Lukion kirjoista...

tietämätön

Oon aloittanut lukion viime syksynä ja nyt on noita lukion kirjoja alkanu kertymään hyllyyn. Mä en oo vielä uskaltanu myydä yhtäkään ja jos noita kirjoja alkaa tota vauhtii lisääntymään niin mulle iskee pakokauhu.
Niin että mitä kirjoja mun kannattas myydä ja mitä kirjoja vois tarvita sitte kirjotuksiin pänttäämisessä, siis onko esim. jostain historian 1. kurssin kirjasta mitään hyötyä ku pänttää reaalia sitte parin vuoden päästä.

5

222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toka luokkalainen

Riippuu vähän siitä, että aiotko sä kirjoittaa reaalissa just historian. Reaalikokeessahan sulla on kaks pääainetta joiden kysymyksiin sä vastaat. Saat sä muihinki vastata jos haluat, mutta näin meille kerrottiin. Korjatkoon joku joka paremmin sit tietää. Eli jos aiot kirjoittaa reaalissa esim. historian ja biologian ni älä sitten niitä kirjoja myy, muut voit myydä, jos oot täysin varma jo mitä aiot kirjottaa. Pakollisten aineiden kirjoja ei välttämättä kannata ruveta myymään ollenkaan vielä tässä vaiheessa.

• Laudatur

Ei tarvii vastata kahteen pääaineeseen tai mitenkään. Lukee sitä, mistä on itse kiinnostunut ja vastaa siihen. Jokaisestahan kurssista tulee aina varmasti kaksi kysymystä. Moni tuttuni on lukenut vain yhtä ainetta hyvällä menestyksellä. Siinä on vaan se riski, että sitten jos tuleekin vaikeat kysymykset juuri siitä aineesta. Itse luin kolmea (historia, maantieto, biologia)(en tietenkään kaikkia kursseja, vaan mieleiset), enkä nähnyt siinä mitään ongelmaa. Ne tukee osittain toisiaan aika kivasti.

• minä
        Laudatur kirjoitti:

Ei tarvii vastata kahteen pääaineeseen tai mitenkään. Lukee sitä, mistä on itse kiinnostunut ja vastaa siihen. Jokaisestahan kurssista tulee aina varmasti kaksi kysymystä. Moni tuttuni on lukenut vain yhtä ainetta hyvällä menestyksellä. Siinä on vaan se riski, että sitten jos tuleekin vaikeat kysymykset juuri siitä aineesta. Itse luin kolmea (historia, maantieto, biologia)(en tietenkään kaikkia kursseja, vaan mieleiset), enkä nähnyt siinä mitään ongelmaa. Ne tukee osittain toisiaan aika kivasti.

Siis se kaksi "pääainetta" on suositus!!! Ja ei välttämättä perustu hyvien arvosanojen saamiseen just ko. aineista, vaan tulevia opiskeluja ja valintakokeita ajatellen!!!

Mutta ei ole järkeä vastata esim. joka aineesta vain yhteen kysymykseen. Tietty riippuu sitten mitä tulevaisuudessa teet, mutt kantsii panostaa niihin joista sitten hyötyy, vaikka ´nyt ei saiskaan niin hyvää arvosanaa, niin joissakin valintapisteytyksissä saa sitten pisteitä aina just tietyn aineen reaalin vastauksista, jolloin myös mitä enemmän oot ko. aineeseen vastannu, niin sitä enemmän saat pisteitä (vaikka ne nyt ei niin huippuhyvin ois menneetkään niin saat enemmän pisteitä kuin jos vastaisit sellaisen aineen kysymyksiin joita tulevaisuuden alasi valintapisteytyksissä ei pisteytettäisi)

Aina ei kannata mennä sieltä missä aita on matalin.

Ja kirjojen myynnistä : Jos jotain ainetta ei aio kirjoittaa niin ne kirjat joutaa myydä (mutta vasta sitten kun oot varma, ettet kirjoita!!!). Pakollisista aineista tietysti kannattaa kirjat säilyttää...

• Lukion tokaluokkalainen

Kirjojen säilyttämiseen liitty se, mitä aiot kirjoittaa. Jos aiot kirjoittaa historian reaalissa, suosittelen säilyttämään kirjat.
      Itse aion myydä kaikki kirjat, mitä en tarvitse kirjotuksissa.
      Käytä maalaistalon järkeä niin kaikki menee hyvin!

• Abi

Tässä muutama neuvo:
      Jos tiedät varmasti ettei joku aine kiinnosta
      (ei reaalissa eikä jatko-opiskeluissa) niin
      voit myydä sen aineen kirjat pois mutta kannattaa
      myös huomioida että myöhemmissä kursseissa voit
      joutua tekemään esim. tutkielman jossa
      tarvitsisitkin tietoja juuri siitä ekasta
      kirjasta.
      Jos haluaa päästä reaalista helpolla kannattaa
      lukea valikoiden: helpoin kurssi biologiasta,
      helpoin historiasta jne... mutta kannattaa varoa
      ettei vastaa sitten reaalissa kysymykseen joka
      vaatisikin tietoja myöhemmistä kursseista.

Hyvä keino on myydä kirjat jollekulle tutulleen
      niin voi lainata kirjoja tarpeen tullen
      (esim. lukuloman ajaksi).

Usein jos vain mahdollista kirjat olisi paras
      myydä mahdollisimman aikaisin jotta kirjat eivät
      ehdi mennä vanhaksi (koulu ei ehdi vaihtaa
      kirjasarjaa tai kirjasta tulla reilusti
      uudistettua painosta)

Pieni vinkki vielä noin yleisesti: Ainakin meidän
      kaupunkimme kirjastosta löytyy joidenkin kurssien
      kirjat (esim. terveystiedon) eikä niitä silloin
      tarvitse laisinkaan ostaa vai voi lainata ne
      kurssin ajaksi. (Ei päde tietenkään kirjoihin
      joihin täytyy tehdä tehtäviä minkä kuitenkin voi
      helposti kiertää tekemällä tehtävät vihkoon)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      13
      2817
    2. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      223
      2658
    3. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      17
      2074
    4. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      26
      2028
    5. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      59
      1881
    6. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      71
      1652
    7. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      14
      1259
    8. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
      Ikävä
      99
      1245
    9. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      23
      1192
    10. Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta
      Maailman menoa
      90
      1082
    Aihe