Uskontokasvatuksesta nyt radiossa

Thronos

Yle Radio 1:llä alkoi juuri Horisontti-ohjelma, jossa keskustellaan uskontokasvatuksesta.

27

153

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fem.
      • Thronos

Kiitos linkistä.

• Thronos

Tämänpäiväinen Horisontti ei ainakaan minulla vielä näy Areenassa. Tulee sinne varmaan myöhemmin. Tänään lähetetty ohjelma tulee uusintana ensi sunnuntaina klo 18.

• fem.
        Thronos kirjoitti:

Tämänpäiväinen Horisontti ei ainakaan minulla vielä näy Areenassa. Tulee sinne varmaan myöhemmin. Tänään lähetetty ohjelma tulee uusintana ensi sunnuntaina klo 18.

Mikä siinä mättää? Kokeilin äsken uudestaan ja kyllä se minulla toimii ihan hyvin.

• Thronos
        fem. kirjoitti:

Mikä siinä mättää? Kokeilin äsken uudestaan ja kyllä se minulla toimii ihan hyvin.

Sinulla näkyy tämänpäiväinen? Minulla näkyy uusimpana 11.5. lähetetty.

En kyllä oikein osaa saada noita Ylen sivuja toimimaan muutenkaan sen uudistuksen jälkeen.

• fem.
        Thronos kirjoitti:

Sinulla näkyy tämänpäiväinen? Minulla näkyy uusimpana 11.5. lähetetty.

En kyllä oikein osaa saada noita Ylen sivuja toimimaan muutenkaan sen uudistuksen jälkeen.

Aha, joo. Ihmettelinkin kun loppuun kuuntelin etten löydä niitä mainitsemiasi juttuja tuosta ohjelmasta. En hoksannut katsoa päivämäärää. No selvisi tuokin juttu sitten.

Ylen uudistus on ennemminkin sotkuistus. Väillä meinaa hermot mennä kun yrittää jotain etsiä.

• Aikamme elämää
        fem. kirjoitti:

Aha, joo. Ihmettelinkin kun loppuun kuuntelin etten löydä niitä mainitsemiasi juttuja tuosta ohjelmasta. En hoksannut katsoa päivämäärää. No selvisi tuokin juttu sitten.

Ylen uudistus on ennemminkin sotkuistus. Väillä meinaa hermot mennä kun yrittää jotain etsiä.

Niin, näin kokoomuksen ja konservatiivien aikakaudella kehitys kulkee kvanttimekaanisesti: se näyttää kulkevan eteenpäin, mutta me päädymme koko ajan syvemmälle menneisyyteen ja lähemmäksi kommunismia. Kuntauudistus vie meidät aikaan ennen Isoa Vihaa ja sote-uudistus... puistattaa, en uskalla edes ajatella. Työsuojelu lähestyy 1800-luvun alkua ja köyhät alkavat pian kuolla kaduille. Mutta tokihan jokainen tietotekniikkainssi valoisine päineen tietää, että kokoomus on tulevaisuuden puolue, nuorekas ja kyvykkyyttä uhkuva :D :D

• Thronos
        fem. kirjoitti:

"Kehitys kehittyy, joten koetetaan nyt kaikki tottua tähänkin uudistukseen" sanoi Kaj Färm helmikuussa ohjelmassa "Radio 1 vastaa".

http://areena.yle.fi/radio/2111215

Mutta tämä ei nyt taida ihan liittyä ateismiin.... sorry....

• Thronos

Tässä ohjelmassa tuli taas esiin se sama argumentti jota aina ihmettelen tässä yhteydessä.

Se kuuluu näin: "Onhan lapsella joka tapauksessa oma kulttuuritausta ja oma äidinkieli, miksi sitten uskontoa ei saisi opettaa (tosiasiana)?"

Minusta noissa asioissa on oleellinen ero. Maailmassa on eri kieliä ja erilaisia kulttuureja mutta ne eivät sulje toisiaan pois. Eivät suomen kieltä puhuvat väitä että espanjan kielen puhuminen on väärin. Ei kalakukkoa syövä savolainen väitä että sushia syövä japanilainen tekee väärin.

Mutta kristinuskossa väitetään että juuri kristinuskon Jumala loi *koko* maailman, ei vain sitä osaa jossa kristinusko on vallalla. Jos Raamattu olisi faktisesti totta niin toisin uskovat olisivat väärässä.

Tai sitten, jos uskontoa pidetään vain mukavana tapana jota noudatetaan vain siksi kun siihen on totuttu eikä sillä ole totuuden kanssa mitään tekemistä, niin miksi sitä ei koskaan tällaisessa yhteydessä myönnetä?

Miksi siis kulttuuri, kieli ja uskonto näin rinnastetaan toisiinsa?

Tässä tapahtuu taas se loikkaus jota en lakkaa ihmettelemästä. Voi kun joskus pääsisin mukaan tätä asiaa koskevaan haastatteluun ja pääsisin esittämään tämän kysymykseni... (kaihoisa huokaus).

Toinen asia joka keskustelussa herätti huomiotani oli sellainen rivien välissä kulkeva ajatus että jos ei ole "omaa uskontoa" niin ihminen ei kuulu minnekään ja on jotenkin arvotyhjiössä. Joku haastateltava tähän asenteeseen hieman puuttuikin, pitänee kuunnella ohjelma uudestaan.

Ja tuo käsite "uskontoallergia" oli mielestäni aika asenteellinen ja väheksyvä.

Kun kuunteli esimerkiksi eilen sen toisen radio-ohjelman (Aspekti Ylen Puheella), jossa esikoulunopettaja topakasti kertoi säännöllisistä pyhäkouluista ja kirkkovuoden juhlista, ja kirkon edustaja iloitsi 100 prosentin "kattavuudesta" kun päästään esikouluun ja kouluun huseeraamaan, niin puhe uskontoallergiasta tuntuu hyvin ylimieliseltä.

Nämä ei-allergikot varmaan toivottaisivat kouluun tervetulleiksi myös saatananpalvonnan ja voodoomenot teuraskukkoineen?

Minä en kannata niitäkään koulussa järjestettäviksi.

• fem.

Minulta jäi kuunteleminen puoliväliin. Mutta kuuleehan sen myöhemmin, jos haluaa.

"Se kuuluu näin: "Onhan lapsella joka tapauksessa oma kulttuuritausta ja oma äidinkieli, miksi sitten uskontoa ei saisi opettaa (tosiasiana)?""

Kuka noin sanoi? Lapsi oppii puhumaan paljon ennen kouluikää, joten tuo perustelu ei ole järkevä. Suomessa ei ole yhtenäiskulttuuria, vaan se on sitä, millaiseksi ihmiset sen itse luovat.

"Toinen asia joka keskustelussa herätti huomiotani oli sellainen rivien välissä kulkeva ajatus että jos ei ole "omaa uskontoa" niin ihminen ei kuulu minnekään ja on jotenkin arvotyhjiössä."

Tuota ne räsäset ja muut uskikset kilvan laulavat. Minun arvomaailmaani ei ole koskaan kuulunut yksikään uskonto, mutta missään tyhjiössä en elä. Noiden tyyppien oma kaiho on olla jonkun ryhmän jäsen, koska eivät uskalla tai ajatella itsenäisesti.

• Aeto Savolainen

"Ei kalakukkoa syövä savolainen väitä että sushia syövä japanilainen tekee väärin."

Niin no, savolaisena sanoisin, että ei kai nuo japanilaiset varsinaisesti väärässä ole, heillä nyt vain on kehittymättömämpi maku ja ehkä sivistyksen puutetta: eivät tiedä paremmasta.

Näinhän se tietysti on monesti näiden uskontojenkin kanssa. Palvotaan rätit päässä jotain Allahia, mutta turpiin tulee Ainoaan Oikeaan Jumalaan uskovilta jenkeiltä koko ajan 100-0. Kyllä sitä nyt johonkin pitää uskoa, mutta se on syytä valita huolella.

Minä olen valinnut Aku Ankan.

• a.matsoni

Uskovaisilla on järki ja totuusallergia. Haluavat pakottaa kaikki omiin uskomuksiinsa ja "moraalinsa". Se se on allergiaa.

Uskonnottomat on perinteisesti altistettu uskonnolliselle siedätyshoidolle ja valitettavasti moniin se on tehonnutkin, mutta yhä suurempaan osaan ei, nuorissa on tulevaisuus.

Nyt olis jo korkee aika kohdistaa siedätyshoito , uskovaisiin, jotta alkaisivat kunnioittaa mm. uskonnottomien ja seksuaalivähemmistöjen ja muiden kuin ydinperhefden ihmisoikeuksia.

"Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku", sano jo Paasikivi, teis vaikka jo muinaiset roomalaiset?

• Millaiseksi muodostuisi "kahden palstan juttu" ?

Antakaapa vinkkejä. Ovelleni ilmaantuu kaksi erilaista "kaupparatsua. Uskonnollinen ja ateisti. Miten kieltäytyä korrektsisti sanomalla.......

Uskonnon kauppahenkilö. Ateistinen kauppahenkilö-

- -
      - -

• 5+6

Kysymys kuuluu: mitä nämä esimerkkihenkilöt kauppaavat?

• 5+6 kirjoitti:

Kysymys kuuluu: mitä nämä esimerkkihenkilöt kauppaavat?

Uskonto tai ateismia.

• 5+6
        epikuros kirjoitti:

Uskonto tai ateismia.

Kovin on mielikuvituksellinen tilanne. En osaa edes kuvitella, että joku ovella sanoisi hei olen ateisti, haluatko keskustella kanssani ateismista? :D

Sori, en osaa auttaa sinua mahdollisessa pulmatilanteessasi.

• Aeto Savolainen
        5+6 kirjoitti:

Kovin on mielikuvituksellinen tilanne. En osaa edes kuvitella, että joku ovella sanoisi hei olen ateisti, haluatko keskustella kanssani ateismista? :D

Sori, en osaa auttaa sinua mahdollisessa pulmatilanteessasi.

"hei olen ateisti, haluatko keskustella kanssani ateismista"

Minä epäilisin ensimmäiseksi hänen olevan Pirkka-Pekka Petelius. Sekin vain siksi, että Loiri ei voisi olla noin härski.

• 5+6
        Aeto Savolainen kirjoitti:

"hei olen ateisti, haluatko keskustella kanssani ateismista"

Minä epäilisin ensimmäiseksi hänen olevan Pirkka-Pekka Petelius. Sekin vain siksi, että Loiri ei voisi olla noin härski.

En tiedä onko Petelius savolainen, mutta joo, hyvin häneltä käy savon kieli.

• söin hänet

... Antakaapa vinkkejä. Ovelleni ilmaantuu kaksi erilaista "kaupparatsua. Uskonnollinen ja ateisti. Miten kieltäytyä korrektsisti sanomalla....... ...

Älä kieltäydy. Kutsu sisään, tarjoa kaffetta ja ryhdy keskustelemaan periaatteella "anteeksi, en oikein ymmärrä, selittäisitkö tarkemmin?"

• ....-

Ei näy Areenassa. Miksiköhän ne ei sitä heti sinne laita? En juuri koskaan kuuntele radiota, vaan mielummin netistä, koska varsinkin pikät ohjelmat voivat olla yhteen pötköön kuunneltuina melko väsyttäviä

Puhuttiinko siinä ohjelmassa lasten oikeudesta uskonnottomuuteen? Sitä puolta asiasta ei juurikaan julkisuudessa näe.

• Thronos

Siitä puolesta puhuttiin lähinnä "uskontoallergiana" ja sitten oltiin huolestuneita siitä ettei lapsi koe kuuluvansa mihinkään jos ei ole omaa uskontoa.

Puhuttiin siitä että jos kaikki joutuisivat syömään sellaista ruokaa jolle kukaan ei voi olla allerginen niin kaikki söisivät vain gluteenitonta kaurapuuroa - ja eihän kukaan sellaista halua. Tätä sitten verrattiin tähän "uskontoallergiaan".

Tein muuta samalla kun kuuntelin ohjelmaa joten en muista kaikkea. Yritän kuunnella ohjelman ensi sunnuntaina kuudelta uudestaan.

• ....-
        Thronos kirjoitti:

Siitä puolesta puhuttiin lähinnä "uskontoallergiana" ja sitten oltiin huolestuneita siitä ettei lapsi koe kuuluvansa mihinkään jos ei ole omaa uskontoa.

Puhuttiin siitä että jos kaikki joutuisivat syömään sellaista ruokaa jolle kukaan ei voi olla allerginen niin kaikki söisivät vain gluteenitonta kaurapuuroa - ja eihän kukaan sellaista halua. Tätä sitten verrattiin tähän "uskontoallergiaan".

Tein muuta samalla kun kuuntelin ohjelmaa joten en muista kaikkea. Yritän kuunnella ohjelman ensi sunnuntaina kuudelta uudestaan.

"oltiin huolestuneita siitä ettei lapsi koe kuuluvansa mihinkään jos ei ole omaa uskontoa."

Kylläpä käyttävät negatiivista kieltä. Lapsetko eivät siis tunne kuuluvansa mihinkään, jos evät usko jumalaan. Olen minäkin lapsi ollut, eikä minulla tuollaisia kokemuksia ollut. Olen aina ollut välinpitämätön uskontoja kohtaan, eikä siitä allergianäppyjä ole tullut.

Tuo ruokavertaus on todella idioottimainen. Ne puhuvat aivan kuin kuuntelijat olisivat hölmöjä!

• Thronos
        ....- kirjoitti:

"oltiin huolestuneita siitä ettei lapsi koe kuuluvansa mihinkään jos ei ole omaa uskontoa."

Kylläpä käyttävät negatiivista kieltä. Lapsetko eivät siis tunne kuuluvansa mihinkään, jos evät usko jumalaan. Olen minäkin lapsi ollut, eikä minulla tuollaisia kokemuksia ollut. Olen aina ollut välinpitämätön uskontoja kohtaan, eikä siitä allergianäppyjä ole tullut.

Tuo ruokavertaus on todella idioottimainen. Ne puhuvat aivan kuin kuuntelijat olisivat hölmöjä!

"Tuo ruokavertaus on todella idioottimainen. Ne puhuvat aivan kuin kuuntelijat olisivat hölmöjä!"

Ja aivan kuin itse olisivat hölmöjä.

Eiköhän sekin auttaisi siihen ilman omaa uskontoa olevien lasten mahdolliseen juurettomuudentunteeseen ettei heitä työnnettäisi pois siksi aikaa kun muut kerääntyvät oman uskonsa äärelle yhteisenä kouluaikana.

Jos koulussa ja esikoulussa opetettaisiin vain oikeita asioita eikä kenenkään uskonkappaleita totena, niin ketään ei tarvitsisi sulkea ulkopuolelle ja sillä siitä ulkopuolisuuden tunteesta päästäisiin. Silti kaikki voisivat kotioloissaan harjoittaa aivan vapaasti omia uskontojaan ja käydä kirkoissaan ja temppeleissään ja laulaa virsiään ja laulujaan niin paljon kuin ikinä haluavat.

Kunpa joskus, edes yhden kerran, tuollaista ohjelmaa tekemässä olisi toimittaja joka kyseenalaistaisi kaiken mitä haastateltavat sanovat. Kaiken. Kaiken! Jos väitteillä olisi hyvät perustelut niin helppohan ne olisi sitten esittää ja asia olisi kunnossa. Mutta ei - haastateltavat lausuvat tuttuja kliseitä ja toimittaja nielee ne nahkoineen karvoineen ja sitten nyökytellään yhdessä eikä mikään muutu.

Ja sitten piispa perustaa kansanliikkeen uskonnonvapauden puolustamiseksi!

Tämä on Kafkan romaani, onhan...?

• ....-
        Thronos kirjoitti:

"Tuo ruokavertaus on todella idioottimainen. Ne puhuvat aivan kuin kuuntelijat olisivat hölmöjä!"

Ja aivan kuin itse olisivat hölmöjä.

Eiköhän sekin auttaisi siihen ilman omaa uskontoa olevien lasten mahdolliseen juurettomuudentunteeseen ettei heitä työnnettäisi pois siksi aikaa kun muut kerääntyvät oman uskonsa äärelle yhteisenä kouluaikana.

Jos koulussa ja esikoulussa opetettaisiin vain oikeita asioita eikä kenenkään uskonkappaleita totena, niin ketään ei tarvitsisi sulkea ulkopuolelle ja sillä siitä ulkopuolisuuden tunteesta päästäisiin. Silti kaikki voisivat kotioloissaan harjoittaa aivan vapaasti omia uskontojaan ja käydä kirkoissaan ja temppeleissään ja laulaa virsiään ja laulujaan niin paljon kuin ikinä haluavat.

Kunpa joskus, edes yhden kerran, tuollaista ohjelmaa tekemässä olisi toimittaja joka kyseenalaistaisi kaiken mitä haastateltavat sanovat. Kaiken. Kaiken! Jos väitteillä olisi hyvät perustelut niin helppohan ne olisi sitten esittää ja asia olisi kunnossa. Mutta ei - haastateltavat lausuvat tuttuja kliseitä ja toimittaja nielee ne nahkoineen karvoineen ja sitten nyökytellään yhdessä eikä mikään muutu.

Ja sitten piispa perustaa kansanliikkeen uskonnonvapauden puolustamiseksi!

Tämä on Kafkan romaani, onhan...?

Jos sinulla on lukuoikeutta hesariin, niin tässä tosi kummallinen juttu. Tai no, voin minä sen tähän kokonaankin kopsata, koska kaikki eivät ole lukuoikeutta ostaneet.

"Opetushallituksen viesti syksyllä järjestettävästä Virsivisasta on aiheuttanut hämmennystä kouluissa.

Viestissä kerrotaan kilpailusta, jonka tarkoituksena on tutustuttaa oppilaat virsiin ja virsikirjaan "monipuolisesti ja mukavasti". Viestin otsikon mukaan "virret kuuluvat suomalaiseen kulttuuriperintöön".

Opetushallitus on visan järjestäjän yhteistyökumppani. Kisa on tarkoitettu 3. ja 4. luokkien oppilaille, ja Opetushallituksen viesti lähetettiin rehtoreille ja näiden luokkien opettajille.

Visan järjestelyistä vastaa Suomen evankelisluterilaisten seurakuntien lapsityön keskus.

Kouluissa on tuoreessa muistissa apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalaisen päätös, jonka mukaan koulussa järjestettävät uskonnolliset tilaisuudet ovat ongelmallisia uskonnonvapauden ja yhdenvertaisuuden kannalta.

Puumalainen muistuttaa, että julkisen vallan on oltava neutraali. Sen vuoksi olisi perusteltua, ettei kouluissa järjestettäisi lainkaan tietyn vakaumuksen mukaista sisältöä.

Opetushallituksen viestin mukaan Virsivisa on "luonteva osa koulun ja seurakunnan yhteistyötä". Visan nettisivuilla opettajia kehotetaan laulattamaan virsiä luokassa.

Opetusneuvos Pekka Iivosen mukaan apulaisoikeuskanslerin päätöksellä ei ole suoraan tekemistä visan kanssa.

"Kyseessä on opetuksellinen ja pedagoginen asia, ei uskonnon harjoittaminen. On kyse virsien opiskelusta ja kilpailusta niiden osaamisessa."

Eikö virsi ole uskonnollinen?

"Virsi voi olla uskonnollinen, jos sitä käytetään sellaiseen tarkoitukseen. Tässähän ei ole siitä kysymys, vaan tässä on kyseessä suomalaiseen kulttuuriin ja yhteiskuntaan kuuluva perinne", Iivonen toteaa.

Evankelisluterilaisen kirkon mukaan virsi on laulettu rukous.

Iivonen muistuttaa, että perustuslakivaliokunta otti uskonnollisten tilaisuuksien järjestämiseen eri kannan kuin Puumalainen.

Perustuslakivaliokunta ei pitänyt ongelmallisina uskonnon harjoittamiseksi katsottavia tilaisuuksia, joista tiedotetaan etukäteen ja joihin osallistuminen on kaikille vapaaehtoista.

"Puumalaisen päätös on yksittäinen kannanotto. Toivon, että tätä asiaa ei tarkastella Puumalaisesta vaan perustuslakivaliokunnasta lähtien", Iivonen sanoo.

Virsivisan ohjeiden mukaan virret liittyvät useisiin oppiaineisiin.

Äidinkielen tunnilla voidaan esimerkiksi näytellä virsiä niin, että kolmen hengen joukkueet esittävät vuorotellen virsiä pantomiimina ja muut arvaavat, mistä virrestä on kyse.

Kuvaamataidon tunnilla virsien säkeistöjä voidaan piirtää sarjakuvamaisesti. Liikuntatunnille ehdotetaan pyhiinvaeltaja-askellusta, jossa liikutaan piirissä virren tahtiin.

Iivonen korostaa, että visa on kaikille vapaaehtoinen.

"Opetushallitus ei velvoita ketään siihen osallistumaan, vaan se on mahdollisuus, johon voi lähteä mukaan, jos haluaa", Iivonen painottaa.

Hänen mukaansa koulu päättää itse, miten visaan osallistuminen järjestetään. Jos kaikki oppilaat ovat mukana, visaan voidaan käyttää oppitunteja.

Iivosen mukaan käytännön järjestelyissä ei ole ollut ongelmia niiden parinkymmenen vuoden aikana, jolloin visaa on järjestetty.

Visaan on aiemmin osallistunut 3 000–5 000 oppilasta eri puolilta Suomea."

Avainsanoja: vapaaehtoista (onko todella?), virret liittyvät moniin oppiaineisiin, äidinkielen tunneilla, kuvaamataidon tunneilla, liikuntatunneilla.

Omituista että kouluissa tosiaan on suostuttu tuollaiseen!

http://www.hs.fi/kotimaa/Opetushallitus kehottaa opettajia laulattamaan virsiä luokassa/a1401002607398

• fem.

Nyt kuultavissa. Keskustelun osallistujat vaan ovat sellaisia, että tasapuolisuuden voi jo etukäteen unohtaa.

" Tutkija Aarnika Kuusiston mukaan suomalaisten päiväkotien uskontokasvatus ei kaikilta osin vastaa sille asetettuja ihanteita. Päiväkodeista kerätyssä aineistossa on mukana lapsia, jotka eivät tiedä omaa tai vanhempiensa uskontoa. Uskontokasvatuksesta keskustelevat Mannerheimin lastensuojeluliiton pääsihteeri Mirjam Kalland, seurakuntien lapsiasiankeskuksen pääsihteeri Lasse Halme sekä Helsingin juutalaisen koulun opettaja Julia Larsson. Haastattelussa myös lapsiasianvaltuutettu Tuomas Kurttila sekä Sowetossa syntynyt vapautuksen teologi, professori Tinjiko Maluleke. «"

Tämä kohta herättää ihmetystä: " Päiväkodeista kerätyssä aineistossa on mukana lapsia, jotka eivät tiedä omaa tai vanhempiensa uskontoa"

Lapsi ei siis tiedä mihin hän uskoo? :D

http://areena.yle.fi/radio/2227366

• 1+1=2

Kuuntelin tuon juuri äsken. Että ne jaksaa paasata siitä arvotyhjiöstä johon lapsi joutuu, jos hänelle ei uskonnollisia arvoja opeteta. Eikö jumaliin uskomattomuus ja rationaalinen ajattelu olekaan arvokasta? Lapsi menee kouluun jossa jaetaan tietoa ja opetetaan etsimään tietoa, mutta rationaalisesti ei siis saisi ajatella, vaan "arvotyhjiö" pitää täyttää epärationaalisella jumaluskolla.

Ainoa vähänkin järkevää juttua puhui Mirjam Kalland.

• Hyhhyhhuijaa

Kirkko yrittää saada koulut ja päiväkodit suorittamaan kirkon omaa uskontokasvatusta. Kun lasten vanhemmat eivät tuo lapsia tykö, pistetään rehtorit asialle...

Uskovainen vähemmistö koittaa kaapata koulut käsikassarakseen, vaikka 70 % väetöstä ei käy kirkon jumalanaplvelluksisa edes kerran vuodessa ja vain 27 % kyselyssä vastaa uskovansa "kristinuskon opettamaan Jumalaan".

Kirkon jumalapalveluksessa osallistuu keskimäärin viikossa 1.8 % seurakuntalaisista. sinänsä aika paljon väkeä, mutta..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      122
      6049
    2. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2130
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1962
    4. Mitä tämä on

Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1133
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      66
      1114
    6. Hyvää yötä kaivatulleni

En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1007
    7. Olen valmis

Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      997
    8. Nyt on konstit vähänä.

Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      902
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      897
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      765
    Aihe