kuinka nukkumaan?

howthefuc

Meillä on pian vuoden täyttävä vaavi joka ei oikeastaan ikinä käynyt "kiltisti nukkumaan" muuta kuin päiväunille...
Kuinka te muut imettäjät olette onnistuneet nukuttamaan pienokaisen muuten kuin tissillä?
Mistään tassuttelusta tai silittelystä ei voi puhuakkaan kun pinniksestä pomppaa heti pystyyn ja huutamaan vaikka olisi kuinka väsynyt.
Olen yrittänyt tosi sitkeästikkin tuota tapaa että silitellä ja paijata mutta kun ei niin ei..
Nukkuu siellä pinniksessä kyllä koko yön, mutta olen aina siirtänyt sitten kun on varmasti nukahtanut.

12

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meillä näin

      meillä ei ole noin vanha vauva, vaan 4,5kk, joten tuollaisesta tilanteesta ei ole ollut vielä kokemusta. mutta meilläkin oli ekat 4kk sellaista, että vauva halusi nukahtaa tissille. silloin, kun näytti, että uni tulee nopeasti ja ei tarvitse vetää mitään maratoni-imetystä unta odotellessa, on annettu nukahtaa, koska siitä on ollut nopea siirtää omaan sänkyyn. mutta niinä iltoina, kun vauva on vaikuttanut virkeältä ja on vaan unitellut tissillä pitkään ilman oikeaa nälkää, on annettu nukahtaa vanhempien sänkyyn ja siinä on tutin avulla (syökö teidän vauva?) nukahtanut suht nopeasti.

      nyt poika alkaa olla jo niin painava, että meidän sängystä tai tissiltä on vaikea siirtää herättämättä omaan sänkyynsä ja olen alkanut tekemään niin, että syötön jälkeen siirrän vauvan omaan sänkyynsä. meillä tosin on niin kiitollinen tilanne, että poika ei osaa liikkua muuten kuin kääntyä selältä mahalleen, joten pojan pinnis on kiinni meidän sängyssä ilman toista sivulaitaa. parina ekana iltana poika telkkusi omassa sängyssään tunnin ennen nukahtamista, mutta olin sinnikäs ja annoin hänen siellä touhuta ja viuhtoa, ja olin koko aika itse vieressä ja esitin nukkuvaa. parina seuraavana iltana poika touhusi samalla tavoin 45 min ja tällä hetkellä nukahtaa omaan sänkyynsä 15-30min jälkeen. tosin jos on hirmu uupunut, niin saattaa simahtaa silloin tällöin tissillekin vielä.

      teillä tietysti tuommoinen opettelu ei enää ole mahdollista, kun sängyn pitää olla täysin kasassa, mutta pystytkö siirtämään lapsen sängyn oman sänkynne viereen? siinä lapsi olisi ainakin vanhempien lähellä eikä kärsisi ihan niin kovasti rinnalta irrottamisesta. mutta tuossa tarvitaan oikeasti kärsivällisyyttä, meinasi mullakin välillä hermo pettää, kun poika yritti ensimmäisinä iltoina kovasti koko ajan saada mua viihdyttämään itseään. entäs voisiko teillä isä auttaa nukuttamisessa? olen kuullut, että se voisi auttaa, kun äiti ei maitoineen ole lasta houkuttelemassa. :)

      • howthefuk

        - ei käytä tuttia, ei ole käyttänytkään koskaan, yritin esitellä muutama viikko sitten hänelle sellaista mutta ei kelvannut..
        - nukkuu jo omassa huoneessa, jopa muutaman yön (viimesen kuukauden aikana) nukkunut ihan yhteen pötköön, normaalisti herää kerran tissille. Lapsen huoneessa siis patjat lattialla missä imettelen ja sitten kun on nukahtanut niin siirtänyt omaan petiin. Omassa huoneessa ihan sen vuoksi että heräili ihan koko ajan kun oli meidän kanssa samassa huoneessa.
        - isi nukuttaa lapsosen sitteriin, josta sitten siirtää omaan petiin.
        - tarkat iltarutiinit ollut jo pitkän aikaa; syömisten ja pesujen jälkeen omaan huoneeseen sinne patjoille tisuttelemaan, sitten kun on alkanu silmät lumpsumaan niin oon siirtäny omaan sänkyyn ja siinä matkalla ihaillaan tauluja ja univaloja sun muita. Sitten omassa sängyssä vielä omat lorut ja kauniita unia... Tästä kohtaa luulisi jo että alkaisi nukkumaan, vaan ei.
        - alkuun jäin sinne sängyn viereen sillä ajatuksella että lähtisin aina vain kauemmaksi, siinä vain paikallaan istuskellen, sitten kokeillut olen silitellä ja tassutella, ja kun ei näistäkään tullut mitään niin lähtenyt kokonaan huoneesta pois ja jättänyt unilaulut soimaan.
        Kaikesta huolimatta sama lopputulos, huutaa niin kauan että pääsee tissille nukkumaan. (jos äiti laittaa esim. Siihen sitteriin kiikkumaan niin huuto jatkuu)
        Yöimetys olisi tärkeää jo saada pois kun ollaan molemmat työssäkäyviä, ei niin pitkää pinnaa löydy että yöllä alettaisiin pientä tuntitolkulla huudattamaan...
        Ja vaikka työssäkäyviä ollaankin, niin päivähoito sujunut tosi hyvin, tykkää kun pääsee leikkimään, ja lyhyt hoitopäivä on ja joka ikinen ilta on läheisyyttä ja yhdessäoloa? Nyt toivoisin oikeasti vastauksia yhtä kovatahtoisen tenavan vanhemmalta!


      • niinuska2
        howthefuk kirjoitti:

        - ei käytä tuttia, ei ole käyttänytkään koskaan, yritin esitellä muutama viikko sitten hänelle sellaista mutta ei kelvannut..
        - nukkuu jo omassa huoneessa, jopa muutaman yön (viimesen kuukauden aikana) nukkunut ihan yhteen pötköön, normaalisti herää kerran tissille. Lapsen huoneessa siis patjat lattialla missä imettelen ja sitten kun on nukahtanut niin siirtänyt omaan petiin. Omassa huoneessa ihan sen vuoksi että heräili ihan koko ajan kun oli meidän kanssa samassa huoneessa.
        - isi nukuttaa lapsosen sitteriin, josta sitten siirtää omaan petiin.
        - tarkat iltarutiinit ollut jo pitkän aikaa; syömisten ja pesujen jälkeen omaan huoneeseen sinne patjoille tisuttelemaan, sitten kun on alkanu silmät lumpsumaan niin oon siirtäny omaan sänkyyn ja siinä matkalla ihaillaan tauluja ja univaloja sun muita. Sitten omassa sängyssä vielä omat lorut ja kauniita unia... Tästä kohtaa luulisi jo että alkaisi nukkumaan, vaan ei.
        - alkuun jäin sinne sängyn viereen sillä ajatuksella että lähtisin aina vain kauemmaksi, siinä vain paikallaan istuskellen, sitten kokeillut olen silitellä ja tassutella, ja kun ei näistäkään tullut mitään niin lähtenyt kokonaan huoneesta pois ja jättänyt unilaulut soimaan.
        Kaikesta huolimatta sama lopputulos, huutaa niin kauan että pääsee tissille nukkumaan. (jos äiti laittaa esim. Siihen sitteriin kiikkumaan niin huuto jatkuu)
        Yöimetys olisi tärkeää jo saada pois kun ollaan molemmat työssäkäyviä, ei niin pitkää pinnaa löydy että yöllä alettaisiin pientä tuntitolkulla huudattamaan...
        Ja vaikka työssäkäyviä ollaankin, niin päivähoito sujunut tosi hyvin, tykkää kun pääsee leikkimään, ja lyhyt hoitopäivä on ja joka ikinen ilta on läheisyyttä ja yhdessäoloa? Nyt toivoisin oikeasti vastauksia yhtä kovatahtoisen tenavan vanhemmalta!

        kiinnitin huomiota tuohon "sitten kun on alkanu silmät lumpsumaan niin oon siirtäny omaan sänkyyn ja siinä matkalla ihaillaan tauluja ja univaloja sun muita. Sitten omassa sängyssä vielä omat lorut ja kauniita unia... Tästä kohtaa luulisi jo että alkaisi nukkumaan, vaan ei." minusta tuntuu, että vauva taitaa virkistyä, jos tuossa vaiheessa, kun silmät jo luppasee, aletaan vielä jutella ja katsella kaikkea. parasta ehkä olisi, jos se tehtäisiin ennen unimaitoa, niin ei virkisty sitten enää.

        minä en oikein ymmärrä tätä jätetään lapsi yksin nukkumaan -juttua, jos se ei selvästi toimi. meillä pojat 4v ja 1,5v. ja olen aina löytänyt aikaa lukea heille ja lauleskella tai silitellä niin kauan kuin nukahtavat ja vasta sitten lähtenyt pois. miehen kanssa hoidetaan viikoittain nukutukset siis puoliksi. ja ihan n. 6-7kk iästä molempien kaa näin tehty. meillä tosin on auttanut, että on ollut tosi tarkat iltarutiinit n. 5kk iästä alkaen ja pojat on oppineet nukahtamaan tuolla tavoin nopeasti. toki joskus on poikkeuksia ja villi-iltoja, mutta silloinkin olen sinnikkäästi silitellyt. ei ole kertaakaan kylläkään ollut mitään sängystä poispyrkimisiä eikä veden tarvetta yms. (vesilasit aina sängyn vieressä).

        niin kuin tuossa aiemmin joku kirjoitti, niin kyllä se lapsi oppii nukahtamaan ilman rintaa, mutta se vaatii työtä (voi kestää ensin kauan kuin nukahtaa, mutta opittuaan uuden rutiinin yleensä nukahtaminen sujuu suht rivakasti). ja muuta läheisyyttä sitten korvikkeeksi (silittely, laulelut tms.) tosin kyllä meilläkin poikia saa nukuttaa sen 20-30min, mutta siihen vaan pitää sopeutua. minusta ne on jopa nautinnollisia hetkiä, kun lapset saa turvallisesti johdattaa unille. :)


    • tullatyköni

      En mää kyllä tiedä.
      Ajattelisin, että vauvaa
      pitää ajatella vain rakkaudella,
      niin kaikki paha poistuu.
      Jos äiti ja isä ovat rauhassa,
      niin on sitten vauvakin.
      Vauva kun on vanhempiensa
      lapsi.
      Se on aivohäiriö vanhempien
      päässä, että olisi jotain erillistä
      pahaa vauvaa olemassa.
      Jos on paha olemassa,
      niin se on kyllä vanhemmmissa.
      Miten vastasyntynyt voisi olla paha.
      Kysyn vaan.
      Mitä pahaa hän on tehnyt?

      • howthefuk

        Tottakai rakkauspakkaus on, ja niinkuin edelliseenkin vastasin ettei keskellä yötä todellakaan huudateta pikkusta.
        Rauhallisin mielin on sekä isä ja äiti kokoajan, ei se todellakaan mikään maanvaiva ole. Vaan jos lapsenkin saisi opetettua siihen että osaa nukahtaa yksin, niin ei olisi niin "paha maailma" vastassa jos sattuukin heräämään ilman sitä tissiä suusta..
        Rakkautta saa haalittua koko illan ja imetystuokiot olisi kuitenkin elämässä mukana...


      • Ejdkdzhk
        howthefuk kirjoitti:

        Tottakai rakkauspakkaus on, ja niinkuin edelliseenkin vastasin ettei keskellä yötä todellakaan huudateta pikkusta.
        Rauhallisin mielin on sekä isä ja äiti kokoajan, ei se todellakaan mikään maanvaiva ole. Vaan jos lapsenkin saisi opetettua siihen että osaa nukahtaa yksin, niin ei olisi niin "paha maailma" vastassa jos sattuukin heräämään ilman sitä tissiä suusta..
        Rakkautta saa haalittua koko illan ja imetystuokiot olisi kuitenkin elämässä mukana...

        Nyt en itse asiassa ihan ymmärrä, mikä on ongelma? Lapsihan nukkuu tosi hyvin ikäisekseen! Ja kai tajuat, että hän saattaa silti herätä yöllä, vaikket enää antaisikaan rintaa hänen herättyään? Saatat joutua valvomaan jopa enemmän, kun ei enää olekaan helppoa keinoa nukuttaa häntä uudelleen. Siis toki osa nimenomaan alkaa nukkua putkeen, kun yöimetykset lopetetaan, mutta eivät todellakaan kaikki. Yksivuotias on vielä tosi pieni ja ehtii oppia itsenäisen nukahtamisen myöhemminkin, länsimaissa on vaan aivan kamala kiire itsenäistää lapsi suunnilleen vauvaiässä. Enkä nyt tarkoita pelkästään nukuttamista, mutta esim. normaalin eroahdistuskauden ollessa päällä vanhemmat tuskailevat, kun lapsi "roikkuu" vanhemmassa ja miten se nyt on noin läheisriippuvainen.

        Rinnalle nukahtaminen jää todennäköisesti itsestään pois seuraavien kuukausien aikana. Nyt se on lapselle tärkeä läheisyysjuttu, kun hän on jo hoidossakin eikä saa äidiltä päivisin niin paljon läheisyyttä kuin ennen.


      • howthefuc
        Ejdkdzhk kirjoitti:

        Nyt en itse asiassa ihan ymmärrä, mikä on ongelma? Lapsihan nukkuu tosi hyvin ikäisekseen! Ja kai tajuat, että hän saattaa silti herätä yöllä, vaikket enää antaisikaan rintaa hänen herättyään? Saatat joutua valvomaan jopa enemmän, kun ei enää olekaan helppoa keinoa nukuttaa häntä uudelleen. Siis toki osa nimenomaan alkaa nukkua putkeen, kun yöimetykset lopetetaan, mutta eivät todellakaan kaikki. Yksivuotias on vielä tosi pieni ja ehtii oppia itsenäisen nukahtamisen myöhemminkin, länsimaissa on vaan aivan kamala kiire itsenäistää lapsi suunnilleen vauvaiässä. Enkä nyt tarkoita pelkästään nukuttamista, mutta esim. normaalin eroahdistuskauden ollessa päällä vanhemmat tuskailevat, kun lapsi "roikkuu" vanhemmassa ja miten se nyt on noin läheisriippuvainen.

        Rinnalle nukahtaminen jää todennäköisesti itsestään pois seuraavien kuukausien aikana. Nyt se on lapselle tärkeä läheisyysjuttu, kun hän on jo hoidossakin eikä saa äidiltä päivisin niin paljon läheisyyttä kuin ennen.

        Yllättäen täällä on kovalla tuomiolla..
        Teilläkin siis on oikeasti nukahtanut silittelyyn ja tassutteluun lapsi?
        Kun tässä se minun ongelma onkin, kun vaikka kuinka sitkeästi yritetään omaan sänkyyn nukuttaa (kumpikin) rauhallisin mielin, niin lapsi ei vain yksinkertaisesti malta käydä vaaka-asentoon ja untenmaille.
        Imetys ja läheisyys on minulle äitinä todellakin ok, eikä yöheräilytkään niin valtavan paljon vaivaa vaikka työssä käynkin. MUTTA kun tissillekkään ei nukahda tuosta nin vain, vaan joka ikinen ilta nukuttelut on kestäny vähintään tunnin. Yleensä 2. Ja sekin alkaa olla ongelmana tuo jatkuva siirtely, kun on kuitenkin kyseessä 10 kg mukelo niin vaarana on herättää toinen siirto vaiheessa.
        Ja yöllä jos heräilee niin sitten suosiolla nukutaan molemmat loppuyö lattialla patjalla :)
        Ja tuonne aikasempaan vielä tarkennus.
        Eli siis oikeastaan ensin tedään niin että ensin yritetään tissitellä, sitten lausutaan iltalorut sun muut ja sitten omaan petiin. -jos jään paikalle silittelemään tai muuta niin hän pomppaa ylös ja alkaa huutamaan takaisin syliin, -jos lähden huoneesta, niinkuin nyt olen tehnyt niin makoilee siellä jonkin aikaa itsekseen hölisten, muutaman kerran tuossa vaiheessa jopa nukahtanut, mutta yleensä pomppaa noin 10min päästä pystyyn ja huutamaan tissille. Noh, sitten tissitellään ja sitten siihen nukahtaa aikanaan.

        Pointtina nyt se että rutiinit pysyny samoina jo 5-6kk? Ikäisestä.. Ainavain joka ilta 1-3 tunnin nukutus edessä. Lapsella on varmasti kaikki hyvin, ei ole nälkä, kylmä, kuuma, läheisyyttä, ulkoilmaa, leikkiä on kaikkea tarpeeksi ja oikeaan aikaan mennään nukkumaan.

        Onko muilla ollut näin hankalaa?


      • howthefuc
        Ejdkdzhk kirjoitti:

        Nyt en itse asiassa ihan ymmärrä, mikä on ongelma? Lapsihan nukkuu tosi hyvin ikäisekseen! Ja kai tajuat, että hän saattaa silti herätä yöllä, vaikket enää antaisikaan rintaa hänen herättyään? Saatat joutua valvomaan jopa enemmän, kun ei enää olekaan helppoa keinoa nukuttaa häntä uudelleen. Siis toki osa nimenomaan alkaa nukkua putkeen, kun yöimetykset lopetetaan, mutta eivät todellakaan kaikki. Yksivuotias on vielä tosi pieni ja ehtii oppia itsenäisen nukahtamisen myöhemminkin, länsimaissa on vaan aivan kamala kiire itsenäistää lapsi suunnilleen vauvaiässä. Enkä nyt tarkoita pelkästään nukuttamista, mutta esim. normaalin eroahdistuskauden ollessa päällä vanhemmat tuskailevat, kun lapsi "roikkuu" vanhemmassa ja miten se nyt on noin läheisriippuvainen.

        Rinnalle nukahtaminen jää todennäköisesti itsestään pois seuraavien kuukausien aikana. Nyt se on lapselle tärkeä läheisyysjuttu, kun hän on jo hoidossakin eikä saa äidiltä päivisin niin paljon läheisyyttä kuin ennen.

        ...Ja vielä lisään, että vaikka esim. En siirtäisikään häntä välissä sänkyyn ollenkaan ja vaikka tyytyisin nukkumaan vaikka lattialla itsekkin vaavin vieressä, niin kertakaikkiaan vauva ei pysy rauhallisesti, vaan hyörii ja pyörii, kiipeilee (se tissi suussaan).
        Väsynyt on selkeästi kun sitten nostaa takaisin viereen niin oikein väsyrääkyä ja hieroo silmiään. Ja ihan tälläkin tavalla saa sen muutaman tunnin vierähtämään.


      • Ddkdgdl
        howthefuc kirjoitti:

        Yllättäen täällä on kovalla tuomiolla..
        Teilläkin siis on oikeasti nukahtanut silittelyyn ja tassutteluun lapsi?
        Kun tässä se minun ongelma onkin, kun vaikka kuinka sitkeästi yritetään omaan sänkyyn nukuttaa (kumpikin) rauhallisin mielin, niin lapsi ei vain yksinkertaisesti malta käydä vaaka-asentoon ja untenmaille.
        Imetys ja läheisyys on minulle äitinä todellakin ok, eikä yöheräilytkään niin valtavan paljon vaivaa vaikka työssä käynkin. MUTTA kun tissillekkään ei nukahda tuosta nin vain, vaan joka ikinen ilta nukuttelut on kestäny vähintään tunnin. Yleensä 2. Ja sekin alkaa olla ongelmana tuo jatkuva siirtely, kun on kuitenkin kyseessä 10 kg mukelo niin vaarana on herättää toinen siirto vaiheessa.
        Ja yöllä jos heräilee niin sitten suosiolla nukutaan molemmat loppuyö lattialla patjalla :)
        Ja tuonne aikasempaan vielä tarkennus.
        Eli siis oikeastaan ensin tedään niin että ensin yritetään tissitellä, sitten lausutaan iltalorut sun muut ja sitten omaan petiin. -jos jään paikalle silittelemään tai muuta niin hän pomppaa ylös ja alkaa huutamaan takaisin syliin, -jos lähden huoneesta, niinkuin nyt olen tehnyt niin makoilee siellä jonkin aikaa itsekseen hölisten, muutaman kerran tuossa vaiheessa jopa nukahtanut, mutta yleensä pomppaa noin 10min päästä pystyyn ja huutamaan tissille. Noh, sitten tissitellään ja sitten siihen nukahtaa aikanaan.

        Pointtina nyt se että rutiinit pysyny samoina jo 5-6kk? Ikäisestä.. Ainavain joka ilta 1-3 tunnin nukutus edessä. Lapsella on varmasti kaikki hyvin, ei ole nälkä, kylmä, kuuma, läheisyyttä, ulkoilmaa, leikkiä on kaikkea tarpeeksi ja oikeaan aikaan mennään nukkumaan.

        Onko muilla ollut näin hankalaa?

        Ei ole ikinä nukahtanut silittelyyn tai tassutteluun, vaan reilusti yli yksivuotiaaksi nukutin hänet rinnalle: suoraan sänkyyn, lapsi nukkui vieressäni vielä tuolloin. Sängystä ei enää pois lähdetty, mutta rintaa sai. Joskus oli kausia, kun nukahtaminen kesti, mutta kyllä ne menivät ohi. Nykyään nukahtaa nätisti imaan sänkyyn, mutta edelleen vanhempi on vieressä niin kauan, että lapsi nukahtaa.


      • sande_u
        howthefuc kirjoitti:

        Yllättäen täällä on kovalla tuomiolla..
        Teilläkin siis on oikeasti nukahtanut silittelyyn ja tassutteluun lapsi?
        Kun tässä se minun ongelma onkin, kun vaikka kuinka sitkeästi yritetään omaan sänkyyn nukuttaa (kumpikin) rauhallisin mielin, niin lapsi ei vain yksinkertaisesti malta käydä vaaka-asentoon ja untenmaille.
        Imetys ja läheisyys on minulle äitinä todellakin ok, eikä yöheräilytkään niin valtavan paljon vaivaa vaikka työssä käynkin. MUTTA kun tissillekkään ei nukahda tuosta nin vain, vaan joka ikinen ilta nukuttelut on kestäny vähintään tunnin. Yleensä 2. Ja sekin alkaa olla ongelmana tuo jatkuva siirtely, kun on kuitenkin kyseessä 10 kg mukelo niin vaarana on herättää toinen siirto vaiheessa.
        Ja yöllä jos heräilee niin sitten suosiolla nukutaan molemmat loppuyö lattialla patjalla :)
        Ja tuonne aikasempaan vielä tarkennus.
        Eli siis oikeastaan ensin tedään niin että ensin yritetään tissitellä, sitten lausutaan iltalorut sun muut ja sitten omaan petiin. -jos jään paikalle silittelemään tai muuta niin hän pomppaa ylös ja alkaa huutamaan takaisin syliin, -jos lähden huoneesta, niinkuin nyt olen tehnyt niin makoilee siellä jonkin aikaa itsekseen hölisten, muutaman kerran tuossa vaiheessa jopa nukahtanut, mutta yleensä pomppaa noin 10min päästä pystyyn ja huutamaan tissille. Noh, sitten tissitellään ja sitten siihen nukahtaa aikanaan.

        Pointtina nyt se että rutiinit pysyny samoina jo 5-6kk? Ikäisestä.. Ainavain joka ilta 1-3 tunnin nukutus edessä. Lapsella on varmasti kaikki hyvin, ei ole nälkä, kylmä, kuuma, läheisyyttä, ulkoilmaa, leikkiä on kaikkea tarpeeksi ja oikeaan aikaan mennään nukkumaan.

        Onko muilla ollut näin hankalaa?

        no olet kovalla tuomiolla, kun ei mikään näistä vastauksista kelpaa. mut selvästihän te teette jotain väärin, kun tommoista kerta on. usko nyt, kun sulle sanotaan, et älä lopeta kesken ja odota siihen asti, et lapsi nukahtaa hyödyntäen yhtä kikkaa. älkää koko ajan retuuttako sitä lasta sitteriin, sänkyyn, rinnalle, patjalle, vaan yhteen paikkaan nukkumsaan. lapsi on jo tottunut saamaan periksi ja pitää teitä pilkkanaan.

        noin niitä kauhukakaroita kasvaa, kun vanhempien hermo ja kärsivällisyys ei pidä edes nukuttamisessa, vaan lapsi saa kaiken periksi.


    • udsfjsdgnj,3

      oletko yrittänyt pitää lasta aloillaan nukuttaessasi? meillä on 6,5kk poika ja kova liikkumaan, tavoittelemaan esineitä, syömään varpaita, haromaan naamaa, heittlemään tuttia ja mitä ikinä keksiikään niin päivä kuin yöunille mennessään. me pidetään lapset käsistä ja vartalosta kevyesti kiinni, niin tulee turvallinen olo ja nukahtaa hetkessä eikä pysty hönskäämään ympäriinsä. pitää toki olla hellä, niin ettei satuta lasta, mutta tarpeeksi jämäkkä. muuten poika höyryäisi sängyssään edestakaisin koko ajan, mutta näin rauhottuu,kun tuntee vanhemman lähellään.

      nuo kaikki, mitä luettelit (itku, silmien hierominen) on jo yliväsymyksen merkkejä ja mietin, että viettekö lapsen nukkumaan siinä vaiheessa kun osoittaa väsymyksen merkkejä vai ennen niitä? jostain luin, että nopea nukuttaminen on myöhäistä, kun väsymyksen merkit ilmaantuu ja lasta pitäisi osata lukea ja viedä nukkumaan ennen niitä. jos teillä on tuollainen vilkas lapsi, niin suosittelen, ettet tassuttele tai silittele, vaan palautat jatkuvasti nukkuma-asentoon ja pitelet hellästi kiinni, niin ettei pääse enää ylös. ja sitten pidät kiinni niin kauan että nukahtaa. voihan se tuntua pitkälle ajalle istua vieressä, mutta menee varmaan aikaa tuollaiseen iltashow'kin.

      meillä poika taintuu, kun pidetään yhdestä tavasta kiinni ja tehdään sitä niin kauan että nukahtaa. teillä
      lapsi jo tietää, että te häntä nostelette pois ja heijaatte vaikka missä ja tästä on muodostunut se iltarutiini hänelle. nyt teette vaan homman yhdelä tavalla ettekä vaihtele nukuttamistapaa ennen kuin nukahtaa ja näin joka ilta. olkaa sinnikkäitä. aika moni vanhempi sen unikoulun joutuu käymään läpi ja se vaatii kärsivällisyyttä. ei se pieni lapsi ilman tukea opi.

    • Ei virikkeitä

      Mulla kans pisti silmään nuo taulujen katselut, lorut ja unimusiikit. Jospa ne olisi ennen iltamaitoa?
      Meillä ainakin poika vain virkistyy tuollaisista. Sen hälkeen jun olen maidon antanut, niin ei saa olla yhtään mitään virikkeitä, että malttaa nukahtaa. Myös valot pitää olla kaikki pois, että on kyllä hämärää.
      Mutta tämä siis vain meillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14901
    2. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3085
    3. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3079
    4. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3076
    5. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3075
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3074
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3074
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3070
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3064
    Aihe