TYPA

Isoäiti

Millaisen velvoitetyöpaikan voi saada tuota kautta 57-vuotias, kellään kokemuksia? Pitää varata haastatteluaika maanantaina. Onko jotain pelleilyä? Asun Tampereella.

11

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poika poi

      Siis TYP, eli TYPPI, eli työvoimanpalveluskeskus. Kirjoita tuohon oikealle ylös haku kenttään typ tai typpi. Juttuja löytyy. Joko haluavat alkukartoituksessa tietää kaikki sairautesi jotta saavat sinusta "kuntoutettavan". Ilmaista työtä luvassa.

      Ehkei kannata paljastaa kaikkea, varsinkaan allekirjoittaa lappua jolla saisivat kaikki diagnoosisit niin terkkarilta kuin miekkarilta. Edessä olisi lupaava nöyryyden, eläkejärjestelyjen, hylkäyspäätösten, kuntoutushömppien ruljanssi, minkä seurauksena masennut, sinut ohjataan lääkäriin ja määrätään 500 euron lääkitys.

      Sossulta saa tukea, mutta siinä samassa menee oma mökki, omaisuus ja kaikki lopulta ulosottoon (myös koti), ja kun olet kiltti ja syöt lääkkeesi, olet 65 vuotiaana osastolla hoidossa, tiputuksessa, et juuri näe aurinkoa tai puita, ja lopulta 70-kymppisenä sinut pikkuhiljaa aliravitaan, nesteytyksellä kuivutetaan ja hoidetaan ajoissa hautaan.

      Toki se työllistää myös nuorisoa kun hoitavat sinua, mutta jos sinulla on jo vaipat märkänä ja osastolla päivystää mieshoitaja, ei hän voi sinua auttaa vessaan tai edes vaihtaa vaippoja. Joudut odottamaan seuraavaa päivää ja naishoitajan tuloa. Ikävää, mutta totta.

      Elä siis myönteisesti, älä tartu liikaa asioihin. Tee työsi, ja jos niitä ei ole, nauti vapaudesta. Älä sorru hoito tai holhous kierteeseen. Pidä tähtäimessä joko omassa hallinnassa oleva elämä ja normaali työ, tai eläke ja vapaat vanhuuden vuodet.

      Älä missään nimessä sorru haastatteluissa kertomaan lapsuuden traumoista, puolison alkoholin käytöstä, elämänhallinnan puutteesta, väsymyksestä (ellet oikeasti ole ja halua olla sairas ja haluat toteuttaa yllä kuvaamani tilanteen).

      Päästyäsi eläkkeelle terveenä, kerro meille kokemuksesi. Positiivisia sellaisia kun on hankala muistaa :)

    • 13+19

      Pakko kysyä, että millä sanamuodoin ne esittää tuon TYP homman kuulustelussa? Siksi että osaan välttää. Ilmeisesti tälläinen kuulustelu tulossa lähiaikoina, siksi kiinnostaa kaikki kuopat mihin voi kompastua.

      Taustoina, olen fyysisesti paskana, enkä ihan kaikkeen kykene. Masennukseen voin vedota koska sellainen todettu jo kauan sitten. Vaikken kyllä ole mitenkään masentunut, mutta lääkärien mielestä olen silti.
      Kerran passittivat aikoinaan lääkäriin, ei mitään hyötyä. Uudestaan en aio mennä, koska käsittääkseni ei ole pakko mennä lääkäriin. Eikä lääkärin epikriisit kuulu kenellekään ulkopuoliselle. Joten mihinkään tuollaiseen tietojen jakelulappuihin en suostu.
      Olennaisinta on ettei karenssia tule missään muodossa, eikä mitään orjatöitä.

      Tällä hetkellä työnhaku on voimassa toistaiseksi, haen itse töitä, mitä en löydä, enkä kelpaa mihinkään. Lähettelen pilipali hakemuksia sinne sun tänne, eikä niihin kukaan mitään vastaa, muu kuin joku botti. Olen siis aktiivinen.

      Ikääkin lähemmäs 50v, joten en ole siinäkään mielessä kiinnostava työnantajan näkökulmasta, varsinkaan rampana rähjänä.

      Olen realisti, ei näillä eväin nykyään töitä löydy. Koulut on käyty, työkokemusta löytyy.

      Millä ne siis voi yrittää, ja varmaan yrittääkin jallittaa johonkin orjapaskaan?

      • poika boi

        "Pakko kysyä, että millä sanamuodoin ne esittää tuon TYP homman kuulustelussa?"

        - Ehkä he eivät halua kuulla kuin tiedot ja tarpeet hyvin lyhyesti, ja seuraava asiakas.

        En väitä että kysyttäisiin enää näin: "Tarvitsetko tai koetko tarvitsevasi kuntoutusta?", mutta esimerkkinä voit vastata lyhyesti "En" tai "Kyllä".

        Ei tarvitse lähteä ajattelemaan että kun illalla riitelit puolison kanssa että sun pitäisi mennä hoitoon, niin nyt sanoisit vahingossa että "Vaikka puoliso haluaa minut pakkohoitoon niin en tarvitse oikeasti, vaikka olihan mulla alkoholistivanhemmat, ja pari raiskausta…"

        Mutta… todennäköistä oikeasti on (palaute kuntakokeilusta) että halutaan asiakkaan puhuvan mahdollisimman paljon. Jos hän ei luonnostaan juttele, pyritään vuorovaikutuksella saamaan asiakas kertomaan yhä enemmän. Tässä voi juttu siirtyä ihan oma-aloitteisesti vaikka lapsuuden traumoihin. Ole hiljaa, tai kerro hyvistä kokemuksista! Riippuu mitä haluat.

        Näin siis halutaan että asiakas siirtyy kertomaan myös sivupoluille. Hän voi jopa eksyä aiheesta eikä oikein muista mistä juttu lähti liikkeelle. Salaliittoteoreetikko voi silloin jo kuvitella että sossu kirjaa ylös "huono muisti" eli tarvitaan lääkitystä, terapiaa, tai vähintäänkin kuntoutusta. Tämä vain pienenä vitsinä.

        Täältä palstalta olen lukenut että kun henkilö on laiskuuttaan halunnut olla vain sossun luukulla ja yhteiskunnan elättinä, on hän valehdellut, päässyt lääkärille jutellut kaikkea itsari, masennus yms. juttuja. Lopputulos: Hänet on pakkohoitotoimenpiteiden ja suljetun osaston jälkeen määrätty holhoukseen eikä hän saa tehdä enää itse päätöksiä. Vaikka kuinka on selvin päin ja vakuuttelee ettei tee itsaria ja kaikki oli vain valetta.

        Mieti mitä haluat elämältäsi.


      • poika boi

        Taustat: Ajattelen, että

        yhteiskunnan tehtävä ei ole vain holhota ja hoitaa
        >>> turhat pillerit pois

        hyvä jos ihmiset saavat tehdä monipuolisesti töitä
        >>> palkallisia ja palkattomia, ilman tukien menetyspelkoja

        saavat ainakin kokeilla hyvin joustavasti
        >>> oma-aloitteiset talkoot ja ilmaistyö, nopea irtisanoutuminen

        sopiva aktiviteetti löytyisi monelle
        >>> Myönteiset kokemukset


      • poika boi

        "Ikääkin lähemmäs 50v, joten en ole siinäkään mielessä kiinnostava työnantajan näkökulmasta, varsinkaan rampana rähjänä."

        OK. On työnantajia ja työyhteisöjä joissa vain vahvimmat ja samaa mieltä olevat pärjäävät. Erilaisuutta ei hyväksytä eikä siedetä. Pelkkä vinkki mahdollisen sairauden tai muun syyn takia antaa muille työntekijöille avaimet työpaikkakiusaamiseen.

        En usko, että tämä samanmielisyys olisi yhteiskunnan päämäärä. Jotkut haluavat vain tuttua ja turvallista, mutta kun sitä ei ole eikä mikään ole pysyvää. Pitää siis vain sopeutua vaikka oma persoonallisuuspiirre ei kestäisi toisen epätarkkuutta tai epäsiisteyttä. Turha on pakottaa, vaan parempi olisi löytää vahvuudet ja suvaita erilaisuutta - myös sairauksia. Tämä on vain mun näkemys.


      • poika boi

        "Olen realisti, ei näillä eväin nykyään töitä löydy. Koulut on käyty, työkokemusta löytyy."

        Hyvä että haet töitä. Sinussa ei siis ole vika! Työnantaja valitsee ja palkkaa työntekijän. Älä anna kenenkään syyttää sinua, tai heikkouksiasi.

        Kyllä on työnantajia, jotka ovat palkanneet yli viisikymppisiä. Asennoidu mahdollisuuksiin, poista esteet esimerkiksi muuttamalla uudelle paikkakunnalle mikäli mahdollista.


      • poika boi

        "Millä ne siis voi yrittää, ja varmaan yrittääkin jallittaa johonkin orjapaskaan?"

        Varmaan sillä että et ole työkykyinen, mutta toisaalta et vielä työkyvytönkään, että tarvitset kuntoutusta ja sitähän löytyy ilmaistöiden ja muun hömpän ohessa…?


        Miksi pitäisi vedota masennukseen? Siitä minulla on kokemukset:

        a) kun se on
        b) kun sitä ei enää ole

        c) kun ne "elementit" elämässä joutuu kohtaamaan uudelleen ja masennus yrittää kaikin keinoin ja voimin sekä menetelmin uusiutua, mutta kun ei uusiudu millään kun olen ilmeisesti saanut erilaisia torjunnan ja delegoinnin taitoja ;)

        d) kun mikään ei toisille riitä ja aina joku haluaa nähdä minut masentuneena tai diagnosoitavana, hoidettavana, holhottavana… mutta kun se idea on heidän ongelma ei minun! Miksi siis vetoaisin toisten ongelmiin?

        e) näkemys: "jos ei tunnusta itse olevansa sairas niin silloin on pahemminkin sairas" ;)


        Miksi hakeutua tarkoitushakuisesti oravanpyörään ja sairauskierteeseen? Toisten takia? Koska työnantaja ei halua fyysisesti paskana olevaa? Koska työnantaja haluaa vain nuorta ja vetreää? Älä anna muiden määrätä sinun omista asioista heidän omien ongelmien varjolla.

        Väitän omasta kokemuksesta että

        masentuminen helpottuu kun pääsee yllättäviin ja mukaviin uusiin tehtäviin - pois kotoa ja vanhoista kuvioista. Älä siis sorru holhoukseen ja syrjäyttämiseen. Jos ilmaista harjoittelua on helppo kokeilla silloin kun työsuhde on lyhyt ja sen voi vaihtaa tai lopettaa joustavasti ilman karensseja, miksipä sitä ei kokeilisi?

        masentuminen ei ole sellainen jonka takia pitäisi automaattisesti siirtyä lääkkeisiin, eläkkeelle, hoitoon, kortistoon…

        kun ulkopuolinen tai itse ajateltu stressikuvio helpottuu esim. uuden työkokemuksen ja hyvän työilmapiirin seurauksena,

        LUE:

        HYVÄN TYÖILMAPIIRIN!!!

        ihminen osaa itsekin tarttua tuumasta toimeen ja markkinoida itseään paremmin ja myönteisemmin. Nimittäin niillä palkalla työtään tekevillä (ja yrittäjilläkin) väitän olevan enemmän ongelmia erilaisuuden hyväksymisen suhteen, olkoon kyse sairaudesta, vammasta tai persoonallisuuspiirteistä...

        aikaisempi laki on enemmän kieltänyt työttömältä työnteon mikä on johtanut masentumiseen jne, ja nyt on pelkona että pakkotyö aiheuttaa uuden syrjäytymisaallon, tai vähintään hyväksikäyttötaloutta

        vapaa-valintainen talkoo- ja ilmaistyö pelkällä kansalaispalkalla eli perussossutuella aktivoi ihmistä ja antaa hänelle itsenäisyyden kokemuksia, hyväksynnän kokemuksia, motivoitumisen kokemuksia…LUE: VAPAUS


        Nyt on päivä pulkassa ;) moro!


      • Isoäiti
        poika boi kirjoitti:

        "Millä ne siis voi yrittää, ja varmaan yrittääkin jallittaa johonkin orjapaskaan?"

        Varmaan sillä että et ole työkykyinen, mutta toisaalta et vielä työkyvytönkään, että tarvitset kuntoutusta ja sitähän löytyy ilmaistöiden ja muun hömpän ohessa…?


        Miksi pitäisi vedota masennukseen? Siitä minulla on kokemukset:

        a) kun se on
        b) kun sitä ei enää ole

        c) kun ne "elementit" elämässä joutuu kohtaamaan uudelleen ja masennus yrittää kaikin keinoin ja voimin sekä menetelmin uusiutua, mutta kun ei uusiudu millään kun olen ilmeisesti saanut erilaisia torjunnan ja delegoinnin taitoja ;)

        d) kun mikään ei toisille riitä ja aina joku haluaa nähdä minut masentuneena tai diagnosoitavana, hoidettavana, holhottavana… mutta kun se idea on heidän ongelma ei minun! Miksi siis vetoaisin toisten ongelmiin?

        e) näkemys: "jos ei tunnusta itse olevansa sairas niin silloin on pahemminkin sairas" ;)


        Miksi hakeutua tarkoitushakuisesti oravanpyörään ja sairauskierteeseen? Toisten takia? Koska työnantaja ei halua fyysisesti paskana olevaa? Koska työnantaja haluaa vain nuorta ja vetreää? Älä anna muiden määrätä sinun omista asioista heidän omien ongelmien varjolla.

        Väitän omasta kokemuksesta että

        masentuminen helpottuu kun pääsee yllättäviin ja mukaviin uusiin tehtäviin - pois kotoa ja vanhoista kuvioista. Älä siis sorru holhoukseen ja syrjäyttämiseen. Jos ilmaista harjoittelua on helppo kokeilla silloin kun työsuhde on lyhyt ja sen voi vaihtaa tai lopettaa joustavasti ilman karensseja, miksipä sitä ei kokeilisi?

        masentuminen ei ole sellainen jonka takia pitäisi automaattisesti siirtyä lääkkeisiin, eläkkeelle, hoitoon, kortistoon…

        kun ulkopuolinen tai itse ajateltu stressikuvio helpottuu esim. uuden työkokemuksen ja hyvän työilmapiirin seurauksena,

        LUE:

        HYVÄN TYÖILMAPIIRIN!!!

        ihminen osaa itsekin tarttua tuumasta toimeen ja markkinoida itseään paremmin ja myönteisemmin. Nimittäin niillä palkalla työtään tekevillä (ja yrittäjilläkin) väitän olevan enemmän ongelmia erilaisuuden hyväksymisen suhteen, olkoon kyse sairaudesta, vammasta tai persoonallisuuspiirteistä...

        aikaisempi laki on enemmän kieltänyt työttömältä työnteon mikä on johtanut masentumiseen jne, ja nyt on pelkona että pakkotyö aiheuttaa uuden syrjäytymisaallon, tai vähintään hyväksikäyttötaloutta

        vapaa-valintainen talkoo- ja ilmaistyö pelkällä kansalaispalkalla eli perussossutuella aktivoi ihmistä ja antaa hänelle itsenäisyyden kokemuksia, hyväksynnän kokemuksia, motivoitumisen kokemuksia…LUE: VAPAUS


        Nyt on päivä pulkassa ;) moro!

        Ap täällä edelleen odottelee vastauksia kysymyksiinsä...


      • viisaasti varuillaan
        Isoäiti kirjoitti:

        Ap täällä edelleen odottelee vastauksia kysymyksiinsä...

        Jos et allekirjoita typin tietojenluovutuspaperia, niin lain mukaan eivät voi siitä rangaista. Ennakkotapaus korkeimman hallinto-oikeuden päätöksestä http://www.kho.fi/fi/index/paatoksia/vuosikirjapaatokset/vuosikirjapaatos/1371462970851.html

        Et kieltäydy typin tai te-palvelujen asiakkuudesta vaan ainoastaan tietojen luovutuksesta, niin vältät karenssin ja toimeentulotuen leikkauksen. Siihen on sinulla suomen kansalaisena täysi oikeus...siis olla luovuttamatta tietojasi. Se on laki joka tämän määrittelee.

        Jos allekirjoitat tietojenluovutus paperin, niin ota huomioon, että voivat käyttää kaikkea saamansa tietoa sinua vastaan. En väitä että näin aina käy, mutta voi käydä...ja jos niin käy niin pysy vahvana. Et ole yksin.


    • 8 + 5

      Pakko kysyä, että millä sanamuodoin ne esittää tuon TYP homman kuulustelussa?

      Tämmösiä esimerkiksi:
      Onhan sinun syy että työnantajat eivät halua tai heillä ei ole tarvetta palkata 500 000 ihmistä lisää niitten lisäksi jotka he jo ovat palkanneet? Onhan? Onhan?

      Huomaathan kuinka hienovarasista kuulustelutejkniikkaa heidät TYP- tätit on koulutettu käyttämään. Siinä saa tämmönen tavallinen pulliainen olla kieli keskellä suuta kun vastailee.

      Mutta ennenkaikkea pitää aina muistaa että kaikkea mitä siellä sanot voidaan käyttää sinua vastaan.

      Pitää myös aina muistaa että kaikki mitä siellä sanot kirjataan ylös ja on ties kenen luettavissa vielä vuosikymmenienkin kuluttua.

      Pitää myös aina muistaa että hallitus on jo ostanut Saksasta Zyklon B:n valmistuslisenssin ja parasaikaa pelkästään kustannussyistä etsii sille Kiinasta sopimusvalmistajaa. Tämä tehdään ihan siltä varalta että lopullinen ratkaisu vallitsevaan massatyöttömyyteen on tarpeen toimeenpanna.

      ei vaiteskaan:
      Pitää siis aina muistaa että kaikki mitä siellä TYP:issä sanot kirjataan ylös, ja on kenties se ratkaiseva tekijä johon vedoten aikanaan sitten joittenkin toimesta päätetään mikä onkaan sinun työttömyytesi suhteen se paras ratkaisu sitten kun niin kutsuttu lopullinen ratkaisu vallitsevaan massatyöttömyyteen vuoden 1918 menetelmillä pannaan toimeen. Siis semmonen lopullinen ratkaisu johon liittyy runsaasti yhteislaukausten ääniä sorakuoppien suunnalta.

    • työpaikkademokratia

      Maailma on ajettu muutamien ahneuden seurauksena tilanteeseen, jossa 1% omistaa yhtä paljon kuin loput 99% yhteensä. Tämä on ahneuteen toimintansa perustavien suurfirmojen ja pankkien syy, ei tavallisen kansalaisen. Katsokaapa tämä: https://www.youtube.com/watch?v=IVd-zAXACrU

      Kuka meistä tietää, kauanko öljyvaroja riittää - luultavasti ei kovin kauan. Sen jälkeen tulee romahdus. Joudumme keskittymään hengissä pysymiseen. Ruoan kasvattaminen kotona ja paikallisesti on ainut tapa, jos ei sitten ajauduta täyteen fasistiseen diktatuuriin, jossa enemmistö on pakkotyöleireillä tekemässä orjatyötä rikkaalle yhdelle prosentille niukan ruokansa eteen.

      Kun maallamme vielä on varaa, meidän pitäisi keskittyä kouluttautumaan vihannesten ja muun syötävän kasvatuksessa ja käsittelyssä. Voisimme oppia kotieläinten hoitoa, juuston valmistusta, voin kirnuamista, tuohiesineiden tekoa, puusepän töitä, ompelua, yksinkertaisten pienten sähköä kehittävien tuulimyllyjen rakentamista, luonnostamme löytyvien kasvien käyttöä ruoaksi ja kuiduksi. Meidän pitäisi oppia tuntemaan kaikki syötävät sienemme, opetella kalastamaan, löytämään vesisuoni ja kaivamaan kaivo. Korjaamaan vanhaa, kierrättämään. Joudumme luultavasti piankin luopumaan pakastimista ja jääkaapeista, joten maakellarin rakentamistaitoa tarvitaan - ja oma piha, jossa sellaisen voi tehdä.

      Ihan aluksi voisi koota työttömiä työnhakijoita vapaaehtoispohjalta kasvattamaan omaa ruokaansa kaupungin tarjoamalla maatilalla. Toimintaan osallistuvien kesken jaettaisiin työt ja työn palkkiona saatu sato. Palkkaa ei maksettaisi, eikä tämä toiminta olisi uhkana työttömyysturvalle. Tämä olisi vain yksi keino, jolla valmistautuisimme omavaraisuuteen lähitulevaisuuden uhkakuvien toteutuessa. Tähän toimintaan ei aluksi osallistuisi kaikki, mutta pian sen arvon tajuaisi tyhmempikin. Tiesittekö, miten Kuuba ratkaisi ongelman, kun Neuvostoliitto hajosi eikä enää toimittanut öljyä Kuuballe? Siellä kehotettiin kansalaisia kasvattamaan ruokaa kaikilla joutomailla, katoilla, ruukuissa, puistoissa, tienvarsilla. Niin tehtiinkin, ja nyt siellä syödään lähiruokaa, puhdasta luomua, ja voidaan paremmin kuin ennen.

      Tarvitsemme Suomeenkin visionäärejä, valtiomiehiä, jotka uskaltavat kohdata tosiasiat ja toimia kansan hyväksi. Olemme saaneet tarpeeksemme korruptoituneista, ahneista poliitikoista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4709
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4290
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2800
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    7. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1635
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe