näin hysteerinen, niin mitään ongelmaa ei olisi. Voiko hysteriasta mitenkään päästä eroon. Minua niin pelottaa. Ymmärsitte varmaan, että ajattelen vain itseäni, vain minuutta, koska minä olen minä ja te olette jotain roskasakkia varmaankin. Eli haistakaa pitkö vittu.
      Sitten asiaan. Jos minua eli minuutta alkaa oikein pelottamaan, niin miten minä pääsen peloistani eroon. Sinä lerppakulli luuseri, voitko sinä vastata tähän kysymykseen. Myös sinä horo vittu voit kommentoida, jos vain huoraamisetasi ehdit. Muille luusereille: Fuck You fuck you fuck you fuuck you X 100!

      • Zippe

        vedä ny vittu päähäs ja painu vuorille munkiksi.


    • vakjuu pellet

      He toi aloittaja on täys pelle ja trolli. Hän vedättää meitä kunnon kansalaisia oudoilla höpinöillä. Kaikki jotka vielä vastaatte tähän ketjuun, olette täysinä surkimuksia.

      • kiitotieneljäkertaa

        Olen neljästi mennyt lentokoneen sisälle ei se ole mitään erillaista se vain ottaa nousukiidon möyryävien lentomoottoriensa vauditaessa kiitoa se alkaa nousta maasta niin mä sitte lentää liihottanut jo neljä kertaa toi sama kiihytys.


    • AEROKICKS

      Onhan niissä turvavyöt.

      • AIROKICK airoplane

        Takuulla on ja mitä vielä autoissakin on tuvavyöt oikeesti. Mene jo katso mitä sieltä löytyy. Tikkakoskella turvakursilla kysyin kun näin oikean lentsikan että saanko kurkistaa sisälle? Lentäjä ssanoi senkun vilkaset ei siitä hajoo.
        Kävelin oven luo kiinnosti nähä mitä se on syönyt. Sieltä penkit niinsä todellakin oli vyöt. Kammo konetta kohtaan loppu siltä seisomalta. Seuraavan kerran näin saman koneen nousussa. 2005 Lensi kahta isommalla lentokoneelle köpiksestä - Naritaan Naritasta - Köpikseen yhteylennot Helsinki-Vantaa - Köpis Köpis - Helsinki-Vantaa Se oli ensimmäisen lentoni osuus seuraavat lennot olivat 2009 Helsinki-Vantaa-Frankfurt-Denver-Boise-Boise-Denver-Frankfurt-Helsinki-Vantaa, 2011
        Helsinki-Vantaa-Gardemöen-Gardemöen-Helsinki-Vantaa
        2013 Helsiki-Vantaa-Inceon-Inceon-Helsinki-Vantaa se keikka oli ihan läskiksi mennyt kisamatka ei mennyt niin kuin piti sairastuin raissussa pelkäsin etten kerkiä paluulennolle 6.2.2013 9.45 lähtevälle AY042 Helsinkiin kotiin päin tulevalle letokoneelle. Niin vain kerkisin ja bussikuljetuksessa olin läsnä ja lentokenttä hotelliinkin kerkisin omalle lennollekkin kerkisin hyvin kiitos paikallise ASA:n sairaalan henkilökunnalli mainiosta hoidosta ohjeista viikoksi eteenpäin noilla eväillä piti pärjätä se viikko. Nyt ollaan normaali kuviossa oltu puolitoista vuotta.


    • ei koneeseen

      minua kyllä pelottaisi kovasti jos menisin lentokoneeseen oltetaan jos istuisin lentokoneessa penkillä hokisin ja huutaisin aaapuuuvaaaa olen katellut lentokone onnettomuus ohjelmaa siksi pelottaa mennäkin koska ne ovat pudonneet alas räjähtävästi maahan

    • dhgsdfhh

      Uskallan väittää ettei kyse ole niinkään lentopelosta vaan siitä kun ei ole itse hallinnassa 'kontrollifriikit' ja tietysti se suljettu tila ettei sieltä voi poistua.
      Nousut ovat minusta mahtavia mutta laskut aiheuttavat voimakasta korvasärkyä joka tuntuu vielä pari tuntia touchdownin jälkeen, pää ja korvat ovat ihan jumissa tosin ei tuota joka kerta tapahdu.
      Mitkään purkat ei auta tai muut.

    • mie myös

      Lentopelkoon auttaa Mimulus-kukkauute. On hyvä myös miettiä, kuinka kova kontrollintarve yleensä on elämässään. T:lentopelkoinen

    • Suosittelen

      Lentopelkoon auttaa, kun lukitsee itsensä koneen vessaan lennon ajaksi.

    • heli32w

      Itsellä kanssa kova lentopelko vaikka olen muutamia kertoja lentänyt.edellisen kerralla oli kovat ilma kuopat.tarkisti konetta oikein kunnolla portugalin kohdalla. Mut onneksi se loppu kun päästiin pois siitä.seuraava lento reissu ensin vuoden huhtikuussa.koneessa 6h 39min.

    • näin mulla

      ei itse lentopelko vaan se ahtaus ahdistaa...

    • kar-air-28

      ei se ole mikään ihme jos lentäminen pelottaa, varsinkin jos ymmärtää vähänkään aerodynamiikkaa, iso kone muuttuu silitysraudaksi jos moottorit sammuu

    • Pian matkalle....

      Minua ei ole oikeastaan ennen pelottanut lentäminen, mutta jostain syystä olen nyt sitä alkanut pelkäämään. Nousu on kaikkein pahin vaiha, jos kone siitä tipahtaa takaisin kiitoradalle niin voi lähtö olla lähellä? Laskeutuminen ei ole niin paha kun konee liitää kohti kiitorataa ja se on kuitenkin hallittavissa jollain tasolla jos jotain ongelmia koneeseen tulee, mutta tuo nousu, se on paha! Ajatelkaas kun kone on noussut kiitoradalta ilmaan n 100-200m ja ei saakkaan tarpeeksi ilmaa siipien alle?? se on todella paha tilanne. Joskus olen pari olutta ottanut ja koen sen kuitenkin mukavasti rentouttavan ennen nousua.

      Totuus on kuitenkin se että jos koneelle jotain tapahtuu ilmassa niin melko varmasti se on lähtö sitten sillä aniharvat sieltä hengissä selviävät, kun taas liikenneonnettomuuksissa joita sattuu tietenkin miljoonia kertoja enemmän niin siitä voi useinkin selvitä kolauksella, koneesta ei :(

      Joskus minulla on sellainen tunne että vaikka lento-onnettomuukset ovat erittäin harvinaisia niin tietysti se inhimillinen erehdys tapahtuu juuri silloin kun minä olen siinä koneessa :(

    • 123456dgtbhgf

      Ymmärrän tilanteesi, sillä itsekin olen lentopelkoinen. Mahdottoman paljon olen lukenut lentämisestä, kokeilut kaikenlaisia rauhoittavia lääkkeitä, erilaisia harjoituksia, alkoholia ja ties mitä. Mikään ei oikeastaan auta. Tätäkin viestiä kirjoitellessa verenpaine nousee ja mahassa alkaa tuntua jännitys, kun ajattelenkin lentämistä. Totuus on se, ettei itselleen oikein mitään voi. Pelon kanssa on vain elettävä.

    • turbulenssi

      Mua auttaa rauhoittavat. Itse en pelkää nousuja tai laskuja. Mua pelottaa turbulenssi.
      Alkoholi ainakin mulla pahentaa lentopelkoa.

    • airpussi

      Lentäminen on mukavaa. Mukavinta on kun sattuu oikein räpsäkkä turbulenssi ja pystyy ikkunasta katsomaan, kun koneen siivenkärjet taipuilevat sulavasti. Mikäs tuossa ikkunanpielessä on? Näyttää hiushalkeamalta. Eikö vain liene rahtusen pitempi kuin äsken? Omituista ääntä muuten pitää moottori, jotenkin sillai karheampi taajuus kuin hetki sitten. Nyt narahti runko. Voehan peeveli. Emäntää, tuotteko kossun kolalla... Oikeasti, mikäs sen mukavampi lähtö kuin lento-onnettomuus. Se on a) nopea ja b) pääset uutisiin.

