Hiihtäminen hengenvaarallista

Harski

39

31740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan vauhti?

      Joo, antakoot vaan maailmancupin arvon tuolle kuolemankarusellille. Hyvää peeärrää hiihdolle. Voisi jo kuvitella ensikauden mainoksen:
      TULE SINÄKIN KUOLEMAAN VASALOPPETTIIN.

      Onhan tuo määrä kaamea, ottaen huomioon osallistujamäärän.

      • Taatelin tallaaja

        Norjalainen taisi olla entinen dopingin käyttäjä kun noin nuorena kuoli,niin on käynyt monelle muullekin urheilijalle mm. usassa ja jne


      • ...ilman hiihtoa

      • laskutaitoinen

        Asiantuntija sanoi, että yksi hiihtäjä kuolee 60000 hiihtotuntia kohti. Vasaloppet 90 km, keskiaika 10 t, 15000 osanottajaa, 150000 tuntia. Odotusarvo siis taitaa olla 2.5 kuollutta:-) 3 kuollutta meni aika lähelle...


    • 007

      eikö tämä eläminen yleensäkkin ole vaarallista kaikki tuntuvat kuolevan jossain vaiheessa osa siinä puuhassa jota rakastaavat ja osa sairaalaan kasviksena, mitippäs itse haluatko virua letkuissa viisi tai jopa kymmenen vuotta etkä tajua mistään mitään

      • liharailo

        eikö tämä olekin vaikeaa luettavaa kirjoittaa nyt kaikki putkeen ei edes pisteitä puhumattakaan isoista alkukirjaimista minulla ainakin menee hermo tällaista lukiessa entä sinulla

        Onhan se ikävää, kun ihmisiä, joilla olisi vielä runsas elämä elettävänä, kuolee, mutta maailmassa lienee huonompiakin tapoja lähteä. Parasta elää täysillä ja nauttia joka hetkestä!

        Itse päättäisin päiväni mieluummin prätkän selässä kuin esimerkiksi vanhainkodissa tai sairaalassa.


      • kyllä
        liharailo kirjoitti:

        eikö tämä olekin vaikeaa luettavaa kirjoittaa nyt kaikki putkeen ei edes pisteitä puhumattakaan isoista alkukirjaimista minulla ainakin menee hermo tällaista lukiessa entä sinulla

        Onhan se ikävää, kun ihmisiä, joilla olisi vielä runsas elämä elettävänä, kuolee, mutta maailmassa lienee huonompiakin tapoja lähteä. Parasta elää täysillä ja nauttia joka hetkestä!

        Itse päättäisin päiväni mieluummin prätkän selässä kuin esimerkiksi vanhainkodissa tai sairaalassa.

        minä vaan ennemmin vanhainkodissa kuukahtaisin. Haluan turista muiden papparaisten kanssa vanhana pitkään! Vaikka rullatåålissa! :)


      • selässä
        liharailo kirjoitti:

        eikö tämä olekin vaikeaa luettavaa kirjoittaa nyt kaikki putkeen ei edes pisteitä puhumattakaan isoista alkukirjaimista minulla ainakin menee hermo tällaista lukiessa entä sinulla

        Onhan se ikävää, kun ihmisiä, joilla olisi vielä runsas elämä elettävänä, kuolee, mutta maailmassa lienee huonompiakin tapoja lähteä. Parasta elää täysillä ja nauttia joka hetkestä!

        Itse päättäisin päiväni mieluummin prätkän selässä kuin esimerkiksi vanhainkodissa tai sairaalassa.

        mieluiten...no ei se pärrän selässä kuoleminenkaan huono juttu ole .


      • äläkä loukkaannu
        liharailo kirjoitti:

        eikö tämä olekin vaikeaa luettavaa kirjoittaa nyt kaikki putkeen ei edes pisteitä puhumattakaan isoista alkukirjaimista minulla ainakin menee hermo tällaista lukiessa entä sinulla

        Onhan se ikävää, kun ihmisiä, joilla olisi vielä runsas elämä elettävänä, kuolee, mutta maailmassa lienee huonompiakin tapoja lähteä. Parasta elää täysillä ja nauttia joka hetkestä!

        Itse päättäisin päiväni mieluummin prätkän selässä kuin esimerkiksi vanhainkodissa tai sairaalassa.

        pysyvästi.


      • maailmanloppu
        äläkä loukkaannu kirjoitti:

        pysyvästi.

        jo noin lähellä kun koko ajan kuolee lisää ja lisää ihmisiä? Justiin äsken oli Aasian tuhotulva, ja sen jälkeen vielä maailmassa on kuollu satoja ihmisiä. Mihin maailma onkaan menossa?


      • dacy
        maailmanloppu kirjoitti:

        jo noin lähellä kun koko ajan kuolee lisää ja lisää ihmisiä? Justiin äsken oli Aasian tuhotulva, ja sen jälkeen vielä maailmassa on kuollu satoja ihmisiä. Mihin maailma onkaan menossa?

        ...et eipä sen puoleen,maailma on jo muutenki liikakansottunu,et joku aasian tuhotulva teki vaan hyvää luontoo ajatellen;karsintaa on pakko tapahtua,et tasapaino säilys...


      • mie-vaan
        dacy kirjoitti:

        ...et eipä sen puoleen,maailma on jo muutenki liikakansottunu,et joku aasian tuhotulva teki vaan hyvää luontoo ajatellen;karsintaa on pakko tapahtua,et tasapaino säilys...

        On iha hyvä ku tapahtuu vähä harvennusta. Aasian tuhon jälkeen maailmaan on syntyny ainaki kaks kertaa enemmän tilalle. Irakissa harvennusta tapahtuu tällä hetkellä pommien voimalla toisaalla taas muut koulee sydäriin tai vanhuuteen, toiset sairaalassa toiset liikenteessä. siis tällä hetkellä maailmassa jokaisen 10 kuolleen tilalle syntyy 12 jossain muualla. ja kaikkee lääkkeitä ne kehittelee koko ajan jotta ihmiset eläs pidempää ja sit sitä mietitää miks maailmassa ihmisten väkiluku nousee kokoajan. miettikääs sitä.


      • lataaja
        äläkä loukkaannu kirjoitti:

        pysyvästi.

        mä en halua kuolla koskaa ,mä vaihan aina patterit
        kiva nähä vuosi 2500


      • zball
        maailmanloppu kirjoitti:

        jo noin lähellä kun koko ajan kuolee lisää ja lisää ihmisiä? Justiin äsken oli Aasian tuhotulva, ja sen jälkeen vielä maailmassa on kuollu satoja ihmisiä. Mihin maailma onkaan menossa?

        Kristittyjen jumala rankasee suksijoita. Hiihto on syntiä. Beware Mietaan Juha maalimanloppu on käsillä!


      • jopo
        liharailo kirjoitti:

        eikö tämä olekin vaikeaa luettavaa kirjoittaa nyt kaikki putkeen ei edes pisteitä puhumattakaan isoista alkukirjaimista minulla ainakin menee hermo tällaista lukiessa entä sinulla

        Onhan se ikävää, kun ihmisiä, joilla olisi vielä runsas elämä elettävänä, kuolee, mutta maailmassa lienee huonompiakin tapoja lähteä. Parasta elää täysillä ja nauttia joka hetkestä!

        Itse päättäisin päiväni mieluummin prätkän selässä kuin esimerkiksi vanhainkodissa tai sairaalassa.

        Oletko huomannut, että meillä lukiessa ei ole mitään väliä missä järjestyksessä kirjaimet ovat tekstissä.

        ”Niin kuin tätäkin:
        Cmabrigden yilopitson tuktimusken muakan, ei ole väilä msisä jäjretsyksessä sanan kijraimet ovat, ainoa täkreä aisa on, että esnimmäinen ja viimienen kijrain ovat oikelila piakiolla. Loput voviat olla missä jäjretsyskessä tahasna ja imhinen voi sitli lukea tesktin ongemlitta, koksa aiovt eiävt lue jokaitsa kijraitna eriskeen, vain
        sanan kokoniasuuetna. Ällitsyttävää!”


      • jomppa
        maailmanloppu kirjoitti:

        jo noin lähellä kun koko ajan kuolee lisää ja lisää ihmisiä? Justiin äsken oli Aasian tuhotulva, ja sen jälkeen vielä maailmassa on kuollu satoja ihmisiä. Mihin maailma onkaan menossa?

        Ehkei kuitenkaan merkitse maailmanloppua jos kolme kuolee. En tässä mee sitäkään väittämään, että se hienoa olisi, mutta aina on porukkaa kuollut tapaturmissa ja aina tulee sitä tapahtumaankin. Nämä kolme sattuivat kuolemaan julkisen median edessä, ja onhan sanomattakin selvää, että siitä syntyy kohua "hiihdon vaarallisuudesta". Ja ehkä ei KUITENKAAN voi millään puhua tästä ja Aasian katastrofista samana päivänä tästä näkökohdasta. Jos Aasian uhriluku nousisi kolmella, ni tuskin juuri kukaan, paitsi tietenkin omaiset, poraisivat..nyt kävi näin.


      • yritteliäs
        jopo kirjoitti:

        Oletko huomannut, että meillä lukiessa ei ole mitään väliä missä järjestyksessä kirjaimet ovat tekstissä.

        ”Niin kuin tätäkin:
        Cmabrigden yilopitson tuktimusken muakan, ei ole väilä msisä jäjretsyksessä sanan kijraimet ovat, ainoa täkreä aisa on, että esnimmäinen ja viimienen kijrain ovat oikelila piakiolla. Loput voviat olla missä jäjretsyskessä tahasna ja imhinen voi sitli lukea tesktin ongemlitta, koksa aiovt eiävt lue jokaitsa kijraitna eriskeen, vain
        sanan kokoniasuuetna. Ällitsyttävää!”

        Kiitos viestistäsi, se tuli tarpeeseen. Kuntoutan aivovammapotilasta vähäisillä taidoillani ja hän on alkanut kirjoittamaan e.m. tavalla. Nyt ymmärsin hänen tapansa mieltää asioita ja sen, miksi hänen kirjoittamaansa tekstiä voi ymmärtää melko hyvin kirjoitusvirheistä huolimatta.Teit tietämättäsi suuren palveluksen, joten kiitos vielä kerran ja hyvää jatkoa sinulle.


      • realisti

        hoitanut kaikki mahdolliset asiat jo nyt, ettei jälkikasvun tarvitse miettiä mitä tehdä. Minulla on elinluovutustestamentti ja hoitotestamentti. En halua virua vuosikausia letkuissa, vaan ainoa, minkä haluan, on riittävä kipulääkitys, mutta muita ylläpitäviä hoitoja ei tarvitse antaa.Ei jälkikasvulla ole velvollisuutta eikä iloa käydä katsomassa suu auki horottavaa vanhempaa.


      • "Ruumiillisesta harjoi...
        zball kirjoitti:

        Kristittyjen jumala rankasee suksijoita. Hiihto on syntiä. Beware Mietaan Juha maalimanloppu on käsillä!

        Eli, käytetetään se vähäkin hyväksi.

        T: Hiihtoa harrastava uskovainen mies


      • Sigh....

        Ilmeisesti sinä tahdot virua. Sinulla on tuo yleinen massa harhakuva että ihmisiä pidetään väkisin hengissä 20 vuotta, otetaan esimerkkinä aivohalvaus,
        erittäin huonolla todennäköisyydellä sinua saadaan pidettyä edes 7 päivää hengissä. Voit mennä sinne virumaan aivan vapaasti, mutta vain jos tahdot, aliarvioitko näiden hiihtäjien tuskia? Oikein raskaan liikunta suorituksen jälkeen olet oikein raskailla ja tekisi melkein mieli oksentaa verta, lisäksi jotain tuollaista tapahtuu, totta helvetissä se tekee kipeää.. sairaalassa olisit saanut kuolla rauhassa, käytännössä morfiini rauhottaa ja poistaa kivun, voit siis hyvin ja mikä pakko sinun olisi näyttää vihannekselta? miksi heti revit jotain ääritapauksia esille?


    • Nais suksija

      Minäkin olen hiihtänyt Finlandiahiihdon yli 10 kertaa ja toden näköisesti kuolen.
      Onneksi en sentään tupakan, enkä alkoholin takia sitä tee.
      Jospa kuolisinkin hiihtäessä, ei tarvitsisi kärsiä valtion säästökuurien aiheuttamista hoitovirheistä tai hoitajapulasta sairaaloissa.
      Raitttiissa ilmassa pikkupakkasessa ....mikä onnellinen loppu se olisikaan ...

    • puhh

      Norjalainen?Mitä alkupaukkua käytti- oliko muuta kuin mustikkasoppa?

    • Jussi

      Olen minäkin hiihtänyt ja juossut eräitäkin pitkiä matkoja. Viimeisen maratoni 95 vuonna keskeytin, tai oikeastaan keskeytettiin. Minut vietiin Mielahteen ambulansilla 35 km kohdalla. Veivät väkisin, olin silloin 2.50 vauhdissa ja aivan loppu. Munuausarvot olivat hyvin houlestuttavat, totesivat sairaalassa. Siihen lopetin urheilemisen. Nyt juon viina säännöllisesti ja tupakoin olen 50 vuotias ja onnellinen.

    • Lyly

      Minkä niminen se norjalainen hiihtäjä oli joka
      kuoli?

    • Kaikenkelin hiihtäjä

      Tiedän minäkin kaksi henkilöä lähipiiristä jotka ovat hiihtoladulle kuolleet,eli siis kaatuivat monot jalassa. Itse hiihtelen vain hiljakseen ja luonnonkauneutta ihaillen.Silti voi kuolema minutkin korjata ,sitä kun ei voi ennakkoon tietää.Kunpa tietäiskin.

    • Jeppe

      Viiteentoista tuhanteen mahtuu aina sellaisia, jotka lähtevät matkaan hyvin tietoisena siitä, että eivät ole terveitä tai muuten kunnossa. On lyöty vetoa tai sitten pitää se kymmeneskin kerta hiihtää ym ym. Noin pitkä matka on flunssaisellekin hengenvaarallinen.

    • vaarallisiin lukemiin

      kun liikuttelin niitä hikilankkuja ylämäessä. Aloin ihmettelemään miksi mun sydän pompottaa niin kauheesti, onkohan se lähtö nyt..

    • Reiska

      Itselläni on ainakin haaveena kaatua ladulle / lenkkipolulle.

    • kivipaperisakset

      Vain Ruotsissa hiihtokilpailu voi tappaa enemmän kuin maailmansodat.

    • Hyvä harrastus

      Tottakai on valitettavaa,että noin on käynyt mutta ei se kyllä kerro mitään hiihdon vaarallisuudesta.

      Kyllä on paljon vaarallisempi mennä Hesassa baariin kaljalle ja kompuroida yöllä kotiin varsinkin jos sen tekee joka päivä.

      Mutta kyllä se niin on ,että sairaana tai vasta ollut,on riski olemassa jokaisessa urheilu suorituksessa saada kohtaus.

      Hiihto on loistavaa kuntoilua ja kun on vehkeet laittanut aivan ilmaista ja tehokasta.

      Itse olen 60v. ja hiihdän n.1000km talvessa ja kesällä rullaluistelen sauvojen kanssa 2000km. Sekä vielä sauvakävelen n.900km. vuodessa.

      Kävin tuossa juuri kuntotestissä ja todettiin olevan loistavassa kunnossa.

      • Siellä käynyt

        Kyllä Vasaloppet ja muutkin vastaavan pituiset ovat sellaisia koitoksia, että jokaisella sinne lähtevällä tulisi olla realistinen kuva omasta kunnostaan ja terveydentilastaan. Ei minustakaan kolme hiihtäjää 15 000:sta ole kovin ihmeellinen luku. Melkein ihmeellisempää on, että niinkin moni hiihtää iloisesti 90 km maaliin saakka. :)


    • laamanan

      Jokin vika sydämmessa joka ollut jo kenties vaikka kuinka pitkään voi sitten rasituksessa johtaa näihin. Näitähän on vaikka kuinka joka vuosi maailmalla kaiken ikäisiä myös lapsia. Ei täysin terveet yleensä lähde suorilta jaloilta.

      Ammattiurheilijoilla voi olla myös jonkin pitkäaikaisen vaarallisen dopingin käyttö syynä äkilliseen kuolemaan.

      Mutta niin uskomatton pummpu tuo sydän on että miksi se ei voisi tehdä temput vaikka on lähes ikiliikkuja onkin?

    • ensiapuhenkilö

      Norjalaiset hiihtäjät ovat lähes kaikki "astmapotilaita"! Keplotellaan hiihtäjille astmalääkitys jotta hengitys helpottuu tunnottomaksi kovassakin kuormituksessa. Sydän joutuu todella koville samoin verisuonet. Astmalääkityksellä ei toimi enää kehon oma rasituksen rajoitusmekanismi vaan tulee ylikuormitustila. Suoritusarvot nousee kyllä ratkaisevasti mutta pitkässä hiihdossa keino on tappava. Astmalääkitys on vain keino kiertää perinteiset laittomat doping konstit. Normaalioloissa ei kyllä astmanen paljon hiihdä!!!!!!

      • Astmaatikko

        Hei

        Mielenkiintonen kannanotto. Päteekö tuo myös oikeille astmaatikoille? Ihtellä viikonloppuna edessä 70km hiihto. Astman takia joudun ottaan päivittäin hoitavaa lääkettä ja tarvittaessa ventolinea kohtaukseen (en kyllä tarvi kun flunssan yhteydessä) Joskus oon lyhyemmillä matkoilla testannu ja huomannu, että hiihto on helpompaa, jos ottaa ventolinea ennen hiihtoa, vaikkei tarviskaan.... nyt aloin miettiin että kannattaakohan sittenkään ennen 70km hiihtoa?!


      • Kokenut sen

        Vaikka en norjalaisista yhtään pidäkkään niin en kyllä ole astmalääkkeen kieltämisestä yhtä mieltä sillä se on aivan ehdoton aine jos meinaa saada yhtään henkeä kulkemaan kohtauksen sattuessa.

        Itse hiihtelen n.1000km.talvessa vaikka pitää ottaa lääkitystä joka päivä.

        Tarkoitat kai nuita kilpahiihtäjiä jotka ottavat lääkitystä vaikka ei tarvitsekkaan.

        Sinulla ei ole tainnut olla koskaan hengenahdistusta kun olet noin jyrkkä.


      • Miksi ei?

        Astma oikein hoidettuna ei TARVITSE MONESTIKAAN muuta kuin tulehduksen poistavan lääkityksen. Kun lääkitys toimii on keuhkot kunnossa ja pystyy mihin vaan, tosin ainahan on poikkeiksia ja erilaisia astmoja, jotkut astmaatikot tupakoikin!

        "Normaalioloissa ei kyllä astmanen paljon hiihdä!!!!!!" Ei tuo pidä paikkaansa.


      • Kale
        Miksi ei? kirjoitti:

        Astma oikein hoidettuna ei TARVITSE MONESTIKAAN muuta kuin tulehduksen poistavan lääkityksen. Kun lääkitys toimii on keuhkot kunnossa ja pystyy mihin vaan, tosin ainahan on poikkeiksia ja erilaisia astmoja, jotkut astmaatikot tupakoikin!

        "Normaalioloissa ei kyllä astmanen paljon hiihdä!!!!!!" Ei tuo pidä paikkaansa.

        Astmaisen "normaali olo" voi olla hankala kohtaus ja silloin ei totisesti hiihdetä. Tiedän kokemuksesta. Lääkityksen avulla astma on usein hoidettuna, jolloin hiihtäminen on täysin mahdollista ja suotavaakin.


    • Äiti

      Itä-Helsingissä hiihdätettiin oppilaita heikoilla jäillä. Hesarin mukaan rehtori ja opettaja olivat sitä mieltä, että tilanne oli täysin hallinnassa. Myöntäisivät edes arviointivirheen.

      Hiihtokilpailuihin osallistumisesta aikuiset voivat vapaaehtoisesti päättää, mutta lapset ovat voimattomia, kun aikuinen opettaja pakottaa heidät hengenvaaraan.

    • luomu

      kyllä taisivat olla tooppingin söjiä ja sitä kautta kuolema

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe