Pannaan julistetut

Tulee mieleen, että tämän päivän uutisten valossa on olemassa joukko ihmisiä, jotka on ikiajoiksi julistettava pannaan ja työpaikkojen ulkopuolelle, ja he ovat ihmisiä, joilla on sukulainen korkeassa virassa.

Jos sinulla on suvussa koulunsa juuri lopettanut nuori, tai kesätöitä etsivä opiskelija, eikö ole luontevaa sanoa tutulle kauppiaalle tai tehtaaomistajalle ohimennen, että minulla on veljenpoika, joka kaipaisi kesäduunia. Olisiko sinun lafkassasi mitään sopivaa hänelle.
Jatko voisi olla sellainen, että työnantaja sanoisi, että lähetäpäs poika taloon, niin vilkaistaan, löytyykö mitään.

Tätä ei voi missään tapauksessa suositella henkilölle, joka on korkeassa asemassa tai peräti kauppaneuvos.
On hyvin epäilyttävää, jos hänen sukulaisensa ylipäätään saa työtä mistään. Tuollainen eturivin ihminenhän tuntee kaikki päsmärit, niin että aina voidaan sanoa, että poika sai paikan, kun tuo kauppaneuvos on sen setä/täti.

Kesäduuni siivoojana sukkatehtaan halliin! Ilman muuta suosikki, koska sen täti on Helsingissä johtotehtävissä. Meidän Unelma ei sinne päässyt, ja on ihan turha väittää, että siihen olisi vaikuttanut kadonnut päästötodistus tai nenärengas ja kaulaan tatuoitu mietelause.
Nepotismia se oli.

Sama asia varmasti, kun nuoret valmistuvat ammatteihin. Vahditaan tiukasti, millä kriteereillä joku pääsi töihin, ja sitten muistetaan se kaukainen sukulainen, joka keekoilee uutisissa ja vallan kammareissa. Selvä kuin pläkki!

Suomi on pieni maa, aina joku jonkun tuntee. Ei uskalla kohta ketään palkata, sillä voi paljastua, että palkkalaisella onkin korkea-arvoinen sukulainen!

13

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuplapätkämies

      Kyllähän suhteilla edelleen järjestyy työpaikkoja hyvin koulutetun ja työpaikan saaneille isäpapan tai äitien lapsille.
      Toisaalta ei enää ole niitä monen sukupolven työpaikkoja kuten ennen oli mm. paperiteollisuuden alalla. Pätkätöitä nyt enemmän kuin ennen.

    • Merilii

      Sinä kirjoitat niin hyvin, Makriina, ja tuot ongelmatiikan outouden kokonaisuudessaan esiin. Voiko sukulaisnuoria rangaista siitä, että suvussa on korkeassa asemassa oleva täti taikka setä?
      Minusta vastaus siihen on itsestään selvä.
      Kesäpaikan tarvitsee erikoisen välttämättä nuori, sillä työ kuin työ niveltää ihmisen työelämään paremmin kuin joutilaana lojuminen. Jokainen työ on arvokasta.
      Minäkin olen nuorena ollut epäpätevänä opettajana kokonaisen vuoden ansaitakseni opiskelupennoset, ja seuraavana kesänä olin kolme kuukautta sanomalehden toimittajana Vaasa-lehdessä.
      Ja sitä ennen olin jo kouluaikoina töissä kotona maalla koko kesän töitä paiskien, ja mikä parasta, sain kunnon ruokaa talvisen surkeuden jälkeen.
      Yhtenä kesänä kouluaikoinani oli kuukauden tiskaamassa Härnösandissa hotellin ravintolassa, sain palkkaa, sain ystäväkseni Margareetan, jonka kotona maalla vierailimme yhdessä. Hänellä oli monta sisarta ja veljeä. Myös Kjell, hotellin autonkuljettaja, auttoi minua raskaiden tarjottimien kantamisessa tosi paljon. "Husfrun" johti ravintokan keittiötä rautaisella otteella. Hänestä ei kukaan pitänyt.
      Kaikista kokemuksista saa oppia, jokaisesta tapaamisesta ja uusia tuttuja. Margareeta oli tosi hyvä ystävä, auttoi minua työssäni. Kylmäkön nimen olen unohtanut, mutta hän oli myös ystäväni.

      Kyllä ne työt opettivat minulle paljon, jokainen työ opetti.

      Näihin töihin pääsemiseen en tarvinnut suvun apua. Aina sanotaan, ettei ketään tulla hakemaan kotoa, mutta minutpa haettiin! Olin silloin 18-vuotias ja juuri saanut ylioppilastodistukseni. Naapurikoulun johtokunnan puheenjohtaja tuli meille, ja pyysi nätisti, että olisin vuoden opettajana siellä. Äiti suostui heti, mutta minä jäin vähän miettimään. Sitten lainasin enoltani vanhan Remingtonin, jolla jäljensin ylioppilastodistukseni numero numerolta, kirjain kirjaimelta.
      Siihen aikaan oli sellaista.

      • Ed.

        Mieleeni on tiskariajoiltani jäänyt eräs vanha tarjoilijatar, joka lauleli: "En gång jag seglar i hamn..." ( se kuulosti: "een gang ja seiglar i hamn") , hän oli kyllä ihmeen aurinkoinen ja ryppyinen nainen, aina todella ystävällinen ainakin minulle.

        Pieni loppukevennys äskeiseen työhistoriaani.


      • Torstaina on toivoa
        Ed. kirjoitti:

        Mieleeni on tiskariajoiltani jäänyt eräs vanha tarjoilijatar, joka lauleli: "En gång jag seglar i hamn..." ( se kuulosti: "een gang ja seiglar i hamn") , hän oli kyllä ihmeen aurinkoinen ja ryppyinen nainen, aina todella ystävällinen ainakin minulle.

        Pieni loppukevennys äskeiseen työhistoriaani.

        AAMUN AJATUS Positiivareista:

        Uneksi mitä itse tahdot.
        Se on ihmismielen kauneutta.
        Tee mitä ikinä tahdot.
        Se on ihmisen tahdonvoimaa.
        Uskalla kokeilla rajojasi.
        Se on onnistumisen takaavaa rohkeutta.

        –Bernard Edmonds


      • Opiskeluajan työpaik

      • Mietelauseeni:
        Torstaina on toivoa kirjoitti:

        AAMUN AJATUS Positiivareista:

        Uneksi mitä itse tahdot.
        Se on ihmismielen kauneutta.
        Tee mitä ikinä tahdot.
        Se on ihmisen tahdonvoimaa.
        Uskalla kokeilla rajojasi.
        Se on onnistumisen takaavaa rohkeutta.

        –Bernard Edmonds

        Uskallus ja oikeat valinnat ovat ratkaisevan tärkeitä elämässä.


    • pistelee vihaksi

      korupptio kaikissa muodoissaan, HYVÄ kun kokoomuksen puheen johtaja erosi heti virastaan valtion halituksista,

      jäi pahamaku suuhun koko sen touhuista,



      ikävä kyllä , ne nuoret ja työttömät joilla ei ole sukulaisia pultapitämässä eikä kyselemässä työitä työttömälle köyhälle, jopa hyvin kouluttautuneelle, jää ilman työtä ikuisiksi ajoiksi työttömäksi ja suureen köyhyyteen
      onoko sekään oikein
      kysny alotuksen tekijältä ???????????????????????????
      suomen yhteiskunta on MÄTÄ suosrastaa PAISE,

    • *Kukkahame*

      No niin siinä nyt on kaikki sekasin.

      Koitenkin sen verran olen erimieltä ettei hyvinkään moni ihminen ole saanut tarjousta työpaikkaan, harvalle on tarjottu.
      Itse pitää olla aktiivinen ja hakea joko kirjallisena tai suullisena jalkojaan käyttäen niin se on ollut ja tulee olemaan.

      Yrittäjä vanhemmilta voi saada työpaikan ja sekään ei ole varmaa aina.
      On oltava mukana saadakseen opin.

    • capt. cöpenick

      Maailmassa asiat kovin muuttuneet. Galileo Galilei joutui Rooman kirkon kiroukseen jupisemalla; se liikkuu sittenkin - Maa.
      Viime viikolla Paavi Fransiskus ilmoitti viime viikolla, että sekä alkuräjähdys, että evoluutio ovat tosiasiat.
      Aikaisemmin Vatikaani oli pyytänyt GG:lta anteeksi että oli laittanut hänelle 300 vuodeksi kirkon pannan. Vähän viiveellä ehkä tuli.

      Vatikaanin tiedeakatemia on kai jo vanha laitos. Niin ettei tässä maailmankatsomusasiassa paljon hötkyilty.

    • Makriina ek

      Kautta aikain on sukulaislapsille yritetty saada kesähommia, jos on sattunut tuntemaan jonkun työnantajan. Enpä ole mieltänyt miksikään rikollisuudeksi esim, sitä, että hommasin oman tyttäreni työpaikkani sisätsuppariksi vuosikymmenet sitten

      En nyt ajattelekaan mitään johtotehtäviä tai koulutetumpien hakijoiden ohiajamista. Se on väärin, on aina ollut, ja ihan oikein, että asiasta metakoidaan.
      Se on jo korruptiota.

      On kuitenkin hatunnoston paikka, että ko. kauppaneuvos jätti kaikki paikkansa kerralla tällaisen asian paljastuttua. Naiset kantavat vastuunsa suoraselkäisemmin kuin miehet.
      Eikö Heidi Hautalakin eronnut vastuullisesta virastaan kun jäi kiinni mustasti maksetusta remonttilaskusta?
      Entäs se punaisella urheiluautolla ajanut johtajadaami, nimeä en muista.

      Suomessa ei osata toimia niin ettei jäisi kiinni. Luotetaan siihen, ettei toisten asioihin puututa, eikä nosteta äläkkää maan tavoista.
      Maailma muuttuu.

      Mutta on aika kurjaa nyt olla työntekijä, jolla on sukulainen korkeassa asemassa yhteiskunnan portahilla. Onko työpaikka saatu omilla ansioilla, vai...

    • jakolasku

      Kylläpä se duunaria muutaman vuosikymmenen aherruksen jälkeen kyrsii kun joutuu totemaan että pomon nulkista on kasvatettu hänelle pomo. Vaikka pomon paikka olisi pitkän työuran jälkeen kuulunut duunarille.

      Elämä on....

      • ikäduunari

        Eniten jurppii se, että pikkuherran poika laitetaan pomoksi ilman että tällä olisi minkäänlaisia johtamiseen vaadittavia tekijöitä.


      • epäonnen sukupolvi?

        Eikö työmiehetkin ikäns raadettuaan olis
        muutamia eläkepäiviäkin ihan ansainneet
        - pomot lähtee yhä nuorempina eläkkeille

        - ja yhä nuoremmat lusmut jaksaa jauhaa elätettävistä p-joukoista
        -mitäs muita julistuksia vielä kaivattais?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2012
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1559
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      145
      1448
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1318
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1260
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      274
      1090
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1002
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      124
      991
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      967
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      51
      802
    Aihe