Miksi muuntaja kärähtää?

poramies1

Muuntaja on rikkoutunut jo kaksi kertaa porakoneen akkuja ladatessa. Kysymyksessä B&D porakoneen 14,4 V NiCd-akku ja alkuperäinen tyhmä laturi. Porailu alkaa käydä kalliiksi kun joutuu tilailemaan 30 e laturia vuoden välein.

48

581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oiskos

      Viallinen akku ja tosiaan tyhmä laturi?

      • poramies1

        Ko. porakoneeseen on olemassa kahdenlaisia latureita. Älykkäämmässä on merkkivalot punainen ja vihreä. Älykkäämmän akut ovat varustettuja jonkun sortin lämpötilatunnistimella. Tyhmemmässä laturissa ei ole merkkivaloa eikä lämpötilan tunnistusta. Tyhmä laturi lataa silloinkin kun älykkäämpi ei lataa.


    • kokemusta omaava

      Niinhän siinä käy, kun akusta on muutama kenno oikosulussa. Turha ostaa uutta laturia, jos ei samalla uusi akustoa.

    • 62026

      Syy siihen, miksi se muuntaja kärähtää, selviää mittaamalla ensiön resistanssi. Yleensä noi ei ole kovin pieniksi laitettu, koska tarvitaan paljon kierroksia ja yleensä aika vähän virtaa - pysyy pakka pienenä. Nyt jos toisioon pistetään oikosulku(tai riittää, että speksattu toisiovirta ylitetään) käyttäytyy se ensiön vastus niinkuin resistanssin on tapana: Polttaa virtaa lämpötehoksi. Ennen kuin se kämähtää voi lämpö nousta aika merkittävästikin, itsellä suli kerran jouluvalojen muuntaja irti seinästä - siinä vaiheessa se sitten meni oikosulkuun ja poltti sulakkeen vasta sitten..
      Usein noi laturit on vakiovirtatyyppisiä, jolloin virta siis pidetään vakiona(tai ainakin maksimiarvoa on rajoitettu). Tällöin ei niin haittaa, että joku kenno menee oikosulkuunkin, mutta eihän siitä kyllä täyttä tehoa sitten enää saa.

      • joo hh

        no nyt on kyllä niin tuubaa jutussa että ei jaksa lukea loppuun asti !


      • poramies1

        Järkevältä kuullostava selitys. Ennen rikkoutumistaan muuntaja kävi hetken aikaa kuumana kunnes kylmeni lopullisesti.


      • kehäpää
        poramies1 kirjoitti:

        Järkevältä kuullostava selitys. Ennen rikkoutumistaan muuntaja kävi hetken aikaa kuumana kunnes kylmeni lopullisesti.

        Eli vika siis ensiön resistanssissa siihen että se kärähtää...


      • 31720
        joo hh kirjoitti:

        no nyt on kyllä niin tuubaa jutussa että ei jaksa lukea loppuun asti !

        Niin mikähän vika tuossa selityksessä mahtaa olla? Ei se tee selityksestä väärää, että ottaa ensimmäisen termin(DC) yhtälössä huomioon ja jättää loput (AC) huomiotta. Tässä tapauksessa selittävyys riittää pitkälle, koska AC-termi luo korkeintaan pyörrevirtahäviöitä, joiden suuruusluokka on aika pieni suhteessa DC-termiin..
        Hyvällä muuntajalla ei toki tule näitä ongelmia, sen ensiöresistanssi on riittävän pieni. Mutta tuollaisella 750mA..1.25 A toisiovirralla olevalla halpis-muuntajalla resistanssia on kuitenkin jopa yli 200 ohmia, jolloin muut termit voidaan aika hyvin unohtaa ja käyttää "DC teoriaa RMS luvuilla".
        Vai onko mittatuloksia heittää, jotka oikeuttavat "tuubaa" -lopputulemasi?


    • panasonic 1994

      Olisiko aika panostaa hiukan laadukkaampaan merkkiin kuin B&D?
      Hitachi, Panasonic, Bosch noilla ei joudu ongelmiin ja toimivat vielä vuosienkin jälkeen.
      Akut kannattaa säilyttää viileässä ja ladata täyteen 6kk välein vaikkei niitä käyttäisikään.

      • poramies1

        Onhan se. Tuli tilattua Saksasta Makitan DDF456RF3J -paketti kolmella 3 Ah Li-ion -akulla. Vanha B&D riittäisi nykyiselle akkuvääntimen tarpeelle, mutta joskos tässä nyt olisi toimivia akkuja kymmeneksi vuodeksi.

        Vähän kaivelee kun jäi kaksi toimivaa B&D konetta ja yksi toimiva B&D laturi, jolla kuitenkaan ei saa ladattua B&D -akkuja, koska toimivista akuista akusta puuttuu lämpötila-anturi. Yhdessä rikkinäisessä akussa lt-anturi on. Lt-anturin siirtäminen toimivaan akkuun vaatisi pistehitsauslaitteen, joka maksaa n 150 e.

        Rakentamista aloitellessa tulin hankkineeksi 14,4 V B&D-akkukoneen kahdella akulla. Viidessä vuodessa akuista tuli vainajia ja oli tarve ostaa uusia akkuja. Tarjouksesta tuli ostettua combo jossa oli muovinen 1-vaihteinen B&D porakone ja ne kaksi akkua. Paketin saatuani totesin että uudet akut käyvät kyllä vanhaan porakoneeseen, mutta lt-anturin ja maadoitusnastan puuttumisen vuoksi vanhalla äly-laturilla laturilla ei voi ladata uusia akkuja. Uusi laturi oli tyhmä mutta toimiva. Näitä tyhmiä latureita on mennyt nyt jo kaksi kpl B&D NiCd-akut ovat hyvin lyhytikäisiä. Joka toinen on maalissa jo uutena ja loput hiipuu 1-5 vuodessa. Olen säilyttänyt akkuja ladattuina ja viileässä. Jonkun tiedon mukaan NiCd-akkuja pitäisi varastoida tyhjänä.


      • harmin paikka
        poramies1 kirjoitti:

        Onhan se. Tuli tilattua Saksasta Makitan DDF456RF3J -paketti kolmella 3 Ah Li-ion -akulla. Vanha B&D riittäisi nykyiselle akkuvääntimen tarpeelle, mutta joskos tässä nyt olisi toimivia akkuja kymmeneksi vuodeksi.

        Vähän kaivelee kun jäi kaksi toimivaa B&D konetta ja yksi toimiva B&D laturi, jolla kuitenkaan ei saa ladattua B&D -akkuja, koska toimivista akuista akusta puuttuu lämpötila-anturi. Yhdessä rikkinäisessä akussa lt-anturi on. Lt-anturin siirtäminen toimivaan akkuun vaatisi pistehitsauslaitteen, joka maksaa n 150 e.

        Rakentamista aloitellessa tulin hankkineeksi 14,4 V B&D-akkukoneen kahdella akulla. Viidessä vuodessa akuista tuli vainajia ja oli tarve ostaa uusia akkuja. Tarjouksesta tuli ostettua combo jossa oli muovinen 1-vaihteinen B&D porakone ja ne kaksi akkua. Paketin saatuani totesin että uudet akut käyvät kyllä vanhaan porakoneeseen, mutta lt-anturin ja maadoitusnastan puuttumisen vuoksi vanhalla äly-laturilla laturilla ei voi ladata uusia akkuja. Uusi laturi oli tyhmä mutta toimiva. Näitä tyhmiä latureita on mennyt nyt jo kaksi kpl B&D NiCd-akut ovat hyvin lyhytikäisiä. Joka toinen on maalissa jo uutena ja loput hiipuu 1-5 vuodessa. Olen säilyttänyt akkuja ladattuina ja viileässä. Jonkun tiedon mukaan NiCd-akkuja pitäisi varastoida tyhjänä.

        Ei akkua tyhjänä pidä säilyttää, koska kennojen napaisuus voi kääntyä. Elektroniset laitteet eivät tykkää vääränsuuntaisesta jännitteestä.


      • huh hui
        harmin paikka kirjoitti:

        Ei akkua tyhjänä pidä säilyttää, koska kennojen napaisuus voi kääntyä. Elektroniset laitteet eivät tykkää vääränsuuntaisesta jännitteestä.

        no nyt se tuli taas puskasta !

        mikäkö...no tämä kennonkääntötaru.


      • Kestääkö 10v.
        poramies1 kirjoitti:

        Onhan se. Tuli tilattua Saksasta Makitan DDF456RF3J -paketti kolmella 3 Ah Li-ion -akulla. Vanha B&D riittäisi nykyiselle akkuvääntimen tarpeelle, mutta joskos tässä nyt olisi toimivia akkuja kymmeneksi vuodeksi.

        Vähän kaivelee kun jäi kaksi toimivaa B&D konetta ja yksi toimiva B&D laturi, jolla kuitenkaan ei saa ladattua B&D -akkuja, koska toimivista akuista akusta puuttuu lämpötila-anturi. Yhdessä rikkinäisessä akussa lt-anturi on. Lt-anturin siirtäminen toimivaan akkuun vaatisi pistehitsauslaitteen, joka maksaa n 150 e.

        Rakentamista aloitellessa tulin hankkineeksi 14,4 V B&D-akkukoneen kahdella akulla. Viidessä vuodessa akuista tuli vainajia ja oli tarve ostaa uusia akkuja. Tarjouksesta tuli ostettua combo jossa oli muovinen 1-vaihteinen B&D porakone ja ne kaksi akkua. Paketin saatuani totesin että uudet akut käyvät kyllä vanhaan porakoneeseen, mutta lt-anturin ja maadoitusnastan puuttumisen vuoksi vanhalla äly-laturilla laturilla ei voi ladata uusia akkuja. Uusi laturi oli tyhmä mutta toimiva. Näitä tyhmiä latureita on mennyt nyt jo kaksi kpl B&D NiCd-akut ovat hyvin lyhytikäisiä. Joka toinen on maalissa jo uutena ja loput hiipuu 1-5 vuodessa. Olen säilyttänyt akkuja ladattuina ja viileässä. Jonkun tiedon mukaan NiCd-akkuja pitäisi varastoida tyhjänä.

        >joskos tässä nyt olisi toimivia akkuja kymmeneksi vuodeksi.

        Eikö nuo Li-ion-akut vanhene omia aikojaan, vaikka huoltakin pitäisi?

        Muistelen, että kerää kosteutta tai jotain. Sitten on olemassa joku military-malli, jonka pakkaus on tiiviimpi ja ikä siten pidempi. Ja kalliimpi tietysti.

        Riippuu tietysti käytöstäkin. Pikkuaskartelussa ei välttämättä haittaa, vaikka pitäisi ladata tiheämpäänkin.


      • poramies1
        huh hui kirjoitti:

        no nyt se tuli taas puskasta !

        mikäkö...no tämä kennonkääntötaru.

        On sattunut myös omalle kohdalle jonkun pariston tai akkupatterin kohdalla. Napaisuuden käännyttyä paristossa on ollut voltin osasia miinusjännitettä.


      • poramies1
        Kestääkö 10v. kirjoitti:

        >joskos tässä nyt olisi toimivia akkuja kymmeneksi vuodeksi.

        Eikö nuo Li-ion-akut vanhene omia aikojaan, vaikka huoltakin pitäisi?

        Muistelen, että kerää kosteutta tai jotain. Sitten on olemassa joku military-malli, jonka pakkaus on tiiviimpi ja ikä siten pidempi. Ja kalliimpi tietysti.

        Riippuu tietysti käytöstäkin. Pikkuaskartelussa ei välttämättä haittaa, vaikka pitäisi ladata tiheämpäänkin.

        Li-ion akut näyttävät kestävän. Joku vuosi (2-4 v) takaperin tuli hankittua Boschin akkukäyttöinen ruohotrimmeri ja akku toimii edelleen kuin uutena. Tätä akkua olen säilyttänyt lämpimässä aina käytön jälkeen täyteen ladattuna.


      • taruiluista
        huh hui kirjoitti:

        no nyt se tuli taas puskasta !

        mikäkö...no tämä kennonkääntötaru.

        Ei ole tarua, yleinen vika monikennoisissa että joku vastahankaan...
        Ollut myös juttua että säilytys tyhjänä, mutta navat oikosuljettuna.


      • se siitä
        poramies1 kirjoitti:

        On sattunut myös omalle kohdalle jonkun pariston tai akkupatterin kohdalla. Napaisuuden käännyttyä paristossa on ollut voltin osasia miinusjännitettä.

        ja lisää höpöä !

        muiksi puhutte asiasta josta ette näytä tietävän mitään =?

        ka skun jonon keskellä akku muuttuu vastukseksi sen läpi kulkeva virta aiheuttaa niinsanotun jännitehäviön jonka napaisuus on tietenkin päivävastainen eli vastustava.

        mutta mistään väärinpäin latautumisesta ei ole kysymys.


      • poramies1
        se siitä kirjoitti:

        ja lisää höpöä !

        muiksi puhutte asiasta josta ette näytä tietävän mitään =?

        ka skun jonon keskellä akku muuttuu vastukseksi sen läpi kulkeva virta aiheuttaa niinsanotun jännitehäviön jonka napaisuus on tietenkin päivävastainen eli vastustava.

        mutta mistään väärinpäin latautumisesta ei ole kysymys.

        En puhunut väärinpäin latautumisesta mitään, mutta jokin aika takaperin mittasin tavallisesta paristosta jotain -0,2 V jännitteen jota ihmettelin. Mittausanturit olivat pariston navoissa oikein päin kytkettyinä. Työkaveri sähköinssi sitten selitti että napaisuus voi kääntyä.

        Oma noin 15 vuotta vanha yleismittari näytti sadasosavoltilleen saman kuin akkuliikkeen Fluke kun liikkeessä tutkittiin 50 Ah Optima RT:n kuntoa. BTW en suosittele Optimoita enää. Meksikon tehdas suoltaa huonoa laatua.


    • niksipirkka

      Vanhasta toimivasta koneesta saa toimivan kun liittää siihen vanhan akun kuorilla johdon, jossa on hauenleuat päissä. Ne voi tökätä 12v akkuun ja kone toimii taas.
      12v akku mikä ei autossa enään toimi toimii vielä mainiosti tuollaisen laisessa käytössä, akkulaturilla saa akun aina täyteen. Tai hommaa 12v lyijyhyytelöakun niin käyttö onnistuu siistimmin ja hauenleuat voi korvata abiko-liittimillä.

      • poramies1

        Auton ja mp:n akkuja ja latureita olisi jemmassa monenlaisia. Se vaan että 12 V akku on aika laiska pyörittäjä 14,4 V moottorille.


      • 34761
        poramies1 kirjoitti:

        Auton ja mp:n akkuja ja latureita olisi jemmassa monenlaisia. Se vaan että 12 V akku on aika laiska pyörittäjä 14,4 V moottorille.

        Kyllä pyörii kun on riittävän paksu ja lyhyt liitäntäjohto, pari volttia ei meinaa paljon mitään, mutta syöttöjännitteen napaisuus pitää olla aina oikea muuten nopeudensäätöelektroniikka ottaa itseensä. Sitten se joutaa serv-lavalle.
        Noita on tehty muutamia ja kyllä ne hätävarakoneesta käy, tosin johto hiukan kaittaa liikkuvuutta.


      • mp seniori
        poramies1 kirjoitti:

        Auton ja mp:n akkuja ja latureita olisi jemmassa monenlaisia. Se vaan että 12 V akku on aika laiska pyörittäjä 14,4 V moottorille.

        Lataa se käytettävä akku täyteen ja pidä laturi kiinni niin jännite on 14.2V.
        Tai käynnistä auto ja laita valot parkeille siitä löytyy 14,1V.
        Moottoripyörä käyntiin ja 4000 r/min jännite on liki 15V akulla, jännite ulosotto niin mukana on aina toimiva porakone. Niin no, jos tarvitsee sitä ?

        Ei tuo 14.4v jännite mikään ongelma ole moottori pyörii liki samantehoisena myös normaalin akun lepojännitteellä 12.6V. Laittaa laturia peliin kun tarvitsee sen viimeisenkin tehon käyttöön.
        Suoraan akkulaturiin en oikein suosittelisi kytkettäväksi porakoneen kaapelia, akkua tarvitaan suodattamaan porakoneen tehopiikit ja laturin rippelijännitteen suodatukseen.


    • Kestää se
    • elektrooonikko

      Akunkennojen väärä napaisuus johtuu epätasaisista kennoista. Kun yksi kennoista tyhjenee ennen muita, kulkee siinä akustoa purettaessa virta väärin päin, joka lataa sitä väärin päin.

      • hui jui

        ahaa että oikein alkaa lataus purettaessa !

        onpas teillä teoriat.


      • *Tietotoimisto*
        hui jui kirjoitti:

        ahaa että oikein alkaa lataus purettaessa !

        onpas teillä teoriat.

        Ei pitäis intoilla, kun ei tiedä mitään.
        Purkausvirta on vastakkaissuuntainen latausvirralle. Eli jos joku tai jotkut kennot tyhjenee ennen muita, niin muiden kennojen purkausvirta alkaa ladata tyhjiä kennoja väärällä polariteetilla. Eli ihan todellista se on.

        Lyijy, NiCd, ym tyhjien akkujen lataus väärällä polariteetilla kyllä onnistuu, mutta ei ole akulle terveellistä.


      • Niillä mitään tee
        *Tietotoimisto* kirjoitti:

        Ei pitäis intoilla, kun ei tiedä mitään.
        Purkausvirta on vastakkaissuuntainen latausvirralle. Eli jos joku tai jotkut kennot tyhjenee ennen muita, niin muiden kennojen purkausvirta alkaa ladata tyhjiä kennoja väärällä polariteetilla. Eli ihan todellista se on.

        Lyijy, NiCd, ym tyhjien akkujen lataus väärällä polariteetilla kyllä onnistuu, mutta ei ole akulle terveellistä.

        "Lyijy, NiCd, ym tyhjien akkujen lataus väärällä polariteetilla kyllä onnistuu, mutta ei ole akulle terveellistä. "

        No voihan niihin kytkeä virran väärinpäin, onnistuu humalaisimmaltakin lataajalta. Eipä tuo kuitenkaan ole lataamista vaan purkamista ja rikkomista. Muista viedä ongelmajätepisteeseen väärinpäin täyteen ladatut akut.


      • nää on näitä
        Niillä mitään tee kirjoitti:

        "Lyijy, NiCd, ym tyhjien akkujen lataus väärällä polariteetilla kyllä onnistuu, mutta ei ole akulle terveellistä. "

        No voihan niihin kytkeä virran väärinpäin, onnistuu humalaisimmaltakin lataajalta. Eipä tuo kuitenkaan ole lataamista vaan purkamista ja rikkomista. Muista viedä ongelmajätepisteeseen väärinpäin täyteen ladatut akut.

        Aloittajan pitäisi ainakin itselleen selittää muutama asiaankuuluva termi, jotta voisi edes aloituksen saattaa terveeseen muotoon.

        nimittäin se "muuntaja" on siinä laturissa vain se yks komponentti, joka yleensä viimeksi siitä kärähtää kun kaikki muu on jo sulanut klimpiksi.


    • sähköautoilija

      Sarjakytkennässä (akkupaketissa) on se ongelma, että heikoin kenno määrää sen eliniän.
      Pitäisi olla kennojen kesken latauksella balansoija eli tasaus ja mielummin täyden kennon balassi kennojen kesken, joka tutkii joka kennon varausasteen, se kenno/kennot, joka jää muista jälkeen ladataan vielä yksittäin 100% täyteen.
      Näin joka kenno on 100% täynnä ja akku balansissa.

      Kustannusteknisesti ei varmaan järkevä systeemi vielä pienillä akuilla, mutta varmasti tulee jossain muotoa käyttöön kun elektroniikan hinnat vielä laskevat.

      Sähkökäyttöisissä moottoripyörissä ja autoissa käytössä, hyvin toimiva seurantajärjestelmä, joka pidentää akkujen ikää vuosikausilla.

    • plussat vastakkain

      Tuosta väärinpäin lataumisesta olis paljon sanottavaa mutta ei jaksa alkaa selittää, lyhyesti sanoen mitään lataumista ei tapahdu kennoston sisällä, koko ajatus on mahdoton.

      teoriat elää omaa pikkuelämäänsä toki.

      • Jääräpääkö?

        Myönnä edes, että tyhjässä kennossa väärinpäin kulkeva virta ei ole kennolle terveellistä. Näin tapahtuu siinä kennossa joka tyhjenee ennen aikojaan, kun kennot ovat sarjassa.

        Esim. lyijyakun lataaminen väärinpäin onnistuu. Se jopa toimii väärinpäin ladattuna.

        En ole tehnyt kokeita NiCd-kennoilla, jääkö väärinpäin oleva jännite pysyväksi. Ainakin kennon meneminen oikosulkuun on varsin yleistä. Tämä väärinpäin kulkeva virta saattaa jouduttaa myös oikosulkuun menemistä.

        Mutta termi väärinpäin latautumisesta on oikea, vaikka kenno ei varsinaisesti jäiskään ladatuksi väärään polariteettiin. Ilmeisesti kiistät senkin, ettei saarjaankytketyissä kennoissa tyhjässä kennossa virta kulje väärään suuntaan, eli kenno yrittäisi latautua väärään polariteettiin.

        Kun tunnut olevan omasta mielestäsi niin viisas, niin selitä akkukemian avulla, mitä tapahtuu, kun tyhjään kennoon tungetaan virtaa väärään suuntaan.


    • vaihtovirta akkuko

      Miten se virta voi kennon sisällä kulkea välillä oikeaan ja välillä väärään suuntaan ?

      Koitappas astua samaan aikaan eteen ja taakse ja kerro miten kävi.

      Ymmärrä nyt, että kun kenno menettää sähkönvarauskykynsä sam amistä syystä, siitä tulee resistiivinen vastus sinne akun sisäpiiriin.

      Ja kun tällaista akkua alat purkaa, purkausvirta aiheuttaa siinä VASTUKSESSa siis jännitehäviön, jonka napaisuus on päinvastainen muihin kennoihin nähden, eli ulostuleva jännite laskee saman verran kuin siäisesti sitä syntyy.

      ei tässä vielä paljoa viisautta tarvita riittää ihan ohmin lain kolme perussääntöä.

      • Järki käteen

        Olet kyllä ihan ulalla. Et käsitä sähköasioista yhtään mitään. Mutta kuitenkin pitää vängätä.

        Piirräpä ihan paperille kennoston lataus- ja purkausvirran suunta. Ne ovat vastakkaissuuntaiset. Jos et tätä tajua sitä, niin olet aivan aloittelija. Ja jos sarjassa olevista kennoista yksi loppuu ennen aikojaan, niin se jännitehäviö muuttuu vastakkaiseksi alunperin olevaan kennojäännitteeseen verrattuna, niinkuin totesitkin.
        Mutta tässä ei ole vielä kaikki. Purkuvirta, joka on erisuuntainen latausvirralle, kulkee edelleen sen tyhjän kennon läpi ja se alkaa tehdä kemiallisia muutoksia tyhjässä kennossa. Eli tuo akuston purkuvirta onkin tyhjälle kennolle väärän polariteetin omaavaa latausvirtaa.

        Eli mietipä tätä. Tyhjän kennon polariteetti muuttuu ja tyhjän kennon läpi edelleen kulkeva purkuvirta muodostaakin nyt vääränsuuntaista latausvirtaa kennossa ja siinä kennossa alkaa tapahtua sen vääränsuuntaisen "latausvirran" ansiosta kemiallisia muutoksia.

        Kokeileppa ihan piruuttasi. Aloita tyhjän NiCd-kennon lataaminen väärällä polariteetilla ja katso mitä tapahtuu. Tilanne on tismalleen aivan sama, mitä tahtuu silloin, kun sarjaankytketyssä akustossa yksi kenno tyhjenee aikaisemmin, kuin muut. Huomaat nuo tilanteet identtisiksi, kun piirrät virtakaavion suuntanuolineen molemmissa tilanteissa. Ja nimenomaan läpikulkeva virta tekee kennossa kemiallisia muutoksia.

        Avainsanoja ovat purkuvirran suunta ja tyhjän kennon polariteetin vaihtuminen. Jos tyhjän kennon purkuvirtaa jatketaan muiden kennojen avulla, niin se merkitsee tyhjälle kennolle vääränsuuntaista latausvirtaa. Ja tuo vääränsuuntainen latausvirta alkaa tehdä kemiallisia muutoksia kennoon. Eli kyse ei ole vain vääränsuuntaisesta jännitehäviöstä, vaan tyhjässä kennossa alkaa tapahtua läpikulkevan virran takia (joka on vastakkaissuuntainen latausvirralle) haitallista kemiallista toimintaa.


      • Jatkoa edelliseen
        Järki käteen kirjoitti:

        Olet kyllä ihan ulalla. Et käsitä sähköasioista yhtään mitään. Mutta kuitenkin pitää vängätä.

        Piirräpä ihan paperille kennoston lataus- ja purkausvirran suunta. Ne ovat vastakkaissuuntaiset. Jos et tätä tajua sitä, niin olet aivan aloittelija. Ja jos sarjassa olevista kennoista yksi loppuu ennen aikojaan, niin se jännitehäviö muuttuu vastakkaiseksi alunperin olevaan kennojäännitteeseen verrattuna, niinkuin totesitkin.
        Mutta tässä ei ole vielä kaikki. Purkuvirta, joka on erisuuntainen latausvirralle, kulkee edelleen sen tyhjän kennon läpi ja se alkaa tehdä kemiallisia muutoksia tyhjässä kennossa. Eli tuo akuston purkuvirta onkin tyhjälle kennolle väärän polariteetin omaavaa latausvirtaa.

        Eli mietipä tätä. Tyhjän kennon polariteetti muuttuu ja tyhjän kennon läpi edelleen kulkeva purkuvirta muodostaakin nyt vääränsuuntaista latausvirtaa kennossa ja siinä kennossa alkaa tapahtua sen vääränsuuntaisen "latausvirran" ansiosta kemiallisia muutoksia.

        Kokeileppa ihan piruuttasi. Aloita tyhjän NiCd-kennon lataaminen väärällä polariteetilla ja katso mitä tapahtuu. Tilanne on tismalleen aivan sama, mitä tahtuu silloin, kun sarjaankytketyssä akustossa yksi kenno tyhjenee aikaisemmin, kuin muut. Huomaat nuo tilanteet identtisiksi, kun piirrät virtakaavion suuntanuolineen molemmissa tilanteissa. Ja nimenomaan läpikulkeva virta tekee kennossa kemiallisia muutoksia.

        Avainsanoja ovat purkuvirran suunta ja tyhjän kennon polariteetin vaihtuminen. Jos tyhjän kennon purkuvirtaa jatketaan muiden kennojen avulla, niin se merkitsee tyhjälle kennolle vääränsuuntaista latausvirtaa. Ja tuo vääränsuuntainen latausvirta alkaa tehdä kemiallisia muutoksia kennoon. Eli kyse ei ole vain vääränsuuntaisesta jännitehäviöstä, vaan tyhjässä kennossa alkaa tapahtua läpikulkevan virran takia (joka on vastakkaissuuntainen latausvirralle) haitallista kemiallista toimintaa.

        Jos akussa ei olisi kemiallisia reaktioita, niin silloin tilanne olisi täsmälleen sellainen, kuten kerroit, eli pelkkää jännite- ja tehohäviöitä. Mutta kun akku perustuu kemiaan ja ioneihin, niin tilanne on aivan eri, kuin pelkkä jännitehäviö.

        Vertaapa akun toimintaa elektrolyysiin ja vaikkapa kuparilla elektrolyyttiseen päällystämiseen kuparisulfaattiliuoksessa. Jos välillä vaihdat virran suuntaa, niin reaktiotkin vaihtuvat. Tai tutustu akkujen kemiaan, niin alat ymmärtää, miksi pelkkä jännitehäviö ei selitä tilannetta.


      • 10+

        Ei se virran suunta siinä ensin tyhjenneessä kennossa tietenkään muutu, mutta se on päin vastainen normaaliin lataukseen nähden.


      • akkuja tyynyn alla
        Jatkoa edelliseen kirjoitti:

        Jos akussa ei olisi kemiallisia reaktioita, niin silloin tilanne olisi täsmälleen sellainen, kuten kerroit, eli pelkkää jännite- ja tehohäviöitä. Mutta kun akku perustuu kemiaan ja ioneihin, niin tilanne on aivan eri, kuin pelkkä jännitehäviö.

        Vertaapa akun toimintaa elektrolyysiin ja vaikkapa kuparilla elektrolyyttiseen päällystämiseen kuparisulfaattiliuoksessa. Jos välillä vaihdat virran suuntaa, niin reaktiotkin vaihtuvat. Tai tutustu akkujen kemiaan, niin alat ymmärtää, miksi pelkkä jännitehäviö ei selitä tilannetta.

        No olen koulutettu autoelektroniikkaan, eli tuttuja asioita ovat, enkä ole päivääkään ollut työtön.


    • plussaa plussalle

      no olen kyllä itseni elättänyt pian viiskymmentä vuotta elektroniikkaa sähkö ja paljon muuta korjaamalla, ja joka päivä on akkuja erinäköisiä pöydällä, eli en nyt ihan aloittelija kyllä ole.

      Joka asiasta saa rakennettua lähes minkä näköisen teoreettisen mallin tahansa ja sille löytää jonkinlaisia perusteitakin, mutta se käytäntö on se joka sanelee miiten asiat lopulta etenee.

      enkä ollenkaan ottanut kantaa akun kemiaan, vaan ihan vaan siihen mitä tapahtuu kun sarjassa on ehjiä ja kelvottomia kennoja.

      ja se käytäntö joka asiaan liittyy menee ihan noin kuin kerroin, ja lopputulos on se että liian usein koko akkupaketti on ongelmalootassa ja harvemmin sen tilalle pistehitsataan uusi kenno, jota harrastan melko useinkin.

      mitään käytännön merkitystä asialla ei ole, eikä huonosta akusta tule kelvollista latautuu se sitten miten päin hyvänsä.

      rakensin sitä varten puoliautomaattisen pistehitsin, en kapasitiivista vaan ihan perinteisen muuntajatekniikalla,jolla pistelen nikkeliliuskoja tarpeen mukaan kennosta toiseen.

      • ::--::

        Olet käsityksiesi kanssa aivan yksin. Nimenomaan akuissa pitää tarkastella virrasta aiheutuvan akkukemian, eikä pelkän jännitehäviön kannalta.

        Sivulla: http://www.ka7oei.com/nicds.html on selitetty, mitä tapahtuu, kun akkua ladataan väärällä polatiteetilla = joku kenno loppuu ennen muita sarjaankytketyssä kennostossa.

        "The effect of this is a very quick death to a NiCd cell! Why?

        It comes down to chemistry. When a NiCd cell is reverse-charged, a strange thing happens: Conductive metallic "hairs" (often called dendrites) begin to form - and they "grow" from one electrode to another. Eventually, this dendrite forms a short across the cell - one that can have a range of resistance from high to low, depending on the severity of the damage.
        Note: NiMH cells do not seem to exhibit this "dendrite growth" problem, but cell reversal tends to cause gasses to be generated. If these gasses are produced as too high a rate, they cannot be reabsorbed internally and pressure will build within the cell, causing outgassing and resulting in a permanent loss of cell capacity.
        Once this dendrite has formed in the NiCd cell it is permanent and cannot be "dissolved" by charging the cell correctly. Furthermore, this dendrite can form a leakage path that can cause the cell to run down by itself - the rate at which can vary depending on the resistance of the dendrite. The effect can range from a cell that just doesn't "hold a charge as long as it used to" to, in extreme cases, the dendrite may be big enough that the cell won't even seem to take a charge at all (except, maybe, on a "quick charger.")

        Perhaps the worst thing about the dendrites is that they represent an amount of electrolyte that can no longer be used to contribute to the charge capacity of the cell. What this means is that not only is the cell likely to run itself down more quickly because of charge leakage due to the dendrite, but even if it is fully charged to begin with it will be the first in the battery to run down and go into reversal - again - and will be prone to forming even more, bigger, and better dendrites! (In other words: A vicious little circle...) "

        Eli väärällä polariteetilla lataamisessa tapahtuu juuri se, mitä jo aikaisemmin arvelinkin. Eli metallisia johtavia karvoja alkaa kasvaa, jotka muodostavat ennenpitkää oikosulun kennon sisälle. Ongelmana tästä on myös kaasun muodostus ja vuotovirran kasvu. Väärinpäin lataus aiheuttaa siis pysyvää, palautumatonta vahinkoa kennolle. Vahingot ovat sitä suuremmat, mitä pidempään (virtamäärällä mitattuna) väärinpäin latausta tapahtuu.

        Samasta asiasta puhutaan myös:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Rechargeable_battery

        Damage from cell reversal[edit]
        Subjecting a discharged cell to a current in the direction which tends to discharge it further, rather than charge it, is called reverse charging. Generally, pushing current through a discharged cell in this way causes undesirable and irreversible chemical reactions to occur, resulting in permanent damage to the cell. Reverse charging can occur under a number of circumstances, the two most common being:
        When a battery or cell is connected to a charging circuit the wrong way around.
        When a battery made of several cells connected in series is deeply discharged.
        In the latter case, the problem occurs due to the different cells in a battery having slightly different capacities. When one cell reaches discharge level ahead of the rest, the remaining cells will force the current through the discharged cell. This is known as "cell reversal". Many battery-operated devices have a low-voltage cutoff that prevents deep discharges from occurring that might cause cell reversal.
        Cell reversal can occur to a weakly charged cell even before it is fully discharged. If the battery drain current is high enough, the cell's internal resistance can create a resistive voltage drop that is greater than the cell's forward emf. This results in the reversal of the cell's polarity while the current is flowing.[3][4] The higher the required discharge rate of a battery, the better matched the cells should be, both in the type of cell and state of charge, in order to reduce the chances of cell reversal.
        In some situations, such as when correcting Ni-Cad batteries that have been previously overcharged,[5] it may be desirable to fully discharge a battery. To avoid damage from the cell reversal effect, it is necessary to access each cell separately: each cell is individually discharged by connecting a load clip across the terminals of each cell, thereby avoiding cell reversal.

        Olen selittänyt tätä asiaa monin eri tavoin, koska sinä tulkitsit asiaa väärin ottamalla esille vain jännitehäviön ja unohdit akkukemian. En minäkään ole eilisen teeren poikia, vaan ollut alalla yli 40 vuotta.

        Tuossa on yleistä asiaa NiCd NiMH-akuista. Sivutaan myös väärinlatauksen seurauksista. Lisää tietoa väärinpäin latauksen vaaroista löytyy esim hakusanoilla: nicd reverse charge.


    • ac akusto

      Laitoin lataukseen kaksi uutta kennoa, oikein ja väärin sarjassa, katsotaanpas miten äijän käy !
      molemmat purettu 1,05 volttiin vakiovirralla.

      tuossa on muuten aika kiva laite vaikkapa tällaisiinkin prosessointeihin.

      http://www.batronix.com/shop/power-supplies/DP831A.html

      ai niin, ja siis voisitko kaikesta viisaudestasi huolimatta lopettaa tuon foorumin alhaisimman käyttäytymismuodon, eli henkilöarvioinnin, muuten en viitsi jatkaa pitemmälle.

      • ::--::

        Anteeksi nimittely, osasyy kyllä sinunkin, kun vänkäsit itsepäisesti vastaan monen viestin ajan, vaikka satavarmasti tiesin puhuvani oikeasta asiasta.

        Edellisen viestin lopusta jäi liittämättä linkki, jossa yleistä asiaa NiCd ja NiMH-kennoista:
        http://www.camlight.com/techinfo/techtips.html

        Ja jo antamassani linkissä:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Rechargeable_battery

        "Cell reversal can occur to a weakly charged cell even before it is fully discharged. If the battery drain current is high enough, the cell's internal resistance can create a resistive voltage drop that is greater than the cell's forward emf. This results in the reversal of the cell's polarity while the current is flowing.[3][4] The higher the required discharge rate of a battery, the better matched the cells should be, both in the type of cell and state of charge, in order to reduce the chances of cell reversal."

        Eli väärinpäin latautuminen alkaa jo ennenkuin kenno on täysin tyhjä. Tämä johtuu siitä, että kennon sisäinen vastus kasvaa sen tyhjentyessä ja mudostaa läpikulkevan virran takia suuremman vastakkaissuuntaisen jännitteen, kuin mitä kennojännite on.

        Eli jos haluaa NiCd-akustosta pitkäikäisemmän, akkupakettia ei saisi purkaa aivan loppuun, jotta väärinpäin latautumista missään kennossa ei tapahtuisi.


    • se on kesä nyt

      Asiaa nyt pari aikaa funtsittuani ja testattuani monella tapaa kyseistä onkelmaa tulin siihen tulokseen että kyse on erittäin teoreettisesta ongelmasta, ja vastaa tasoltaan kysymystä parran kasvusta kuoleman jälkeen.

      Eli vielä, jos akkukenno on terve, asia pysyy loitolla, ja jos kenno on sairas, se kuolee joka tapauksessa ja siihen kuolemaan kuuluvat osakomplikaatiot eivät muuta lopputulosta miksikään.

      siis asian käytänöllinen osuus on plusmiinus nolla.

      ketjussa oli nimimerkillä sähköautoilija ja pari muuta kommenttia jotka puhuivat asian todellellisuudesta sillä tasolla jolla kuluttaja asian kohtaa, loput joutavaa näsäilyä teoriasta joka pitää osin paikkansa, mutta eivät kohtaa käytännössä ketään.

      • ::--::

        Ei ole mitään teoreettista ongelmaa, vaan joka kerta, kun kennoa ladataan väärinpäin, tapahtuu peruuttamatonta vahinkoa. Vahingot kumuloituu joka kerran, kun väärinpäin latausta tapahtuu. Eli se lyhentää kennon elinikää huomattavasti. Se, että uusi kenno ei mene kerrasta oikosulkuun, ei todista vielä mitään. Kennon peruuttamattomat vahingot ovat akkukemiallista faktaa, ja se "karvojen kasvu" nähtävissä mikroskoopillakin avatusta kennosta.

        Se että joku harrastaja tekee väärien väitteidensä tueksi kasvonsa pelastaakseen pikaista kotitarvetestiä, ei todista vielä mitään. Ennemmin minä uskon kovan luokan ammattilaista joka on todennut seuraavaa (eikä tämä ole edes ainoa artikkeli netissä!) :

        http://www.ka7oei.com/nicds.html

        "The effect of this is a very quick death to a NiCd cell! Why?

        It comes down to chemistry. When a NiCd cell is reverse-charged, a strange thing happens: Conductive metallic "hairs" (often called dendrites) begin to form - and they "grow" from one electrode to another. Eventually, this dendrite forms a short across the cell - one that can have a range of resistance from high to low, depending on the severity of the damage.
        Note: NiMH cells do not seem to exhibit this "dendrite growth" problem, but cell reversal tends to cause gasses to be generated. If these gasses are produced as too high a rate, they cannot be reabsorbed internally and pressure will build within the cell, causing outgassing and resulting in a permanent loss of cell capacity.
        Once this dendrite has formed in the NiCd cell it is permanent and cannot be "dissolved" by charging the cell correctly. Furthermore, this dendrite can form a leakage path that can cause the cell to run down by itself - the rate at which can vary depending on the resistance of the dendrite. The effect can range from a cell that just doesn't "hold a charge as long as it used to" to, in extreme cases, the dendrite may be big enough that the cell won't even seem to take a charge at all (except, maybe, on a "quick charger.")

        Perhaps the worst thing about the dendrites is that they represent an amount of electrolyte that can no longer be used to contribute to the charge capacity of the cell. What this means is that not only is the cell likely to run itself down more quickly because of charge leakage due to the dendrite, but even if it is fully charged to begin with it will be the first in the battery to run down and go into reversal - again - and will be prone to forming even more, bigger, and better dendrites! (In other words: A vicious little circle...)"

        Jos et osaa englantia, niin auttavan käännöksen sa kyllä Qoogle-kääntäjälläkin.
        https://translate.google.fi/?hl=fi


    • paperi inssit lataam

      No mutta hyvä mies lopeta se kennojen väärinpäin lataaminen jo viimeinkin !

      miksi sinä niin teet kun voi ladata kuten pitääkin eli oikein.

      • ♪♫♪

        Vastapuoli alkaa trollata kunnolla, kun asia-argumentit ovat lopussa.

        Se on kylläkin tässä ketjussa jo moneen kertaan selitetty, että väärinpäin polasisoituminen tapahtuu siinä vaiheessa, kun sarjaankytketty kennosto puretaan tyhjiin. Kaikki olisi hyvin, jos kaikki kennot olisivat tasalaatuisia ja loppuisivat yhtäaikaa. Mutta jotkut kennot loppuvat ennenaikojaan ja polarisoituvat eli latautuvat väärinpäin. Tämä ilmiö on itseään ruokkivaa, eli näiden kennojen varauskyky laskee muita enemmän ja joutuu joka purkauksen aikana yhä aikaisemmin tuohon vahingoittavaan väärinpäin polarisoitumiseen.

        Tuossa englanninkielisessä tekstissä on kyllä tarkkaan kerrottu, mitä kaikkea vahinkoa pidemmällä aikavälillä tapahtuu. Ne ei tule esille yhden illan leikkifeikkitestin aikana. Pitää olla pidempi testi, niin Erkkikin huomaa, mitä tapahtuu.

        Ja kaikkien tuntema lopputulos on ennenpitkää näiden kennojen meneminen oikosulkuun. Sen varmaan on jokainen NiCd-kennoja käyttänyt huomannut. Hätäapukeinona onkin useimpien tiedossa oikosulkuja tekevien karvojen polttaminen suurella virtapiikillä pois oikosulussa olevista kennoista. Mutta se on vain hätäkeino. Pidempää iloa siitä ei ole.


    • paljon poraava

      Osaako palstaviisaat sanoa koska minu Makitan akkuporan akut alkavat latautua väärinpäin ?

      ovat noin viis vuotta vanhoja ja toimivat hyvin, eli siis joko ne ovat väärinpäin toimivia vai milloin ne siihen siirtyvät ja huomaako sen siitä että pyörintäsuuntanappi ei pidäkkään enää suuntaansa.

      oloisiko jossain myytävänä tällaisia napaansa muuttavia kennoja ja ovatko ne halvempia vai kalliimpia ?

    • marssin järjestys

      Ärsyttävää on se kun taikinoidaan käytäntö ja teoriat ja tehdään niistä jokapäiväinen sekava jokin teoreettinen ongelma, vaikka tänä päivänä tämä akkuongelma ei ole nimeltään karvankasvatus ja väärinlatautuminen vaan paksa KIINA- laatu !

      Nyt ollaa olevinaan luomassa tässäkin käsitystä että tämä akkujen yhtämittainen väsähtäminen olisi nyt alunperin vain todellakin asiaan kuuluva karvankasvaminen, ja piilotetaan siten TODELLINEN ongelma eli se jo mainittu laatu johon tömäämme joka minuutti jokaisessa krääsäkaupassa johon on hinattu tätä kiinanpaksaa kaikessa muodossa josta akkusaaste on oma kasansa.

      minulla on varmaan kohta kolkytvuotta vanhoja D_kennoja/ 4000mAh, joka toimii ihan täysin ja moitteetta edelleen. ovat ranskalaista valmistetta, en muista nimeä, valkoinen suoja ja siinä vinossa speksit.

      MIksikäs niihin ei kasva se karva, kertokaa se palstaviisaat!

      • ♪♫♪

        Ehkä se kova usko puutteellisiin johtopäätöksiin kumoaa akkukemiankin. Kuten tuolla edellä on tovettu, niin huolellinen hoito pidentää ikää. Eikä yksittäiset kennot lataannu väärinpäin.

        Tuossa linkissä: http://www.ka7oei.com/nicds.html on monta muutakin asiaa, mikä lyhentää kennon elinikää, esim ylilataus. Toki laadullakin on merkitystä, sitä ei kukaan kiellä. Ja tehokäytössä kennot ovat hieman eri rakennetta, eli sintrausta käytetään pinta-alan kasvattamiseksi.

        Mutta peräti outoa, jos joku ei ole törmännyt oikosulussa oleviin kennoihin. Se johtuu suoraan akkukemiasta, eli väärinpäin oleva polariteetti kasvattaa niitä metallisia karvoja.

        Toinen asia, mikä on nykytietämyksen valossa väärin, on muisti-ilmiö:

        ""Memory"
        One of the best-known properties of NiCd cells is this thing that people refer to as "Memory."

        It is most unfortunate that this trait is not only misunderstood, but it is usually mis-identified and it is not "Memory" at all, but an effect of cell reversal. There is also a phenomenon occasionally referred to as "lazy cell" syndrome. (More on these later.)"

        Eli:

        Yksi tunnetuimmista NiCd-akkujen ominaisuuksista on tämä asia, mitä ihmiset kutsuvat "muisti-ilmiöksi".

        Se on erittäin valitettavaa, että tämä piirre ei ole vain väärin, mutta se on tavallisesti väärin tunnistettu ja se ei ole "Muisti" ollenkaan, mutta ilmiö on solun kääntyminen . Ilmiötä joskus kutsutaan myös"laiska solu" oireyhtymä. (Lisää näistä myöhemmin.)

        En liitä tähän koko juttua, jokainen voi itse lukea sivulta: http://www.ka7oei.com/nicds.html

        Käytännöt taitaa joka askartelijalla olla omanlaisensa, mutta hyvä on tuntea akkukemiaakin, eli sitä "teoriaa", jottei levittele asiasta mutu-juttuja.

        Tämähän asia lähti liikkeelle siitä, kun jotkut kivenkovaan väittivät, ettei väärinpäin oleva polariteetti purkutilanteessa vahingoita akkua kemiallisesti, vaan se on pelkkä jännitehäviö, jolla ei ole mitään merkitystä.


    • käännös oikeaan päin

      Juu mutta sitä edeltää AINA jo vialliseksi päässyt akkukenno, terve kenno ei taatusti ala ykskaks kääntyilemään navoiltaan, eli siinä vaiheessa kun tällä akkukemialla alkaa olla mitään vaikutusta, voidaan sanoa että akku on jo periaatteessa kaput.

      Ja se kapuun johtava kokonaisuus on heikkotasoinen laatu, ties mistä syystä, mutta hyvä kenno kestää sen ajan kun se kestää ja se kun sitten loppuu se o n loppu ja silloin ne kemiat tekee mitä tekee.

      Käytännön elämä ja paperi-inssien jutut kulkee hiukan omia polkujaan, ei kukaan kiistä näitä ilmiöitä, mutta siitä voi keskustella hiukan pitempäänkin mikä on mitäkin ja missä järjestyksessä.

      joka on työssään PALJOn käyttänyt akkukoneita ja tuntee sen tekniikan ja vaikka ei tuntisikaan, tietää kyllä taatusti milloin akustosta se yks (1) kenno on viallinen!

      jos se on oikosessa, se näkyy alentuneena kennojännitteenä, heikentyneenä vääntönä, mutta muuten kestää käyttää liki saman ajan.

      hyvä älylaturi huomaa sen heti ja jopa kieltäytyy lataamasta pakettia.

      Jos se on menettänyt varauskykynsä sama mistä syystä, siitä on tullut jarru paketin kuormalle, ja sen asteesta riippuen käyttölaite on joko ihan tehoton taikka näyttäytyy kuin tyhjä akusto.

      Hyvä laturi huomaa senkin ja ilmoittaa siitä tavallaan.

      Se, milloin nämä karvankasvatukset tulevat kuvaan mukaan on samantekevää, koska akku on ennen sitä jo pilalla ja kelvoton.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      4012
    2. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      81
      1474
    3. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      52
      1373
    4. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1292
    5. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      35
      1274
    6. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      36
      1250
    7. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      67
      1228
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      68
      1061
    9. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      55
      980
    10. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      952
    Aihe