      • siipirikkoo

        Jumatsuikkeli, nyt mä en ainakaan mee nä koneeseen! ;O


      • Nita1

        Peukku!


      • siipirikkonaLH447
        siipirikkoo kirjoitti:

        Jumatsuikkeli, nyt mä en ainakaan mee nä koneeseen! ;O

        Tadatam! Tadatam! OO-OO-mä kiidän mä liidän kuin lintunen taivaan sinnessä.
        Ota siivet allesi ota allesi A330 - 300 kymppipyörä sä takuulla hämmennyt.
        A330 - 300 ilmateiden tyylin etumatkaa tarjoaa vain Finnairin tripla kolmonen kymppipyörä lentokone.


      • Siipirokkonamaasvain
        siipirikkoo kirjoitti:

        Jumatsuikkeli, nyt mä en ainakaan mee nä koneeseen! ;O

        Lentokone on metka väline se on niin iki ihana tyylikäs lomoava veitikka ettei muita maailmassa olekkaan.


    • Auttaisiko tieto siitä, mitä siinä lentoonlähdössä ja laskeutumisessa tapahtuu? Mitä ovat ne kaikki vaimeat kolaukset, hurinat ja tärinät, joita koneen kohinan läpi kuuluu? Yhtenä rikkana lentopelon rokassa lienee se, että liikutaan tilassa, joka ei ole ihmiselle luontainen ja täysin ilman mahdollisuutta hallita tai ymmärtää tilannetta.

      Lentäminen perustuu koneen nopeuteen. Riittävällä nopeudella siipi tuottaa nostovoiman, kunhan ilmavirta osuu siipeen oikeassa kulmassa. Turbulenssit ja pyörteet saavat koneen tärähtelemään ja siitä aiheutuu ääniä. Liikennelentokoneet suunnitellaan kestämään suurempia kuormia kuin matkustajat. Yleistäen: jos matkustaja on tajuissaan, kone on ehjä. Se, mikä hermostuneesta matkustajasta tuntuu mahdottomalta ryöpytykseltä, on koneen kannalta normaalia.

      Koneen tekniikka aiheuttaa erilaisia ääniä. Lähtökiidon aluksi moottorit kiihdytetään lentoonlähtötehoon ja kun kone kiihdyttää, ilmavirran kohina voimistuu. Lentoonlähdön jälkeen laskutelineiden ja laippojen liikkeistä kuuluu vaimeita tömäyksiä. Laskeutumista saattaa edeltää voimakaskin jarrutus ilmassa. Tuntuu kuin olisi hätäjarrutusta tekevässä bussissa. Koska vähennettävää nopeutta on paljon, hidastaminen kestää kauan. Koneessa on melkoinen joukko erilaisia ääniä tuottavia järjestelmiä (ja niiden varajärjestelmiä). Kolaukset, tärähdykset, hurinat ja kohinat kuuluvat asiaan.

      Tämänkaltaisten asioiden selvittäminen itselleen voisi ehkä auttaa. Lisäksi karu tosiasia: harjoitus tekee mestarin. Kun ensimmäisestä kerrasta suoriutuu, toinen lienee helpompi. Sitten on sekin mahdollisuus, että kauhu on ylivoimainen. Siinä tapauksessa mikään tieto tai harjoitus ei varmaan auta, vaan on oltava lentämättä.

      Aikaisemmin joku kirjoitti, että jos kone ei matalalla saakaan tarpeeksi ilmaa siipien alle. Kyllä se saa. Lentokoneelle riittää mikä tahansa ilmakerros, joka on enemmän kuin koneen alimman osan etäisyys maan pinnasta. Maan lähellä ground effect-ilmiö tuottaa vielä tavallista enemmän nostovoimaa. Kyse ei ole mistään mysteeristä, joka pitää rötiskön ilmassa (jestas! ihmisten luomuksista yksi kauneimpia, ei rötiskö). Lentokone lentää niin kauan kuin se on ehjä, ja jos matkavauhtia lentävän koneen molemmat/kaikki moottorit jostain kumman syystä sammuvat samaan aikaan, se lentää ilman moottoreitaankin vielä pitkälle. Osapuilleen niin, että jos Turun kohdalla moottorit sammuvat, kone liitää Helsinkiin. Jos ei millään usko, että lentokoneen lento perustuu fysiikan lakiin, kannattaa opetella taittelemaan paperilennokeita. Yhtään loitsua ei tarvitse lukea, että A4-arkki muuttuu pitkälle liitäväksi leluksi.

      Malttia matkaan! Lentopelko on siinä mielessä perusteltu, että ilma ei ole ihmisen luonnollinen tyyssija. Monissa tapauksissa pelko on voitettavissa. Minä en kylläkään ehdota mitään kemiallista hoitoa siihen pelkoon. Ei alkoholia eikä rauhoittavia. Tai no... rauhoittavia, jos on ihmishengen takia pakko mennä lentokoneeseen, eikä muuten onnistu.

    • 112233

      Minulla oli kova lentopelko mutta kävin Finnairin lentopelkokurssin ja sitten menin
      lyhyelle lennolle sillä sain omani poistettua.

      • Teeri22

        Paljonko tuo lentopelkokurssi kustansi?


      • 11233 Narita SASAIR

        En tarvinnut lentopelko kursseja minä menin suoraan lentokentälle oli yötä Pilootti hotellissa jossa yöpyi myös lentäjiä. Yksi heistä kysyi minne matka?
        Vastasin että Nganoon. Lentäjä sanoi lentä olet jo perillä kun laivalla vielä menet.
        Aivan sanoin. En ole ennen lentänyt kysyin minkälaista on lentää matkustajana lentokoneella. Lentäjä vastasi mukavaa touhua. Lentäjä kysyi jännittääkö?
        Vastasin että vähän kun en teidä lentokoneista mitään. Olen menossa ensimmäistä kertaa lentokoneeseen.
        Lentäjä sanoo hyvin se menee.
        Seuraavan päivän aamuna lentokenttäkuljetus vei meidät ja kaksi lentäjää lentokentälle terminaali kahteen. Poistuimme autosta tavaroinemme. Menimme odotushalliin. Vuosi oli 2005. Pari tuntia myöhemmin saapui muu sakki paikalle.
        Matkan johtaja kysyi jännittääkö Saria. Vastasin taas että vähän. Samaan aikaa peräsin kertoi koneen tulleen portille. Se oli MD 82 lenon enesimmäin kone. Pelottikin vähän. Koska en ollut aiemmin nähnyt mitään vastaavaa. Kello raksutti vääjäämättömästi ilkkuen osoitti viisarit kohta alkavaa lentoaikaa. Sain lentolipun käteen vapisevin jaloin aloin kävellä kohti koneen ovea. Tunnelissa ei ollut ikkunoita. Pian silmieni eteen ilmestyi ovi. Se oli appoauki kuin kutsuen sisään. En voinut kääntyä poiskaan. Takaa kuului no niin Sari astu ilmojen tielle menevään kyytiin. Käännyin oikealle. Siinä oli pitkä rivi penkkejä kummallakin puolle kapiinnia. Katsahdin lippuun aloin katsella omaa penkkiä pian se jo löytyikin. Pistin tavarat hyllylle. Istahdin koneen penkille. Se oli mukavan pehmeä istui. Kiinnitin istuin vyöni. Katselin ikkunasta ulos. Pian se liikahti. Matkani ensimmäinen etappi sai alun. Se peruutti käynisteli samalla koneitaan. Kysäisin mistä tuo meteli tulee? Vierus toveri sanoi kohta tiedät.
        Kone kierteli ja kaarteli etsi paikaa mistä lähteä liikkeelle. Pian MD 82 pysähtyy.
        Kysyn mitä nyt tapahtuu? Vierustoveri sanoo pyydämme luvan läteä matkaan. Tämä kone vie meidät varsinaisen lennon lähtökentälle Kööpenhaminaan Tanstedin kentälle. Pian kone alkaa sauraan kiihytyksen se moottori suorastaan ulvovat kone paahtaa kuin mielipuoli kohti taivasta. Pian kone nuykäysen kera hyökkää lintujen tielle. Vakaasti se asettautuu ilmasillalle alkaa lentää kohti Köpistä. Siellä odottavaa seuraavaa lentoa kohti. Pian jo olemmekin Kööpenhaminassa. Kone niijaa alas tullessaan. Pian se rullaa saapuneiden portille. Sanon veirustoverilla ei ikinä tätä nykytteliää näille lennoille. Ne mokkulat siipien alla eikä persiissä kiinni. Odotimme nelimootrisen Insustrein koneen lentoa. taas viisarit kuin illkuen osoittivat lennon alkamisaikaa sain lipun seuraavalle lennolle kone oli edelleen SAS:n kone. Astuin jo tottuneemmin lentokoneeseen jännitys oli tipotiessään mutta en vieläkään teinnyt mitä lentokone teki ennen lentoon lähtöä?
        Laitoin monitorin päälle kas kummaa siinähän kaikki oli aivan livenä aitona. Nyt pääsin todellakin nauttimaan lentämisestä sydämmeni kyllyydestä. Kone kierteli sinne tänne. Tuli pitkä ISO nuoli silmieni eteen kysyin mikä tuo on?
        Vierustoveri sanoi kohta tiedät. Kone odotti taas lentoon lähtö lupaa. Insustrein sai lähtöluvan. Kiihdytys oli ensin verkasta. Pian lentäjä iski kahvan pohjaan insustrien ampaisi kiitotietä pitkin kuin puolihullu eteen päin. Neljä moottoria mylvi kuinpouluhullu pörriäisparvi. Pian kone ampaisi ilmaan nosti telineet ylös.
        Maraton lento alkoi. ja sitä se olikin. Matkustin yön selkään. Meistä näkyi yötaivaalla vain vikkuvat valot. Kuka sinne katsahti saatoi vain sanoa onnea matkaan. Kone kiisi Siperian ylängön yllä. Kahdeksan tuntia. Seuraavien kahden tunnin aikana seurasin auringon nousua livenä. se oli todella kaunis näky. Pian seurasi mahtava näky kiitotielle tulo. Lumoutuneena seurasimme kuinka kiitotie lähestyi konettamme. Se hieman vaappui ja vapisi se ei meitä häirnnyt teisimme mistä se johtui. Pian kone kosketti Naritan lentokentän kiitotien pintaa olimme kaukana kotoa.


    • Lentopelkoon voisi auttaa se,että alat harrastaa benjii hyppyjä

    • miten vain

      Niin pelotti minuakin kunnes sairastuin ja halusin kuolla.
      Joten mikäs sen parempi kun lentokone? Myin omaisuuteni ja nousin koneeseen ja nyt 20 maan jälkeen ei pahemmin pelota. Toivoin aluksi, että se tippuu lopuksi pelkäsin, ettei se tipukkaan. Mutta halua kuolla oli suurempi kun pelko lentää.

      • örkki v.

        Sairaus poisti minultakin lentopelon, ihan kokonaan ja yhtäkkiä. Eikä ole palannut sen jälkeen. Nautin nykyään lentämisestä aina kun vain pääsen.


      • miten vain
        örkki v. kirjoitti:

        Sairaus poisti minultakin lentopelon, ihan kokonaan ja yhtäkkiä. Eikä ole palannut sen jälkeen. Nautin nykyään lentämisestä aina kun vain pääsen.

        Samoin,menetettyä omaisuutta korvatessa on mennyt nyt neljä vuotta
        mutta Kreikassa käyn nyt äkkilähdöllä,ei siinä sen kummalisempaa enää.


      • örkki v. 2
        örkki v. kirjoitti:

        Sairaus poisti minultakin lentopelon, ihan kokonaan ja yhtäkkiä. Eikä ole palannut sen jälkeen. Nautin nykyään lentämisestä aina kun vain pääsen.

        Ensimmäisellä lennolla vuonna 2005 Japanin matka hieman jännitti kun en ole lentänyt siihen mennessä yhdelläkään lentokoneella. Tuli päivä helmikuun 25. päivä 2005 lennot olivat SAS:n lentoja. Eka kone oli kyllä ärsyttävä. Se työti peräpäästä eikä siipien alta. Lentoon lähtökin oli kuin mikäkin sähkövatkain.
        Kone vatkasi aivan tautiseti. Kun se kohosi taivaalle se todellakin ampaisi pystyjyrkään ylös. Ja sama juttu alas tullessa kauhea kuopaus kiitotielle tullessa se kone oli sellanen johon mä en toiste mene. Helvetin nyökytteliä MD 82 - kone en toiste en siihen koneeseen enään mene. Mieluiten lennän lentoni A 330 - 300, Jr100, A330 - 320 Insustrein, MD777 koneilla. Helikopterilla en ole lentänyt enkä lennä kuin vain puolihorteisena. Taju kankaalla vammoja eri puolella kehoa sitte Ilmarisella sairaalla reisulle mutta ehjänä en helikopterin kyytiin mene. Lentokoniesiin menen mutta siellä puolella on koneita joihin en mene. Potkurikoneet ja pienkoneet riippuliidin.


    • Käsittääkseni suurin osa lääkäreistä ei määrää rauhoittavia lentopelkoon. Tämä johtuu lähinnä siitä, että jos jotakin sattuu matkustaja ei välttämättä kykene noudattamaan annettuja pelastusohjeita lääketokkurassa.
      Paras apu lentopelkoon on itsensä psyykkaaminen ja usko tilastoihin. On hyvin epätodennäköistä, että lennollasi sattuu mitään.

      • oma kokemus

        Ei pidä paikkansa ja perustelusi ovat kovin ristiriitaiset. Siis jos on hyvin epätodennäköistä, että lennolla tapahtuisi jotain, MUTTA samaan aikaan rauhoittavia ei muka määrättäisi, koska ei pystyisi noudattamaan pelastusohjeita siinä äärimmäisen epätodennäköisessä hätätilanteessa? ;D

        Kyllä minulle lääkärit ovat nimenomaan suositelleet rauhoittavia, ettei paniikkitila veisi toimintakykyä.


    • varma keino

      Meditoi!!

    • oikeasti.

      No, onko pakko matkustaa, jos niin pelottaa eikä kykene? Kuka oikeasti pakottaa?

      • Oikeastimahtavakokea

        Ei ole ellet halua matkustaa lentokoneella. Mieti miten hienoja laitteita ne ovat. Käy katsomassa Helsinki - Vantaalla Finnairin tripla kolmosta kymppipyörä konetta.
        Siinä on todellinen ihmisen lumooja. Se vie ihmiseltä halutavimmalla tavalla kammot pois. Se koneen kohdalla mietit kolme kertaa miten si kulkee miten
        liikkuu ? Hämmennys on kyllä aika iso ihalu saa aikaan kiinostuksen alkaa kiinostaa. Ostaa jonkun lipun jalka kapsaa jo tunnelissa. Ovi on sielmien edessä lumoutuneena menet sisälle. Arasta ihmisestä on tullut matkustaja. Istut mukavan pehmeälle penkille kiinnität istuin vyösi aivan kuin henkilöautossassi. Moottorit alakvat tuottamaan kulkuneuvoosi sähköä valoihin tehoa. Ilmastointi käynistyy.
        Lumoutuneena istut mukavalla penkillä. Ikkunapaikalla. Verho ylhäällä. Pian lumoutuneena istut liivan koneen penkillä. Sinua hieman jännittää. Kone pysähtyy kiitotien päähän. Kone saa lähtöluvan lumous vie voiton. Tripla kolmonen kiitää kymppipyöriensä päällä tasasen varmasti eikä vatkaa yhtään vauti sen kun vain kiihtyy kunnes olet jo taivaalla. Lumoutuneena katsahdat alas TÄH! Sinut valtaa toistaankin upeammat maisemat. Etkä edes huomaa lentäväsi yläilmoissa 11 kilometrin korkeudessa triplakolmosen kyydissä.


    • lentopelkoinenennen

      Olen lentopelkoinen, mutta jotenkin tuo lentäminen kuitenkin kiehtoi minua ja jatkuvasti piti päästä lentämään. Koneessa sitten iski joskus isompi joskus pienempi paniikki.
      Lensin kerran sitten kotimaan lennon Empraer tai jotain siine päin koneella ja se keikkui, heilui ja huojui ja oli aikamoisia ilmakuoppiakin, mutta yllätys yllätys, tykkäsin kauheasti siitä koneesta ja sillä lentämisestä, ei ollut varmaankaan kuin 20 muuta matkustajaa, eli kone oli melkein tyhjä, muut lennot olin suorittanut tilauslennoilla, oltiin kuin sillit purkissa. Eli minun suurin pelkoni olikin ahtaanpaikan kammo, eikä niinkään lentäminen.
      Kerran otin hiukan alkoholiakin lentopelkoon ennen lentoa ja se auttoi kyllä jonkun verran, ja 6,5h lento meni niin nopeasti kuin olisi ollut 1h lento.
      Nykyään lennän aivan selvinpäin ja varaan aina jos mahdollista ikkunapaikan ja katselen alas jos ei ole pilviä ja näin matka menee rattoisasti ja otan myös hyvää luettavaa matkaan tai vaikka virkkaustyön, näin ei ehdi ajattelemaan koko lentoa.

      • lentopelkoinenolinen

        Sulla oli vain hölmö pelko mistään pelosta ei ollut kyse. Ahdas paikka sai sinut tuntemaan itsesi hieman nurkaan ajetuksi.
        Eipä ihme että sulla olikin vain ahtaan paikan kammo.
        Pääsit siitäkin kammosta eroon. Alkoholi ei lievitä yhtään ahtaan paikan makmoasi. Yritä olla ruokkimatta sitä. Istu mukavasti ja mieti positiivisiä asiota. Kuten junalla olisin vielä menossa kun jo huomaat että lentokone viekin matkasi nopeammin perille kiun että osasit olettaa. Jatka lentämistä jatkossakin. Sillä lentäen olisit jo perillä. Finnair illaksi kotiin. Kun junalla vielä taitasit matkaa Suomen lakeudella kohti kotia vielä kaukana kotoa.


    • Älä riko

      ihankamalaa, en suosittele rikkomaan lentokoneen ikkunaa sen ollessa ilmassa, sillä siinä tilanteessa paineilma erot koettavat tasaantua synnyttäen kovan ``tuulen`` joka luultavasti kiskaisisi myös sinut koneen ulkopuolelle. Ja usko poisreiän ei tarvitse olla isokaan, niin lennät lasista ja ulos, se ei ole lainkaan mukavaa! Ja niille jotka ajattelivat sanoa että oletko ite koeillut, niin en ole.

    • jännää puuhaa

      Mulla auttoi hieman lentopelko hallintaan -kirja ja pari lyhyttä kotimaan lentoa.

      Toki vieläkin jännittää viikkoakin ennen matkaa ja kentällä kädet hikoo.

    • jokuvaan...

      En tiedä onko hyötyä mutta oletteko kokeilleet lentosimulaattoria esim. flight simulator X:ää.
      Maksoiko jotain 25euroa.
      Aloittakaa oppitunneista ja simulaattori on todella realistinen jolla lennetään myös on-linessa ja radioyhteydet ja kaikki mukana.
      Jos valitsee helpon tason jopa aloittelija saa ison matkustajakoneen ilmaan ja sitten lentosuunnitelma vaikka Helsinki-Turku tai mihin vaan.
      Laskeutumisesta ei alussa kannata huolehtia. :)
      Onhan siinä vähän opettelemista mutta se kokemus kun hallitsee isoa konetta vaikka vain virtuaalisesti on aivan upea ja alussa tuli hikoiltua laskeutumisen kanssa mutta parin rysäyksen jälkeen alkoi sujumaan.

      • Mario kart 8

        Tyhjänpäiväistä nippelien säätöä ja nappien painelua. Varsinkin jos aloittajalla ei ole edes aiempaa peli kokemusta niin älä edes suosittele tietokonetta.

        Nyt aluksi vaan konsoli ja pelkkä yksinkertainen nintendo. Super mario kart 8 on muistaakseni seuraava iso hitti nintendolle.

        En omista wiitä mutta suosittelen silti. Hyvä se on.


    • jokuvaan...
      • fghfghhhgfhsd

        Hetkinen tuohan näyttää ihan oikealta lentokoneelta ja muka aloittelija pääsee isolla koneella ilmaan. Mittareita näytti olevan aika paljon joten epäilen.
        Capt.T voisi antaa tuosta pelistä mielipiteensä.


      • fgdsfgfggsg
        fghfghhhgfhsd kirjoitti:

        Hetkinen tuohan näyttää ihan oikealta lentokoneelta ja muka aloittelija pääsee isolla koneella ilmaan. Mittareita näytti olevan aika paljon joten epäilen.
        Capt.T voisi antaa tuosta pelistä mielipiteensä.

        http://www.youtube.com/watch?v=kMkx7aE13Hs

        Näyttää todella "yksinkertaiselta" :/
        Hieman kiinnostava silti.


      • grwerttw
        fgdsfgfggsg kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=kMkx7aE13Hs

        Näyttää todella "yksinkertaiselta" :/
        Hieman kiinnostava silti.

        Voisin itsekin suositella lentopelkoisia tuon Microsoftin lentosimulaattorin kokeilua tai ainakin matkustajakoneiden lentämisen perusteisiin tutustumiseen.

        Kun tietää mitä koneet toimivat ja miten lentäminen ohjaamon puolelta pääperiaatteissaan tapahtuu eivät normaalit äänet, liikkeet ynnä muut sellaiset enää hermostuta.


    • >kaikkea keksivät>

      Ihan siihen lentoon asti en ole päässyt vielä. Saattaa olla etten pääsekkään. Piti välillä katsella jotakin muuta kuin noita lentotunteja. Se oli taas joku sokeri kun päättelin, että teen sitä.

      • `kaikeakeksivätay042

        No mitä ?
        Etkö uskalla?
        Kokeile AIRBUSS 330 - 300 ilmateiden tyylin etumatkaa tarjoaa Finnair.
        Tasokas tripla kolmonen kymppipyöriänen lentokone kiidättää tasasen varmasti ilmatielle. Et edes huomaa mitään sinut valtaa vapaus. Kiidät ilmassa vaimea moottoreiden murina kertoo koneen lentävän. Mitä vielä komeat toistaankin komeammat maisemat näet vain ilmatieltä. Ei niitä maasta näe.
        Maisemat lomoa sinut lentokone on todellinen maisema paikka sen vartaista paikkaa ei ole kuin A 330 - 300 kymppipyöräinen Finnairin tripla kolmonen.
        Se vie sinut ilmojen maisema lennolle. Et sen jälkeen malta olla lentokoneesta pois. Haluat sinne aina. On ne semmoisia veitikoita nuo lentokoneet. Pelo pois ja eikun lentokoneeseen. Maisemia ihailemaan vain.


    • Capt.T

      Hei, ymmärrän tunteesi. Olen itse ollut USA:ssa ammattilentäjänä joten kokemusta alalta on. (2600 ja jotain lentotunteja takana). Jos on paha ahdistus, niin suosittelen käyttämään tunnettuja, hyvämaineisia lentoyhtiöitä. Kun sanoit miten tollanen iso kone voi lentää, niin se perustuu siihen, että konetyypistä riippuen nousunopeus voi tuntua rajulta. Mutta koneen nousu ja lento perustuu siihen että siiven yläpinta on pidempi kuin alapinta. Tarkoittaa käytännössä että siiven yläpintaan tulee alipainetta ja alapintaan painetta jotka yhdessä saavat nostovoiman. Käytännössä kone ei ilmassa paina mitään. Tekniikka on tänä päivänä niin kehittynyttä että teknisen vian tapahtuminen on lähes mahdotonta. Turbulenssia ei tarvitse pelätä, ohjaamon tutka näyttää ilmavirtaukset sekä myrskyt jotka lentäjä kiertää välttääkseen epämiellyttävää tunnetta matkustajille.

      • ssllslslsl

        Suomessa kuolee liikenteessä vajaa yksi henkilö joka päivä, loukkaantuneita on joka päivä satoja. Matkustajaliikenteessä on viimeksi tullut kuolonuhreja muistaakseni 80-luvulla, finskillä 60-luvulla. Näistä voisi jotain päätellä lentämisen turvallisuudesta.


    • Asiakas on kuningas

      Myytävänä olis turvaa ja helppoutta, eli nössöyttä ja laiskuutta.

      Ostakaa! Ostakaa!

    • Tupolev air

      Ei sul oo lentopelkoo vaan kuolemanpelko on kyseessä sinulla on itsesuojelu vaisto herkässä.

      • Tupolevairfinnair042

        Mitä kuolemanpelko älä naurata!
        Mä luin ton ja rupes naurattamaan niin saakutisti. Jotkut nauraa tolle.
        Mulla ei oo lentokone pelkoo eikä niihin liityvään kuoleman pelkoa.
        Vielä katson sitä ja toteen että nyt on tasanen kyyti kotiin.
        A330 - 300 tripla kolmonen kymppi pyöräinen lentokone saa nekin pelon rippeetkin lähtemään tiehensä. Siinä koneessa ei vatkaa lähtökiito eikä paluukiito.
        Kaikki tapahtuu niin sanoin kuvaamattoman tasasesti. Vain moottorin jyly rikkoo hiljaisuuden. Murisevat moottorit kertovat koneen olevan liikkeellä.
        Se hetken odottelee lähtölupaa. Lentäjä työtää kahvan eteen lähtökiito alkaa. Moottorien teho kasvaa vauhti kiihtyy tasesti kaiken aikaa viimeisten saadan metrin matkan nokkopäyrä nousee kiitotieltä ensin ilmaan satametriä myöhemmin lentokone irtoaa kokonaan ilmaan alkaa keräämään korkeutta tasaiseen tahtiin. Vaimea moottorin murina vaihtuu tasaiseen surinaan. Kuulet vain mehiläispesien pörinän. Kun tripla kolmonen kiidättää sinua ilmassa. Matkan päätteeksi se alkaa valmistelemaan siipiä laskua varten. Siivekkeet alkavat liikahdella. Ilmajarru nousee muutaman kerran jotta kone alkaa tavoitella maata. Jarrusiivekkeitä liikuttavat ohjaimet liikuttavat siivekkeetä alas myös edessä etusiivekkeet laskeutuvat enemmän. Takasiivekkeet ovat alhaalle päin painettuna. Kone alkaa laskeutua. Matkaa on puoli tuntia maihin. Kaiken tän aikana olemme tekniikan armoilla. Näin myös avaruussukkulatkin tulivat alas. Mutta ne eivät käyttäneet siivekkeitä vain ilmajarrua telineiden rumppujarruja. Myös lentokoneella on rumppujarru käytössä. Vaihteettomassa polkupyörässäkin käytetään jarrurautaa ei käsijarruja. Kilometri ennen kiitotietä lentokone laskee telineet alas. Nyt alkaa varsinainen laskeutuminen eli lentotermillä lähetyminen. Kone tavottaa eli koskettaa maata. Kuuluu TÖPÖTITÖP! Etu telineestä kuuluu vaimea NIEAARR! Nyt olemme maissa lentäjä jarruttaa vielä koneen vauhtia jalkajarruilla eli telineiden rumppujarruilla eli jarrulevyillä. Kone on menettänyt lentoon lähtö vaihdin se rullautuu saapuvien portille. Lentoemäntä laskee meidät ulos lentokoneesta. Olemme onnellisesti koti Suomessa ja takana on pitkä lento kotiin.


    • 0980878

      Hei!

      Telkkarista tuli dokumentti lentopelosta ihan muutama vuosi sitten ja siinä lentoalan ammattilasten sanoivat,että jos pelkää lentämistä ei missään nimessä kannata ottaa rauhoittavia tai juoda alkoholia, sillä ne turruttavat aistit ja onnettomuuden sattuessa lentokoneesta ulos pääseminen vaikeutuu.

      En tiedä onko Finnairilla kurssia lentopelosta kärsiville?Ainakin olen ymmärtänyt,että isoimmat lentoyhtiöt sellaisia järjestäisivät. Auttaisiko se tai esim.rauhoittavan musiikinkuuntelu lentäessä?
      Harmittaa,kun en muista millä nimellä telkkarista tullut dokumentti meni.Löytyisiköhän sitä Youtubesta?! Toivottavasti saat apua ongelmaasi.

    • helppolääke.,,,

      Itse läksin koneesta bryanair tre,, koneessa oli huono ilma edellisestä lennosta. oli saatava happea, lääkäri määräsi lentopelkoon oxamin tabuja, otan yhden 30min ennen lähtöä. ongelma pois.. hurraa, lääketiede auttoi,

    • antti rokka

      Pelkosi on aiheelista. Ihmistä ei todellakaan ole luotu lentämään.
      Toisaalta lentoliikenne tuhoaa maailman. Yksi nousu, yhdeltä koneelta, tuottaa saasteita enemmän kuin yksi formulakisa.
      Ja takaisintulemisena on valtava riski tuoda kaukomaiden superbakteereja.
      No uskovaisten tavarat ovat yhteisiä :)
      Kuten tyttölauma Afriikassa joidenkin hottentottien hellässä huomassa.
      Sanoisin, että ongelmansa meillä kullakin.
      Tai no, ei niillä, jotka älyävät elää elämää....

    • johannytonvain

      Itse tekisin seuraavasti:
      Hyppisin yhdellä jalalla 10 kertaa.
      Kiertäisin vasemmalle ympäri 4 kertaa.
      Punnertaisin 12.
      Juoksisin talon ympäri kolmesti.
      Ummistaisin silmäni.
      Pyrin unohtamaan.
      Laitan tiskit koneeseen.
      Syön nakin.
      Ja unohdan miksi ylipäätään pelkäsin.

      Näin siis ääripelkotilanteissa...
      Nakin voi korvata myös lihapullalla tai juustoviipaleella.

    • Lentopelkoterapiaa

      Ainakin Finnair on joskus järjestänyt erityisiä "kursseja" lentopelosta kärsiville joissa
      pelonaiheet pyritään asijantuntijoiden avustamana kohtaamaan ja..?

    • kurapua

      itelle ei auta ku pieni känni, muuten ei tarvi koneeseen nousta..ainaki bulgaria air oli sellaanen kokemus jotta ei huliviliruikut ollu kaukana, eikä konees saanu eres viinaa..sen jälkeen koneeseen menty naulapääs mennen tullen :)

    • LottoAir

      Kyllähän nyt yksi kone vuodessa tippuu ja kaikki kuolee.

      Ehkä se on tällä kertaa juuri se sinun koneesi.

      • LOTTOAIRTRIPLAKOLME

        En ole vielä puonnut alas en edes Finnairin tripla kolmosella puonna ales. Kyllä se tuolla ylläällä pysyi. Vakaasti vielä kiis ilmojen teille Inceonen kentän pinnasta.
        Tripla kolmonen oli vielä kaiken kukkuraksi kymppi pyörä lentokone.
        Oli mahtavaa lentää sillä kotiin sama kone lennätti myös Inceoniin.
        Se oli niin mahtavan mukava lentokone. Katselin sitä Inceonen kentällä ennen kun menin sisälle. Mainitsin että nyt on tosi tasainen kyyti kotiin. Menin sisälle se mitä sanoin se myös oli sitä. Kone lähti matkaan se ei vatkannut niin kuin kuusi pyöräinen tekee. Sen lentäjä työnti kahvan pohjaan kiitotien päässä. Lento lähti kiitäen matkaan tasasenti kiihtyvä vauhti sai aikaan tasaisen nousun. Pian jo kiisin taivaalla kohti kotia kymmenen tuntia myöhemmin kone alkoi vajeta tasaisesti katselin ikkunaa. Siipi oli jo valmisteltu lähetymistä varten telineiden luukkujen kolina kertoi että kiitotie oli kilometrin päässä koneesta. Siivekkeet painuivat jarruikasi eli ilmajarrut alkoivat jarruttamaan koneen vauhti. Minkä se tasasen kiihdytyksen aikaan saamana oli saanut oli nyt päättymässä. Pian kahdeksan pyörää tavotti kiitotien TÖPÖTITÖP! Nyt kone kiisi paluulentonsa päätteeksi paluu kiitoa Helsinki - Vantaan kiitotien pinnalla kolmesataa metriä myöhemmin laskeutui nokkapari kiitotien pintaan kuului vaimea inahdus. Nyt kiisimme kiitotiellä kaikilla renkalla kolmen triplan kymppipyörän lentokone oli päässyt perille. Se hakeutui vielä saapuvien portille laski sakin pihalle. Matkani oli päättynyt. Vielä Pendolinolla kotikaupunkiin Pieksämäelle jonne saavuimme Pendolinolle sattuneille viiveiden vuoksi vasta klo 21.00 paikallista aikaa.


    • Lentäjän näkökulma

      Tulikin niin pitkä teksti, että pitää jakaa osiin. Osa 1/3:

      Olen liikkunut ikäni vesillä, mutta puolisolleni meri, merenkäynti, purjevene ja miltei kaikki siihen liittyvä ovat jotenkin ylivoimaisen pelottavia juttuja. Luonto vie kyllä voiton ihmisestä, jos ihminen kuvittelee pärjäävänsä missä tahansa tilanteessa, mutta kun ymmärtää, mitä tekee, kunnioittaa luontoa ja luonnonvoimia ja toimii vastuullisesti, luonto ja luonnonvoimat ovat ystäviä, eivät vihollisia. Olen yrittänyt saada puolisoni rakastamaan merellä liikkumista itseni lailla, mutta kehnolla menestyksellä. Faktojen selittäminen auttaa jonkin verran, se, että saa toisen ymmärtämään, että hommat ovat hallittavissa, ja että ne hallitaan, mutta pelko tuntuu silti istuvan jossain syvemmällä, eli ihan hetkessä ja helpolla se ei taida olla kitkettävissä. Yritän nyt kuitenkin seuraavassa vähän helpottaa lentopelkoisen elämää kertomalla faktoja lentämisestä.

      Liikennekoneisiin on valittu ohjaajat, jotka ovat älykkäitä ja vastuuntuntoisia. Heidät on koulutettu hyvin, ja heille on lainsäädännössä määrätty ankara vastuu lennon turvallisuudesta: he ymmärtävät, mitä tekevät, ymmärtävät omat rajansa ja toimivat loogisesti ja järkevästi.

      Liikennekoneiden rakenteissa on riittävät varmuuskertoimet. Jos kone joutuu kovaan turbulenssiin (eli pyörteiseen ilmamassaan, joka pompottaa ja keikuttaa konetta), joka tuntuu matkustajista epämiellyttävältä ja voi olla jopa vaarallinen sen vuoksi, että matkustamossa irrallaan olevat tavarat ja ihmiset saattavat pahimmillaan kopsahtaa hetkessä lattiasta kattoon jatakaisin lattiaan, koneen rakenteet kestävät sen kyllä. Kone siis ei hajoa, mutta turbulenssissa kannattaa kyllä istua istuinvyö kiinnitettynä juuri siksi, ettei loukkaa itseään keikutuksessa ja pompotuksessa. Niin kovaa turbulenssia, joka olisi aiheuttanut vammoja matkustamossa oleville ihmisille, en ole koskaan itse kokenut, mutta toisaalta olen kyllä pannut aina kiltisti istuinvyön kiinni, kun käsketään, ja liikennekoneissa käsketään kiinnittämään istuinvyöt, jos nähdään pienikin mahdollisuus kovemmalle keikutukselle. Ohjaajat istuvat aina vyöt kiinnitettyinä, eikä ohjaamossa ole sellaisia irtotavaroita, jotka aiheuttaisivat vaaraa ohjaamotyöskentelylle kovassakaan keikutuksessa.

      • Lentäjän näkökulma

        Tulikin niin pitkä teksti, että pitää jakaa osiin. Osa 2/3:

        Lentoonlähdöt ja laskut ovat tyypillisiä tilanteita, joita lentopelkoiset pelkäävät. Liikennekoneiden operoinnissa jokainen lentoonlähtö ja lasku suunnitellaan aina niin, että yksi moottori saa hajota pahimmalla mahdollisella hetkellä, ja jäljellä olevilla moottoreilla suoriudutaan turvallisesti. Jokaista lentoonlähtöä varten tehdään suorituskykylaskelmat, joissa huomioidaan lämpötila, tuuli, kiitotien mahdollinen liukkaus, koneen paino, kiitotien pituus, kiitotien jatkeella olevat esteet, moottoreiden teho, ja suoritusarvolaskelmaan sisällytetään varmuuskertoimet sille varalle, että kaikki ei mene kuin Strömsössä. Näiden laskelmien perusteella koneen pitää olla moottorin hajotessa joko pysäytettävissä jäljellä olevalle kiitotielle tai lentoonlähdön pitää olla rikkoontuneellakin moottorilla jatkettavissa turvallisesti esteiden yli riittävällä marginaalilla. Jokaiseen lentoonlähtöön määritellään ratkaisunopeus, jota ennen lähtökiidossa keskeytetään lentoonlähtö, ja jonka jälkeen lentoonlähtöä jatketaan, ja kaksimoottorinen kone nousee taivaalle turvallisesti yhdellä moottorilla, vaikka toinen moottori olisi hajonnut maakiidon aikana. Vastaavat tarkastelut tehdään jokaista laskua varten. Kiitotiepituuden pitää riittää ottaen kaikki vallitsevat olot huomioon, ja koneella pitää pystyä tarvittaessa tekemään ylösveto vajaamoottorisenakin, jos laskeutuminen pitää jostain syystä keskeyttää.

        Lentoonlähdön ja laskun yhteydessä koneesta kuuluu ääniä, jotka säikyttelevät herkimpiä. Laskuteline otetaan sisään kolahdusten kera lentoonlähdön jälkeen ja lasketaan alas ennen laskua. Laskusiivekkeet siiven takareunassa ja siiven etureunasolakot liikkuvat ulos, kun kone pannaan lentoonlähtöä ja laskua varten sellaiseen lentoasuun, että sillä voi lentää hitaammalla nopeudella, kaikista asumuutoksista tulee erilaisia ääniä. Myös laskuvalonheittimet pitävät pientä ääntä, kun ne avataan konetta ympäröivään ilmavirtaan. Lähestymisessä koneen lentonopeus pidetään tarkalleen oikeana, jolloin puuskaisessa säässä moottoritehot soutavat edestakaisin, joka saattaa nostaa tunnelmaa lentopelkoisen mielessä, mutta kertoo vain siitä, että konetta lennetään tarkasti kuten pitääkin. Lentoonlähdön jälkeen tehoa vähennetään ja koneen asento muuttuu, kun aletaan kiihdyttää nopeutta, jolloin äkkinäinen hätkähtää, että nytkö moottorit hajosivat, vaikka tehonvähennys ja asennonmuutos ovat aivan normaaleja tapahtumia lentoonlähdön jälkeen.

        Koneissa on polttoainetta niin paljon, että se riittää lentoon määräkentälle, lähestymiseen siellä, sen jälkeen ylösvetoon, lentoon varakentälle sekä vielä puolen tunnin varapolttoaine. Sen lisäksi lennolle on reittireservipolttoaine, jos kone kuluttaakin esimerkiksi ennusteista poikkeavien tuulien vuoksi enemmän kuin on laskettu. Koneen kapteeni päättää aina lopulta, paljonko polttoainetta otetaan ja ottaa usein kokemukseensa perustuen tarpeelliseksi katsomansa verran ylimääräistä sen mukaan, mitä arvelee lennolla tarvittavan. Joka tapauksessa kapteeni vastaa siitä, että kun kone laskeutuu määrä- tai varakentälle, tankeissa pitää aina olla polttoainetta vielä puolen tunnin lentoon, vaikka kaikki ei olisikaan mennyt kuin Strömsössä. Lennonsuunnittelussa siis otetaan huomioon kaikki, mitä kokeneet lentäjät, kapteeni ja perämies, osaavat ottaa huomioon, ja lennon kulkua seurataan huolella ja tehdään lennon aikana tarvittavia uusia päätöksiä, jotta lento on turvallinen, vaikka suunnitelmat menisivätkin matkan varrella uusiksi, esimerkiksi sääolot muuttuisivatkin ennustettua huonommiksi tai jotain. Säät tutkitaan huolellisesti ennen jokaista lentoa ja sääoloja seurataan jatkuvasti lennon aikana.


      • Lentäjän näkökulma
        Lentäjän näkökulma kirjoitti:

        Tulikin niin pitkä teksti, että pitää jakaa osiin. Osa 2/3:

        Lentoonlähdöt ja laskut ovat tyypillisiä tilanteita, joita lentopelkoiset pelkäävät. Liikennekoneiden operoinnissa jokainen lentoonlähtö ja lasku suunnitellaan aina niin, että yksi moottori saa hajota pahimmalla mahdollisella hetkellä, ja jäljellä olevilla moottoreilla suoriudutaan turvallisesti. Jokaista lentoonlähtöä varten tehdään suorituskykylaskelmat, joissa huomioidaan lämpötila, tuuli, kiitotien mahdollinen liukkaus, koneen paino, kiitotien pituus, kiitotien jatkeella olevat esteet, moottoreiden teho, ja suoritusarvolaskelmaan sisällytetään varmuuskertoimet sille varalle, että kaikki ei mene kuin Strömsössä. Näiden laskelmien perusteella koneen pitää olla moottorin hajotessa joko pysäytettävissä jäljellä olevalle kiitotielle tai lentoonlähdön pitää olla rikkoontuneellakin moottorilla jatkettavissa turvallisesti esteiden yli riittävällä marginaalilla. Jokaiseen lentoonlähtöön määritellään ratkaisunopeus, jota ennen lähtökiidossa keskeytetään lentoonlähtö, ja jonka jälkeen lentoonlähtöä jatketaan, ja kaksimoottorinen kone nousee taivaalle turvallisesti yhdellä moottorilla, vaikka toinen moottori olisi hajonnut maakiidon aikana. Vastaavat tarkastelut tehdään jokaista laskua varten. Kiitotiepituuden pitää riittää ottaen kaikki vallitsevat olot huomioon, ja koneella pitää pystyä tarvittaessa tekemään ylösveto vajaamoottorisenakin, jos laskeutuminen pitää jostain syystä keskeyttää.

        Lentoonlähdön ja laskun yhteydessä koneesta kuuluu ääniä, jotka säikyttelevät herkimpiä. Laskuteline otetaan sisään kolahdusten kera lentoonlähdön jälkeen ja lasketaan alas ennen laskua. Laskusiivekkeet siiven takareunassa ja siiven etureunasolakot liikkuvat ulos, kun kone pannaan lentoonlähtöä ja laskua varten sellaiseen lentoasuun, että sillä voi lentää hitaammalla nopeudella, kaikista asumuutoksista tulee erilaisia ääniä. Myös laskuvalonheittimet pitävät pientä ääntä, kun ne avataan konetta ympäröivään ilmavirtaan. Lähestymisessä koneen lentonopeus pidetään tarkalleen oikeana, jolloin puuskaisessa säässä moottoritehot soutavat edestakaisin, joka saattaa nostaa tunnelmaa lentopelkoisen mielessä, mutta kertoo vain siitä, että konetta lennetään tarkasti kuten pitääkin. Lentoonlähdön jälkeen tehoa vähennetään ja koneen asento muuttuu, kun aletaan kiihdyttää nopeutta, jolloin äkkinäinen hätkähtää, että nytkö moottorit hajosivat, vaikka tehonvähennys ja asennonmuutos ovat aivan normaaleja tapahtumia lentoonlähdön jälkeen.

        Koneissa on polttoainetta niin paljon, että se riittää lentoon määräkentälle, lähestymiseen siellä, sen jälkeen ylösvetoon, lentoon varakentälle sekä vielä puolen tunnin varapolttoaine. Sen lisäksi lennolle on reittireservipolttoaine, jos kone kuluttaakin esimerkiksi ennusteista poikkeavien tuulien vuoksi enemmän kuin on laskettu. Koneen kapteeni päättää aina lopulta, paljonko polttoainetta otetaan ja ottaa usein kokemukseensa perustuen tarpeelliseksi katsomansa verran ylimääräistä sen mukaan, mitä arvelee lennolla tarvittavan. Joka tapauksessa kapteeni vastaa siitä, että kun kone laskeutuu määrä- tai varakentälle, tankeissa pitää aina olla polttoainetta vielä puolen tunnin lentoon, vaikka kaikki ei olisikaan mennyt kuin Strömsössä. Lennonsuunnittelussa siis otetaan huomioon kaikki, mitä kokeneet lentäjät, kapteeni ja perämies, osaavat ottaa huomioon, ja lennon kulkua seurataan huolella ja tehdään lennon aikana tarvittavia uusia päätöksiä, jotta lento on turvallinen, vaikka suunnitelmat menisivätkin matkan varrella uusiksi, esimerkiksi sääolot muuttuisivatkin ennustettua huonommiksi tai jotain. Säät tutkitaan huolellisesti ennen jokaista lentoa ja sääoloja seurataan jatkuvasti lennon aikana.

        Tulikin niin pitkä teksti, että pitää jakaa osiin. Osa 3/3:

        Suurin osa lento-onnettomuuksista johtuu inhimillisistä virheistä. Se on taottu koulutuksessa lentäjien takaraivoon, ja lentomenetelmät on rakennettu niin, että marginaalia jää inhimillisille virheille. Lentokonetta ei koskaan lennetä samalla tyylillä kuin 90 % autoilijoista ajaa autoa kehä ykkösen ruuhkassa, turvamarginaaleista piittaamatta. Koneissa on aina kaksi lentäjää, kapteeni ja perämies, jotka toimivat tiiminä hiotuin menetelmin, kaikki kriittiset lentoon liittyvät asiat tehdään kahden ihmisen tiimillä. Toinen lentäjä kertoo toiselle, mitä tekee, toinen varmistaa, että homma menee oikein ja turvallisesti. Hölmöyksiä on hyvin vaikea tehdä, kun ne pitäisi pystyä perustelemaan toiselle turvallisuusorientoituneelle ammattilaiselle.

        Lentäjien taitoja, tietoja ja terveyttä kontrolloidaan jatkuvasti. Terveystarkastus on vähintään kerran vuodessa, ja puolen vuoden välein pitää käytännössä osoittaa simulaattorissa, että kiperistä tilanteista selvitään. Simulaattorin ohjaamo on aivan identtinen lentokoneen ohjaamon kanssa, ja simulaattorin lentäminen on juuri kuin lentäisi oikeaa konetta. Simulaattorissa moottorit syttyvät tuleen, sääolot ovat surkeat, koneen järjestelmät hajoavat, yms. Pilottien tulee pystyä tekemään oikeita päätöksiä oikeaan aikaan ja lentämään kone turvallisesti perille, kun "paska lentää tuulettimeen", eli kun mikään ei mene kuin Strömsössä. Jos homma ei onnistu, sitä treenataan, kunnes se onnistuu, tai jos ei onnistu senkään jälkeen, lentäminen loppuu. Myös teoriaosaaminen tentitään vuosittain, jonka lisäksi järjestetään erilaisia koulutuksia, joilla ammattitaidon kehittymistä tuetaan.

        Harva paikka on yhtä turvallinen kuin liikennelentokoneen matkustamo, kotona kuolee suuremmalla todennäköisyydellä.


      • syytäkin peljätä
        Lentäjän näkökulma kirjoitti:

        Tulikin niin pitkä teksti, että pitää jakaa osiin. Osa 3/3:

        Suurin osa lento-onnettomuuksista johtuu inhimillisistä virheistä. Se on taottu koulutuksessa lentäjien takaraivoon, ja lentomenetelmät on rakennettu niin, että marginaalia jää inhimillisille virheille. Lentokonetta ei koskaan lennetä samalla tyylillä kuin 90 % autoilijoista ajaa autoa kehä ykkösen ruuhkassa, turvamarginaaleista piittaamatta. Koneissa on aina kaksi lentäjää, kapteeni ja perämies, jotka toimivat tiiminä hiotuin menetelmin, kaikki kriittiset lentoon liittyvät asiat tehdään kahden ihmisen tiimillä. Toinen lentäjä kertoo toiselle, mitä tekee, toinen varmistaa, että homma menee oikein ja turvallisesti. Hölmöyksiä on hyvin vaikea tehdä, kun ne pitäisi pystyä perustelemaan toiselle turvallisuusorientoituneelle ammattilaiselle.

        Lentäjien taitoja, tietoja ja terveyttä kontrolloidaan jatkuvasti. Terveystarkastus on vähintään kerran vuodessa, ja puolen vuoden välein pitää käytännössä osoittaa simulaattorissa, että kiperistä tilanteista selvitään. Simulaattorin ohjaamo on aivan identtinen lentokoneen ohjaamon kanssa, ja simulaattorin lentäminen on juuri kuin lentäisi oikeaa konetta. Simulaattorissa moottorit syttyvät tuleen, sääolot ovat surkeat, koneen järjestelmät hajoavat, yms. Pilottien tulee pystyä tekemään oikeita päätöksiä oikeaan aikaan ja lentämään kone turvallisesti perille, kun "paska lentää tuulettimeen", eli kun mikään ei mene kuin Strömsössä. Jos homma ei onnistu, sitä treenataan, kunnes se onnistuu, tai jos ei onnistu senkään jälkeen, lentäminen loppuu. Myös teoriaosaaminen tentitään vuosittain, jonka lisäksi järjestetään erilaisia koulutuksia, joilla ammattitaidon kehittymistä tuetaan.

        Harva paikka on yhtä turvallinen kuin liikennelentokoneen matkustamo, kotona kuolee suuremmalla todennäköisyydellä.

        Siis hyvin selitetty, miten lentokone lentää turvallisesti, mutta mua vaan jotenkin pisti silmään toi tokaisu: "..eli kun mikään ei mene kuin Strömsössä"- :)) :D:D

        Onks Strömsöössä kaikki aina ok:sti, ja kaikki sujuu sulavasti, eikä mitään pahaa tapahdu?:);)

        Haluankin kuolla kotonani, enkä Strömsössä, enkä lentokoneen tiputtua taivaalta alas:D


      • Muutto Strömssööhön
        syytäkin peljätä kirjoitti:

        Siis hyvin selitetty, miten lentokone lentää turvallisesti, mutta mua vaan jotenkin pisti silmään toi tokaisu: "..eli kun mikään ei mene kuin Strömsössä"- :)) :D:D

        Onks Strömsöössä kaikki aina ok:sti, ja kaikki sujuu sulavasti, eikä mitään pahaa tapahdu?:);)

        Haluankin kuolla kotonani, enkä Strömsössä, enkä lentokoneen tiputtua taivaalta alas:D

        osa2/3: 1. kpl: " ...että kaikki ei mene kuin Strömsössä..."
        osa2/3: 3.kpl:"...vaikka kaikki ei olisikaan mennyt kuin Strömsössä..."
        osa3/3: 2.kpl:"...eli kun mikään ei mene kuin Strömsössä..."

        Ja Strömsössä on turvallisempaa kuin lentokoneessakin, saatika siellä, missä nyt kodittelee:D


      • Lentäiskö Strömsööhö
        Muutto Strömssööhön kirjoitti:

        osa2/3: 1. kpl: " ...että kaikki ei mene kuin Strömsössä..."
        osa2/3: 3.kpl:"...vaikka kaikki ei olisikaan mennyt kuin Strömsössä..."
        osa3/3: 2.kpl:"...eli kun mikään ei mene kuin Strömsössä..."

        Ja Strömsössä on turvallisempaa kuin lentokoneessakin, saatika siellä, missä nyt kodittelee:D

        Tämän kaiken jälkeen haluan lentää Strömsööhön:D -ainakin kerran, sillä eihän Strömsöössä tai sinne mennessäänkään voine tapahtua mitään ikävää!


    • 41v

      Autoon pitää laittaa tuulilasi jne.. jne.. Inhottaa korjata toisten tekemiä virheitä. Joskus on ihan hyvä tajuta, että ne toiset pelailevat ja minä koetan selviytykä.

    • Nimimerkille kar-air

      Voisitko olla kayttamattaentisen hienon lentoyhtion nimea nimimerkissasi,varsinkin kun aerodynamiikan tietosi on tuota luokkaa.
      Pitaydy vaan silitysraudoissasi ainoastaan paitojesi kanssa ,ja ota selvaa kuinka pitkalle nyky matkustaja kone liitaa ,esim 10 000 metrin korkeudelta.

    • Matkustaja 041 - 042

      No mutta kymppi pyörä tripla kolmonen eli airbuss 330 - 300 et edes huomaa kun se on ampaissut taivaalle. Sen lähtö on kevyen tasainen ilmava ampaisu ilmaan takaa sen ettet edes huomaa mittään nousua. Maihin paluu airbuss tripla kolmosella et huomaa mitään. Kahdeksan pyörää kuuluu topöti olen jo melkein kokonaan kiitotiellä kun nokka koskettaa kiitotietä. Kone on jo tässä vaiheessa kiitänyt kolmesataa metriä kiitotiellä kun sen nokkateline laskeutuu kiitotien pintaan. Kuuluu vaimea inahdus. Lentäjä jarruttaa huomaat vasta tässä vaiheessa että olet maissa. Et ole vielä pysähtynyt vaan kuljet vielä koneella saapuvien portille. Kyllä sen täytyy sullekkin olla AIRBUSS A330 - 300 kymppipyörä lentokone kyyti on sen mukainen A330 - 300 tyylin etumatkaa ilmatiellä mine vain oletkin menossa.

    • Riders in the sky

      Ei tarvitse pelätä. Kun kone tippuu, niin hyvin pienellä todennäköisyydellä jää kitumaan, eli lähtö on nopea. Toiseksi vielä.. jokainen onnettomuus tutkitaan aina, jotta lentämisestä voidaan tehdä jatkossa entistäkin "turvallisempaa". Aina kun lennetään niin sattuu ja tapahtuu, niin harrasteilmailussa kuin liikenneilmailussa!

    • ei se tipu.

      nousut ja varsinkin laskut on lentämisen suola, eli ihan parasta koko hommassa ja reilut turbulenssit myös.

      Yritän aina päästä mahdollisimman taakse istumaan, koska turbulenssit ravistaa siellä parhaiten.

      eilen tultiin vaasaan ns. yhdellä pompulla, mutta kaksi olisi ollut kiva kokea.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      77
      2325
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1801
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      170
      1689
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1412
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1408
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1281
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1158
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1094
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe