hautajaisiin vain täysmustassa?

puvussako

Mitä etiketti sanookaan naisten pukeutumisesta hautajaisiin? Tuli asiasta keskustelua avopuolison kanssa, joka väitti että naisten pitää aina olla täysmustassa.

Olen toki monissa hautajaisissa ollut, ja täysmusta puku löytyykin. Nyt vain on jo niin kesä ettei ko. puku mielestäni oikein sovellu. Siis kaapista löytyvä vaihtoehto olisi musta jakkupuku ja valkoinen paitapusero.

Entä vaikuttaako pukuvalintaan se kuinka läheinen haudattava henkilö on minulle? Tässä tapauksessa ei ole verisukulaiseni, vaan avopuolison sukua.

47

100648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakota

      käyttämään täysimustaa jos ei itse halua. Itselläni oli vanhempieni hautajaisissa musta hame, jakku ja valkoinen paitapusero - eikä kummallakaan kerralla tullut mieleennikään ettei vaatetukseni olisi ollut sovelias. Karran olin hautajaisissa missä vainajan veljen vaimolla sinivalkoinen, pilkullinen puku

      • väripsykologiaa

        Mun mielestä sinipilkullinen esim kesäleninki ei oo paras mahdollinen hautajaisiin mutta ihan jees kuiteski, tavallaan myös hautajaisetikettiin kuuluu sekin ettei toisten vaatteisiin kiinnitetä hirveesti huomiota, ei aleta sipisemään esim jonkun muka vääristä vaate- tai värivalinnoista. Täytyy ottaa huomioon että kaikki ei aina tule ajatelleeks asiaa niin että hautajaisiin täytyis pukeutua tietyllä tavalla.

        Kesällä jotku raikkaat, asialliset vaaleetkin kesäasut käy, kunhan ne ei oo mitään hirveen paljastavia eikä käytetä niiden kanssa kirkkaanvärisiä helyjä.

        Parhaita ja asiallisimpia värejä on erilaiset hillityt värit jotka ei tuo kantajaansa esille, vainaja on "pääosassa" hautajaisissa. Ja vaikka musta on Suomessa (muiden seikkojen ohella) myös surun väri, niin värien hillittyys viestii myös sitä että hautajaisissa jokainen on omissa mietteissään. Musta, beige, harmaa, tummansininen, musta-valkonen, ruskea, harmaanvihreä etc.


      • kunnioitusta
        väripsykologiaa kirjoitti:

        Mun mielestä sinipilkullinen esim kesäleninki ei oo paras mahdollinen hautajaisiin mutta ihan jees kuiteski, tavallaan myös hautajaisetikettiin kuuluu sekin ettei toisten vaatteisiin kiinnitetä hirveesti huomiota, ei aleta sipisemään esim jonkun muka vääristä vaate- tai värivalinnoista. Täytyy ottaa huomioon että kaikki ei aina tule ajatelleeks asiaa niin että hautajaisiin täytyis pukeutua tietyllä tavalla.

        Kesällä jotku raikkaat, asialliset vaaleetkin kesäasut käy, kunhan ne ei oo mitään hirveen paljastavia eikä käytetä niiden kanssa kirkkaanvärisiä helyjä.

        Parhaita ja asiallisimpia värejä on erilaiset hillityt värit jotka ei tuo kantajaansa esille, vainaja on "pääosassa" hautajaisissa. Ja vaikka musta on Suomessa (muiden seikkojen ohella) myös surun väri, niin värien hillittyys viestii myös sitä että hautajaisissa jokainen on omissa mietteissään. Musta, beige, harmaa, tummansininen, musta-valkonen, ruskea, harmaanvihreä etc.

        Minun mielestäni ei ole jees laittaa ihan mitä mieleen juolahtaa vain siksi, että "kaikki ei aina tule ajatelleeks". Suomessa musta mielletään surun ja hautajaisten väriksi, siksipä jotkut etikettitietoiset välttävät laittamasta kokomustaa häihin. Hautajaisiin on siis hyvä laittaa mustaa tai muita tummia sävyjä, ihan kesälläkin. Sellaiset hautajaiset ovat toki eri asia, jos vainaja on toivonut, ettei hänen maahanpanijaisissaan nimenomaan näkyisi perinteistä hautajaisvaatetta, mutta yleisesti ottaen hautajaisiin tummaa ja vaaleat kesävärit niihin kesähäihin. Kokomustaa ei tarvitse olla hautajaisissakaan, mutta jos vainajaa ja lähiomaisten surua halutaan kunnioittaa, jätetään pääasiallisesti vaaleat värit kaappiin.

        Se on, tai pitäisi olla, itsestäänselvää, ettei hautajaisiin mennä paljastavissa vaatteissa. Kun kovin pikkuisissa viritelmissä ei pitäisi mennä häihinkään, siis siihen kirkko-osuuteen. Muutenhan - jos pukukoodia ei ole annettu - häät ovat vieraan pukeutumisen kannalta hautajaisia vapaampi juhla, mutta kirkko asettaa rajoituksensa niissäkin.


      • Tapakouluttaja

        Hautajaisissa voi käyttää mustavalkoista yhdistelmää, sillä musta on surun väri ja jotakin valkoista mukana on syvän surun väri. Ehkei ihan paitapuseroa. Miesten asussa on valkoinen nenäliina edustamassa syvää surua ja naisilla vaikka hihan
        suussa valkoista tai mustaan puseroon yhdistetty valkoinen huivi tai mustassa
        puserossa valkoiset kaulukset. Valkoinen pusero ja mustahame ovat tarjoilijan asuste. Oikein hyvä asuste on musta hame valkoinen pusero ja siihen kuuluva
        musta jakku. Olen ollut hienoissa hautajaisissa ja häissä, niin olen ollut hämmästynyt,
        kun tänä päivänä tullaan molempiin Collegepaidoissa ja Farkuissa. Olen sitä mieltä, että vainajaa tulee kunnioittaa oikealla pukeutumisella. Tapakouluttaja


    • mä vaan

      ei ole pakko olla musta!!!
      Itse olin hautajaisissa mustalla hameella ja valkoisella paitapuserolla.
      Muista kunnioittaa vainajaa ja hänen sukuaan ja pukeudu sen mukaan.

    • Bite

      Kun on kyse hänen omaisestaan, kunnioita hänen pyyntöään täysmustasta. Hän ehkä ajattelee myös muita sukulaisiaan ja heidän tunteitaan. Hautajaisasun tulee olla koruton eli en ymmärrä miksi haluat tuoda itsesi esiin valkoisella puserolla. Voit tehdä sen myös liian avonaisella mustalla puserolla ja minihamella, jos et kerran pidä avomiehestäsi.

      • Kunnioitusta

        Täysin samaa mieltä. En ikinä laittaisi valkoista paitapuseroa hautajaisiin. Aina olen ollut täysmustissa.


    • Etiketti ei vaadi täysmustaa, mutta itse olen muutamiin harvoihin hautajaisiin pukeutunut täysmustaan (hiuslaitteita myöten).
      Kukaan ei haudalla arvostele sitä, onko vaate vuodenaikaan sopiva, todennäköisesti kaikki ymmärtävät, että kaikilla ei ole joka vuodenaikaan sopivia mustia vaatteita.
      PS. Haudalla on yleensä aina kylmä, näytti mittari sitten mitä tahansa :(

    • yks vaan

      Musta hame ja valkoinen paitapusero ovat tarjoilijan "virkapuku". Ei mielestäni sovi hautajaisiin. Jos et koko mustissa halua olla niin hanki vaikka musta toppi ja tumman harmaa jakku lisäksi sille mustalle hameelle.

      • Nainen23v.

        että yleensä tajoilijoiden hame on polvipituinen. Hautajaisissa mielellään pitkä..


      • pro
        Nainen23v. kirjoitti:

        että yleensä tajoilijoiden hame on polvipituinen. Hautajaisissa mielellään pitkä..

        Vai yleensä tarjoilijoilla polvimittainen...Mistä moinen käsitys?
        Kyllä hautajaisiin käy erittäin hyvin esim. musta jakku ja polvipituinen puolihame.

        Pitkät liehuhelmat sensijaan eivät ole yksinkertaisia, vaan käy kivasti vaikka tanssilavoille ;)


      • Nainen23v.
        pro kirjoitti:

        Vai yleensä tarjoilijoilla polvimittainen...Mistä moinen käsitys?
        Kyllä hautajaisiin käy erittäin hyvin esim. musta jakku ja polvipituinen puolihame.

        Pitkät liehuhelmat sensijaan eivät ole yksinkertaisia, vaan käy kivasti vaikka tanssilavoille ;)

        koulussa, kun opiskelen tarjoilua. Virkapuvustahan oli kyse.. eli valkoinen paita, polviin ulottuva, musta, suora hame ja mahdollisesti myös musta liivi. En sanonutkaan, ettei se kävisi hautajaisiin, vai sanoinko? Olen samaa mieltä liehuhameista, mutta yksinkertaista linjausta oleva musta pitkä hame on mielestäni paras valinta hautajaisiin.


    • reino

      jos se kerran on miehesi toivomus. Ehkä heidän suvussa on niin tapana? Hautajaiset eivät kuitenkaan ole muotinäytös, joten ei kannata siksi laittaa valkoista paitaa.

    • ada

      Etikettihän ei vaadi täysin mustaa pukeutumista. Pääväri on kylläkin musta, mutta usein naisilla on valkoinen paita yhdistettynä esim. mustaan jakkuun. Värien on oltava kuitenkin hillittyjä, musta, tummanharmaa ja valkoinen (vähissä määrin).

      Puku ei saa olla paljastava, vaan hillitty eikä huomiota herättäviä koruja saa olla.

      Varsinkin talvisaikaan hautajaisetikettiin kuuluu myös ulkovaatetus. Takki saa olla myös vaalea, mutta ulkovaatetuksenkin suhteen täytyy muistaa hillityt värit. Usein näkee pidettävän esim. harmaita takkeja.

      Itse olen sitä mieltä, että vainajan läheisten toiveita olisi kunnioitettava mm. pukeutumisen suhteen siinä suhteessa, kun siihen on kullakin mahdollisuus.

    • Magrat

      Hautajaiset ei todellakaan ole mikään muotinäytös ja miehen puvun tulee olla täysmusta, samoin naisen jos näin pyydetään
      Muuten jakkuupuku ja vaalea läpinäkymätön paita jossa säädyllinen kaula-aukko.

      Onhan sitä ollut kaikenlaista hautajaisissa, setäni hautajaisiin tuli hänen poikansa keltaisissa toppahaalareissa ja oli vielä arkunkantajana, isoisäni hautajaisissa oli eräs tädeistäni umpihumalassa ja hame ratkenneena ja toinen serkkutytöistä kaikenpaljastavassa lapputopissa ja mini hameessa.

      • alkuperäinen kysyjä

        Hautajaiset on pidetty jo aikaa sitten ja keskustelun päättääkseni kerron että päädyin siihen jo kaapista löytyvään yksinkertaiseen, asialliseen täysmustaan jakkupukuun (polvipituinen hame) ja klassiseen (ei-avoimeen) valkoiseen paitapuseroon.

        Toki kunnioitan pukeutumistoiveita, myös avopuoliskon (niin kuin hänkin minun) taholta. Hänellä ei kuitenkaan ollut varsinaista mielipidettä, vaan ajatteli asiaa etiketin kautta. Keskustelin myös suvun muiden naishenkilöiden kanssa, ja kun vain aivan lähimmät päätyivät täysmustaan ja muut vastaavanlaisiin hillittyihin yhdistelmiin musta valk./vaalea, niin oli se minullekin luonteva vaihtoehto.

        Hyvää kesänjatkoa kaikille!


    • mustaa ja valkoista

      Luin keskustelua hautajaispukeutumisesta , koska olen itse menossa ns. virallisena edustajana hautajaisiin. Olen aikaisemmista kokemuksista ymmärtänyt, että mustaan pukeutumiseen voi yhdistää valkoisen, mutta ei kirkkaita värejä. voisiko mustan mekon päälle laittaa luonnonvalkoisen jakun . Tarkoitukseni on myös laittaa musta yksinkertainen hattu.
      Nopeista kommenteista kiitollinen.

    • tipi05

      Ei ole väliä, onko paita valkoinen vai harmaa vai sininen, kunhan se ei ole kirkuvan keltainen. Periaatteessa silläkään ei ole väliä, jos pääväri on musta. Itsellä oli mustat housut, musta jakku ja ruskea kauluspaita hautajaisissa. Junttisukulaiseni olivat pukeutuneet kuka mitenkin, mustaan pääasiassa, esim mustat JAZZhousut ja musta TUULITAKKI/HUPPARI löytyivät. Tuskin ruskea paitani häiritsi ketään. Eli minusta värillä ei ole niinkään väliä, vaan kokonaisuudella ja tyylillä.

    • käynyt

      Etiketin mukaan musta ja valkoinen.

      Mutta etiketistä voi tietenkin poiketa, kun tuntee tilanteen ja poismenneen henkilön. Minulla oli mummoni hautajaisissa kirkkaanpunainen pusero. Olin edellisenä iltana valikoinut kaapista mustan kokonaisuuden, mutta hautajaispäivän aamuna heräsin oivallukseen, ettei mummo sellaista minun halua laittavan, vaan punaista, joka oli hänen lempivärinsä ja johon hän minutkin puki pienenä, kun hoiti minua päivisin. "Väri kuin väri, kunhan on punainen". (Hän jopa inhosi "hautajaisvärejä" mustaa ja valkoista...)

      Hautajaisissa tuntui siltä että jotkut vieraammat vähän katselivat pitkään. Mutta eihän se ollut heidän mummonsa.

      Mutta tietenkin, yhteenvetona pitää todeta, että kun ei ole näin läheistä suhdetta poismenneeseen vaan perustat pukeutumisesi yleiseen etikettiin -mikä on mielestäni erittäin tarpeellinen ja kanssakäymistä helpottava tekijä - niin oikeat värit ovat musta ja valkoinen. Niin naiselle kuin miehellekin.

      Ulkovaatteissa sallitaan nykyään muitakin värejä, kunhan ovat tummasävyisiä. Olisikin kallista ostaa koko talvivaatesetti uudestaan, mustana;)

    • tyttö19v

      Itsekin olen menossa hautajaisiin, ensimmäistä kertaa sitten mummon kuoleman kun oli 5-vuotias. Haluaisin vaan tiedustella, että onko soveliasta laittaa musta polvipituinen hame, vai pitääkö säärien peittyä?

    • Husiak

      Olen seurannut keskustelua pukeutumisohjeista hautajaisiin. Olen itse menossa hautajaisiin lauantaina ja minulla on pitkä, hihaton, musta puku ja valkoisessa jakussa on mustat pilkut ja kauluksen ja nappirivistön reunukset ovat mustat. Mahdanko sittenkään voida niissä vaatteissa mennä hautajaisiin?

      • Pastorin tytär

        Ihmettelen, miten vanhanaikaisesti täällä keskustellaaan! Olen osallistunut satoihin hautajaisiin eikä TODELLAKAAN tarvitse pukeutua mustaan. Mikään hautajaisetiketti ei velvoita tällaista. Vain kaikkein lähimmillä omaisilla eli niillä, jotka ottavat hautajaisvieraat vastaan ja kättelevät muistopaikan ovella, on oikeus käyttää täysmustaa vaatetusta. Muilta osallistujilta se on loukkaus lähiomaisia kohtaan. Täysmusta vaatetus on lähiomaisen lisäksi kohtuudella käytettävissä vain silloin, kun vainaja on ollut todella läheinen, sydänystävä, hautajaisiin saapuvalle. Valkoinen paita mustan puvun tai jakun kanssa on täysin sallittua. Myös valkoinen jakku käy mustan mekon kanssa oikein hyvin. Luterilainen kirkollinen surun ja kärsimyksen väri on violetti, joten sen käyttäminen on luterilaisen uskonnon mukaisesti oikein myös hautajaisissa. Kaikki tummat vaatteet, violetti sekä harmaa, vihreä ja sininen ovat kunnioittavia ja hyviä värivalintoja. Ruskea värikin kyllä käy, tietyissä sävyissä ja tilanteissa. Se on kuitenkin maatumisen väri eikä vaatetusetiketin mukaisesti tyylikäs - näistä syystä sen voi sivuuttaa myös hautajaisissa.
        Mitään rajoitteita hameen pituuden suhteen ei ole. Naisen logiikan pitäisi kertoa, milloin hameen helma on liian lyhyt. Siihen ei ole kirkollista sääntöä. Katolisessa kirkossa ei sallita naisten hihattomia mekkoja tai paitoja ja tavan noudattaminen on Suomessa myös luterilaisessa kirkossa aivan hyvä ja kunnioittava seikka.


      • rebella
        Pastorin tytär kirjoitti:

        Ihmettelen, miten vanhanaikaisesti täällä keskustellaaan! Olen osallistunut satoihin hautajaisiin eikä TODELLAKAAN tarvitse pukeutua mustaan. Mikään hautajaisetiketti ei velvoita tällaista. Vain kaikkein lähimmillä omaisilla eli niillä, jotka ottavat hautajaisvieraat vastaan ja kättelevät muistopaikan ovella, on oikeus käyttää täysmustaa vaatetusta. Muilta osallistujilta se on loukkaus lähiomaisia kohtaan. Täysmusta vaatetus on lähiomaisen lisäksi kohtuudella käytettävissä vain silloin, kun vainaja on ollut todella läheinen, sydänystävä, hautajaisiin saapuvalle. Valkoinen paita mustan puvun tai jakun kanssa on täysin sallittua. Myös valkoinen jakku käy mustan mekon kanssa oikein hyvin. Luterilainen kirkollinen surun ja kärsimyksen väri on violetti, joten sen käyttäminen on luterilaisen uskonnon mukaisesti oikein myös hautajaisissa. Kaikki tummat vaatteet, violetti sekä harmaa, vihreä ja sininen ovat kunnioittavia ja hyviä värivalintoja. Ruskea värikin kyllä käy, tietyissä sävyissä ja tilanteissa. Se on kuitenkin maatumisen väri eikä vaatetusetiketin mukaisesti tyylikäs - näistä syystä sen voi sivuuttaa myös hautajaisissa.
        Mitään rajoitteita hameen pituuden suhteen ei ole. Naisen logiikan pitäisi kertoa, milloin hameen helma on liian lyhyt. Siihen ei ole kirkollista sääntöä. Katolisessa kirkossa ei sallita naisten hihattomia mekkoja tai paitoja ja tavan noudattaminen on Suomessa myös luterilaisessa kirkossa aivan hyvä ja kunnioittava seikka.

        Tämäpä uutta. Kaikki muu on enemmän ja vähemmän harkinnan varassa, mutta kokomustaa ei saisi käyttää? Tämä kuuluu varmaan sarjaan että hattua ei saa käyttää häissä jos anopeilla ei ole hattuja? Jonkun keksimä, joidenkin noudattama, osan torjuma ohje.


      • Kokemusta on
        Pastorin tytär kirjoitti:

        Ihmettelen, miten vanhanaikaisesti täällä keskustellaaan! Olen osallistunut satoihin hautajaisiin eikä TODELLAKAAN tarvitse pukeutua mustaan. Mikään hautajaisetiketti ei velvoita tällaista. Vain kaikkein lähimmillä omaisilla eli niillä, jotka ottavat hautajaisvieraat vastaan ja kättelevät muistopaikan ovella, on oikeus käyttää täysmustaa vaatetusta. Muilta osallistujilta se on loukkaus lähiomaisia kohtaan. Täysmusta vaatetus on lähiomaisen lisäksi kohtuudella käytettävissä vain silloin, kun vainaja on ollut todella läheinen, sydänystävä, hautajaisiin saapuvalle. Valkoinen paita mustan puvun tai jakun kanssa on täysin sallittua. Myös valkoinen jakku käy mustan mekon kanssa oikein hyvin. Luterilainen kirkollinen surun ja kärsimyksen väri on violetti, joten sen käyttäminen on luterilaisen uskonnon mukaisesti oikein myös hautajaisissa. Kaikki tummat vaatteet, violetti sekä harmaa, vihreä ja sininen ovat kunnioittavia ja hyviä värivalintoja. Ruskea värikin kyllä käy, tietyissä sävyissä ja tilanteissa. Se on kuitenkin maatumisen väri eikä vaatetusetiketin mukaisesti tyylikäs - näistä syystä sen voi sivuuttaa myös hautajaisissa.
        Mitään rajoitteita hameen pituuden suhteen ei ole. Naisen logiikan pitäisi kertoa, milloin hameen helma on liian lyhyt. Siihen ei ole kirkollista sääntöä. Katolisessa kirkossa ei sallita naisten hihattomia mekkoja tai paitoja ja tavan noudattaminen on Suomessa myös luterilaisessa kirkossa aivan hyvä ja kunnioittava seikka.

        Kokomusta muilla kuin lähiomaisilla ei todellakaan ole loukkaus lähisukulaisia kohtaan. Mistä tietosi kaivat, en tiedä. Vaaleat jakut jättäisin kotiin, kyse on siitä että meillä musta on hautajaisväri. PISTE. Valkoinen paitapusero naisella ok, mutta ei muut värilliset tai kukertavat. Näin se vaan menee. Kuviolliset sukat ja korut ja huomiotaherättävät meikit, kampaukset pois.


      • Vahtimestarinainen
        Kokemusta on kirjoitti:

        Kokomusta muilla kuin lähiomaisilla ei todellakaan ole loukkaus lähisukulaisia kohtaan. Mistä tietosi kaivat, en tiedä. Vaaleat jakut jättäisin kotiin, kyse on siitä että meillä musta on hautajaisväri. PISTE. Valkoinen paitapusero naisella ok, mutta ei muut värilliset tai kukertavat. Näin se vaan menee. Kuviolliset sukat ja korut ja huomiotaherättävät meikit, kampaukset pois.

        Hautajaisiin musta tai tumma vaatetus. Ehdottomasti ei valkoista paitapuseroa. Se kuuluu muistotilaisuuden tarjoilijalle. Asialliset vaatteet muutenkin. Ei aikuisella naisella minihametta esim. eikä paljastavia paitoja. Korut eivät kuulu hautajaisasuun. Yleensäkin kirkkoon ja hautajaistilaisuuteen peitetään kädet vaatetuksella oli sitten kesä taikka talvi.


    • myös minä

      Olen itsekin pukeutunut joskus valkoiseen paitapuseroon ja mustaan jakkupukuun.Nuoremman ihmisen hautajaisiin monesti pyydetäänkin pukeutumaan vähemmän mustiin vaatteisiin.myös lapsia ei saa pukea liian synkkiin vatteisiin ,etiketin mukaan.Jos ei ole aivan läheinen,käy muukin hillitty väri puserossa ja hame tai jakku voi olla myös vaikka harmaa.Harvemmin olen nähnyt nykyisin naisia täysmustissa hautajaisissa.

    • värinen

      kravatti miehille hautajaisiin? Saako olla hillitysti kuviollinen?

      • minä vaan...

        kyllähän hautajaisiin voi pukeutua muutenkin kuin täysmustaan, hyviä värejä esim tummansininen, vieletti, tummanharmaa, jne. Mutta sen valkoisen jättäisin kyllä itse pois. Eikä kyse ole siitä, etteikö se sopisi, valkoinen vain on totuttu yhdistämään pikemminkin ilon kuin surun väriksi (esim. häissä morsian pukeutuu yleensä valkoiseen). Itse pukeudun hautajaisiin aina täysmustaan, oli vainaja kuinka läheinen tai kaukainen tuttava tahansa. Tämä siksi että ihmisen kuollessa hän ansaitsee mielestäni sen verran kunnioitusta, ja sitäpaitsi esim. valkoinen puku hautajaisissa voi loukata joitakin omaisia....


      • Tikkis10
        minä vaan... kirjoitti:

        kyllähän hautajaisiin voi pukeutua muutenkin kuin täysmustaan, hyviä värejä esim tummansininen, vieletti, tummanharmaa, jne. Mutta sen valkoisen jättäisin kyllä itse pois. Eikä kyse ole siitä, etteikö se sopisi, valkoinen vain on totuttu yhdistämään pikemminkin ilon kuin surun väriksi (esim. häissä morsian pukeutuu yleensä valkoiseen). Itse pukeudun hautajaisiin aina täysmustaan, oli vainaja kuinka läheinen tai kaukainen tuttava tahansa. Tämä siksi että ihmisen kuollessa hän ansaitsee mielestäni sen verran kunnioitusta, ja sitäpaitsi esim. valkoinen puku hautajaisissa voi loukata joitakin omaisia....

        Lueskelin mielenkiinnolla kirjoituksia hautajaispukeutumisesta, kun itsekin etsin tarkennusta yhteen osioon. Kaikki jutut vaan liittyivät lähinnä puseroon ja hameen pituuteen... Itse menen pappani hautajaisiin ja aion pukeutua mustaan melko eleettömään koko mekkoon, joka tosin on hihaton, mutta laitan sen kanssa lyhyen boleropituisen virkatun jakun, jonka hihat ovat kyynärtaipeeseen asti. Sen sijaan kysymys kuuluu, että onko suotavaa mennä kesähelteillä hautajaisiin ilman sukkahousuja, jos mekon helma on pohkeisiin asti ja kengät ovat umpinaiset eli jalkoja/sääriä ei juuri näy? Lisäksi toinen jalkani on kipsissä eli siihen nyt ei sukkista mene muutenkaan, joten olisi kai hassua laittaa toiseenkaan mitään...? Muutenkin minusta nuori ihminen voi kesällä mennä ilman sukkahousuja hautajaisiinkin, mutta keski-ikäisellä se onkin jo toinen juttu. Tai riippuu tietty sääristä...


      • sun ei tarvi yrittää nyt
        Tikkis10 kirjoitti:

        Lueskelin mielenkiinnolla kirjoituksia hautajaispukeutumisesta, kun itsekin etsin tarkennusta yhteen osioon. Kaikki jutut vaan liittyivät lähinnä puseroon ja hameen pituuteen... Itse menen pappani hautajaisiin ja aion pukeutua mustaan melko eleettömään koko mekkoon, joka tosin on hihaton, mutta laitan sen kanssa lyhyen boleropituisen virkatun jakun, jonka hihat ovat kyynärtaipeeseen asti. Sen sijaan kysymys kuuluu, että onko suotavaa mennä kesähelteillä hautajaisiin ilman sukkahousuja, jos mekon helma on pohkeisiin asti ja kengät ovat umpinaiset eli jalkoja/sääriä ei juuri näy? Lisäksi toinen jalkani on kipsissä eli siihen nyt ei sukkista mene muutenkaan, joten olisi kai hassua laittaa toiseenkaan mitään...? Muutenkin minusta nuori ihminen voi kesällä mennä ilman sukkahousuja hautajaisiinkin, mutta keski-ikäisellä se onkin jo toinen juttu. Tai riippuu tietty sääristä...

        Muistelin itse viimeisimpiä hautajaisia, olivat talvella, itselläni oli musta hame, musta ohut paitapusero ja päällä musta jakku. Leski on läheisin serkkuni. Anoppini hautajaisissa kesällä muutama vuosi sitten itselläni sekä lapsillamme oli valkoiset puserot, mulla musta jakku siinä päällä, pikkutytöllä puseron kanssa musta hame (ei ole helppoa löytää kesällä sopivia vaatteita hautajaisin, kaikki mustatkaan eivät kerta kaikkiaan sovi).

        Tänään näin yhden puolitutun tulevan jostakin mustassa coctail-mekon tapaisessa mekossa, mekko just ja just polveen, mustat korkeakorkoiset avokkaat, käsilaukku, korujakin oli ja hiukset valtoimenaan tuulessa heiluen. Hetken kuluttua tajusin että hän tuli hautajaisista: mekossa oli lähes olemattomat olkaimet ja käsivarret kokonaan paljaana. Tyyli tuntuu olevan hyvin vapaata.


      • kunnioittavapukeutuminen
        Tikkis10 kirjoitti:

        Lueskelin mielenkiinnolla kirjoituksia hautajaispukeutumisesta, kun itsekin etsin tarkennusta yhteen osioon. Kaikki jutut vaan liittyivät lähinnä puseroon ja hameen pituuteen... Itse menen pappani hautajaisiin ja aion pukeutua mustaan melko eleettömään koko mekkoon, joka tosin on hihaton, mutta laitan sen kanssa lyhyen boleropituisen virkatun jakun, jonka hihat ovat kyynärtaipeeseen asti. Sen sijaan kysymys kuuluu, että onko suotavaa mennä kesähelteillä hautajaisiin ilman sukkahousuja, jos mekon helma on pohkeisiin asti ja kengät ovat umpinaiset eli jalkoja/sääriä ei juuri näy? Lisäksi toinen jalkani on kipsissä eli siihen nyt ei sukkista mene muutenkaan, joten olisi kai hassua laittaa toiseenkaan mitään...? Muutenkin minusta nuori ihminen voi kesällä mennä ilman sukkahousuja hautajaisiinkin, mutta keski-ikäisellä se onkin jo toinen juttu. Tai riippuu tietty sääristä...

        Minusta hautajaisiin ei sopisi mennä ilman sukkiksia sen paremmin nuoren naisen (jos ei nyt ihan teinistä ole kyse) kuin parempisäärisenkään. Hautajaisiin pitäisi pukeutua hiukan kunnioittavammin kuin kesäiltana terassille. Tiedän, että tavat ovat löystyneet, mutta eihän se ole mikään peruste.

        Mutta sen sijaan poikkeukset ovat aina poikkeuksia eli kun toinen jalkasi on jo valmiiksi paketoitu, niin minusta voit tehdä poikkeuksen ja mennä ilmän sukkaa siinä toisessakaan. Jokainen pystyy kyllä käsittämään, ettet ole tehnyt valintaa kunnioituksen puutteesta vaan erikoistilanteesi sanelemana.


      • hautajaisiin?
        kunnioittavapukeutuminen kirjoitti:

        Minusta hautajaisiin ei sopisi mennä ilman sukkiksia sen paremmin nuoren naisen (jos ei nyt ihan teinistä ole kyse) kuin parempisäärisenkään. Hautajaisiin pitäisi pukeutua hiukan kunnioittavammin kuin kesäiltana terassille. Tiedän, että tavat ovat löystyneet, mutta eihän se ole mikään peruste.

        Mutta sen sijaan poikkeukset ovat aina poikkeuksia eli kun toinen jalkasi on jo valmiiksi paketoitu, niin minusta voit tehdä poikkeuksen ja mennä ilmän sukkaa siinä toisessakaan. Jokainen pystyy kyllä käsittämään, ettet ole tehnyt valintaa kunnioituksen puutteesta vaan erikoistilanteesi sanelemana.

        Viikkoja, mahan- ja rinnanympärystä jo reilusti, joten ent. jakut ym ei mahdu ja ne ovat mielestäni aika talvisia näin heinäkuun ehkä jopa helteisiin.
        Säätäkin kun on vaikea ennustaa ja kertakäyttöön en raaski (tai pysty) kovin kummoista panostusta rahallisesti laittamaan.
        Voisiko olla sopiva mustavalkoinen (enempi mustaa) tunika ja siihen legginssit tms.? Ehkä lisäksi jokin huivi... Mustat sukkahousut, kengät ja pikku laukku?
        Pois mennyt on avopuolisoni mummo.
        Missään nimessä en halua pukeutua epäkunnioittavasti, vaan haen vaatteet "vaikka velaksi" (kärjistettynä!), mutta mikä oikeasti on tarpeen?


      • hautajaiset on surujuhla
        hautajaisiin? kirjoitti:

        Viikkoja, mahan- ja rinnanympärystä jo reilusti, joten ent. jakut ym ei mahdu ja ne ovat mielestäni aika talvisia näin heinäkuun ehkä jopa helteisiin.
        Säätäkin kun on vaikea ennustaa ja kertakäyttöön en raaski (tai pysty) kovin kummoista panostusta rahallisesti laittamaan.
        Voisiko olla sopiva mustavalkoinen (enempi mustaa) tunika ja siihen legginssit tms.? Ehkä lisäksi jokin huivi... Mustat sukkahousut, kengät ja pikku laukku?
        Pois mennyt on avopuolisoni mummo.
        Missään nimessä en halua pukeutua epäkunnioittavasti, vaan haen vaatteet "vaikka velaksi" (kärjistettynä!), mutta mikä oikeasti on tarpeen?

        Kannattaisi miettiä, saisitko jostain lainattua tai vuokrattua vähän sopivampaa hautajaisiin? Tunikaan en näkemättä ota kantaa, mutta oma mielikuvani on, etteivät ne yleensä ole mitään hautajaisvaatteita. Leggingsit sopivat oikein hyvin rannalle, baariin ja kauppareissulle, mutteivät tosiaan hautajaisiin.

        Kaikella kunnioituksella kysymystäsi kohtaan, laittaisitko kuvaamasi asun hääjuhlaan, vaikka pirteämmissä väreissä? Monesti nimittäin tuntuu olevan niin, että häihin tälläydytään paremmin kuin mitä katsotaan hautajaisiin tarvittavan. Ja hautajaiset on kumminkin semmoinen surujuhla, jossa vieraan vaatetuksella on enemmän merkitystä kuin häissä. Se ei ole niin iso asia, jos morsmaikku ottaa nenäänsä liian arkisesti pukeutuneesta häävieraasta, jos ei hääpäivänään muuta tekemistä keksi, mutta se katsotaan epäkunnioittavaksi vainajaa ja omaisia kohtaan, jos hautajaisiin mennään kovin arkisesti pukeutuneena. Mutta kaiken ei aina tarvi olla omaa, lainata voi ja vuokrata voi, ja kirpparit ja second hand shopit on keksitty.


      • mama :)
        hautajaiset on surujuhla kirjoitti:

        Kannattaisi miettiä, saisitko jostain lainattua tai vuokrattua vähän sopivampaa hautajaisiin? Tunikaan en näkemättä ota kantaa, mutta oma mielikuvani on, etteivät ne yleensä ole mitään hautajaisvaatteita. Leggingsit sopivat oikein hyvin rannalle, baariin ja kauppareissulle, mutteivät tosiaan hautajaisiin.

        Kaikella kunnioituksella kysymystäsi kohtaan, laittaisitko kuvaamasi asun hääjuhlaan, vaikka pirteämmissä väreissä? Monesti nimittäin tuntuu olevan niin, että häihin tälläydytään paremmin kuin mitä katsotaan hautajaisiin tarvittavan. Ja hautajaiset on kumminkin semmoinen surujuhla, jossa vieraan vaatetuksella on enemmän merkitystä kuin häissä. Se ei ole niin iso asia, jos morsmaikku ottaa nenäänsä liian arkisesti pukeutuneesta häävieraasta, jos ei hääpäivänään muuta tekemistä keksi, mutta se katsotaan epäkunnioittavaksi vainajaa ja omaisia kohtaan, jos hautajaisiin mennään kovin arkisesti pukeutuneena. Mutta kaiken ei aina tarvi olla omaa, lainata voi ja vuokrata voi, ja kirpparit ja second hand shopit on keksitty.

        Jatkan etsintöjä... Eli jakkuasua hakemaan.


      • sivuilta:
        mama :) kirjoitti:

        Jatkan etsintöjä... Eli jakkuasua hakemaan.

        Perinteinen hautajaisväri on musta. Mies pukeutuu mustaan tai tummaan pukuun, tummaan tai mustaan solmioon, valkoiseen paitaan ja mustiin kenkiin. Taskuliina on valkoinen. Päällystakki ja hattu ovat tummat ja kaulaliina joko musta tai valkoinen.

        Isoissa hautajaisissa käytetään joskus sakettia, johon tässä tilanteessa kuuluvat musta liivi ja musta solmio.

        Naisen surupukuun kuuluu hillitty, umpinainen, pitkähihainen musta puku, mustat sukat ja kengät, mustat hansikkaat ja lähiomaisella musta suruhattu harsoineen. Puku voi olla jakkupuku, leninki tai leningin ja jakun yhdistelmä. Koruja ei käytetä.

        Tummat lasit ovat hyväksyttävä asuste sekä naisilla että miehillä.

        Lapsille sopivia asuja ovat esimerkiksi tummansininen hame tai housut ja valkoinen paita. Mustat kengät, tummansiniset tai pienimmillä valkoiset sukat.


      • kyseiset...
        mama :) kirjoitti:

        Jatkan etsintöjä... Eli jakkuasua hakemaan.

        ...hautajaiset ovat ehkä (luultavasti...) jo menneet, mutta ihan yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että varsinkaan pienimuotoisempiin hautajaisiin jakkupuku- tai leninkityyppinen asu ei ole lainkaan välttämätön. Riittää kun asu on yleisilmeeltään siisti/juhlallinen.

        Varsinkin jos on raskaana eikä normaali vaatekaapin sisältö sovi päälle, niin ei ole mielestäni kohtuullista olettaa, että hankkisi varsinaiset "oikeat" hautajaisvaatteet pelkästään yhtä tilaisuutta varten. Hyvin todennäköistä kun on, että toista samanlaista tilannetta (hautajaiset kun on raskaana) ei tule enää toista kertaa eteen. Mielestäni siis esim. tumma hame, hillityn värinen siisti paita ja tumma neuletakki sopivat oikein hyvin. Tärkeintä on, että osoittaa pukeutumisellaan kunnioitusta vainajaa kohtaan, ei itsensä korostaminen tai se että asu on tullut mahdollisimman kalliiksi.

        Itse tekisin näin:
        - Hankkisin esim. yksinkertaisen mustan tai tummanharmaan hameen jossa on joustava vyötärö, tai tuunaisin itse leveän resorin jonkun perushameen vyötärönauhan tilalle.
        - Etsisin äitiysvaatteistani jonkin peruspaidan (vaikka ihan trikoopaitakin käy kunhan se on siisti), jonka väri on hillitty ja kaula-aukko siisti eikä liian avoinainen. Tai jos sellaista ei löytyisi, ostaisin.
        - Etsisin äitiysvaatteistani tai ei-äitiysvaatteistani tummansävyisen siistin neuletakin tai jakun. Jos se ei mahtuisi kiinni, niin pitäisin sen auki.
        - Lisäksi kauniit pienet kulta- tai hopeakorut (korviin nappikorvakorut tai pienet renkaat, kaulakoruksi esim. jokin hillitty pidempi riipus, vaikka pieni risti tai medaljonki), sekä siistit kengät, kampaus ja meikki. Näin asu olisi mielelestäni hyvin tilaisuuteen sopiva.


      • Sori vaan
        hautajaisiin? kirjoitti:

        Viikkoja, mahan- ja rinnanympärystä jo reilusti, joten ent. jakut ym ei mahdu ja ne ovat mielestäni aika talvisia näin heinäkuun ehkä jopa helteisiin.
        Säätäkin kun on vaikea ennustaa ja kertakäyttöön en raaski (tai pysty) kovin kummoista panostusta rahallisesti laittamaan.
        Voisiko olla sopiva mustavalkoinen (enempi mustaa) tunika ja siihen legginssit tms.? Ehkä lisäksi jokin huivi... Mustat sukkahousut, kengät ja pikku laukku?
        Pois mennyt on avopuolisoni mummo.
        Missään nimessä en halua pukeutua epäkunnioittavasti, vaan haen vaatteet "vaikka velaksi" (kärjistettynä!), mutta mikä oikeasti on tarpeen?

        Jää ennemmin pois hautajaisista. Leggi nssit ei sovi kenellekään missään tilanteessa ja vähiten hautajaisissa.


      • tuttu äiti
        kyseiset... kirjoitti:

        ...hautajaiset ovat ehkä (luultavasti...) jo menneet, mutta ihan yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että varsinkaan pienimuotoisempiin hautajaisiin jakkupuku- tai leninkityyppinen asu ei ole lainkaan välttämätön. Riittää kun asu on yleisilmeeltään siisti/juhlallinen.

        Varsinkin jos on raskaana eikä normaali vaatekaapin sisältö sovi päälle, niin ei ole mielestäni kohtuullista olettaa, että hankkisi varsinaiset "oikeat" hautajaisvaatteet pelkästään yhtä tilaisuutta varten. Hyvin todennäköistä kun on, että toista samanlaista tilannetta (hautajaiset kun on raskaana) ei tule enää toista kertaa eteen. Mielestäni siis esim. tumma hame, hillityn värinen siisti paita ja tumma neuletakki sopivat oikein hyvin. Tärkeintä on, että osoittaa pukeutumisellaan kunnioitusta vainajaa kohtaan, ei itsensä korostaminen tai se että asu on tullut mahdollisimman kalliiksi.

        Itse tekisin näin:
        - Hankkisin esim. yksinkertaisen mustan tai tummanharmaan hameen jossa on joustava vyötärö, tai tuunaisin itse leveän resorin jonkun perushameen vyötärönauhan tilalle.
        - Etsisin äitiysvaatteistani jonkin peruspaidan (vaikka ihan trikoopaitakin käy kunhan se on siisti), jonka väri on hillitty ja kaula-aukko siisti eikä liian avoinainen. Tai jos sellaista ei löytyisi, ostaisin.
        - Etsisin äitiysvaatteistani tai ei-äitiysvaatteistani tummansävyisen siistin neuletakin tai jakun. Jos se ei mahtuisi kiinni, niin pitäisin sen auki.
        - Lisäksi kauniit pienet kulta- tai hopeakorut (korviin nappikorvakorut tai pienet renkaat, kaulakoruksi esim. jokin hillitty pidempi riipus, vaikka pieni risti tai medaljonki), sekä siistit kengät, kampaus ja meikki. Näin asu olisi mielelestäni hyvin tilaisuuteen sopiva.

        hassu viesti


    • meli

      Olen ollut todella monissa hautajaisissa ja niissä kaikissa vain lähisukulaisilla on ollut täys musta vaatetus.Minullakin vain äidin ja isän hautajaisissa. Nykyään on hyvin paljon mustia HOUSUPUKUJA ja sen kanssa jokin hillityn värinen pusero.
      Joskus 20-vuotta sitten olin Ruotsissa mieheni siskonmiehen hautajaisissa ja siellä
      ei lähisukulaisillakaan ollut täys mustia, vaan vähän kaiken kirjavia. Me kyllä tunsimme olevamme fiksumpia, kun olimme melkein mustassa asussa!
      Minusta voit aivan hyvin laittaa valkoisen puseron mustan puvun kanssa, sellaisia
      olen paljon nähnyt. (Harvat ne nykyään mitään etikettejä noudattelee, tai edes ajattelee...)

    • turunhautaaja

      Tässä muutama pointti työkseen hautajaisissa käyvältä:

      Etiketti on tarkoitettu turvaksi erityisesti tilanteissa, joissa ei tunne ihmisiä kovin hyvin. Siksi hautajaisetiketti on tärkeämpää isoissa hautajaisissa kuin pienissä perhepiirin tilaisuuksissa, ja tärkeämpää virallisten tervehdysten tuojille tai ammattikantajille kuin lähipiirille. Lisäksi maalla ollaan tarkempia kuin isossa kaupungissa, joissa ihmiset ovat tottuneet siihen että jokainen valitsee omat tapansa itse.

      Kaikkein lähimpien, ainakin lesken, tulisi pukeutua mustiin, ainakin jos on kyseessä isot hautajaiset. Ei muuten väliä, mutta tällä tavoin välttää turhan selän takana puhumisen ja spekuloinnin siitä, surevatko nuo nyt tosissaan vai eivät.

      Tärkeintä on välttää kirkkaita värejä, erityisesti punaista, sekä liian avointa pukeutumista. Musta ei ole must. Varsinkin hillitty harmaa, sininen tai violetti sopii minusta oikein hyvin hautajaisiin.

      Ja miehet älkää tulko ainakaan farkuissa ja tennareissa.

      Kannattaa myös huomioida hautajaisvieraiden ikä. Jos hautajaisvieraiden keski-ikä on 70, on syytä pukeutua konservatiivisesti, mutta jos paikalla on lähinnä 20-30-vuotiaita, ei asialla ole niin suurta merkitystä.

      • sallix

        Olen aika hämmentynyt yhdestä jutusta: kaikissa viesteissä ja etikettioppaissa opastetaan naista menemään hautajaisiin hameessa, mekossa tai jakkupuvussa. Eikö housupuku kelpaa? Omasta kaapistani löysin sekä mustan talvisen että tummanharmaan kesäisen housupuvun ja ajattelin tyytyväisenä, että ei tarvitse lähteä vaateostoksille. En omista mustaa hametta enkä totisesti haluaisi sellaista hankkia, kun ei sille ole muuta käyttöä. Onko todella niin, että vielä 2010-luvulla on naisilla hamepakko?

        Anoppia hautaamassa.


      • housupuku käy
        sallix kirjoitti:

        Olen aika hämmentynyt yhdestä jutusta: kaikissa viesteissä ja etikettioppaissa opastetaan naista menemään hautajaisiin hameessa, mekossa tai jakkupuvussa. Eikö housupuku kelpaa? Omasta kaapistani löysin sekä mustan talvisen että tummanharmaan kesäisen housupuvun ja ajattelin tyytyväisenä, että ei tarvitse lähteä vaateostoksille. En omista mustaa hametta enkä totisesti haluaisi sellaista hankkia, kun ei sille ole muuta käyttöä. Onko todella niin, että vielä 2010-luvulla on naisilla hamepakko?

        Anoppia hautaamassa.

        Olen ollut hautajaisissa housuasussa, ja ihan käytännön syistä: talvi ja kaksi pientä lasta, joita piti pukea ja riisua, se ei onnistu elegantisti millään jos itse olen hameessa.


      • housupuku
        sallix kirjoitti:

        Olen aika hämmentynyt yhdestä jutusta: kaikissa viesteissä ja etikettioppaissa opastetaan naista menemään hautajaisiin hameessa, mekossa tai jakkupuvussa. Eikö housupuku kelpaa? Omasta kaapistani löysin sekä mustan talvisen että tummanharmaan kesäisen housupuvun ja ajattelin tyytyväisenä, että ei tarvitse lähteä vaateostoksille. En omista mustaa hametta enkä totisesti haluaisi sellaista hankkia, kun ei sille ole muuta käyttöä. Onko todella niin, että vielä 2010-luvulla on naisilla hamepakko?

        Anoppia hautaamassa.

        Minä olen ollut housuissa hautajaisissa. Siistit suorat mustat housut ja musta jakkupusero, eikä kukaan kyllä sanonut että asuni olisi ollut sopimaton.
        Mielestäni tuo tummanharmaa kesäinen kousupuku käy hautajaisiin.


    • valkoinen paita

      Joillain alueilla Länsi-Suomessa on nimenomaan tapana, että naisilla on hautajaisissa mustan jakun / neuleen alla valkoinen paitapusero, joten en lähtisi valkoistakaan tuomitsemaan. Minut taas on oma äitini pukenut pikkutytöstä pitäen täysmustaan kaikkien sukulaisten hautajaisissa, toki kaikki vainajat ovat kyllä olleet verisukulaisiani, joko läheisempää tai kaukaisempaa sukua.

    • Käytöstavat
    • tapojen puutetta...

      Parhaan ystäväni hautajaisissa pukeutuminen oli todella kirjavaa. Itse olin pukeutunut mustaan yksinkertaiseen mekkoon ja mustaan neuletakkiin, mieheni mustaan pukuun , valkoiseen paitaan ja mustaan solmioon. Useampi hautajaisvieras oli farkuissa, osa huppareissa, yksi nyppyisessä punaisessa neuleessa...

      Tiedän, että osa vieraista oli melko vähävaraisia, mutta eikö edes kirpparilta tai alennusmyynneistä löytyisi jotain soveliasta edulista vaatetta, esim mustat housut ja tumma paita. Näille luulisi olevan muulloinkin käyttöä.

    • Anonyymi

      Sopiiko naiselle tummanvihreä peittävä paitapusero? Värinä ok?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      85
      1080
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      579
      961
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      907
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe