Kirpputorit

On varmaan hiukan hämärtynyt kirpputoriaate.
On kirppiksiä, joilla kansa voi myydä oman pöytänsä takana ylimääräisiä tavaroitaan, ja sitten ne tavaramaailmat, joissa vuokrataan pöytä viikoksi, kahdeksi, ja joka esine hinnoitellaan ja myydään itsepalveluna kassan kautta.
Kävimme jälkimäisellä tänään. Rivi kassoja ja siinä koko henkilökunta. Hehtaarihalli täynnä sekalaisia lokeroita tavaraa täynnä.
Jokainen tietää, jos on ikinä käynyt.

Ihmettelin vain hintoja. Onko vuokra loossista niin korkea, että ruosteinen peltipurkki, jonka kulmat on kurtulla ja kansi puuttuu, pitää myydä 2 eurolla? Joulupostikortit euro/kpl, Muumimukit samalla hinnalla kuin Prismassa, puristelasi kristallinimityksellä monella kympillä.
Nyt on sentään Arabia lopussa. Se pani minut aikaisemmin kiehumaan, kun kolhiintuneet ja lohjenneet fajanssilautaset yritettiin myydä Arabia-porsliinina antiikkiliikkeen hinnoin. Nyt on Arabiat myyty tai todettu, että ei kaikki antiikkia, vaikka on leima pohjassa.

Kirpputoritavara on halpakauåppaa. Sanotaanhan autoistakin, että sen arvo putoaa monta sataa sillä hetkellä, kun sen ajaa kaupan kynnyksen yli. Sama on kaikessa muussakin tarvikkeessa. Käytetty, mikä käytetty. Ja varsinkin rikkinäiset, ruosteiset, pinttyneet, haalistuneet jne tavarat on vain pikkurahan arvoiset. Antiikki on ehjää, puhdasta, käyttökelpoista, usein tunnetun tekijän valmistama. Niiss' arvo säilyy.

Huomasin kyllä nuoren naisen, joka varmaankin oli muuttamassa omaan huusholliin. Hänellä oli kori, johon huolellisesti valitsi käyttökelpoisia esineitä, yhden sieltä, toisen täältä. Kyllä hänelle kertyi ihan kohtalainen saalis.
Mutta ajattelin vain, että hän ei suurestikaan hyötynyt, koska esim. paistinpannuja ja kasareita myyvä loossi oli täynnä kaupan hintalapuilla varustettuja uusia keittoastioita. Samat padat olisi saanut kadun toiselta puolelta Kodin Anttilasta samoin hinnoin. Ja boonukset päälle.

Mutta joskus varmasti onni potkaisee ahkeraa kävijää. Voi löytää uuden oman rikkinäisen tilalle, tai kauan kaivatun esineen. Itse olen havainnut, että kirpputorille on viisainta mennä kukkaro tyhjänä, sillä kyllä siellä helposti tulee heräteostos tehdyksi. Koska olen viime aikoina yrittänyt päästä omista tavaroistani eroon ja alkanut heittää pois turhaa, en ollut tällä kertaa vastaanottavaisella tuulella. Selvisin tyhjin käsin takaisin kadulle!
Hyvä minä.

11

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kahvia kupissa

      Enpä ole kirppiksellä koskaan käynyt.
      Harkinnut joskus myymistä, mutten minä ainakaan jaksaisi päivystää koko päivää pöydän ääressä.

      Myytävää kyllä olisi vaikka kuinka paljon. Kaikki, mitä on hankittu pitkän avioliiton aikana, sekä ainoina lapsina vanhemmilta perityt.
      Astiatkin pakkaavat olemaan aina samat käytössä, kaapeissa astioita vielä pakkauksissaan.
      Tuttavien lapsille joskus ollut aikomus antaa, mutteihan nuorille vanha kelpaa, pitää olla tarkkaan sen ja sen nimisiä, ja tietyn värisiä.

      Paljon moni ostaa nykyään ihan tarpeetonta krääsää, joka parin käyttökerran jälkeen painuu kaapin unohdukseen.

    • Kirpputoribuumi on ehkä laantunut niistä parhaista ajoista, mutta työttömien kirppareita kuitenkin olen nähnyt.
      Ostin hintaan 25€ keittiöveitsisarjan hienossa salkussa. Se unohtui komerroon moneksi vuodeksi. Yllätyin sen hienosta Martiinin puukosta nyt sen löydettyäni.

      Työvaatteeksi sopivia vaatteita sieltä löytyy melkein 1€ kappalehintaan. Hyväst kelpaavat meikälle.

    • Hyvää tarkoittavat kirpputorit, voivat olla pahaa mieltä antavia sivuilmiöitä, puhun vaan omasta kokemuksestani olin ajatellut mennä vuokraamaa sellainen pieni koppi, itsepalvelu kirppiksestä, kun on tuota tavaraa tullut hankittua, ja itselle tarpeetonta kaappien täytettä. Niin tein ja hinnoitin tavarat, ja huomautan että en vienyt mitään kaatopaikka tavaraa, ja viikon päästä menin katsastamaan että josko kauppa on käynyt niin olin ihmeissäni kun kasalle oli tullut niin vähän rahaa vaikka tavaraa oli mennyt hyvin ja sitten kuulin että sieltä lähtee tavaraa maksamatta, ja niin varmaan lähti minultakin ja siinä kävi sillä lailla että kokosin loput ja vei kiukuissani keltaisiin kontteihin ja sen jälkeen en ole kirpputoreilla vienyt mitään myyntiin.

      Ne pöydät olisi varmaan parempia mutta ei täällä meillä ole itsemyyjiä paikalla joten minulta loppui tämäkin ilo josta olisi voinut saada vaivan palkat työlle, vien keltaisiin kontteihin vastakin Aina vaan sitä kirppis tavaraa riittää pois laitetavaksi juuri sain kaapit siivottua ja jälleen on pois annettavaa , mutta en pitkäkyntisille halua sitä iloa tuottaa, että he hyötyisivät niistä.

      • Makriina ek

        Olen sitä mieltä, että itsemyymäläkirpputoreille pitäisi antaa uusi nimitys, koska eivät ne ole kuin vanhojen esineiden poistomyyntipaikkoja.
        Kirpputorit ovat mielestäni kaiken kansan kokoontumisia, joissa toiset myyvät ja toiset ostavat, kaikki hyötyvät pikkuriikkisen, ja tunnelma on hyväntuulinen ja kiireetön.
        Olen joskus ammoin ollut itse myymässä pikkutavaraa parikin kertaa, ja ihan mukavaa oli. En nyt yhtään muista, sainko kukkaroni täytteeksi mitään, mutta kirpputori ei olekaan sellainen kauppapaikka, jossa lyödään rahoiksi.


      • Makriina ek kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, että itsemyymäläkirpputoreille pitäisi antaa uusi nimitys, koska eivät ne ole kuin vanhojen esineiden poistomyyntipaikkoja.
        Kirpputorit ovat mielestäni kaiken kansan kokoontumisia, joissa toiset myyvät ja toiset ostavat, kaikki hyötyvät pikkuriikkisen, ja tunnelma on hyväntuulinen ja kiireetön.
        Olen joskus ammoin ollut itse myymässä pikkutavaraa parikin kertaa, ja ihan mukavaa oli. En nyt yhtään muista, sainko kukkaroni täytteeksi mitään, mutta kirpputori ei olekaan sellainen kauppapaikka, jossa lyödään rahoiksi.

        Ei varmaan kukaan luulekkaan rikastuvansa kirppikseltä saamaan vaivan palkkaa, ja olisi siinä pientä mielenkiintoakin kun raha ja tavara vaihtaa paikkaa. sillä periatteellahan kirpikset toimiikin, osta ja myy.
        Vaikka vain pienellä katteella. esimerkiksi jos annat myyntiin aivan uuden veroisena vaateen joka on jäänyt käyttämättömäksi ja et ota juuri mitään hintaa, niin toivoisi siitä saatavan se muutama euro jota pyydetään ihan mielen hyvityksenä ja vaivanpalkkana. En minä ole onnistunut löytämään kirppistä jossa seurustellaan etupäässä.


      • Makriina ek
        monica kirjoitti:

        Ei varmaan kukaan luulekkaan rikastuvansa kirppikseltä saamaan vaivan palkkaa, ja olisi siinä pientä mielenkiintoakin kun raha ja tavara vaihtaa paikkaa. sillä periatteellahan kirpikset toimiikin, osta ja myy.
        Vaikka vain pienellä katteella. esimerkiksi jos annat myyntiin aivan uuden veroisena vaateen joka on jäänyt käyttämättömäksi ja et ota juuri mitään hintaa, niin toivoisi siitä saatavan se muutama euro jota pyydetään ihan mielen hyvityksenä ja vaivanpalkkana. En minä ole onnistunut löytämään kirppistä jossa seurustellaan etupäässä.

        No juu, en nyt ajatellutkaan että ihan seurustelumielessä mennään kirppiksille, mutta joskus kesätapahtumissa niillä on ollut ihan kiva fiilis. :)

        Olen havainnut, että kaikkein helpoin tapa on viedä tavarat suoraan Pelastusarmeijaan, jonka myymälä on tuossa kilometrin päässä. Ottavat vastaan avosylin kaiken, ja vaikka eivät tietenkään maksa niistä mitään, niin voi uskoa, että tavara menee hyötykäyttöön.
        Tämä myymäläkin on ihan mukava käytettyjen esineitten myymälä, hyvin hoidettu ja tavara kohtuuhinnoilla.
        Eräänä päivänä siellä oli 60-luvun desing-ruokaryhmä. Seuraavana päivänä se oli jo poissa, eikä ihme. Itse ostin kerran sieltä 20 markalla Tamara Aladdinin kynttilälyhdyn. Pimeinä syysiltoina se on jatkuvassa käytössä.


    • abina

      Jos voisin elää elämäni uudelleen, niin tavaraa en hankkisi niin paljon kuin nyt on. Tyttäreni vie myytävää kirpputoreille ja olen sanonut, että pikkuhiljaa hän voi viedä minunkin tavaroitani. Hänen kanssaan olen käynyt kirpputoreilla ja kirjavaa on. Ihmetyttää, kun esim. likaisia vaatteita on tarjolla. Voisin joskus ottaa pöydän näillä paikallisilla markkinoilla ja itse yrittää myydä. Se olisi hupia. Joskus tekisi mieli käydä huutokaupppakeisarin huutokaupassa, jos matka sinnepäin osuu.

      • tyhjää parempi shop

        Työttömyyskorvauksella elää kitkutteleva nainen sanoi, että työttömien kirppareillakin rima on noussut, mitä lahjoituksena vastaanottavat.
        Tietysti sellainen tavara, minkä arvelevat menevän kaupaksi otetaan mieluummin kuin nurkkiin jäävä kama.

        Onhan niissä oma letkeä tunnelmansa, ellei lähde sinne nokkaansa nyrpistelemään


      • tyhjää parempi shop kirjoitti:

        Työttömyyskorvauksella elää kitkutteleva nainen sanoi, että työttömien kirppareillakin rima on noussut, mitä lahjoituksena vastaanottavat.
        Tietysti sellainen tavara, minkä arvelevat menevän kaupaksi otetaan mieluummin kuin nurkkiin jäävä kama.

        Onhan niissä oma letkeä tunnelmansa, ellei lähde sinne nokkaansa nyrpistelemään

        Nyt taasen on ollut varoituksia kuinka uusissa vaatteissakin on paljonvaarallisia kemikaaleja .
        Varsinkin lastenvaatteisa ,vastasytynytkin tarvitsee pienenaikaa ensimmäisiä, ja niitävoi kierrättää vaikka kuinka monella vauvalla .
        Näin ainakin tekee minun lastenlapseni omalle vauvalleen .
        Ovat pehminneet ja toivonmukaan myrkytkin poistuneet monessa pesussa.
        Leikkiikäistenkin vaatteita saa kierrätettyä -- lastenvaatteei on liiankalliitakin jos joka vuodenaikaan on ostettava uutta , Kengätkin käy jos on jo pikkusen pidetty ,tulevat vaan käytössä mukavammaksi jalkaan
        Aikuisten kenkiä en kyllä suosittele kirpparilta ostaa --nykyään kunon kaikenlaisia jalkasieniä jotka muhii kengissä .


      • muminne
        ullamirjami kirjoitti:

        Nyt taasen on ollut varoituksia kuinka uusissa vaatteissakin on paljonvaarallisia kemikaaleja .
        Varsinkin lastenvaatteisa ,vastasytynytkin tarvitsee pienenaikaa ensimmäisiä, ja niitävoi kierrättää vaikka kuinka monella vauvalla .
        Näin ainakin tekee minun lastenlapseni omalle vauvalleen .
        Ovat pehminneet ja toivonmukaan myrkytkin poistuneet monessa pesussa.
        Leikkiikäistenkin vaatteita saa kierrätettyä -- lastenvaatteei on liiankalliitakin jos joka vuodenaikaan on ostettava uutta , Kengätkin käy jos on jo pikkusen pidetty ,tulevat vaan käytössä mukavammaksi jalkaan
        Aikuisten kenkiä en kyllä suosittele kirpparilta ostaa --nykyään kunon kaikenlaisia jalkasieniä jotka muhii kengissä .

        Nuoret äidit osaavatkin hyvin kierrättää ihan tuttujen kesken. Kaikki rattaita ja leluja myöten menee kiertoon. Hyvä niin.


      • jakolasku
        muminne kirjoitti:

        Nuoret äidit osaavatkin hyvin kierrättää ihan tuttujen kesken. Kaikki rattaita ja leluja myöten menee kiertoon. Hyvä niin.

        Jätän roskiksen kannen päälle käypää tavaraa ja aina ne on kelvanneet. Muuttaessa annan ihmisille jotakin jota tarvitsevat.

        En kerää kamaa vaan nykyisin teen irtiotot turhista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 143
      4048
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      111
      3662
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2565
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe