Minua ei vttu enää pussiteta

Ihan tavallinen

Olen niin hlvetin kyllästynyt siihen että vasenta kaistaa ylinopeutta ajavat estävät minun tasaisen vakkari päällä etenemisen laillista nopeutta ajaen. Joudun joka stanan päivä jumiin hitaamman ajoneuvon (esim. raskas kalusto) taakse kun yksi tai useampi ylinopeutta ajava estävät siirtymiseni vasemmalle kaistalle.

Tänään sitten päätin että siirryn tästä hetkestä eteenpäin tarpeeksi ajoissa vasemmalle kaistalle ohitukseen. Ei ole väliä vaikka vilkuttelette valoja tai kiemurtelette takanani, ohitukseni kestää sen mikä kestää. Jatkan nyt tällä uudella tyylilläni. Sitä saa mitä tilaa.

119

1225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäminäite

      Mistä olet saanut oikeuden ajaa muista piittaamatta. Ajoneuvon kuljettajan on sovitettava ajonopeutensa kulloiseenkin tilanteeseen.

      • kaistanvaraaja

        Ylinopeutta ei saa ajaa. Minäkin harrastan tällaista kaistan varausta motarilla. Kun edellä ajava rekka alkaa lähestyä perä edellä, niin vaihdan ajoissa vasemmalle kaistalle. Nopeuseroa on kuitenkin kesällä 40 km/h, joten ohitus ei kestä mahdottoman kauaa. Talvella pitää ottaa lyhyempi ennakko.


      • Minäsinäminäsinä

        Mistä olet saanut oikeuden ajaa muista piittaamatta.

        Ylinopeutta ajvat eivät selvästikkään piittaa muista. Mistä he ovat saaneet sen oikeuden, kysyn minä?


      • BMW Kusipää
        kaistanvaraaja kirjoitti:

        Ylinopeutta ei saa ajaa. Minäkin harrastan tällaista kaistan varausta motarilla. Kun edellä ajava rekka alkaa lähestyä perä edellä, niin vaihdan ajoissa vasemmalle kaistalle. Nopeuseroa on kuitenkin kesällä 40 km/h, joten ohitus ei kestä mahdottoman kauaa. Talvella pitää ottaa lyhyempi ennakko.

        No, minä ohitan ap ja sinun kalltaiset vasemman kaistan varailevat nysvärit oikealta puolelta.Sitä saa mitä tilaa! ;)


      • BMW Kusipää
        Minäsinäminäsinä kirjoitti:

        Mistä olet saanut oikeuden ajaa muista piittaamatta.

        Ylinopeutta ajvat eivät selvästikkään piittaa muista. Mistä he ovat saaneet sen oikeuden, kysyn minä?

        No minä vastaan - Luvan sain ostamalla BMW-merkkisen auton.Ja koska sinä ajat Toyotalla sinun kuuluukin ihmetellä ja kysellä.


      • kaistanvaraaja
        BMW Kusipää kirjoitti:

        No, minä ohitan ap ja sinun kalltaiset vasemman kaistan varailevat nysvärit oikealta puolelta.Sitä saa mitä tilaa! ;)

        Niin varmaan teetkin, mutta et silloin kun ohitan rekkaa. Ellet sitten pientareen kautta koukkaa :)


      • kaistanvaraaja
        BMW Kusipää kirjoitti:

        No minä vastaan - Luvan sain ostamalla BMW-merkkisen auton.Ja koska sinä ajat Toyotalla sinun kuuluukin ihmetellä ja kysellä.

        Vastaus on ainakin rehellinen. Pisteet siitä. Touhun oikeutuksesta en sitten sanokaan mitään.


      • Myös Autoilija

        Minua taas ottaa aivoon, kun aina joku hidas tulee eteen ja eivät siirry oikealle ja joudun pitkään ajaan heidän takana tai ohittamaan oikealta


      • siksi olet pelle
        Myös Autoilija kirjoitti:

        Minua taas ottaa aivoon, kun aina joku hidas tulee eteen ja eivät siirry oikealle ja joudun pitkään ajaan heidän takana tai ohittamaan oikealta

        Olet pelle, siksi sinun eteen tullaan.


      • minäminä

        Mistä olet saanut oikeuden ajaa muista piittaamatta. Ajoneuvon kuljettajan on noudatettava liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia, eikä keksiä itse omia kivakivasääntljään joita sitten "viisaana", jakelee näillä Suoli palstoilla.


      • tumpelot
        kaistanvaraaja kirjoitti:

        Ylinopeutta ei saa ajaa. Minäkin harrastan tällaista kaistan varausta motarilla. Kun edellä ajava rekka alkaa lähestyä perä edellä, niin vaihdan ajoissa vasemmalle kaistalle. Nopeuseroa on kuitenkin kesällä 40 km/h, joten ohitus ei kestä mahdottoman kauaa. Talvella pitää ottaa lyhyempi ennakko.

        Myöskään eteen ei saa tulla vasemmalle kaistalle, mikäli et ehdi ajoissa alta pois! On laissa kiellettyä estää tarpeetomasti liikennettä samalla vaarantaen useiden ihmisten henget! Ei ole sinun tehtäväsi valvoa kenenkään nopeuksia, vaan sitä tehtävää hoitaa poliisi.


      • Ön pyssejä
        siksi olet pelle kirjoitti:

        Olet pelle, siksi sinun eteen tullaan.

        Kyl pyssiinkin vöi jöytyä


      • ylivoima
        kaistanvaraaja kirjoitti:

        Niin varmaan teetkin, mutta et silloin kun ohitan rekkaa. Ellet sitten pientareen kautta koukkaa :)

        onpahan tullut tehtyä tuokin jippo - kiähkiähkiäh...


      • Loistokuski
        tumpelot kirjoitti:

        Myöskään eteen ei saa tulla vasemmalle kaistalle, mikäli et ehdi ajoissa alta pois! On laissa kiellettyä estää tarpeetomasti liikennettä samalla vaarantaen useiden ihmisten henget! Ei ole sinun tehtäväsi valvoa kenenkään nopeuksia, vaan sitä tehtävää hoitaa poliisi.

        "On laissa kiellettyä estää tarpeetomasti liikennettä samalla vaarantaen useiden ihmisten henget."

        On myös kielletty ajaa "ylinopeutta" joten tasoissa ollaan. Tulen edelleen eteen jos jatkat yli suurimman sallitun ajamista.


    • itsekkäät tulpaajat

      kaltaisiasi mulkkuja riittää ilman suakin ja paljon.
      Ensin maleksitaan oikealla kaistalla hissukseen ja sitten puikataan ohittajien väliin vaikka ajat paljon hitaammin ja letka joutuu jarruttelemaan ja liikenne vaarantuu.
      Toinen kuspäinen ryhmä on se joka ajaa vain vasenta kaistaa, vaikka takaa tulee nopeampia ja estää kaista juostavan kulun ja ihan vain siitä pelosta ettei pääse takaisin jos erehtyy menemään sille hitaampien oikealle kaistalle.
      Jos jokainen ottaisi päänsä perseestään ja mukauttaisi ajamisensa ja tekemisensä joustavasti vallitsevaan tilanteenseen, niin kaistojen vaihto ja ohittaminen sujuisi ilman ongelmia. Nyt jotkut harvar jurruttaa ohituskaistaa liian hitaasti ja kerää kilometrin pitkää letkaa perässään, vaikka oikealla kaistalla on tyhjää ja seuraava rekka näkyyvasta horisontissa.
      Kaikilla näille tunareille pitäisi saada pakollinen ajokurssi keski-euroopan teille missä asia ymmärretään ja annetaan välittömästi tilaa nopeammalle autolle ja tietenkin kurssin pitää maksaa itse rangaistuksena.

      • kaistanvaraaja

        Kuka puhui maleksimisesta? Jos ajan motarilla rajoitusten mukaista 120 km/h vauhtia ja joku tunkee vasemmalla kaistalla puskuriin siitä huolimatta, niin se on sen perässä tulijan ongelma. Ei minun.


      • Vakkari päällä
        kaistanvaraaja kirjoitti:

        Kuka puhui maleksimisesta? Jos ajan motarilla rajoitusten mukaista 120 km/h vauhtia ja joku tunkee vasemmalla kaistalla puskuriin siitä huolimatta, niin se on sen perässä tulijan ongelma. Ei minun.

        "Jos ajan motarilla rajoitusten mukaista 120 km/h vauhtia ja joku tunkee vasemmalla kaistalla puskuriin siitä huolimatta, niin se on sen perässä tulijan ongelma. Ei minun."

        Se on juuri näin. Jos ajaa rajoituksen mukaista vauhtia, niin ongelma on sillä peräpuskurin nuuskijalla.


      • Ei pakotusta
        Vakkari päällä kirjoitti:

        "Jos ajan motarilla rajoitusten mukaista 120 km/h vauhtia ja joku tunkee vasemmalla kaistalla puskuriin siitä huolimatta, niin se on sen perässä tulijan ongelma. Ei minun."

        Se on juuri näin. Jos ajaa rajoituksen mukaista vauhtia, niin ongelma on sillä peräpuskurin nuuskijalla.

        Autoilijoilla ei ole oikeutta ottaa poliisin okeuksia ja estää muuta liikennettä.
        Takana tulevalla ei ole myöskään oikeutta vaatia ohittavaa ajamaan ylinopeutta.
        Vasenta kaistaa ajavalla ohittajalla on laillinen oikeus suorittaa ohitus loppuun laillisella nopeudella vaikka ylinopeutta ajava olisikin takana.


      • Tarkistettu on
        kaistanvaraaja kirjoitti:

        Kuka puhui maleksimisesta? Jos ajan motarilla rajoitusten mukaista 120 km/h vauhtia ja joku tunkee vasemmalla kaistalla puskuriin siitä huolimatta, niin se on sen perässä tulijan ongelma. Ei minun.

        Oletko tarkistanut nopeusmittarisi, että todella ajat sitä 120 km/h. Itsellä mittari tarkistettu, sekä navista näkee todellisen nopeuden, niin monet tulee ohituskaistalla perä edellä vastaan. Useimmiten japanilais merkkiset autot.


      • Muuta Venäjälle urpo

        Olisiko siellä Keski-Euroopassa voimassa eri nopeusrajoitukset?
        Olisiko? Mietihän nyt.
        Muuta tuonne Mordoriin, siellä ei ainakaan YouTube videoiden mukaan
        oteta turhia paineita liikennesäännöistä eikä nopeusrajoituksista, väki ajelee silleen kun itsestä tuntuu "sujuvalta" ja keksii omat säännöt. Hyvin näyttää toimivan.


      • Kaistanvaraaja
        Tarkistettu on kirjoitti:

        Oletko tarkistanut nopeusmittarisi, että todella ajat sitä 120 km/h. Itsellä mittari tarkistettu, sekä navista näkee todellisen nopeuden, niin monet tulee ohituskaistalla perä edellä vastaan. Useimmiten japanilais merkkiset autot.

        Mittarivirhe on tarkistettu navigaattorista. Kun todellinen nopeus on 120, niin auton mittari näyttää jo 127. Pienemmissäkin nopeuksissa heittoa on melkein saman verran, vain kilometri-pari vähemmän. Kumma miten noin isoja eroja sallitaan. Nopeusmittarin pitäisi näyttää kilometrilleen oikein vähintään tuohon 120:een asti.


      • tumpelot
        kaistanvaraaja kirjoitti:

        Kuka puhui maleksimisesta? Jos ajan motarilla rajoitusten mukaista 120 km/h vauhtia ja joku tunkee vasemmalla kaistalla puskuriin siitä huolimatta, niin se on sen perässä tulijan ongelma. Ei minun.

        Mittarisi valehtelee, oletko ottanut tämän huomioon? Sillä ohituskaistalla olisi tarkoitus ohittaa ohitettava mahdollisimman ripeästi (nopeusrajoitusta toki noudatten) ja turvallisesti. Laissa on myös paljon muutakin kuin nopeusrajoitukset! Monet liikenteessä liikkujat eivät vain tunnu tuntevan mitään muuta lakia. Esimerkiksi ohituskaistalla tarpeeton viipyminen (liian pieni nopeusero ohitettavaan) on kiellettyä.


      • Kaistanvaraaja
        tumpelot kirjoitti:

        Mittarisi valehtelee, oletko ottanut tämän huomioon? Sillä ohituskaistalla olisi tarkoitus ohittaa ohitettava mahdollisimman ripeästi (nopeusrajoitusta toki noudatten) ja turvallisesti. Laissa on myös paljon muutakin kuin nopeusrajoitukset! Monet liikenteessä liikkujat eivät vain tunnu tuntevan mitään muuta lakia. Esimerkiksi ohituskaistalla tarpeeton viipyminen (liian pieni nopeusero ohitettavaan) on kiellettyä.

        Mittarivirhe on tarkistettu navigaattorista. Kun todellinen nopeus on 120, niin auton mittari näyttää jo 127. Pienemmissäkin nopeuksissa heittoa on melkein saman verran, vain kilometri-pari vähemmän. Kumma miten noin isoja eroja sallitaan. Nopeusmittarin pitäisi näyttää kilometrilleen oikein vähintään tuohon 120:een asti.


      • <<<<
        tumpelot kirjoitti:

        Mittarisi valehtelee, oletko ottanut tämän huomioon? Sillä ohituskaistalla olisi tarkoitus ohittaa ohitettava mahdollisimman ripeästi (nopeusrajoitusta toki noudatten) ja turvallisesti. Laissa on myös paljon muutakin kuin nopeusrajoitukset! Monet liikenteessä liikkujat eivät vain tunnu tuntevan mitään muuta lakia. Esimerkiksi ohituskaistalla tarpeeton viipyminen (liian pieni nopeusero ohitettavaan) on kiellettyä.

        Ohittaminen miten pienellä nopeuserolla hyvänsä on sinänsä sallittua.


      • <<<<
        Kaistanvaraaja kirjoitti:

        Mittarivirhe on tarkistettu navigaattorista. Kun todellinen nopeus on 120, niin auton mittari näyttää jo 127. Pienemmissäkin nopeuksissa heittoa on melkein saman verran, vain kilometri-pari vähemmän. Kumma miten noin isoja eroja sallitaan. Nopeusmittarin pitäisi näyttää kilometrilleen oikein vähintään tuohon 120:een asti.

        Tarkka nopeusmittari ei ole mahdollinen, koska renkaiden halkaisijoissa on eroja. Lain mukaan nopeusmittari ei saa näyttää vähemmän kuin oikea nopeus, joten tehtaalla ne on kalibroitu näyttämään selvästi liikaa.


      • jioö
        <<<< kirjoitti:

        Tarkka nopeusmittari ei ole mahdollinen, koska renkaiden halkaisijoissa on eroja. Lain mukaan nopeusmittari ei saa näyttää vähemmän kuin oikea nopeus, joten tehtaalla ne on kalibroitu näyttämään selvästi liikaa.

        > Tarkka nopeusmittari ei ole mahdollinen,

        Tarkka mikään mittari ei ole mahdollinen. Omassa henkilöautossani mittarin osoitus vaihtelee. Joskus se saattaa näyttää 10 km/h liikaa, joskus vähemmän, esim. 3 km/h liikaa. Koska tuo on jo merkittävä virhe, niin ajelenkin enimmäkseen sellaisella nopeudella, joka tuntuu hyvältä.


      • ----
        tumpelot kirjoitti:

        Mittarisi valehtelee, oletko ottanut tämän huomioon? Sillä ohituskaistalla olisi tarkoitus ohittaa ohitettava mahdollisimman ripeästi (nopeusrajoitusta toki noudatten) ja turvallisesti. Laissa on myös paljon muutakin kuin nopeusrajoitukset! Monet liikenteessä liikkujat eivät vain tunnu tuntevan mitään muuta lakia. Esimerkiksi ohituskaistalla tarpeeton viipyminen (liian pieni nopeusero ohitettavaan) on kiellettyä.

        Mittarivirhe tiedossa joten ei johdu siitä. Sitäpaitsi se ei vaikuta takaa tulevien ylinopeutta ajavien vauhtiin millään tavalla. Jos joku ei ymmärrä mittarin päälle, niin todennäköisesti ne ylinopeutta ajavat.


      • rajoitusten mukaan
        Tarkistettu on kirjoitti:

        Oletko tarkistanut nopeusmittarisi, että todella ajat sitä 120 km/h. Itsellä mittari tarkistettu, sekä navista näkee todellisen nopeuden, niin monet tulee ohituskaistalla perä edellä vastaan. Useimmiten japanilais merkkiset autot.

        Pari km/h ylinopeutta voi mittarin mukaan mennä, että todellinen nopeus pysyy alle rajoituksen. Ihan hyvin voi ajaa vaikka 5km/h alle rajoituksen. Tai 10km/h, tai noudattaa auton mittarin näyttämää. Se on vain noin 10% hitaampaa ajamista moottoritiellä. Siinä ei ole mitään kiellettyä ajaa hieman alle rajoituksen, mutta rajoituksen ylittäminen on yksiselitteisesti kiellettyä kaikissa olosuhteissa. Oli ylitys sitten pieni 1km/h tai suuri 100km/h.


    • Hieno esimerkki minä-minä ajattelusta. Oikein mallikasta joustamattomuutta ja muista välittämättömyyttä. "Mitä väliä yleisellä sujuvuudella, kunhan minä en joudu nopeuttani nostamaan tai tiputtamaan!".

      Itsekin ajelen pitkälti vakkari päällä. Joskus kaltaisesi tapaukset toki tunkevat hitaammin eteen, jolloin joudun hidastamaan. Joskus taas minulle tulee ohitustarve juuri kun takaa tulee joku nopeampi, jolloin joudun kiihdyttämään (tai hidastamaan, tilanteesta riippuen). En kuitenkaan lähde ehdoin tahdoin sotkemaan tilannetta ja vaarantamaan liikennettä vain saadakseni itsekkäästi jatkaa omaa ajoani.

      Kaltaisistasi muuten mennään yleensä oikealta ohi. Ja siinä vaiheessa se kaasupoljinkin tuppaa löytymään. :)

      • olen tärkein

        Jep. Vain mulkku ajattelee, että roikkumalla vasemmalla kaistalla ylinopeutta ajaen saa etuajo-oikeuden, ja kaikkien muiden on taattava vapaa tila. Ja jos joku tätä oikeutta liikennesääntöjä noudattamalla rikkoo, niin kyseessähän on nysväri ja kotipoliisi ja minäminä-kuski ja liikenteen haittaaja ja lammas ja kusipää. Ja varmaan runkkarikin.


      • Samaa paskaa ...

        "Hieno esimerkki minä-minä ajattelusta. "

        Yhtä hieno esimerkki on ylinopeutta ajva minun pitää mnennä asenteella liikkeellä olevat. Tasoissa siis ollaan.


      • Samaa paskaa ... kirjoitti:

        "Hieno esimerkki minä-minä ajattelusta. "

        Yhtä hieno esimerkki on ylinopeutta ajva minun pitää mnennä asenteella liikkeellä olevat. Tasoissa siis ollaan.

        No ei. Katsos kun hitaampi häiritsee nopeampia, mutta nopeammat eivät häiritse hitaampia.


      • Lainrikkoja odottaa!
        The_Rat kirjoitti:

        No ei. Katsos kun hitaampi häiritsee nopeampia, mutta nopeammat eivät häiritse hitaampia.

        Osaatko ajatella/ymmärrätkö tilannetta jossa oikeanpuoleisella kaistalla jonossa NOPEUSRAJOITUSTA NOUDATTAVA kuljettaja siirtyy vasemmalle kaistalle ohittaakseen edellään ajavaa jolloin vasenta kaistaa takaa tuleva REILUA YLINOPEUTTA ajava ilmestyy hitaamman ohittajan taakse niin ettei hitaampi kuljettaja ole voinut nähdä(esim.oikealle kaartuva mutka) takaa kovaa vauhtia tulevaa? Kumpi silloin on tehnyt "väärin" tai aiheuttanut "ongelman? Reilua ylinopeutta ajava vai laillista nopeutta ajava hitaampaa ohittava kuljettaja? Millä perusteella ylinopeutta ajava joutuu lainnäkökulmasta hitaamman HÄIRITSEMÄKSI ei ole voinut nähdä takaatulevaa?


      • Rotta on trolli
        Lainrikkoja odottaa! kirjoitti:

        Osaatko ajatella/ymmärrätkö tilannetta jossa oikeanpuoleisella kaistalla jonossa NOPEUSRAJOITUSTA NOUDATTAVA kuljettaja siirtyy vasemmalle kaistalle ohittaakseen edellään ajavaa jolloin vasenta kaistaa takaa tuleva REILUA YLINOPEUTTA ajava ilmestyy hitaamman ohittajan taakse niin ettei hitaampi kuljettaja ole voinut nähdä(esim.oikealle kaartuva mutka) takaa kovaa vauhtia tulevaa? Kumpi silloin on tehnyt "väärin" tai aiheuttanut "ongelman? Reilua ylinopeutta ajava vai laillista nopeutta ajava hitaampaa ohittava kuljettaja? Millä perusteella ylinopeutta ajava joutuu lainnäkökulmasta hitaamman HÄIRITSEMÄKSI ei ole voinut nähdä takaatulevaa?

        Toi oli rotalle liian vaikeaa. Eikä tietenkään nopeammat ylinopeutta ajavat häiritse ketään.


      • vastuu sinullakin
        Lainrikkoja odottaa! kirjoitti:

        Osaatko ajatella/ymmärrätkö tilannetta jossa oikeanpuoleisella kaistalla jonossa NOPEUSRAJOITUSTA NOUDATTAVA kuljettaja siirtyy vasemmalle kaistalle ohittaakseen edellään ajavaa jolloin vasenta kaistaa takaa tuleva REILUA YLINOPEUTTA ajava ilmestyy hitaamman ohittajan taakse niin ettei hitaampi kuljettaja ole voinut nähdä(esim.oikealle kaartuva mutka) takaa kovaa vauhtia tulevaa? Kumpi silloin on tehnyt "väärin" tai aiheuttanut "ongelman? Reilua ylinopeutta ajava vai laillista nopeutta ajava hitaampaa ohittava kuljettaja? Millä perusteella ylinopeutta ajava joutuu lainnäkökulmasta hitaamman HÄIRITSEMÄKSI ei ole voinut nähdä takaatulevaa?

        "hitaampi kuljettaja ole voinut nähdä(esim.oikealle kaartuva mutka) takaa kovaa vauhtia tulevaa? "
        Ohitukseen ei saa lähteä, jos ei näe että ohituskaista on vapaa kyllä kaistan vaihtaja on tässä syyllinen, Älä vaan missään nimessä erehdy Keski-Eurooppaan autobahnalle tuolla asenteella silloin ei tarvitse enää internetissä todistella typeryyttään.


      • Pussiin vaan

        "Kaltaisistasi muuten mennään yleensä oikealta ohi. Ja siinä vaiheessa se kaasupoljinkin tuppaa löytymään."

        Näin pitääkin toimia. Jos joku tyyppi ei malta pysyä jonossa ja odottaa omaa vuoroaan vaan lähtee oikealta ohittamaan, kaasua pitää painaa sen verran, että tämä jää oikealle kaistalle pussiin.

        Siinä oikein huomaa miten oikealta ohitusta yrittäneen raivo kasvaa. Tällainen raivopää ei yleensä tajua omassa ajotavassaan olevan mätää, vaan vika on aina kaikissa muissa.


      • Lainrikkoja odottaa! kirjoitti:

        Osaatko ajatella/ymmärrätkö tilannetta jossa oikeanpuoleisella kaistalla jonossa NOPEUSRAJOITUSTA NOUDATTAVA kuljettaja siirtyy vasemmalle kaistalle ohittaakseen edellään ajavaa jolloin vasenta kaistaa takaa tuleva REILUA YLINOPEUTTA ajava ilmestyy hitaamman ohittajan taakse niin ettei hitaampi kuljettaja ole voinut nähdä(esim.oikealle kaartuva mutka) takaa kovaa vauhtia tulevaa? Kumpi silloin on tehnyt "väärin" tai aiheuttanut "ongelman? Reilua ylinopeutta ajava vai laillista nopeutta ajava hitaampaa ohittava kuljettaja? Millä perusteella ylinopeutta ajava joutuu lainnäkökulmasta hitaamman HÄIRITSEMÄKSI ei ole voinut nähdä takaatulevaa?

        Osaan kuvitella.

        Väärin on tehnyt ainakin se ylinopeutta ajava, mikäli asiaa tarkastellaan lain näkökulmasta. Se, onko ohitukseen lähtevä tehnyt myöskin virheen lakiteknisesti riippuu tilanteesta, tuosta tekstistä sitä ei yksiselitteisesti voi päätellä.

        Mutta jopa kuvaamassasi tlanteessa: hitaampi häiritsee nopeampaa, mutta nopeampi ei häiritse hitaampaa.


      • Pussiin vaan kirjoitti:

        "Kaltaisistasi muuten mennään yleensä oikealta ohi. Ja siinä vaiheessa se kaasupoljinkin tuppaa löytymään."

        Näin pitääkin toimia. Jos joku tyyppi ei malta pysyä jonossa ja odottaa omaa vuoroaan vaan lähtee oikealta ohittamaan, kaasua pitää painaa sen verran, että tämä jää oikealle kaistalle pussiin.

        Siinä oikein huomaa miten oikealta ohitusta yrittäneen raivo kasvaa. Tällainen raivopää ei yleensä tajua omassa ajotavassaan olevan mätää, vaan vika on aina kaikissa muissa.

        Eli tärkeintä onkin estää muiden etenemistä, vaikka siitä olisi itselle haittaa. Muita auttaakseen ei toki voi kiihdyttää, mutta jos siitä jotain haittaa olisi, niin sitten voi vähän bensaakin kuluttaa.

        Terve asenne sinulla.


      • trollfeeder
        The_Rat kirjoitti:

        Osaan kuvitella.

        Väärin on tehnyt ainakin se ylinopeutta ajava, mikäli asiaa tarkastellaan lain näkökulmasta. Se, onko ohitukseen lähtevä tehnyt myöskin virheen lakiteknisesti riippuu tilanteesta, tuosta tekstistä sitä ei yksiselitteisesti voi päätellä.

        Mutta jopa kuvaamassasi tlanteessa: hitaampi häiritsee nopeampaa, mutta nopeampi ei häiritse hitaampaa.

        Nopeampi aiheuttaa sen haitatuksi tulemisensa ihan itse ja pienellä ajatustyöllä löytyy yksinkertainen keino välttää se haitatuksi tuleminen.

        Vastaan tähän koska tiedän miten tärkeää sinulle on saada tällainen vastaus.


      • trollfeeder kirjoitti:

        Nopeampi aiheuttaa sen haitatuksi tulemisensa ihan itse ja pienellä ajatustyöllä löytyy yksinkertainen keino välttää se haitatuksi tuleminen.

        Vastaan tähän koska tiedän miten tärkeää sinulle on saada tällainen vastaus.

        > Nopeampi aiheuttaa sen haitatuksi tulemisensa ihan itse ja
        > pienellä ajatustyöllä löytyy yksinkertainen keino välttää se
        > haitatuksi tuleminen

        Kerro toki, kun minulle ei ihan pienellä ajatustyöllä selviä aukea...

        Joo, voi toki ohittaa penkan puolelta, mutta siitäkin joku varmaan suuttuisi.


      • trollfeeder
        The_Rat kirjoitti:

        > Nopeampi aiheuttaa sen haitatuksi tulemisensa ihan itse ja
        > pienellä ajatustyöllä löytyy yksinkertainen keino välttää se
        > haitatuksi tuleminen

        Kerro toki, kun minulle ei ihan pienellä ajatustyöllä selviä aukea...

        Joo, voi toki ohittaa penkan puolelta, mutta siitäkin joku varmaan suuttuisi.

        Annan vihjeen. Nilkka.


      • trollfeeder kirjoitti:

        Annan vihjeen. Nilkka.

        Ah, siis pitäisi ajaa lujempaa, että ehtisi ohi ennen kuin toinen tunkee eteen? Mutta ei se tässä tilanteessa kyllä olisi auttanut.


      • trollfeeder
        The_Rat kirjoitti:

        Ah, siis pitäisi ajaa lujempaa, että ehtisi ohi ennen kuin toinen tunkee eteen? Mutta ei se tässä tilanteessa kyllä olisi auttanut.

        Ei. Mutta jäljillä olet jo!

        Mitä uskoo yleisö? Yllättääkö rotta meidät kaikki ja tietää oikean vastauksen?

        (tai siis kaikki tietää että kyllä se tietää, mutta onko siitä myöntämään se?)


      • trollfeeder kirjoitti:

        Ei. Mutta jäljillä olet jo!

        Mitä uskoo yleisö? Yllättääkö rotta meidät kaikki ja tietää oikean vastauksen?

        (tai siis kaikki tietää että kyllä se tietää, mutta onko siitä myöntämään se?)

        Valitan, en ihan aikuisten oikeasti keksi yhtään tapaa, jolla tuossa välttää helposti hidastumisen aiheuttaman haitan.

        Kerro toki, jos olet niin nerokas että sen keksit. Sen takia näitä ideoita tälläkin foorumilla pyritään jakamaan, että maailmasta tulisi vähän parempi paikka.


      • trollfeeder
        The_Rat kirjoitti:

        Valitan, en ihan aikuisten oikeasti keksi yhtään tapaa, jolla tuossa välttää helposti hidastumisen aiheuttaman haitan.

        Kerro toki, jos olet niin nerokas että sen keksit. Sen takia näitä ideoita tälläkin foorumilla pyritään jakamaan, että maailmasta tulisi vähän parempi paikka.

        Todennäköisesti olet ainoa, joka ei osaa. Olkoon sitten niin.


      • Seppo Taalasmaa
        The_Rat kirjoitti:

        Eli tärkeintä onkin estää muiden etenemistä, vaikka siitä olisi itselle haittaa. Muita auttaakseen ei toki voi kiihdyttää, mutta jos siitä jotain haittaa olisi, niin sitten voi vähän bensaakin kuluttaa.

        Terve asenne sinulla.

        Asenteesta ja polttoaineen kulutuksesta. Mitä jos ajaisit hetkisen samaa vauhtia kuin rekat, 80-90 km/h. Et ole kenenkään tien tukkona eikä tarvitse ohittaa ketään. Polttoainettakin säästyy.

        Tai toisaalta, ajatteletko että se pelkkä kiihdytys vie polttoainetta. Miten ilmanvastus vauhdissa 120 km/h tai 90 km/h? Lisätään tähän vielä kuljettajan ajotapa...


      • tumpelot
        Lainrikkoja odottaa! kirjoitti:

        Osaatko ajatella/ymmärrätkö tilannetta jossa oikeanpuoleisella kaistalla jonossa NOPEUSRAJOITUSTA NOUDATTAVA kuljettaja siirtyy vasemmalle kaistalle ohittaakseen edellään ajavaa jolloin vasenta kaistaa takaa tuleva REILUA YLINOPEUTTA ajava ilmestyy hitaamman ohittajan taakse niin ettei hitaampi kuljettaja ole voinut nähdä(esim.oikealle kaartuva mutka) takaa kovaa vauhtia tulevaa? Kumpi silloin on tehnyt "väärin" tai aiheuttanut "ongelman? Reilua ylinopeutta ajava vai laillista nopeutta ajava hitaampaa ohittava kuljettaja? Millä perusteella ylinopeutta ajava joutuu lainnäkökulmasta hitaamman HÄIRITSEMÄKSI ei ole voinut nähdä takaatulevaa?

        Jos aistisi ja reaktiokykysi ovat tuolla tasolla, et kuulu auton rattiin enää!


      • pesticides

        onneksi löytyy rotanmyrkkyä kaupasta


      • Samaa paskaa ...
        The_Rat kirjoitti:

        No ei. Katsos kun hitaampi häiritsee nopeampia, mutta nopeammat eivät häiritse hitaampia.

        "Katsos kun hitaampi häiritsee nopeampia, mutta nopeammat eivät häiritse hitaampia."

        Juurihan on tässäkin ketjussa todettu että myös nopeammat häiritsevät hitaampia. Jos tämä ei mene jakeluun, niin voi voi.


      • Samaa paskaa ... kirjoitti:

        "Katsos kun hitaampi häiritsee nopeampia, mutta nopeammat eivät häiritse hitaampia."

        Juurihan on tässäkin ketjussa todettu että myös nopeammat häiritsevät hitaampia. Jos tämä ei mene jakeluun, niin voi voi.

        Ei, vaan se joka ajaa viereisellä kaistalla häiritsee kaistanvaihtajaa. Onneksi tässä tapauksessa viereistä kaistaa ajava ajaisi nopeammin kuin halukas kaistanvaihtaja, joten kaistalle tulee ihan kohta tilaa. Jos tuo viereistä kaistaa ajava ajaisi samalla nopeudella, niin sitten se häiritsisi paljon enemmän.

        Siis: nopeuserosta on hyötyä, ei haittaa.

        Jos tämä ei mene jakeluun, niin voi voi.


    • diipadaii

      Pisteet aloittajalle. Ulosanti saisi tosin olla seesteisempää.
      Rotta sai kyllä nyt miinuspisteitä, mikäli oikein ymmärsin.

      • Rotan neroutta

        Rotan mielestä sääntöjä rikkovalla on etuoikeus suorittaa ja ja jatkaa sääntöjen rikkomista ja muiden on väistettävä. Liikennerikkomusta suorittavan estäminen on väärin, niin väärin! Esim. suuri ylinopeus tekee kaikista muista hitaamminajavista syyllisiä ylinopeutta ajavan estämiseen.


      • tumpelot
        Rotan neroutta kirjoitti:

        Rotan mielestä sääntöjä rikkovalla on etuoikeus suorittaa ja ja jatkaa sääntöjen rikkomista ja muiden on väistettävä. Liikennerikkomusta suorittavan estäminen on väärin, niin väärin! Esim. suuri ylinopeus tekee kaikista muista hitaamminajavista syyllisiä ylinopeutta ajavan estämiseen.

        Oletko mahdollisesti selvillä mistään muista liikennesännöistä, kuin nopeusrajoitukset? Esimerkiksi eteen tunkeminen ohituskaistalle on laissa kiellettyä!


      • Heh...
        tumpelot kirjoitti:

        Oletko mahdollisesti selvillä mistään muista liikennesännöistä, kuin nopeusrajoitukset? Esimerkiksi eteen tunkeminen ohituskaistalle on laissa kiellettyä!

        Niin on myös ylinopeuden ajaminen, uuno!


    • täytekommenti

      Liikennesääntöjen noudattamisen valvonnasta vastaa ministeri Räsänen (kd). Ministeri Henriksson (rkp) puolestaan valvoo että tuomiot ovat mahdollisimman liberaalit eli lievät. Vaaleissa 2015 voi vaihtaa vastuuhenkilöt jos kokee että "hanuriheikkien munajunat" ovat vaarallisia.

      Valitettavasti vaan viidakon säännöt pätevät, eikä ketjukolariin osallistumisesta saa edes ehdollista tuomiota. Peräänajotilanteessa selvitetään kumman vakuutus korvaa, ei tuomita rikokseen syyllistynyttä.

      Eihän ylinopeudesta sakoteta siksi että se on poliisikonstaapelin mielestä kivaa, vaan siksi ettei tapahtuisi kolareita ja jos kaikesta huolimatta törmäys tapahtuu niin seuraamukset olisivat lievät.

    • wedxewdww

      Huomasin sinut varmaan länsiväylällä eilen, meinasin että pitäskö jaksaa
      ottaa videokuvaa oikein mutta olkoot. Helsingin suuntaan espoossa, tietyömaan kohdalla suomenojalla otti vasemman kaistan ja ajeli sitä sitten tapiolaan saakka ilman etti ohitti ketään. Ajoin itse koko ajan samalla nopeudella oikealla kaistalla noin 81-85km/h.

      Ihailen sinua.

      • a.p.

        Oli joku toinen. Minä ajan vasemmalla kaistalla vain ohitustilanteessa. Tosin kuin monet muut kuvailmeasi ääliöt. Ylinopeutta ajvat ajavat sitäpaitsi lähes jatkuvasti vasemmalla kaistalla aamu- ja iltaruuhkissa.


      • Kaistanvaraaja

        Länsiväylä on moottoritie ja jos motarin opasteet ovat kaistojen yläpuolella, niin silloin kaistan saa valita vapaasti.

        Tekniikan Maailma 9/2007, Kaista-ajon kaikki kiemurat:
        http://tekniikanmaailma.fi/arkisto/lehtiarkisto?HaeNumero2=true&number=9&year=2007

        "Moottori- ja moottoriliikenneteillä
        ajokaistan valinta onkin sitten kokonaan
        toinen juttu. Oikeanpuoleisen
        – vapaan – ajokaistan käyttämistä ei
        suositella, vaan käsketään. Kysymyksessä
        on ihan oikea käyttöpakko. Siihen
        on kuitenkin kaksi poikkeusta,
        ruuhkatilanne ja opastusmerkit.

        Ensimmäisessä poikkeuksessa oikea
        ajokaista ei ole lain sanonnan
        mukaisesti vapaa, koska siellä on jono.
        Jono taas määritellään lain esitöissä
        tilanteeksi, jossa ”peräkkäin
        etenevien ajoneuvojen nopeudet
        ovat riippuvaisia toisistaan”. Sitä ei
        kerrota, kuinka monta ajoneuvoa tarvitaan
        jono-käsitteen syntymiseen.

        Toisen poikkeuksen oikeanpuoleisen
        kaistan käyttöpakkoon muodostaa
        opastusmerkeillä aikaansaatu
        tilanne. Jos ajokaistat osoitetaan
        opastusmerkein kukin tietylle liikennesuunnalle,
        kuljettaja saa käyttää
        ”olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen
        parhaiten soveltuvaa ajokaistaa”. Liikenteen
        määrällä ei tällöin ole merkitystä.

        Sanonta ”kukin tietylle liikennesuunnalle”
        ei merkitse ainoastaan sellaista
        tilannetta, jossa kaikkien kaistoilla
        päällä olevissa opastusmerkissä
        on kirjoitettuna eri liikennesuunta.
        Sanonta tarkoitta myös sellaista
        tilannetta, jossa kaikissa kolmessa
        rinnakkaisessa opastusmerkissä voi
        lukea sama kohde."


    • Miksi?

      Joo, samaa olen ihmetellyt. Täällä aina sanotaan että hitaammin ajavan pitää ottaa muut huomioon ja jäädä rekan perään odottelemaan vasemman kaistan vapautumista. Miksi sama velvollisuus muiden huomioimiseen ei päde vasemmalla kaistalla ajaviin?

      Kun huomaa, että oikealla kaistalla ajavan edessä rekka lähestyy, miksi ei voi polkaista kaasua niin, että ehtii ohi ennen kuin oikealla kaistalla ajava joutuu jarruttamaan vaan jäädään rinnalle kaiveleen persettä? Miksi vasemman kaistan letkassa vedetään välit kiinni, niin että kaistan vaihto ei onnistu, vaikka oikean kaistan kulkijan päästäminen rekan ohitukseen ei hidastaisi omaa matkaa ollenkaan?

      Luulen, että toi kilometrikaupalla vasemmalla kaistalla roikkuminen ja pitkän letkan hinaaminen johtuu hyvin pitkälti juuri siitä, että kaistan vaihdosta on tehty niin vaikeaa. Jos oikealta pääsisi sujuvasti mukaan vasemman kaistan letkaan kun tulee tarve ohittaa, sieltä väistettäisiin takaisin oikealle helpommin. Nyt kun vasemmalla ajavat pussittavat sen oikealle väistäneen seuraavan rekan perään niin porukka ei kovin lyhyeen väliin väistä, vaan omasta paikasta vasemman kaistan letkassa pidetään kiinni.

      Ja tossa kun joku otti puheeksi Keski-Euroopan tiet, niin siellä tehdään tilaa jonoon kun laittaa vilkun päälle merkiksi aikeesta vaihtaa kaistaa, myös moottoritiellä. Suomalaisella moottoritiellä vedetään ne entisestäänkin lyhyet välit kiinni asenteella "Vittu, mun eteen et ainakaan tule".

    • sakkoo on tullu

      Mä vedän tuollaista tulppanaolijaa turpaan. Olen näin tehnykkin muutaman kerran joista viimeisin on parhaillaan menossa rosikseen. Joka kerta oon joutunu maksaan mutta, joka kerta on ollut sen arvoista.

      • :-D

        Kellään ei ole mitään syytä epäillä tarinaasi ollenkaan.


      • Hirulainen isottelee

        "sakkoo on tullu" vedäkin kunnolla jos tavataan, että omilla jaloilla pääset pois.


      • tulppa-toyota

        Miten ajattelit lyödä jos en pysädy? Huidot ikkunasta 95:n vauhdissa?


      • Niivvarmaa

      • asekin mukana,

        Hoh hoijaa et ole vielä tavannut minua,kerro missä ajelet,niin otetaan matsi,sakkoo tulee,eli sinusta sakkaa,


      • asia selvä
        asekin mukana, kirjoitti:

        Hoh hoijaa et ole vielä tavannut minua,kerro missä ajelet,niin otetaan matsi,sakkoo tulee,eli sinusta sakkaa,

        "asekin mukana."
        Ahaa tuo selittää paljon.
        Eikös teikäläiset yleensä ajele suht rauhallisesti?
        Parkkeeraaminen tuottaa enemmän ongelmia, tosin
        lähinnä muille.


      • ...
        :-D kirjoitti:

        Kellään ei ole mitään syytä epäillä tarinaasi ollenkaan.

        Ainoa mitä toi "sakkoo on tullu" kaveri on vetänyt, on kuivat.


    • jos ajaa motarilla

      Jos ajan motarilla 120-125 kmh vakkarilla ja ajan ohi hitaammista niin miksi audilla ja muilla elvistelijöillä on oikeus tulla metrin päähän puskurista "painostamaan"?.

      TOISINSANOEN SIIS, PALJONKO NÄILLÄ ERÄILLÄ MERKEILLÄ AJAVILLA ON OIKEUS AJAA JATKUVAA YLINOPEUTTA KUN ASIAA EI KERRAN TUNNU KUKAAN PUUTTUVAN VUODESTA TOISEEN?

      ALAN VÄLITTÖMÄSTI AJAMAAN ITSEKIN YHTÄ PALJON YLINOPEUTTA KUN VAAN ASIALLE SAADAAN VIRALLINEN VAHVISTUS. VOISIKO JOKU VIISAS PÄÄTTÄJÄ KENTIES VASTATA NIIN VUOSIA PIINANNUT EPÄSELVYYS LOPPUISI SUOMEN MAANTEILLÄ..!

      • Kateus on sairautta

        Ei kannattaisi HUUTAA vaikka itse ajaisikin näillä lusmumerkeillä ja kaikki muut tuntuu elvistelijöiltä. Ratin takana istuu merkistä riippumatta hyvinkin erilaisia ihmisiä joilla on tarve liikkua paikasta toiseen. Kannattaa käydä ulkomailla ajelemassa niin näkee hiukan lisää noita "elvistelijöitä" joilla on vielä enemmän elvisteltävää suomalaiselle reppanalle.


      • ssssssssss-

        Monella kalliimilla autoilla ajavilla on heikko itsetunto.


      • 3+3

        Sakkoraja on 11km/h todellista tutkan/gps:n näyttämää nopeutta.
        6-10km/h ylityksestä voi saada huomautuksen.

        Sakkorajasta tiedotettiin 5v sitten hyvinkin laajasti. Oli kaikissa tv uutisissa, lehdissä ja netissä. Silti suurin osa autoilijoista ei tunnu tietävän siitä mitään. Osa jopa kuvittelee 10% säännön olevan olemassa.


      • Karvas totuus
        ssssssssss- kirjoitti:

        Monella kalliimilla autoilla ajavilla on heikko itsetunto.

        "Monella kalliimilla autoilla ajavilla on heikko itsetunto. "
        Olisiko pelkästään halu ja varaa ajaa haluamallaan autolla. Turha on yrittää lohduttaa omaa heikkoa itsetuntoaan lapsellisilla harhakuvitelmilla. muiden itsetunnoista.


      • Mersukuski
        Karvas totuus kirjoitti:

        "Monella kalliimilla autoilla ajavilla on heikko itsetunto. "
        Olisiko pelkästään halu ja varaa ajaa haluamallaan autolla. Turha on yrittää lohduttaa omaa heikkoa itsetuntoaan lapsellisilla harhakuvitelmilla. muiden itsetunnoista.

        Halu varmaankin joo, oikeutta kuitenkaan ei. Liikenteessä näyttää vaan siltä että ne pahimmat tunarit ajaa ikävän usein näillä ns. "premium" autoilla.
        On siinäkin käsite... Paras auto on se joka ei aiheuteta vaaratilannetta.


      • Theo2013

        Huuda vaan,sain eilen motarilla perseeseeen Audin jouluvaloineen noin 130km/h,otin oikean kaistan niin se hävisi menojaan varmaan kahtasataa.Oli muutaman kymmenen kilometrin päässä meille tulppana kun ei uskaltanut ohittaa kolmen rekan letkaa,mutta minä uskalsin ja olin huoltiksella jo kahvilla kun pukuherra kerkesi tankkaamaan,en viittinyt mainita mitään vapaan kaistan kaaharista saapahan edes joskus karstat koneesta ja öljytkin kuulemma tuosta malista.


      • kaksipyörästelijä
        Mersukuski kirjoitti:

        Halu varmaankin joo, oikeutta kuitenkaan ei. Liikenteessä näyttää vaan siltä että ne pahimmat tunarit ajaa ikävän usein näillä ns. "premium" autoilla.
        On siinäkin käsite... Paras auto on se joka ei aiheuteta vaaratilannetta.

        Näkyy yllättävän paljon myös näitä hölmöileviä Skoda kuskeja, jotka kuvittelevat ajavansa jollain, jota premiumiksikin omistajiensa keskuudessa kutsutaan. Kadehdittavaa eikös vain?


      • Ookkonna luuseri?
        3+3 kirjoitti:

        Sakkoraja on 11km/h todellista tutkan/gps:n näyttämää nopeutta.
        6-10km/h ylityksestä voi saada huomautuksen.

        Sakkorajasta tiedotettiin 5v sitten hyvinkin laajasti. Oli kaikissa tv uutisissa, lehdissä ja netissä. Silti suurin osa autoilijoista ei tunnu tietävän siitä mitään. Osa jopa kuvittelee 10% säännön olevan olemassa.

        "Sakkoraja on 11km/h todellista tutkan/gps:n näyttämää nopeutta.
        6-10km/h ylityksestä voi saada huomautuksen."

        Entäs sitten. Minä en valitse ajonopeuttani sakkojen pelon vuoksi, vaan ihan jostain muusta syystä. Jos ei osaa arvata mikä se voisi olla, kehotan siirtymään jalankulkijaksi.


    • Turha hosua

      Näinhän se hoituu, kun seuraa peilejä ja varautuu edessä olevan ohitukseen ajoissa. Muutenkin on hyvä näkyä ohitettavan peilissä riittävän ajoissa, että mitään yllättäviä äkkinäisiä kaistanvaihtoja ei tarvitse säikkyä.
      Moottoritiellä poukkoilevat niin nopeudessa kuin kaistanvaihdossa aiheuttavat turhaa pusiittamista ja yllätystilanteita.

    • suvujuus

      Tuollaisten Rotan tyyppisten kuskien mielestä sujuvuus liikenteessä tarkoittaa sitä, että muut väistävät.
      Valitettavasti tällä tavalla ajattelevia itsekkäitä tyyppejä on nykyään liikenteessä aika paljon.

      • Tarkoitit varmaankin aloittajaa? Minä pyrin aina tekemään tilaa muille, mikäli liikenne kokonaisuutena ei siitä häiriinny.


      • ohoo
        The_Rat kirjoitti:

        Tarkoitit varmaankin aloittajaa? Minä pyrin aina tekemään tilaa muille, mikäli liikenne kokonaisuutena ei siitä häiriinny.

        valehteleekin vielä kaiken muun asennevammaisuutensa lisäksi. Jos kaikki olisivat vaan välittämättä tuosta rotasta. Jätätte lukematta, huomiotta ja vastaamatta. Palsta siistiytyy paljon.


    • Järjestät hirvittäviä vaaratilanteita jos motarilla ajat ohituskaistaa 120km/h koska muut ajavat 150-200km/h.Minä en koskaan uskalla lähteä ohittamaan koska en halua että joku törmää jollain vautihirmulla perää..

    • ....................

      Mene äläkä nysvää !!!!

    • ammattikuljettaja*

      Näin ammattikuskin silmin, niin pelle on se, joka käyttää vakkaria, koska se kertoo ajatusmaailman jäykkyydestä ja jalkovälissä olevan nysävaihden kepin löysyydestä.
      Ne joilla aivot ja muut pelit toimivat, painava tarvittaessa kaasupolkimen pohjaan ja avajat ohi vauhdilla, ei nysväten. Siis lyhyesti: Vakionopeus säädin, hidas aivotoiminta, minä olen oikeassa asenne, ajan nopeusrajoitusten mukaan, pelkään poliisia ja muut vastaavat ominaisuudet kuskissa tekevät siitä hitaan nysvärri pellen, joka tukkii vasemman kaistan.

      • tarve liikkua

        Luulisi "ammattikuljettajan " osaavan käyttää vakionopeudensäätäjää ja ymmärtävän nykyaikaisen laitteen toiminnan. Vakionopeuden säädinhän ei estä painamasta kaasua tarvittaessa ja useinhan niin joutuu tekmäänkin kun ohitettava painaa kaasua rinnalla. Joskus tietysti ohitettavan kiusanteko saa pienen pirun toimimaan ja halu pussitaa käy ylivoimaiseksi.
        Yhteispelillä liikenne sujuu hyvin, kun jättä nuo merkkivihaajat, kotipoliisit ja muut pervot omaan arvoonsa eikä provosoidu


    • Pussi umpeen

      Aina kun näen aloittajan kaltaien kusipään niin pussi umpeen vaan. Siellähän tiiraat.

    • moccaaja

      Motarin vasen kaista on ohittamista varten ja nopeusrajoitukset noudattamista varten.

      Vielä kun muistaa ajaa muutenkin turvallisesti ja varautua esim. edellämenevän auton nopeaan pysähtymiseen, niin eiköhän se homma suju liukkaallakin. Poliisiautoja sais olla liikkeellä paljon enemmän, kummasti rauhoittaa heikkohermoisia ja pätemisen tarpeissa olevia....

      • on pop

        Juuri näin. Kumma kun joillakin on heti ongelma kun toinen ohittaa niin kuin laissa on sallittu. Näillä samoilla kavereilla tuntuu myös turvaväli olevan vieras käsite. Kuten myös muun liikenteen huomiointi. Ja nopeusrajoitukset. Ja järki.


      • Se fixumpi mies

        "Motarin vasen kaista on ohittamista varten ja nopeusrajoitukset noudattamista varten."

        Jep, se on juuri näin. Monella taitaa olla älykkyysosamäärä ruukkukasvin tasoa kun eivät noin yksinkertaista ja selvää asiaa ymmärrä.


    • ime-sitä-urpo

      Vakkarilla ajelu ei oikeuta "häiriöttömään" etenemiseen muiden kustannuksella mutta kieltämättä ottaa pattiin vasemmalla kaistalla ajavat urpot, jotka matelevat vasemmalla kunnes rekka oikealla ajavan edessa ja sitten kaasuttavat ettei vaan heidän eteen tulla.

      Joten, minäkin vaihdan kaistaa hyvissä ajoin jotta urpo ei ehdi motittamaan. Vakkarilla mennään mut pientä ylinopeutta kuitenkin, jotta jos urpo vilkuttaa niin vakkari putoo päältä ja kestää monta sekuntia ennenkuin kosken kaasuun taas :DDD

    • Mosse 1500M

      Ja näille kaikille on joskus myönnetty ajokortti...

    • hallootapäivää

      Voi voi. Sujuva, turvallinen ja mukava liikkuminen edellyttää käytöstapoja ja muiden huomioimista. Antaa kiireisimmille tietä. Itte ajelen ehkä 115 oikeella, ohituksissa saattaa olla joskus 140, jotta kaikilla olis tilaa ja homma sujuis.

      • Väärin meni

        Kiire ei kuulu liikenteeseen.


    • LAKI ON LAKI.

      KUN AJAA ESIM. 5 KILOMETRIÄ TUNNISSA SUURINTA SALLITTUA NOPEUTTA NOPEAMMIN, NIIN SILLOIN EI OLE OHITTAJIA.

      JA JOS ON NÄITÄ RIKOLLISIA, NIIN HEISTÄ EI TARVITSE VÄLITTÄÄ YHTÄÄN MITÄÄN, EIKÄ OTTAA HUOMIOON.

      HE SYYLLISTYVÄT LAINRIKKOMUKSEEN JA MENETTÄVÄT SILLÄHETKELLÄ KAIKKI OIKEUTENSA.

      • CAPSLOCK!!!!!!!

        Lakiin pitäisi myös kirjata capslock:lla kirjoittamisen kieltäminen internetin keskustelupalstoilla. "Huutaminen" pitäisi siis kieltää tai vastaavasti laittaa jokainen nettikursseille jossa opetettaisiin oikeanlainen kirjoitustapa jokaiselle.


      • ei-poliisi

        Olet väärässä kaikissa mainitsemissasi kohdissa.


      • ei-poliisi
        ei-poliisi kirjoitti:

        Olet väärässä kaikissa mainitsemissasi kohdissa.

        ...ja tämä viesti meni tuolle capslokille


      • näin vain on
        CAPSLOCK!!!!!!! kirjoitti:

        Lakiin pitäisi myös kirjata capslock:lla kirjoittamisen kieltäminen internetin keskustelupalstoilla. "Huutaminen" pitäisi siis kieltää tai vastaavasti laittaa jokainen nettikursseille jossa opetettaisiin oikeanlainen kirjoitustapa jokaiselle.

        Ei kaikki osaa näitä pieniä kirjaimia. Toisten täytyy kirjoittaa "tikuilla", että ymmärtävät tekstinsä.


    • Opettaja,

      Näin opetan pussittajaa. Kun pussittaja vaihtaa vasemmalle kaistalle kilometriä ennen, niin lisään pikkuhiljaa vakionopeutta 1 km/h kerralla. Pussittaja lähestyy mutta ihmettelee kun ei meinaa millään saavuttaa. Yleensä pussittajalta loppuu kantti ja siirtyy oikealle kaistalle. Mukavinta on kun pussittajan takaa tulee toinen samanlainen ja ensimmäinen pussittaja joutuu väistymään.

    • Öyestä

      Pikku vinkki. Vaikka sitä vasenta kaistaa pitkin lappaisi autoa kuin solkenaan, niin laita silti vilkku päälle sen rekan taakse jouduttuasi oikealla kaistalla. Ei tartte odottaa, että vasemmalla kaistalla olisi tilaa ja vasta sitten laittaa vilkku. Vilkuttamalla ainakin voit hienosti "säväyttää" niitä vasenta kaistaa käyttäviä =) =) =) Toimii!!!

      Eikä haittaa, vaikka joutuisit pitämään vilkkua päällä vaikka kuinka kauan (satoja metrejä). Se on viestintää. Liikenteessä pitää viestiä ja ilmoittaa aikeistaan muille, vaikka muut olisivatkin sillä hetksellä etuajo-oikeutettuja =) Tätä samaa hommaahan muutamat tomppelit käyttää esim. levähdysalueelta lähtiessään. Vilkku vaan päälle ja odottamaan, että milloin tulee tilaa =) =) =)

    • 9+8

      Nopeammat päästetään ohituskaistalta ensin ohi ennen kuin siirrytään sille ohituskaistalle suorittamaan se vakkariohitus.. katsokaa peileihin että takaa ei ole tulossa nopeampia.
      Todella moni siirtyy eteen vaikka helposti näkisivät että takaa on tulossa nopeampi.

      • ---

        No pakko siirtyä ohituskaistalle, koska muuten pussitat


      • 5+6

        Ei mikään laki velvoita odottamaan, että nopeammat menevät ensin. Tietenkään suoraan eteen ei saa kaistaa vaihtaa. Usein nuo ylinopeutta ajavat luulevat, että muiden pitää tehdä heille aina tilaa, mutta hölmöt nyt luulevat milloin mitäkin.


      • Jepulist jee
        --- kirjoitti:

        No pakko siirtyä ohituskaistalle, koska muuten pussitat

        Juuri näin. Ylinopeus on yhtä lailla kiellettyä kun muutkin kielletyt asiat.


    • ihul

      > Olen niin hlvetin kyllästynyt siihen että vasenta kaistaa ylinopeutta ajavat estävät minun tasaisen vakkari päällä etenemisen laillista nopeutta ajaen.

      Oletko pohtinut miksi olet kyllästynyt? En ajattelisi tuossa niin, että ne ajavat ylinopeutta, koska tämä aiheuttaisi epäoikeudenmukaisuuden kokemuksen, joka taas aiheuttaa stressiä, joka taas on epäterveellistä. Mieluummin kiinnittäisin huomiota vain siihen, että vasen kaista on varattu, enkä nyt juuri pysty tekemään ohitusta turvallisesti, vaan minun on keskityttävä pitämään etäisyys edellä kulkevaan turvallisena ja tarkkailtava työkuorman salliessa vasemman kaistan tilannetta siltä varalta, että sinne ilmaantuisi tarpeeksi tilaa turvalliseen ohittamiseen.

      >Joudun joka stanan päivä jumiin hitaamman ajoneuvon (esim. raskas kalusto) taakse kun yksi tai useampi ylinopeutta ajava estävät siirtymiseni vasemmalle kaistalle.

      Ajattelisin mieluummin niin, että minulla ei ole mihinkään kiire ja että tiellä on paljon liikennettä ja se on syy siihen, että en voi käyttää tavoitenopeutta. Jos tiellä ei ole paljon liikennettä, on todennäköistä, että ohittaa voi jo esim. 1 hs kuluttua.

      > Tänään sitten päätin että siirryn tästä hetkestä eteenpäin tarpeeksi ajoissa vasemmalle kaistalle ohitukseen.

      Vasemmalle kaistalle onkin siirryttävä hyvissä ajoin, koska turvallisen etäisyyden on säilyttävä myös ohituksen aikana. Esim. 1 hm on hyvä etäisyys kuorma-autoa ohitettaessa.

      > Ei ole väliä vaikka vilkuttelette valoja tai kiemurtelette takanani, ohitukseni kestää sen mikä kestää.

      Nykyisin on yleistynyt oikean kautta ohittaminen, vaikka se onkin kiellettyä. Tästä syystä tämän tilanteen välttämiseksi ohitan vain, jos olen varma siitä, että takana tulevat eivät kerkeä saavuttamaan minua ennen kuin olen ohitettavan vierellä. Jos takana tuleva kerkeää liian lähelle ohituksen aikana, joudun vaihtamaan takaisin oikealle kaistalle liian aikaisin oikealta ohittamisen estämiseksi.

      • ????!

        Anteeksi tyhmyyteni mutta mitä ovat 1 hs ja 1 hm?


      • système internationa
        ????! kirjoitti:

        Anteeksi tyhmyyteni mutta mitä ovat 1 hs ja 1 hm?

        1 hs = 100 s
        1 hm = 100 m


    • AINA sataa..pakulla

      En anna pussittaa itseäni ! Takaa ylinopeudella tuleva on pussittaja..... ei minua muuten sen nopeus kiinnosta. Seuraan tilannetta ja jos näyttää että vasemman kaistan kouhottaja ehtii mennä, annan sen mennä. Mutta jos takaa tuleva ei näe että se pussittaa minut vedän surutta eteen ja sen jälkeen vasen kaista on MINUN... ohitukseni ajan ja TASAN SATAA. Oliko muuta ????

    • P e n t t i

      Niele vain kiukkusi ja kunnioita noepeammilla ja paremmilla autoilla menijöitä. Alta pois vain hitaammat.

      • Mercedes-B

        Onko Pena saanut Audinraatonsa korjaamolta takaisin liikenteeseen?


      • Se fixumpi mies

        Me muut tiedämme missä sinun hitautesi on ;-)


    • Autoinssi paljastaa

      Tiedoksi kaikille: Tätä viestiketjua käytetään autokouluissa esimerkkinä Suomalaisten asenteesta liikenteeseen. Onneksi olkoon, pääsitte otsikoihin.

    • AUDI V6

      Tuollaiset p@skapäät minä ohitan aina ja joka paikassa.

      • Permiumpena

        Tuskinpa. Jakoketju pärähtää ennenkuin pääset edes ohitettavan rinnalle.


      • skördä
        Permiumpena kirjoitti:

        Tuskinpa. Jakoketju pärähtää ennenkuin pääset edes ohitettavan rinnalle.

        Permapena menee nyt hitsaamaan vaan niitä ladan helmoja ja huilatessaan polttelee ihan omatekoisia sätkiä.


      • Permiumpena
        skördä kirjoitti:

        Permapena menee nyt hitsaamaan vaan niitä ladan helmoja ja huilatessaan polttelee ihan omatekoisia sätkiä.

        En usko itäautojen laatuun.


    • Fakta on nääs tämä

      "Vasenta kaistaa ajavalla ohittajalla on laillinen oikeus suorittaa ohitus loppuun laillisella nopeudella vaikka ylinopeutta ajava olisikin takana."

      Tuossa ylempänä luki näin ja tämä on jääkylmä totuus. Ohitan korkeintaan suurinta sallittua ja jatkan samalla tyylillä. Ylinopeuteen en suostu vaikka kuinka vilkutat takana.

      • Jeps. Laki ei velvoita kohteliaisuuteen ja hyviin tapoihin. Joillekin niitä on opetettu kotona, toisille ei.

        Minä en itse viitsi kiusata muita, jos voin olla kiusaamatta. Vaikka laki moiseen mahdollisuuden antaisikin.


      • vvhhjjii
        The_Rat kirjoitti:

        Jeps. Laki ei velvoita kohteliaisuuteen ja hyviin tapoihin. Joillekin niitä on opetettu kotona, toisille ei.

        Minä en itse viitsi kiusata muita, jos voin olla kiusaamatta. Vaikka laki moiseen mahdollisuuden antaisikin.

        Laki kylläkin kieltää puskurissa roikkumisen ja turhan valojen vilkuttelun.


    • asdasdasdasdasd

      Itsehän trollasin tahallani kaikki takanani kulkevat jäin kuorma-auton viereen ajamaan 80km/h 100km/h alueella... :D takana tullut vittuuntu ja sain ite vitun hyvät naurut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe