Olen mormoni

promormoni

Olen mormoni ja uskon kirkkomme oppeihin. Nautin kirkon toiminnasta ja läheisistä yhteyksistäni muihin seurakuntamme jäseniin. Olen käännynnäinen. Aikaisemmin normi "eisevväliä" evlut. Tiedän, että mormonin kirjan arkeologinen todenperäisyys on heikolla pohjalla, on vain pieni mahdollisuus että se olisi totta. Pidän kuitenkin tämän päivän MAP-oppia selväjärkisenä ja ihmisluonnetta jalostavana. Kirkon sanoma ja evankeliumi ovat minulle tärkeämpiä kuin mormonin kirjan mahdollinen historiallisuus.
Koko kristinusko on myös samalla tavalla heikolla pohjalla jos ajatellaan Jeesuksen elämää ja tekoja. Niistä ei ole raportoitu muualla kuin UT:n kirjoituksissa. Ainoa merkintä oikeissa historiankirjoissa on, että "muuan joshua telotettiin". Kristittyjen on turha heitellä ensimmäisiä kivia mormonin kirjan historiallisuutta kohtaan, koska samaten ateistit tai vaikkapa ei-kristityt voisivat heitellä samaan tapaan kivenjärkäleitä heitä kohden.

En halua vaikuttaa muiden vakaumukseen, mutta mielelläni kyllä suhtautumiseen. Minun mielestäni jokainen saa uskoa siihen uskontoon johon haluaa. Sitä on turha tosiasioilla ja historiallisuudella todistella, koska se on mahdotonta.

Samalla kyllä ihmettelen nenadan yms häirintyneiden mormonien kirjoittelua. Mormonismi ei ole vedenpitävä kuten ei ole mikään muukaan uskonto. Kaikkia MAP-kirkon vastaisia väitteitä ei voi kumota ja niiden kumoamisen kokeilu on tyhmyyttä. En usko, että kukaan pitää näistä apologimormoneista.

Olen ehkä toiminut nyt kirkon periaatteiden vastaisesti, mutta tässä oli kuitenkin minun mielipiteeni,.

30

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.E.L.

      No, puhut sentään uskosta etkä tiedosta.

      Toisaalta oletko miettinyt että mitä oikeasti sosiaalisen puolen lisäksi mormonismista hyödyt kun kaikki on 'aprillia'?

      • Sopimatonta hyökkäilyä toisen uskoa vastaan. Ei minkäänlaista kunnioitusta toisen vakaumusta kohtaan.


      • M.E.L.
        lehi kirjoitti:

        Sopimatonta hyökkäilyä toisen uskoa vastaan. Ei minkäänlaista kunnioitusta toisen vakaumusta kohtaan.

        Kunnioitusta tulee sitten kun se ansaitaan esittämällä OIKEITA todisteita mormoniuskon olemassaolon perusteeksi.

        Ennen sitä mormonismi ei ansaitse pienintäkään kunnioitusta.


      • Ent. mormoni
        lehi kirjoitti:

        Sopimatonta hyökkäilyä toisen uskoa vastaan. Ei minkäänlaista kunnioitusta toisen vakaumusta kohtaan.

        Kunnioitus pitää ansaita.

        Mormonit eivät kunnioita kristittyjen vakaumusta, vaan yrittävät käännyttämällä käännyttää, kuten isästäni olen kertonut. Mormonit eivät kunnioita edes kirkosta eronneiden vakaumusta, vaan heidän ovilleen lähetetään lähetyssaarnaajia häiritsemään - mormonikirkosta eronneen pyynnöistä huolimatta, kuten toisessa keskusteluketjussa taas kerran tuli kerrotuksi.

        Myöskään toisia keskustelijoita tällä palstalla mormonit eivät kunnioita, esimerkiksi minut on leimattu vainoharhaiseksi, paranoidiseksi, kahjoksi, täyskahjoksi ja päivä pari sitten sain vaihteeksi nenadalta itsestäni uuden erittäin kunnioittavan luonnehdinnan "Ent. mormoni, nykyinen dorka". Tällaista kunnioitusta ja kohtelua kun mormonit osoittavat toisille, niin ei pidä ihmetellä, jos omaankin pesään rapa lentää.

