Oletko uskomassa?

.ePaimen

Onkohan tuo sanamuoto lähempänä lestadiolaista ajattelua.

Koetan uumoilla, millaisia ajatuksia kysymys herättäisi esikoislestadiolaisen sydämessä - varmaa on, että en kaikkea sitä rikkautta tavoita enkä sisäisesti ymmärrä.

Ensimmäisenä mieleesi tulee - uumoilen niin - "olen"
Sen myötä jossain sivustalla voi herätä vastakysymys "oletkos sinä?"

Sitten mieleen nousevat tärkeät perustelut, kuinka sieluni on turvallisesti pelastuksen laivassa tämän maailman myrskyjen keskellä.

"Olen saanut käsittää armon, synnit on anteeksi todistettu, niin että saan uskoa itseni ihan sinne keskelle taivasta."

Ehkä mieleesi tulee myös ulkonaisia todisteita, vaikka niistä ei julki puhuttaisi "en enää vaella sokeana tämän maailman pimeydessä, vaan tahdon olla kuuliainen Jumalan tahdolle, välttää sitä, että saattaisin Pyhän Hengen murheelliseksi elämälläni. Minä en tee sellaista, mitä monet muut tekevät, jotka eivät ole uskomassa."

Rehellisenä jatkat "surukseni en pysty Jumalan tahtoa aina täyttämään ja näen itsessäni lankeamusta, tahallistakin rikkomista mikä on minulle kauhistus, mutta en voi sille mitään, heikkoutta ja monenlaista puutetta ja vikaa. Juuri tästä syystä on niin ihanaa kuulla seuroissa evankeliumia tällaiselle syntiselle, joka on uskossa heikko ja helposti maailman tuulet sen vähäisenkin uskon sammuttavat".

Toisin sanoen vastaukseen sisältyy syntien anteeksisaamisen perusta ja sitä seuraava uusi elämä, rehellinen arvio oman vaelluksen hyvistä ja heikoista puolista lain valossa, turvautuminen armon sanaan, evankeliumiin eikä omaan hyvyyteen.

Mieleesi voi tulla myös Pyhän Hengen todistus, että olet Jumalan lapsi ja tärkeä on myös "seurakunnan todistus", saarnaajat näkevät, että paikkasi rukoushuoneella ei ole tyhjä ja kanssavaeltajat tunnustavat sinut tähän kristillisyyteen kuuluvaksi kilvoittelijaksi.

Meniköhän tuo nyt edes suurinpiirtein sinne päin, mitä kysymys "oletko uskomassa" voisi mielessäsi herättää?

41

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .ePaimen

      Kysymys on alunperin Raamatun sivuilta, ja sen esittää apostoli Paavali kehotuksena itsensä tutkimiseen toisessa Korinttilaiskirjeessä

      Koetelkaat teitänne, jos te olette uskossa, kokekaat teitänne
      2 Kor 13:5

    • .ePaimen

      Apostolinen ohjaus itsensä tutkimiseen on monelle esikoislestadiolaiselle yllättävä, koska on opittu karttamaan kaikenlaista hempeää helluntailaista jeesustelua.

      Selkeä, talonpoikaisjärkeen menevä on tämä Tie ja kysymys uskossa olemista on hyvin käytännöllinen - tahdommeko kuuliaisesti noudattaa sitä Jumalan tahtoa, jonka vanhimmat, lähetysmiehet ja saarnaajat seuroista toiseen niin voimallisesti sydämiimme kirjoittavat?

      Esikoisuus muistuttaa tässä suhteessa juutalaista hurskautta, joka ei ole tavallaiselle joosefille ja mairalle vaikeiden opinkappaleiden jauhamista, uskon teorian pureksimista - se jätetään rabbeile - vaan jokapäiväistä pyrkimystä elää Jumalan tahdon mukaan. Uskova juutalainen tahtoo elää Jumalalle mieliksi arjen elämässä.

      Esikoisuus muistuttaa tässä suhteessa islamia, jossa uskovan nimi "muslimi" sanasta islam tarkoittaa taipumista Jumalan tahdon alle, kuuliaisuutta pyhän Jumalan ilmoitetulle tahdolle ja imaamien saarnoissa näyttämän tien noudattamista.

      Juutalaisuus tuntee armollisen Jumalan, mutta siellä on syvä ongelma - Mooseksen laissa määrättyjä syntiuhreja ja muita ei voida toimittaa ilman Jerusalemin temppeliä. Juutalaisuus on näin vammautunut uskonto.

      Islam tuntee armollisen Jumalan ja minareteista kuuluu viisi kertaa vuorokaudessa rukouskutsu, joka alkaa Psalmin sanoin "allahu rahman urahim" Jumala on armollinen ja laupias.

      Islamissa ei tunneta mitään syntiuhreja vaan siellä katsotaan, että ihmisen luonut Jumala ymmärtää tämän heikkoutta ja lankeamuksia ja antaa ne pyydettäessä anteeksi ja antaa voimaa vaeltaa Jumalan tahdon mukaan.

      • .ePaimen

        Apostoli Paavalin kehotus tutkia, oletko uskossa, jatkuu nimittäin hyvin merkillisellä tavalla, joka ei mitenkään mene talonpoikaisjärkeen eikä sitä järki voikaan käsittää

        "Koetelkaat teitänne, jos te olette uskossa, kokekaat teitänne: eli ettekö te itsiänne tunne, että Jesus Kristus on teissä? ellei niin ole, että te kelvottomat olette."
        2 Kor 13:5

        Apostoli ei vain sano, että jotain on vialla, jos et tunne että Kristus on sinussa.

        Apostoli sanoo, että jos te ette itseänne tunne, että Jeesus Kristus on teissä, te kelvottomat olette.


      • teu,
        .ePaimen kirjoitti:

        Apostoli Paavalin kehotus tutkia, oletko uskossa, jatkuu nimittäin hyvin merkillisellä tavalla, joka ei mitenkään mene talonpoikaisjärkeen eikä sitä järki voikaan käsittää

        "Koetelkaat teitänne, jos te olette uskossa, kokekaat teitänne: eli ettekö te itsiänne tunne, että Jesus Kristus on teissä? ellei niin ole, että te kelvottomat olette."
        2 Kor 13:5

        Apostoli ei vain sano, että jotain on vialla, jos et tunne että Kristus on sinussa.

        Apostoli sanoo, että jos te ette itseänne tunne, että Jeesus Kristus on teissä, te kelvottomat olette.

        ePaimen ,, kun lähetit juuri uusia viestejä , olen sata varma että
        tekosi poisti jo puoleen väliin ehtineen vastineen , nyt täytyy sitten
        harkita mitä minun uskoni on Kristillisyyttakö joka pitäisi irjoittaa k
        lla , ehkä harkitsen asiaa uudelleen , ehkä en.


      • teu.
        teu, kirjoitti:

        ePaimen ,, kun lähetit juuri uusia viestejä , olen sata varma että
        tekosi poisti jo puoleen väliin ehtineen vastineen , nyt täytyy sitten
        harkita mitä minun uskoni on Kristillisyyttakö joka pitäisi irjoittaa k
        lla , ehkä harkitsen asiaa uudelleen , ehkä en.

        ""teu""

        Päätin että yritän jatkaa sitä , viestiä josta puhuin !

        Se alkaa näin , enoni haki Orimattilkasta tulevan vaimonsa se on ollut joskus
        aika pian sodan alussa . ES:n hänellä oli monia sanontoja , juuri tuosta sanasta
        oletko "uskomassa ", Siellä on ollut vahva kristillisyys silloin , Miehiä Niglas Milen
        Kalle Luoma , tutustuin Orimattilan historiaan hiljain "se on Es/Lesta historiaan ..

        No hyvä ES:n emännys on alkanut n. 5v. ennen kuin minä synnyin , vasta vuosien
        päästä minä tajusin Hänen Suuren sydämmensä vaikutksen , joskus 1951 olimme
        heillä kylässä sukumme pää talossa H-suolla kului vielä aikaa , että ymmärsin
        niitä sanoja , joita ES; joka oli jo tietenkin EH.

        Hän kysyi minulta ensin olenko uskomassa , en sanonut siihen mitään kai järkevää koska olin lapsen uskossa , ja pidin sitä itseoikeutena , hän oli
        myös se henkilö joka puhui minulle ensimmäisenä "ristillisyydestä "
        Se tuli ihanasti , ei niinkuin omavanhurskaat , jotka käyttää sitä sanaa
        jokapaikassa .

        jatkan joskus


    • .ePaimen

      Jos tänä aamuna et tunne, että Kristus on sinussa, olet Jumalan silmissä kelvoton.


      No, minä uumoilen että jonkun mieleen voi tulla "mikä tuo lumiukko luulee olevansa, tujee tänne elävässä uskossa olevien pariin neuvojaan antamaan"

      Oikeassa olet, lumiukko ei ole yhtään mitään, ulkopuolelta tämän Siionin muurien huuteleva ääni, jota monet sutena pitävät.

      Mutta tämän avauksen perusta ei olekaan jonkun aikamme ihmisen ajatukset, vaan asian ydin perustuu apostoli Paavalin opetukseen, jota tässä tuodaan esiin.

      ei joku lumiukko vaan itse apostoli Paavali kehottaa vakavasti tutkimaan
      "oletko uskomassa?"

      • teu,

        ""ePaimen ""

        En ainakaan saanut 2 Kor. 13 :5 asiaa selville , Painosta 1992.

        Haen 1938 . On parempi 2 Kor . 13:5-6. Sanoo jokaisella on tarpeen uudistavasti
        TUTKIA ITSEÄÄN , onko uskossa , ja ovatko hänen asiansa Jumalan ja ihmisten
        kanssa kunnosa , tarpeen mukaan "KÄYDEN ARMON ISTUIMEN ETEEN"SAMAAN
        "ARMON AVUKSEEN OIKEAAN AIKAAN ". kS. hEBR. 4. 10 KOETUSTA EIVÄT KESTÄ NE. ,joiden asioissa , ole kunnossa , ja joiden vaikuttimet ja vaellus ole
        Jumalan sanan mukaisia .

        Herramme Kristus oli antanut Paavalille :APOSTOLISEN (ARVO ) VALLAN
        johon sopivat Hänen sanansa : "Joka kuulee teitä , se kuulee minua , ja joka
        hylkää teidät , se hylkää minut; mutta joka minut hylkää , Hylkää Hänet , joka on minut lähettänyt ".(Luuk. 10. 16.


    • .ePaimen2

      Siionin lauluissa on kaunis todistus tästä Kristuksen sisäisestä tuntemisesta, joka puuttui hengellisesti rauhattomalta nuorelta Paavo Ruotsalaiselta. (Mutta mitäs ne Savon ja Pohjanmaan heränneet kristillisyydestä tietävät!)

      Kun Jeesus on omana mulla,
      niin tyyntyvi myrskyinen sää.
      Saan kiittäen eteensä tulla,
      kuin pääskynen myös visertää.
      Hän kahleista päästi ja toi elämään,
      ja syntini pyyhki Hän pois verellään.
      Hän Jeesus, oi Jeesus,
      Hän Jeesus, oi Jeesus,
      nyt laumansa keskellä käy.

      Kun vyöryvät kiusojen laineet.
      niin Jeesus mua käy auttamaan.
      Ei onnistu kiusaajan aikeet,
      kun Jeesusta seuraan mä vaan.
      Hän hohteellaan yön halki mua johdattaa,
      ja päivällä pilvensä tien osoittaa.
      Hän, Jeesus, oi Jeesus,
      Hän, Jeesus, oi, Jeesus
      suo mannaa nyt korvessa maan.

      Nyt toivossa taivaalle katson,
      jos koitähti koittaa jo vois,
      ja kuuntelen, hetkeä varron,
      jos pasuuna taivaan jo sois.
      Oi, silloin mä joukkohon liittyä saan,
      mi kiitosta Herralle käy laulamaan,
      kun Jeesus, oi Jeesus,
      kun Jeesus, oi Jeesus,
      mua noutamaan tullut jo on.

      Hengellinen laulukirja 362

      • teu.

        ePaimen , tuon Hengellisen laulun löytää Virsikirjastakin Noro 705. Nuottineen .
        kyn tulin ensi säkeistöä noihin kertauksiin Hän Jeesus oi Jeesus , Hän Jeesus ,oi Jeesus , viel ´laumansa keskellä käy . muistutti minut. Että tunnen sen sitä
        monesti laulattanut meidän Esilaulaja SN. Ainakin .Hän Jeesus Oi Jeesus ...

        Lähden kirkkoon .


    • Ihmisen avuttomuutta korostava julistus on saanut aikaan sen, että kuulijoille tulee tarve todentaa oma kuulumisensa valittujen joukkoon, haetaan seurakunnan todistusta. Siksi he menevät seuroissa eteen kuullessaan kutsun tulla armoistuimelle. He todistavat näin kuuluvansa niiden joukkoon, jotka on valittu pelastukseen. Samasta asiasta todistaa pyhityselämä.

      Lähetystyötäkään ei suosita, koska ajatellaan että Jumala kyllä johdattaa seurakuntaan jos niin tahtoo.

      Luterilaisittain sanan rooli on heikentynyt, mutta sen sijaan jopa ääneen sanotaan, että seurakunta on synnyttävä seurakunta. Silloin ajatellaan sisältä päin synnyttävää seurakuntaa. Jumala armossaan valitsee sinut jo äidin kohdussa esikoislestadiolaiseksi, johon ymmärtävällä iällä teet sitten parannuksen.

      Kuvioon kuuluu myös sakramenttien halveksinta armonvälineinä.

      Jotenkin vaistoni sanoo, että salakalvinismi tässä jyllää. Ongelmalla on siis ehkä nimi.

      • rudiini

        Mitä tarkoittaa tämä jälkimmäinen lause, tyhmelin?

        "He todistavat näin kuuluvansa niiden joukkoon, jotka on valittu pelastukseen. Samasta asiasta todistaa pyhityselämä."


      • rudiini kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa tämä jälkimmäinen lause, tyhmelin?

        "He todistavat näin kuuluvansa niiden joukkoon, jotka on valittu pelastukseen. Samasta asiasta todistaa pyhityselämä."

        Menin ehkä liian pitkälle arvioidessani miten toiset ajattelevat. En jatka tätä predestinaatiopohdintaani tällä foorumilla. Se oli ääneen ajattelua, josta voi saada väärän kuvan.


      • rudiini
        tyhmelin kirjoitti:

        Menin ehkä liian pitkälle arvioidessani miten toiset ajattelevat. En jatka tätä predestinaatiopohdintaani tällä foorumilla. Se oli ääneen ajattelua, josta voi saada väärän kuvan.

        Kysyin tuota toista lausetta. Lähinnä siis, miten ajatuksissasi pyhityselämä liittyy tuohon?


      • rudiini kirjoitti:

        Kysyin tuota toista lausetta. Lähinnä siis, miten ajatuksissasi pyhityselämä liittyy tuohon?

        Tekemällä hyviä töitä todistettaisiin ikäänkuin itselle, että ollaan vielä pelastuksen laivassa, ja samalla saadaan vahvistusta tähän kanssamatkustajilta. Kuin joskus jostain että reformoidut kalvinistit ajattelee näin, ja tuli mieleen että josko esikoisilla sama juttu.. Ei siis ajatella että hyvillä töillä ansaittaisiin jotain, vaan ne ovat merkki uskosta. Ja mitä enemmän teet hyviä töitä, sitä varmempi merkki.

        Pitää tarkistaa asia ettei poraa läpiä päähän. Jatkossa kun alan sun kanssa väittelemään niin valmistaudun ainakin kaksi vuotta etukäteen.


      • 5+7#
        tyhmelin kirjoitti:

        Tekemällä hyviä töitä todistettaisiin ikäänkuin itselle, että ollaan vielä pelastuksen laivassa, ja samalla saadaan vahvistusta tähän kanssamatkustajilta. Kuin joskus jostain että reformoidut kalvinistit ajattelee näin, ja tuli mieleen että josko esikoisilla sama juttu.. Ei siis ajatella että hyvillä töillä ansaittaisiin jotain, vaan ne ovat merkki uskosta. Ja mitä enemmän teet hyviä töitä, sitä varmempi merkki.

        Pitää tarkistaa asia ettei poraa läpiä päähän. Jatkossa kun alan sun kanssa väittelemään niin valmistaudun ainakin kaksi vuotta etukäteen.

        Ahaa, täällä taas taistelutoverit Terence ja pud ottelee. : )


      • rudiini
        tyhmelin kirjoitti:

        Tekemällä hyviä töitä todistettaisiin ikäänkuin itselle, että ollaan vielä pelastuksen laivassa, ja samalla saadaan vahvistusta tähän kanssamatkustajilta. Kuin joskus jostain että reformoidut kalvinistit ajattelee näin, ja tuli mieleen että josko esikoisilla sama juttu.. Ei siis ajatella että hyvillä töillä ansaittaisiin jotain, vaan ne ovat merkki uskosta. Ja mitä enemmän teet hyviä töitä, sitä varmempi merkki.

        Pitää tarkistaa asia ettei poraa läpiä päähän. Jatkossa kun alan sun kanssa väittelemään niin valmistaudun ainakin kaksi vuotta etukäteen.

        Öööh... ei kait ole tarkoitus väitellä, vaan keskustella mielenkiintoisista aiheista. Jos kaksi vuotta ensin perehdyt ja sitten alat löytämääsi totuutta paukuttamaan, ei se ole kovinkaan mielenkiintoista, ei ainakaan keskustelua.

        Vaan suattaapi olla niinniin, että ei oo oikeen sallittua kysyä ja kyseenalaistaa? (Esles-perinne nro 5). Eikä olla eri mieltä (Esles perinne nro 6). Tai tuoda eri käsitystä julki (Esles-perinne nro 7).


      • rudiini kirjoitti:

        Öööh... ei kait ole tarkoitus väitellä, vaan keskustella mielenkiintoisista aiheista. Jos kaksi vuotta ensin perehdyt ja sitten alat löytämääsi totuutta paukuttamaan, ei se ole kovinkaan mielenkiintoista, ei ainakaan keskustelua.

        Vaan suattaapi olla niinniin, että ei oo oikeen sallittua kysyä ja kyseenalaistaa? (Esles-perinne nro 5). Eikä olla eri mieltä (Esles perinne nro 6). Tai tuoda eri käsitystä julki (Esles-perinne nro 7).

        rudiini, mulla alkaa tulla väsymys näihin oppikeskusteluihin. Jos vaikka välillä keskusteltais Jeesuksesta... (ei Esles-perinne nroa)


      • rudiini
        tyhmelin kirjoitti:

        rudiini, mulla alkaa tulla väsymys näihin oppikeskusteluihin. Jos vaikka välillä keskusteltais Jeesuksesta... (ei Esles-perinne nroa)

        No wow! Jeesuksesta keskustelemisella ei tosiaan taida olla Esles-perinne nroa, lienet oikeassa.

        Pyhityshän on nimenomaan vaellusta Jeesuksessa Kristuksessa. Ja siitä puhuminen on Jeesuksesta puhumista.

        Joh. 14:6 "Minä olen tie, totuus ja elämä

        Joh. 15:4 Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä.


        Laitanpa tähän vielä varmuuden vuoksi tarkennuksen, ettei suotta tarvi verenpaineita kenenkään nostaa: omista teoista puhuminen ei ole Jeesuksesta puhumista.


      • rudiini
        tyhmelin kirjoitti:

        Tekemällä hyviä töitä todistettaisiin ikäänkuin itselle, että ollaan vielä pelastuksen laivassa, ja samalla saadaan vahvistusta tähän kanssamatkustajilta. Kuin joskus jostain että reformoidut kalvinistit ajattelee näin, ja tuli mieleen että josko esikoisilla sama juttu.. Ei siis ajatella että hyvillä töillä ansaittaisiin jotain, vaan ne ovat merkki uskosta. Ja mitä enemmän teet hyviä töitä, sitä varmempi merkki.

        Pitää tarkistaa asia ettei poraa läpiä päähän. Jatkossa kun alan sun kanssa väittelemään niin valmistaudun ainakin kaksi vuotta etukäteen.

        "Ei siis ajatella että hyvillä töillä ansaittaisiin jotain, vaan ne ovat merkki uskosta. Ja mitä enemmän teet hyviä töitä, sitä varmempi merkki. "

        Ei taida esikoisuudessa olla tuollaista ajattelua. Esikoisuudessahan on täysin kiellettyä tietää mitään omista hyvistä töistään, koska silloin menisi taivaspaikka.

        Matt 25:n lammas ja vuohi -vertausta tulkitaan aika kirjaimellisesti siten, että jos tietää joskus auttaneensa, niin silloin joutuu ikuiseen kadotukseen. Jos taas ei tiedä hyvistä teoistaan, on hyvien joukossa. Tätä minulle on taannoin oikein porukalla koetettu takoa kaaliin :-)


      • rudiini kirjoitti:

        "Ei siis ajatella että hyvillä töillä ansaittaisiin jotain, vaan ne ovat merkki uskosta. Ja mitä enemmän teet hyviä töitä, sitä varmempi merkki. "

        Ei taida esikoisuudessa olla tuollaista ajattelua. Esikoisuudessahan on täysin kiellettyä tietää mitään omista hyvistä töistään, koska silloin menisi taivaspaikka.

        Matt 25:n lammas ja vuohi -vertausta tulkitaan aika kirjaimellisesti siten, että jos tietää joskus auttaneensa, niin silloin joutuu ikuiseen kadotukseen. Jos taas ei tiedä hyvistä teoistaan, on hyvien joukossa. Tätä minulle on taannoin oikein porukalla koetettu takoa kaaliin :-)

        Tarkoitan hyvillä töillä tässä tapauksessa kuuliaisuutta: neuvojen ja opetusten noudattamista. Kun noudatat neuvoja, keräät omissa ja toisten silmissä pisteitä ja saat parhaassa tapauksessa kehuja, että tässäpä on esikuvallinen kristitty. Esikuvan noudattaminen on vahvan uskon merkki, josta saat seurakunnan todistuksen hautajaisissasi.

        Pyhitys selitettiin myös kesän saarnoissa neuvojen noudattamiseksi.


      • rudiini
        tyhmelin kirjoitti:

        Tarkoitan hyvillä töillä tässä tapauksessa kuuliaisuutta: neuvojen ja opetusten noudattamista. Kun noudatat neuvoja, keräät omissa ja toisten silmissä pisteitä ja saat parhaassa tapauksessa kehuja, että tässäpä on esikuvallinen kristitty. Esikuvan noudattaminen on vahvan uskon merkki, josta saat seurakunnan todistuksen hautajaisissasi.

        Pyhitys selitettiin myös kesän saarnoissa neuvojen noudattamiseksi.

        Huoh... taidatpa olla oikeassa, että nykyiset lapin vanhimmat pyhityksen silleen määrittelevät ja toki moni paikallinenkin.

        Tuo on myöskin totta, että esikuvan noudattamisen perusteella saa seurakunnan todistuksen.

        On huikeita tapauksia, joissa "esikuvallinen kristitty" on saanut henkilökohtaisesti kohdata Jeesuksen ja on tullut uskoon. Joidenkin osalta tosin silloin on käynyt niin, ettei sitten saanutkaan "seurakunnan todistusta" kun aika jätti.


    • vanhus harmajapää

      Olla uskomassa tai olla uskossa on kaksi eri asiaa. Uskomassa olevat ovat tekemässä jotain: uskomassa. Uskossa olevat ovat kätketyt Kristukseen, joka on heidän uskonsa. Sana sanoo vapaasti muisteltuna, että Jeesus sanoi olevansa kätkettynä Isään ja hänen omansa kätkettynä häneen. Jotenkin näin asiaa fundeerasin.

      • likimain meni

        Joh. 14:19 Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää.
        Joh. 14:20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.
        Joh. 14:21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa, mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."
        Joh. 14:22 Juudas, ei se Iskariot, sanoi hänelle: "Herra, mistä syystä sinä aiot ilmoittaa itsesi meille etkä maailmalle?"
        Joh. 14:23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
        Joh. 14:24 Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.
        Joh. 14:25 Tämän minä olen teille puhunut ollessani teidän tykönänne.
        Joh. 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
        Joh. 14:27 Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.


    • rudiini

      Olisikohan kuitenkin niin, että esikoislestadiolainen ei kovinkaan helposti kysy toiselta, oletko uskossa tai uskomassa. Voidaan ehkä pohtia jotakuta kolmatta, mahtaako hän olla uskomassa. Ulkopuolisiltahan ei tarvitse kysyä, kun senhän normaali "hengenerottamisenlahjan" omaava esikoinen näkee jo suoraan... (sorry sarkasmini).

      Kysymys, jonka esikoislestadiolainen voi kysyä toiselta esikoiselta on "miten olet jaksanut uskoa". Ja siihen kysymykseen ei voi saada koskaan vastausta "hyvin, kiitos" vaan siihen kysymykseenvastataan, miten on vihollinen kiusannut. Vaan tuo kysymyksen muoto ja vastauskin kertovat, että uskominen on usein melko rankkaa hommaa. Toisin kuin niillä, jotka ovat etsineet helpomman tien.

    • *sisar*

      Shalom....

      Jeesus kysyy Uskotko meiltä kaikilta..

      Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan Sanan kautta.
      Usko on kuulemisessa, ei näkemisessä...

      Rauhan tervehdys...

      Siunauksin kaikille..

      • TEU,

        NIIN kYSYY,,MEILTAÄ KAIKILTA .

        OLET *SISAR* OIKEASSA KUTEN
        SEKIN VAIN KUULOSATA TULEE USKO

        MIKSI ? SIKSI ETTÄ NÄKÖ ,EI OLE USKOA

        KOSKA NÄET MITÄ USKOA SIINÄ TARVITAAN ,.
        EI MITÄÄN , hERRAMME SANOO: USKO JESUKSEEN
        NIIN SINÄ PELASTUT..

        VOIDAANKO : NÄIN PAHANA AIKANA LAINKAAN
        TOIVOTTAA RAUHAA ,,KYLLÄ VOIDAAN KOSKA
        NIIN KAUAN KUN ON ELÄMÄÄ ON TOIVOAKIN .
        RAUHAA SINULLEKIN *SISAR*

        JA SIUNAUSTA , TERVEISIÄ MEILTÄ..


      • 5+7#
        TEU, kirjoitti:

        NIIN kYSYY,,MEILTAÄ KAIKILTA .

        OLET *SISAR* OIKEASSA KUTEN
        SEKIN VAIN KUULOSATA TULEE USKO

        MIKSI ? SIKSI ETTÄ NÄKÖ ,EI OLE USKOA

        KOSKA NÄET MITÄ USKOA SIINÄ TARVITAAN ,.
        EI MITÄÄN , hERRAMME SANOO: USKO JESUKSEEN
        NIIN SINÄ PELASTUT..

        VOIDAANKO : NÄIN PAHANA AIKANA LAINKAAN
        TOIVOTTAA RAUHAA ,,KYLLÄ VOIDAAN KOSKA
        NIIN KAUAN KUN ON ELÄMÄÄ ON TOIVOAKIN .
        RAUHAA SINULLEKIN *SISAR*

        JA SIUNAUSTA , TERVEISIÄ MEILTÄ..

        TEU, 21.9.2014 20:52 ja *sisar*

        Pitäähän se teksti jonkun nähdä ja miksi ei itse näkien Jumalan sanaa saisi uskoa näkemäänsä? Onko sillä eroa, että lukee saman tekstin ääneen toisille tai lukee hiljaa itselle?


      • teu.
        5+7# kirjoitti:

        TEU, 21.9.2014 20:52 ja *sisar*

        Pitäähän se teksti jonkun nähdä ja miksi ei itse näkien Jumalan sanaa saisi uskoa näkemäänsä? Onko sillä eroa, että lukee saman tekstin ääneen toisille tai lukee hiljaa itselle?

        ""5 7# ""

        Tekstin näkee Jumala ja Jeesus .. Minä tarkoitan tässä sellaista asiaa
        Jos sen joku näkee , se ei ole Mitään uskoa koska silloin se on ilmenemä
        Joka tarkoittaa , että näkeminen ei tarvitse uskoa , sillä sinä näet ja mitä
        uskoa se on ..


      • 5+7#
        teu. kirjoitti:

        ""5 7# ""

        Tekstin näkee Jumala ja Jeesus .. Minä tarkoitan tässä sellaista asiaa
        Jos sen joku näkee , se ei ole Mitään uskoa koska silloin se on ilmenemä
        Joka tarkoittaa , että näkeminen ei tarvitse uskoa , sillä sinä näet ja mitä
        uskoa se on ..

        teu. 22.9.2014 14:29

        Tarkoitan sitä, että jos laitan paperille ohjeen, kuinka saan valon syttymään, on saman tekevää, luenko ohjeet itsekseni, luenko ne toisille, vai lukeeko joku toinen ne minulle. Valo syttyy ohjeiden mukaan, vaikka emme tiedä, mitä sähkö on.

        Raamattu ilmoittaa itsessään Jumalan hyvän tahdon ihan samalla tavalla kirjoitettuna ja toiset uskovat Jumalan olemassa oloon ja toiset eivät.


    • .ePaimen

      kiitos rudiini korjauksesta, ymmärrän että esikoiset eivät kysele ulkopuolisilta "oletko uskomassa" tai "oletko uskossa" jossa olisi ehkä takana lähetysmieltä tai käännyttämisen toivoa.

      toisiltaan esikoiset "oletko jaksanut uskoa".

      tärkeä tarkennus, joka entisestään korostaa katseen suuntaamista ihmiseen kun saisi katsella Kristusta.

      • harmin paikka joo

        Harvemmin tällaista kysytään esikoislestadiolaisuudessa nykyään.

        Jos usko olisi ihmisen jaksamisesta kiinni, niin me kaikki päätyisimme hel'vettiin.
        Ylipäätään uskoa ei voi ihminen ottaa eikä antaa, se on suuri Jumalan lahja kenelle usko Kristukseen syntyy sydämeen.

        Ihmisopit katsovat nimenomaan ihmiseen, kuinkas muutoinkaan.


      • rudiini
        harmin paikka joo kirjoitti:

        Harvemmin tällaista kysytään esikoislestadiolaisuudessa nykyään.

        Jos usko olisi ihmisen jaksamisesta kiinni, niin me kaikki päätyisimme hel'vettiin.
        Ylipäätään uskoa ei voi ihminen ottaa eikä antaa, se on suuri Jumalan lahja kenelle usko Kristukseen syntyy sydämeen.

        Ihmisopit katsovat nimenomaan ihmiseen, kuinkas muutoinkaan.

        Eipä ole kuin viikko siitä, kun minulta tuota viimeksi kysyttiin.


      • teu,
        rudiini kirjoitti:

        Eipä ole kuin viikko siitä, kun minulta tuota viimeksi kysyttiin.

        vastaan ePaimenelle !

        Uskossa ? Mitä on usko? SE on

        Uskonnollisessa Kielenkäytössä ihmisen asennoitumista JUMALUUTEEN tai
        USKONNOLLISEEN pelastus oppiin , koskeva käsite.

        Uskon voidaan jossakin mielessä havaita kaikkien tunnetu ; ei ,uskontojen piirissä
        kristinuskossa Usko on ihmisen suhde JUMALAAN.

        USKON siältöä on JUMALAN ja Hänen työnsä, ja Usko syntyy ja elää vain
        JUMALAN vaikutuksessa, kristillisessä Uskossa on samalla Kristosentrinen .

        USKO perustuu ratkaisevasti JUMALAN /ja/ JEESUKSESSA KRISTUKSESSA antamaan ilmoituksen ja on Jättämistä Kristuksessa sovitetun Jumalan varaan .

        Usko laajasti ymmärettynä , on kristrillisen Elämän koko Rikkauden ,'
        piirissä sulkeva kokonaiskäsite.

        Uskon sisältyy siten kaikki se , mikä kuuluu elmään JUMAL SUHTEESEEN VT.

        USKO ilmenee luottamuksena ,JUMALAN lupauksiin ,kuuliaisuuteen , ja pelkona
        rikkomukset rankaisevan JUMALAN kiivautta , kohtaan . Esikuvallisena esitetää Aabrahamille. .

        USKOVA klassinen profeetrta on Jesaja jolle , USKO merkitsee ehdotonta luottamusta JUMALAN luotytamuksiin Jumalaan vastakohtana aineellinen
        voimatekijä ja polittisiin laskelmiin turvautumiselle , ks . Jes, 7:9 .; 28:16,


      • Usko Jeesukseen
        teu, kirjoitti:

        vastaan ePaimenelle !

        Uskossa ? Mitä on usko? SE on

        Uskonnollisessa Kielenkäytössä ihmisen asennoitumista JUMALUUTEEN tai
        USKONNOLLISEEN pelastus oppiin , koskeva käsite.

        Uskon voidaan jossakin mielessä havaita kaikkien tunnetu ; ei ,uskontojen piirissä
        kristinuskossa Usko on ihmisen suhde JUMALAAN.

        USKON siältöä on JUMALAN ja Hänen työnsä, ja Usko syntyy ja elää vain
        JUMALAN vaikutuksessa, kristillisessä Uskossa on samalla Kristosentrinen .

        USKO perustuu ratkaisevasti JUMALAN /ja/ JEESUKSESSA KRISTUKSESSA antamaan ilmoituksen ja on Jättämistä Kristuksessa sovitetun Jumalan varaan .

        Usko laajasti ymmärettynä , on kristrillisen Elämän koko Rikkauden ,'
        piirissä sulkeva kokonaiskäsite.

        Uskon sisältyy siten kaikki se , mikä kuuluu elmään JUMAL SUHTEESEEN VT.

        USKO ilmenee luottamuksena ,JUMALAN lupauksiin ,kuuliaisuuteen , ja pelkona
        rikkomukset rankaisevan JUMALAN kiivautta , kohtaan . Esikuvallisena esitetää Aabrahamille. .

        USKOVA klassinen profeetrta on Jesaja jolle , USKO merkitsee ehdotonta luottamusta JUMALAN luotytamuksiin Jumalaan vastakohtana aineellinen
        voimatekijä ja polittisiin laskelmiin turvautumiselle , ks . Jes, 7:9 .; 28:16,

        Teu, kuunteleppa nyt mikä on kristillinen usko. Pelastava usko siis.

        Hepr. 10:39 Mutta me emme ole niitä, jotka vetäytyvät pois omaksi kadotuksekseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa pelastukseksi.

        *) Hepr. 11:1 Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.
        Hepr. 11:2 Sillä sen kautta saivat vanhat todistuksen.


      • TEU,
        Usko Jeesukseen kirjoitti:

        Teu, kuunteleppa nyt mikä on kristillinen usko. Pelastava usko siis.

        Hepr. 10:39 Mutta me emme ole niitä, jotka vetäytyvät pois omaksi kadotuksekseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa pelastukseksi.

        *) Hepr. 11:1 Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.
        Hepr. 11:2 Sillä sen kautta saivat vanhat todistuksen.

        #"" usko Jeesukseen ""#

        Olen samaa mieltä kanssai ,,uskon esikuvia olivat ,Aapel, Haanok, Nooa.
        Aabraham , Saara , Iisak, Jaakob, , Jooseff , Mooses,Rahab, Hänen vanhempansa
        ja Joosua Ja Isaraelin Myöhemmästä historiasta useat muut. , jotka uskon voimasta
        tekivät Sankari tekoja Tai vkärsivätkovia vaivoja , vaikkei lupaus Messiaasta vielä heidän aikanaan täyttnyt. USKO ON LUJA LUOTTAMUS SIIHEN , MITÄ TOIVOTAAN , VAKAUMUS ASIOISTA JOTKA EI NÄY,

        SILLÄ SEN KAUTTA SAIVAT VANHAT TODISTUKSEN .


    • kuivaa ainakin on

      Onko tyhmeliiini kohdanut joskus Jeesuksen !!!??

      nostitko kättä vai moikkasitko ihan.

      mikään jutuissasi ei viittaa sen suurempaan yhteyteen.

      teillä on suurinpiirtein kaikilla sama ongelma, eli uudestisyntymä on vieras käsitteenä ja omakohtaisena tapahtumana.

      mutta ainahan voitte jatkaa kirkon seinien lahomittauksia ei siinä mitän.

      • ettes häppee

        Päinvastoin häirikkö.

        Tyhmelinin usko on rakennettu tukevalle Kristus kalliolle. Sinulla ei vielä ole pelastavaa uskoa, sen voi jokaisesta viestistäsi lukea.


      • oliko niin
        ettes häppee kirjoitti:

        Päinvastoin häirikkö.

        Tyhmelinin usko on rakennettu tukevalle Kristus kalliolle. Sinulla ei vielä ole pelastavaa uskoa, sen voi jokaisesta viestistäsi lukea.

        Oliko Jeesuskin häirikkö kaataessaan hartaiden temppelin rahaliikennettä hoitavien pöydät ja huitoessaan solmuköysiaseellaan pitkin kinttuja?


    • laho kirkko ei pelas

      Ei kukaan joka on Jeesuksen kohdannut omakohtaisena pelastajana voi olla minkään kirkon puolesta kiivailija.

      Saatikka henkilön jonka perintönä on hirveät vihat juutalaisia ja uskovia kohtaan ilman minkäänlaista katumusta, joka olisi välittynyt jälkeenjääneille.

    • valoakin olisi

      Raamatussa ei kukaan ole uskomassa.

      siellä joko ollaan uskossa tai ei olla.

      ihan kuin ei kukaan ole syntymässäkääm koko ikäänsä.

      eli jos ihminen ei voi olla varma omasta jumalasuhteestaan, vaan ikäänkuin pelossa ikäänkuin siinä ja siinä ettei vaan ole omavanhurskas, niin ei silloin olla todella uudestisyntyneitä lainkaan.

      silloin juurikin ollaan tai yritetään olla omavanhurskaita ja uskotella olevansa pelastettu, kun todellisuudessa ollaan vain synnytty lestaympäristöön, istutaan seuroissa ja puhutaan hiukan jumalasta oikeassa seurassa.

      silloin ollaan juurikin vain ja ainoastaan uskomassa.

      • teu,

        LUEPPA UUDESTAAN USKON KOHDAT .

        VAIKKAJOKU VÄITTÄISI ETTÄ USKOMASSA , OLLAN TEI EI
        Tullessaan uskoon ja lähtiessän seuraamaan Jeesusta, ihmisen ei pidä odottaa help-
        poja ja mukavia päiviä , vaan hgänen on Rukoiltava Armoa " kestämään monet kärsimysten kilvoitutkset " Vertaa Matt. 5:10 -12. ; Joh . 15:18-25. ; 1Piet, 2;19:23.
        Sekä Room ,8:18.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7877
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      174
      1705
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1104
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1103
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      968
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      186
      906
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      181
      888
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      876
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      793
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      704
    Aihe