Normaali kosteus% wanhassa talossa?

Nainen mummonmökissä

Rupesin tässä miettimään että mikähän mahtaa olla teillä muilla kosteusprosentit,jos kyseessä on wanha talo?
Viime syksynä hankin huvikseen kosteusmittarin talon seuraamista varten.

Eli mikä sen kosteusprosentin nyt sitten pitäs olla?
Millä sitä pudotetaan?Kiertoilmakamiinalla?

Pitäskö tässä olla huolissaan?

Itselläni on 1936 rakenntettu purueristeinen talo.Alkuperäiset ikkunat lisätyllä lämpölasilla.Lämmitysmuoto on puu ja suurinpiirteiseen neliöiden lämmitykseen riittää että ainoastaan tupakeittiössä käytetään tulisijaa aamuin illoin.Kyseessä on Misa merkkinen puuhella.(En tykkää,menee vaihtoon)

Eli talvisin on hellan kanssa aika viileätä muissa huoneissa 15-18 astetta.Tosin oleskelen lähinnä vain tupakeittiössä,joten lämmityksen tuleekin kohdistua sinne.

Varmaan tuosta viileänä pitämisestä johtuen kosteusprosentit talossa heittää välillä 55-70 lämmityskaudella pakkasista suojakeleihin ja 60-90 kesäkaudella riippuen ilmoista.

Talo on terve ja peruskorjattu.Ilma on ainakin minun mielestäni hyvä.
Tapetit ei myöskään kupruile.Kondensatiota on näkyvissä vain ikkunoiden alareunan jäätymisenä talvella.

Tuuletus tapahtuu päivittäin tuuletusikkunoiden kautta.

2

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika korkeat ovat prosentit, varsinkin lämmityskaudella. Puulla lämmitettäessä ilmanvaihdon pitäisi kyllä hoitua, eli epäilen vahvasti että jossakin on jotain vikaa...

      Lähtisin hakemaan syyllistä siitä kosteusmittarista. Viepä kokeeksi jollekulle kaverille, jolla on oma laite siinä vieressä. Jos näyttää samoja lukemia, niin sitten kannattaa huolestua.

      70% kosteus sisällä lämmityskaudella tarkoittaa, että vesi kondensoituu vähän jokaiseen kylmään kohtaan, mukaanlukien seinät. Toki ohut purueriste kuivuu, mutta jatkuva rasite ei missään nimessä ole hyväksi. Pitäisi selvittää, mistä vettä sisälle tulee. Kuivataanko jatkuvasti pyykkejä sisällä, onko suihkua/saunaa talossa, jne...

      • n mummonmökki

        Saatat olla oikeassa,että mittarissa vika.
        Täytyypä tsekata.Kiitos.

        Mulla on tässä kylmää tilaa aikalailla.
        Kellari on kylmä mut pysyy plussan puolella koko talven.
        -Vinnin portaat vaan tuppaa kondensoimaan kellarin puolella.Lämpöhävikkiä tähän suuntaan.

        Veikkaan että portaista tulee kellarikosteutta läpi.

        Eipä tosta kellarista suuremmin haittaa ole ollut.Kun korjasin,niin reunimmaisesta vasasta oli ilmakosketuksessa pinta portaitten matkalta hiukan lahonnut,mutta selvis paikkaamalla.Laho pois ja koteloitiin.Kellarin portaat piti uusia.Oli aika lahot.
        Muuta vauriota ei ole kummemmin löytynyt.Toimii mulla puuvarastona ja siellä on koko talven kylmäpuhallin päällä että ilma kiertää.Tuuletusräppänätkään ei ole mulla talvella kokonaan kiinni.

        Oon aika tarkka suihkuhuoneen kanssa.Se on rakennettu alle 5v sitten,on rakenteita myöten uusi ja on umpinainen suihkukaappi.Pyykkiä kuivaan talvella sisällä koneellisen viikossa.Eli tosta ei pitäs olla ongelmaa.

        Kiitos kun vastasit.Sait minut nyt miettimään että pitäisköhän käyttää keittiön ulkoseinän edessä oleva lattianpätkä auki.Siellä on kylmäsilta ja kalusteiden aluset on pakkasilla lähellä nollaa.Lisäksi mietin että taitaa olla aika porata korvausilmaventtiilit seinään.Mulla saattaa tulla korvausilmat kostutettuna kellarista.

        Sori että kyselin tyhmiä...
        Nyt olisi pariviikkoa aikaa tehdä remonttia.
        Yleensä olen omistanut syyskuun talon talvikuntoon laittamiselle.
        Jäin miettimään tuota kosteusjuttua samalla kun katselin uusia helloja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      41
      8004
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4666
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3371
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2196
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1719
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1697
    7. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      17
      1606
    8. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      359
      1533
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1209
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      279
      1128
    Aihe