Kiva juttu

Remonttirane laatoittaa

Voi jessus!

Oltiin etelän lomalla kaksi viikkoa ja oli puhe, että kylpyhuone laatoitetaan sinä aikana.

Taloyhtiö teki pohjatyöt(kosteuseristykset) tosi siististi ja meille toimitettiin vielä valokuvatkin todisteena tehdystä työstä.
Siis tähän asti kaikki oli mennyt hyvin.

Soittelin laatoittajille ennen remontin alkua ja valittiin laatoittajaksi, ei niinkään halvin, vaan asiallisimman kuuloinen mies.

Mitä oli tapahtunut kahden viikon aikana, ei per**le! Laatat on varmaan laitettu heittämällä seinälle, saumat on miten sattuu ja lisäksi ylä/alarivin laatat puuttuivat vielä. No, tuumasta toimeen ja rupesimme vaimon kanssa itse laittamaan ko. laattoja paikalle. Ensimmäistä kertaa laattoja leikatessa/asentaessa/laastia laittaessa meiltä meni neljä tuntia tuohon (n.50 laatan laittamiseen).

Lisäksi tämä "isojakin uimahalleja laatoittanut" asentaja oli lähtenyt kokonaisilla laatoilla seinissä liikkeelle, jonka johdosta meillä on parissa nurkassa noin 1½:n centin raot ja niitäkin on venytetty viimeiseen asti saumakohtia levittämällä.

Arvatkaa miltä näyttää 4mm vaakasauma ja välillä paljon suurempi pystysauma.

Laatat ei ollut mitään halvimpia ja vaikka asennustyötä en suostukaan täysimääräisesti maksamaan, niin silti ottaa melkoisesti pannuun.

Ei tässä ole mitään muuta tehtävissä, kuin vit**untua joka kerta, kun tulevaisuudessa kylpyhuoneessa asioi...

73

51989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ppp

      kummallista, miten joillekin laatoittaminen edes kohtuullisella laadulla on niin vaikeaa. Minä en maksaisi sössimisestä yhtään mitään.

      • Taskulaskin

        on hukkaan menneen työn ohessa pilattu hyvä tavara ja huonon laatoituksen purkamisessa voi mennä eristyskin uusiksi...
        Tuommoisesta pitäisi saada vahingonkorvausta.

        Avaajalle: Oliko työstä minkään valtakunnan kirjallista sopimusta?


      • huonosta työstä
        Taskulaskin kirjoitti:

        on hukkaan menneen työn ohessa pilattu hyvä tavara ja huonon laatoituksen purkamisessa voi mennä eristyskin uusiksi...
        Tuommoisesta pitäisi saada vahingonkorvausta.

        Avaajalle: Oliko työstä minkään valtakunnan kirjallista sopimusta?

        Onhan meitä rakentajia moneen lähtöön.
        Tiedän että työmiehissä on eroja ja paljon.
        Tässä tapauksessa tulee kalliiksi kun menee työ ja materiaali uusiksi jos haluaa sen kuntoon.
        Aina kannattaa käyttää tuttua ja jos ei ole niin varmaan tuttavapiirissä on joku joka tietää.
        Kaikkihan kertovat olevansa ammattimiehiä.


    • 2. yrittäjä

      tuollainen yrittäjä pysyy markkinoilla .itse jos tekisin noin työt loppuisi just siihen.työn tehnyt yrittäjä joutuu korjaamaan sen omalla
      kustannuksellaan.mulla ei olis varaa siihen.

      • Sähkömies

        Kusetettavia riittää aina.


    • puuttui

      Tässä päivitellään taas tekijää vaikka teettäjä on täysin uuno. Lähteä nyt etelään ja uskoa, että valmista tulee valvomatta. Rakennustyöhön ja remontointiin kuuluu VALVONTA. Sutta ja sekundaa syntyy päivässä. Itse talon rakentaneena/rakennuttaja tiedän, kuinka tärkeää VALVONTA on (ei syntynyt sekundaa). Eli kun teetetään remontti, niin valvotaan työtä. Jos ei jälki miellytä, niin sitten pysäytetään homma ajoissa, huomautetaan virheestä, puretaan jos ei ajoissa ole VALVOJA tajunnut ja sitten jatketaan. Jos ei tämäkään auta vaihdetaan tekijää. Turha on kahden viikon päästä itkeä muuta kuin omaa tyhmyyttä.

      • Kva

        Jos kallista työtekijää pitää vielä ryydittää kalliilla valvojalla niin onko koko hommassa enää mitään järkeä?

        Vaimon kanssa laatotettiin tossa viikonlopun aikana 2*2 metrisen kylppärin seinät (20*25 cm laatalla boordi). Aikaa meni yhteensä 16 tuntia ja jälki oli hyvää (kun oli se kuuluisa omavalvonta).
        Että silleen.


      • Vastuuta työstä

        LUE:
        Tekijällä on täysi oikeus tehdä mitä haluaa, jos teettäjä ei katso vieressä.
        TULKITSE:
        Remontin teettäminen silloin, kun on poissa tulisi kieltää ja jos joku näin tekee, tulisi teettäjä asettaa korjausvastuuseen.
        NÄINKÖ?????
        Toki, tekijävastuun ulottaminen liian pitkälle johtaa kohtuuttomiin tilanteisiin. Jos talon perustusten tekijä tekee virheen ja rakennuttaja havaitsee sen ja tekee talon valmiiksi asti, on turha pyytää koko talon korvaamista.
        MUTTA:
        Laatoitus on kuitenkin yksi yksittäinen työvaihe, eikä tarkastusvastuuta voi ulottaa joka riviin tai laattaan erikseen. Yksi näkyvä vaihe on yksi tarkastuskohde pienimmilläänkin.
        KYLLÄ YRITTÄJÄ ON SOPIMUKSEN RAJOISSA VASTUUSSA TYÖSUORITUKSESTAAN. (OLIKO MUUTEN AMMATTILAINEN?)


      • teettäjän

        vastuulla..On sitä voitava luottaa *ammattimieheen* ja ellei tulos tyydytä niin korvausvastuusee.
        Ei sitä joka hetki voi olla vahtimassa...


      • laatta-asentaja

        Olihan tuo hyvä viesti siihen,että laadusta kannattaa/pitääkin maksaa.Teen itse näitä töitä 20v. kokemuksella eikä yhtään valitusta ole tullut.Pintojen asianmukaisuus,vesieriste,läpiviennit,kaadot ja työn jälki pitää olla tiptop.Onhan näitä miljoona-matteja,jälki vain on oksettavaa.Olen uusinut ison rak.liikkeen laatoittajan jäljiltä pesuhuoneyhdistelman.Märälle alustalle(kuivumaton valu) oli tehty laatoitus,joka tietysti ampasi ylös,kun lämmöt lyötiin päälle.No,kaveri sai luvan korjata jälkensä ja tulos:sama toistui.Eli purin lattian,kuivaus varmistettiin mittauksilla,kaadot tehtiin kaivolle päin:))Edelliseen oli jäänyt jalkojen pesua varten monttu,sinänsä hyvään paikkaan,wc-pytyn eteen.OLISIHAN SIINÄ KIVA OLLUT LÄTRÄTÄ VARPAITA PASKALLA ISTUESSA!!Vesi-eristys ja kaivon ympärys tehtiin vahvikenauhoilla lattian-ja seinänrajauksiin.Tulihan rempalle hintaa,talkoilla en tee mitään.Jos ammattiani vastaavaa työtä tekee joku pika-reiska,suosittelen lämpimästi kirjallisen sopimuksen laatimista.Niin minäkin teen joka kerta.Kusettajia löytyy aina,kun vain sokkona luottaa pelkkään sanaan/huhuihin:)))Tsemppiä teille,kevättä iloisemmissa merkeissä!!!


      • varmistat ammattimiehen ?
        teettäjän kirjoitti:

        vastuulla..On sitä voitava luottaa *ammattimieheen* ja ellei tulos tyydytä niin korvausvastuusee.
        Ei sitä joka hetki voi olla vahtimassa...

        Siten, että ei oteta sitä halvinta tietysti?

        Kyllä on uskomatonta typeryyttä palkata joku hemmo hommiin tarkistamatta taustoja (esimerkiksi kysyä pari referenssiä) ja valita vaan sillä perusteella, ettei hinta ollut halvin. Ja sitten lähteä pois ja ei edes jäädä katsomaan, miten hommaa aloitetaan.

        No samalla periaatteella rakennetaan taloja. Ei valvontaa, ei kunnon sopimuksia, sitten ihmetellään, kun tulee sutta ja rahat ei riitä. En minä ainakaan anna lompsaa jollekin tumpelolle ja luota siihen, että etelän auringossa homma tulee itsestään hoidetuksi. Tuohan on ihan unelma nakki ollut jollekin helppoheikille. Sitä saa kiireellä lätkiä paikat kasaan, niin ehtii ottaa toisenkin homman samaan urakkaan...


      • lause paljastaa
        Vastuuta työstä kirjoitti:

        LUE:
        Tekijällä on täysi oikeus tehdä mitä haluaa, jos teettäjä ei katso vieressä.
        TULKITSE:
        Remontin teettäminen silloin, kun on poissa tulisi kieltää ja jos joku näin tekee, tulisi teettäjä asettaa korjausvastuuseen.
        NÄINKÖ?????
        Toki, tekijävastuun ulottaminen liian pitkälle johtaa kohtuuttomiin tilanteisiin. Jos talon perustusten tekijä tekee virheen ja rakennuttaja havaitsee sen ja tekee talon valmiiksi asti, on turha pyytää koko talon korvaamista.
        MUTTA:
        Laatoitus on kuitenkin yksi yksittäinen työvaihe, eikä tarkastusvastuuta voi ulottaa joka riviin tai laattaan erikseen. Yksi näkyvä vaihe on yksi tarkastuskohde pienimmilläänkin.
        KYLLÄ YRITTÄJÄ ON SOPIMUKSEN RAJOISSA VASTUUSSA TYÖSUORITUKSESTAAN. (OLIKO MUUTEN AMMATTILAINEN?)

        kaiken. "Oliko muuten ammattilainen"... Sehän tulee hyvintodetuksi etelän auringosta käsin, kun ei tarkista taustoja eikä vaivaudu valvomaan. Ammattilaisen kriteeriksi riittää se, että hintapyyntö ei ollut halvin.

        Kyllä se niin vaan on, että teettäjä saa tasan sitä, mitä tilaa. Jos huithait asenteella jättää jonkun tekemään hommia, niin työn jälki on juuri samaa. Kaikkeen työn teettämiseen kuuluu valvonta!!


      • valvontaa korostanut

        Kun sitä niin sanottujen ammattimiesten työtä todella valvot, niin siinä se työ vasta onkin. tyyli on se, että kyllä minä nämä hommat osaan , älä sinä siinä takana höpötä. No kyllä ne ainakin oppivat, kun osoittaa ovea jos homma ei suju.


      • Uuno (no.!)

        Et sitten tullut miettineeksi, että työn teettämiseen "ammattimiehellä" on kolme eri syytä.

        - Itsellä ei ole aikaa
        - Itse ei osaa
        - Itse ei viitsi

        Muutenhan tämäkin laatoitus olisi hoidettu omin avuin. Edellä mainituista syistä ei varmaankaan ole ollut mahdollista olla myöskään vieressä koko aikaa valvomassa -- onhan kylppärin laatoitus varsin nopeasti tehty työ (myös nopeasti pilattu).

        Siinä kyllä olet oikeassa, että taustat pitää ottaa selville.

        Asiasta toiseen; mahtoivat talosi rakentajat viihtyä kaltaisesi "asiantuntijan" valvonnassa...


      • Ammattiylpeytta?

        On se maailma mennyt malliin, kun ajatus on etta: ellei joku ole koko ajan valvomassa niin saa tehda ihan sellaista jalkea kuin huvittaa....
        Minusta Suomalaisten maailmalla viela jokunen aika sitten kuuluisa, "hyvantyonmoraali" on kadonnut totaalisesti jonnekkin. Ennen vanhaan sita saattoi viela luottaa johonkin tunnettuun ammattilaiseen, -muttei enaa.
        Itsesta tuntui viime kesana kun omaa tupaa rakennin etta tassahan pitaa todellakin hanskata kaikesta kaikki, onneksi olin joskus nappulana isan mukana rakennuksilla "orjatyøvoimana" jota nyttemmin kylla kiitan! Empa olisi muuten osannut kertoa putkimiehelle etta mihin se vesimittari pitaa laittaa! Tai Sahkømiehelle: ettei meilla kiuas kylla tule kodinhoitohuoneeseen! Uskomattomia sahlareita kaikenkaikkiaan, Nama niin sanotut ammattilaiset.

        Ps.sorry noi puutuvat tupla pisteet, niita ei jenkinappis tunne...


      • rakentaja
        laatta-asentaja kirjoitti:

        Olihan tuo hyvä viesti siihen,että laadusta kannattaa/pitääkin maksaa.Teen itse näitä töitä 20v. kokemuksella eikä yhtään valitusta ole tullut.Pintojen asianmukaisuus,vesieriste,läpiviennit,kaadot ja työn jälki pitää olla tiptop.Onhan näitä miljoona-matteja,jälki vain on oksettavaa.Olen uusinut ison rak.liikkeen laatoittajan jäljiltä pesuhuoneyhdistelman.Märälle alustalle(kuivumaton valu) oli tehty laatoitus,joka tietysti ampasi ylös,kun lämmöt lyötiin päälle.No,kaveri sai luvan korjata jälkensä ja tulos:sama toistui.Eli purin lattian,kuivaus varmistettiin mittauksilla,kaadot tehtiin kaivolle päin:))Edelliseen oli jäänyt jalkojen pesua varten monttu,sinänsä hyvään paikkaan,wc-pytyn eteen.OLISIHAN SIINÄ KIVA OLLUT LÄTRÄTÄ VARPAITA PASKALLA ISTUESSA!!Vesi-eristys ja kaivon ympärys tehtiin vahvikenauhoilla lattian-ja seinänrajauksiin.Tulihan rempalle hintaa,talkoilla en tee mitään.Jos ammattiani vastaavaa työtä tekee joku pika-reiska,suosittelen lämpimästi kirjallisen sopimuksen laatimista.Niin minäkin teen joka kerta.Kusettajia löytyy aina,kun vain sokkona luottaa pelkkään sanaan/huhuihin:)))Tsemppiä teille,kevättä iloisemmissa merkeissä!!!

        juuri niin pika reiska saa kyllä hommia mutta työnjälki on sen mukainen .
        hyvä jälki kestää tehdä pikkasen kauemmin mutta sitä ei tarvii tehdä kahteen kertaan pikku säästö sekin.
        kun vaan asiakaskin tajuaisi sen että jos remontti reiska telkussa laatottaa kylppärin 5min niin ei siinä ihan kaikkea näytetä ja oikeessa elämässä siihen menee vähän kauemmin .

        kokemus on tuostakin kun isäntä ihmettelee selän takana kun ei 6neliön kylppäriä ole laatotettu ja vesieristetty neljässä tunnissa .
        JÄRKI KÄTEEN


      • Valvontaa korostanut
        Uuno (no.!) kirjoitti:

        Et sitten tullut miettineeksi, että työn teettämiseen "ammattimiehellä" on kolme eri syytä.

        - Itsellä ei ole aikaa
        - Itse ei osaa
        - Itse ei viitsi

        Muutenhan tämäkin laatoitus olisi hoidettu omin avuin. Edellä mainituista syistä ei varmaankaan ole ollut mahdollista olla myöskään vieressä koko aikaa valvomassa -- onhan kylppärin laatoitus varsin nopeasti tehty työ (myös nopeasti pilattu).

        Siinä kyllä olet oikeassa, että taustat pitää ottaa selville.

        Asiasta toiseen; mahtoivat talosi rakentajat viihtyä kaltaisesi "asiantuntijan" valvonnassa...

        Sen jälkeen laatat pois ja tein työn itse. Laatoituksen jälkeä on kaikki kehuneet ja kysyneet kuka on tehnyt. Koko rakentaminen on sen verran yksinkertaista hommaa, että luulisi siinä olevan varaa laatuun panostamiseeen. Tein talon alun ammattimiesten tekeleiden jälkeen itse ja varmasti ei löydy pintojen alta "mörköjä". Ammattiylpeys-ja taitokin on ilmeisesti hävinneet suurelta osin tästä maasta, sillä jälki on kuin entisen Neuvostoliiton kolhoosirakentajilla ja siellähän näitä suomalaisia rakentajia oli myös opissa. Kyllä joillakin muilla aloilla on ammattimiehen vielä vastattava teoistaan ja laatuakin löytyy. Tosin suurelta osin tämä vanhojen ammattimiesten joukko on saneerattu ulos ja lastenkamarilaiset huushollaa hommia. No sehän näkyy juuri siinä laadussa.


      • vielä
        Uuno (no.!) kirjoitti:

        Et sitten tullut miettineeksi, että työn teettämiseen "ammattimiehellä" on kolme eri syytä.

        - Itsellä ei ole aikaa
        - Itse ei osaa
        - Itse ei viitsi

        Muutenhan tämäkin laatoitus olisi hoidettu omin avuin. Edellä mainituista syistä ei varmaankaan ole ollut mahdollista olla myöskään vieressä koko aikaa valvomassa -- onhan kylppärin laatoitus varsin nopeasti tehty työ (myös nopeasti pilattu).

        Siinä kyllä olet oikeassa, että taustat pitää ottaa selville.

        Asiasta toiseen; mahtoivat talosi rakentajat viihtyä kaltaisesi "asiantuntijan" valvonnassa...

        Huomaa todella, että VALVONTA on vierasta touhua, kun ihmetellään, miten työmaallani työntekijät viihtyivät valvonnassani. Vastaus on, että viihtyivät loistavasti. Sutta ja sekundaa ei syntynyt ja hommissa tsempattiin. Valvonta ei tarkoita selän takana seisomista ja niskaan huohottamista. Tähän hommaan taas pätee normaalit johtamistaidot. Ammattimies arvostaa valvontaa ja työnjohtoa, kun se tehdään oikein. Omalla työmaallani minulle kuului kaikki "paskahommat" sekä se, että huolehdiin siitä, että kaikki työntekijöiden itse työntekemiseen tarvittavat asiat olivat koko ajan kunnossa (materiaalit eivät loppuneet jne.). Kun tuli kysyttävää, miten joku asia tehdään niin selvitin.

        Olisin varmaan voinut valvoa työmaata aurinkotuolista käsin työmaakopin vieressä, mutta sitä nyt kukaan ei olisi arvostanut.


      • Äksy Ämmä

        Oletetaan, että remontin teettäjä haluaa suoriutua asiasta mahdollisimman vaivattomasti. Hän saattaa myös pitää itseään kokemattomana valvomaan työtä, jonka periaatteita ei itse hallitse lainkaan.
        Onko remonttifirmoilla velvollisuus valvoa tehdyn työn laatua? Mielestäni silloin, kun asiakas tilaa työn yrittäjältä, joka teettää urakan alaisellaan, laadunvalvontavelvollisuus on yrittäjällä tai ainakin laadunvalvonnasta pitäisi voida sopia työtä tilattaessa.
        Rekennustyöhön kuuluu todellakin laadunvalvonta mutta onko se aina tilaajan vastuulla? Ottaako mukavuudenhaluinen remontinteettäjä aina riskin, jos hän esim. lähtee remonttia pakoon etelään? Jos näin on, niin tähän käytäntöön pitäisi saada muutos.


      • mogulin poika
        Valvontaa korostanut kirjoitti:

        Sen jälkeen laatat pois ja tein työn itse. Laatoituksen jälkeä on kaikki kehuneet ja kysyneet kuka on tehnyt. Koko rakentaminen on sen verran yksinkertaista hommaa, että luulisi siinä olevan varaa laatuun panostamiseeen. Tein talon alun ammattimiesten tekeleiden jälkeen itse ja varmasti ei löydy pintojen alta "mörköjä". Ammattiylpeys-ja taitokin on ilmeisesti hävinneet suurelta osin tästä maasta, sillä jälki on kuin entisen Neuvostoliiton kolhoosirakentajilla ja siellähän näitä suomalaisia rakentajia oli myös opissa. Kyllä joillakin muilla aloilla on ammattimiehen vielä vastattava teoistaan ja laatuakin löytyy. Tosin suurelta osin tämä vanhojen ammattimiesten joukko on saneerattu ulos ja lastenkamarilaiset huushollaa hommia. No sehän näkyy juuri siinä laadussa.

        ole yhtään lasta töissä. Eikä ulkomaalaisia. syytäpä itseäsi jos otit talonrakennusprojektiin pääurakoitsijan joka suosii esim. virolaisia alihankkijoita.

        itse aloitin laatoitustyöt 14v sitten alle 15-vuotiaana. Niin teki muuten isoisänikin, joka alunperin oli muurari. Sitten isäni, joka on nykyään Etelä-Suomen suurin laattakeisari ja Suomen Yrittäjien arvostama "timantti". Yli 40v kokemuksella ja yli 30v urakoitsijana. Työlle annamme ylpeinä 10v:n takuun. joten se siitä mainitsemastasi ammattiylpeyden ja -taidon katoamiseta kotimaasta. Meitä ei tosin ole kuin me, !MINÄ! ja isä. Moni työntekijöistämme on toki hankkinut kannuksensa juuri Neuvostoliiton rakennusbuumin aikana erit. Virossa, missä toimimme aikanaan useissakin kohteissa 80-luvulla alihankkijoina laatoitustöissä. Mutta koko henkilökuntamme on yhä edelleen - nyt ja aina - supisuomalaisia. kerran 1 turkkilainen kävi laatoittamassa näytteeksi yhden kphneen, mutta jo ensimmaisen seinän puolivälissä olimme pakotettuja maksamaan hänelle lopputilin - toki hän joutui ensin purkamaan räpellyksensä.

        omasta puolestani en voi kuin toivottaa onnea keskustelun aloittaneelle laattojen piikkaukseen. Btw, se onnistuu myös eristettä rikkomatta, mikäli tehdään oikein l. käytännössä murustamalla kivi kiveltä. Saumat pitää toki olla avattu ensin. Remonttien teko tosin loppui virallisesti osaltamme jo joskus 80-luvulla. Enkä tee itsekään enää yhtään koppia edes tutuille, sillä he ovat niinkuin te kaikki tavikset tällä palstalla: Te ette tiedä laatoitustöistä yhtään mitään. Anteeksi vaan. laatu maksaa aina ja kaikkialla, ja koska kellään yksityishlöllä ei ole varaa maksaa sukuni nimen mukaisesta, niín saatte tyytyä näihin amatööreihin. pääkaupunkiseudulla ei ole tarpeeksi ammattitaitoisia asentajia, vesieristäjiä, pohjaajia, saumareita ym. laatoitustöihin. nekin vähät huiput joita on alalla olemassa, ovat KAIKKI (lue: siis aivan kaikki parhaat) meillä töissä - jotkut jo yli 30v jommassakummassa yrityksistämme. Laatoitus- ja vesieristyskohteet muuten eivät ole mitään nopeasti tehtyjä urakoita, mikäli työ tehdään niinkuin pitää. Yksinkertaista kyllä. Itsekään en osaa edes tehdä kuin yhdellä tavalla: maailiman ykköstä. Eri työvaiheiden välissä on mm. useampienkin päivien kuivumisaikoja. kysyntä ylittää laattahommissa tarjonnan - valitettavasti teidän kannalta. Näin tulevana tj:na katsoen asia on juuri toisinpäin. Voimme jatkaa pelkästään uudiskohteissa. Tällä hetkellä meillä on mestaa pk-seudulla saman verran kuin on ha metsää. Ja voin sanoa että niistä 10 000 neliöstä valmiina ((kaadot (1:100, 1:50) pohjat oikaisut alle 5mm, eristykset, laatoitukset, saumaukset ja kittaukset ynnä kaikki muu laatoitukseen kuuluva työ)) ei tule YHDESTÄKÄÄN valitusta. yksiselitteistä syytä siihen on vaikea löytää, mutta varmasti johtajamme harrastama ankara valvonta, ammattitaitoinen hlökunta (20-25hlö; ikähaarukka 22 - 55v), korkea työmoraali ja ennenkaikkea oikea asenne ja hyvä palkkaus vaikuttavat.

        itse nautin suunnattomasti laatoitusasentajan, vesieristäjän, saumaajan, kittaajan, tavarantoimittajan, varastonhoitajan/järjestelijän, vt tjn, työnjohtajan, nokkamiehen, mittaajan tai valvojan tehtävistä. minulla on kolmeen eri tuoteperheeseen vesieristäjänsertifikaatti, yli 10v kokemus laattaduunista ja öisin teen firman paperihommia. jos joku asia tai hlö ei täytä asettamiamme laatuvaatimuksia, niin se joko korjataan tai sitten saa lähteä vaikka kilpailijoille. Näin kävi eräällekin "ammattimiehelle" 2vkon työsuhteen jälkeen. Hän otti ja lähti ja meni ja laatoitti Omenan tmi:lään. Viime vuonna saimme valmiiksi mm. uusimman laajennuksen hki-vantaalle (toki aikaisemmatkin laajennukset lentokentällä ovat meidän laatoittamiamme), erään 5* hotellin keskustassa, yhden vankilaremontin, pari suurlähetystöä hgissä muutamia mainitakseni.

        kaikista paras tulee jos tekee ihan itse. Niin minäkin teen. Jos et osaa, niin hanki parketti ja muovimatot. Tai vielä helpompaa: laminoi. En halua kuulla enää yhtään puhelua kun asiakas kyselee ja kertoo että kävi kuten keskustelun aloittajalla. "Kiinnostaisiko tulla korjaamaan ja tekemään laatoitukset niinkuin pitää?" mitäs luulette? kiinnostaisiko teitä maksaa 35€/m2 -> materiaalit ym. ? niinpä, sitähän Minäkin. kuulemiin.

        );-J

        p.s. laatoitustyössä ratkaisevinta ei ole asennusvaihe vaan kaikki km 8-11 vaihetta ennen laattojen asennusta. Siksi esim. 20m2 seiniä kphneeseen ei tee yksi mies yksinään KUNNOLLA tapetin repimisestä valmiseen laatoitettuun, vesieristettyyn, saumattuun ja silikonikitattuun pintaan ihan parissa pvässä. Viikossa kyllä.


      • Uuno (no.1)
        vielä kirjoitti:

        Huomaa todella, että VALVONTA on vierasta touhua, kun ihmetellään, miten työmaallani työntekijät viihtyivät valvonnassani. Vastaus on, että viihtyivät loistavasti. Sutta ja sekundaa ei syntynyt ja hommissa tsempattiin. Valvonta ei tarkoita selän takana seisomista ja niskaan huohottamista. Tähän hommaan taas pätee normaalit johtamistaidot. Ammattimies arvostaa valvontaa ja työnjohtoa, kun se tehdään oikein. Omalla työmaallani minulle kuului kaikki "paskahommat" sekä se, että huolehdiin siitä, että kaikki työntekijöiden itse työntekemiseen tarvittavat asiat olivat koko ajan kunnossa (materiaalit eivät loppuneet jne.). Kun tuli kysyttävää, miten joku asia tehdään niin selvitin.

        Olisin varmaan voinut valvoa työmaata aurinkotuolista käsin työmaakopin vieressä, mutta sitä nyt kukaan ei olisi arvostanut.

        Onhan tuo totta, että aina saa paremman kaupan, kun tietää mitä ostaa.

        Toisaalta kun kysymys on KULUTTAJALLE (ei yritykselle) myytävästä tuotteesta tai palvelusta, myyjän vastuu on paljon suurempi. Edes lain mukaan kuluttajan ei oleteta olevan asiantuntija kaikissa tekemissään ostoksissa.

        Toivottavasti sait hyvitystä remonttisi hinnassa siitä, että toimit itse repsikkana ja työnjohtajana (eikö työmaallesi ollut nimetty valvojaa? Nykyään kai pitää tällainen lain mukaan olla; rakennusmestari tms.). Ei sen puoleen, olen itsekin repsikoinut ja pitänyt seuraa remonttimiehille, mutta olen kyllä ottanut niihin hommiin kavereitani, joiden olen tiennyt tekevän hyvää jälkeä, vaikka itse olisin Honolulussa.

        Mitä johtamistaitoihin tulee, ei niitä tarvitse työn tilaajalta kylläkään odottaa. Eiköhän lähtökohtana ole nimenomaan se, että jos ammattityöstä maksetaan ammattityön hinta, myös jäljen tulee olla ammattimaista.

        Jotta nyt päästään tässä viisastelussa loppuun, voidaan sanoa, että teit varmasti fiksusti ollessasi paikalla työmaallasi ja onnistunut työ toi varmasti tyydytystä. Kuitenkin pointtini on se, että on melko ikävää, jos tämä on ehtona työn onnistumiselle.


      • eristäjä Erkki
        Kva kirjoitti:

        Jos kallista työtekijää pitää vielä ryydittää kalliilla valvojalla niin onko koko hommassa enää mitään järkeä?

        Vaimon kanssa laatotettiin tossa viikonlopun aikana 2*2 metrisen kylppärin seinät (20*25 cm laatalla boordi). Aikaa meni yhteensä 16 tuntia ja jälki oli hyvää (kun oli se kuuluisa omavalvonta).
        Että silleen.

        niin laatoititte n. 20m2 kahdestaan kaksi pvää. Se tekee ammatilaiselle yht. 4 pvää. mutta hän myös eristää alle. on muuten lakisääteinen juttu. Vaatii oikein sertifikaatin. noh, kyllä homeen ja kosteusvaurioitten kanssakin voi elää vai mitä. Eikä se ihan heti ala mennä, ehditte myydä vielä pois ennen niitä ongelmia. Toivottavasti oli oikein mukavan kallis 20*25 kivi. Laitoitko pystyyn vai tiilikuviolla vaakaan?

        eE


      • Kva
        eristäjä Erkki kirjoitti:

        niin laatoititte n. 20m2 kahdestaan kaksi pvää. Se tekee ammatilaiselle yht. 4 pvää. mutta hän myös eristää alle. on muuten lakisääteinen juttu. Vaatii oikein sertifikaatin. noh, kyllä homeen ja kosteusvaurioitten kanssakin voi elää vai mitä. Eikä se ihan heti ala mennä, ehditte myydä vielä pois ennen niitä ongelmia. Toivottavasti oli oikein mukavan kallis 20*25 kivi. Laitoitko pystyyn vai tiilikuviolla vaakaan?

        eE

        No tuo laatoitushan vie tunteina eniten aikaa.
        Mutta tälleenhän se oikeasti meni.
        1. Päivänä primeri (~2h tai alle)
        2. Päivänä "lähmitään" vesieriste ensimmäistä kertaa ja laitetaan vahvikenauhat nurkkiin ja kipsilevyjen jatkoksiin (vahvikenauhat "lähmitään" vielä päälle)(4h)
        3. Päivänä "lähmitään" vesieriste toisen kerran (~2h )
        Tämän kaiken tein yksin työpäivien päätteksi.

        Sitten vasta myöhemmin laatoitukset kahtena peräkkäisena päivänä.
        Ja 100 lasissa ei tehty, koska meillä kaksi lastakin joita pitää välillä hoidella. Toisinaan vaimo "ihaili" laatotusta tuolilta ja kävi keittämässsä kahvit ja laittamassa ruuat. Joten tuskimpa ammattilaatottajan näitä hommia tarvitsee hoidella.

        Vinoa kattoa ja kottaraistakin oli, joten leikattavaa riitti.

        Laatat tuli pystyyn (muussa tapauksessa boordi-jaosta olisi tullut mielenkiintoinen)ja olivat K-raudan halpaa ns. main stream -kamaa (13.5 eur/m*m).

        Talossa meinaan elellä niin kauan, että seuraava osoite on palvelutalo, vanhaikoti tai hautausmaa. Joten paskaa en tahallani tee. Työohjeita osaan lukea. Vai liittyykö laatotukseen ja vesieristämiseen jotain mystistä ja salaperäistä, jotakin sellaista joita normaaliälykkyydellä varustettu ihminen ei pysty ymmärtämään?

        Sellaista se on yliopistoja käyneiden ihmisten arki. Ihmettelen itsekin, kannattiko se viiden vuoden rypistys, kun duunaritkin tienaa helposti puolitoista kertaista palkkaa hommista, joita voi hoitaa ytimenjatkeella.
        Toisaalta nytkin kirjoittelen tässä työaikana. Eiköhön se mene niin, kun ollaan maksavinaan palkkaa, niin ollaan tekevinään työtä!
        Mutta nyt täytyy mennä töihin, kun puskee "urakka" (inkubaation päättyminen) päälle. Olen tutkiva pätkätyöläinen.


      • aukki
        Kva kirjoitti:

        No tuo laatoitushan vie tunteina eniten aikaa.
        Mutta tälleenhän se oikeasti meni.
        1. Päivänä primeri (~2h tai alle)
        2. Päivänä "lähmitään" vesieriste ensimmäistä kertaa ja laitetaan vahvikenauhat nurkkiin ja kipsilevyjen jatkoksiin (vahvikenauhat "lähmitään" vielä päälle)(4h)
        3. Päivänä "lähmitään" vesieriste toisen kerran (~2h )
        Tämän kaiken tein yksin työpäivien päätteksi.

        Sitten vasta myöhemmin laatoitukset kahtena peräkkäisena päivänä.
        Ja 100 lasissa ei tehty, koska meillä kaksi lastakin joita pitää välillä hoidella. Toisinaan vaimo "ihaili" laatotusta tuolilta ja kävi keittämässsä kahvit ja laittamassa ruuat. Joten tuskimpa ammattilaatottajan näitä hommia tarvitsee hoidella.

        Vinoa kattoa ja kottaraistakin oli, joten leikattavaa riitti.

        Laatat tuli pystyyn (muussa tapauksessa boordi-jaosta olisi tullut mielenkiintoinen)ja olivat K-raudan halpaa ns. main stream -kamaa (13.5 eur/m*m).

        Talossa meinaan elellä niin kauan, että seuraava osoite on palvelutalo, vanhaikoti tai hautausmaa. Joten paskaa en tahallani tee. Työohjeita osaan lukea. Vai liittyykö laatotukseen ja vesieristämiseen jotain mystistä ja salaperäistä, jotakin sellaista joita normaaliälykkyydellä varustettu ihminen ei pysty ymmärtämään?

        Sellaista se on yliopistoja käyneiden ihmisten arki. Ihmettelen itsekin, kannattiko se viiden vuoden rypistys, kun duunaritkin tienaa helposti puolitoista kertaista palkkaa hommista, joita voi hoitaa ytimenjatkeella.
        Toisaalta nytkin kirjoittelen tässä työaikana. Eiköhön se mene niin, kun ollaan maksavinaan palkkaa, niin ollaan tekevinään työtä!
        Mutta nyt täytyy mennä töihin, kun puskee "urakka" (inkubaation päättyminen) päälle. Olen tutkiva pätkätyöläinen.

        Jos kerran tienaat 1,5 kertaa nykyisen liksasi laatoittajana, mitä helvettiä sinä viellä tuusaat, eikö ole tuttua Smithin teoria siitä kuinka kysyntä ohjaa ihmisiä työmarkkinoilla?

        Jollei ole, lyhyesti. Kun jollakin allalla on pulaa työvoimasta, palkat nousevat ja alalle hakeutuu muilta aloilta työvoimaa kunnes palkat laskevat.


        Muuten, se sertifikointi on lakisääteinen juttu aivan kuten ajokortti. Se on oltava jos meinaa laittaa kosteuseristeitä.


        Olen joskus ihmetellyt hoimmaa, en kylläkään sertifikaattia vaan kostetuseristystä. On nimittäin niin että meillä on n. 5000 v vanhaoja homeettomia laatoituksia vaikkapa Kreetalla. Niissä ei ole kosteuseristettä.

        Äkkipäätä tulee mieleen kysymys onko kosteuseriste ehkä saatu pakolliseksi jonkin firman, vaikkapa Gyprokin myyjien toimesta myös tiiliseiniin.


        Vähän sama asia kun harkkosokkelissa riittää 4 rautaa, betonisokkeliin taas punot häkit k/k 300 hakastuksella. Ja luulisin betonia hiukan kestävämmäksi kuin roheloita.


        .


      • 20v uudispuolella
        mogulin poika kirjoitti:

        ole yhtään lasta töissä. Eikä ulkomaalaisia. syytäpä itseäsi jos otit talonrakennusprojektiin pääurakoitsijan joka suosii esim. virolaisia alihankkijoita.

        itse aloitin laatoitustyöt 14v sitten alle 15-vuotiaana. Niin teki muuten isoisänikin, joka alunperin oli muurari. Sitten isäni, joka on nykyään Etelä-Suomen suurin laattakeisari ja Suomen Yrittäjien arvostama "timantti". Yli 40v kokemuksella ja yli 30v urakoitsijana. Työlle annamme ylpeinä 10v:n takuun. joten se siitä mainitsemastasi ammattiylpeyden ja -taidon katoamiseta kotimaasta. Meitä ei tosin ole kuin me, !MINÄ! ja isä. Moni työntekijöistämme on toki hankkinut kannuksensa juuri Neuvostoliiton rakennusbuumin aikana erit. Virossa, missä toimimme aikanaan useissakin kohteissa 80-luvulla alihankkijoina laatoitustöissä. Mutta koko henkilökuntamme on yhä edelleen - nyt ja aina - supisuomalaisia. kerran 1 turkkilainen kävi laatoittamassa näytteeksi yhden kphneen, mutta jo ensimmaisen seinän puolivälissä olimme pakotettuja maksamaan hänelle lopputilin - toki hän joutui ensin purkamaan räpellyksensä.

        omasta puolestani en voi kuin toivottaa onnea keskustelun aloittaneelle laattojen piikkaukseen. Btw, se onnistuu myös eristettä rikkomatta, mikäli tehdään oikein l. käytännössä murustamalla kivi kiveltä. Saumat pitää toki olla avattu ensin. Remonttien teko tosin loppui virallisesti osaltamme jo joskus 80-luvulla. Enkä tee itsekään enää yhtään koppia edes tutuille, sillä he ovat niinkuin te kaikki tavikset tällä palstalla: Te ette tiedä laatoitustöistä yhtään mitään. Anteeksi vaan. laatu maksaa aina ja kaikkialla, ja koska kellään yksityishlöllä ei ole varaa maksaa sukuni nimen mukaisesta, niín saatte tyytyä näihin amatööreihin. pääkaupunkiseudulla ei ole tarpeeksi ammattitaitoisia asentajia, vesieristäjiä, pohjaajia, saumareita ym. laatoitustöihin. nekin vähät huiput joita on alalla olemassa, ovat KAIKKI (lue: siis aivan kaikki parhaat) meillä töissä - jotkut jo yli 30v jommassakummassa yrityksistämme. Laatoitus- ja vesieristyskohteet muuten eivät ole mitään nopeasti tehtyjä urakoita, mikäli työ tehdään niinkuin pitää. Yksinkertaista kyllä. Itsekään en osaa edes tehdä kuin yhdellä tavalla: maailiman ykköstä. Eri työvaiheiden välissä on mm. useampienkin päivien kuivumisaikoja. kysyntä ylittää laattahommissa tarjonnan - valitettavasti teidän kannalta. Näin tulevana tj:na katsoen asia on juuri toisinpäin. Voimme jatkaa pelkästään uudiskohteissa. Tällä hetkellä meillä on mestaa pk-seudulla saman verran kuin on ha metsää. Ja voin sanoa että niistä 10 000 neliöstä valmiina ((kaadot (1:100, 1:50) pohjat oikaisut alle 5mm, eristykset, laatoitukset, saumaukset ja kittaukset ynnä kaikki muu laatoitukseen kuuluva työ)) ei tule YHDESTÄKÄÄN valitusta. yksiselitteistä syytä siihen on vaikea löytää, mutta varmasti johtajamme harrastama ankara valvonta, ammattitaitoinen hlökunta (20-25hlö; ikähaarukka 22 - 55v), korkea työmoraali ja ennenkaikkea oikea asenne ja hyvä palkkaus vaikuttavat.

        itse nautin suunnattomasti laatoitusasentajan, vesieristäjän, saumaajan, kittaajan, tavarantoimittajan, varastonhoitajan/järjestelijän, vt tjn, työnjohtajan, nokkamiehen, mittaajan tai valvojan tehtävistä. minulla on kolmeen eri tuoteperheeseen vesieristäjänsertifikaatti, yli 10v kokemus laattaduunista ja öisin teen firman paperihommia. jos joku asia tai hlö ei täytä asettamiamme laatuvaatimuksia, niin se joko korjataan tai sitten saa lähteä vaikka kilpailijoille. Näin kävi eräällekin "ammattimiehelle" 2vkon työsuhteen jälkeen. Hän otti ja lähti ja meni ja laatoitti Omenan tmi:lään. Viime vuonna saimme valmiiksi mm. uusimman laajennuksen hki-vantaalle (toki aikaisemmatkin laajennukset lentokentällä ovat meidän laatoittamiamme), erään 5* hotellin keskustassa, yhden vankilaremontin, pari suurlähetystöä hgissä muutamia mainitakseni.

        kaikista paras tulee jos tekee ihan itse. Niin minäkin teen. Jos et osaa, niin hanki parketti ja muovimatot. Tai vielä helpompaa: laminoi. En halua kuulla enää yhtään puhelua kun asiakas kyselee ja kertoo että kävi kuten keskustelun aloittajalla. "Kiinnostaisiko tulla korjaamaan ja tekemään laatoitukset niinkuin pitää?" mitäs luulette? kiinnostaisiko teitä maksaa 35€/m2 -> materiaalit ym. ? niinpä, sitähän Minäkin. kuulemiin.

        );-J

        p.s. laatoitustyössä ratkaisevinta ei ole asennusvaihe vaan kaikki km 8-11 vaihetta ennen laattojen asennusta. Siksi esim. 20m2 seiniä kphneeseen ei tee yksi mies yksinään KUNNOLLA tapetin repimisestä valmiseen laatoitettuun, vesieristettyyn, saumattuun ja silikonikitattuun pintaan ihan parissa pvässä. Viikossa kyllä.

        Joten elä hehkuta.


    • varokaa

      Mieheni tekee meillä kaikki laatoitukset samasta syystä. Olen kuulluut, että töitä tehdään usein hutiloiden ja ilman asianmukaista ammattitaitoa. Onhan niitä tosi osaajia, mutta miten ne löytää. Itse olen etulyönti asemassa mieheni on Ammatimies laatoituksen taso ja työn siisteys on minulle tärkeätä "eihän niitä laattoja joka vuosi uusita". Vierasta en ota tekemään vaikka saa odottaa ja vinkua koska sä teet ton ja ton.

      • tosi laattaMies

        niin löytää!

        mutta mistä löytää sellaisen remonttiasiakkaan joka on valmis maksamaan laadusta muullakin kuin kuumilla pullakahveilla ja painepesureilla?

        parempi vaan käyttää omaa äijää jos homma kerran hoituu. Pääset paljon halvemmalla. ja onpahan aina jotain sukanvarressa jos tulee tarvetta piikitellä. "Ethän sinä sitäkään osannu..."


    • Jube

      Johtuiko remontti kosteusvauriosta vai oliko remontti oma aloitteinen?
      Jos kosteus vaurio niin taloyhtiö vastaa remontin tekemisestä entiseen pintaan asti, ellei yhtiö järjestykseen ole tehty tältä osin muutosta yhtiökokouksessa.
      Mielestäni taloyhtiön isännöitsijän kuuluu valvoa remontit varsinkin kun asukkaalla ei ole siihen itse mahdollisuutta.
      Miksi taloyhtiö teki kosteuseristykset?

      • Häyhä

        kosteuseristyksien teko kuuluu aina taloyhtiölle.
        Ainakin tietty metrimäärä suihkun ympäriltä,mutta yleensä ne eristää samalla vaivalla koko huoneen.


    • Laattamies

      Oon laatoittanut meillä sängyn, parketit, kylppärin, keittiön ja olohuoneen. Eteisen maton olen myös laatoittanut. Voin tulla teillekin jos vain laitatte kiljut tulemaan!

      • Tattaraa

        Tämä juttu piristi. Mulla on ollut huono päivä, tästä sain makeat naurut. Kiitos! En kylläkään kaipaa "laatoittaja" :-)


      • pari hiivaa

        Jep. kuuluisa ns la aamun lisälaatta ylitöissä...


    • -sampsa-

      mikset lyö herra laatoittajaa pataan ja haasta oikeuteen

      • niitti

        "pataan vetämisen" jälkeen tuskin kannattaa enää oikeuteen yrittää vetää edes kusettajaa. Valitse siis ensin:
        - vedän pataan
        - haastan oikeuteen


    • sanaa.

      ite tein laatotuksen kylppariin, hieno tuli mutta seinat eivat ole yhta leveat ylhaalta ja alhaalta joten pienta kompromissia johonkin suuntaan oli aivan pakko tehda.

    • Tonttu

      No joo ! Ei muuta kun kuvat kohteesta ja laatat huitsin nevadaan sieltä seiniltä. Uudet laatat ja laatoittaja kehiin. Vaadit hyvitystä ts. älä maksa. Kerro meille kaikille sen mestarin nimi, niin varotaan olla ottamasta töihin...

      • Niin meilläkin..

        Mies teki laatoitustyön itse ja tulos on täydellinen, vaikkei hän ammattilainen siinä olekaan. Omalla "Puuhapetellä" pärjää hyvin, jos hän on huolellinen ja pilkuntarkka luonne. Pohjatyön, sähköt ja kosteuseristyksen teki kunkin alansa ammattilainen ja pinta todellakin itse, aikaa ei kulunut montaa päivää ja jos ei yläkerran paskavedet olisi tulleet lähes valmiin kylppärin kattoa ja seiniä alas, putken pettäessä, olisi työ ollut vieläkin nopeammin valmis. Hienosti kävi lopulta ja aina on hyvä mieli, kun kylppärin oven avaa, niin on kaunista!


      • tytteli
        Niin meilläkin.. kirjoitti:

        Mies teki laatoitustyön itse ja tulos on täydellinen, vaikkei hän ammattilainen siinä olekaan. Omalla "Puuhapetellä" pärjää hyvin, jos hän on huolellinen ja pilkuntarkka luonne. Pohjatyön, sähköt ja kosteuseristyksen teki kunkin alansa ammattilainen ja pinta todellakin itse, aikaa ei kulunut montaa päivää ja jos ei yläkerran paskavedet olisi tulleet lähes valmiin kylppärin kattoa ja seiniä alas, putken pettäessä, olisi työ ollut vieläkin nopeammin valmis. Hienosti kävi lopulta ja aina on hyvä mieli, kun kylppärin oven avaa, niin on kaunista!

        tein laatoituksen meidän kylppäriin. Mies jeesas vähän tasoitus hommissa siis oikaisi vanhat seinät ja laittoi paneelikaton. ihan hyvä siitä meidän kylppäristä tuli. Naapuri rapussa oli myös käynyt sellainen "Puuhapete" tekemässä rempan huh huh...
        Kaikki soipimukset pitää tehdä kirjallisena vaikka olisi kummin kaiman serkun setä ja tosi luotettava ammatti mies-ei tarvii jälkeenpäin arvailla mitä tuli sovittua ja mitä ei.


      • paperilla

        Ei varmaankaan ollut sopimusta paperilla, hinta pimeänä, osa rahasta maksettu etukäteen ja loput jo maksettu heti homman valmistuttua ja sitten ryhdytty valossa parin päivän päästä ihmettelemään, että jotain on mennyt pieleen... Ja vikahan ei ole teettäjän...


      • paskahommaa
        Niin meilläkin.. kirjoitti:

        Mies teki laatoitustyön itse ja tulos on täydellinen, vaikkei hän ammattilainen siinä olekaan. Omalla "Puuhapetellä" pärjää hyvin, jos hän on huolellinen ja pilkuntarkka luonne. Pohjatyön, sähköt ja kosteuseristyksen teki kunkin alansa ammattilainen ja pinta todellakin itse, aikaa ei kulunut montaa päivää ja jos ei yläkerran paskavedet olisi tulleet lähes valmiin kylppärin kattoa ja seiniä alas, putken pettäessä, olisi työ ollut vieläkin nopeammin valmis. Hienosti kävi lopulta ja aina on hyvä mieli, kun kylppärin oven avaa, niin on kaunista!

        paska valuu alaspäin

        Joo, ei se olekaan se hienon laatoituksen salaisuus se asentaminen. vaan juuri ne työvaiheet ennen sitä. Mitkä siis teilläkin "puuhamaassa" tekivät ammattilaiset. laattojen asentaminen on lopulta hyvinkin yksinkertaista. ratkaiseviksi tekijöiksi nousevatkin usein laatoittajan nopeus ja siisteys.
        Ja huonolla saumauksella pystyy pilaamaan hyvänkin laatoituksen. Toisaalta huonoa laatoitusta ei pelasta hyvällä saumauksellakaan.

        Kiva jos on kaunista, mutta eikö kakka vähän haise?


    • Juuso

      Ettei vaan kukaan muu lyö päätään seinään.
      Luulisi sen olevan laillista jos varoittaa ja nimeää kyseisen tunaroijan.

    • Nimetön

      Kannattaako teettää ilman kuittia ukoilla yhtään mitään?? Olisit vähän miettiny kenet lähiö baarista valkkaat??? JÄRKI KÄTEEN SPEDE!!!!

      • Puheoikeus

        Jos sulla on kuitti kädessä, olet hävinnyt pelin.

        Niin kauan kun rahat ovat vielä sinulla, olet vahvoilla.


      • lupiini33

        sinulla on oikeus kuluttajana vetää juttusi kuluttajaasiamiehelle j.n.e. jos on kuitit, ei sinun tarvitse osata itse sitä valvoa,


    • Nimetön

      Ostin aikoinaan -80 luvun alussa rivitaloasunnon, jonka rakensi eräs tuon ajan suurimmista rakennusyhtiöistä. Rakennusaikana kävin katselemassa työn edistymistä, vaikka oli virallinen valvojakin. Työn laatu oli heikkoa, rikkinäisiä ovia, kolaroitu liesi/uuni ja muutenkin "kiireellä" tehdyn näköistä. Huomautin asiasta vastaavalle mestarille ja valvojalle. Muuttopäivänä oli viat ja puutteet edellen korjaamatta. Kovan riidan jälkeen ja oikeustoimilla uhkaamisen jälkeen korjattiin ja vaihdettiin eri asioita yli vuosi. Lopputulos vastaava mestari erotettiin, rakennusvalvoja kuoli ja korjauskulut yli 10 % asunnon hinnasta ja minulle v-maisen miehen maine. Nykyisin maksan vähän enemmän ja saan hyvää työtä sovittuna aikana. En teetä työtä ilman verokirjaa.

    • Risto

      Valitettavasti tuo on yleistä suomalaisissa rakennusmiehissä. Firmat ovat opettaneet kannattavuussyistä tekemään niin huonoa kuin suinkin pystyy. Meilläkin on ostettu rakennusammattilaisen itselleen tehty uudehko talo ja siinä on lukemattomia törppöilyjä. Kuistin pylväät ei ole linjassa yms. Vaikuttaa että ko. ammattikunta on pilannut maineensa ahneuteen pysyvästi.

      • mieltä

        Sanoit kaiken todella tyhjentävästi. He ovat itse pilanneet maineensa omalla ahneudellaan. Nykyään kannattaa ostaa pahvitalo, eli valmistalo, sillä sekin on paremmin tehty kuin paikanpäällä rakennettu todellinen ja kunnollinen talo.

        Heh..ja ahtaajat ja paperimiehet pilaa hyvää vauhtia omaa mainettaan kanssa. Kiinassa paperimies maksaa vain 10% siitä mitä Suomessa, joten kandeis vähän miettiä kuinka usein koneet sammuttaa. Pian niitä ei tarvitse enää käynnistääkään.

        Terveisin
        Kyllästynyt


    • rakentaja

      vai mestari laatottaja taas asialla ei kai 33v kokemus rak alalla hehee sellasten jälkiä on tässä korjailtu viime vuodet

      sinun tapauksessa ei kai ollu kiireaikataulu mutta nykyään omistaja usein huutaa selän takana että kiire kiire pian pian nopeesti ja hyvää jälkeä pitäis tulla pitäis tajuta että ei hyvää hosumalla saa , pullot ne puhaltamalla tehdään

      lisäksi jos mies alottaa laatottamisen ehjällä reunasta niin ei varmaan kovin montaa laattaa laittanut sellanen tiedän minä tapauksen kun on laatat laitettu nauloilla seinään aika temppu minusta sekin

      nyt joku varmaan taas kirjottaa kun ei pisteitä ja pilkkuja ole ja kielioppi virheitä ja muita virheitä on no minä olen rakentaja remontoija sen osaan en kirjailija

      • Kokemusta on!

        Ottakaa pohjoisesta kotoisin oleva mies remppoihinne! Joko kirjalla tai ilman ni duunit hoituu!! Eikä tartte itsellä eikä vierailijoilla tuumata et on kuin Helsingissä tehty!! kokemusta omaava..


    • maksoitkos etukäteen?

      toivottavasti et maksanut etukäteen?
      pyydä korvaamaan virhe ja jos ei vaihda laattoja omaan piikkiin niin pistä nimi palstalle näkyviin. Nimi leviää kyllä nopeasti niin loppuu äijältä kohta kaikki laattahommat.

    • remontoija

      Kyllä oli tunaroiden tehty. Olen tässä lueksinut näita juttuja ja onhan noita ihmisiä moneen lähtöön. Myös remontin teettäjiä. Kannattaa aina tehdä kirjallinen sopimus. Se kannattaa myös laatia huolella. Siitä pitää ilmetä kuka hommaa mitäkin. Elikkä materiaali ja muut työssä käytettävät työkalut. SITTEN URAKAN KESTO. Kannattaa erikseen käyttää sähkö ja putkimiestä. Harvalla laatoittajalla on lupia tehdä kyseisiä töitä. Jos on taloyhtiö vesieristyksen osalta pitää yleensä isännöitsijältä pyytää hyväksyntä kyseisen työn hyväksymiseksi. Sitten tässä luin että joku on tehnyt kylppärin muutamassa tunnissa vaimonsa kanssa. Kun tehdään kunnolla pitää muistaa että käytettävillä materiaaleilla on kuivumisaikansa. Monesti törmää semmoisiin asiakkaisiin jotka eivät tätä ymmärrä tai eivät ole sitä sisäistäneet. Nykyään käytetään paljon rapid tuotteita jotka kuivuvat nopeasti ja auttavat näin molempia osapuolia ajan suhteen.

    • Laatoittaja kusetti

      Joo, Mulla kävi ihan sama homma. Laatoittajaksi valitsin asiallisen ja siistin kaverin josta ei olisi voinut ikinä kuvitella että hommat jäisi tekemättä. Kaverilla oli 6 viikkoa aikaa laittaa kosteuseristys ja laattaa 35 neliötä. Ja Perkele vituiksihan se meni. Muutto viivästyi vaikka mitään ongelmia ei ollut. Ja kaiken lisäksi yritti veloittaa toistakymmentä haamutuntia.. =)

      Aivan uskomatonta, vituttaa vieläkin sillä lattia on laatoitettu aivan päin persettä.

      • laattamies

        tee se itse mihet ovat aina pätemässä kumma etteivät itse teet kun niin päteviä ovat


    • massamies

      Kannattaisi jättää etelän reissut siksi aikaa ja
      valvoa mitä remonttimies tekee.
      Tein muutama vuosi sitten kylppäri remontin ja vaimo toimi valvojana hyvin meni tein eri tavalla
      kuin vaimo pyysi ja nyt hänkin on tyytyväinen
      remontin lopputulokseen.

    • rakentaja

      katsokaapa vaikka tuolta eniron sivulta työpaikkoja esim laattamiehiä haetaan ja minäpä soitin paikkoihin kun ei tälläsillä verokirjamiehillä oikeen suomessa hyvä maine ajttelin mennä virmaan töihin mutta hei
      enpä menekään kaikilla oli kauheet kiire aikataulut töihin ja urakka hommia mieluummin teen hitaanmin ja hyvän jäljen kun kiireellä paljon ja jälki no joo
      kun esim.minä teen kaverin kanssa verokirjalla niin jäljen pitää olla sellanen että saa töitä lisääkin kun taas joku rak firman mies usein oon kuullu sanovan että pian valmiix ja rahat pois kyllä se tänne kelpaa

    • itse

      säästät helvetisti rahaa ja niinkus näet vaivaa."Asentajia"kun on niin monenlaisia ja uskallan väittää puolet täysiä tumpeloitä.

      • minä

        Et oo tainnu laatoittaa ikinä?


    • kallu

      ..osaa tehdä hyvälle pohjalle kun ei hosu ja miettii ensin. Sulle on tullut asian varmaksi harkinnut huijari. Älä ihmeessä maksa mitään. Vaadi purkamaan ja hommaamaan uudet laatat niin häipyy tiliä pyytämästä.

      Olen tehnyt homman omiin asuntoitini suurillekin seinille, ja moni on pyytänyt tekemään katsottuaan tuloksen. Niitä vaan on suden tekijöitä ja sellaisia jotka osaavatkin. Kokonaisuudessaan se on ammattimiehen hommaa kun vika näkyy niin helposti.

    • pelkkää provoo!

      oishan tää kelmi saanut tuommoisilta rahat jo ilman laatoitustakin!
      ei varmaan oo laatoittanut todellisuudessa yhtään mitään!
      kaikenlaiset psykopaatit keksii tällaisia provokatiivisia juttuja, joihin sitten pölhöt tartuu.

      • laattahullu

        on liikkeellä. meinaan psykopaatteja laatoitusalalla.


    • wesieriste

      teki sitten oikein dokumentin kera itse ekan virheen,kun laittoi kosteuseristeet,ei nimittäin riitä,pitää olla vesieristys kylppärissä.

    • 123

      tekijän tai firman nimi julki, muut säästyy.
      jos vinkki tuli kaverilta, vaihda kaveria.

    • timpermanni

      luin mitä olit kirjoittanut.. voi saat...taas on ollut asiaal tee itse mies joka ei oo osannut tehdä yhtikäs mitään.ainakaa laatoitaa.
      otahan ukko pöydälle ja, kuluttaja-asiamieheen yhteyttä.Pyydät korjauksen ja korvaamaan aiheutuneen vahingon.

    • remonttiammattikuntaRy

      lattialaatan peseminen on työlästä, mutta kyllä se pienellä vaivannäöllä hoituu käden käänteessä.. ja turha valittaa jos on itse laatannut kännissä sinne vessan lattialle, se ei ole remonttimiehen tehtävä pestä sitä lattiaa

    • jou

      Ei kai nyt kukaan niin tyhmä ole että luottaa ventovieraaseen ja lähtee itse lomalle, valvomatta työtä ?

    • Ei merkanneet

      yli 60 vuotta sitten mitään. Silloin kylvettiin kylmässä järvessä jos oikein hyvä tuuri oli.
      Seinät aina pystyy laatottaan uudelleen. Ihmishenkeä ei korvaa mikään.
      Sami Sundström

    • Hönöttäjä

      Tervettä järkeä käyttäen ei olisi pitänyt lähteä lomalle. Jos on mokannut ja antaa ammattimiehen tehdä hommansa omaan tahtiin niin ei siitä tulee kuin pelkkää fiaskoa koko laatoituksen ala. Voi mikä homma onkaan repiä laatat pois ja tasoittaa uudellen seinät niin että voi aloittaa uudestaan.
      Itselläni kävi vastaavanlainen tapaus , olin myös luottanut "Ammattitaitoiseen". Matkalta palaessani huomasin että kaljaa oli mennyt rutkasti elikkä noin neljä korillista ja työn jälki oli kuin airiston aallot. laatat olivat huitaistu miten sattu elikkä ohransilmällä ne näyttivät varmaan hyvältä. Ukko kehtasi vielä pyytää palkkaakin mutta en antanut kuin parinkorillisen verran taskurahoja tehdystä paskahommasta. Lupasi ilmoittaa poliisille asiasta joten sanoin siitä vaan. Äijä oli kuiteskin viimeisten tietojen mukaan jo kortistossa kirjoilla eikä näin ollen uskaltanut tehdä mitään. Suihku huone meni uusiksi ja tällä kertaa olin melkein koko ajan vahtimassa työn onnistumista. Nyt lopputulos oli erinomainen ja tekijä oli nuori heppu joka osasi taidot siinä kuin se kaalimaan kaiffari. Mitä tästä opimme?

    • kun aivoja jaettiin?

      !!!

    • Kohtuus

      Älkää hitossa jättäkö asiaa sikseen. Laatoittaja vastuuseen. Näitä "asiallisen tuntuisia" remonttireiskoja riittää ja taistelun rakennusmateriaalin pilaamista vastaan on jatkuttava.

    • Maatila

      Miksi ette itse alunperinkin laittanut niitä... pakkoko ottaa kaikenmaaliman suhareja? Häh?... mukavaa puuhastelua vaimokkeen kanssa, yhteistä tekemistä...

      typerys...

    • sementtisepe

      onko se nyt niin karvanpäälle että millase saumat siellä kylppärissä on ?? suihkussa sä siellä käyt ja jos vessa on samassa yhteydessä kuin tämä kylppäri nii, tuskin se paska tulee rivakammin jos saumat oisikin suorassa!

    • remontti ja pöly

      Mullakin on huonoja remonttikokemuksia. Tämä teidän kokemanne on valitettavasti niihin nähden pientä! Käytin Oxo Oy:n palveluja. Ihan kusetusta koko sen lafkan touhu. Tuotteita jätettiin toimittamatta ja remontti viivästyi useita viikkoja ja se lopulta jätetiin kesken!!! Lasku silti ropsahti ja lisäksi lisälasku. Eli tiedoksi muille, että ei kannata sitä firmaa edes harkita! Mistäs nyt luotettava remonttifirma???

    • Helinä

      Taisipa olla sama laatottaja itsellänikin. Itse tein ison seinän kaikkine reikien poraamiseen, ja tuli hieno, sitten tein pienemmälle seinälle pari riviä laattoja.Ajattelin kysyä apuja, ja yks keravalainen ns. Asentaja tuli jeesaa. Tarkastin onneks tilanteen, kun irroitin ohjurilautaa, Vatupassi näytti olevan0,5 mm vajaa oikealta puolelta,2 riviä meni hyvin,käytti narua, ja sitte kun sanoin että itse käytän noita ristikoita, niin hän vaan naurahti ivallisesti ja lopetti narun käytön, ja siitä alkoi alamäki, pystysaumat ei mee lähellekkään suoraa, ja eikä myöskään vaaka saumat.Tais ottaa miestä päähän ,kun oma jälkeni oli huomattavasti siistimpi. tasavälit joka suuntaan, mutta tämän yli 53v ns maalarin saumarako on 0,3- 0.5 cm. Laskin verraten omaa 6 laatan mittaa, ja asentajan tekemää 6 laatan mittaa, niin siinä määrässä oli 3 cm ero. Ja nyt hän syyttää vinoa ohjurilautaa, Jonka oli itse kiinnittäny. Mutta vaikka ohjurit olis kuinka vinot hyvänsä, niin se ei kyllä vaikuta saumarakoihin, ja onhan ihmisillä silmät, ja jokin älykin pitäis kait olla.Minä epäilen että mies joka asensi on oikeesti narsisti.Ei koskaan ole vika hänessä, vaan aina muissa, milloin on huonoa vesieristettä, ja milloin ohjurit on vinot, ja kauhee hän on hosumaan.Minulla on ollut suhde häneen, ja kait tuo oli kostoa.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6679
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4320
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2740
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2070
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1613
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1427
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1104
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1061
    Aihe