Oletko potenut selkäkipua

monica

missään elämäsi vaiheessa, kuutelin joku viikko sitten kun tv :tuli lähetys jossa puhuttiin selästä ja sanottiin että niitä ihmisiä on paljon jotka kärsii elämänsä akana selkäkivuista oliko peräti 3 / 4 joilla on selkä vaivat. Että selkävaivat ovat hyvin yleisiä . Tämä tuli mieleeni kun itselläni on selkä kipuja , Olen kerran kirjoittanutkin tästä asiasta kun menin kipuni kanssa omalle lääkärille ja kun istahdin niin lääkäri kysyi mitä vaivaa on ja kun vastasin että selkä niin arvon lääkäri otti pöydältä nenänsä edestä tyhjän reseptin ja alkoi kirjoittamaan jotain, eikä sormellakaan koskenut minua eikä kysynyt mitään ja minä katselin kun herra kirjoitti ja vihdoin kun hän lopetti ja ojensi reseptin minulle niin kysyin että tässäkö tämä nyt on, johon hän vastasi että tässä,,,, että te olette sen ikäinen ihminen että selässä voi olla ihan mitä vaan.

Kyllä minua vähän loukkasi kun ei tutkinut olenkaan vaan vastasi noin välinpitämättömästi, mutta lohdutin itseäni että en ole ainut joka saa noin törpön vastauksen sehän oli ala-arvioista arvioimista kun vanhempi ihminen menee terveyttään hoitamaan

Silloin päätin että ei minulla ole niin kipeää paikkaa, että tarvitsen kyseisen lääkärin apua.

Onko teillä muilla ollut selkävaivoja , aikojen saatossa, Entä oletteko joutuneet vastaavanlaisen lääkärin vastaanotolle, jolloin olisi mieli tehnyt sanoa jokunen valittu sana.


Minä olen sitä mieltä että vanhuksia ei hoideta yhtä hyvin kuin muita
vähän kaikessa saa kuin taistella olemassa olostaan.

24

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zxwå

      Monica kirjoitat asiaa. Tässä kun kirjoittelen, niin kipua on ja istuminen on pahasta. Kotonani kävi naapurin täti ja hän istui hetken ja nousi ja käveli ja istui ja taas käveli, niin hän sanoi, ettei voi istua, kun selkä tulee kipeäksi. Silloin ihmettelin miten selkä istuessa tulee kipeäksi. Nyt tiedän, että pahinta onistuminen, siksi MTV- ohjelmat ovat hyviä kun mainostauolla saa lähteä ja pitää lähteä liikkeelle.

      En ole käynyt selkävaivani takia lääkärissä, kun kipulääkkeitä on muuhun vaivaan. Lääkäriin ei tahdo saada aikaa ja jos saman lääkkeen saa, niin turha reissu se olisi.
      Nyt taas liikkeelle!

      • zxwå

        Minulle tarjosi lääkäri särkylääkkeitä selkäsärkyyn mutta minä en ole ainoatakaan syönyt mutta sen sijaan aloitin jumpata selkälihaksiin vaikuttavia liikeitä ja olen saanut pidettyä säryn loitolla mutta jos jätän jumpan tekemättä, niin jopas iskee särky..... Oletko kokeillut samaa, jos et vielä ole niin kokeileppas, sinäkin voit saada helpotusta selkäipuun...


    • Liike on lääke

      Juuri niin ja oikein, aloittaja; jos selkä, selkäranka on kipeä ja vaivainen, niin selän lihasten pitää olla loistokunnossa, koska ne antavat tukea sille rangalle ja se voi sitä paremmin mitä parempi tuki on.

    • *Kukkahame*

      Ensikertaa selkäni kipeytyi muutama kymmen vuotta sitten, hyvin jäi mieleen miten ja missä.
      Vaihtelin verhoja parissa ikkunasa oli jo uudet verhot, silitin sitä myöten kun niitä ripustin.
      Laittelin viimeisiä nipistimiä kun tein jonkun kiertoliikkeen kun joku lapsosista tuli koulusta ja näytti minulle 'jotain' jonka oli valmistanut, ja se oli siinä.
      Jalka oli melkein tunnoton mutta kipu kuin kuuma lanka takareidessä.
      Issias sanoi lääkäri särkylääkkeillä se meni mutta minusta tuntui kuin se olisi kestänyt ikuisuuden-

      Nyt parasta aikaa on elämäni toinen issias ja alaselkä on se kipein alue se kyllä heijastuu jalkaankin.
      Sain hermosärkylääkityksen joka oli pahempi kuin itse vika, olin käyttänyt niitä vailla kaksi viikkoa, kun eräänä aamuna ei ollutkaa voimia alaraajoissa, ja taas taksilla terveyskeskukseen.
      Alaraajoista oli voimat loppu ja alkoi kuntoutus välittömästi istualtaan pystyin olemaan ja fysikaalisen laitteet apuna olen saanut kohtuulisen avaun 3 kk.
      Viikon päästä alkaa toinen jakso ja kestää jouluun, tasapaino on vielä hakusessa, mutta toiveet on korkealla.
      Suoraksi en vielä saa selkääni ja se luvattiin korjata myös, itsestä se kuitenkin on kiinni, on vain liikuttava se tunti laitteissa se on paras lääke.

      Keljuinta tässä on se että lääke oli pahin, joka ei minulle käynyt.

      • Kukkahame,

        sinä sait kokea että pienikin liike voi antaa, paljon harmia, olet joutunut kärsimään sen liikkeen tähden valtavan paljon. Minä toivon että jaksat kuntoilla että saat selkäsi parempaan kuntoon.

        Siitä tuli pitkäaikainen kuntoutus, mutta ei kai sen väliä ole, kunhan pääset kuntoon taas.


    • On ristiselkä arka nytkin, eipä paljon tarvitse rasittaa niin tuntuu työskentely. Nykyään olen jo tottunut lievään lihaskipuun "rehkimisen" jälkeen, mutta pahemmin ei ole vaivannut. Kumma juttu kun oli syys kävelykengät jalassa viimeksi kävellessäni hehtaarihallissa ja eri kerroksissa vielä, niin korkokengillä tuntui tosi hyvälle koko meno. Noin 4 sm korko sopi selälle tosi hyvin. mutta tänään oli saunassa penkin kuuraus melko matalalla selälle, kaipa se siitä levossa hellittää.

      Paljon istuminen ei todella ole hyväksi, ponkaisempa pois koneeltani joka kerta kun olen jotakin sepustanut. Jos on maalaustyö tuossa sivussa meneillään vaihdan vain työtuolia siihen siirtyessä.
      Kaikkea tulee ikää myöten, mutta hyvä kun se liikkeelle päästää sentään.

      • sanovat kammoksi

        Taitaa olla hyvin harvassa ihmiset, joiden selkä olisi ollut oireeton koko elämän ajan. Voi se olla niinkin, että kun itsellä selkä oireilee erivahvuisilla kivuilla, sitä luulee että kaikilla joskus.
        Lannerangan alueella on lievää kipua nytkin kun siellä olisi operoitavaa kulumien takia. En uskalla kun kertovat, että huonommaksikin voi selkä mennä,


      • sanovat kammoksi kirjoitti:

        Taitaa olla hyvin harvassa ihmiset, joiden selkä olisi ollut oireeton koko elämän ajan. Voi se olla niinkin, että kun itsellä selkä oireilee erivahvuisilla kivuilla, sitä luulee että kaikilla joskus.
        Lannerangan alueella on lievää kipua nytkin kun siellä olisi operoitavaa kulumien takia. En uskalla kun kertovat, että huonommaksikin voi selkä mennä,

        sanovat kammoksi

        kyllä niitäkin ihmisiä on jotka säästyy selkäkivuilta, mutta luultavasti kovin vähän kuitenkin. Kannattaa harkita sitä leikkausta jos sitä tarkoitit,
        eipä niistä aina tule hyvä lopputulos....


      • sini-sirkku......

        se korotus kenkien kannoilla sopi ilmeisesti hyvin, minäkin olen huomannut että muuttamalla kenkiä jossa on eri korkuinen kanta niin se vaikuttaa myönteisesti selkärangan asentoon, ja tuntuu hyvältä.... Kai sitä selkäranka muuttaa asentoa että näin vanhemmalla iällä huomaa sen paremmin.


    • Minulla on noin 20v ollut selkäkipuja ,tämän suolisto sairauteni lisäksi. Alulääkärin luona kävin, hän aina sanoi kokeillaan tätä,kokeillaan tätä...
      Jopa kerran petti hermoni ja jalkaa polkien sain vihdoin lähetteen keskus-sairaalaan,jossa löytyi Ostoeboori
      kiero selkäranka. Lääkäri kertoi sen aiheutuneen luuston haurastumisesta. Sai sellaiset lääkkeet ovat auttaneen,se on
      morfiini johdannainen särkylääke. Aina kannatta miettiä onko toi lääkäri ollenkaan konetta tuijottaa-ja reseptin kirjoittaa.'

    • Minulla on selkä lievästi kipeä. "Lievä" on siis sitä että ei särje, eikä vaivaa kuin iltapäivisin, ja silloinkin vain sen verran, että pikkuisen tuntuu.
      Syynkin tiedä tähän vaivaani, ainakin luulen , että kun roudasin hevosenlanta säkkiä kasvimaalle. se oli niin painava, että jouduin vetämään sivuasennossa maata pitkin.
      Koskaan aikaisemmin en ole kärsinyt selkävaivoista, vaikka olen jo 72 vuotias.
      Jos joku ajattelee, että miksi minä sitä hevosenlantaa kanniskelin, niin sanottakoon, että on minulla ukko, mutta romuskakuntoisempi kuin minä.

    • zxwå

      Monica
      Pääsen kuntosalille, olen ollutkin mutta nyt on ollut taukoa noiden syksytöiden takia. Vielä on marjapuskien leikkausta ja nyt vasta alkaa lehtien haravointi. Kun on monenlaista työtä, niin pakko siinä on levätä välillä.
      Olen 75 enkä ole vielä ehtinyt viettää leppoisia eläkepäiviä. Mutta sanovat että haudassa on aikaa lepoon?

      Ei kai ne pakollisia nuo minun työt, mutta on silmäniloa, kun paikat on kunnossa.
      Hyvää syyspäivää kaikille.

    • *Kukkahame*

      Minä olen jo paljon paremmassa kunnossa ja siksi minun oli lähdettäväkin tapaamaan sisartani monien mutkien kautta.
      Sellainen tunne valtasi että entä jos, kolmas kerta vielä tulee en pääse mihinkään.

      Auttooni sain pojaltani tuen istuimelle jota hän käytti kun hänellä oli selkä ongelma,
      reissussa virkistyin ja nyt odotan uutta hoitojaksoa mielenkiinnolla.
      Aikaahan minulla on ja mielenkiintoa sekä halua saada vielä kroppa kuntoon.

      • kipulaastari

        Selkäsärystä olen kärsinyt enemmän tai vähemmän jo vuosikymmeniä. Siihenkin tottuu.

        Nikamien kulumat selässä (4-5 nikamat) ovat työelämän peruja.

        Olen tottunut noihin kipuihin, jotka vaihtelevat päivittäin.

        Suurena apuna on ollut kipulaastari "Pipraplaaster". On kipua lievittävä mm. hermo-, lihas- ja nivelvaivoihin.

        On virolainen valmiste eikä ole kallis. Särkylääkkeitä tarvitsen harvoin.

        Kannattaa kokeilla!

        (Googlettamalla löytyy lisätietoja :)


    • sitroen.

      Oli minulla noin 33 vuotta sitten kaksi päivää selkä kipeä. Tein kevätauringon lämpimästi paistaessa pihalla lumitöitä ilman paitaa ja siitä ärtyi.
      Ei ollut mukavaa.
      Onneksi ei sen koommin ole ollut kipeänä. Toivottavasti ei tulekaan.

    • zxwå

      Puheaamussa puutarhuri sanoi, että kerran kuussa pitäisi tehdä pihasiivous. Minun pihassa kyllä pitää siivota useammin ainakin myrskyn jälkeen, vaikka joka päivä. Puista tippuu oksia ja käpyjä ja nyt lehtiä jatkuvasti.

      Nyt tuntuu selkä hyvältä, on mukava mennä heti aamusta siivoamaan, kun lauantai oli niin myrskyinen ettei voinut tehdä mitään. Selkä on saanut levätä kaksi päivää.

      Kerron illalla miten minun käy, on monenlaista menoa tälle päivälle.

    • salainen nikki

      Ystäväni kertoi harrastavansa tuolijumppaa selkäkipujensa hoitoon. On ohjattua ja on auttanut monia. Netistä varmaan löytyy tarkempia tietoja tuolijumpasta.

    • Kipuja on ollut v. 1947 tapahtuneen halvauksen jälkeen ja jatkuu.

      • R: lle

        Kyllä olet joutunut kauan kestämään kipua kun vuodesta1947 asti,,, ei siihen voi tottuakkaan kipuun, sellainen jatkuva särky tai jomotus vie tressin partaalle.

        Kyllä kai se koettelee luonnetta, onko niin että pahenee aina vaan kun ikää tulee lisää....


    • Parast aikaa jomottaa kuin hammas särky tuo vasen puoli.

      Eikä minua auttanut selkäleikkauskaa.
      On kuulema isot kulumat alaselässä.

      Sanoin lääkärille ;olisit laittanut sementtiä sinne vällin,naurahti janoi ettei kuulema auta.

      Välillä on parempia päiviä,mutta nyt on eilisestä saakka tehnyt kiusaa.En tahtoisi enää leikeltäväksi.

      Menen pävä kerrallaa,välillä kiroillen ja sitten laulellen:)

    • zxwå

      Nyt selkä kesti, mutta sydän (läpätti) näillä sitten mennään.

      • zxwå

        No mutta onko sinulla toinenkin elin jota pitää varoa, pumppu......Mutta oletan että ne kuitenkin tykkää, jos vähän joutuu rasittamaan sitä, ne vaan vahvistuu....Olen kuullut että kun on leikattukin niin ne ajavat sairaalassa heti jalkeille, ja kyllä ihmisten kuuluu rasittaa itseään. pysyäkseen hyvässä kunnossa.....Ei tule sitten niitä tulppia.....


    • Taannoin aluesairaalan lääkäri kertoi esitelmätilaisuudessa, että ikääntymisen myötä selkärangan välilevyt alkavat oireilemaan. Semmoista "normaalia" oireilua on mm. aamulla ylösnousun jälkeen tuntuva selän hienoinen särky. Kun siinä rauhallisesti liikehtii ja ylipäätään availee samalla silmiäänkin ja herättelee hoksottimiaan aamupuuron ja kahvittelun aikana, niin samalla selkä vertyy sekin ja kipuilu häviää. Se semmoinen on siis ihan tavallista, kun ihminen ikääntyy yli 50-55 vuoden vaiheen, sanoi hän, lääkäri.

      Pari, kolme kertaa minullakin on selkävärkki "hirttänyt kiinni" niin, että en ole pystynyt nostamaan lattialta edes tulitikkua. Se on lääkärin vastaanotolle menemisen paikka. Tohtori kopautti kerran siinä tilanteessa vasaralla polveenkin ja kyllähän siinä kinttu heilahti eli ei mitään vakavaa vikaa. Kunnon pillererikuurin avulla selkäkin on niissä tapauksissa rauhoittunut. Yksi noista selän kiinni hirttäytymisistä tapahtui jo noin kolmekymppisenä. Pari kertaa sitten myöhemmin.

      Juuri noita äkkinäisiä korkkiruuvimaisia vääntöliikkeitä on aiheellista yrittää varoa. Raskaampiin nostelemisiin ei pidä ruveta ainakaan verryttelemättä. Joskus aikaisemmin tuli ongelmaksi aamulla, kun lumipyry oli nietostanut autotallin oven eteen ja olisi pitänyt saada auto ulos ja lähteä tien päälle jonkinmoisella kiirreellisellä aikataululla. Silloin on pidettävä maltti mielessä ja luotava lumet riittävän verkkaiseen tahtiin. Yhden kerran olen saanut selkäni juntturaan juuri siinä tilanteessa.

      Ylipäätään omakotitalon touhuissa olen yrittänyt tehdä paria, kolmea puuhaa vuorotellen, ettei selkä sen enempää kuin muutkaan jäsenet ottaisi itseensä liian yksipuolisesta puurtamisesta.

    • Leiriniekka

      kyllä asiaa puhuit ja oli hyvä tietää että täälläkin osataan sitten olla varovainen noiden nikamien suhteen, tai niinhän se oli että välilevyt
      oireilee kunhan tulee tarpeeksi ikää.....

      Kyllä tuota terveyttä saisi olla yhtä kauan kuin on elonpäiviäkin....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2112
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      172
      1639
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1557
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1358
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1332
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      287
      1182
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1069
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1033
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1032
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      892
    Aihe