Tappoiko lentäjän virhe 8 ?

Siivet ei irronneet

104

1242

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuka uskoo

      Vidyy mikä selitys keksittiin , sama maku kuin estonia onnettomuuden jälkeen.

      • Salaliitto!

        4/20 tapahtunut lento-onnettomuus sisältää illuminaatin salaisen numerokoodin! Suunniteltu juttu, ehkä kosto Suomelle NATO-haikailujen takia?


    • Max Well

      "Onnettomuuden aiheutti koneen pituusohjauksessa sattunut nokan painauma alaspäin"

      Mutta, mutta, mistä tuo nokan painauma sitten johtui??

      Kapteeni jättää laivan viimeisenä merionnettomuustilanteessa, (tosin ei aina viimeaikojen tapahtumissa, Italiassa, Koreassa), ilmailussa ei taida päteä sama sääntö: lentäjä pelastui tässä tapauksessa, kun jätti ensimmäisenä ilmalaivan...hyvä näin...kaksi muutakin pelastui lentäjän ovesta...

      • Mietipä itse...

        Muutama sekunti aikaa toimia, ja toisia et pysty pelastamaan. Mitä itse tekisit, pelastaisitko itsesi? Ilmassa eivät muuten päde merimiesten säännöt.


      • Pikku-Pimpinella

        Niin sitä sanotaan lentävien kalakukkojen joukossa sakkaukseksi!

        SAKKAUKSEKSI!


      • Pikku-Pimpinella
        Pikku-Pimpinella kirjoitti:

        Niin sitä sanotaan lentävien kalakukkojen joukossa sakkaukseksi!

        SAKKAUKSEKSI!

        Torkahtiko ohjastaja hetkoseksi lentävän koneen ohjauspyörän ääreen ja oliks sakkausvaroitin käytössä?!

        http://www.ilmailutoimittajat.fi/seli/sakkaus.html


      • sankarilentäjä
        Pikku-Pimpinella kirjoitti:

        Torkahtiko ohjastaja hetkoseksi lentävän koneen ohjauspyörän ääreen ja oliks sakkausvaroitin käytössä?!

        http://www.ilmailutoimittajat.fi/seli/sakkaus.html

        Kone sakkasi heti kun siipi katkesi ja kone joutui vaappuvasti kiertäneeseen lattakierteeseen. Lentäjä oli hereilllä ja tietoinen tapahtumista ja hyppäsi antamalla muille aikaa pelastua samasta ovesta ulos.


      • as.tuntija.

        Painauma johtui heikosta materiaalista konepellissä ja voimallaasta viimasta, lommo nokassa sa varmaan sytysjärjestelmän runkoon menemisen ja sytyspulpan kastumisen, ja täten moottorin yskimisen ja lopuksi sammumisen.


      • korj.
        as.tuntija. kirjoitti:

        Painauma johtui heikosta materiaalista konepellissä ja voimallaasta viimasta, lommo nokassa sa varmaan sytysjärjestelmän runkoon menemisen ja sytyspulpan kastumisen, ja täten moottorin yskimisen ja lopuksi sammumisen.

        ei "voimallaasta" vaan voimakkaasta.


      • höpöhöpö.
        sankarilentäjä kirjoitti:

        Kone sakkasi heti kun siipi katkesi ja kone joutui vaappuvasti kiertäneeseen lattakierteeseen. Lentäjä oli hereilllä ja tietoinen tapahtumista ja hyppäsi antamalla muille aikaa pelastua samasta ovesta ulos.

        Siipi vaurioitui vasta syöksyssä. Korkeusvajaaja siivessä oudossa paikassa hyppyoven kohdalla, mutta siitä ei kukaan ei edes hypännyt. Tuskin vasen siipikään vaurioitui hypätessä, ongelmat alkoi jo sitä ennen.

        Onpa ollut outoa käytöstä yhdellä pelastuneista, mikähän lie syynä. Yleensä on huoli toisista koneesta olleista, mutta tätä ei näyttänyt kiinnostavan.

        "tienposkessa seisoi noin kolmekymppinen mies, joka oli pelastautunut kyseisestä turmakoneesta vain hetkeä aiemmin laskuvarjon avulla.

        - Mies seisoi ihan siinä tien varressa, Jämiltä Kuninkaanlähteelle päin pari kilometriä. Hän oli yksi niistä kolmesta, jotka selvisivät.

        Miehen mukaan turmasta pelastunut toivoi kyytiä samalle Jämijärven lentokeskukselle, josta kone oli hetkeä aiemmin noussut ilmaan.

        - Hän sanoi moneen kertaan, että viekää hänet lentokeskukselle. Minä kysyin, että onko täällä muita (pelastuneita), mutta mies vain vastasi, ettei saa kertoa mitään."
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014042218230761_uu.shtml


      • ei elämästä selviä..
        Mietipä itse... kirjoitti:

        Muutama sekunti aikaa toimia, ja toisia et pysty pelastamaan. Mitä itse tekisit, pelastaisitko itsesi? Ilmassa eivät muuten päde merimiesten säännöt.

        En lähtisi epävarmaan kyytiin.


      • lkhfjuk4
        ei elämästä selviä.. kirjoitti:

        En lähtisi epävarmaan kyytiin.

        Mistä tiedät mikä on varmaa ja mikä epävarmaa kyytiä?


      • Ei paraspäivä
        höpöhöpö. kirjoitti:

        Siipi vaurioitui vasta syöksyssä. Korkeusvajaaja siivessä oudossa paikassa hyppyoven kohdalla, mutta siitä ei kukaan ei edes hypännyt. Tuskin vasen siipikään vaurioitui hypätessä, ongelmat alkoi jo sitä ennen.

        Onpa ollut outoa käytöstä yhdellä pelastuneista, mikähän lie syynä. Yleensä on huoli toisista koneesta olleista, mutta tätä ei näyttänyt kiinnostavan.

        "tienposkessa seisoi noin kolmekymppinen mies, joka oli pelastautunut kyseisestä turmakoneesta vain hetkeä aiemmin laskuvarjon avulla.

        - Mies seisoi ihan siinä tien varressa, Jämiltä Kuninkaanlähteelle päin pari kilometriä. Hän oli yksi niistä kolmesta, jotka selvisivät.

        Miehen mukaan turmasta pelastunut toivoi kyytiä samalle Jämijärven lentokeskukselle, josta kone oli hetkeä aiemmin noussut ilmaan.

        - Hän sanoi moneen kertaan, että viekää hänet lentokeskukselle. Minä kysyin, että onko täällä muita (pelastuneita), mutta mies vain vastasi, ettei saa kertoa mitään."
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014042218230761_uu.shtml

        Villi veikkaus että kaveri on ollut shokissa. Todennäköisesti ei ihan terävimillään, oli juuri nähnyt kun lentokoneellinen kavereita syöksyi metsikköön ja koneen jämät syttyi tulimereksi.


      • Ilonne pilaaja
        korj. kirjoitti:

        ei "voimallaasta" vaan voimakkaasta.

        Tässä tapauksessa painauma ei tarkoita lommoa nokassa, vaan nokan painumista alas maata kohti.


      • Sen vaan tietää
        lkhfjuk4 kirjoitti:

        Mistä tiedät mikä on varmaa ja mikä epävarmaa kyytiä?

        Kun ja jos tuommosen rihveli koneen huollosta on vuosi aikaa, niin niin on jo syytä epäillä, ettei kukaan oo tutkinu yhtään mitää, hyvä jos joku vilkaisee edes, että onko ilmaa renkaissa, taikka polttoainetta tankissa, saatikka sitten, että olisi varma ohjausvaijereiden kiinnityksistä, ja milloin öljyt, ja suodattimet , ja tulpat on vaihdettu ! Ja lentäjäkin voi joutua omituiseen mielentilaan, ettei välitä alkeellisistakaan tarkistuksista. - Jos niinkäy, niin sellaiseen kyytiin ei pidä nousta !!!
        Voihan toki olla, että kyseisellä lennolla tapahtui jotai käsittämättömän yllätyksellistä, jota ei mikään huolto, eikä lentäjän varovaisuuus ole voinu ennakoida.


      • Ja paskat
        höpöhöpö. kirjoitti:

        Siipi vaurioitui vasta syöksyssä. Korkeusvajaaja siivessä oudossa paikassa hyppyoven kohdalla, mutta siitä ei kukaan ei edes hypännyt. Tuskin vasen siipikään vaurioitui hypätessä, ongelmat alkoi jo sitä ennen.

        Onpa ollut outoa käytöstä yhdellä pelastuneista, mikähän lie syynä. Yleensä on huoli toisista koneesta olleista, mutta tätä ei näyttänyt kiinnostavan.

        "tienposkessa seisoi noin kolmekymppinen mies, joka oli pelastautunut kyseisestä turmakoneesta vain hetkeä aiemmin laskuvarjon avulla.

        - Mies seisoi ihan siinä tien varressa, Jämiltä Kuninkaanlähteelle päin pari kilometriä. Hän oli yksi niistä kolmesta, jotka selvisivät.

        Miehen mukaan turmasta pelastunut toivoi kyytiä samalle Jämijärven lentokeskukselle, josta kone oli hetkeä aiemmin noussut ilmaan.

        - Hän sanoi moneen kertaan, että viekää hänet lentokeskukselle. Minä kysyin, että onko täällä muita (pelastuneita), mutta mies vain vastasi, ettei saa kertoa mitään."
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014042218230761_uu.shtml

        Hän on varmaan sanonu, ETTEI OSAA KERTOA, mutta kyytiin poimija luuli, että hyppääjä sanoo, ettei "saa kertoa" !

        Sehän olisi täysin järjetöntä, jos EI SAA KERTOA hätätapauksesta !!!


      • elmeri experimental
        Sen vaan tietää kirjoitti:

        Kun ja jos tuommosen rihveli koneen huollosta on vuosi aikaa, niin niin on jo syytä epäillä, ettei kukaan oo tutkinu yhtään mitää, hyvä jos joku vilkaisee edes, että onko ilmaa renkaissa, taikka polttoainetta tankissa, saatikka sitten, että olisi varma ohjausvaijereiden kiinnityksistä, ja milloin öljyt, ja suodattimet , ja tulpat on vaihdettu ! Ja lentäjäkin voi joutua omituiseen mielentilaan, ettei välitä alkeellisistakaan tarkistuksista. - Jos niinkäy, niin sellaiseen kyytiin ei pidä nousta !!!
        Voihan toki olla, että kyseisellä lennolla tapahtui jotai käsittämättömän yllätyksellistä, jota ei mikään huolto, eikä lentäjän varovaisuuus ole voinu ennakoida.

        Kyseessä on siis tehdasvalmisteisista osista kerhon toimesta rakennussarjana tehty kone, minkä kaksi eri tarkastajaa ovat tarkastaneet ennenkuin sille on annettu lupa tehtäviinsä. KOneille suositetaan isompia huolta määrävälein, samoin pienempiä huoltoja myös määrävälein. Lisäksi jokaisen lentoonlähdön esivalmisteluissa tehdään tietyt tarkistukset ja rituaalit tarkistuslistan perusteella. mm. sakkakupista tyhjennetään sinne mahdollisesti kestynyt vesi, korkeus ja sivuperäsimet tarkistetaan niin että ne liikkuvat kaikkiin ääriasentoihin esteettömästi. Samoin jarrulaipat tarkistellaan ja kone koekäytetään jopa täysiä tehoja käyttäen.
        Näin siis varmistetaan kaikkien lentoturvallisuuteen vaikuttavien laitteiden sekä mittareiden moitteeton toiminta. Äärimmäisestä varovaisuudesta huolimatta saattaa aiheutua ennalta-arvaamatonta vikaa, joista selviämistä on myös harjoiteltava.
        JOskus vaan käy niin että kaikista varotoimista huolimatta käy huonosti.
        Lentäjä tuli ulos omasta ovestaan, koska hän istui sen kohdalla. Ellei lentäjä olisi lähtenyt ensimmäisenä, niin kukaan ei olisi päässyt ulos tai selviytynyt, koska iso hyppääjien käyttämä ovi vaan ei enää paineesta johtuen avaudu syöksyn aikana.
        Tässä tapauksessa vaan aika loppui kesken muiden koneessa olevien osalta.


      • lentäjä shokissa
        Ja paskat kirjoitti:

        Hän on varmaan sanonu, ETTEI OSAA KERTOA, mutta kyytiin poimija luuli, että hyppääjä sanoo, ettei "saa kertoa" !

        Sehän olisi täysin järjetöntä, jos EI SAA KERTOA hätätapauksesta !!!

        Lentäjä oli shokkitilassa ja itsensä satuttaneena. Päässä suhisi pahasti ja sattui taatusti puihin laskeutumisen jäljiltä. Pilotti oli juuri menettänyt kaverinsa kuolemalle.


      • ymfue5ue

      • ....................
        Ei paraspäivä kirjoitti:

        Villi veikkaus että kaveri on ollut shokissa. Todennäköisesti ei ihan terävimillään, oli juuri nähnyt kun lentokoneellinen kavereita syöksyi metsikköön ja koneen jämät syttyi tulimereksi.

        Jospa kaveri olikin lentäjä, joka juuri tajusi että hänen virheensä ohjaimissa tappoi 8 ihmistä?


      • Siipi Rikko
        elmeri experimental kirjoitti:

        Kyseessä on siis tehdasvalmisteisista osista kerhon toimesta rakennussarjana tehty kone, minkä kaksi eri tarkastajaa ovat tarkastaneet ennenkuin sille on annettu lupa tehtäviinsä. KOneille suositetaan isompia huolta määrävälein, samoin pienempiä huoltoja myös määrävälein. Lisäksi jokaisen lentoonlähdön esivalmisteluissa tehdään tietyt tarkistukset ja rituaalit tarkistuslistan perusteella. mm. sakkakupista tyhjennetään sinne mahdollisesti kestynyt vesi, korkeus ja sivuperäsimet tarkistetaan niin että ne liikkuvat kaikkiin ääriasentoihin esteettömästi. Samoin jarrulaipat tarkistellaan ja kone koekäytetään jopa täysiä tehoja käyttäen.
        Näin siis varmistetaan kaikkien lentoturvallisuuteen vaikuttavien laitteiden sekä mittareiden moitteeton toiminta. Äärimmäisestä varovaisuudesta huolimatta saattaa aiheutua ennalta-arvaamatonta vikaa, joista selviämistä on myös harjoiteltava.
        JOskus vaan käy niin että kaikista varotoimista huolimatta käy huonosti.
        Lentäjä tuli ulos omasta ovestaan, koska hän istui sen kohdalla. Ellei lentäjä olisi lähtenyt ensimmäisenä, niin kukaan ei olisi päässyt ulos tai selviytynyt, koska iso hyppääjien käyttämä ovi vaan ei enää paineesta johtuen avaudu syöksyn aikana.
        Tässä tapauksessa vaan aika loppui kesken muiden koneessa olevien osalta.

        Tarkistetaanko myös ennen lentoa, että ovatko siivet kunnolla kiinni rungossa? Eikös siitä toinen siipi lähtenyt pois paikoiltaan, ei kuitenkaan täysin irronnut rungosta?


    • Mutta siiveke ehkä?

      Ehkä kokonainen siipi ei irronnut mutta voi olla että ohjaamiseen käytettävä siiveke irtosi ?

      Lisäksi kone taisi olla liian täynnä eli poistuminen oli vaikeaa ehkä vain ohjaajan vieressä oleva ja kaksi ohjaajan taḱana ollutta pääsivät poistumaan !

      • Sallittu kuorma

        Ei ollut liian täynnä. Comp air 8 kantaa 11 ihmistä helposti. Penkkien ollessa asennettuna matkustajaluku on 9. Koneessa oli täysin suoritusrajoissa oleva kuorma.


    • ahneen loppu on...

      Säästövimmassa kone oli kasattu lennokkiliimalla
      ja ahdettu ylitäyteen väkeä

      • ei ylilastia

        Usko jo idiootti, että koneessa OLI sallittu määrä ihmisiä eli 11 ihmistä max. ilman penkkejä. 10 ihmistö koneen lattiapaikoilla ja lentäjällä penkki.

        Jos koneessa olisi ollut penkit asennettuna niin luku olisi ollut 9 matkustajaa pilotti.


      • Pikku-Pimpinella
        ei ylilastia kirjoitti:

        Usko jo idiootti, että koneessa OLI sallittu määrä ihmisiä eli 11 ihmistä max. ilman penkkejä. 10 ihmistö koneen lattiapaikoilla ja lentäjällä penkki.

        Jos koneessa olisi ollut penkit asennettuna niin luku olisi ollut 9 matkustajaa pilotti.

        Sakkaus harvoin johtaa onnettomuuteen, koska lentokoneissa on sakkausvaroitin, joka varoittaa lähestyvästä sakkauksesta, ja lisäksi lentäjien koulutuksessa kiinnitetään paljon huomioita sakkauksen tunnistamiseen ja siitä oikaisuun.

        Sakkaus ei yleensä tule yhtäkkisesti, vaan sitä edeltää sakkausvaroittimen ilmoitus ja koneesta riippuen esimerkiksi tärinää tai ohjaintuntuman heikentymistä. Itse sakkauksessa tapahtuva liike ei ole välttämättä pientä nokan niiausta kummempi.

        Koneen painopiste vaikuttaa siihen, kuinka helposti sakkaus päättyy. Etupainoinen lentokone, kuten monet purjekonetyypit, pyrkii itsestään oikaisemaan sakkauksesta jopa niin, että sitä on vaikea edes tarkoituksella saada sakkaamaan.

        Sakkaus voi myös olla toispuolinen, jolloin seurauksena saattaa olla syöksykierre. Mitä kauempana edessä koneen painopiste pituusakselilla on nostovoimakeskiöstä, sitä vähäisemmältä sakkaus tuntuu.


      • ygjuvgjgf

        bjy


      • pieni kone?
        ei ylilastia kirjoitti:

        Usko jo idiootti, että koneessa OLI sallittu määrä ihmisiä eli 11 ihmistä max. ilman penkkejä. 10 ihmistö koneen lattiapaikoilla ja lentäjällä penkki.

        Jos koneessa olisi ollut penkit asennettuna niin luku olisi ollut 9 matkustajaa pilotti.

        No tulipa sama mieleen, että olikohan liikaa väkeä koneessa, kun näyttää kovin pieneltä? Tai joskus arvioitu väärin paljonko voi turvallisesti viedä yläilmoihin? Onhan hisseissäkin max.määrä mitä kantaa turvallisesti ja ei tietenkään voi verrata, mutta tuntuu että lentokoneen kanssa pitäisi olla vielä varmemmalla pohjalla.


      • painonpudotus.
        pieni kone? kirjoitti:

        No tulipa sama mieleen, että olikohan liikaa väkeä koneessa, kun näyttää kovin pieneltä? Tai joskus arvioitu väärin paljonko voi turvallisesti viedä yläilmoihin? Onhan hisseissäkin max.määrä mitä kantaa turvallisesti ja ei tietenkään voi verrata, mutta tuntuu että lentokoneen kanssa pitäisi olla vielä varmemmalla pohjalla.

        Kaikki 120 kiloisia jössiköitä, varusteiden kanssa painoa tuli helposti 2000 kiloa.


      • 5+4=?
        painonpudotus. kirjoitti:

        Kaikki 120 kiloisia jössiköitä, varusteiden kanssa painoa tuli helposti 2000 kiloa.

        Ainakin yksi oli 23 vuotias nainen. Aika jössikkä naiseksi, jos painaisi 120kg.


    • sankarilentäjä

      Koneen lentäjä teki sankarityön avaamalla lentäjän puoleisen oven ja poistumalla tieltä pois hyppäämällä. Muille avautui mahdollisuus poistua samasta ovesta ulos työntävän kiihtyvyyden puolelta konetta. Kaksi pääsi pakenemaan lentäjän lisäksi.

    • siipi katkesi

      On se vaan vaikea ihmisten uskoa selkeän kuvamateriaalin avulla se, että koneen vasen siipi katkesi tai irtosi ilmassa. Jäljellä oli epämääräisen lyhyt riekale siipeä kun kone joutui kierteesen taivaalla.

      Oletteko te ihmiset tyhmiä, aivopestyjä vai idiootteja jos omat silmänne eivät kerro siiven irroneen kuvienkin perusteella?

      Turha vastustaa totuutta, eli siiven katkeamista ilmassa. Se tuhosi Comp air 8:n ja lopetti lennon taivaalla.

      Kaikki materiaali näyttää,että vasen siipi irtosi ilmassa 4000 metrin korkeudessa.

      • ihmiset

        Olemme tyhmiä ja aivopestyjä.


      • höpöhöpö.

        Usko jo, siiven vaurioituminen oli seurausta jostakin mitä tapahtui sitä ennen. Moottoriin oli tullut vika ja ääni muuttunut röpöttäväksi. Matkustajien olisi pitänyt hypätä silloin välittömästi, mutta ehkä eivät ehtineet ennen syöksyä.


      • Kaasut pienelle
        höpöhöpö. kirjoitti:

        Usko jo, siiven vaurioituminen oli seurausta jostakin mitä tapahtui sitä ennen. Moottoriin oli tullut vika ja ääni muuttunut röpöttäväksi. Matkustajien olisi pitänyt hypätä silloin välittömästi, mutta ehkä eivät ehtineet ennen syöksyä.

        Ei sen moottorissa mitään vikaa ollut. Lentäjä veti emergency checklistin mukaan kaasut nolliin tai sammutti moottorin hidastaakseen alassyöksyä oleellisesti. Turman syy oli siiven rakenteiden pettäminen.


      • Lennokkimies
        Kaasut pienelle kirjoitti:

        Ei sen moottorissa mitään vikaa ollut. Lentäjä veti emergency checklistin mukaan kaasut nolliin tai sammutti moottorin hidastaakseen alassyöksyä oleellisesti. Turman syy oli siiven rakenteiden pettäminen.

        Moottoria ei sammuteta, jos yritetään oikaista syöksykierre!


      • oli lattakierre
        Lennokkimies kirjoitti:

        Moottoria ei sammuteta, jos yritetään oikaista syöksykierre!

        Paitsi jos se onkin lattakierre, jolloin käyvä moottori kiihdyttää liikettää vain entisestään. Lattakierre alkaa yleensä nosteen epätasapainona tai sitten esim. kaksimottorisella koneella toisen motin sakkaamisesta ensin ja toinen perään sekuntien sisään.

        Lattakierre ei ole enää oikaistavissa millään, joten sitä voi vain pyrkiä hidastamaan jonkun verran jos sitäkään. Liike päättyy aina tuhoon.

        Lattakierre on mekaniikaltaan erilainen kierre kuin se syöksykierre, vaikka molemmille on yhteistä putoaminen alaspäin.


    • mielipiteilijä

      Hyvä lentäjä jää putoavaan koneeseen ja yrittää viimeiseen asti päästä selville viasta.

      • helppo nakki

        Lentäjä sai ohjainten vastauksen perusteella heti selville mistä on kyse ja totesi tilanteen täysin mahdottomaksi siiven katkettua. Lentäjä avasi oven, poistui koneesta ja jätti pakotien auki muille. Kaikkiaan sankarin työ. Olisin toiminut samoin kun spinni pyörii lentäjän puoleinen kylki alaspäin ja kiihtyvyys potkii siltä puolelta ulos.


      • -o-

        Jos lentäjä olisi toiminut noin, meillä olisi 11 kuollutta eikä koskaan saataisi onnettomuuden syytä selville. Olisi vain ufo-salaliitot ynnä muut. Eikö kolme henkiin jäänyttä ole parempi kuin ei yhtään henkiin jäänyttä? Onko vai ei? Häh?


      • muusiksi meni
        helppo nakki kirjoitti:

        Lentäjä sai ohjainten vastauksen perusteella heti selville mistä on kyse ja totesi tilanteen täysin mahdottomaksi siiven katkettua. Lentäjä avasi oven, poistui koneesta ja jätti pakotien auki muille. Kaikkiaan sankarin työ. Olisin toiminut samoin kun spinni pyörii lentäjän puoleinen kylki alaspäin ja kiihtyvyys potkii siltä puolelta ulos.

        Yritäpä selittää mikä estää ohjaamisen sen jälkeen kun ensin tullut moottoriin rullut vika. Eikö ohjauksen pitäisi toimia moottori sammuneenakin. Ettei vaan lentäjä olisi säikähtänyt moottorihäiriötä niin, ettei osannut hallita enää ohjaustakaan ja syöksyssä sitten vielä siipikin vaurioitui.


      • Oikein toimittu

        Väärin arvaat. Hyvä lentäjä jättää koneen kun tilanne on täysin mahdoton hallita. Ennen poistumista lentäjä ohjeistaa muutkin jättämään kone nopeasti. Tämä siis harrasteilmailussa. Lentäjä teki tasan oikein hypätessään ja jättäessään pakotien muillekin.

        Hypännyt lentäjä pystyy kertomaan tutkijoille tapahtumien tarkan kulun ja turman syyn.


      • Tämä estää
        muusiksi meni kirjoitti:

        Yritäpä selittää mikä estää ohjaamisen sen jälkeen kun ensin tullut moottoriin rullut vika. Eikö ohjauksen pitäisi toimia moottori sammuneenakin. Ettei vaan lentäjä olisi säikähtänyt moottorihäiriötä niin, ettei osannut hallita enää ohjaustakaan ja syöksyssä sitten vielä siipikin vaurioitui.

        Ohjauksen estää siiven irtoaminen ilmassa. Lopputulos lattakierre.


      • stanankusipää

        Mä jos olisin lentäjä ja kyydissä tuollaisia sun kaltaisia kokovartalokyrpiä, hyppäisin ulos vaikkei mitään ongelmaa olisi, siinähän jäisitte vitun mulkut pohtimaan hetkeksi surkeaa elämäänne.


    • LentäjänPoika

      Miksei sitä vikaa korjattu vielä kun oltiin ilmassa? Korjauksen jälkeen turvallinen laskeutuminen olisi ehkä ollut mahdollista.

      • ei voi korjata

        Korjaapa se kun siipi ottaa ja katkeaa tai irtoaa rungosta. Peli on menetetty heti.


      • hkhjjg

        Ehkä lentäjä yritti korjausta siinä koneen pudotessa 4000 metristä 2000:een metriin ja totesi sitten, että ei onnistu.


      • aikaa oli
        ei voi korjata kirjoitti:

        Korjaapa se kun siipi ottaa ja katkeaa tai irtoaa rungosta. Peli on menetetty heti.

        Pikaliima kuivuu muutamassa sekunnissa.


    • 252225

      Hyvähän tässä on jälkiviisastella miten lentäjän olisi pitänyt toimia. Siinä tilanteessa kun kone putaa on tehtävä nopeita päätöksiä. Päätös ei välttämättä aina ole oikea, mutta parempi sekin kuin se että jää paikalleen vapisemaan jolloin noutaja tulee varmasti. Lentäjän päätöksen ansiosta lentäjä ja 2 matkustajaa pelastuivat. Olisiko lopputulos ollut toinen jos lentäjä olisi yrittänyt saada koneen ehjänä alas ja olisiko se edes ollut mahdollista? Sitähän me ei välttämättä koskaan voida tietää.

    • 17+5

      Pommiluukkujen tapainen avattava lattia olisi pelastanut hyppääjät?

      • ghkhjh

        Ja varmaan moni olisi jo kuollut luukun avauduttua väärällä hetkellä.


      • NYT LÄHTEE!
        ghkhjh kirjoitti:

        Ja varmaan moni olisi jo kuollut luukun avauduttua väärällä hetkellä.

        LUUKKU AUKI! Ja kaikki olisivat pelastuneet.


      • khg6

        Kattoluukku olis ollut parempi.


      • Turvallisuus tärkein
        khg6 kirjoitti:

        Kattoluukku olis ollut parempi.

        Mulla on autossa kattoluukku, että voin hypätä ulos jos ratti karkaa käsistä.


      • Insinööri
        khg6 kirjoitti:

        Kattoluukku olis ollut parempi.

        Kattoluukku saattaa tulla pakolliseksi pelastautumisvälineeksi uusiin lentokoneisiin.


    • Tyhmä poliisi

      "Aaltosen mukaan siivet eivät irronneet eivätkä katkenneet. Ne ovat saattaneet olla vinossa ja poissa paikaltaan maahan tullessa, mutta ne olivat kuitenkin koneessa kiinni"

      JEE... koneen siipihän toimii ihan hyvin ja pitää koneen ilmassa, riippumatta siitä MITEN se siipi on koneessa kiinni, siipi voi olla vinossa tai vähän repsottaa, PÄÄASIA, että on koneessa KIINNI.

      • Siipi hajosi

        Joo, aika amatöörimäinen lausunto Aaltoselta.
        Minä kun olen ollut siinä käsityksessä, että lentokoneen siipi pitää olla suorassa ja oikeassa paikassa, että kone pysyy ilmassa.
        Tuon lausunnon perusteella lentokoneen siivet voi olla vaikka lentokoneen katolla tai sisällä koneessa, kunhan vaan ovat koneessa kiinni.
        Jos siipi on poissa paikaltaa, niin siipihän voi olla vaikka lentokoneen ruumassa kiinnitettyinä, etteivät pääse lentomatkan aikana liikkumaan.

        Aaltosen mielestä varmaan siipi on paikoillaan, vaikka siivestä puutuisi puolet, mutta siiven tyviosa on kiinni koneessa.
        Ei kai koko siipeä tarvi lentämiseen.
        Eikös niissä silmin näkijä havainnoissa juuri mainittu, että puoli siipeä oli poissa ja se ei ollut syy lentokoneen maahansyöksyyn, vaan, että koneen nokka painui alaspäin.


      • siivet selkään
        Siipi hajosi kirjoitti:

        Joo, aika amatöörimäinen lausunto Aaltoselta.
        Minä kun olen ollut siinä käsityksessä, että lentokoneen siipi pitää olla suorassa ja oikeassa paikassa, että kone pysyy ilmassa.
        Tuon lausunnon perusteella lentokoneen siivet voi olla vaikka lentokoneen katolla tai sisällä koneessa, kunhan vaan ovat koneessa kiinni.
        Jos siipi on poissa paikaltaa, niin siipihän voi olla vaikka lentokoneen ruumassa kiinnitettyinä, etteivät pääse lentomatkan aikana liikkumaan.

        Aaltosen mielestä varmaan siipi on paikoillaan, vaikka siivestä puutuisi puolet, mutta siiven tyviosa on kiinni koneessa.
        Ei kai koko siipeä tarvi lentämiseen.
        Eikös niissä silmin näkijä havainnoissa juuri mainittu, että puoli siipeä oli poissa ja se ei ollut syy lentokoneen maahansyöksyyn, vaan, että koneen nokka painui alaspäin.

        Onko sinun todellakin noin vaikea tajuta siiven voivan vaurioitua hallitsemattomassa syöksyssä?


      • Hajosi ensin
        siivet selkään kirjoitti:

        Onko sinun todellakin noin vaikea tajuta siiven voivan vaurioitua hallitsemattomassa syöksyssä?

        Se siipi hajosi ennen syöksyä ja aiheutti syöksyn ja lattakierteen.


      • Siipi maassa
        Siipi hajosi kirjoitti:

        Joo, aika amatöörimäinen lausunto Aaltoselta.
        Minä kun olen ollut siinä käsityksessä, että lentokoneen siipi pitää olla suorassa ja oikeassa paikassa, että kone pysyy ilmassa.
        Tuon lausunnon perusteella lentokoneen siivet voi olla vaikka lentokoneen katolla tai sisällä koneessa, kunhan vaan ovat koneessa kiinni.
        Jos siipi on poissa paikaltaa, niin siipihän voi olla vaikka lentokoneen ruumassa kiinnitettyinä, etteivät pääse lentomatkan aikana liikkumaan.

        Aaltosen mielestä varmaan siipi on paikoillaan, vaikka siivestä puutuisi puolet, mutta siiven tyviosa on kiinni koneessa.
        Ei kai koko siipeä tarvi lentämiseen.
        Eikös niissä silmin näkijä havainnoissa juuri mainittu, että puoli siipeä oli poissa ja se ei ollut syy lentokoneen maahansyöksyyn, vaan, että koneen nokka painui alaspäin.

        JEP JEP......siipi voi olla ihan oikein koneessa, mutta annas olla jos sen etureunassa on sentin kerros jäätä, niin alas tullaan kuin kivi.....Aaltosella on VÄHÄN oppimista ilma-aluksista.


    • 666-

      onko terroriteko poissuljettu

    • ffllyyyiinng

      Onpa viisasta kysyä täällä tuollaista asiaa.No , olen minä ollut usean kerran lentokoneessa, kun olen matkustanut milloin mihinkin. Niin että on minulla asiantuntemusta. Mutta tämän tapainen kysely, missä tuli kuolonuhreja..!!!

    • itsetehty lennokki

      Älkää viitsikö, ei lentäjä tehnyt virhettä lennon aikana. Lentokone on ollut jo alkujaan huonosti muotoiltu, turvaton, joka on aina ollut vaarassa haukata ilmaa ja lähteä syöksykierteeseen sopivan pyörteen satuttua ja sitä ei olisi pitänyt koskaan päästää ilmaan kun vaara on aina ollut olemassa. Nyt se sitten sattui.

    • KALLE KELLO

      Turha spekuloida. Ikävä onnettomuus on tapahtunut ja suuri suruon kohdannut monia perheitä, ystäviä jne. Kaikista eniten v****tti, kun kuuntelin eilen uutisista, että Trafissa tarkastetaan kaikki eikä ilman niiden lupaa saa mitään. Sitten haastateltiin Trafin äijää, ja se vieritti syyn kaikkien nä'iden turmassa mukanan olleiden ja alan harrastajien niskaan. Sen äijän teksti oli niin paksua, että kehtaskin saa***na jauhaa sitä pas**aa.
      Surun valitteluni kaikille heille, joita ko turma koskettaa

    • Foliopäähine

      Kannattais varmaan ylläpidon vähän karsia noiden pahimpien avohoitopotilaiden viestejä.

      • KALLE KELLO

        Olist pösilö katsonut eilis illan uutiset. Sieltä tuli tekstiä ja imeisen faktaa kuinka trafi määrää, hyväksyy jne.. Kuitenkin se äijä työnsi syyn harrastelijoiden niskaan. Noin toimii Trafi.suojatyökeskus. Turhaan siinä minulle vitt**let, minä sitä konetta en pudottanut vaan seuraas vähän uutisiakin ja sitä mitä ns "asiantuntijat" siellä puhuu. Täysin ristiin . Ja tosihan se on, että kautta maailman noita koneita putoo ja ihmisiä kuolee. Mitä hel***tiä sitä täällä jauhetaan, kun kukaan teistä minä mukaan lukien ei tiedetä mistä se johtuu, vai onko täällä montakin lentokoneinsinmööriä ja asiantuntijaa selvittämässä..


    • SELVÄ

      Inhimillinnen erehdys!

    • tukija krp

      -- selvästi säästötoimenpiteistä johtuva onnettomuus -- siis noin pieni kone ja sisällä 10-12 henkilöä -- jos koneyrittäjällä oli paljous alennus / henkilö ,niin silloin ollaan oikeillajäljillä tukimuksissa ,että tollasessa purkissa saa olla sisällä ku ainoastaa 4-5 henkilöä.

      • hutkija?

        Koneessa oli täysin normaali ja määräysten mukainen kuorma. Tuon koneen hyötykuorma on reilut 1200kg ja tuolla kuormalla se tuskin oli edes lähellä sitä.


    • sokee Santra

      tollaseen koppiin en laittais ku anopin ja kenties vanhan Erkin?

    • Musta laatikko

      Miksi koneen perämies ei hypännyt puikkoihin, kun kapteeni livahti ulos? Tässä on jotakin yhtä salaperäistä, kuin eteläkorealaisen matkustajakoneen tapauksessa.

      • kun ei ole

        Ei comp airissa ole mitään perämiestä. Se on yhden lentäjän kone. Viereinen paikka on kolo laskuvarjohyppääjälle.


    • Sherlock Holmes

      Taisivat yrittää temppua jossa hypätään syöksyvästä koneesta, mutta syöksy lähtikin pilotilta käsistä.

    • his story man

      Toisessa maailmansodassa Saksalla oli Stuka nimisiä syöksypommittajia. Ne aiheuttivat suunnatonta kauhua, koska koneissa oli sireenit jotka ulvoivat kun kone lähti syöksyyn tiputtamaan tappavan tuliaisensa maassa olijoille. Kun Stuka oikaisi hieman ennen maata takaisin jyrkästi ylös, menetti lentäjä ja taka-ampuja hetkeksi tajuntansa. Olisiko nyt käynyt samoin?

      • mitä sitten

        Stuka oli suunniteltu kestämään suuri g-voima syöksyn oikaisussa. Hyppykone ei kestä sellaisia kiihtyvyysvoimia joissa veri pakenee päästä aiheuttaen tajuttomuuden..


      • kääntäjä vaan
        mitä sitten kirjoitti:

        Stuka oli suunniteltu kestämään suuri g-voima syöksyn oikaisussa. Hyppykone ei kestä sellaisia kiihtyvyysvoimia joissa veri pakenee päästä aiheuttaen tajuttomuuden..

        Kuka oli suunniteltu kestämään suuri Gay-voima siemensyöksyn oikaisussa? Panokone ei kestä sellaisia kiihtyvyysvoimia, joissa veri pakenee heteron päästä aiheuttaen tajuttoman orgasmin.


    • veri pakenee alapääs

      G-voima??? Liittyykö jotenkin homppeleihin?

      • Kiihtyvyysvoima

        G-puvut tuli käyttöön vähän Stuka-aikakauden jälkeen. Nopeissa käännöksissä lentopuvun paine nostetaan, ja kiristyessään se estää veren pakenemisen jalkoihin ja lentäjä pysyy tajuissaan ilmataistelussa.


    • olen nähnyt l.koneen

      Täytyy vaan todeta että ompahan tässä taas pitkä rivi helevetin hyviä asiantuntijoita.

    • HARJOITELKAA AINA

      PAHIMMAN WORST CASE SCENARION MUKAAN TAI YLÄILMOIHIN EI OLE ASIAA.
      T. LENTÄJÄ-ÄSSÄ

    • askasdhksdka

      Vika on varmaan ollut siivekkeen ohjauspinnan vaijerissa, se on jotenkin lukittautunut ja kone oli ohjauskyvytön.

    • fi kand

      Itse epäilen syvyyssuunnan anturia, jonka kiinnikkeitä se on pitänyt tasapainossa.

    • surullista

      Autot pitää katsastaa joka vuosi, muttei lentokoneita. Pienkoneet tulisi vuosittain tarkastaa eikä silloin tällöin(5v:n välein?). Todella outoa, ettei tarkastuksia suoriteta tiheämmin. Varsinkin kotitekoiset(itsekootut)tulisi olla suurennuslasin alla. Myöhäistä olla jälkiviisas, mutta vastaisuudessa tulisi kiinnittää huomio pienkoneiden vuosittaiseen tarkastukseen.

      • Kalju Pitkätukka

        Liitynpä tähän turhaan paskanjauhantaan.

        Koneille on ohjeistettu tietyt huollot ja tarkastukset määrävälein.
        Pienimuotoisin tehdään ennen jokaista lentoonlähtöä.

        Tuokin on selitetty aiemmin täällä ketjussa.

        Tottahan byrokratiaa ja määräyksiä voidaan kasvattaa loputtomasti mutta poistuvatko kaikki riskit(jotka toteutuessaan johtavat ilmailussa hengenmenoon)
        sillä?

        Nyt jo yksi suurin turvallisuusriski on harrastelentäjillä pieni lentotuntimäärä(jolla ei ilmeisesti tämän tapauksen kanssa ole mitään tekemistä),
        joka taas johtuu lentämisen kalleudesta.
        Byrokratian lisääminen nostaa lentotuntien hintaa entisestään.

        Toimenpiteitä on turha vaatia ennen tutkintalautakunnan loppuraporttia.


    • jousen pettäminen

      Takasuuttimen ohjauskulman muutos 30 astetta takakulmaa kohti on aiemmin aiheuttanut vastaavia ongelmia.

    • asiaan perehtynyt

      Lentäjää on turha syyttää, jos kierretangon pyörimis suunta on muuttunut ja kiertovauhti alentunut yli 37%. Tuosta tilanteesta ei vielä kukaan ole koskaan selvinnyt.

      • Surullista, mutta varmasti uutiset kertoo mitä tapahtu. oiskohan jäätynyt ohjaus VAIJERI?


    • tai jotain

      Kaasun säädössä voinut olla vikaa, kun nokka upposi.

      • ai kaasun

        tai jotain


    • Juu sitä saa mitä. .

      Rikkaita kuoli 8

    • sydänpastori

      Kyllä tappoi.

      Eikä saa mitään tuomiota, mutta kylläkin vankilaan passitetaan pienyrittäjiä, jotka ei kykene maksamaan verojaan ajalllan!

    • lol2

      En ikinä menisi tuon näköiseen häkkyrään edes maanpinnalla.

      • 232223

        On se siltki turvallisempi kuin henkilöauto. Oikeastaan tässä vouhkaamisessa ei ole päätä eikä häntää. Tieliikenteessä kuolee jatkuvasti ihmisiä


      • tuskin . .
        232223 kirjoitti:

        On se siltki turvallisempi kuin henkilöauto. Oikeastaan tässä vouhkaamisessa ei ole päätä eikä häntää. Tieliikenteessä kuolee jatkuvasti ihmisiä

        Pienkoneet suhteessa kilometrimääriin verrattuina autoihin, eiköhän noille satu paljon enemmän kuolemaanjohtavia onnettomuuksia.


      • 17777
        tuskin . . kirjoitti:

        Pienkoneet suhteessa kilometrimääriin verrattuina autoihin, eiköhän noille satu paljon enemmän kuolemaanjohtavia onnettomuuksia.

        "Eiköhän" kuulostaa aika mutulta. Onko jotain faktaa esittää asian tueksi?


      • en ikinä

        Hoitovirheisiin kuolee enemmän ihmisiä kuin tieliikenteessä.


      • lol2
        232223 kirjoitti:

        On se siltki turvallisempi kuin henkilöauto. Oikeastaan tässä vouhkaamisessa ei ole päätä eikä häntää. Tieliikenteessä kuolee jatkuvasti ihmisiä

        Tuon romukasan hinnalla olisi vuokrannut oikean lentokoneen ja ilmailuun perehtyneen pilotinkin, vähintään sadoiksi kerroiksi.


    • ilmaan puhuja

      Todista väitteesi.

    • koska opitaan?

      Kierreputken taittumista 3 asteella taakse ei lentäessä saisi tehdä.

    • ei pyöri silloin

      Kardaaniakselin kovettuma yksi vaihtoehto.

    • ei muut

      Vain lentäjä sen tietää.

    • näin luulen

      Jos lentäjä hyppää, silloin kone varmasti putoaa.

      • jos päällä

        entä autopilotti?


    • one reason

      Onko nokkaakselin tasapainoa tutkittu?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4809
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4383
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2851
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1921
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1665
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe