Rengaskustannuksia

Michelin ukko

Kitkarenkaat ajoaika 3 vuotta kulut 460€, 153€ / a

Talvi ja kesärenkaat ajoaika 5 vuotta kulut 1880€, 313€ / a

Talvi ja kesärenkaat netistä ajoaika 5 vuotta kulut 2000€, 333€ / a

Oletukset:
Renkaat samat, kesärenkaat aluvanteilla, talvirenkaat peltivanteilla.
Auton alla olevat vanteet käytetään ja hankitaan toinen vannekerta
Säilytys rengashotellissa.

21

354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liikaa intoa?

      ja kaikki ilman ajoa.

    • cresent

      Kyllähän tuossa sanotaan että ajoaika 3 tai 5 vuotta siis renkaat loppuun.
      "liikaa intoa?" ei osaa kait lukea tai ajatella eikä ymmärrä luettua.

      • paljon arvailua?

        Kilometrit kuluttaa, ei vuodet. Ihan vaan jos et tiennyt?!


      • hiukan oikomista
        paljon arvailua? kirjoitti:

        Kilometrit kuluttaa, ei vuodet. Ihan vaan jos et tiennyt?!

        Vuodet ja kilometrit kuluttaa molemmat. Ihan vaan väärinkäsityksesi oikomiseksi.


      • fysiikka pakolliseks
        hiukan oikomista kirjoitti:

        Vuodet ja kilometrit kuluttaa molemmat. Ihan vaan väärinkäsityksesi oikomiseksi.

        jospa hieman tarkistat tietojasi. Ei rengas kulu jos se seisoo paikoillaan, kuivuu ja menee huonoon kuntoon, mutta ei kulu.


    • ile D-4D

      Hankala on kyllä samoilla kitkoilla ajella kolme vuotta putkeen (60-100 tkm). Eka kesä menee turhan hyvillä kitkoilla ja kaksi talvea joutuu kituuttamaan turhan huonoilla kitkoilla.

      Optimi voisi olla kaksi sarjaa Keski-Euroopan kitkoja. Uusilla ajetaan 20 tkm eli kolme talvea joulu-maaliskuussa ja loput 50 tkm kulutetaan välikautena ja kesällä.

      Huippulaatuisen rengassarjan saa alle 350€ ja jos säilytykselle ei laske mitään, niin rengaskuluksi tulee 0,5 c/km ja aina on alla keliin sopivat renkaat. Joka kolmas kesärengasvaihto jää väliin ja muutenkin vaihtoajankohdan voi säätää ihan säiden mukaan.

      Aloittajan strategia on mainio, jos renkaat saa vaihtaa joka joulukuu, eli kilometrit 60-100 tkm/v.

    • paljon halvemmalla

      Olen ajanut kymmenen vuotta ja hankkinut siinä ajassa yhdet talvirenkaat ja kahdet kesäkumit. Kustannukset 1148€ renkaat ja rengastyöt. Eli kulu on 114,8€ /a.

      Eli on paljon edullisempaa ajaa kesäkelit kesäkumeilla ja huomattavasti turvallisempaa talvikelillä nastarenkailla.

      Katsokaa renkaan kyljestä renkaan maksimi paine. Käyttäkää sitä renkaan maksimipainetta, niin renkaat kestää ja polttoainetta säästyy.

      • henki on halpa?

        Ei ole kovin turvallista ajella 6 vuoden ikäisillä talvikumeilla. Suositus on, että ne vaihdettaisiin 4 vuoden välein. Oma persdynoni on kertonut, että jo 3 vuoden kohdalla on sekä kesä että talvirenkaiden ominaisuudet heiketyneet, vaikka pintaa vielä piisaisikin.


      • rengasratsiasetäkö?
        henki on halpa? kirjoitti:

        Ei ole kovin turvallista ajella 6 vuoden ikäisillä talvikumeilla. Suositus on, että ne vaihdettaisiin 4 vuoden välein. Oma persdynoni on kertonut, että jo 3 vuoden kohdalla on sekä kesä että talvirenkaiden ominaisuudet heiketyneet, vaikka pintaa vielä piisaisikin.

        Hyvin on propaganda purrut?


    • ihana kirjanpitäjä

      Melko tarkkoja poijjaat on kirjanpidon suhteen kun euron tarkkuudella on vuosien rengaskulut hallussa?

    • Michelin ukko

      Tottahan on että kilometrit kuluttaa renkaita ei aika.

      Oletin lukijoiden ymmärtävän tämän mutta tässä rautalankaa.

      Suomalaisen autoilijan ajosuorite on keskimäärin 18 000 km/a kieppeillä. (Ja laskee joka vuosi elintason laskiessa)
      Muttinen salkkuineen ajaa 60 tkm/a.

      Jos rengas kestää 40-60 tkm yksi rengaskerta kuluu noin kolmessa vuodessa.

      Jos sen sijaan rengaskertoja on kaksi kestää kuluttaminen 5-6 vuotta edellyttäen että rengas ajetaan lailliseen loppuun.
      Talvirenkaan pintaa 4mm ja kesärenkaan 1,6 mm.

      Nastarenkaiden kesäkäyttö ei sekään ole tavatonta, vaikka nyppikin nyppiä nastoja.

      Rengasasiantuntijoiden mukaan rengas kovettuu ajan myötä eikä vanhoja renkaita tulisi käyttää. Kuusi vuotta vanha rengas olisi siten muutenkin käyttökelvoton.

      Renkaan pahimmat viholliset eivät ole kilometrit vaan alipaine ja aika.

    • NRO 1: turvallisuus

      Toinen klassinen skenaario. Kahdet renkaat ja kahdet vanteet.

      a) Oikeat kesäreknaat kesäkeliin, turvallisuus ja mukavuus

      b) Kitkarenkaat talveen, useimmille täysin riittävä ratkaisu ajotapansa niihin sopeuttaen

      (nastat repivät tiet pahaan kuntoon ja kuluttavat sitten myös enempi niitä kesärenkaitakin ja kuluneet nastarekaat [ osa nastoista kateissa ja loput kulahtaneita ] eivät nekään ole kaksiset ja voivat jopa tuudittaa virheelliseen turvallisuudentunteeseen)

      Kun renkaat ovat kuluneet niin uudet alle. Turvallisuudella ei ole hintaa, eli aina sopivat renkaat kuhunkin kauteen. Terveydellä ja elämällä ei ole hintaa.

      En ole koskaan ymmärtänyt renkaissa pihistelyä / kitupiikkeilyä, sillä se on yksi keskeinen elementti turvallisuudessa, mukavuuttakaan unohtamatta.

      Tokihan jollakin kitupiikillä voisi olla kiusaus ajella talvikeliin jo hieman liian kuluneilla mutta edelleen laillisilla kitkoilla kesän yli säästellen kesärenkaitaan yli yhden kauden odottamaan seuraavaa.

      Näin koska kitkat kuluvat nopeammin ja talvikeliin kehnohko kitka voisi vielä toimia yhden kesä ennen kiertoon joutumistaan.

      Ps. Hyvin vähän ajavalla saattaa olla hyväpintaiset renkaat, mutta jotka eivät enää vanhuuttaan ole ominaisuuksiensa puolesta kovin hyvässä iskussa. Kuljettajan tulisi sekin tiedostaa, ettei anna renkailleen täyttä luottoa.

    • NRO 1: turvallisuus

      Niin, pieni lisäys. Kannattaa myös pitää huolta alustan osien ja iskareiden kunnsota ja tarkistuttaa nelipyöräsuuntaus. Renkaatkin kestävät pidempään.

    • Michelin ukko

      No ainakin kitkarenkaista Numero yks on samaa mieltä.

      Mutta kun auton mukana nyt oli ne toiset vanteet niin niilläkin on nyt kitkarenkaat.
      On kesäkitkat ja talvikitkat, siis kitkat on.

      En tiedä muista mutta auto on minulla aina katsastuskunnossa.

      Ellei autolla ole ajettu rallia nelipyörasuuntausta tarvitaan vain alustakorjauksen jälkeen.
      Tai toisin sanoen jos nelipyöräsuuntausta tarvitaan tarvitaan myös korjausta.

    • nuukaillaan

      Ei voi tajuta näitä, paljonko tarkalleen menee vuodessa, noin niinku tosi tarkalleen rahaa auton renkaisiin.
      Jos ei ole rahaa pitää auton rengastusta kunnossa, tai on niin nuuka, että n.400e hankinta muutaman vuoden välein tuntuu oman lapsen myymiseltä, niin ei kannata ajaa autolla.
      Ostin tänään n.30% autoni arvosta renkaita autooni, eikä kirpassut yhtään.
      Kesärenkaat oli vm 2010, talvet samoin, en edes mittaillut niitä millään makrometrillä ja suurennuslasilla.
      Kuluneet olivat, vaihtoon menivät.

      • riskillä mennään

        Tuohon voisi sivusta kommentoida ja kysyä, onko tyhmyys ja nuukuus melkein sama asia? Monessa kohtaa ainakin täysin.


    • Uskonto kitkarengas?

      Kesällä en käytä pitkiä kalsareita enkä villaisia välihousuja. Talvella en käytä kesäkenkiä.
      Autoni renkaissa nuukailen. Juuri ostin uudet testivoittajarenkaat, kesärenkaat tulevalle kesälle käytettäväksi.
      Alkukesästä ostin testivoittaja nastarenkaat talveksi. Renkaat on maksettu pankkikortilla, ei velaksi (Visalla).
      Edullisesti sain molemmat renkaat. Hintaa en muista, ne on maksettu kerralla pois.
      Jos ei ole varaa ostaa autoonsa renkaita olisi parempi kävellä ja pysyä pois liikenteesta vaarantamasta toisten turvallisuuttaa loppuunajetulla kitkarenkaillaan.

    • Olen ajellut

      saksasta ostamillani vanhoilla mutta pinnaltaan uudenkarheilla kitkarenkailla kolme talvea ja pari kesää. Ne ovat alla vieläkin ja pintaa suunnilleen 5 mm. Toimivat kesälläkin loistavasti Suomen teillä ja vauhdeissa. Talvella pito voisi olla parempi mutta ei ongelma kun sen tietää. Renkaat ovat sitäpaitsi nyt jo 10 vuotta vanhoja. Niin, tuo sarja maksoi ostettaessa satasen verran joten halpoja kilometrejä niillä olen ajellut.

      • tyhmyys vai itsekkyy

        Pitäisi kuitenkin myös muistaa, että on vastuussa muillekin kuin itselleen jos ajelee paskoilla renkailla.
        Osalle on kuitenkin elämän tärkein asia säästää ihan kaikessa, vaikka hengestään tai muiden hengestä.
        Ihminen on vaan niin tyhmä eläin ettei usko, että omalle kohdalla voi sattua mitään ikävää.


    • Allseason forever

      Kun ostin uuden auton siinä tuli mukana Pirellin kesärenkaat ja Bridgestonen kitkat.

      Auton osto tapahtui heinäkuussa, ajelin syksyyn ja vaihdoin alle kitkat.
      Ensi reissulla renkaanvaidon jälkeen pisti korvaan melutason merkittävä putoaminen arviolta 3-6 dB.
      Keväällä sama toisinpäin, autosta tuli tosi meluisa.

      En ollut koskaan ennen ajanut autolla jossa on kitkarenkaat alla.
      Ensimmäisen talven jälkeen nauroin nastarengas idiooteille.

      Sen jälkeen an ole nastarenkaita hankkinut, enkä hanki, pilkatkoot kaverit miten paljon hyvänsä.

      Kaikkein pahimpia selittäjiä ovat testien lukijat jotka eivät ole koskaan kitkoilla ajaneet.

      Muutama kymmenys pujottelukokeessa ei minulle meinaa mitään, voin myös ajaa hiukan alle nopeusrajoituksen.

      Muistattehan että pysähtymismatka kasvaa neliöllisesti nopeuden kasvaessa.

      Siis 110 km/h >100 km/h jarrutusmatka lyhenee 21 % ja 95 km/h >110 km/h jarrutusmatka pitenee 34%.

      Siinä se nastan ja kitkan ero!
      Parempi perillä myöhemmin kuin ei koskaan!

    • nuukaileva ikämies

      Kitkoista tuntumaa vuosituhannen vaihteessa takaatuuppari pick-upista, jolla oppi "kevytkenkäisyyttä". Nyt ajellut etuvedolla m.-02, jossa alkuperäiset nokialaiset nastoilla, ja ajattelin, jos ostaisi siihen kitkat, vaikka toisaalta vanhoissakin pintaa ja nastoissa löytyy. Kilometrejä ei paljon talvessa tule, kauppareissuja etupäässä, mitä nyt emännän kanssa pari kertaa porhalletaan pääkaupungista sukuloimaan tuonne maakuntiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      43
      8255
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4736
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      68
      3552
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2206
    5. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      18
      1797
    6. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1729
    7. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1707
    8. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      362
      1582
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      66
      1253
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      279
      1148
    Aihe