        Minä en ole nimitellyt palstalla ketään, koskaan. En mormoneita enkä mormonikirkkoon kuulumattomia. Enkä edes ole ajatellut vajota mormonien tasolle tässä asiassa. Arvatkaa itse oma tilanne ja antakaa arvo toisillekin - yrittäkää ainakin.


      • Jaa-a
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Kunnioitus pitää ansaita.

        Mormonit eivät kunnioita kristittyjen vakaumusta, vaan yrittävät käännyttämällä käännyttää, kuten isästäni olen kertonut. Mormonit eivät kunnioita edes kirkosta eronneiden vakaumusta, vaan heidän ovilleen lähetetään lähetyssaarnaajia häiritsemään - mormonikirkosta eronneen pyynnöistä huolimatta, kuten toisessa keskusteluketjussa taas kerran tuli kerrotuksi.

        Myöskään toisia keskustelijoita tällä palstalla mormonit eivät kunnioita, esimerkiksi minut on leimattu vainoharhaiseksi, paranoidiseksi, kahjoksi, täyskahjoksi ja päivä pari sitten sain vaihteeksi nenadalta itsestäni uuden erittäin kunnioittavan luonnehdinnan "Ent. mormoni, nykyinen dorka". Tällaista kunnioitusta ja kohtelua kun mormonit osoittavat toisille, niin ei pidä ihmetellä, jos omaankin pesään rapa lentää.

        Minä en ole nimitellyt palstalla ketään, koskaan. En mormoneita enkä mormonikirkkoon kuulumattomia. Enkä edes ole ajatellut vajota mormonien tasolle tässä asiassa. Arvatkaa itse oma tilanne ja antakaa arvo toisillekin - yrittäkää ainakin.

        Muutama mormoni on aivan eri asia kuin kaikki mormonit.

        Älä yleistä.

        Osa entisistä mormoneistakin huutaa tällä palstalla mitä mielikuvitukselllisimiila nimityksillä, mutta en minä teitä kaikkia entisiä mormoneja siitä huolimatta pidä samalaisina.


      • M.E.L.
        Jaa-a kirjoitti:

        Muutama mormoni on aivan eri asia kuin kaikki mormonit.

        Älä yleistä.

        Osa entisistä mormoneistakin huutaa tällä palstalla mitä mielikuvitukselllisimiila nimityksillä, mutta en minä teitä kaikkia entisiä mormoneja siitä huolimatta pidä samalaisina.

        Ihmettelen myös suunnattomasti sitä, että minkä takia YKSIKÄÄN Suomalainen uhraa elämänsä ja rahansa siihen, että Utahiin saadaan miljardeja Dollareita maksavia ostoskeskuksia ja kaikki voitto tästä valuu amerikkalaisen mormonieliitin taskuun.

        Minulle tällainen on täysin käsittämätöntä touhua!!!


      • ent. mormoni
        Jaa-a kirjoitti:

        Muutama mormoni on aivan eri asia kuin kaikki mormonit.

        Älä yleistä.

        Osa entisistä mormoneistakin huutaa tällä palstalla mitä mielikuvitukselllisimiila nimityksillä, mutta en minä teitä kaikkia entisiä mormoneja siitä huolimatta pidä samalaisina.

        Miten sinun mielestäsi ilmenee, että mormonit kunnioittavat esimerkiksi kristityn vakaumusta? Mormonit luulevat, että heidän uskontonsa on ainoa oikea ja että kaikki muut uskonnot ovat väärässä. Jos he kunnioittaisivat muiden vakaumusta, he eivät yrittäisi niin käännyttää toisella tavalla uskovia oman oppinsa kannalle.

        Kyllä henkilö, joka haluaa vaihtaa uskontoa osaa itse hakea muista uskonnoista tietoa. Sama juttu on kaikkien muidenkin tuotteiden kanssa. Lehtimyyjien ammatti esimerkiksi on täysin tarpeeton, sillä jokainen voi itse etsiä Internetistä tilauslomakkeen, jos haluaa tilata jonkun lehden. Mormonit tyrkyttäessään omaa uskontoaan ovat yhtä rasittavia kuin puhelinmyyjät - tavoitekin on tietysti sama: saada tuote menemään kaupaksi ja fyrkat himaan, mormonismin tapauksessa tosin ulkomaille.


      • M.E.L.
        ent. mormoni kirjoitti:

        Miten sinun mielestäsi ilmenee, että mormonit kunnioittavat esimerkiksi kristityn vakaumusta? Mormonit luulevat, että heidän uskontonsa on ainoa oikea ja että kaikki muut uskonnot ovat väärässä. Jos he kunnioittaisivat muiden vakaumusta, he eivät yrittäisi niin käännyttää toisella tavalla uskovia oman oppinsa kannalle.

        Kyllä henkilö, joka haluaa vaihtaa uskontoa osaa itse hakea muista uskonnoista tietoa. Sama juttu on kaikkien muidenkin tuotteiden kanssa. Lehtimyyjien ammatti esimerkiksi on täysin tarpeeton, sillä jokainen voi itse etsiä Internetistä tilauslomakkeen, jos haluaa tilata jonkun lehden. Mormonit tyrkyttäessään omaa uskontoaan ovat yhtä rasittavia kuin puhelinmyyjät - tavoitekin on tietysti sama: saada tuote menemään kaupaksi ja fyrkat himaan, mormonismin tapauksessa tosin ulkomaille.

        Juu. Mielenkiintoista.

        Esimerkiksi Katolinen kirkko on jo kauan aikaa sitten luopunut käännytyksestä koska siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

        Jos joku haluaa oikeasti kääntyä johonkin uskontoon, HÄNEN tulee tehdä itse harkinta ja vaadittava työ ilman uskonnon helppoheikkejä.

        Easy comes, easy goes :)

        Tätäkään perusasiaa ei vauveli MAP-kirkko ymmärrä ollenkaan :)


      • M.E.L.
        M.E.L. kirjoitti:

        Juu. Mielenkiintoista.

        Esimerkiksi Katolinen kirkko on jo kauan aikaa sitten luopunut käännytyksestä koska siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

        Jos joku haluaa oikeasti kääntyä johonkin uskontoon, HÄNEN tulee tehdä itse harkinta ja vaadittava työ ilman uskonnon helppoheikkejä.

        Easy comes, easy goes :)

        Tätäkään perusasiaa ei vauveli MAP-kirkko ymmärrä ollenkaan :)

        Hihastavedetyt pölvästit ovat pelkkiä hihastavedettyjä pölvästejä :)

        Ja niistä tulee sitten myöhemmin suuria ongelmia.

        Usko on kuitenkin ihmiselle eräs elämän perusasia. Ei se ole mitään sellaista josta käydään huutokauppaa toreilla ja turuilla.

        Jos tällaista kuitenkin tehdään, ovat tulokset sen mukaisia!


    • M.E.L.

      Kyllä Jeesus oli oikea historiallinen henkilö josta löytyy viitteitä myös roomalaisista lähteistä. Jeesus oli aikansa anarkisti ja opettaja. Jumaluudesta en tiedä enkä itse sellaiseen usko.

      Ei Mormonin kirja ja Raamattu paini lainkaan samassa sarjassa. Vaikka Raamatussa on paljon puppua historiallisessa mielessä niin on siinä toki myös paljon faktaa.

      Mormonin kirja on täysin tyhjän päällä eikä Amerikan historiassa ole edes mahdollista Mormonin kirjan mentävää reikää.

      Tältä planeetalta ei ole yksikään oikea sivilisaatio kadonnut jättämättä ainuttakaan jälkeä itsestään. Mormonin kirjassa kuvattu sivilisaatio on kooltaan vastaava antiikin Egyptiä ja koko tästä väitetystä sirkuksesta miljoonine ihmisineen ja suurine kaupunkeineen ei sitten ole löydetty edes lantin lanttia.

      Tästä syystä Mormonin kirja ei ole totta, Joseph Smith eikä kukaan muu mormoni ole ollut oikea profeetta eikä MAP-kirkko ole mikään 'palautettu' kirkko.

      • promosmoni

        En ole väittänytkään, että tuollainen miljoonakansa olisi ollut oikeasti olemassa siinä laajuudessa kun mitä kirjassa lukee.

        Mutta mitä tulee Jeesukseen, niin hänestä on maininta ainoastaan yhdessä roomalaisten pitämässä "kaupungin aikakirjassa". Muitaakseni sanamuoto oli "kansankiihoittaja Jeshua tapettiin". Mistään oikeudenkäynneistäkään ole mitään evidenssiä.

        Jos joku herättäisi kuolleen ihmisen henkiin tai tekisi jonkin oikean ihmeen, niin siitähän kirjoitettaisiin kaikissa lehdissä, yms. Sama oli Jeesuksen aikoihin. Jos Jeesus olisi oikeasti tehnyt ihmeen, niin siitä löytyisi varmasti maininta sen ajan aikakirjoissa. Mutta mitään mainintaa ei löydy.

        Kyllä Jeesus on ollut olemassa, mutta tässäkin on kyse siitä haluatko uskoa vai et. Mitään historiallista evidenssiä hänen ihmeteoistaan ja saarnoistaan yms opeista ei ole.


      • M.E.L.
        promosmoni kirjoitti:

        En ole väittänytkään, että tuollainen miljoonakansa olisi ollut oikeasti olemassa siinä laajuudessa kun mitä kirjassa lukee.

        Mutta mitä tulee Jeesukseen, niin hänestä on maininta ainoastaan yhdessä roomalaisten pitämässä "kaupungin aikakirjassa". Muitaakseni sanamuoto oli "kansankiihoittaja Jeshua tapettiin". Mistään oikeudenkäynneistäkään ole mitään evidenssiä.

        Jos joku herättäisi kuolleen ihmisen henkiin tai tekisi jonkin oikean ihmeen, niin siitähän kirjoitettaisiin kaikissa lehdissä, yms. Sama oli Jeesuksen aikoihin. Jos Jeesus olisi oikeasti tehnyt ihmeen, niin siitä löytyisi varmasti maininta sen ajan aikakirjoissa. Mutta mitään mainintaa ei löydy.

        Kyllä Jeesus on ollut olemassa, mutta tässäkin on kyse siitä haluatko uskoa vai et. Mitään historiallista evidenssiä hänen ihmeteoistaan ja saarnoistaan yms opeista ei ole.

        Juu. Ja kun sitä evidenssiä ei ole niin en usko.

        Uskon siis Jeesuksen olleen aikansa anarkisti ja opettaja.

        Muuta en usko kun sitä evidenssiä ei ole.


    • Raa-kile

      Ollessani aktiivinen MAP-jäsen, arvostin jäsenten positiivista ja kannustavaa tapaa suhtautua kaikkien ihmisten mielipiteisiin. Sellainen kiva, myötämielinen ja rento asenne niin, että toisen mollaamista syystä tai toisesta ei tapahtunut vahingossakaan.
      Tuntui, että jäsenet pyrkivät oikeasti luomaan ympärilleen lähimmäisrakkautta. Ei ylempää tulevaa "hymistelyrakkautta".
      Sellainen sosiaalinen taito -kumpusi se sitten mistä tahansa- on tavoittelemisen arvoinen. Ja minäkin pidä sellaista "jalostavana".
      Ja MAP-kirkossa on monia muitakin hyviä asioita, jotka antavat kohottavaa sisältöä elämään.

      Mutta.
      Todistuskokouksessa ja kirkkoon liittyessä pointtina ja vaatimuksena on, että voi "todistaa", että "tämä kirkko on totta", "Mormonin kirja on totta" ja "Joseph Smith oli elävä profeetta".
      Näitä asioita pidetään jäsenyyden kulmakivinä.
      Itse en jaksanut enää uskoa _noihin_ seikkoihin siten kuin pitäisi. Siksi jäin epäaktiiviseksi.

      • M.E.L.

        Aina voi liittyä positiivareihin tai AA:han. Tulee huomattavasti MAP-kirkon jäsenyyttä halvemmaksi eikä tarvi jatkuvasti valehdella itselleen ja muille.


    • Voisitko tarkentaa "häiriintynyt mormoni" nimikkeen, joka minulle annoit? Millä oikeudella saanot niin?
      Mikä sinua apologiassa pännii? Sekö että harvoin sanomme omia mielipiteitämme, vaan kerromme tutkimusten tuloksista?
      Onko joku täällä yrittänyt KUMOTA MAP kirkon vastaisia väitteitä? Minä osaltani tuon vain esiin tutkimusten tuloksia. Antithan uskoo ihan mihin vaan kunhan on negatiivista, aivan sama vaikka olisi nimettömän kertomaa kun taas se mitä minä laitan netille, siitä löytyy nimellinen lähde.
      Vai oletko ehkä sitä mieltä että palstalla olisi vain oltana näkyvissä antisuuntauksen usein kierot ja valheeliset väitteet? Minulle on yks hailoo mitä ihmiset uskoo, mutta kyllä asia on niin, että jos vain negatiivista kirjoitetaan, niin sitä luullan todeksi!
      Oletko ehkä niitä, jotka odottavat näkevänsä vanhaa kirjallisuutta tms, jossa on kaiverrettuna MKssa esiintyviä nimiä, jotta voisi uskoa maantieteelliseen ja historialliseen todellisuuteen. On monia nimiä joiden tarkoitus on sama vaikka ei ehkä olekkaan MKssa oleva sana.
      Tietenkin usko lepää hengellisellä pohjalla! Mutt on olemassa ihmisiä joille ei usko yksin riitä, mutta jotkin todelliseen pohjaan viittaavat asiat vahvistavat ja ovat kivoja ja mielenkiintoisia.
      Kerro ihmeessä mitkä asiat tekee minusta "häiriintyneen". Ymmärtänet että tu on suora henkilöhyökkäys! Mikä ihmetyttää?
      Apologisti mormoit ovat auttaneet tuhansia ja monia on mennyt kasteelle apologien avulla. Miksi haluat polkea apologeja, oletko todella mormoni?
      Missä siassa luulet toimineesi kirkon periaatteita vastaan? Etkö tunne kirkon periaatteita?
      Kyllä sinunkin olisi hyvä tutustua Fairmormon.org in sivuihin niin näet mitä voidaan sanoa vastaan ja missä vastustajammekin ovat oikeassa, mutta miten he kääntävät tuon asian negatiiviseksi vaikka se on joko sen ajan tapa tms.

      • M.E.L.

        Sokea Reettakin huomaa sinut välittömästi häiriintyneeksi hihhuliksi. Se ei vaadi korkeampaa matematiikkaa.

        Katsos nyt, jopa omat koirat purevat kun ovat saaneet sinusta tarpeekseen. Hyvin olet onnistunut profiloimaan kaikki mormonit seinähulluiksi joten kenties sinua tästä kiitellään :)


      • M.E.L.

        Itse uskot aivan mihin sattuu!

        Niin surkeaa uskontoa sekunda'profeettoineen' puolustat ettet kykene esittämään edes yhtä oikeaa todistetta tai tieteellistä tutkimusta joka tukisi Mormonin kirjan tarinaa.

        Hölmöä selitystä ja kiukuttelua sinulta kyllä irtoaa mutta mitään muuta ei. Ja erästä toista kirjoittajaa lainaten tieteestä ja tieteellisestä tutkimustyöstä ymmärrät yhtä paljon kuin sika pohjantähdestä.

        Sinä ja kaltaisesi olette imbesillejä hihhuleita, 'hyödyllisiä' hölmöjä.


      • M.E.L.

        Nenskulainen, onko imbesillisivuillasi www.mormonismi.com ollut viime aikoina paljonkin sutinaa ja innostuneita etsijöitä suuren gurun opastukseen haluavia?

        Kuka haluaa olla fanisi ja seurata esimerkkiäsi? Tai Tapanin?!?!

        Eipä voi kun nauraa kippurassa teille imbesilleille :)


      • Ev.lut.

        "Mikä sinua apologiassa pännii? Sekö että harvoin sanomme omia mielipiteitämme, vaan kerromme tutkimusten tuloksista? "

        Koko sinä aikana minkä olet täällä kirjoitellut, et ole koskaan esittänyt mitään tutkimustuloksia. Esität vain erilaisia väitteitä jotka joku on esittänyt ja jotka eivät perustu mihinkään Koskaan et vastaa mihinkään kysymyksiin, et silloinkaan kun oikein pyydät kysymyksiä.


    • promormoniko?

      Heh heh, enpäs olekkaan mormoni, mutta halusin nähdä millaista kommenttia viestiini tulee. MEL on kuin turpiin saanut uhoava pikkupoika ja Nenada laski välittömästi housuihinsa. Jos joku oikeasti mormoni olisi tuollaisen aloituksen tehnyt, niin enpä näkisi mitään syytä hänelle vastata negatiiviseen sävyyn.

      Tuntuu erikoiselta että niin monella on se malka omassa silmässä ja kivet kädessä ja taskut täynnä jo valmiiksi.

      • M.E.L.

        En minä saa turpaan :)

        Mormonit saavat.

        Katsos kun minä olen tässä mormonikysymyksessä oikeassa ja tietenkin aseet ladattuina. :-D


      • Jeppe.

        Arvasinkin, ettei oikea mormoni uskaltaisi haukkua Nenadaa, vaikka noin omassa mielessään ajattelisikin.


      • M.E.L.
        Jeppe. kirjoitti:

        Arvasinkin, ettei oikea mormoni uskaltaisi haukkua Nenadaa, vaikka noin omassa mielessään ajattelisikin.

        On varsin loistava juttu että Nenada ja Tapani mellastavat tällä palstalla joka on monelle uteliaalle se ensimmäinen kosketuspinta mormonismiin.

        Täällä saa välittömästi oikean käsityksen mormonismista ja mormoneista. :-D


      • Raa-kile
        M.E.L. kirjoitti:

        On varsin loistava juttu että Nenada ja Tapani mellastavat tällä palstalla joka on monelle uteliaalle se ensimmäinen kosketuspinta mormonismiin.

        Täällä saa välittömästi oikean käsityksen mormonismista ja mormoneista. :-D

        Ja sinä M.E.L. edustat anti-mormonismia ja anti-mormonia niin vaikuttavasti, että jokainen asettaa tavoitteensa tulla sinun kaltaiseksi...
        : - D
        Vai ?


      • M.E.L.
        Raa-kile kirjoitti:

        Ja sinä M.E.L. edustat anti-mormonismia ja anti-mormonia niin vaikuttavasti, että jokainen asettaa tavoitteensa tulla sinun kaltaiseksi...
        : - D
        Vai ?

        Ei välttämättä :)

        Tieto tappaa mormonismin.


      • M.E.L.
        Raa-kile kirjoitti:

        Ja sinä M.E.L. edustat anti-mormonismia ja anti-mormonia niin vaikuttavasti, että jokainen asettaa tavoitteensa tulla sinun kaltaiseksi...
        : - D
        Vai ?

        Harva täällä enää uskoo Mormonin kirjan olevan totta :)


      • Just noin..
        M.E.L. kirjoitti:

        On varsin loistava juttu että Nenada ja Tapani mellastavat tällä palstalla joka on monelle uteliaalle se ensimmäinen kosketuspinta mormonismiin.

        Täällä saa välittömästi oikean käsityksen mormonismista ja mormoneista. :-D

        Oikeasti jokainen mormonismia tutkiva saa sinusta esimerkin jota hän ei ainakaan halua olla, suu vaahdossa mölisevä pelle. Jatka MEL, jatka MAP kirkko kiittää!


      • M.E.L.
        Just noin.. kirjoitti:

        Oikeasti jokainen mormonismia tutkiva saa sinusta esimerkin jota hän ei ainakaan halua olla, suu vaahdossa mölisevä pelle. Jatka MEL, jatka MAP kirkko kiittää!

        Kyllä vaan :)

        Eikä MAP-kirkko ja morkulat mahda asialle yhtään mitään mutta tieto lisää tuskaa ja ostarinrahoittajat hupenee :-D


    • JEHOVA.

      OLEN ENTINEN ,JT,.

      JA MEEN KÄYMÄÄN ,ELOKUUSA ,. MORMOONEITEN KOKOUKSESSA.

      MITÄS SANOTTE IHMISET???????.

      • M.E.L.

        No mene ihmeessä jos siltä tuntuu.

        Morkut voivat tulla hakemaan sinut UFOlla.

        Mistä ja milloin?


    Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1592
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      42
      1033
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      686
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      683
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe