Miksi AMMATTIkorkeakoulu?

Mikä on pointti?

Sitä olen viime aikoina miettinyt että miksi ammattikorkeakoulun nimessä on se ammatti? Eihän ammattikorkeakoulusta mitenkään välttämättä valmistuta ammattiin. tutkintojahan me suoritetaan.

Tai siis joiltakin aloilta melkeinpä käytännössä valmistutaan ammattinkin, niinkuin sairaanhoitajiksi tai terveydenhoitajiksi, mutta niinhän yliopistoissakin on, että käytännössä joiltakin aloilta valmistutaan ammattiin, niinkuin lastentarhanopetajiksi, luokanopettajiksi tai lääkäreiksi. Niin, ja onhan tutkijakin ammatti. Ainahan sitä tutkinnon suorittaneena johonkin työhön ja ammattiin yleensä toivottavasti päätyy.

38

1186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kandi...............

      On joillakin kovat murheet minkänimisessä paikassa sitä opiskellaan. Kannattaisi vaan keskittyä siihen oppimiseen.

      • Mikä ammatti?

        Jos arvon kandia ei tämä aihe kiinnosta, niin ei ole pakko lukea ja ainakin voi olla kommentoimatta. Oppimiseen liittyy myös nimiasia, joka on osa identiteettiä. Tästä ollaan puhuttu meidänkin opiskeluryhmässä. Ammatillisesta identiteetistä puhutaan, mutta eihän teorian yhdistäminen työelämän tarpeisiin ole sidoksissa mihinkään tiettyyn ammattiin.


    • Vestonomi

      Lääkäriksikin pysyy AMK:n kautta valmistua. Polkua pitkin.

      • acaadaeemic

        Juuh okei, äläpäs nyt jauha paskaa. Kerrotko missä amk:ssa voi saada lääkärinpaperit? Niinpä eli missään Amis on amis, ei oikea arvostettu korkeakoulu.


      • takaisin asiaan
        acaadaeemic kirjoitti:

        Juuh okei, äläpäs nyt jauha paskaa. Kerrotko missä amk:ssa voi saada lääkärinpaperit? Niinpä eli missään Amis on amis, ei oikea arvostettu korkeakoulu.

        Niinpä. Lääkäri onkin ammatti.


      • käsitteet
        acaadaeemic kirjoitti:

        Juuh okei, äläpäs nyt jauha paskaa. Kerrotko missä amk:ssa voi saada lääkärinpaperit? Niinpä eli missään Amis on amis, ei oikea arvostettu korkeakoulu.

        "Amis" on ammattiopisto eli toisen asteen oppilaitos. "amkki" on AMK eli ammattikorkeakoulu.


      • sukupuku

        Lääkäriksi voi Suomessa opiskella vain Helsingin, Turun; Tampereen, Oulun tai Itä-Suomen yliopistossa. Opiskelijat valitaan pääsykokeen kautta joko suoraan pääsykoemenestyksen tai pääsykokeesta ja yo-arvosanojen saatujen pisteiden perusteella. Mitään muuta reittiä lääkärinopintoihin ei ole, eikä tule.


      • teoriaonteoriaa

        Tässä nyt varmaankin viitataan siihen, että AMK-opintoja voi hyväksilukea yliopistossa sekä siihen, että esim. sairaanhoitajan tutkinnon suorittanut voi hakea erillishaussa (polku) yliopistoon.

        Teoriassahan AMK-tutkinto antaa hakupätevyyden saman alan maisterintutkintoon


    • Open ajatuksia tähän

      Kai siinä on taustalla sellainen vanhanaikainen ajatus, että duaalimallissa yliopistossa suoritettaisi tutkintoja ja ammattikorkeakoulusta valmistuisi ammattiin. Ehkä se on joskus ollut niin mahdollista ainakin teoriassa, mutta käytännössä maailma on ainakin nyt sellainen, että eihän mitkään asiantuntija-ammatit pysyviä. Ammattikorkeakoulussa suoritetaan tutkinto ja sen pohjalta mennään töihin, työelämä kehittää sitten osaamista tarvitsemaansa suuntaan. Opistoaikaan se ammattiajattelu toimi hyvin, kun maailma oli staattisempi ja ammatit pysyvämpiä.

      Luultavasti samasta syystä monien amkien opetussuunnitelmien tavoitteissa kummittelee ammatillinen kasvu. Se on ainakin ihan suoraa perintöä opistoajoilta.

      Mutta maailma menee eteenpäin ja kehitys kehittyy ... onhan Aalto yliopistonkin edeltäjä TKK ollut alun perin teknillinen opisto, ja Taideteollisen osaston edeltäjä oli Taideteollisusopisto, sitä ennen Kotiteollisuuskoulu, Slöjdskola. Aalto on hieno esimerkki siitä miten asioita on kehitetty vastaamaan paremmin ajan tarpeita. Toivottavasti AMK:ejakin voidaan kehittää jatkossa yksilöinä eikä yhtenä nippuna.

      Nimi kannattaa olla sellainen, että se vastaa todellisuutta. jos ei nyt vastaa niin se pitäisi voida muuttaa. Väärä nimi vaan johtaa hakijoita harhaan ja antaa työnantajillekin väärän kuvan.

    • Töihin ja ammattiin

      "Ainahan sitä tutkinnon suorittaneena johonkin työhön ja ammattiin yleensä toivottavasti päätyy."

      Ehkä tuossa olikin se pointti, mitä aloittaja kaipasi. AMK-tutkinnolla pääsee huomattavasti useammin töihin kuin yliopistotutkinnolla. Ainakin STAT:in tilastoissa AMK-tutkintojen työllistymisluvut ovat paljon paremmat kuin vastaavan tasoisissa yliopistotutkinnoissa.

      Mitään muuta pointtia ei minullekaan tule mieleen.

      • saddsa

        Hienosti te aina revitte niitä amk-tilastoja. Yliopisto antaa korkeinta opetusta ja tutkimusta, amk on jotain sen alapuolelta. Työllisyys johtuu siitä että melkein kaikki käyvät yliopiston suoraan maisteriksi.


      • Takaisin asiaan
        saddsa kirjoitti:

        Hienosti te aina revitte niitä amk-tilastoja. Yliopisto antaa korkeinta opetusta ja tutkimusta, amk on jotain sen alapuolelta. Työllisyys johtuu siitä että melkein kaikki käyvät yliopiston suoraan maisteriksi.

        Niin, yliopistossa melkein kaikki käy maisteriksi. ja maisteri työllistyy heikommin kuin YAMK. Sehän sua harmittaa ja purat pahaa oloasi ja ahdistustasi haukkumalla AMK:ta sitten alempiarvoiseksi. Tämä on huomattu kyllä. Vot lopettaa jo.

        Mutta miksi siis se AMMATTI? Sehän tässä nyt oli kysymys.


      • saddsaxczcxz
        Takaisin asiaan kirjoitti:

        Niin, yliopistossa melkein kaikki käy maisteriksi. ja maisteri työllistyy heikommin kuin YAMK. Sehän sua harmittaa ja purat pahaa oloasi ja ahdistustasi haukkumalla AMK:ta sitten alempiarvoiseksi. Tämä on huomattu kyllä. Vot lopettaa jo.

        Mutta miksi siis se AMMATTI? Sehän tässä nyt oli kysymys.

        Hienoja tilastoja sulla, linkkejä ei ole kauheasti näkynyt.


      • KVG ...
        saddsaxczcxz kirjoitti:

        Hienoja tilastoja sulla, linkkejä ei ole kauheasti näkynyt.

        Osaat varmaan Tilastokeskuksen sivuille ilman linkkejäkin, fiksu kun olet ;-)


      • Totuus kirpaisee
        saddsaxczcxz kirjoitti:

        Hienoja tilastoja sulla, linkkejä ei ole kauheasti näkynyt.

        OKM:n tilastot löytyvät nykyään Vipunen-verkkopalvelusta. Tässä viralliset luvut YAMK-tutkinnon suorittaneiden sijoittumisesta: 1515 tutkintoa, 40 työttömänä.Työllistymisprosentti 97,4.

        http://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/Ammattikorkeakoulusta valmistuneiden työllistyminen - tutkintolaji, pääasiallinen toiminta.xlsb

        Mutta miksi sinun mielestä siinä nimessä on se AMMATTI?


      • tilastoija
        Totuus kirpaisee kirjoitti:

        OKM:n tilastot löytyvät nykyään Vipunen-verkkopalvelusta. Tässä viralliset luvut YAMK-tutkinnon suorittaneiden sijoittumisesta: 1515 tutkintoa, 40 työttömänä.Työllistymisprosentti 97,4.

        http://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/Ammattikorkeakoulusta valmistuneiden työllistyminen - tutkintolaji, pääasiallinen toiminta.xlsb

        Mutta miksi sinun mielestä siinä nimessä on se AMMATTI?

        YAMK on tarkoitettu suoritettavaksi työn ohella, vaikka aina välillä joitain muitakin sitä eksyy opiskelemaan. Tämä vain selitykseksi, ei mollaamaan itse tutkintoa.


      • Tilaston lukija
        tilastoija kirjoitti:

        YAMK on tarkoitettu suoritettavaksi työn ohella, vaikka aina välillä joitain muitakin sitä eksyy opiskelemaan. Tämä vain selitykseksi, ei mollaamaan itse tutkintoa.

        Jep, kyllä näin on. Ammattikorkeakoulun ideana on, että jo alemmalla tutkinnolla pääsee kiinni työelämään ja siitä voi sitten jatkaa ylempään korkeakoulututkintoon joko ammattikorkeakoulussa tai ylioppistossa. Kannattaa siis huomata, että sen lisäksi, että yamk-opiskelijat ovat usein töissä, niin varsin iso osa ammattikorkeakoulusta maisterin tutkintoonkin jatkavista on samalla töissä.

        Yliopistojen maisteritutkintojen sijoittumisluvuissa on sekaisin sekä erilisistä maisteriohjelmista valmistuneet että tutkintonsa alusta lähtien suorittaneet opiskelijat. Jos yliopistojen luvut saisi jostain eroteltuina, niin veikkan vaan, että todennäköisesti maisteriohjelmista valmistuneiden työllistyminen olisi hyvin lähellä sitä mitä YAMK-tutkinnoissa. Vastaavasti maisteritutkintonsa alusta lähtien putkeen suorittaneiden työllistymisluvut voivat joilllakin aloilla olla sen verran heikkoja, että yliopistot eivät välttämättä halua näitä lukuja eritellä, koska se varmasti vaikuttaisi epäedullisesti killpailtaessa hakijamääristä. Hakijoita kohtaan olisi kuitenkin reilua julkaista luvut erikseen, niin vertailu olisi helpompaa.


      • Kemme

        Tässä Iltalehden Vipusesta kokoamaa tilastoa: http://www.iltalehti.fi/tyoelama/2015031719370150_tb.shtml

        Eipä näytä suuria eroja olevan, lähinnä erot ovat ala- eikä korkeakoulusektorikohtaisia.

        YAMK-tutkinnon suorittaneiden työllisyys on yliopistossa maisterin tutkinnon suorittaneita parempi loogisesti ajateltuna sen takia, että YAMK-tutkintoon hakeakseen pitää jo olla kolmen vuoden alan työkokemus. Yliopistossa taas suoritetaan yleensä kerralla kandi maisteri.


    • Pian Sh AMK

      Arvostanko Ammattikorkekoulua ?

      Perhe ja suku,lähes kaikki ovat suorittaneet korkeakoulututkinnon(kuka Helsingissä kuka Joensuussa),siksi minulle on kunnia-asia päästä tavoitteeseen,samalle tasolle, ja jopa hieman "ylikin".

      • Bjjdoo

        Eli et arvosta? Amk:hän ei ole korkeakoulututkinto tai edes korkeakoulu. Vain yliopistosta voi saada korkeakoulututkinnon.


      • Takaisin asiaan!
        Bjjdoo kirjoitti:

        Eli et arvosta? Amk:hän ei ole korkeakoulututkinto tai edes korkeakoulu. Vain yliopistosta voi saada korkeakoulututkinnon.

        Mistäs sinulle tuollainen vanhakantainen virheellinen käsitys on tullut? Suomen lain mukaan korkeakoulututkintoja ovat ammattikorkeakoulututkinnot ja ja yliopistoissa suoritettavat tutkinnot. Katselepas vaikka tuolta Finlexistä: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980464

        Mutta oliko sinulla antaa jotain tähän keskusteluun, joka aiheena siis on kysymys siitä, miksi AMMATTIkorkeakoulu? - Jos ei, niin siirry kirjoittelemaan toiseen ketjuun, jossa käsitellään noita itse kunkin omia arvostuksia.


      • Bjjdoo
        Takaisin asiaan! kirjoitti:

        Mistäs sinulle tuollainen vanhakantainen virheellinen käsitys on tullut? Suomen lain mukaan korkeakoulututkintoja ovat ammattikorkeakoulututkinnot ja ja yliopistoissa suoritettavat tutkinnot. Katselepas vaikka tuolta Finlexistä: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980464

        Mutta oliko sinulla antaa jotain tähän keskusteluun, joka aiheena siis on kysymys siitä, miksi AMMATTIkorkeakoulu? - Jos ei, niin siirry kirjoittelemaan toiseen ketjuun, jossa käsitellään noita itse kunkin omia arvostuksia.

        Miksi sinä linkität tänne jotain Finlexiä ja samalle kysyt muilta onko heillä annettavaa jotain tähän keskusteluun? Miksi puutut minun ja nimimerkin "Pian Sh AMK" väliseen keskusteluun? Miksi et pyytänyt häntä siirtymään toiseen keskusteluun, vaikka hän aloitti offtopicin?

        Sokeahan tuo nyt huomaa otallaankin, että tuo kävi sinun itsetunnon päälle ja päätit hyökätä jonkun turhan linkin kera koska et kestä amiksena oloasi. Säälittävää. Ketään ei kiinnosta linkkisi ja kaikki tietävät missä on AMK:n ja yliopistojen välinen suhde.


      • Filtri4
        Bjjdoo kirjoitti:

        Miksi sinä linkität tänne jotain Finlexiä ja samalle kysyt muilta onko heillä annettavaa jotain tähän keskusteluun? Miksi puutut minun ja nimimerkin "Pian Sh AMK" väliseen keskusteluun? Miksi et pyytänyt häntä siirtymään toiseen keskusteluun, vaikka hän aloitti offtopicin?

        Sokeahan tuo nyt huomaa otallaankin, että tuo kävi sinun itsetunnon päälle ja päätit hyökätä jonkun turhan linkin kera koska et kestä amiksena oloasi. Säälittävää. Ketään ei kiinnosta linkkisi ja kaikki tietävät missä on AMK:n ja yliopistojen välinen suhde.

        Hei, Bjjdoo. Nyt et todellakaan ole kunniaksi yliopistossa opiskeleville. Finlex ei ole turha linkki. Käyttäydy.


      • amkilainen
        Bjjdoo kirjoitti:

        Eli et arvosta? Amk:hän ei ole korkeakoulututkinto tai edes korkeakoulu. Vain yliopistosta voi saada korkeakoulututkinnon.

        Sanohan Bijjdoo, miksi amk-tutkinto ja yamk-tutkinto eivät olisi korkeakoulututkintoja. Saahan niillä saman pätevyyden kuin yliopistoista!


      • yhdenvertaisuus

    • emmanii

      Hyvä kysymys mutta en tiedä. Tutkintoja amk:sta tosiaan tulee eikä mitään ammatteja.

      Ammattikouluista valmistutaan ammattiin. On meidänkin ryhmässä osa amiksesta tulleita. Ovat hakeneet amk:hon kun halauvat edetä asiantuntijatehtäviin, niinku pois siitä ammatista mihin ovat alun perin valmistuneet amiskasta.

    • Petrajoo

      Asiantuntijatehtäviin, siksi minäkin menin ammattikorkeakouluun.
      Sairaaloissa tarvitaan asiantuntijoita ja me sh(AMK) ole juuri heitä.
      Veljäni toimii asiantuntijana(Tradenomi)paikallisessa marketissa,taloustavaraosastolla.

      • kauppa-apulainen

        Minkälainen asiatuntija taloustavaraosastolla se tradenomi on?


    • fsdfg

      Miksi menisin ammattiKORKEAAN kun AMMATTIKOULUKIN riittää!! Perusputkarit vetää neljän tonnin liksaa siinä mitä inssit itkee kortistossa!!!
      AMIS ON PARAS!

      • Työnjohtaja

        Samaa mieltä, jos haluaa perus ammatin, vaikka putkimieheksi, niin silloin amis on paras. Mutta jos haluaa asiantuntijatehtäviin niin sitten kannattaa lukea inssiksi. Tutkijan ammatissa varmaan tohtorin koulutus on se paras. mutta ei sitä voi sanoa että mikä ammatti on paras ,koska sehän riippuu ihmisestä että mikä kenellekin on paras.

        Kaikista insseistä ei ole putkareiksi, koska niissä hommissa pitää olla kätevä ja ahkera ja sietää inssien kyykyttämistä ja sitä, että olet hierarkiassa alempana. Kyllä putkari on palkkansa ansainnut, mutta se työ ei kaikillle sovi.


      • yliopistolainen
        Työnjohtaja kirjoitti:

        Samaa mieltä, jos haluaa perus ammatin, vaikka putkimieheksi, niin silloin amis on paras. Mutta jos haluaa asiantuntijatehtäviin niin sitten kannattaa lukea inssiksi. Tutkijan ammatissa varmaan tohtorin koulutus on se paras. mutta ei sitä voi sanoa että mikä ammatti on paras ,koska sehän riippuu ihmisestä että mikä kenellekin on paras.

        Kaikista insseistä ei ole putkareiksi, koska niissä hommissa pitää olla kätevä ja ahkera ja sietää inssien kyykyttämistä ja sitä, että olet hierarkiassa alempana. Kyllä putkari on palkkansa ansainnut, mutta se työ ei kaikillle sovi.

        Hei keskustelijat,

        kyllä varmaan ammattikorkeakouluilla on oma paikkansa uuden sortin korkeakouluna. Yliopistolaitos on perinteinen tiedekorkeakoulu, jolla on yhteiskunnassa aivan toisenlainen tehtävä kuin ammattikorkeakouluilla.
        Itse tiedekorkeakoulussa tutkinnot suorittaneena arvostan omaan kokemukseeni perustuen sen pyrkimystä opettaa analyyttiseen ajatteluun. Sen tarkoituksena ei ole niinkään antaa valmiita vastauksia, vaan paremminkin saada opiskelija esittämään yhä uudelleen kysymyksiä miksi. Sen ideana on koetella tietoa ja epäillä kaikkea.
        Ammattikorkeakoulu on käsitykseni mukaan enemmän työelämälähtöisempi, vähemmän teoreettinen. Siksi sen kannattaisi enemmän syventyä omiin vahvuuksiin ja kehittää niitä kuin pyrkiä imitoimaan tiedeyliopistoa. Sillä tavalla toimimalla se saisi varmaan enemmän arvostusta suomalaisessa yhteiskunnassa.
        Kuitenkin tosiasia on, että arvostus tulee tekojen kautta, jotka sitten vaikuttavat siihen, miten kukin haluaa arvottaa omissa preferensseissään korkeampaa koulutusta.
        Joka tapauksessa merkittävä vaikutuksensa koulutuksen arvokategorioihin on myös sillä, että tiedeyliopistot nojaavat toiminnassaan pitkään historialliseen traditioon, kun taas ammattikorkeakoulujen korkeakoulustatus on nuori. Sen perusta kun on vanhassa opistoaseteen tutkinnossa.
        Lopuksi totean, että eiköhän kummallakin ole oma paikkansa, sillä Oy Suomi Ab tarvitsee monenlaista osaamista.


      • Ammatti vs. tutkinto
        yliopistolainen kirjoitti:

        Hei keskustelijat,

        kyllä varmaan ammattikorkeakouluilla on oma paikkansa uuden sortin korkeakouluna. Yliopistolaitos on perinteinen tiedekorkeakoulu, jolla on yhteiskunnassa aivan toisenlainen tehtävä kuin ammattikorkeakouluilla.
        Itse tiedekorkeakoulussa tutkinnot suorittaneena arvostan omaan kokemukseeni perustuen sen pyrkimystä opettaa analyyttiseen ajatteluun. Sen tarkoituksena ei ole niinkään antaa valmiita vastauksia, vaan paremminkin saada opiskelija esittämään yhä uudelleen kysymyksiä miksi. Sen ideana on koetella tietoa ja epäillä kaikkea.
        Ammattikorkeakoulu on käsitykseni mukaan enemmän työelämälähtöisempi, vähemmän teoreettinen. Siksi sen kannattaisi enemmän syventyä omiin vahvuuksiin ja kehittää niitä kuin pyrkiä imitoimaan tiedeyliopistoa. Sillä tavalla toimimalla se saisi varmaan enemmän arvostusta suomalaisessa yhteiskunnassa.
        Kuitenkin tosiasia on, että arvostus tulee tekojen kautta, jotka sitten vaikuttavat siihen, miten kukin haluaa arvottaa omissa preferensseissään korkeampaa koulutusta.
        Joka tapauksessa merkittävä vaikutuksensa koulutuksen arvokategorioihin on myös sillä, että tiedeyliopistot nojaavat toiminnassaan pitkään historialliseen traditioon, kun taas ammattikorkeakoulujen korkeakoulustatus on nuori. Sen perusta kun on vanhassa opistoaseteen tutkinnossa.
        Lopuksi totean, että eiköhän kummallakin ole oma paikkansa, sillä Oy Suomi Ab tarvitsee monenlaista osaamista.

        Olipa kiva ja asiallinen kommentti.

        Kyllä, ammattikorkeakouluopetus on vähemmän teoreettista ja käytäntölähtöisempää kuin yliopisto-opetus. Voin allekirjoittaa tämän täysin, sillä olen itse sekä opiskellut että opettanut molemmissa, sekä yliopistossa että ammattikorkeakoulussa. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö ammattikorkeakoulussa kyseltäisi miksi-kysymyksiä, tai että ammattikorkeakoulussa annettaisiin valmiita vastauksia. Ei, ei. Kysymykset vain asetetaan toisella tavalla, etsitään ratkaisuja työelämässä esiintyviin käytännön ongelmiin. Toki apuna käytetään teorioita. Periaatteessa käytetään aivan samoja teorioita kuin yliopistoissakin - onko niitä edes muita?

        Kuten yliopistossakin on omat traditionaaliset alansa, myös ammattikorkeakouluissa on joitakin koulutuksia (insinööri, sairaanhoitaja, kätilö jne) joilla on omat traditionsa ja oma arvostuksensa. Osa uudemmista tulokkaista hakee vielä paikkaansa. Tarkoitus on luoda uusia tutkintoja, jotka vastaavat työelämän tarpeisiin uudistuneessa kilpailutilanteessa. Siksi minäkään en oikein allakirjoita tuota, että ammattikorkeakoulun nimessä nyt on sana ammatti. Globaalissa kilpailussa ei välttämättä millään jäykillä, aloihin sidotuilla ammateillla pärjätä. Tarvitaan joustavia tutkintoja. Ei ammatteja. Ammatti on kahle.


      • Yliopistolainen

        Olen kanssasi samoilla linjoilla siinä, että nimenä ammattikorkeakoulu on tietyssä mielessä staattinen, koska se lukitsee itsensä ammattiin, jotka ovat liikkeessä kaiken aikaa.
        Minulle nimikkeinä sairaanhoitaja, insinööri ja kätilö kytkeytyvä paljolti omiin näkemyksiin ja mielikuviin, mitä noissa ammateissa tehdään. Ennen kaikkea sairaanhoitajan työ on "käden aitoja" korostama ammatti yhdistyneenä empaattiseen kykyyn kohdata apua tarvitseva ihminen.
        En ole itse koskaan opiskelut ammattikorkeakoulussa, joten omaa kokemusta tai kontaktipintaa sinne ei ole. Olen kuitenkin lukenut ammattikorkeakouluissa tehtyjä eri koulutusalojen opinnäytetöitä.
        Kun keskustellaan korkeakoulutuksen kehittämisestä, niin olen ihmetellyt ammattikorkeakoulujen tapaa pyrkiä jäljittelemään yliopistoja monessa asiassa. Minusta yksi ratkaisu tähän saattaisi olla ammattikorkeakoulujen keskittyminen omiin työelämälähtöisiin vahvuuksiin. Työelämäosaaminen yksi eräs keskeisimmistä menestystekijöistä globaalin kilpailun markkinoilla.
        Sen sijaan yliopistojen vahvuus on tieteellisessä tutkimuksessa, joka yliopistolainkin mukaan on se keskeisin tehtäväalue. Sillä alueella kilpailuun ammattikorkeakoulujen ei ole syytä käyttää niukkenevia resursseja.
        Minusta duaalimallin pohjalta tapahtuvaa rakentavaa yhteistyötä korkeakoulumuotojen välillä tulee lisätä. Yhteistyön peruslähtökohdan tulee rakentua toisiaan arvostavan ilmapiirin luomiseen. Korkeakulujen erilaisuus on nähtävä etuna, joka hyödyttää koko yhteiskuntaa.


      • Yliopistolainen

        Olen kanssasi samoilla linjoilla siinä, että nimenä ammattikorkeakoulu on tietyssä mielessä staattinen, koska se lukitsee itsensä ammattiin, jotka ovat liikkeessä kaiken aikaa.
        Minulle nimikkeinä sairaanhoitaja, insinööri ja kätilö kytkeytyvä paljolti omiin näkemyksiin ja mielikuviin, mitä noissa ammateissa tehdään. Ennen kaikkea sairaanhoitajan työ on "käden aitoja" korostama ammatti yhdistyneenä empaattiseen kykyyn kohdata apua tarvitseva ihminen.
        En ole itse koskaan opiskelut ammattikorkeakoulussa, joten omaa kokemusta tai kontaktipintaa sinne ei ole. Olen kuitenkin lukenut ammattikorkeakouluissa tehtyjä eri koulutusalojen opinnäytetöitä.
        Kun keskustellaan korkeakoulutuksen kehittämisestä, niin olen ihmetellyt ammattikorkeakoulujen tapaa pyrkiä jäljittelemään yliopistoja monessa asiassa. Minusta yksi ratkaisu tähän saattaisi olla ammattikorkeakoulujen keskittyminen omiin työelämälähtöisiin vahvuuksiin. Työelämäosaaminen yksi eräs keskeisimmistä menestystekijöistä globaalin kilpailun markkinoilla.
        Sen sijaan yliopistojen vahvuus on tieteellisessä tutkimuksessa, joka yliopistolainkin mukaan on se keskeisin tehtäväalue. Sillä alueella kilpailuun ammattikorkeakoulujen ei ole syytä käyttää niukkenevia resursseja.
        Minusta duaalimallin pohjalta tapahtuvaa rakentavaa yhteistyötä korkeakoulumuotojen välillä tulee lisätä. Yhteistyön peruslähtökohdan tulee rakentua toisiaan arvostavan ilmapiirin luomiseen. Korkeakoulujen erilaisuus on nähtävä etuna, joka hyödyttää koko yhteiskuntaa.


    • maisterisnainen

      AMMATTIkorkeakoulu siksi, että osattaisiin erottaa toisistaan oikea korkeakoulu eli yliopisto ja se ammattikorkeakoulu. Näillä nimittäin on eroa. Ymmärrän, että ammattikorkeakoulussa opiskelevan tai opiskelleen on sitä vaikea käsittää, mutta niin se vain on.

      • Järkipuhetta

        UNIVERSITY of Applied Sciences. Ja olen suorittanut yliopistossa maisterin tutkinnon, amk-tutkintoa tai -opintoja minulla ei ole. Alan olla sitä mieltä, että tällaiset eipäs-juupas-keskustelut ovat lastentarhaikäisten (tai siihen ikään henkisesti jääneiden) ihmisten heiniä. Henkisesti tasapainoisella ja elämäänsä tyytyväisellä ihmisellä ei ole tarvetta nostaa itseään jalustalle tai panetella toisia. Jokainen suorittakoon sellaisen tutkinnon, joka sopii omiin taitoihin ja tavoitteisiin, ja toiset kunnioittakoon kanssaihmisten valintoja.


      • nlmoljoj
        Järkipuhetta kirjoitti:

        UNIVERSITY of Applied Sciences. Ja olen suorittanut yliopistossa maisterin tutkinnon, amk-tutkintoa tai -opintoja minulla ei ole. Alan olla sitä mieltä, että tällaiset eipäs-juupas-keskustelut ovat lastentarhaikäisten (tai siihen ikään henkisesti jääneiden) ihmisten heiniä. Henkisesti tasapainoisella ja elämäänsä tyytyväisellä ihmisellä ei ole tarvetta nostaa itseään jalustalle tai panetella toisia. Jokainen suorittakoon sellaisen tutkinnon, joka sopii omiin taitoihin ja tavoitteisiin, ja toiset kunnioittakoon kanssaihmisten valintoja.

        Miksi jauhat ohi aiheen, ei tässä keskusteltu henkisitä ominaisuuksista tai mistään sellaisesta. Tiedät varmaan itsekin, että sana university amiskontekstissa on törkeä loukkaus yliopistoinstituutiota kohtaan. Amiksella ja yliopistolla ei ole mitään tekemistä keskenään!


    • KoskaYliopistolainenSano

      Kai joku on joskus naiiviuksissaan ajatellut että se AMMATTI nimessä viittaa työelämälähtöisyyteen.

      Jos jotain koulutusalaa halutaan kehittää, pelkällä työelämälähtöisyydellä ei kuitenkaan pitkälle pötkitä vaan siihen tarvitaan myös teoriaa ja tieteellistä tutkimusta. Turha on yliopistojen yhtään omia tutkimustyötä itselleen kuten joissakin tämän ketjun viesteissä on villauteltu. Toki mielipiteitä saa olla mutta eipä yliopistoilllakaan mitään intressejä näytä olevan amk-koulutuksen kehittämisen suuntaan, joten jossain se tutkimus- ja kehittämsityö on tehtävä. Amk:ssa työskentelevät tohtorit ja lisensiaatit tekevät tutkimustyötä myös amk-työnantajalleen, se kuuluu heidän työhönsä ja on myös ministeröstä lähtöisin oleva rahoituskriteeri. Toki moni sen lisäksi on mukana myös yliopistojen tutkimushankkeissa. Eihän ne sulje pois toisiaan, ja on yhteisiäkin hankkeita.

      Eikä työelämälähtöisyys selitä eroa. Onhan monet yliopistojenkin koulutusalat hyvin työelämälähtöisiä, esimerkiksi lastentarhanopettajat, puheterapeutit, opettajat, lääkärit ...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1478
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe