nuorisokoti/perhekoti Saverola

sininen enkeli

Millaisia paikkoja? Onko omakohtaisia kokemuksia?

185

32616

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietää.Kysele kauanko on to...

      alalla.Paljonko siellä on lapsia ennestään.Ota huomioon välimatka,tapaamisia ajatellen.On raskasta,jos joutuu satoja kilometrejä matkustelemaan

    • säilytyspaikka

      Käykää katsomassa paikan päällä niin huomaatte heti että bisnes on bisnestä. Eikö perhehoitokodeille ole laadittu minkäänlaisia laatukriteereitä?

      • kirjoittajaan

        Olisko niin, että se takaa suht helpon rahan harrastaa näyttelemistä. Vähän niin että kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Ei ole hänestä tavallisen työn tekijäksi.


      • sosionomi
        kirjoittajaan kirjoitti:

        Olisko niin, että se takaa suht helpon rahan harrastaa näyttelemistä. Vähän niin että kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Ei ole hänestä tavallisen työn tekijäksi.

        Ottakaa selvää asioista, joista ette tiedä.
        Perhekodeilla/laitoksilla on tarkat ja selvät
        säännöt joita seurataan lääninhallituksen toimesta. Bisnestä, joopa joo!!! Hah hah!!!
        HIH HIH


      • vakavalla asialla
        sosionomi kirjoitti:

        Ottakaa selvää asioista, joista ette tiedä.
        Perhekodeilla/laitoksilla on tarkat ja selvät
        säännöt joita seurataan lääninhallituksen toimesta. Bisnestä, joopa joo!!! Hah hah!!!
        HIH HIH

        ja höpöttelee, onkohan tuon laitoksen työntekijä. Lääninhallituksia ovat nämä oppineet jujuttamaan hyvinkin pitkiä aikoja. Muualta ne on aina käräytetty.


      • Kolmeen vuoteen ei
        sosionomi kirjoitti:

        Ottakaa selvää asioista, joista ette tiedä.
        Perhekodeilla/laitoksilla on tarkat ja selvät
        säännöt joita seurataan lääninhallituksen toimesta. Bisnestä, joopa joo!!! Hah hah!!!
        HIH HIH

        ole sosku käynyt perhekodissa kertaakaan.Haluatko tietää osoitteen,jossa voit käydä tarkastamassa asian?


      • [[Kake]]
        sosionomi kirjoitti:

        Ottakaa selvää asioista, joista ette tiedä.
        Perhekodeilla/laitoksilla on tarkat ja selvät
        säännöt joita seurataan lääninhallituksen toimesta. Bisnestä, joopa joo!!! Hah hah!!!
        HIH HIH

        Kuules! Asuin itse nuorisokodissa. Ja kyllä joo tottakai paikkaa seurattiin mutta tottakai kun jotkun soskut sun muut päättäjät tuli sinne niin kaikki paikat piti meillä nuorilla siivota putipuhtaaksi ja sen jälkt nuoret laitttiin käymään siks aikaa kaupungille ja joillekki muill asioille.. ainoat jotka sai jäädä oli ne jotka aivopestiin näyttämään kilteiltä ja joiden turvat saatiin tukittua!! Se oli kyllä yhtä helvettiä! Jos joskus jollakin ohjaajalla hermo petti niin saatto pää uida sen jälkeen vesisankossa tai muuta vastaavaa. Huonehoitoa saatto tulla koko päiväksi, ihan pienistä asioista. Kaikkea PASKAA siellä tuli koettuu, mut ei niist sen enemp. Mut se, et meidän nuorten sana ei siellä auttanu. Vaikka me kaikki 15 nuorta sanottiin ja valitettiin niin arvaas auttoko kun siel oli 20 ohjaajaa meitä vastassa ja ne vaan sano että nuorten kapinaa, nuorten kapinaa.. Ja Sen Takaan Että Näitä Saman Kaltasia Paikkoja On Muuallaki, Ja Paljon! Eihän Se ole Kuin Kulissien Ylläpitoa!!! onneee vaan kaikille jotka viel on laitoksisssa!!! Tsepaa!!


      • Kyllä minä enemmän
        sosionomi kirjoitti:

        Ottakaa selvää asioista, joista ette tiedä.
        Perhekodeilla/laitoksilla on tarkat ja selvät
        säännöt joita seurataan lääninhallituksen toimesta. Bisnestä, joopa joo!!! Hah hah!!!
        HIH HIH

        uskon sitä, mitä aikanaan näin omin silmin, mitä olen lasten ja nuorten kuullut puhuvan kohtelustaan, sekä sitä lääninhallituksen edustajaa, joka tv:n ajankohtaisohjelman haastattelussa kertoi, että heillä ei ole mitään, ei siis pienintäkään mahdollisuutta resurssien puolesta minkäänlaiseen valvontaan...


      • ....
        sosionomi kirjoitti:

        Ottakaa selvää asioista, joista ette tiedä.
        Perhekodeilla/laitoksilla on tarkat ja selvät
        säännöt joita seurataan lääninhallituksen toimesta. Bisnestä, joopa joo!!! Hah hah!!!
        HIH HIH

        sosionomeilla! Ja näitä sosionomi reppanoita on pilvin pimein tekemässä ja tietenkin voimassa olevien lakien vastaisesti
        lastensuojeluviranomaisten töitä kunnissa ja kaupungeissa!

        Lääninhallituksella ei ole mitään todellista mahdollisuutta, edes resurssienkaan puolesta, seurata yhtään mitään lastensuojellun saralla.

        Ja mitä muuta se on kuin bisnestä, jos huostaanottovuorokauden hinta on 200 - 700 euroa /vrk ja nämä lastensuojelualan yritykset ovat tehneet muutamina viimeisinä vuosina 30 %, ja ylikin, voittoa.
        Sellaiseen tulokseen ei monellakaan alalla tässä maassa päästä.
        Mutta sosionomi voi aivan rauhassa jatkaa näitä hihityksiään. Se taitaa olla juuri sitä mihin hän parhaiten kykenee.


      • Mikähän on..
        sosionomi kirjoitti:

        Ottakaa selvää asioista, joista ette tiedä.
        Perhekodeilla/laitoksilla on tarkat ja selvät
        säännöt joita seurataan lääninhallituksen toimesta. Bisnestä, joopa joo!!! Hah hah!!!
        HIH HIH

        älykkyysosamääräsi kun hihittelet asioista joista et tiedä? vai lääninhallitus tarkastelee? joo varmasti oikeudenkäyntien yhteydessä mutta muuten kyllä ei ja sijarit tekevät mitä lystäävät. Oksetti kerrankin käydessäni eräässä perhekodissa miten epäsiistiä siellä oli, jopa koiranpaskaa parveketasolla!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • äitiliinillä huolia
        [[Kake]] kirjoitti:

        Kuules! Asuin itse nuorisokodissa. Ja kyllä joo tottakai paikkaa seurattiin mutta tottakai kun jotkun soskut sun muut päättäjät tuli sinne niin kaikki paikat piti meillä nuorilla siivota putipuhtaaksi ja sen jälkt nuoret laitttiin käymään siks aikaa kaupungille ja joillekki muill asioille.. ainoat jotka sai jäädä oli ne jotka aivopestiin näyttämään kilteiltä ja joiden turvat saatiin tukittua!! Se oli kyllä yhtä helvettiä! Jos joskus jollakin ohjaajalla hermo petti niin saatto pää uida sen jälkeen vesisankossa tai muuta vastaavaa. Huonehoitoa saatto tulla koko päiväksi, ihan pienistä asioista. Kaikkea PASKAA siellä tuli koettuu, mut ei niist sen enemp. Mut se, et meidän nuorten sana ei siellä auttanu. Vaikka me kaikki 15 nuorta sanottiin ja valitettiin niin arvaas auttoko kun siel oli 20 ohjaajaa meitä vastassa ja ne vaan sano että nuorten kapinaa, nuorten kapinaa.. Ja Sen Takaan Että Näitä Saman Kaltasia Paikkoja On Muuallaki, Ja Paljon! Eihän Se ole Kuin Kulissien Ylläpitoa!!! onneee vaan kaikille jotka viel on laitoksisssa!!! Tsepaa!!

        missäpäin suomea? olen huolissani lapsestani,joka tuontapaisessa paikassa


      • isiliini

      • SAVEROLA??
        isiliini kirjoitti:

        Sama juttu eli huoli miten siellä pärjää.
        http://www.saverola.fi/palvelut/nuorisokoti

        Isiliini, onko lapsesi edelleen Saverolassa? Jos täällä on joku, KUKA TAHANSA joka on itse ollut/lapsi on/ollut tuolla paikassa, TARVITSEN PIKAISESTI tietoja ! Kirjoittakaa vaikka ensin tänne niin voin antaa vaikka sitten sähköpostiosoitteeni.
        Nuori vietiin kyseiseen laitokseen kiireellisenä sijoituksena, olen alkanut epäilemään että siellä ei ole kaikki kunnossa.


      • onneksi pääsi pois
        SAVEROLA?? kirjoitti:

        Isiliini, onko lapsesi edelleen Saverolassa? Jos täällä on joku, KUKA TAHANSA joka on itse ollut/lapsi on/ollut tuolla paikassa, TARVITSEN PIKAISESTI tietoja ! Kirjoittakaa vaikka ensin tänne niin voin antaa vaikka sitten sähköpostiosoitteeni.
        Nuori vietiin kyseiseen laitokseen kiireellisenä sijoituksena, olen alkanut epäilemään että siellä ei ole kaikki kunnossa.

        Tyttäreni oli siellä reilu 2 viikkoa kunnes sai tarpeekseen. Oli hatkassa n. kuukauden kunnes PÄÄSI inhimilliseen sijoituspaikkaan. Saverolassa ei ollut tietokonetta, ei saanut katsoa telkkaria,ei saanut puhua muiden nuorien kanssa, kokoajan aikuinen kyttäsi, ulkoilemaan pääsi harvemmin kuin KOIRAT! Ei mitään hyvää jäänyt mieleen paikasta . Neuvo lapsellesi: Kannattaa lähteä hatkaan! Auta lastasi pois sieltä.


      • läheinen1
        SAVEROLA?? kirjoitti:

        Isiliini, onko lapsesi edelleen Saverolassa? Jos täällä on joku, KUKA TAHANSA joka on itse ollut/lapsi on/ollut tuolla paikassa, TARVITSEN PIKAISESTI tietoja ! Kirjoittakaa vaikka ensin tänne niin voin antaa vaikka sitten sähköpostiosoitteeni.
        Nuori vietiin kyseiseen laitokseen kiireellisenä sijoituksena, olen alkanut epäilemään että siellä ei ole kaikki kunnossa.

        tunnen monia kavereita jotka sijoitettuna kyseiseen laitokseen. siel ei todellakaa oo kaikki kunnos, laiton paikka. eräs ei suostunut tiskaamaan/kattamaan pöytää, työntekijä sulloi maton sisään ja sitten hakkasi avutonta nuorta. nuorta ei päästetty tämän jälkeen kouluun eikä minnekkään muuallekaan koska naama oli mustana, ettei ulkopuoliset saisi tietoa eikä syytettä. tämän saman tarinan olen kuullut 3 lta nuorelta joiden kanssa oon jutellu erikseen. eli uskon vakaasti ettei voi olla valhetta. siel työntekijät vetää yhtä köyttä ettei tulis syytettä. samanlaista väkivaltaa (nuoria paiskotaan seinille jne) kohdistuu jokaiseen nuoreen joka ei suostu alistumaan. vie lapsesi sieltä pois NOPEASTI!!!!! luulen että siel traumatisoituu pahasti. toden näköisesti nuoren puheluita kuunnellaan jne joten ole tarkkana.


      • Minäkin koin sen
        läheinen1 kirjoitti:

        tunnen monia kavereita jotka sijoitettuna kyseiseen laitokseen. siel ei todellakaa oo kaikki kunnos, laiton paikka. eräs ei suostunut tiskaamaan/kattamaan pöytää, työntekijä sulloi maton sisään ja sitten hakkasi avutonta nuorta. nuorta ei päästetty tämän jälkeen kouluun eikä minnekkään muuallekaan koska naama oli mustana, ettei ulkopuoliset saisi tietoa eikä syytettä. tämän saman tarinan olen kuullut 3 lta nuorelta joiden kanssa oon jutellu erikseen. eli uskon vakaasti ettei voi olla valhetta. siel työntekijät vetää yhtä köyttä ettei tulis syytettä. samanlaista väkivaltaa (nuoria paiskotaan seinille jne) kohdistuu jokaiseen nuoreen joka ei suostu alistumaan. vie lapsesi sieltä pois NOPEASTI!!!!! luulen että siel traumatisoituu pahasti. toden näköisesti nuoren puheluita kuunnellaan jne joten ole tarkkana.

        Kyllä, minä uskon kaikki nämä asiat joita täällä kirjoitetaan. Säälin ihmisiä jotka joutuvat jäämään Saverolaan tai ovat olleet siellä. Nuorten puheluita kuunnellaan, tiedän senkin. Tiedän itseasiassa tällä hetkellä melko paljon kaikenlaista...sanottaisiinko... raskauttavaa.
        Hyvä puoli tässä kaikessa on se, että on olemassa lainsäädäntö. Jos tietää oikeutensa, voi aloittaa henkilökohtaisen taistelunsa tätä tuulimyllyä vastaan. Helppoa se ei tule olemaan, mutta on tulevaisuuden kannalta tarpeen.
        Inhimillinen kohtelu vaikeassa elämäntilanteessa on ihmisen perusoikeus.
        Nuoria tulee kuunnella, kunnioittaa ja tehdä heidän kanssaan yhteistyötä, päinvastoin kuin useimpien kokemukset osoittavat.
        Arvelenpa, että aineksia olisi suuriin joukkokanteisiin, entisten ja nykyisten asiakkaiden (uhrien) osalta. Kunpa vain tavoittaisin kaikki ihmiset...
        Ikävää, että lastensuojelusta on tullut lastenrangaistusta ja bisnestä.
        Kuinkahan tuon paikan henkilökunta voi elää itsensä kanssa tehdessään työtään tuollaiset arvot omaavassa paikassa?
        Kuka laatii tämän paikan mielivaltaiset säännöt?
        Kuka tätä paikkaa valvoo?
        Vanhemmat: LUKEKAA LASTENSUOJELULAKIA, ETSIKÄÄ HETI ALUSSA OIKEUSAPUA ITSELLENNE, KÄYKÄÄ USEIN LAPSENNE LUONA, USKOKAA LAPSENNE KERTOMUKSET, TOIMIKAA! Sijoituspaikkaa saa muutettua, meillä ON oikeuksia!


      • ...
        SAVEROLA?? kirjoitti:

        Isiliini, onko lapsesi edelleen Saverolassa? Jos täällä on joku, KUKA TAHANSA joka on itse ollut/lapsi on/ollut tuolla paikassa, TARVITSEN PIKAISESTI tietoja ! Kirjoittakaa vaikka ensin tänne niin voin antaa vaikka sitten sähköpostiosoitteeni.
        Nuori vietiin kyseiseen laitokseen kiireellisenä sijoituksena, olen alkanut epäilemään että siellä ei ole kaikki kunnossa.

        Kokemuksesta tiedän että ei ole kunnossa. Eikä tulevaisuuskaan sillä laitoksella valoisa ole. Aikamoista huijausta koko touhu.
        ..


      • !!!
        SAVEROLA?? kirjoitti:

        Isiliini, onko lapsesi edelleen Saverolassa? Jos täällä on joku, KUKA TAHANSA joka on itse ollut/lapsi on/ollut tuolla paikassa, TARVITSEN PIKAISESTI tietoja ! Kirjoittakaa vaikka ensin tänne niin voin antaa vaikka sitten sähköpostiosoitteeni.
        Nuori vietiin kyseiseen laitokseen kiireellisenä sijoituksena, olen alkanut epäilemään että siellä ei ole kaikki kunnossa.

        Nopeasti vaan pois kyseisestä laitoksesta, johtaminen aivan mielivaltaista työntekijöitä kohtaan. Ei oikein voi uskoa, että nurten kohtelu siellä yhtään sen paremmin on.


      • Mihin voisi

        tehdä ilmoituksen jos epäilee perhekodin pitäjän mielenterveyttä. Olen käunyt naapurin pk:ssa useita kertoja ja ihmetys on suuri. Onko esim. oikein että lapsia ei koskaan näy missään? Onko olemassa jokin määräys piilottaa heidät kaikilta vierailta?


    • mari

      elikkäs vanhempi poikani. Taisi tulla tuossa juhannuksen tietämissä kaksi vuotta täyteen siinä paikassa. Moitteen sijaa en ole huomannut, vaikka teen vierailuja välillä etukäteen ilmoittamattakin. Henkilökunta ja pomo ovat kaikki iloista ja reipasta väkeä. Laitoshan se on, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Kukaan työntekijöistä ei asu paikassa vaan kaikki tekevät työvuoroja.
      Lapsilla on omat huoneet ja näin myös sitä omaa rauhaakin. Lapsia on alle kymmenen, joten toiminta ei ole liian laitosmaista.
      Jokaisella lapsella on oma hoitaja ja tälle varahoitaja. Harrastuksia tuetaan ja lapsia kuljetetaan ihan kiitettävästi milloin minnekin.
      Kun lapsia on monta, säännöt ovat tiukat ja selkeät ja luistamisesta tulee arestia ja/ tai viikkorahan menetyksiä.
      Koulun päättäjäispäivänä olin poikani juhlissa ja tämän jälkeen perhekodissa ja sain ilokseni kuulla, että kolme lapsista oli saanut erilaisia stipendejä koulumenestyksestään. Omani oli yksi heistä, näin ylpeänä äitinä sivuhuomautus.
      En tunne kuin tämän yhden paikan joten en tiedä, miten muissa menee. Meillä menee hyvin.

      • vierailuja?

        Soskuthan nimenomaan sanovat,että sovituista tapaamisista pidetään kiinni.Enpä ole ennen moista kuullut.Kaunis ylistyslaulu sijaisvanhemmille.Laita tuonne sijaisvanhempienkin puolelle.Ilostuvat kovasti.


      • mari
        vierailuja? kirjoitti:

        Soskuthan nimenomaan sanovat,että sovituista tapaamisista pidetään kiinni.Enpä ole ennen moista kuullut.Kaunis ylistyslaulu sijaisvanhemmille.Laita tuonne sijaisvanhempienkin puolelle.Ilostuvat kovasti.

        liiketoimintaan perustuvaan perhe/ lastenkotiin vierailuista. Jos on asiaa toimitettavana, niin varmasti asiani toimitan. Niin olen tehnyt aina, eikä siinä ole mutinat auttaneet keneltäkään. Eikä sitä ole paljon tullutkaan. En käy iltaisin/ öisin tms. vaan päivisin, jos on esim. unohtunut jotain lapselle tärkeitä tavaroita kotiin jne. Aina en edes tapaa lastani. Kysymys ei ole siitä, vaan asioiden toimivuudesta.
        Tapaamisaikatauluista sinällään pidämme tiukasti kiinni. Lapsi on luonani silloin, kun on sovittu ja ei ole, kun ei ole näin sovittu. Tapaamisia sijoituspaikassa ei virallisesti ole lainkaan vaan tapaamiset ja yhteinen aika vietetään kotona, joskus sukulaisilla ja joskus retkeillen.
        Lapsen ensimmäisenä uutena vuotena perhekodissa kaikki vanhemmat kutsuttiin viettämään yhteistä aikaa lasten perhekodin työntekijöiden kanssa. Osa vanhemmista myös yöpyi paikalla, minä mukaanlukien.
        Pitää ottaa huomioon, että tämä hyvin meneminen on pitkän ajan ja yhteistyön tulos. Ei kukaan tule hetkessä tutuksi toistensa kanssa.
        Alkuun meilläkin oli tämä lapsen totutusvaihe ja tapasin harvakseltaan häntä. Muistaakseni kolmen viikon välein. Sitten alkoivat kotivierailut yötä ollen. Ensin yksi yö jonkun aikaa, sitten kaksi yötä...
        Ymmärrän sen, jos ei toimi, niin ei toimi ja kiitän luojaa, jos sellainen nyt on olemassa, että meillä on pojan kanssa asiat näin hyvällä mallilla.


      • xxxx
        mari kirjoitti:

        liiketoimintaan perustuvaan perhe/ lastenkotiin vierailuista. Jos on asiaa toimitettavana, niin varmasti asiani toimitan. Niin olen tehnyt aina, eikä siinä ole mutinat auttaneet keneltäkään. Eikä sitä ole paljon tullutkaan. En käy iltaisin/ öisin tms. vaan päivisin, jos on esim. unohtunut jotain lapselle tärkeitä tavaroita kotiin jne. Aina en edes tapaa lastani. Kysymys ei ole siitä, vaan asioiden toimivuudesta.
        Tapaamisaikatauluista sinällään pidämme tiukasti kiinni. Lapsi on luonani silloin, kun on sovittu ja ei ole, kun ei ole näin sovittu. Tapaamisia sijoituspaikassa ei virallisesti ole lainkaan vaan tapaamiset ja yhteinen aika vietetään kotona, joskus sukulaisilla ja joskus retkeillen.
        Lapsen ensimmäisenä uutena vuotena perhekodissa kaikki vanhemmat kutsuttiin viettämään yhteistä aikaa lasten perhekodin työntekijöiden kanssa. Osa vanhemmista myös yöpyi paikalla, minä mukaanlukien.
        Pitää ottaa huomioon, että tämä hyvin meneminen on pitkän ajan ja yhteistyön tulos. Ei kukaan tule hetkessä tutuksi toistensa kanssa.
        Alkuun meilläkin oli tämä lapsen totutusvaihe ja tapasin harvakseltaan häntä. Muistaakseni kolmen viikon välein. Sitten alkoivat kotivierailut yötä ollen. Ensin yksi yö jonkun aikaa, sitten kaksi yötä...
        Ymmärrän sen, jos ei toimi, niin ei toimi ja kiitän luojaa, jos sellainen nyt on olemassa, että meillä on pojan kanssa asiat näin hyvällä mallilla.

        perhekodissa ASUU sijaisvanhemmat, pienryhmäkoti on alle 8 lapsen lastensuojelulaitos, jossa on työntekijät, kukaan ei siis asua siellä, paitsi lapset tietysti. Sinulla on termit sekaisin, siksi asiat sekoitetaan


      • mari
        xxxx kirjoitti:

        perhekodissa ASUU sijaisvanhemmat, pienryhmäkoti on alle 8 lapsen lastensuojelulaitos, jossa on työntekijät, kukaan ei siis asua siellä, paitsi lapset tietysti. Sinulla on termit sekaisin, siksi asiat sekoitetaan

        enpä tiennyt tuollaista asiaa. Oppia ikä kaikki..


      • vaikkuttaa

        Samalta kuin rouva toimitusjohtajalla ja kirjaimet vain puuttuvat perästä... Taisit vain kehua omia BISNEKSIÄ....


      • rootta
        mari kirjoitti:

        enpä tiennyt tuollaista asiaa. Oppia ikä kaikki..

        Jos kerran lapsesi on siinä paikassa niin miksi et tiedä että se on NUORISOKOTI ei perhekoti?


      • Piikki lihassa

        Oletkos kauankin ollut Saverolan leivissä? Vai oletko jopa osakas?

        Saverola on paikka jollaisia ei kuuluisi sivistyneeseen maahan ikinä syntyä. Me onneksi saimme lapsemme ulos siitä paskaläävästä vaikka sossut vastustivat, ja nyt keskityn kirjoittamaan valituksia Saverolan käyttämistä rajoittamiskeinoista, esim. puupenkillä istuttamisesta ja mattoon käärimisestä.

        Tämän paskaläävän ohjaajien ulkomuodosta näkee ja käytöksestä fiksu ihminen haistaa ensitapaamisella kuinka edessä näytellään, mutta nuorten kohtelu on alistavaa. Siitä on kaukana "kodinomainen kasvuympäristö", kuten tämä kaikkien laitoksien äiti nettisivuillaan naurattaa!

        Sääliksi käy niitä kaikkia ihania nuoria jotka jäivät virumaan näiden alistajien armoille!


      • Missä mennään?
        Piikki lihassa kirjoitti:

        Oletkos kauankin ollut Saverolan leivissä? Vai oletko jopa osakas?

        Saverola on paikka jollaisia ei kuuluisi sivistyneeseen maahan ikinä syntyä. Me onneksi saimme lapsemme ulos siitä paskaläävästä vaikka sossut vastustivat, ja nyt keskityn kirjoittamaan valituksia Saverolan käyttämistä rajoittamiskeinoista, esim. puupenkillä istuttamisesta ja mattoon käärimisestä.

        Tämän paskaläävän ohjaajien ulkomuodosta näkee ja käytöksestä fiksu ihminen haistaa ensitapaamisella kuinka edessä näytellään, mutta nuorten kohtelu on alistavaa. Siitä on kaukana "kodinomainen kasvuympäristö", kuten tämä kaikkien laitoksien äiti nettisivuillaan naurattaa!

        Sääliksi käy niitä kaikkia ihania nuoria jotka jäivät virumaan näiden alistajien armoille!

        Hyvä että uskallat tuoda asioita esille!


      • juu.
        Piikki lihassa kirjoitti:

        Oletkos kauankin ollut Saverolan leivissä? Vai oletko jopa osakas?

        Saverola on paikka jollaisia ei kuuluisi sivistyneeseen maahan ikinä syntyä. Me onneksi saimme lapsemme ulos siitä paskaläävästä vaikka sossut vastustivat, ja nyt keskityn kirjoittamaan valituksia Saverolan käyttämistä rajoittamiskeinoista, esim. puupenkillä istuttamisesta ja mattoon käärimisestä.

        Tämän paskaläävän ohjaajien ulkomuodosta näkee ja käytöksestä fiksu ihminen haistaa ensitapaamisella kuinka edessä näytellään, mutta nuorten kohtelu on alistavaa. Siitä on kaukana "kodinomainen kasvuympäristö", kuten tämä kaikkien laitoksien äiti nettisivuillaan naurattaa!

        Sääliksi käy niitä kaikkia ihania nuoria jotka jäivät virumaan näiden alistajien armoille!

        Olen samaa mieltä, ei kuuluisi maahamme moisia syntyä. Miksi niitä sitten on? Miettikääs sitä?

        Josko valitusten sijasta keskittyisit lapsiin, kun ne olet saanut "ulos"? Ovatko sitten kotona, vai jossain "paremmassa laitoksessa"?

        Fiksu ihminen ei päästä asioitaan siihen jamaan että joutuu asioimaan ko "paskaläävissä".

        Sääliksi käy niitä kaikkia ihania nuoria, jotka omien vanhempiensa vuoksi joutuvat virumaan näiden alistajien armoilla... vai näiden paskaläävienkö vyytä se on että lapset sinne viedään. Katsokaas "äidit" ja "isit" vaikka sinne peiliin välillä.

        Samaa mieltä olen, että ei nuoren tai lapsen paikka ole noilla keskitysleireillä, mutta VANHEMMAT ITSE SAA PÄÄTTÄÄ JOUTUUKO LAPSET SINNE VAI EI!


      • Yks toinen äiti

        Myös minun lapsista vanhempi on perhekodissa, 2 vuotta tuli täyteen maaliskuussa. Voin todeta samoin kuin sinäkin, että moitteen sijaan en ole koskaan tämän perhekodin toiminnassa huomannut, päinvastoin. Olen todella tyytyväinen paikkaan, tytön koulukäynti sujuu paremmin kuin koskaan. Kotona ollessa tyttö lintsas ja teki sitä sun tätä, mutta ei nyt eli myös meillä menee hyvin.


      • asiallisesti fiksut

        vanhemmat todenneet, että paikkoja on joka lähtöön, on siis hyviä ja on aivan järkyttävän huonoja paikkoja sijaishuollossa. Teillä on käynyt tuuri, koska olette ilmeisesti molemmat lapsesi kanssa tyytyväisiä.

        Tyytyväisiä todella saatte olla, sillä on olemassa niin hirveitä sijaishuollon paikkoja, että sitä ei todeksi uskoisi, jos ei olisi omin silmin nähnyt.


      • jpppppp
        Yks toinen äiti kirjoitti:

        Myös minun lapsista vanhempi on perhekodissa, 2 vuotta tuli täyteen maaliskuussa. Voin todeta samoin kuin sinäkin, että moitteen sijaan en ole koskaan tämän perhekodin toiminnassa huomannut, päinvastoin. Olen todella tyytyväinen paikkaan, tytön koulukäynti sujuu paremmin kuin koskaan. Kotona ollessa tyttö lintsas ja teki sitä sun tätä, mutta ei nyt eli myös meillä menee hyvin.

        "Samaa mieltä olen, että ei nuoren tai lapsen paikka ole noilla keskitysleireillä, mutta VANHEMMAT ITSE SAA PÄÄTTÄÄ JOUTUUKO LAPSET SINNE VAI EI! "

        Minä taas olen sitä mieltä, että kenenkään ei pitäisi joutua kodin ulkopuolelle hoidettavakasi, vaan vanhempien pitäisi itse hoitaa omat lapsensa niin, että niillä on KAIKKI asiat hyvin, eikä kenenkään ole tarvetta kantaa huolta heidän lapsistaan.


      • omiin tarpeisiinsa
        juu. kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, ei kuuluisi maahamme moisia syntyä. Miksi niitä sitten on? Miettikääs sitä?

        Josko valitusten sijasta keskittyisit lapsiin, kun ne olet saanut "ulos"? Ovatko sitten kotona, vai jossain "paremmassa laitoksessa"?

        Fiksu ihminen ei päästä asioitaan siihen jamaan että joutuu asioimaan ko "paskaläävissä".

        Sääliksi käy niitä kaikkia ihania nuoria, jotka omien vanhempiensa vuoksi joutuvat virumaan näiden alistajien armoilla... vai näiden paskaläävienkö vyytä se on että lapset sinne viedään. Katsokaas "äidit" ja "isit" vaikka sinne peiliin välillä.

        Samaa mieltä olen, että ei nuoren tai lapsen paikka ole noilla keskitysleireillä, mutta VANHEMMAT ITSE SAA PÄÄTTÄÄ JOUTUUKO LAPSET SINNE VAI EI!

        Lastensuojelun kasvun väitetään johtuvan perheiden lisääntyneistä ongelmista. Kummallista on miten tämä tukimaton väite on nielty lähes joka paikassa.

        "Lastensuojelun asiakasmäärien tai sijoitusten kasvulla ei ole mitään yhteyttä perheiden ongelmien kasvuun kuten ei myöskään vankien lukumäärän kasvulla ole yhteyttä rikollisuuden lisääntymiseen, ei historiassa eikä tänä päivänä. Sen sijaan niillä on vahva yhteys lainsäädännön, markkinoiden ja poliittisen kulttuurin muutoksiin."

        Rikos tai ongelma on ajallisesti ja paikallisesti vaihteleva ja muuttuva käsite, jonka määrittely on sidoksissa politiikkaan ja markkinoihin, jotka puolestaan määräävät lainsäädäntöä ja lain tulkintoja.

        Kasvavat lastensuojelun ja psykiatrian markkinat tarvitsevat ja tuottavat lisää asiakkaita, ongelmia ja tehtäviä kasvunsa, rahoitusvaateidensa ja olemassaolonsa oikeuttamiseksi.

        On huolestuttavaa, jos kansalaiset omaksuvat markkinapropagandan jonka tarkoitus on korvata julkiset peruspalvelut lastensuojelun ja psykiatrian yksityisillä erityispalveluilla.
        Tämän markkinapropagandan tukeminen tulee myös erittäin kalliiksi niin kansantaloudelle kuin lastemme terveydelle ja hyvinvoinnille.
        "Tutkija Tarja Pösö on koettanut tutkimusryhmänsä kanssa selvittää sitä, mistä lastensuojelun asiakasmäärien kasvu kertoo.
        Hän kirjoittaa:

        "Analyysin pohjalta on entistä selvempää, että kasvua ei voi eikä tule selittää yksilöiden ominaisuuksilla tai sosiaalisilla oloilla sellaisenaan."(333)

        Hän toteaa myös:

        "Silti on toistuvasti yllättävää, että lastensuojelun määrää ja kehitystä tulkitaan lasten ja perheiden ongelmien välittöminä kuvina. Samoin yllättävää on, että lastensuojelussa käytössä oleva sanasto on enemmän yksilöiden puutteita kuin suhderakenteita konteksteissaan kuvaavaa. "

        Lastensuojelukoneiston edustajien väitteet vanhempien ja perheiden kasvavista ongelmista tai HDL:n Åstedtin mukaan "kroonisesta pahoinvoinnista" ovat silkkaa politiikkaa ja propagandaa, jonka tarkoitus on oikeuttaa lastensuojelun asiakashankintaa, asiakkaiden medikalisointia ja patologisointia, työmenetelmiä ja valtapyrkimyksiä."
        nm kasvaakseen


      • Voi voi
        Piikki lihassa kirjoitti:

        Oletkos kauankin ollut Saverolan leivissä? Vai oletko jopa osakas?

        Saverola on paikka jollaisia ei kuuluisi sivistyneeseen maahan ikinä syntyä. Me onneksi saimme lapsemme ulos siitä paskaläävästä vaikka sossut vastustivat, ja nyt keskityn kirjoittamaan valituksia Saverolan käyttämistä rajoittamiskeinoista, esim. puupenkillä istuttamisesta ja mattoon käärimisestä.

        Tämän paskaläävän ohjaajien ulkomuodosta näkee ja käytöksestä fiksu ihminen haistaa ensitapaamisella kuinka edessä näytellään, mutta nuorten kohtelu on alistavaa. Siitä on kaukana "kodinomainen kasvuympäristö", kuten tämä kaikkien laitoksien äiti nettisivuillaan naurattaa!

        Sääliksi käy niitä kaikkia ihania nuoria jotka jäivät virumaan näiden alistajien armoille!

        Tuo kaikki pitää Saverolan kohdalla paikkansa, nähty on


      • liuhkhjbh,k

        Ja paskanvitut sanon että sä mitää hemmetin vierailuja teet ilmoittamatta sinne yhtään mitää..olen ollut kyseises laitokses ja tuo on ihan täyttä bullshittiä!!!


      • iluguigi,k
        Yks toinen äiti kirjoitti:

        Myös minun lapsista vanhempi on perhekodissa, 2 vuotta tuli täyteen maaliskuussa. Voin todeta samoin kuin sinäkin, että moitteen sijaan en ole koskaan tämän perhekodin toiminnassa huomannut, päinvastoin. Olen todella tyytyväinen paikkaan, tytön koulukäynti sujuu paremmin kuin koskaan. Kotona ollessa tyttö lintsas ja teki sitä sun tätä, mutta ei nyt eli myös meillä menee hyvin.

        TIesitkö että kyseisessä paikassa ei koulusta voi lintsata ku kyyti menee suoraan koululle jossa opettajat ovat ottamassa oppilaita vastaan ja toiseks tyttäresi ei ole voinut tehdä siellä sitä sun tätä koska hän ei pääse ulos siitä persreiästä koska siellä on ovet suljettuina!


      • Mentalist

        Jos muksullasi menee niin hyvin, että stipendejä tippuu niin mitä hän laitoksessa tekee!??

        Hoh hoijaa, kyllä on nämä Saverolan omistajatahot yksinkertaisia näiden juttujensa kanssa..


    • kyllämaar

      on omakohtaisia kokemuksia..perhekodissa asun tällä hetkellä, noin 50 kilometria paikasta missä asuin koko pienen elämäni ajan..laittaa vituttamaan.

    • pate

      moi!!olet kysynyt nuorisokodista!olen itse ollut nyt 2 vuotta keminmaan nuorisokodissa,en ainakaan suosittele kellekkään!!oletko itse jossain??

      • pidä paikkaansa

        Tarkistin asian paikanpäältä soittamalla ja oli kuten arvelinkin! Keminmaan nuorisokoti on avattu 16.9.2003, joten kirjoittaja ei ole voinut olla kahta vuotta ko. paikassa (kommentti 13.9.2005).


      • Nimetön
        pidä paikkaansa kirjoitti:

        Tarkistin asian paikanpäältä soittamalla ja oli kuten arvelinkin! Keminmaan nuorisokoti on avattu 16.9.2003, joten kirjoittaja ei ole voinut olla kahta vuotta ko. paikassa (kommentti 13.9.2005).

        olen silloin voinu olla 2vuotta sielä.. kelle siellä soitit?? ja mihin numeroon??


      • voinu olla
        Nimetön kirjoitti:

        olen silloin voinu olla 2vuotta sielä.. kelle siellä soitit?? ja mihin numeroon??

        ja en tässä kerro kelle soitin ja mihin nroon! tietenkään.


      • Mikä sinua vaivaa?
        pidä paikkaansa kirjoitti:

        Tarkistin asian paikanpäältä soittamalla ja oli kuten arvelinkin! Keminmaan nuorisokoti on avattu 16.9.2003, joten kirjoittaja ei ole voinut olla kahta vuotta ko. paikassa (kommentti 13.9.2005).

        Jos paikka on avattu 16,9,2003, jää 3 pv vajaaksi tasan siitä vuosimäärästä, jonka nuori ilmoitti.

        Meinaatko, että olisi pitänyt ottaa oikein sekunttikellolla aika siellä olosta, että olisi sekunnilleen paikkansa pitävä? Hohhoijaa, hyppää nyt jo järveen väitteinesi!


      • ^boss^

        kyllä kannantan:D:D:D:D:DFD:D:D:D:D:D:Dkgjfödlugioes


      • No kyllä
        voinu olla kirjoitti:

        ja en tässä kerro kelle soitin ja mihin nroon! tietenkään.

        Oot vissii vähä vainoharhain asioiden suhteen! Hanki oma elämä, älä puutu muiden elämää! INTTÄJÄ!


    • pogu

      ei kiva paikka olin siel viikon ja täys paska

      • Mielipide!!!!!

        Äitinä paikasta jossa lapseni tälläkin hetkellä on!!
        Päivittäin tulee uusia sääntöjä ja lakeja mitä saa tehdä ja mitä ei lomat jos peruuntuvat niistä ilmoitetaan vasta edellisenä iltana klo 19.00 aikoihin! Asenne ongelma työntekijöillä maahan muuttaja nuoriin! Tällä hetkellä 10 lasta ja sinä joka sanoit että joka nuorella on oma hoitaja pas...puhetta ei ole 2-3 työntekijää työssä 3 vuorossa ja omaa hoitajaa ei ole saatika vara hoitajaa...Jatkuvaa huutamista ja hyökkävää käytöstä niin nuorille kuin nuorten vanhemmille. Henkilökunta polttaa savukkeita nuorten nähden vaikka nuoret eivät saa polttaa savukkeita! Telvision katselua 3-4kk aikana noin 6 kertaa.. Ei harrastus mahdollisuuksia piha-alueella koska ei ole mitään valoa laitettu pihaan. Vuorokausi maksu yli 200 €/lapsi paikkakunnasta riippuen.Myös jos lähipaikkakuntien vanhemmat käyvät liian usein katsomassa lastaan sanotaan että muut lapset häiriintyy kun vanhemmat menevät sinne.. Ja sinä joka sanoit menneesi Saverolle ilmoittamatta yks kaks niin sekin on pas... puhetta ET edes pääse ovesta sisään jos et ole ilmoittanut tulostasi..
        Minun mielipiteeni koko paikasta on että jos haluat lapsellesi parmmat oltavat niin laita se Konnunsuon vankilaan lusimaan sielläkin on parempi olla!!!!!!
        Taistelemmwe loppuun asti että saamme lapseni pois sieltä!!!!


      • Bisnekset
        Mielipide!!!!! kirjoitti:

        Äitinä paikasta jossa lapseni tälläkin hetkellä on!!
        Päivittäin tulee uusia sääntöjä ja lakeja mitä saa tehdä ja mitä ei lomat jos peruuntuvat niistä ilmoitetaan vasta edellisenä iltana klo 19.00 aikoihin! Asenne ongelma työntekijöillä maahan muuttaja nuoriin! Tällä hetkellä 10 lasta ja sinä joka sanoit että joka nuorella on oma hoitaja pas...puhetta ei ole 2-3 työntekijää työssä 3 vuorossa ja omaa hoitajaa ei ole saatika vara hoitajaa...Jatkuvaa huutamista ja hyökkävää käytöstä niin nuorille kuin nuorten vanhemmille. Henkilökunta polttaa savukkeita nuorten nähden vaikka nuoret eivät saa polttaa savukkeita! Telvision katselua 3-4kk aikana noin 6 kertaa.. Ei harrastus mahdollisuuksia piha-alueella koska ei ole mitään valoa laitettu pihaan. Vuorokausi maksu yli 200 €/lapsi paikkakunnasta riippuen.Myös jos lähipaikkakuntien vanhemmat käyvät liian usein katsomassa lastaan sanotaan että muut lapset häiriintyy kun vanhemmat menevät sinne.. Ja sinä joka sanoit menneesi Saverolle ilmoittamatta yks kaks niin sekin on pas... puhetta ET edes pääse ovesta sisään jos et ole ilmoittanut tulostasi..
        Minun mielipiteeni koko paikasta on että jos haluat lapsellesi parmmat oltavat niin laita se Konnunsuon vankilaan lusimaan sielläkin on parempi olla!!!!!!
        Taistelemmwe loppuun asti että saamme lapseni pois sieltä!!!!

        Menee hyvin mutta luulisi noilla rahoilla edes piha valot saavan laitettua!!!Lidilin päiväyksen vanhoja ruokia kun ostellaan....Noloa!!!

        Onko toimitusjohtaja muistanut maksaa televisioluvan kun noin usein antaa nuorten katsoa televisiota?

        Tsemppiä kaikille huostaanotettujen vanhemmille!!!


      • äippä 68
        Mielipide!!!!! kirjoitti:

        Äitinä paikasta jossa lapseni tälläkin hetkellä on!!
        Päivittäin tulee uusia sääntöjä ja lakeja mitä saa tehdä ja mitä ei lomat jos peruuntuvat niistä ilmoitetaan vasta edellisenä iltana klo 19.00 aikoihin! Asenne ongelma työntekijöillä maahan muuttaja nuoriin! Tällä hetkellä 10 lasta ja sinä joka sanoit että joka nuorella on oma hoitaja pas...puhetta ei ole 2-3 työntekijää työssä 3 vuorossa ja omaa hoitajaa ei ole saatika vara hoitajaa...Jatkuvaa huutamista ja hyökkävää käytöstä niin nuorille kuin nuorten vanhemmille. Henkilökunta polttaa savukkeita nuorten nähden vaikka nuoret eivät saa polttaa savukkeita! Telvision katselua 3-4kk aikana noin 6 kertaa.. Ei harrastus mahdollisuuksia piha-alueella koska ei ole mitään valoa laitettu pihaan. Vuorokausi maksu yli 200 €/lapsi paikkakunnasta riippuen.Myös jos lähipaikkakuntien vanhemmat käyvät liian usein katsomassa lastaan sanotaan että muut lapset häiriintyy kun vanhemmat menevät sinne.. Ja sinä joka sanoit menneesi Saverolle ilmoittamatta yks kaks niin sekin on pas... puhetta ET edes pääse ovesta sisään jos et ole ilmoittanut tulostasi..
        Minun mielipiteeni koko paikasta on että jos haluat lapsellesi parmmat oltavat niin laita se Konnunsuon vankilaan lusimaan sielläkin on parempi olla!!!!!!
        Taistelemmwe loppuun asti että saamme lapseni pois sieltä!!!!

        ollut LAPSENI sijoitus paikkaan. Perhekodissa on harrastuksia ja saa viikko rahansa ja ruokaa miten paljon syödä jaksaa. Säännöt samanlaiset ,kuin meillä kotona ja rajat. Omat huoneet ja niistä on huolehdittava. Lisäksi on omaa aikaa kavereitakin saa kutsua sekä olla itse kavereilla jne.. moitteen sanaa ei ole ollut 2 vuoden aikana tästä perhekodista =). Sain käydä tutustumassa paikkaan ennen sijoitusta ja ihmiset siellä ovat aina ystävällisiä ja lämpimiä. Meidän yhteistyö sujuu hyvin perhekodin kanssa. Meillä on käynyt hyvä tuuri tiedän myös huonojakin sijaisperheitä sekä perhekoteja ja lasten koteja joissa lapset eivät saa olla lapsia


      • taasen....
        äippä 68 kirjoitti:

        ollut LAPSENI sijoitus paikkaan. Perhekodissa on harrastuksia ja saa viikko rahansa ja ruokaa miten paljon syödä jaksaa. Säännöt samanlaiset ,kuin meillä kotona ja rajat. Omat huoneet ja niistä on huolehdittava. Lisäksi on omaa aikaa kavereitakin saa kutsua sekä olla itse kavereilla jne.. moitteen sanaa ei ole ollut 2 vuoden aikana tästä perhekodista =). Sain käydä tutustumassa paikkaan ennen sijoitusta ja ihmiset siellä ovat aina ystävällisiä ja lämpimiä. Meidän yhteistyö sujuu hyvin perhekodin kanssa. Meillä on käynyt hyvä tuuri tiedän myös huonojakin sijaisperheitä sekä perhekoteja ja lasten koteja joissa lapset eivät saa olla lapsia

        Lomalle kotiin, Mutta kuinkas ollakkan tililleni tuli RUOKA rahaa...alle 20€ Pe-Su ajalle. Nuorisokoti laskuttaa 205€/vuorokausi.. No meillä kotonahan ei tarvitse hoitaa lasta vaikka olemme vastuussa lapsesta loman aikana, ettei lapsi tyri!Kuulemma ruokaraha on sosiaalitoimiston normien mukaan määrätty. Lapsi kasvanut 3kk aikana noin 20 kiloa kun ei ole pääsyt liikkumaan normaaliin tapaan.Vaatteet jääneet kaikki pieneksi ja ne vähätkin vaatteet mitä kotona on ovat myös pieniä.Nuorisokoti ei ole ostanut uusia ja isompia vaatteita.. Ei ennen tarvinnut Hävetä lapseni pukeutumista mutta nyt häpeän!! Onko minun itse ostettava lapselleni uusia vaatteita? Lapsilisät viety ja elatusmaksukin viety!Kyllä on pienet normit...
        Toivoisinkin että joku ihana ihminen antaisi tai lahjoittaisi isoja vaatteita Nuorisokoteihin ettei lasten tarvisi kulkea liian pienissä vaatteissa..


      • tiedän...
        taasen.... kirjoitti:

        Lomalle kotiin, Mutta kuinkas ollakkan tililleni tuli RUOKA rahaa...alle 20€ Pe-Su ajalle. Nuorisokoti laskuttaa 205€/vuorokausi.. No meillä kotonahan ei tarvitse hoitaa lasta vaikka olemme vastuussa lapsesta loman aikana, ettei lapsi tyri!Kuulemma ruokaraha on sosiaalitoimiston normien mukaan määrätty. Lapsi kasvanut 3kk aikana noin 20 kiloa kun ei ole pääsyt liikkumaan normaaliin tapaan.Vaatteet jääneet kaikki pieneksi ja ne vähätkin vaatteet mitä kotona on ovat myös pieniä.Nuorisokoti ei ole ostanut uusia ja isompia vaatteita.. Ei ennen tarvinnut Hävetä lapseni pukeutumista mutta nyt häpeän!! Onko minun itse ostettava lapselleni uusia vaatteita? Lapsilisät viety ja elatusmaksukin viety!Kyllä on pienet normit...
        Toivoisinkin että joku ihana ihminen antaisi tai lahjoittaisi isoja vaatteita Nuorisokoteihin ettei lasten tarvisi kulkea liian pienissä vaatteissa..

        onko lapsesi saverolan perhekodissa?
        itse olen ollut saverolan nuorisokodissa ja siellä meillä oli vaaterahaa, sinne tuli joka kuukausi muutama euro rahaa ja jos olit miinuksilla, niinkuin minä olin koko ajan, niin oli turha edes haaveilla uusista vaatteista! ja tuosta vaatetuksesta vielä, niin kun nostat kädet ylös niin paidan alareunasta ei saanut näkyä YHTÄÄN ihoa tai jouduit vaihtamaan vaatteet. oli sitten kiva kulkea joka päivä samoissa vaatteissa koulussa kun ei ollut kuin yhdet vaatteet mitkä kelpasi työntekijöille ja ei ollut mahdollisuutta ostaa uusia!!
        ja vierailuista... joku oli kirjoittanut niistä että miten ne menevät, minun aikaan ne menivät toisin... ensin vanhemmat tulevat nuorta katsomaan muutaman kerran nuorta saverolalle ja jos ne menevät hyvin, pääsee nuori päiväksi kotiinsa ja taas niin muutaman kerran ja jos ne menevät hyvin, pääsee nuori olemaan yhden yön kotonansa ja jos ne taas menee hyvin, pääsee nuori joka toinen viikonloppu kotiinsa. koulujen lomilla saattaa päästä kotiinsa ehkä jopa viikoksi. ja heti jos lomat ei mene hyvin niin kaikki alkaa alusta!!
        en tiedä miten nykyisin on mutta 3vuotta sitten oli noin...
        mielipiteeni paikasta on, että se on SIELTÄ JA SYVÄLTÄ!!!!!!!! samaa mieltä olen myös perhekodista!!!!
        lomille sait hyvässä lykyssä 10e käyttörahaa ja jokaisesta mitä ostit niin piti olla kuitti, tikkaristakin! kysyit siitä vaatteiden ostamisesta, se ei ollut ainakaan minun aikaan mahdollista. paitsi jos ostat niin niitä ei saa viedä nuorisokodille.
        perhekodilla olevat saavat kuulemma nähdä kavereitaan ym. nuorisokodilla se ei ollut mahdollista, kavereita kun halusit nähdä niin ne piti nähdä koulussa tai lomilla!
        minua itseäni ihmetyttää että miten soskut voivat hyväksyä lähihoidon???? esim. vessaankaan ei saa mennä ilman aikuista eikä ilman lupaa!! ja oven piti olla auki!! kiva siinä sitten käydä vessassa... tuo on oikeasi AIVAN SAIRASTA!!!!!!!! se lähihoito menee niinkuin niin yli että huhhuh!!!

        tosiaankin, en todellakaan tiedä miten ne nykyisin menevät mutta noin ne meni silloin n. 3vuotta sitten!!!


      • rootta
        tiedän... kirjoitti:

        onko lapsesi saverolan perhekodissa?
        itse olen ollut saverolan nuorisokodissa ja siellä meillä oli vaaterahaa, sinne tuli joka kuukausi muutama euro rahaa ja jos olit miinuksilla, niinkuin minä olin koko ajan, niin oli turha edes haaveilla uusista vaatteista! ja tuosta vaatetuksesta vielä, niin kun nostat kädet ylös niin paidan alareunasta ei saanut näkyä YHTÄÄN ihoa tai jouduit vaihtamaan vaatteet. oli sitten kiva kulkea joka päivä samoissa vaatteissa koulussa kun ei ollut kuin yhdet vaatteet mitkä kelpasi työntekijöille ja ei ollut mahdollisuutta ostaa uusia!!
        ja vierailuista... joku oli kirjoittanut niistä että miten ne menevät, minun aikaan ne menivät toisin... ensin vanhemmat tulevat nuorta katsomaan muutaman kerran nuorta saverolalle ja jos ne menevät hyvin, pääsee nuori päiväksi kotiinsa ja taas niin muutaman kerran ja jos ne menevät hyvin, pääsee nuori olemaan yhden yön kotonansa ja jos ne taas menee hyvin, pääsee nuori joka toinen viikonloppu kotiinsa. koulujen lomilla saattaa päästä kotiinsa ehkä jopa viikoksi. ja heti jos lomat ei mene hyvin niin kaikki alkaa alusta!!
        en tiedä miten nykyisin on mutta 3vuotta sitten oli noin...
        mielipiteeni paikasta on, että se on SIELTÄ JA SYVÄLTÄ!!!!!!!! samaa mieltä olen myös perhekodista!!!!
        lomille sait hyvässä lykyssä 10e käyttörahaa ja jokaisesta mitä ostit niin piti olla kuitti, tikkaristakin! kysyit siitä vaatteiden ostamisesta, se ei ollut ainakaan minun aikaan mahdollista. paitsi jos ostat niin niitä ei saa viedä nuorisokodille.
        perhekodilla olevat saavat kuulemma nähdä kavereitaan ym. nuorisokodilla se ei ollut mahdollista, kavereita kun halusit nähdä niin ne piti nähdä koulussa tai lomilla!
        minua itseäni ihmetyttää että miten soskut voivat hyväksyä lähihoidon???? esim. vessaankaan ei saa mennä ilman aikuista eikä ilman lupaa!! ja oven piti olla auki!! kiva siinä sitten käydä vessassa... tuo on oikeasi AIVAN SAIRASTA!!!!!!!! se lähihoito menee niinkuin niin yli että huhhuh!!!

        tosiaankin, en todellakaan tiedä miten ne nykyisin menevät mutta noin ne meni silloin n. 3vuotta sitten!!!

        Eilen kuulemma yhdeltä nuorelta selkäänsä .... Tuleekohan varoitus nuorelle vai työntekijälle(jäsenelle)
        Huomasin että joku on poistanut kommentteja
        Ja monia eikö totuuksia saa puhua tällä palstalla..
        Olen seurannut näitä kirjoituksia ja hyvin paljon on poistettu tosiasioita ja ensimmäisessä otsikossa kysytään millainen paikka Saverola on....


      • Ja kaikki
        rootta kirjoitti:

        Eilen kuulemma yhdeltä nuorelta selkäänsä .... Tuleekohan varoitus nuorelle vai työntekijälle(jäsenelle)
        Huomasin että joku on poistanut kommentteja
        Ja monia eikö totuuksia saa puhua tällä palstalla..
        Olen seurannut näitä kirjoituksia ja hyvin paljon on poistettu tosiasioita ja ensimmäisessä otsikossa kysytään millainen paikka Saverola on....

        On ohi minun lapsen kohdalla kiitos luojalle se on näköjään olemassa......

        toivotan kaikille hyvää jatkoa ja taistelen loppuun asti Leeni Ikosen johdolla poikan ihan kotiin asti....


      • itsekkin aikanaan ollut 7 k...
        äippä 68 kirjoitti:

        ollut LAPSENI sijoitus paikkaan. Perhekodissa on harrastuksia ja saa viikko rahansa ja ruokaa miten paljon syödä jaksaa. Säännöt samanlaiset ,kuin meillä kotona ja rajat. Omat huoneet ja niistä on huolehdittava. Lisäksi on omaa aikaa kavereitakin saa kutsua sekä olla itse kavereilla jne.. moitteen sanaa ei ole ollut 2 vuoden aikana tästä perhekodista =). Sain käydä tutustumassa paikkaan ennen sijoitusta ja ihmiset siellä ovat aina ystävällisiä ja lämpimiä. Meidän yhteistyö sujuu hyvin perhekodin kanssa. Meillä on käynyt hyvä tuuri tiedän myös huonojakin sijaisperheitä sekä perhekoteja ja lasten koteja joissa lapset eivät saa olla lapsia

        "ihmiset siellä ovat aina ystävällisiä ja lämpimiä"

        HE HE HEH HEH HEEE!!!!!!!! Luuletkos oikeasti että ne on aina ystävällisiä ja lämpimiä? xD Ne kuule on aika taitavia viilaan vanhempia ja monia muita linssiin! Kyllähän sitä sillon saatetaan laitta OIKEEN PULLAKAHAVIT PÖYTÄÄN ku vanhempia käy vierilemassa xD. Tietäisitpä vaan miten ne työntekijät käyttäytyy vanhempien selän takana.


      • Hate Saverola
        Mielipide!!!!! kirjoitti:

        Äitinä paikasta jossa lapseni tälläkin hetkellä on!!
        Päivittäin tulee uusia sääntöjä ja lakeja mitä saa tehdä ja mitä ei lomat jos peruuntuvat niistä ilmoitetaan vasta edellisenä iltana klo 19.00 aikoihin! Asenne ongelma työntekijöillä maahan muuttaja nuoriin! Tällä hetkellä 10 lasta ja sinä joka sanoit että joka nuorella on oma hoitaja pas...puhetta ei ole 2-3 työntekijää työssä 3 vuorossa ja omaa hoitajaa ei ole saatika vara hoitajaa...Jatkuvaa huutamista ja hyökkävää käytöstä niin nuorille kuin nuorten vanhemmille. Henkilökunta polttaa savukkeita nuorten nähden vaikka nuoret eivät saa polttaa savukkeita! Telvision katselua 3-4kk aikana noin 6 kertaa.. Ei harrastus mahdollisuuksia piha-alueella koska ei ole mitään valoa laitettu pihaan. Vuorokausi maksu yli 200 €/lapsi paikkakunnasta riippuen.Myös jos lähipaikkakuntien vanhemmat käyvät liian usein katsomassa lastaan sanotaan että muut lapset häiriintyy kun vanhemmat menevät sinne.. Ja sinä joka sanoit menneesi Saverolle ilmoittamatta yks kaks niin sekin on pas... puhetta ET edes pääse ovesta sisään jos et ole ilmoittanut tulostasi..
        Minun mielipiteeni koko paikasta on että jos haluat lapsellesi parmmat oltavat niin laita se Konnunsuon vankilaan lusimaan sielläkin on parempi olla!!!!!!
        Taistelemmwe loppuun asti että saamme lapseni pois sieltä!!!!

        Toi oli kyl asia kirjotus :D

        Olen itse ollut Saverolassa ja kirjotuksesi osuu aivan nappiin ! Hyvä että joku tietää kanssa että millanen meno siellä on ^^ Itse ku menin sinne niin jo toisena päivänä sieltä huökää laitoksen johtajan vaimo kimpuu repien hiuksista ja rääkyen naamalle :D
        Ei se oikein hyvä paikka ole. Ja silloin ku olin siellä niin yksi nuorista joka oli tullut ennen minua sinne kertoi sen kokemuksista paikan johtajasta. Paikan johtaja oli kuulemma lyönyt sitä nuorta kasvoihin...


      • lastensuojelulakiin
        Mielipide!!!!! kirjoitti:

        Äitinä paikasta jossa lapseni tälläkin hetkellä on!!
        Päivittäin tulee uusia sääntöjä ja lakeja mitä saa tehdä ja mitä ei lomat jos peruuntuvat niistä ilmoitetaan vasta edellisenä iltana klo 19.00 aikoihin! Asenne ongelma työntekijöillä maahan muuttaja nuoriin! Tällä hetkellä 10 lasta ja sinä joka sanoit että joka nuorella on oma hoitaja pas...puhetta ei ole 2-3 työntekijää työssä 3 vuorossa ja omaa hoitajaa ei ole saatika vara hoitajaa...Jatkuvaa huutamista ja hyökkävää käytöstä niin nuorille kuin nuorten vanhemmille. Henkilökunta polttaa savukkeita nuorten nähden vaikka nuoret eivät saa polttaa savukkeita! Telvision katselua 3-4kk aikana noin 6 kertaa.. Ei harrastus mahdollisuuksia piha-alueella koska ei ole mitään valoa laitettu pihaan. Vuorokausi maksu yli 200 €/lapsi paikkakunnasta riippuen.Myös jos lähipaikkakuntien vanhemmat käyvät liian usein katsomassa lastaan sanotaan että muut lapset häiriintyy kun vanhemmat menevät sinne.. Ja sinä joka sanoit menneesi Saverolle ilmoittamatta yks kaks niin sekin on pas... puhetta ET edes pääse ovesta sisään jos et ole ilmoittanut tulostasi..
        Minun mielipiteeni koko paikasta on että jos haluat lapsellesi parmmat oltavat niin laita se Konnunsuon vankilaan lusimaan sielläkin on parempi olla!!!!!!
        Taistelemmwe loppuun asti että saamme lapseni pois sieltä!!!!

        Nyt on kyllä kyseisessä paikassa säännöt, sopimukset ja lastesuojelulaki jäänyt kohtaamatta toisiaan.
        Itse olen yrittäjänä 8-paikkaisessa pienryhmäkodissa. Nuoren muuttaessa meille pidetään lain vaatimusten mukaan asiakassuunnitelmapalaveri sossun, nuoren, vanhempien ja meidän kesken. Palaverissa sovitaan kaikki mahdollinen, niin vanhempien/sukulaisten/kavereiden vierailut, lomat yms. Näistä pidetään kiinni! Teemme palaverissa selväksi yksikkömme säännöt ja toimintatavat. Kyllä meillä vierailee vanhempia myös ilmoittamatta tulostaan vaikka tietysti toivomme heidän ilmoittavan tulostaan etukäteen jo pelkästään senkin takia, että onko jonkun nuoren kohdalla jotain rajaamiskäsittelyä juuri meneillään. Työntekijät tekevät kuitenkin työtään ja heille on annettava siihen myös tarvittava rauha. Aivan kuten missä tahansa työssä. Duuni ei ole missään nimessä helppoa vaan todella kuluttavaa! Antoisaakin se on (enkä tarkoita rahaa), onneksi.
        Meidänkin toiminnasta on nuori tai hänen vanhempansa/kaverinsa/sukulaisensa tehnyt reklamaation sosiaalitoimelle ja asia on välittömästi selvitetty. Yleensä reklamaatiot liittyvät eriarvoisen kohtelun kokemiseen tai nuoren rajaamiseen. Meillä on lastesuojelulaki -kirja kovassa käytössä. Lain puitteissa tässä toimitaan! Olen itsekin asunut silloin joskus nuorena lastenkodissa ja omat kokemukseni silloin olivat sekä erittäin negatiivisia että erittäin positiivia. Niille nuorille ja heidän vanhemmille, jotka kokevat sijaishuoltopaikan toimivan väärin suosittelen ottamaan yhteyttä paikkakunnan sosiaalitoimen johtajaan ja/tai läänin tarkastajaan.

        Se, onko tämä bisnestä on pakko vastata sekä että. Kaikki yksityiset yrittäjät pyrkivät taloudelliseen voittoon, sehän on selvä. Tärkeämpi kysymys mielestäni on: mikä on yrityksen ja ennen kaikkea yrittäjän motiivi tähän työhön. Itse en olisi koskaan lähtenyt yrittäjäksi tälle alalle jos tavoitteenani olisi ollut vain ja ainoastaan raha.

        Tästä asiasta olisi niin paljon kerrottavaa ja puhuttavaa ja todennäköisesti ikuisesti!


      • tiedän... kirjoitti:

        onko lapsesi saverolan perhekodissa?
        itse olen ollut saverolan nuorisokodissa ja siellä meillä oli vaaterahaa, sinne tuli joka kuukausi muutama euro rahaa ja jos olit miinuksilla, niinkuin minä olin koko ajan, niin oli turha edes haaveilla uusista vaatteista! ja tuosta vaatetuksesta vielä, niin kun nostat kädet ylös niin paidan alareunasta ei saanut näkyä YHTÄÄN ihoa tai jouduit vaihtamaan vaatteet. oli sitten kiva kulkea joka päivä samoissa vaatteissa koulussa kun ei ollut kuin yhdet vaatteet mitkä kelpasi työntekijöille ja ei ollut mahdollisuutta ostaa uusia!!
        ja vierailuista... joku oli kirjoittanut niistä että miten ne menevät, minun aikaan ne menivät toisin... ensin vanhemmat tulevat nuorta katsomaan muutaman kerran nuorta saverolalle ja jos ne menevät hyvin, pääsee nuori päiväksi kotiinsa ja taas niin muutaman kerran ja jos ne menevät hyvin, pääsee nuori olemaan yhden yön kotonansa ja jos ne taas menee hyvin, pääsee nuori joka toinen viikonloppu kotiinsa. koulujen lomilla saattaa päästä kotiinsa ehkä jopa viikoksi. ja heti jos lomat ei mene hyvin niin kaikki alkaa alusta!!
        en tiedä miten nykyisin on mutta 3vuotta sitten oli noin...
        mielipiteeni paikasta on, että se on SIELTÄ JA SYVÄLTÄ!!!!!!!! samaa mieltä olen myös perhekodista!!!!
        lomille sait hyvässä lykyssä 10e käyttörahaa ja jokaisesta mitä ostit niin piti olla kuitti, tikkaristakin! kysyit siitä vaatteiden ostamisesta, se ei ollut ainakaan minun aikaan mahdollista. paitsi jos ostat niin niitä ei saa viedä nuorisokodille.
        perhekodilla olevat saavat kuulemma nähdä kavereitaan ym. nuorisokodilla se ei ollut mahdollista, kavereita kun halusit nähdä niin ne piti nähdä koulussa tai lomilla!
        minua itseäni ihmetyttää että miten soskut voivat hyväksyä lähihoidon???? esim. vessaankaan ei saa mennä ilman aikuista eikä ilman lupaa!! ja oven piti olla auki!! kiva siinä sitten käydä vessassa... tuo on oikeasi AIVAN SAIRASTA!!!!!!!! se lähihoito menee niinkuin niin yli että huhhuh!!!

        tosiaankin, en todellakaan tiedä miten ne nykyisin menevät mutta noin ne meni silloin n. 3vuotta sitten!!!

        Vielä pahemmaksi on menny!! ja tosi on.


      • entinen sijaisäiti
        taasen.... kirjoitti:

        Lomalle kotiin, Mutta kuinkas ollakkan tililleni tuli RUOKA rahaa...alle 20€ Pe-Su ajalle. Nuorisokoti laskuttaa 205€/vuorokausi.. No meillä kotonahan ei tarvitse hoitaa lasta vaikka olemme vastuussa lapsesta loman aikana, ettei lapsi tyri!Kuulemma ruokaraha on sosiaalitoimiston normien mukaan määrätty. Lapsi kasvanut 3kk aikana noin 20 kiloa kun ei ole pääsyt liikkumaan normaaliin tapaan.Vaatteet jääneet kaikki pieneksi ja ne vähätkin vaatteet mitä kotona on ovat myös pieniä.Nuorisokoti ei ole ostanut uusia ja isompia vaatteita.. Ei ennen tarvinnut Hävetä lapseni pukeutumista mutta nyt häpeän!! Onko minun itse ostettava lapselleni uusia vaatteita? Lapsilisät viety ja elatusmaksukin viety!Kyllä on pienet normit...
        Toivoisinkin että joku ihana ihminen antaisi tai lahjoittaisi isoja vaatteita Nuorisokoteihin ettei lasten tarvisi kulkea liian pienissä vaatteissa..

        Älkää ketkään lahjoittako vaatteita laitoksiin. Ansaitsee nämä lapset ihan uudet vaatteet. On laitoshoito niin arvokasta että on heillä varaa. Tilanne vain pahenee jos sinne vielä toisten vanhoja vaatteita annetaan.


    • paikkahan se on....
    • Hate Saverola

      Joo.. Olen ollut saverolassa Nuorisokodissa että perhekodissa..

      • nämä paikat nurin!

        Olen nyt alkanut tutkimaan eri laitoksia, eritoten Saverolaa, Savistoa, Ojantakasta ja Loikalan kartanoa. Itse tällä hetkellä olen eräässä laitoksessa edelleen, ja olen ollut viimeiset viisi vuotta eri laitokissa. mutta nämä neljä paikkaa, HUH HUH! Olen kuullut näistä niin paljon ja kavereiltani, että tämä kaikki o totta! Samat asiat täällä kuin mitä olen kuullutkin. Eikä täällä kerrota edes pahimpia! Näissä paikoissa tapahtuu niin paljon pahaa, myös lainvastaista! Ongelma on siinä ,että nuoret eivät uskalla puhua, koska heidät alistetaan olemaan hiljaa! Näitä kyseisiä laitoksia ei pitäisi olla olemassakaan!
        Oli 2005 kesä ja sossut ilmoittivat palaverissani, ettei minua voi enää pitää eräässä laitkosessa ja eddottivat siinä Saverolaa tai Savistoa. Kyse olisi ollut yhdestä yöstä. NIIN VARMAAN! Tajusin kirjaimellisesti ottaa jalat alle ja häipyä tämän kuultuani. Jos en siitä paiksta olisi ottanut hatkoja, tälläkin hetkellä viruisin Saverolasssa tai Savistossa. (Kuulemma sillä aikaa oli toinen sossuni ja kaksi isoa kaappia tullut etsimään ja hakemaan minua, mutta eivätpä löytäneet)


      • Totuus....
        nämä paikat nurin! kirjoitti:

        Olen nyt alkanut tutkimaan eri laitoksia, eritoten Saverolaa, Savistoa, Ojantakasta ja Loikalan kartanoa. Itse tällä hetkellä olen eräässä laitoksessa edelleen, ja olen ollut viimeiset viisi vuotta eri laitokissa. mutta nämä neljä paikkaa, HUH HUH! Olen kuullut näistä niin paljon ja kavereiltani, että tämä kaikki o totta! Samat asiat täällä kuin mitä olen kuullutkin. Eikä täällä kerrota edes pahimpia! Näissä paikoissa tapahtuu niin paljon pahaa, myös lainvastaista! Ongelma on siinä ,että nuoret eivät uskalla puhua, koska heidät alistetaan olemaan hiljaa! Näitä kyseisiä laitoksia ei pitäisi olla olemassakaan!
        Oli 2005 kesä ja sossut ilmoittivat palaverissani, ettei minua voi enää pitää eräässä laitkosessa ja eddottivat siinä Saverolaa tai Savistoa. Kyse olisi ollut yhdestä yöstä. NIIN VARMAAN! Tajusin kirjaimellisesti ottaa jalat alle ja häipyä tämän kuultuani. Jos en siitä paiksta olisi ottanut hatkoja, tälläkin hetkellä viruisin Saverolasssa tai Savistossa. (Kuulemma sillä aikaa oli toinen sossuni ja kaksi isoa kaappia tullut etsimään ja hakemaan minua, mutta eivätpä löytäneet)

        Totuuden voi tietää vain jos on asunut siellä itse. Paskapuhetta että on jotenkin normaali paikka. Itse olin tämän vuoden puolella siellä n. pari kuukautta.

        Ensimmäiset pari viikkoa istut puupenkillä niiden paskassa olohuoneessa 14 tuntia(7-21) tekemättä mitään, välillä toki käyden vessassa ja syömässä. Ulos ei pääse kuin ehkä tunniksi per 2 päivää. Kaikki ruoka tosiaan ostettu Lidlista mutta se nyt ei niin haittaa, vaan se kuinka vähän sitä ruokaa saa!

        Kaikki hoitajat ovat tosiaan sieltä jostain ja se johtajahan osti muutama kuukausi sitten itselleen seitsemännen auton vai miten se nyt oli? Olen ajatellut niiden haastamista oikeuteen kun ensi vuonna täytän 18.
        Täysin paska paikka, enemmän juttua ei irtoa, pääsin pois 2,5 kuukautta sitten ja se tuntuu jo monelta vuodelta.

        Tällä hetkellä onnellisena täysin vapaassa nuorisokodissa...


      • ei koti vaan rangaistuslaitos
        Totuus.... kirjoitti:

        Totuuden voi tietää vain jos on asunut siellä itse. Paskapuhetta että on jotenkin normaali paikka. Itse olin tämän vuoden puolella siellä n. pari kuukautta.

        Ensimmäiset pari viikkoa istut puupenkillä niiden paskassa olohuoneessa 14 tuntia(7-21) tekemättä mitään, välillä toki käyden vessassa ja syömässä. Ulos ei pääse kuin ehkä tunniksi per 2 päivää. Kaikki ruoka tosiaan ostettu Lidlista mutta se nyt ei niin haittaa, vaan se kuinka vähän sitä ruokaa saa!

        Kaikki hoitajat ovat tosiaan sieltä jostain ja se johtajahan osti muutama kuukausi sitten itselleen seitsemännen auton vai miten se nyt oli? Olen ajatellut niiden haastamista oikeuteen kun ensi vuonna täytän 18.
        Täysin paska paikka, enemmän juttua ei irtoa, pääsin pois 2,5 kuukautta sitten ja se tuntuu jo monelta vuodelta.

        Tällä hetkellä onnellisena täysin vapaassa nuorisokodissa...

        Ei se mikään ihme ole, että Saverolan kasvatusmenetelmät ovat aataminaikuisia, koska työntekijätkin ovat täysin ammattitaidottomia. Toimitusjohtaja on nuorisotyöntekijä koulutukseltaan ja ohjaajat perushoitajia. Taitaa ihan kokonaisen vuoden kestää sellainen perushoitajakurssi. Ihmeellistä, ettei Anjalankosken kuunnan sosiaalitarkastajat ole puuttunut Saverolan menoon. Senhän pitäisi olla lastenSUOJELUlaitos, mutta nuorten huono kohtelu ennemminkin vaarantaa terveen kasvun kuin edistää sitä.


      • kovis19

        millon olet ollu saverolan nuorisokodis????????????


      • kovis19
        Totuus.... kirjoitti:

        Totuuden voi tietää vain jos on asunut siellä itse. Paskapuhetta että on jotenkin normaali paikka. Itse olin tämän vuoden puolella siellä n. pari kuukautta.

        Ensimmäiset pari viikkoa istut puupenkillä niiden paskassa olohuoneessa 14 tuntia(7-21) tekemättä mitään, välillä toki käyden vessassa ja syömässä. Ulos ei pääse kuin ehkä tunniksi per 2 päivää. Kaikki ruoka tosiaan ostettu Lidlista mutta se nyt ei niin haittaa, vaan se kuinka vähän sitä ruokaa saa!

        Kaikki hoitajat ovat tosiaan sieltä jostain ja se johtajahan osti muutama kuukausi sitten itselleen seitsemännen auton vai miten se nyt oli? Olen ajatellut niiden haastamista oikeuteen kun ensi vuonna täytän 18.
        Täysin paska paikka, enemmän juttua ei irtoa, pääsin pois 2,5 kuukautta sitten ja se tuntuu jo monelta vuodelta.

        Tällä hetkellä onnellisena täysin vapaassa nuorisokodissa...

        ite olin nuorisokoti saverolassa 2vuotta voin sanoo että paikka on ihan suolesta......sielä tapahtu yhtä ja toista.


      • hate_saverola
        kovis19 kirjoitti:

        millon olet ollu saverolan nuorisokodis????????????

        onhan siitä aikaa kohta viitisen vuotta tulee täytee ku pois pääsin


      • kovis19
        hate_saverola kirjoitti:

        onhan siitä aikaa kohta viitisen vuotta tulee täytee ku pois pääsin

        olet ollut varmasti samoihin aikoihin ku ite olin siel.......


      • Hate_Saverola
        kovis19 kirjoitti:

        olet ollut varmasti samoihin aikoihin ku ite olin siel.......

        .. olla hyvinkin mahdollista... jotenkin tuo vanninen tutun olonen nimi


      • onnellinen nykyisin
        Hate_Saverola kirjoitti:

        .. olla hyvinkin mahdollista... jotenkin tuo vanninen tutun olonen nimi

        noh taidetaan sit vissii tietää toisemme :) itse pääsin saverolasta pois 2004 kesällä :)


      • pikku jussi

        joo olen kukas sä oikeen oot??


      • kovis19

        joo kyllähän mä teijät muistan kitavirtuoosi:)


      • Hate Saverola
        kovis19 kirjoitti:

        joo kyllähän mä teijät muistan kitavirtuoosi:)

        eenhän mä mitää osaa vielä tänäkä päivänä ...:D
        no joo mut mitäs jussi ? missäs meet nykyään? ei oo sinusta moneen vuoteen kuullu mitää sen jälkee ku saverolta pääs.. itelläni menee ihan mukavasti kaupungin vuokra asunnossa asustelen yhdessä naisen kanssa joka tuli oulun yläpuolelta tänne kouvolaan...


      • kovis19
        Hate Saverola kirjoitti:

        eenhän mä mitää osaa vielä tänäkä päivänä ...:D
        no joo mut mitäs jussi ? missäs meet nykyään? ei oo sinusta moneen vuoteen kuullu mitää sen jälkee ku saverolta pääs.. itelläni menee ihan mukavasti kaupungin vuokra asunnossa asustelen yhdessä naisen kanssa joka tuli oulun yläpuolelta tänne kouvolaan...

        ite tällä hetkellä hesassa asun omistus asunnossa,ku ukko kuppas...muuten menee helevetin hyvin:)


      • Hate saverola
        kovis19 kirjoitti:

        ite tällä hetkellä hesassa asun omistus asunnossa,ku ukko kuppas...muuten menee helevetin hyvin:)

        mun ukko teki vähän sama laitee... en vaa päässy siitä ku jonku 100 - 200 metriä kauemmas ku naapuritaloon muutin..


      • onnellinen nykyisin
        pikku jussi kirjoitti:

        joo olen kukas sä oikeen oot??

        no mie oon taija :) jos muistat?


      • kovis19
        onnellinen nykyisin kirjoitti:

        no mie oon taija :) jos muistat?

        jep muistan mitässulle kuuluu?:)


      • onnellinen nykyisin
        kovis19 kirjoitti:

        jep muistan mitässulle kuuluu?:)

        mitäs, oon kohta 3vuotta täyttävän lapsen yh-äiti ja muuttamassa ensi viikolla nykysen kanssa yhteen ja kotkassa asustelen :) et erittäin hyvää kuuluu :)


    • sinnekkö?

      Millanne paikka??

      • Yossy

        Itse olen ollut aikoinani tuolla perhekodissa ja on myös tullut vietettyä aikaa siellä nuorisokodin puolella. Oli alkuun kyllä ihan persiistä.. Minkäänlaisia tunteita ei saanut näyttää, jos näytti niin naurettiin päin naamaa. Sossu lupaili et juu saa kännykkää pitää yms.. paskat. Kahteen ekaan viikkoon en saanut edes oman äitini kanssa puhua.
        Kuritus oli usein varsin fyysistä, jos ilmaisi siis mielipiteensä säännöistä tms ;)
        Siinä vaiheessa kun alkoi jo tottumaan kiltin tytön/pojan esittämiseen niin alkoi sujua paremmin. Pääsi lomille kaksi kertaa kuukaudessa ja joskus pidemmille lomille (joululomat jne)
        Olin perhekodilla puolitoista vuotta ja koko sen ajan taistelimme perheeni kanssa huostaanoton purkamisesta.. Niin kauan kun osasin esittää kilttiä lasta, asiat etenivät ja (luojan kiitos) pääsin takaisin kotiin.

        Tuo perhekoti ei kuitenkaan ole mitään verrattuna siihen nuorisokotiin. Pari kertaa kun perhekodin porukat olivat lomilla, tai omani olivat peruttu, jouduin olemaan nuorisokodilla.

        Älkää antako niiden sijoittaa lastanne tuollaiseen paikkaan, se on aika sortoa, ei saa olla kuten haluaa, kaikkea rajoitetaan (pukeutumista, harrastuksia etc etc).


      • eetee22
        Yossy kirjoitti:

        Itse olen ollut aikoinani tuolla perhekodissa ja on myös tullut vietettyä aikaa siellä nuorisokodin puolella. Oli alkuun kyllä ihan persiistä.. Minkäänlaisia tunteita ei saanut näyttää, jos näytti niin naurettiin päin naamaa. Sossu lupaili et juu saa kännykkää pitää yms.. paskat. Kahteen ekaan viikkoon en saanut edes oman äitini kanssa puhua.
        Kuritus oli usein varsin fyysistä, jos ilmaisi siis mielipiteensä säännöistä tms ;)
        Siinä vaiheessa kun alkoi jo tottumaan kiltin tytön/pojan esittämiseen niin alkoi sujua paremmin. Pääsi lomille kaksi kertaa kuukaudessa ja joskus pidemmille lomille (joululomat jne)
        Olin perhekodilla puolitoista vuotta ja koko sen ajan taistelimme perheeni kanssa huostaanoton purkamisesta.. Niin kauan kun osasin esittää kilttiä lasta, asiat etenivät ja (luojan kiitos) pääsin takaisin kotiin.

        Tuo perhekoti ei kuitenkaan ole mitään verrattuna siihen nuorisokotiin. Pari kertaa kun perhekodin porukat olivat lomilla, tai omani olivat peruttu, jouduin olemaan nuorisokodilla.

        Älkää antako niiden sijoittaa lastanne tuollaiseen paikkaan, se on aika sortoa, ei saa olla kuten haluaa, kaikkea rajoitetaan (pukeutumista, harrastuksia etc etc).

        Onhan vaihtoehtokin: Elää ja olla kuten normaalit ihmiset.Silloin voi olla kotona.
        Sitä saa mitä tilaa.
        Tämä koskee omaa käytöstä, vanhempien hölmöilylle ei nuori paljoa voi.


      • Kysykää Googlelta.
        eetee22 kirjoitti:

        Onhan vaihtoehtokin: Elää ja olla kuten normaalit ihmiset.Silloin voi olla kotona.
        Sitä saa mitä tilaa.
        Tämä koskee omaa käytöstä, vanhempien hölmöilylle ei nuori paljoa voi.

        Kysykää Googlelta. Google tietää.

        Googlasin > parhekoti saverola oy  < Hakutulos 2030 osumaa.
        Ehkä tuosta määrästä löytyy lisää tietoa.
        HUOM. Kysymyksessä on Oy.

        Haulla näytti olevan myös keskusteluita kyseisestä papkelukodista mm. Suomi 24 Foorumilla.

        Lue Otsakkeet -Palvelut.- Laatua. -Yhteystiedot.- Nuorten palaute. -Ajankohtaista.

        http://www.saverola.fi/saverola

        ******


    • kotivaikeskitysleiri

      Saverola ei ainakaan erään nuoren näkökulmasta ole hyvä paikka. Omituiset säännöt ja ei tuollaista menoa pysty normaali ihminen hyväksymään. Ihme ettei tällaisiin laitosten väärinkäytöksiin puututa. No, eihän niitä kukaan edes tutki.
      Aion tulevaisuudessa nostaa esiin nuorisokotien tilannetta. Kaikki pitää tuoda päivänvaloon, sillä nuorillakin on oikeus kunnon elämään eikä mihinkään keskitysleiriolosuhteisiin.

      • Paskaa nähnyt 2010

        Ei se aina ole vanhempien vika!
        Kusipäätä ei kukaan käännä missään.Jos on pöljä ei sille vanhempikaan mitään voi.
        Mutta tollaset paikat on juuri niille, sinne pääsee kun kovasti yrittää.Turha sitten itkeä jos ihan ITSE homman kusee.Ihan oikein noille sontiaisille jotka riehuu ja kävelee vapaana uistimet naamassa.Paksumpaa siimaa tarttee, ettei pääse karkuun.
        Olkaa koviksia; siitä pitää vaan maksaa ja olkaa yhtä kovia loppuun asti, älkää kusipäät sitten valittako.
        Näistä pitää sitten ottaa pois ne, joiden vanhemmat "oikeesti" haistattaa paskat yhteiskunnalle ja kakaroilleen.
        UGH, olen puhunut ja tiedän mistä puhun.


      • Saverolan ent.asukas
        Paskaa nähnyt 2010 kirjoitti:

        Ei se aina ole vanhempien vika!
        Kusipäätä ei kukaan käännä missään.Jos on pöljä ei sille vanhempikaan mitään voi.
        Mutta tollaset paikat on juuri niille, sinne pääsee kun kovasti yrittää.Turha sitten itkeä jos ihan ITSE homman kusee.Ihan oikein noille sontiaisille jotka riehuu ja kävelee vapaana uistimet naamassa.Paksumpaa siimaa tarttee, ettei pääse karkuun.
        Olkaa koviksia; siitä pitää vaan maksaa ja olkaa yhtä kovia loppuun asti, älkää kusipäät sitten valittako.
        Näistä pitää sitten ottaa pois ne, joiden vanhemmat "oikeesti" haistattaa paskat yhteiskunnalle ja kakaroilleen.
        UGH, olen puhunut ja tiedän mistä puhun.

        Päivä jolloin jouduin nuorisokotiin on kirkkaana mielessäni. Kaikki ne ihmiset. Pieni palaveri ja olin Nuorisokodin viides asukas. Alkuhämmennyksien jälkeen alkoi sääntöjen latominen;
        Televisiota ei katsota, huoneen ovi pitää olla öisin auki, kännykkää ei saa käyttää, ja aikuiselta kysytään lupa joka liikkeeseen mitä teet ja vessassa et yksin tule kuukauteen kahteen käymää! Vierihoitoni loppui noin kuukauden kuluttua saapumisestani. Sain käydä lupaa kysymättä vessassa ja nukkua ovi kiinni! Mutta pihalle ei vielä ollut minulla mitään asiaa yksin!
        Yötyöntekijä pahoinpideltiin Saverolassa. Kaksi nuorta löivät yötyöntekijää haloilla päähän ja karkasivat. Kaikkia rangaistiin; huoneen ovet olivat öisin auki, aamulla 7 aikaa oli herätys ja kaikki kokoonnuimme keittiönpöydän ääreen istumaan puupenkeille puhumatta sanaakaan kenellekään. Kysyimme luvan henkilökunnan puhuttelemiseen ja vessassa käymiseen. Vessareissut tehtiin ulkohuussiin koko porukan kanssa samaan aikaan. Söimme muovilautasilta ja joimme muovikupeista ja ainut asia jota saimme tehdä oli lukea Kouvolan Sanomia. Eli toisin sanoen heräsimme aamulla klo7 ja istuimme päivät pitkät keittiönpöydän ääressä puupenkeillä puhumatta kenellekään ja illalla klo 21 pääsimme vihdoinkin nukkumaan. Tätä kidutusta kesti kuukauden päivät. Yksi tyttö karkasi nuorisokodista ja jäi lopulta kiinni ja tuotiin totta kai takaisin. Saverolan omistaja pariskunta veivät tytön ulos varaston taakse ja käskivät tytön lähteä karkuun tyttö ei halunnut. Loppujen lopuksi pariskunta heittelivät nuorta tyttöä pihamaalla aiheuttaen pahoja mustelmia ja vertavuotavia naarmuja.
        Viikonloppuisin Lauantaina herätys oli klo 8 aamulla ja Sunnuntaina klo 9.
        Lauantaina aamupalan jälkeen oli vuorossa autojen ja saunan siivous. ja lopuksi saimme karkkipäivän karkit!
        Päivääkään ei nuorisokodissa ollut semmoista että mitään ei tarvisi tehdä, että saisi vain olla omassa rauhassa omassa huoneessa lukea kirjaa tai kirjoittaa vaikka lähimmäisille kirjeitä!

        Nuoriskoti oli varannut kullekkin nuorelle 40 € käyttörahaa ja 40€ vaaterahaa.
        Kotilomille pääsit ensin yhdeksi päiväksi sitten yhdeksi yöksi ja sitten koko viikonlopuksi. Käyttäytymisen mukaan.
        Yhden yön kotilomalle oli varattu 5 € käyttörahaa ja viikonloppulomalle 10 € käyttörahaa jokaisesta ostoksesta kuului olla kuitti ostit sitten muumitikkarin tai vaikka vain muovikassin.
        Kotilomille pääsi joka toinen viikonloppu.

        Työntekijät olivat Nuorisokodissa puolueellisia toisia nuoria lellittiin ja toisia simputettiin.
        Toisen nuoren virheet käännettiin toisen nuoren tekemisiksi.
        Toivon todellakin että harkitsette todella tarkoin lapsen laittamista Nuorisokoti Saverolaan! Itse pääsin sieltä vuonna 2006 pois!


      • alfontsiina
        Saverolan ent.asukas kirjoitti:

        Päivä jolloin jouduin nuorisokotiin on kirkkaana mielessäni. Kaikki ne ihmiset. Pieni palaveri ja olin Nuorisokodin viides asukas. Alkuhämmennyksien jälkeen alkoi sääntöjen latominen;
        Televisiota ei katsota, huoneen ovi pitää olla öisin auki, kännykkää ei saa käyttää, ja aikuiselta kysytään lupa joka liikkeeseen mitä teet ja vessassa et yksin tule kuukauteen kahteen käymää! Vierihoitoni loppui noin kuukauden kuluttua saapumisestani. Sain käydä lupaa kysymättä vessassa ja nukkua ovi kiinni! Mutta pihalle ei vielä ollut minulla mitään asiaa yksin!
        Yötyöntekijä pahoinpideltiin Saverolassa. Kaksi nuorta löivät yötyöntekijää haloilla päähän ja karkasivat. Kaikkia rangaistiin; huoneen ovet olivat öisin auki, aamulla 7 aikaa oli herätys ja kaikki kokoonnuimme keittiönpöydän ääreen istumaan puupenkeille puhumatta sanaakaan kenellekään. Kysyimme luvan henkilökunnan puhuttelemiseen ja vessassa käymiseen. Vessareissut tehtiin ulkohuussiin koko porukan kanssa samaan aikaan. Söimme muovilautasilta ja joimme muovikupeista ja ainut asia jota saimme tehdä oli lukea Kouvolan Sanomia. Eli toisin sanoen heräsimme aamulla klo7 ja istuimme päivät pitkät keittiönpöydän ääressä puupenkeillä puhumatta kenellekään ja illalla klo 21 pääsimme vihdoinkin nukkumaan. Tätä kidutusta kesti kuukauden päivät. Yksi tyttö karkasi nuorisokodista ja jäi lopulta kiinni ja tuotiin totta kai takaisin. Saverolan omistaja pariskunta veivät tytön ulos varaston taakse ja käskivät tytön lähteä karkuun tyttö ei halunnut. Loppujen lopuksi pariskunta heittelivät nuorta tyttöä pihamaalla aiheuttaen pahoja mustelmia ja vertavuotavia naarmuja.
        Viikonloppuisin Lauantaina herätys oli klo 8 aamulla ja Sunnuntaina klo 9.
        Lauantaina aamupalan jälkeen oli vuorossa autojen ja saunan siivous. ja lopuksi saimme karkkipäivän karkit!
        Päivääkään ei nuorisokodissa ollut semmoista että mitään ei tarvisi tehdä, että saisi vain olla omassa rauhassa omassa huoneessa lukea kirjaa tai kirjoittaa vaikka lähimmäisille kirjeitä!

        Nuoriskoti oli varannut kullekkin nuorelle 40 € käyttörahaa ja 40€ vaaterahaa.
        Kotilomille pääsit ensin yhdeksi päiväksi sitten yhdeksi yöksi ja sitten koko viikonlopuksi. Käyttäytymisen mukaan.
        Yhden yön kotilomalle oli varattu 5 € käyttörahaa ja viikonloppulomalle 10 € käyttörahaa jokaisesta ostoksesta kuului olla kuitti ostit sitten muumitikkarin tai vaikka vain muovikassin.
        Kotilomille pääsi joka toinen viikonloppu.

        Työntekijät olivat Nuorisokodissa puolueellisia toisia nuoria lellittiin ja toisia simputettiin.
        Toisen nuoren virheet käännettiin toisen nuoren tekemisiksi.
        Toivon todellakin että harkitsette todella tarkoin lapsen laittamista Nuorisokoti Saverolaan! Itse pääsin sieltä vuonna 2006 pois!

        Tulihan tuolla Saverolan nuorisokodissa vietettyä melkeen vuoden päivät. Ei kyllä mullekkaan mitään hyvää jääny käteen, paitsi nuoret sieltä, joiden kanssa tuli aika läheiseks.

        Saverola nykyään:

        Siellä olo alkaa 7 vuorokauden (tarvittaessa pidemmällä) lähihoitojaksolla, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että vessaan ei mennä ilman lupaa, eikä oteta askeltakaan ilman lupaa ja lähihoitolainene/-laiset yleensä kattaa pöydän, pyyhkii pöydän, imuroi, tiskaa, tekee ruuan jnejne useammin kuin muut.
        Lähihoidon aikana huoneessa on vain sänky ja pöytä (ei tuolia) ja sinne ei saa viedä mitään omia tavaroita eikä esim. lehtiä luettavaksi. Päivävaatteet vaihdetaan yövaatteisiin ja päivävaatteet toimitetaan yökölle. Oven täytyy olla öisin raollaan. Kenellekkään ei saa soittaa. (Saverolassa ei edelleenkään saa käyttää omaa puhelinta, katsoa telkkaria tai käydä tietokoneella.)

        Lähihoidon jälkeen alkaa saamaan tavaroita huoneeseensa ja saa puhua vanhempien kanssa max. yhteensä 10min päivässä. (Myöhemmin listaan voidaan lisätä esim.sisaruksia/isovanhempia.) Soittokavereita saa olla kaksi, itse sain ensimmäisen kerran soittaa kaverilleni oltuani siellä puoli vuotta.

        Nuoret tekevät aina itse ruuan ja viralliset siivouspäivät on: torstaina koko talo, lauantaina autojen ja saunan pesu, sunnuntaina keittiön siivous. Tämän lisäksi nuoret myös joka päivä siivoavat sitä mukaan kun ohjaajat käskevät. (Pointtina tässä se, että ohjaajat aika heikosti osallistuvat näihin askareisiin.)

        Saverolassa nuorten terveydenhuolto on perseestä, ei toimi ollenkaan. Jos jotain epätavallista ilmeää niin "tarkkaillaan vielä tilannetta muutama viikko" kunnes lapsi on siinä kunnossa että se on pakko viedä terveyskeskukseen.

        Nuorten vaatteita katoilee ja niitä löytyy mystisesti esim. talon kirpparitavaroista.

        Jos on paha olla niin toiselle nuorelle ei saa puhua siitä, vaan täytyy kertoa ohjaajalle.

        Ja ei tänä päivänäkään saa itse päättää mitä karvoja ajelee.

        Siellä on myös pukeutumissääntöjä; ei stringejä, ei mitään missä on suomileijona/suomen lippu (viittaa rasismiin johtajan mielestä. Myös "lokinpaskat" eli harmaat maastohousut on kielletty. Eikä maihareita saa käyttää, paitsi ohjaajat tietysti.)

        Ei myöskään punakeltavihreitä vaatteita, koska ne viittaavat heidät mielestään automaattisesti kannabiksen kannattamiseen.

        Hiukset eivät saa olla "shokkiväriset" (punaset,pinkit, vihreät tms.)
        Eivätkä täysin blondit/mustat.

        Meikkiä saa käyttää vain jos on lähdössä talolta jonnekkin.

        Peli-ilta on kerran viikossa (tosin tyttöjen lomaviikonloppuna pojat menevät toisen kerran.) ja siellä on pakko osallistua kaikkeen. Yksi nuori menetti shoppailureissunsa, koska ei halunnut pelata sählyä.

        Seksistä puhuminen kielletty.
        Talolla ollessa ei myöskään saa käyttää e-pillereitä tms.

        Lomarahaa saa edelleen 5-10e.
        Vaaterahaa 42e/kk ja käyttörahaa 42e/kk. (Melkein vuoden aikana pääsin kerran ostoksille.)

        Lomat palaa äärettömän helposti. Ensin ohjaajat provosoivat nuoria niin kauan että menee oikeesti hermo ja sitten kun lähtee ovet paukkuen huoneeseen niin kohta on joku ovella sanomassa: "sä et sitten lähe viikonloppuna lomille."

        Muistan tapauksen, kun yksi nuori luki huoneessaan aku ankkaa, jolloin ohjaaja tuli "pyytämään" (käskemään) kattamaan ruokapöytä. Nuori kieltäytyi ja pyysi kysymään jotain muuta. Ohjaaja pyysi toisen ohjaajan paikalle ja he yhdessä kantoivat hänet keittiöön. (Kyseisellä nuorella oli vasta vähän aikaa sitten ollut käsi murtunut ja siihen sattui.)

        Em. kääritty mattoon ja johtaja veti turpaan-tapaus on myös tuttu.

        Joten ei muuta kun tervetuloa tänne hyvinvointivaltioon.

        Ainiin ja viimesiltä päiviltä tämä jäi aika vahvasti mieleen :DD :

        Nuori: saisinko puolukkahilloa ?
        Johtaja: ET SÄ VOI PYYTÄÄ PUOLUKKAHILLOA JOS PÖYDÄSSÄ ON PUOLUKKASURVOSTA!! (huutaen)


        Ai mitenniin lehmä ?


        Eipä nyt jaksa muistella enempää, tervetuloa hyvinvointivaltioon.

        Onkohan ne koskaan miettiny siellä että minkä helvetin takia melkein jokaikinen nuori pyrkii hatkoille sieltä? Siinä paikassahan ei siis ole mitään vikaa.

        Eiköhän se mesta vielä joskus pala maantasalle.


        Jep, Saverola 2010.

        Siellä oli muuten kesällä aivan saatanan kuuma, intiaanikesä kun oli. Ikkunoita ei saanut auki, koska kaikki on ruuvattu kiinni. Oli suhteellisen unettomat yöt, vettä sai hakee kokoajan ja nukuttiin huoneen lattialla tai pää käytävällä.Voin kertoa että sellanen 6 neliön koppi lämpeni aika hyvin..

        Saverolan oppeja: "se on vaan parasta ennen päiväys", eli maitoa voi toki juoda vaikka kuukaus parasta ennen-päiväyksen jälkeen.

        Karkeista otettiin (suklaapatukoista) paperit pois, jotta nuoret ei näe päivämääriä.

        Ja jääkaapissa useasti vanhaa ruokaa, joskus meille syötettiin 5 päivää vanhaa kermavaahtoa.

        Nojoo eiköhän se ollu sitte siinä :D


      • linnassa istunut.
        alfontsiina kirjoitti:

        Tulihan tuolla Saverolan nuorisokodissa vietettyä melkeen vuoden päivät. Ei kyllä mullekkaan mitään hyvää jääny käteen, paitsi nuoret sieltä, joiden kanssa tuli aika läheiseks.

        Saverola nykyään:

        Siellä olo alkaa 7 vuorokauden (tarvittaessa pidemmällä) lähihoitojaksolla, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että vessaan ei mennä ilman lupaa, eikä oteta askeltakaan ilman lupaa ja lähihoitolainene/-laiset yleensä kattaa pöydän, pyyhkii pöydän, imuroi, tiskaa, tekee ruuan jnejne useammin kuin muut.
        Lähihoidon aikana huoneessa on vain sänky ja pöytä (ei tuolia) ja sinne ei saa viedä mitään omia tavaroita eikä esim. lehtiä luettavaksi. Päivävaatteet vaihdetaan yövaatteisiin ja päivävaatteet toimitetaan yökölle. Oven täytyy olla öisin raollaan. Kenellekkään ei saa soittaa. (Saverolassa ei edelleenkään saa käyttää omaa puhelinta, katsoa telkkaria tai käydä tietokoneella.)

        Lähihoidon jälkeen alkaa saamaan tavaroita huoneeseensa ja saa puhua vanhempien kanssa max. yhteensä 10min päivässä. (Myöhemmin listaan voidaan lisätä esim.sisaruksia/isovanhempia.) Soittokavereita saa olla kaksi, itse sain ensimmäisen kerran soittaa kaverilleni oltuani siellä puoli vuotta.

        Nuoret tekevät aina itse ruuan ja viralliset siivouspäivät on: torstaina koko talo, lauantaina autojen ja saunan pesu, sunnuntaina keittiön siivous. Tämän lisäksi nuoret myös joka päivä siivoavat sitä mukaan kun ohjaajat käskevät. (Pointtina tässä se, että ohjaajat aika heikosti osallistuvat näihin askareisiin.)

        Saverolassa nuorten terveydenhuolto on perseestä, ei toimi ollenkaan. Jos jotain epätavallista ilmeää niin "tarkkaillaan vielä tilannetta muutama viikko" kunnes lapsi on siinä kunnossa että se on pakko viedä terveyskeskukseen.

        Nuorten vaatteita katoilee ja niitä löytyy mystisesti esim. talon kirpparitavaroista.

        Jos on paha olla niin toiselle nuorelle ei saa puhua siitä, vaan täytyy kertoa ohjaajalle.

        Ja ei tänä päivänäkään saa itse päättää mitä karvoja ajelee.

        Siellä on myös pukeutumissääntöjä; ei stringejä, ei mitään missä on suomileijona/suomen lippu (viittaa rasismiin johtajan mielestä. Myös "lokinpaskat" eli harmaat maastohousut on kielletty. Eikä maihareita saa käyttää, paitsi ohjaajat tietysti.)

        Ei myöskään punakeltavihreitä vaatteita, koska ne viittaavat heidät mielestään automaattisesti kannabiksen kannattamiseen.

        Hiukset eivät saa olla "shokkiväriset" (punaset,pinkit, vihreät tms.)
        Eivätkä täysin blondit/mustat.

        Meikkiä saa käyttää vain jos on lähdössä talolta jonnekkin.

        Peli-ilta on kerran viikossa (tosin tyttöjen lomaviikonloppuna pojat menevät toisen kerran.) ja siellä on pakko osallistua kaikkeen. Yksi nuori menetti shoppailureissunsa, koska ei halunnut pelata sählyä.

        Seksistä puhuminen kielletty.
        Talolla ollessa ei myöskään saa käyttää e-pillereitä tms.

        Lomarahaa saa edelleen 5-10e.
        Vaaterahaa 42e/kk ja käyttörahaa 42e/kk. (Melkein vuoden aikana pääsin kerran ostoksille.)

        Lomat palaa äärettömän helposti. Ensin ohjaajat provosoivat nuoria niin kauan että menee oikeesti hermo ja sitten kun lähtee ovet paukkuen huoneeseen niin kohta on joku ovella sanomassa: "sä et sitten lähe viikonloppuna lomille."

        Muistan tapauksen, kun yksi nuori luki huoneessaan aku ankkaa, jolloin ohjaaja tuli "pyytämään" (käskemään) kattamaan ruokapöytä. Nuori kieltäytyi ja pyysi kysymään jotain muuta. Ohjaaja pyysi toisen ohjaajan paikalle ja he yhdessä kantoivat hänet keittiöön. (Kyseisellä nuorella oli vasta vähän aikaa sitten ollut käsi murtunut ja siihen sattui.)

        Em. kääritty mattoon ja johtaja veti turpaan-tapaus on myös tuttu.

        Joten ei muuta kun tervetuloa tänne hyvinvointivaltioon.

        Ainiin ja viimesiltä päiviltä tämä jäi aika vahvasti mieleen :DD :

        Nuori: saisinko puolukkahilloa ?
        Johtaja: ET SÄ VOI PYYTÄÄ PUOLUKKAHILLOA JOS PÖYDÄSSÄ ON PUOLUKKASURVOSTA!! (huutaen)


        Ai mitenniin lehmä ?


        Eipä nyt jaksa muistella enempää, tervetuloa hyvinvointivaltioon.

        Onkohan ne koskaan miettiny siellä että minkä helvetin takia melkein jokaikinen nuori pyrkii hatkoille sieltä? Siinä paikassahan ei siis ole mitään vikaa.

        Eiköhän se mesta vielä joskus pala maantasalle.


        Jep, Saverola 2010.

        Siellä oli muuten kesällä aivan saatanan kuuma, intiaanikesä kun oli. Ikkunoita ei saanut auki, koska kaikki on ruuvattu kiinni. Oli suhteellisen unettomat yöt, vettä sai hakee kokoajan ja nukuttiin huoneen lattialla tai pää käytävällä.Voin kertoa että sellanen 6 neliön koppi lämpeni aika hyvin..

        Saverolan oppeja: "se on vaan parasta ennen päiväys", eli maitoa voi toki juoda vaikka kuukaus parasta ennen-päiväyksen jälkeen.

        Karkeista otettiin (suklaapatukoista) paperit pois, jotta nuoret ei näe päivämääriä.

        Ja jääkaapissa useasti vanhaa ruokaa, joskus meille syötettiin 5 päivää vanhaa kermavaahtoa.

        Nojoo eiköhän se ollu sitte siinä :D

        vittu ite olin siellä kun halolla vedeltiin yökköö päihin:))hyvin palais koko paska ku purua seinissä:))poltetaan koko paska...


      • vituangstilaps.
        alfontsiina kirjoitti:

        Tulihan tuolla Saverolan nuorisokodissa vietettyä melkeen vuoden päivät. Ei kyllä mullekkaan mitään hyvää jääny käteen, paitsi nuoret sieltä, joiden kanssa tuli aika läheiseks.

        Saverola nykyään:

        Siellä olo alkaa 7 vuorokauden (tarvittaessa pidemmällä) lähihoitojaksolla, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että vessaan ei mennä ilman lupaa, eikä oteta askeltakaan ilman lupaa ja lähihoitolainene/-laiset yleensä kattaa pöydän, pyyhkii pöydän, imuroi, tiskaa, tekee ruuan jnejne useammin kuin muut.
        Lähihoidon aikana huoneessa on vain sänky ja pöytä (ei tuolia) ja sinne ei saa viedä mitään omia tavaroita eikä esim. lehtiä luettavaksi. Päivävaatteet vaihdetaan yövaatteisiin ja päivävaatteet toimitetaan yökölle. Oven täytyy olla öisin raollaan. Kenellekkään ei saa soittaa. (Saverolassa ei edelleenkään saa käyttää omaa puhelinta, katsoa telkkaria tai käydä tietokoneella.)

        Lähihoidon jälkeen alkaa saamaan tavaroita huoneeseensa ja saa puhua vanhempien kanssa max. yhteensä 10min päivässä. (Myöhemmin listaan voidaan lisätä esim.sisaruksia/isovanhempia.) Soittokavereita saa olla kaksi, itse sain ensimmäisen kerran soittaa kaverilleni oltuani siellä puoli vuotta.

        Nuoret tekevät aina itse ruuan ja viralliset siivouspäivät on: torstaina koko talo, lauantaina autojen ja saunan pesu, sunnuntaina keittiön siivous. Tämän lisäksi nuoret myös joka päivä siivoavat sitä mukaan kun ohjaajat käskevät. (Pointtina tässä se, että ohjaajat aika heikosti osallistuvat näihin askareisiin.)

        Saverolassa nuorten terveydenhuolto on perseestä, ei toimi ollenkaan. Jos jotain epätavallista ilmeää niin "tarkkaillaan vielä tilannetta muutama viikko" kunnes lapsi on siinä kunnossa että se on pakko viedä terveyskeskukseen.

        Nuorten vaatteita katoilee ja niitä löytyy mystisesti esim. talon kirpparitavaroista.

        Jos on paha olla niin toiselle nuorelle ei saa puhua siitä, vaan täytyy kertoa ohjaajalle.

        Ja ei tänä päivänäkään saa itse päättää mitä karvoja ajelee.

        Siellä on myös pukeutumissääntöjä; ei stringejä, ei mitään missä on suomileijona/suomen lippu (viittaa rasismiin johtajan mielestä. Myös "lokinpaskat" eli harmaat maastohousut on kielletty. Eikä maihareita saa käyttää, paitsi ohjaajat tietysti.)

        Ei myöskään punakeltavihreitä vaatteita, koska ne viittaavat heidät mielestään automaattisesti kannabiksen kannattamiseen.

        Hiukset eivät saa olla "shokkiväriset" (punaset,pinkit, vihreät tms.)
        Eivätkä täysin blondit/mustat.

        Meikkiä saa käyttää vain jos on lähdössä talolta jonnekkin.

        Peli-ilta on kerran viikossa (tosin tyttöjen lomaviikonloppuna pojat menevät toisen kerran.) ja siellä on pakko osallistua kaikkeen. Yksi nuori menetti shoppailureissunsa, koska ei halunnut pelata sählyä.

        Seksistä puhuminen kielletty.
        Talolla ollessa ei myöskään saa käyttää e-pillereitä tms.

        Lomarahaa saa edelleen 5-10e.
        Vaaterahaa 42e/kk ja käyttörahaa 42e/kk. (Melkein vuoden aikana pääsin kerran ostoksille.)

        Lomat palaa äärettömän helposti. Ensin ohjaajat provosoivat nuoria niin kauan että menee oikeesti hermo ja sitten kun lähtee ovet paukkuen huoneeseen niin kohta on joku ovella sanomassa: "sä et sitten lähe viikonloppuna lomille."

        Muistan tapauksen, kun yksi nuori luki huoneessaan aku ankkaa, jolloin ohjaaja tuli "pyytämään" (käskemään) kattamaan ruokapöytä. Nuori kieltäytyi ja pyysi kysymään jotain muuta. Ohjaaja pyysi toisen ohjaajan paikalle ja he yhdessä kantoivat hänet keittiöön. (Kyseisellä nuorella oli vasta vähän aikaa sitten ollut käsi murtunut ja siihen sattui.)

        Em. kääritty mattoon ja johtaja veti turpaan-tapaus on myös tuttu.

        Joten ei muuta kun tervetuloa tänne hyvinvointivaltioon.

        Ainiin ja viimesiltä päiviltä tämä jäi aika vahvasti mieleen :DD :

        Nuori: saisinko puolukkahilloa ?
        Johtaja: ET SÄ VOI PYYTÄÄ PUOLUKKAHILLOA JOS PÖYDÄSSÄ ON PUOLUKKASURVOSTA!! (huutaen)


        Ai mitenniin lehmä ?


        Eipä nyt jaksa muistella enempää, tervetuloa hyvinvointivaltioon.

        Onkohan ne koskaan miettiny siellä että minkä helvetin takia melkein jokaikinen nuori pyrkii hatkoille sieltä? Siinä paikassahan ei siis ole mitään vikaa.

        Eiköhän se mesta vielä joskus pala maantasalle.


        Jep, Saverola 2010.

        Siellä oli muuten kesällä aivan saatanan kuuma, intiaanikesä kun oli. Ikkunoita ei saanut auki, koska kaikki on ruuvattu kiinni. Oli suhteellisen unettomat yöt, vettä sai hakee kokoajan ja nukuttiin huoneen lattialla tai pää käytävällä.Voin kertoa että sellanen 6 neliön koppi lämpeni aika hyvin..

        Saverolan oppeja: "se on vaan parasta ennen päiväys", eli maitoa voi toki juoda vaikka kuukaus parasta ennen-päiväyksen jälkeen.

        Karkeista otettiin (suklaapatukoista) paperit pois, jotta nuoret ei näe päivämääriä.

        Ja jääkaapissa useasti vanhaa ruokaa, joskus meille syötettiin 5 päivää vanhaa kermavaahtoa.

        Nojoo eiköhän se ollu sitte siinä :D

        vittu joka ikinen sana oli totta! toi on nimittäin just sitä mitä siel tapahtuu 24/7. jos oikein ymmärsin, oot ollu kesäl 2010 siel? sehä meinaa sitä et tunnetaa :)


      • jees
        vituangstilaps. kirjoitti:

        vittu joka ikinen sana oli totta! toi on nimittäin just sitä mitä siel tapahtuu 24/7. jos oikein ymmärsin, oot ollu kesäl 2010 siel? sehä meinaa sitä et tunnetaa :)

        olin joskus 2003-2006


    • Rikosilmoitus kehiin

      Ymmärrän edellisen kirjoittajan halun ottaa oikeus omiin käsiin mutta se olisi luovuttamista ja väkivaltaisten lapsibisnesyrittäjien tasolle alentumista.

      Valittakaa yksin tai yhdessä.
      Tehkää lastensuojeluilmoitus, rikosilmoitus, poliisitutkintapyyntö, valitus aluehallintovirastoon ( AVI), Valviraan tai edunkunnan oikeusasiamiehelle.
      http://www.avi.fi/fi/virastot/lansijasisasuomenavi/Sivut/default.aspx
      http://www.eksote.fi/Kiinteasivu.asp?KiinteaSivuID=392&NakymaID=11
      http://www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvonta/sosiaalihuolto/yhteystiedot
      http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/oikeusasiamies/apulaisoikeusasiam

      Kokeilkaa myös joukkokanteen nostamista. Vapautuneet voivat kirjoittaa kokemuksistaan ja antaa haastatteluja. Vielä vankeudessa olevat voivat dokumentoida tapahtumia myöhempää valitusta varten.

    • kiitos rohkeudesta

      Kiitos kaikille, jotka ovat rohjenneet kirjoittaa tänne kokemuksistaan. Vielä jonakin päivänä päättäjienkin on pakko noteerata ne.

      • Yleinen malli?

        Helsingin Sanomat 6.9.2010.

        Tutkimus: Teini-ikäisinä huostaanotetut syrjäytymisvaarassa.

        Anjalankoskella toimivan Saverolan lastenkodin malli on aivan yleinen.

        "Malli on yleinen, tarkoittanee ehkä sitä, että nuoret huostaanotetut ovat syrjäytymisvaarassa.

        Olisko muita vaihtoehtoja, voitaisiinko tukea perheitä, ettei tarvitsisi ottaa huostaan?

        Lue juttu, 156 kommenttia, sekä muita aihepiiriin kuuluvia uutisia.

        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tutkimus Teini-ikäisenä huostaanotetut syrjäytymisvaarassa/1135259928383
        --


    • kirjoittakaa

      Tuleva joukkokanne on täysin mahdollinen asia.

      Kannattaa tehdä kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle. Katsovat asiaa aina viranomaisen näkökulmasta ja antavat ratkaisut aina vain ja ainostaan viranomaisen näkökulmasta. Mutta jos niitä tulee useita niin se vaikuttaa !!!!! Sinne kannattaa myös soittaa ja kertoa tapahtuneesta. Kantelun voi tehdä ruutupaperille. Kannattaa vaatia itselle kaikki mahdolliset asiakirjat,jotka lain mukaan asiakkaalle kuuluvat.

      • Vanhat jäärät?

        Ovatko vanhat luutunet asenteet "suurennuslasin alla"?

        Anu Suomela toesi joskus reilut kymmenen vuotta sitten Muutoksia ei saada aikaan, ennekuin vanhat jäärät siirtyvät eläkkeelle ja antavat tilaa uusille ajatuksille.
        (Lainaus oli ulkomuistista ja Mot ohjelman jälkikeskustelusta Lääkärit tuomarina, jossa kahden lapsen isää syytettiin perättömästä insestistä.

        Lastensuojelun keskusliitto. Lehdistötiedote 14.6 2011.

        Palvelujärjestelmä ei vastaa muuttuneisiin perheolosuhteisiin.

        http://www.lskl.fi/tiedottaa/tiedotusvalineille/tiedotteet/palvelujarjestelma_ei_vastaa_muuttuneisiin_perhehaasteisiin.html
        ---


      • Vanhat jäärät?
        Vanhat jäärät? kirjoitti:

        Ovatko vanhat luutunet asenteet "suurennuslasin alla"?

        Anu Suomela toesi joskus reilut kymmenen vuotta sitten Muutoksia ei saada aikaan, ennekuin vanhat jäärät siirtyvät eläkkeelle ja antavat tilaa uusille ajatuksille.
        (Lainaus oli ulkomuistista ja Mot ohjelman jälkikeskustelusta Lääkärit tuomarina, jossa kahden lapsen isää syytettiin perättömästä insestistä.

        Lastensuojelun keskusliitto. Lehdistötiedote 14.6 2011.

        Palvelujärjestelmä ei vastaa muuttuneisiin perheolosuhteisiin.

        http://www.lskl.fi/tiedottaa/tiedotusvalineille/tiedotteet/palvelujarjestelma_ei_vastaa_muuttuneisiin_perhehaasteisiin.html
        ---

        Lastensuojelun keskusliitto.

        Ajankohtaista.
        5.8.2011 14.10

        Edustajajärjestelmän kehittämistarpeet selvitetään
        Uudessa hankkeessa selvitetään miten ilman huoltajaa Suomeen saapuneiden turvapaikanhakijalasten edustajajärjestelmää tulisi kehittää.

        Suomeen saapui kolmena viime vuotena useita satoja alaikäisiä turvapaikanhakijalapsia ilman huoltajaa. Alaikäisille turvapaikanhakijoille, sekä jo oleskeluluvan saaneille lapsille, jotka oleskelevat maassa ilman huoltajaa määrätään lain mukaan edustaja. Edustajan tehtävänä on käyttää huoltajalle kuuluvaa puhevaltaa lapsen henkilöä koskevissa asioissa sekä hoitaa lapsen varallisuutta.

        Järjestelmän toiminnassa puutteita
        Lastensuojelun Keskusliitossa on alkanut Raha-automaattiyhdistyksen tuella hanke, jossa selvitetään suomalaisen edustajajärjestelmän tilaa ja sen kehittämistarpeita. Hankkeessa tuotetaan selvitys, jossa edustajajärjestelmää tarkastellaan lastensuojelun edunvalvontajärjestelmän näkökulmasta ja kirjataan mahdolliset eri järjestelmien yhteistyömahdollisuudet. Selvityksen toteuttaa tutkija, VTT Outi Lepola.

        – Hankkeen tavoitteena on arvioida edustajajärjestelmää sekä esittää ehdotus sen kehittämisestä, sillä järjestelmän toiminnassa on havaittu puutteita, Lepola kertoo.

        Tällä hetkellä esimerkiksi edustajan tehtävät on määritelty liian yleisellä tasolla ja erimielisyyksiä tehtävistä on esiintynyt. Edustajista on myös ajoittain ollut pulaa, ja joidenkin edustajien tietämys lastensuojeluun tai turvapaikkaprosessiin liittyvistä asioita on ollut riittämätöntä.

        – Myös edustajan tehtävään valmistava koulutus on ollut vapaaehtoista ja heidän toimintansa valvonta puutteellista, Lepola luettelee.

        Muiden maiden kokemuksia hyödynnetään
        Nyt käynnistyneessä selvityksessä kerätään laajasti kokemuksia edustajan tehtävistä ja järjestelmän toimivuudesta edustajilta, edustettavilta lapsilta ja nuorilta sekä heidän kanssaan työskenteleviltä tahoilta. Tietoa kerätään kattavin haastatteluin eri puolilla maata. Haastattelutiedon lisäksi selvityksessä hyödynnetään Suomessa ja muissa Euroopan maissa aiemmin kerättyjä kokemuksia sekä kootaan viranomaistietoa eri tahoilta.

        Selvityksen on määrä valmistua toukokuussa 2012. Lue lisää.

        Lisätietoja:

        tutkija Outi Lepola
        outi.lepola (at) lskl.fi
        puh. 050 378 5331

        erityisasiantuntija Taina Martiskainen
        taina.martiskainen (at) lskl.fi
        puh. 040 731 3014
        -------


      • Jäärät eläkkeelle.
        Vanhat jäärät? kirjoitti:

        Lastensuojelun keskusliitto.

        Ajankohtaista.
        5.8.2011 14.10

        Edustajajärjestelmän kehittämistarpeet selvitetään
        Uudessa hankkeessa selvitetään miten ilman huoltajaa Suomeen saapuneiden turvapaikanhakijalasten edustajajärjestelmää tulisi kehittää.

        Suomeen saapui kolmena viime vuotena useita satoja alaikäisiä turvapaikanhakijalapsia ilman huoltajaa. Alaikäisille turvapaikanhakijoille, sekä jo oleskeluluvan saaneille lapsille, jotka oleskelevat maassa ilman huoltajaa määrätään lain mukaan edustaja. Edustajan tehtävänä on käyttää huoltajalle kuuluvaa puhevaltaa lapsen henkilöä koskevissa asioissa sekä hoitaa lapsen varallisuutta.

        Järjestelmän toiminnassa puutteita
        Lastensuojelun Keskusliitossa on alkanut Raha-automaattiyhdistyksen tuella hanke, jossa selvitetään suomalaisen edustajajärjestelmän tilaa ja sen kehittämistarpeita. Hankkeessa tuotetaan selvitys, jossa edustajajärjestelmää tarkastellaan lastensuojelun edunvalvontajärjestelmän näkökulmasta ja kirjataan mahdolliset eri järjestelmien yhteistyömahdollisuudet. Selvityksen toteuttaa tutkija, VTT Outi Lepola.

        – Hankkeen tavoitteena on arvioida edustajajärjestelmää sekä esittää ehdotus sen kehittämisestä, sillä järjestelmän toiminnassa on havaittu puutteita, Lepola kertoo.

        Tällä hetkellä esimerkiksi edustajan tehtävät on määritelty liian yleisellä tasolla ja erimielisyyksiä tehtävistä on esiintynyt. Edustajista on myös ajoittain ollut pulaa, ja joidenkin edustajien tietämys lastensuojeluun tai turvapaikkaprosessiin liittyvistä asioita on ollut riittämätöntä.

        – Myös edustajan tehtävään valmistava koulutus on ollut vapaaehtoista ja heidän toimintansa valvonta puutteellista, Lepola luettelee.

        Muiden maiden kokemuksia hyödynnetään
        Nyt käynnistyneessä selvityksessä kerätään laajasti kokemuksia edustajan tehtävistä ja järjestelmän toimivuudesta edustajilta, edustettavilta lapsilta ja nuorilta sekä heidän kanssaan työskenteleviltä tahoilta. Tietoa kerätään kattavin haastatteluin eri puolilla maata. Haastattelutiedon lisäksi selvityksessä hyödynnetään Suomessa ja muissa Euroopan maissa aiemmin kerättyjä kokemuksia sekä kootaan viranomaistietoa eri tahoilta.

        Selvityksen on määrä valmistua toukokuussa 2012. Lue lisää.

        Lisätietoja:

        tutkija Outi Lepola
        outi.lepola (at) lskl.fi
        puh. 050 378 5331

        erityisasiantuntija Taina Martiskainen
        taina.martiskainen (at) lskl.fi
        puh. 040 731 3014
        -------

        Vanhat jäärät paitsioon?
        Tähän saakka miehet on leimattu väkivaltaisiksi vaoimonsahakkaajiksi, raiskaajiksi, sekä omien lastensa seksuaalisiksi hyväksikäyttäjiksi.

        Miksi kirkon ja uskonlahkojen piirissä lapsia on saanut raiskata mielin määrin ja niistä on vaiettu.

        Uusi oikeusministeri on tainnut panna tuulemaan. Entinen oikeusministeri taisi olla "vaikeusministeri" ja taisi kuulua "sisäpiiriläisiin"?

        Lastensuojelun keskusliitto.

        Ajankohtaista 2.8.2011.

        Uusia asiantuntijoita keskusliittoon.

        Lue myös muita lehdistötiedotteita.

        http://www.lskl.fi/tiedottaa/ajankohtaista/uusia_asiantuntijoita_keskusliittoon.html
        ---


      • Aidot vanhemmat.
        Vanhat jäärät? kirjoitti:

        Lastensuojelun keskusliitto.

        Ajankohtaista.
        5.8.2011 14.10

        Edustajajärjestelmän kehittämistarpeet selvitetään
        Uudessa hankkeessa selvitetään miten ilman huoltajaa Suomeen saapuneiden turvapaikanhakijalasten edustajajärjestelmää tulisi kehittää.

        Suomeen saapui kolmena viime vuotena useita satoja alaikäisiä turvapaikanhakijalapsia ilman huoltajaa. Alaikäisille turvapaikanhakijoille, sekä jo oleskeluluvan saaneille lapsille, jotka oleskelevat maassa ilman huoltajaa määrätään lain mukaan edustaja. Edustajan tehtävänä on käyttää huoltajalle kuuluvaa puhevaltaa lapsen henkilöä koskevissa asioissa sekä hoitaa lapsen varallisuutta.

        Järjestelmän toiminnassa puutteita
        Lastensuojelun Keskusliitossa on alkanut Raha-automaattiyhdistyksen tuella hanke, jossa selvitetään suomalaisen edustajajärjestelmän tilaa ja sen kehittämistarpeita. Hankkeessa tuotetaan selvitys, jossa edustajajärjestelmää tarkastellaan lastensuojelun edunvalvontajärjestelmän näkökulmasta ja kirjataan mahdolliset eri järjestelmien yhteistyömahdollisuudet. Selvityksen toteuttaa tutkija, VTT Outi Lepola.

        – Hankkeen tavoitteena on arvioida edustajajärjestelmää sekä esittää ehdotus sen kehittämisestä, sillä järjestelmän toiminnassa on havaittu puutteita, Lepola kertoo.

        Tällä hetkellä esimerkiksi edustajan tehtävät on määritelty liian yleisellä tasolla ja erimielisyyksiä tehtävistä on esiintynyt. Edustajista on myös ajoittain ollut pulaa, ja joidenkin edustajien tietämys lastensuojeluun tai turvapaikkaprosessiin liittyvistä asioita on ollut riittämätöntä.

        – Myös edustajan tehtävään valmistava koulutus on ollut vapaaehtoista ja heidän toimintansa valvonta puutteellista, Lepola luettelee.

        Muiden maiden kokemuksia hyödynnetään
        Nyt käynnistyneessä selvityksessä kerätään laajasti kokemuksia edustajan tehtävistä ja järjestelmän toimivuudesta edustajilta, edustettavilta lapsilta ja nuorilta sekä heidän kanssaan työskenteleviltä tahoilta. Tietoa kerätään kattavin haastatteluin eri puolilla maata. Haastattelutiedon lisäksi selvityksessä hyödynnetään Suomessa ja muissa Euroopan maissa aiemmin kerättyjä kokemuksia sekä kootaan viranomaistietoa eri tahoilta.

        Selvityksen on määrä valmistua toukokuussa 2012. Lue lisää.

        Lisätietoja:

        tutkija Outi Lepola
        outi.lepola (at) lskl.fi
        puh. 050 378 5331

        erityisasiantuntija Taina Martiskainen
        taina.martiskainen (at) lskl.fi
        puh. 040 731 3014
        -------

        Uusi oikeusministeriö on tainnut panna tuulemaan
        .
        Syyllistyykö hän seksuaalivähemmistöjen oikeuksien polkemiseen ja samaa sukupuolta olevien adoptioioikeuksiin, vihkimiseen ja siunaamiseen?

        Mitenkä käy Sateenkaari- ja monimuotoisten perheiden oikeuksille?

        Sateenkaariperhe. Riittää kun lapsella on kaksi toisiaan rakastavaa isää tai äitiä.

        Karkasiko joillakin mopo, vai oliko heidän ideologiansa sama, kuin Oprahin ohjelmassa vieraillen korkea-arvoisten miespuolisten näkemys.

        Homous on Jumalan lahja. Ophrah oli hetken huuli pyöreenä.

        Lastensuojelun keskusliitto.

        Tiedote 15.6.2011.

        Huostaanotto normittaa kunnollista venhemmuutta

        http://www.lskl.fi/tiedottaa/tiedotusvalineille/tiedotteet/huostaanotto_normittaa_kunnollista_vanhemmuutta.html
        ---.


      • Lapsiuhrit.
        Vanhat jäärät? kirjoitti:

        Lastensuojelun keskusliitto.

        Ajankohtaista.
        5.8.2011 14.10

        Edustajajärjestelmän kehittämistarpeet selvitetään
        Uudessa hankkeessa selvitetään miten ilman huoltajaa Suomeen saapuneiden turvapaikanhakijalasten edustajajärjestelmää tulisi kehittää.

        Suomeen saapui kolmena viime vuotena useita satoja alaikäisiä turvapaikanhakijalapsia ilman huoltajaa. Alaikäisille turvapaikanhakijoille, sekä jo oleskeluluvan saaneille lapsille, jotka oleskelevat maassa ilman huoltajaa määrätään lain mukaan edustaja. Edustajan tehtävänä on käyttää huoltajalle kuuluvaa puhevaltaa lapsen henkilöä koskevissa asioissa sekä hoitaa lapsen varallisuutta.

        Järjestelmän toiminnassa puutteita
        Lastensuojelun Keskusliitossa on alkanut Raha-automaattiyhdistyksen tuella hanke, jossa selvitetään suomalaisen edustajajärjestelmän tilaa ja sen kehittämistarpeita. Hankkeessa tuotetaan selvitys, jossa edustajajärjestelmää tarkastellaan lastensuojelun edunvalvontajärjestelmän näkökulmasta ja kirjataan mahdolliset eri järjestelmien yhteistyömahdollisuudet. Selvityksen toteuttaa tutkija, VTT Outi Lepola.

        – Hankkeen tavoitteena on arvioida edustajajärjestelmää sekä esittää ehdotus sen kehittämisestä, sillä järjestelmän toiminnassa on havaittu puutteita, Lepola kertoo.

        Tällä hetkellä esimerkiksi edustajan tehtävät on määritelty liian yleisellä tasolla ja erimielisyyksiä tehtävistä on esiintynyt. Edustajista on myös ajoittain ollut pulaa, ja joidenkin edustajien tietämys lastensuojeluun tai turvapaikkaprosessiin liittyvistä asioita on ollut riittämätöntä.

        – Myös edustajan tehtävään valmistava koulutus on ollut vapaaehtoista ja heidän toimintansa valvonta puutteellista, Lepola luettelee.

        Muiden maiden kokemuksia hyödynnetään
        Nyt käynnistyneessä selvityksessä kerätään laajasti kokemuksia edustajan tehtävistä ja järjestelmän toimivuudesta edustajilta, edustettavilta lapsilta ja nuorilta sekä heidän kanssaan työskenteleviltä tahoilta. Tietoa kerätään kattavin haastatteluin eri puolilla maata. Haastattelutiedon lisäksi selvityksessä hyödynnetään Suomessa ja muissa Euroopan maissa aiemmin kerättyjä kokemuksia sekä kootaan viranomaistietoa eri tahoilta.

        Selvityksen on määrä valmistua toukokuussa 2012. Lue lisää.

        Lisätietoja:

        tutkija Outi Lepola
        outi.lepola (at) lskl.fi
        puh. 050 378 5331

        erityisasiantuntija Taina Martiskainen
        taina.martiskainen (at) lskl.fi
        puh. 040 731 3014
        -------

        Lastensuojelun keskusliitto.

        Aajankohtaista 11.5. 2011.

        Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma 2012-2015.
        Halutaan kuulla nuoria.

        Tv uutisoi hetki sitten lutka marssista, jossa osanottajat protestoivat uuden oikeusministerin kannaottoa naisten pukeutumiseen, joka saattaa olla eräänä syynä raiskauksiin.

        Ajankohtaista.

        http://www.lskl.fi/tiedottaa/ajankohtaista/lapsi-_ja_nuorisopolitiikan_kehittamisohjelman_2012_2015_valmistelussa_halutaan_kuulla_nuoria.html
        ---


    • sad mother

      Uskomattomalta kuullostaa luettu teksti. Nuoret, jotka eivät voi elää kotona joutuvat elämään noin.

      Osa nuorista on varmasti lujan kasvatuksen tarpeessä, mutta itse mietin juuri paikkaa lapselleni. Hän on pohjimmiltaan todella kiltti, mutta karkailee koko ajan ja on poissa päiviä ilmoittamatta. Kavereita ilmaantunut uusia ja huomattavasti vanhempia ja lääkkeet pyörii heidän ympärillään. Ei vielä lapseni, mutta hetken kysymys?

      Mikä on oikea paikka hänelle? Lapsi on nyt sijoitettu todella "lellimispaikkaan".

      • p

        ei kannata tehä sellasta mitä myöhemmin katuu....


    • hauska tavata

      Uskoisin, että lapsibisnesyrittäjät pyrkivät hakeutumaan eläkepäivinään pois Suomesta, todennäköisesti Espanjaan, Kanariansaarille, Maltalle tai Turkkiin.
      Eli jos haluaa pitää yhteyttä entisiin sijaiskasvattajiinsa, kannattaa hankkiutua sairaanhoitajaksi yksityiseen palvelutaloon tai kiinteistönvälittäjäksi.

    • haku käynnissä

      Kertokaa kokemuksistanne ex- Saverolalaiset!

      Lapsiasiavaltuutettu hakee uusia nuoria neuvonantajaryhmäänsä
      Ilmoittautukaa nyt sijaishuollossakin olleet ja kertokaa kokemuksistanne, sekä hyvistä että huonoista. Hakemukset 09.10.2011 mennessä.
      Hakulomake lapsiasiavaltuutetun sivulta: http://www.lapsiasia.fi/etusivu

      Lapsiasiavaltuutetun neuvonantajaryhmään voivat hakea yli 13-vuotiaat nuoret, joita kiinnostavat lasten ja nuorten osallistuminen sekä ihmisoikeudet. Ryhmä kokoontuu Jyväskylässä. 
Nuorten mielipiteet välitetään päättäjille >> 
Hakemukset 9. lokakuuta mennessä >>
      http://www.lapsiasia.fi/etusivu

    • Joo-o

      Kertoo aika paljon kun ei netist löydy kuvan kuvaa, muista vastaavista on vaikka kuinka paljon. Sen verran olen käyny katsomassa, et pihalla on 3 rakennusta, yks on ilmeisesti sauna, muista ei erota kumpi on puuliiteri ja kumpi kodinomainen asuintila.

      • Rahat taskuihin

        Pitkä tiensuuntainen rakennus on itse päätalo, surkeassa kunnossa oleva ikivanha, mätä tönö (itse halvalla remontoitu selvästikin ). Pienet huoneet, joista ei saa edes ikkunaa auki. Pihassa joku vaja ja sauna sekä kallisarvoiset autot, joita nuoret joutuvat pesemään/siivoamaan joka viikko. Nimenomaan, se on outoa, että toimintaa ja kuvia on netissä erittäin niukasti.


    • Aika kertoa

      Nyt tehdään vihdoin tutkimusta sijaishuollon väkivaltakokemuksista.
      Kirjoittakaa nuoret kokemuksenne sijaishuollon väkivallasta tänne:

      http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/jasenyhdistykset/viola-vakivallasta_vapaaksi_ry/hankkeet/sijaishuollon_vakivaltatyon_kehi/

      Linkkejä ei kirjoituksiin kannata laittaa ,sillä linkilliset kirjoitukset joutuvat äkkiä roskapostilistalle.

      Kokemuksianne vastaanottavat seuraavat henkilöt:

      Anu Huovinen
      kehittäjäsosiaalityöntekijä
      050 4331413
      [email protected]
      Pelastakaa Lapset ry
      Keski-Suomen aluetoimisto
      Väinönkatu 11 A
      40100 Jyväskylä
      ***
      Eeva Immonen
      kehittäjäsosiaalityöntekijä
      044 5293269
      [email protected]
      VIOLA - väkivallasta vapaaksi ry
      Savilahdenkatu 24
      50100 Mikkeli
      ***
      Pia Marttala
      kehittäjäpsykologi
      044 5290009
      [email protected]
      VIOLA - väkivallasta vapaaksi ry
      Savilahdenkatu 24
      50100 Mikkeli

      http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/jasenyhdistykset/viola-vakivallasta_vapaaksi_ry/hankkeet/sijaishuollon_vakivaltatyon_kehi/

    • Näin Saverolassa

      Valta on valtaa. Saverolan ohjaajat ketä siel viel on nykypäivän, eivät tasan pärjää muualla,ihme pätemisen tarve.
      Pelottelua, henkistä väkivaltaa, alistavat nuoren täysin. Talon linja josta kaikki saavat maksaa on pelkästään omistajien rakentama systeemi, ei nuoren eikä kenenkään etu, ainoastaan rahat osakkeenomistajien taskuun. Ohje tekijöille, käykää muissakin vastaavissa laitoksissa töissä, ei voi olla huomaamatta eroa.
      Eli, Saverolassa ei välitetä hittojakaan nuoren hyvinvoinnista saati nuoren tulevaisuudesta, kunhan saadaan rahat pois sijoittajilta.
      "Kohtahan se täyttää 18 ja lähtee täältä"
      Kuultu on

    • Näin Saverolassa

      Edellliseen jatkoa,
      Ohjaajista jotka siel oikeesti haluavat olla töissä ovat niin sanottuja "ei tule toimeen keneenkään kanssa siviilissä" .
      Täällä seinien sisällä voi tehdä mitä haluaa nuorten kustannuksella, "mulla on valta". Loput oikeesti ettii töitä muualta, ääneen ei voi sanoa, pois lähtiessään sanonta "sain tarjouksen, jolle ei voi sanoa ei".

    • Ei käy kateeks

      Näin saverolassa kirjottaa ihan asiaa, kaikken pahimmat ovat vastaavat ja toisen ukko. Luuleevat että ovat maailman napa, töistä pois lähtiessään huomaavat oman paikkansa ja oottaavat seuraavaa työvuoroa että pääsevät pätemään, heidän esimiehistä puhummattakaan, aivan saman tasoista porukkaa.
      Muut oottavat vaan hiljaa että saispa jo sen uuden työpaikan. Aivan karmea paikka työntekijöille saati nuorille.

    • Näin on

      Näin Saverolassa, tunnut tietävän asoista jotain, jos haluat,että viedään asiaa eteenpäin yhteyden otto voidaan sopia muita teitä, olen ollut saverolassa töissä jokusen vuosi takaperin ja tiedän tasantarkkaan mistä puhut, se laitos ei ole kuin bisnes, paskat välittävät vaikka kauniisti puhuvat viranomaisille.
      Edelliselle, että taitaaollla työntekijöitä tai entisiätekijöitä, mutta tuo on totuus nuoret ei harrasta muuta kuin paperilla ja ruoka...... voi voi, pelkkää punasta lappua, karkkipäivä on mutta sekin esim, suklaat harmaata eräpäivä kuukausia vanhaa, sano siinä että viimeinen myyntipäivä ei tarkota että se on pilaantunut, todella karmeeta. Työntekijöillä käsky,että ei saa puhua firman asioista tai on lähtö.

      • totuuden puolesta

        hei..mitenhän suhun sais yhteyden..saverolasta on tongittu nyt tietoja mutta entisiä työntekijöitä ei ole saatu puhumaan asioista niinkuin ne siellä ovat..ja kaikki muutkin tämä asia tulee nostaa julkiseksi eikä vaan täällä kirjoitteluksi..taidan käydä luomassa sähköpostiosotteen johon saa sitten laittaa viestiä!!


      • totuuden puolesta
        totuuden puolesta kirjoitti:

        hei..mitenhän suhun sais yhteyden..saverolasta on tongittu nyt tietoja mutta entisiä työntekijöitä ei ole saatu puhumaan asioista niinkuin ne siellä ovat..ja kaikki muutkin tämä asia tulee nostaa julkiseksi eikä vaan täällä kirjoitteluksi..taidan käydä luomassa sähköpostiosotteen johon saa sitten laittaa viestiä!!

        [email protected] sinne kokemuksia tulemaan!!


    • KANTELU !!!

      Saverola on tuttu paikka myös meidän perheellemme. Huomasin muuten, että kaikki loppuvuodesta 2010 kirjoittamani kommentit on poistettu :) Liekö joku Saverolan ystävä sensuroimassa täällä?
      Saverolaa sairaampaa paikkaa saa hakea, varmaan samaa tasoa kartanon touhujen kanssa. Onneksi sain lapseni pois sieltä.
      Kaikki tuntuvat tietävän, mitä seinien sisäpuolella tapahtuu, silti sossu syytää lapsia sinne tasaista tahtia. Mikä tähän on syynä? Raha? Saadaan ongelmanuoret listattua johonkin, jotain on tehty tilanteelle? Oman nahan pelastus ennen lapsen hyvinvointia...
      Saverolan väki ei voinut sietää vanhempaa, joka kerrankin kyseenalaisti kaiken mitä siellä tapahtui, tämähän sitten ilmeni töykeänä käytöksenä ja asioiden salailuna. Olen todellakin samaa mieltä muiden kirjoittajien kanssa siitä, että tuossa työpaikassa ei voi työskennellä kukaan, jolla on sydän paikallaan. Niin sairaiksi on " talon säännöt" muokattu. Olisi mukava tietää, minkä asiantuntijatahon kanssa nämä Saverolan toimintakeinot on yhteistyössä mietitty, millainen psykologityöryhmä on suositellut tuota simputus/nöyryytys/alistusmallia jota hoitajat ilmeisen mielellään toteuttavat?
      Mutta mutta, eipä hätiä. Asialle olen ainakin minä osaltani jo jotain tehnyt ;) En usko että tuo talo kovin kauaa porskuttaa noilla keinoilla . Mitä enemmän huomiota asioille, sen tukalampaan asemaan joutuvat ahneet omistajat, jotka eivät ilemisestikään välitä lapsista, ainoastaan rahasta. TEHKÄÄ KANTELUITA !
      Jos olet asukkaana edelleen, yritä saada yhteys sossuusi, kerro mitä hoitajat tekevät, kerro vanhemmillesi, kerro koulun työntekijöille! Pyydä päästä pois. Käyttäydy asiallisesti, sillä lähtösi pyritään estämään sen perusteella. Tutki lastensuojelulakia, tarkasti. Sinulla on aika paljon oikeuksia, joita Saverolan henkiläkunta rikkoo räikeästi , ainakin meillä kävi niin jatkuvasti. Lakia lukemalla pääsee jo eteenpäin paljon!

    • talon linja....

      Voin myös omalta osaltani sanoa, ettei ole kivaa jakaa harmaata suklaata karkkipäivää odottaville nuorille. Taikka kaapia hometta hillosta, jota laitetetaan veteen tehtyjen lettujen (koska maito oli jatkuvasti loppu) päälle. Tai miten 400g punalappuista jauhelihaa piti riittää koko täydelle talolle tehtävään makaronilaatikkoon. Ja uskokaa vaan, tätä listaa voisi jatkaa kuinka pitkälle tahansa. Ja voi miten "kivaa" tätä kuuluisaa talon linjaa olikaan selittää vanhemmille ja sossuille.

    • Saverola News

      Onpa mielenkiitoinen ketju tämä Saverolalle omistettu. Ihanaa, että olette ihmiset kirjoittaneet ja kertoneet, millaista on elää suomalaisessa lastensuojelulaitoksessa! Ne rahoitetaan täysin ja vain ja ainoastaan julkisin varoin.

      Suomalaiset maksavat veroja, jotta Saverola pyörii. Siksi aihe kiinnostanee laajempaakin lukijakuntaa. Nämä yksityiset lastensuojelulaitokset ovat osa julkista palveluvarustusta.

      Ei se mitään oikeaa ja vapaata bisnestä ole... vaikka kuinka yrittäisivät olla hienoja yrittäjiä.

    • Muistan paikan

      Muistan Saverolan hulvattoman hauskat tv katselu hetket kun postimerkin kokoisesta ruudusta yritti saada jotain selvää, antennina toimi jostain sähkövatkaimesta sekoittaja. Ei sitä tv.tä kyllä kateltu ku noin kerran viikko joku perhe elokuva lauantai iltapäivällä ja siihenkin sai osallistua jos oli osan nuolla vastaavan takapuolen viikon aikana. Että hyviä jatkoja vain. Lopettaisvat koko laitoksen, arvosteluasteikon alapuolelle jää pisteet jos Saverolan toiminnasta voi mitään pisteitä antaa.

    • Äiskä vm.76

      Jos tiedät että lastasi on kohdeltu huonosti Saverolassa, ja nuoret jotka olette olleet siellä ja olette nyt jo täysikäisiä, niin tehkää poliisille tutkintapyyntö lähimmälle poliisiviranomaiselle. Tutkintapyyntö pitää olla itselläsi valmiina.eli nimi.sostunnus alaikäisellä vanhemman nimi,yhteystiedot ja esim.teen tutkintapyynnön huostaanotetun lapseni kohtelusta ja voi kertoa esimerkin onko henkistä vai fyysistä väkivaltaa. syyttää ei saa saverolaa mistään tässä vaiheessa.Toivon että mahdollisimman moni tekisi asiasta tutkintapyynnön että asialle oikeasti alettaisiin tekemään jotain.Itse olen saattanut paikallisen sosiaaliviranomaisen tietoon asiat jotka tiedän todeksi tapahtuneen tuolla paikassa.Sosiaaliviranomainen vähättelee nuorilta saatua palautetta ja ei oikein tunnu uskovan,ainakaan kotkan suunnalla, että nuoret puhuvat totta. Ne tavallaan lakaisee koko asian maton alle ja nuori on taas ihan voimaton jos vanhemmat eivät usko mitä he kertovat. Huostaanotetun edunvalvojana on kyseisen paikkakunnan sosiaalityöntekijä jonka kuuluisi valvoa myös että lapsella on oikeudenmukainen huostaanotto paikka ja seurata että lasta kohdellaan hyvin ja huostaanotto ajaa lapsenetua.näin ei valitettavasti ole meidän kohdalla tapahtunut.

    • äippä vm.76

      Saverolaan työhön menevä joutuu ennen työsopimuksen tekoa tekemään kirjallisena talon sisäisen sopimuksen joka velvoittaa kokonaisvaltaiseen vaitioloon siitä mitä siellä tapahtuu. vaikka se olisi hänen oikeustajuaan vastaan. saattaa tietämättään syyllistyä avunantoon väkivaltatapauksissa. entiset työntekijät eivät uskalla tuoda asioita ilmi omalla nimellään. huomatessaan lapsen huonon kohtelun hänelle jää vaihtoehdoksi sanoa itsensä irti jos ei kestä'' talon sääntöjä''. mikään sopimus ei kuitenkaa velvoita vaikenemaan jos toiminta rikkoo suomen lakia..esim nämä pahoinpitely tapaukset.

    • huli- ja pelikaani

      itekki ihmettelin miksei kukaa ohjaajist ikinä mitää asian etee tehny mut mitä tos vuodes siel persees JOUTU olee ni huomasin et ei se ohjaajienkaa mielest ollu hauskaa olla töissä mut minkäs teet ku työsopimus on vuoden loppuu?? kaikki keistä sen huomasin ni ovat kuulemma lähteneet pois :) joten onnea heille :) mut kuitenki koko paikka lain vastanen?? olen itsekki nähny noit väkivalta tapauksii siel mut se kohdistu suurimmaks osaks niihi nuorii ketkä ei niin pistän vastaa... joten mistä tämä? kilteimmille vittuillaa ja niille kelle ei uskalla pistää vastaa ni pistää suoraa lähihoitoo?? poliisii?? koko paikka aivan paska... nuhdellaa, olla tukevinaa, mut ei oikeest osata tukee? räävitää päätä ja jos vastaa sanoo ni siitähän se sota syttyy, pakotetaa ja jos et suostu niin tanssitetaa.... esim, YSTÄVÄNI joutui vasten tahtoaan haravoimaan, niin sielhän sit pihal revittii käsist ja vaikka kyseinen ihminen ei ite mitää tehny muutaku roikku mukaan ni vitun ohjaajat otti kii ja liikutteli käsii. mikä järki kysympä vaa? bisnestä tietenki

    • Näin.

      Saverolassa on tehty kehityskeskustelujen pohjalta tutkimusta ja kehtetty juttuja ainakin sivujen mukaan. Voi hyväsylvi mitä juttuja surkeata lässytystä kun on vetelät housuissa. Eikä se oikein kehity tolla henkilöstön vaihtuvuudella eikä vastaavatkaan ole tehtäviensä tasalla.

    • klmn

      Nyt tuolla on kaksi työntekijää alkanut suhteeseen keskenään. Molemmilla on myös omat perheet...

    • erabgmklöf

      Kuka tälläsiä paskakasoja valvoo Suomessa?

      • äääääääää

        siinäpä se !!!!ei kukaan!!!!siksi ois tavattoman tärkeetä että nuoret ja nuorten vanhemmat tekisivät niitä kanteluita ja tutkintapyyntöjä!! aivan käsittämätöntä on että valtio ylläpitää saverolan kaltaisia laitoksia!! missä omat säännöt kumoaa jopa suomen lainsäädännön..mielivaltasten puuhaa ja se on totta että siellä ei täysjärkinen viihdy töissä pitkään.sinne jää vaan nää joilla on sairaalloinen halu hallita ja määrätä mitä pitää tehdä..toivottavasti he nukkuvat yönsä hyvin tietäessään mitä päivän aikana on tapahtunut!!minä en pystyisi nukkumaan saati elämään itseni kanssa jos kontollani olisi päivän tapahtumat..


    • Hyi!

      Vieläkö siinä rskalaitokses valo palaa?

    • Yks vaan

      Toivottavasti kukaan ei vaan ota lopputiliä omista töistä ja siirry Saverolaan ettivät työntekijää.

    • äippä ''''

      hah.jännä juttu että kymäri ei julkaise kommentteja missä kerrottas tämänkin laitoksen toiminnasta..toisaalta jos sinne saataisiin enemmän inhimillisiä työntekijöitä niin nuortenkin olot siellä paranisivat..mutta eihän siel kukaan terveen järjen omaava pysty olemaan kauaa töissä..siksikin se vaihtuvuus on niin suuri..jos olisi asiat ok ja hyvä paikka työskennellä eihän sieltä lähtis pois.että kyllä sekin kertoo jo aika paljon paikasta ku työntekijät vaihtuu tämän tästä

    • ...

      Yks vaan kirjotteli mitä edellä lukee, et noilla resurseilla ja tulevilla vaatimuksilla ei kovin pitkälle mennä.. Toivottavasti ihmiset ketä päättää asoista tässä aivan kohta ymmärtää sen. Saverola päätyy tiensä päähän aivan näinä kuukausina. Saverolassa osataan ku... silmään asiassa kuin asiassa, mihinkään ei voi luottaa mitä sieltä näytetään paperilla, kaik on pelkkää valhetta.

    • Psykoosiko?

      Miettikääpä vähä mitä noi laitokset tekee psyykkeellee? hulluks oisin tullu ellen hullu ois jo ollu.

    • saverolassa ollut

      Täysin totta kaikki, tominta Saverolassa on kyseenalaista(ent työntrkijä) toivottavasti
      jokin päättävä elin oikeasti ottaa kantaa Saverolan toimintaan.

    • joskus saverolassa

      Mä en enää osaa olla hiljaa. Olen Saverolan entinen nuori. Olin Saverola Oy:n Mäntyharjun nuorisokodissa ensin 11kk, sitten siirryin Kouvolan Saverolaan ja olin siellä 1,5vuotta, pääsin kotia -08, kun koulut loppu. Nyt elän onnellista perhe-elämää suurien arpien kasvattamana. Tänne siis tulossa kolmas lapsi ja toivon jokaisen kolmen murun kohdalla, ettei yksikään joudu tutustumaan laitoselämään. Minä en joutunu kasvatukseni takia vaan jääräpäisyyteni takia laitoshelvettiin. Se mikä auttoi jaksamaan oli Saverolan nuoret, niille kuuluu suuri kiitos, että siellä jaksoi.
      Mutta ne säännöt oli aivan perseestä. Mulla oli/on edelleen tapana purra kynnet ja monen hel...vetin monta kertaa mä jouduin mattoon, ku purin kynsiä ja joku ohjaajista näki. Läksyjä saatettiin vääntää ilta 22 saakka, vaikka olin kuinka väsyny ja kaikki opiskelu tuntu heprealta, nii sitte tuijoteltiin seinää, tai oltii matossa ja 100kg selän päällä, että opiskelu maittaa. Mulla ollu aina alhanen verenpaine, josta johtunu pyörtyilyt, mutta eihän sitä ohjaajat uskonu vaan syytti lomia jos pyörryin ja sillä mä muutamat lomat poltin. (Ja nyt ihan et jos se johtuis lomista nii neljä vuotta ilman Saverolaa ja miljoonat pyörtyilyt, nii on jo kumma jos en itse syytä tietäis). Jatkuvasti olin kipeenä, nii seki johtu vaa lomista tai oli muuten vaa tekosyitä, ettei kouluu olis tarvinnu mennä, just joo. Huviksee mittari nousee 38'C? Kyllä sillo uskottii kuumemittaria kun oli syysloma tulossa, mutta eihän ne muuten voinu paikkansa pitää ja kuume mitataan aikuisen läsnäollen, joten miten huijaat vanhaa elohopea kuumemittaria? Kotona mä laitoin monet kerrat kuumemittarin kuuman veden alle, mutta miten teet saman aikuisen ollen vieressä? Ei onnistu. Ja mitä vaatteisiin tulee, mulla oli tulessaan 4jätesäkillistä vaatteita, lähtiessään 2muovipussillista, mitä tapahtui, mä lihoin ja vaatteita en saanu tarpeeks, ja mun vaatteita katoili aika ajoin, monet housut ja topit ja t-paidat. Mä salakuljetin himasta vaatteita, mut pesun jälkee niitä ei välttämättä koskaan löytyny. Mä ostin nuorista ja työntekijöiden vaatteita ja niitäkin kun pesin ei välttämättä takaisin tullu. Olen vuodattanut tarpeeks. Kiitos & kumarrus.

    • Mitäh!

      "Mulla oli/on edelleen tapana purra kynnet ja monen hel...vetin monta kertaa mä jouduin mattoon, ku purin kynsiä ja joku ohjaajista näki. "

      Minulle aika vieras aihe koko kynsien pureminen, mutta ehdottomasti ensimmäinen kerta on, kun kuulen siitä RANGAISTAVAN!

      Onko se vain paha tapa, josta on kyllä jostain syystä aika vaikea päästä eroon, vai VOIKO se olla osoitus lapsen ahdistuneisuudesta?

      Oli se nyt kumpi tahansa, mutta tosi outoa on siitä rangaista! Jos se voi olla ahdistuneisuuden merkki, niin siitä rankaisu on suoraa julmuutta.

      • Laiton mattotuomio

        Täällä kirjoittivat aikaisemmin erään pojan vanhemmat, jotka tekivät lapsen kohtelusta useita valituksia.

        Yksi valituksista koski juuri MATTOON KÄÄRIMISTÄ.
        Se meni läpi valitusviranomaisella, mutta eihän nyt tekijöille tietenkään mitään kummoista siitä seurannut.
        Mattoon kääriminen on laitonta, mutta sitä käytetään kai vieläkin joissain laitoksissa.


    • Jotain oikeutta

      Saverola on kuulemma loppuvihellystä vaille, sääli työntekijöille joutuuvat ettin uutta työpaikkaa toivottavasti löytävät uutta työtä ja varmaan löytävätkin. Johto, vastaaat ja konttori voi voi, tuolla asenteella... ei todellakaan pitkälle mennä (arvostellaan vaan tekijöitä) eikä itellään oo mitään ammattitaitoa kyseiseen työhön. Tulevaisuudessa mitä teettekin niin toivomus olisi pysykää kaukana lastensuojelusta.

    • äippä76

      juurikin näitä mattoonkäärimisiä ja muita täysin järjettömiä rangaistuksia saverolassa harjoitetaan..ja mikä minusta on täysin käsittämätöntä, että vaikka tämä kaikki on tuotu henkilökohtaisesti julki kotkan sosiaaliviranomaisille niin siitä huolimatta nuoria/lapsia lähetetään heidän toimesta saverolaan..joten kaikki vanhemmat herätys hoi!!!taistelkaa lapsenne pois sieltä ja älkää antako viranomaisten enää laittaa ´lapsianne sinne.. ja nuoret jotka siellä olette olleet pitäkää meteliä kohtelustanne..ja ikävä kyllä saverola ei ole ainut paska laitos kymenlaaksossa :(

    • Jomppe2

      Onkos Saverola jo loppu, kun Mylsän kolhoosi on niin hiljainen, ei valoja, ei autoja pihalla?
      Ehkä hyvä niin.

    • Satan Himself

      Koko porukka lomautettu...ei ole varaa maksaa palkkoja...eikä todellakaan edes ruokaa nuorille joissa olisi vielä päiväykset voimassa :D

    • Jomppe2

      Jaa, pitäiskö sitten lanata koko paska homeinen lato Saverolla maan tasalle.
      Tollasia paikkoja ei Suomessa tarvita.Lapset sieltä muualle jossa osataan käsitellä ongelmaisia nuoria.Työntekijöiden vaihtuvuus on luokkaa: joka vuosi hlökunta vaihtuu, kuka/mikä instanssi saisi tollasen paikan kiinni?
      Erään sossun kanssa asiasta yritin puhua: en keskustelu tästä!

      • Äippä76

        samaa yrittän minäkin ja hirveet herneet sosiaalitoimen johtoo myöten meni nekkuu..en käsitä miten se paikka on voinut olla toiminnassa vuosia..ja miten nää soskun tyypit saa nukutuksi ku tietävät mitä siellä tehdään nuorille...itse olen koittanu guzeninaa myöten saaha herätystä tämän paikan toiminnan lopettamisen puolesta mutta ei vaan tunnu kiinnostavan ketään jolla ois mahti ja valta saada paikka kiinni..


    • Kaikki syytteeseen

      Toisaalta paikanhan tarttee olla sopivan vittumainen, että nuori joka on siellä esim. 30 tai 60 vrk, tajuaa parantaa tapansa.Kyllä kotona sattaa olla vielä kiva olla tollasen jälkeen.Tosin kotona saattaa olla samanlaista tai jopa pahempi olla...

    • Kunnan varoja

      Paikka kuulema ajettu konkurssiin yli kk sitten. Johtajana toiminut pessyt kädet asioista, ei kuule ottanut vastuuta henkilöstöstä. Tämä henkilö netin mukaan löytyy kyamk:ssa lopputyönä ois kiva tuntea työkaveri lopputyö... ei juma mitä tekstiä.

      • Ajattelmatonta

        Se on vaan niin väärin, että kyseisen firman johtaja jatkaa töitä uudella pestillä alaisten tekemällä rahalla. Tuollaiset ihmiset pitäisi viedä karjajunalla siperiaan opettelemaan kunnioittamista ja saada lopun ikäinen firman perustamiskielto.


    • Oikein teille

      Piiri pieni pyörii, nousi hattuun vastaavilla ja konttorilla, hah hah siitäs saitte. ei mitään ymmärrystä miten alaisia saatikka firmaa hoidetaan taisi tulla vääriä ratkaisuja aikoinaan tehtyä, että on hyvä mieli kun teillä jonnin joutavilla tärkeillä jaarittelijoilla homma meni NOIN HYVIN vielä kerran HAH HAH..

    • Nähty on

      Jatkoivat jääräpäisesti (me ollaan oikeassa) linjaa, eikä ketään kuunneltu pitäkööt raukat palaverejaan (vastaavat ja konttori) vaikka torilla ja miettikööt menikö putkeen, esimieheksi ei tulla nimittämällä esimieheksi päässäkin pitäisi olla jotain muuta kuin ruskea kieli.

    • Hävitöntä touhua

      Hirveää lukea:
      " Mulla ollu aina alhanen verenpaine, josta johtunu pyörtyilyt, mutta eihän sitä ohjaajat uskonu vaan syytti lomia jos pyörryin ja sillä mä muutamat lomat poltin."

      Tästä on ollut juttua jo vuosia sitten, että liikkumisvapautta ei saa rajoittaa rangaistuksena, mutta sijaishuolto ei usko, vaan jossain tuoreessa eduskunnan oikeusasiamiehen nuhtelussa mainittiin taas tämä asia.

      Yleensä kaikki ongelmat sijaishuollon silmissä johtuu kotilomista, vaikka niillä ei olisi mitään tekemistä keskenään, kuten ei kertojankaan tapauksessa.

      • ETTÄ MITÄ????????

        Mitähän toikin tarkotti. Meni yli.


    • Vai konkurssi

      "Paikka kuulema ajettu konkurssiin yli kk sitten. Johtajana toiminut pessyt kädet asioista, ei kuule ottanut vastuuta henkilöstöstä. Tämä henkilö netin mukaan löytyy kyamk:ssa lopputyönä ois kiva tuntea työkaveri lopputyö... ei juma mitä tekstiä."

      Sitä se rahanahneus pahimmillaan teettää. Euroja laskiessa sokeutuu niin, että ei tajua välittää edes työntekijöistä, vaikka se on yrityksen voimavara.

      Liiketalouden ja hallinnon koulutuksen saaneena voin ottaa esimerkiksi vaikka asioinnin jossain tavaratalossa. Jos henkilökunta ei ole asiakaspalvelumyönteistä, niin voin heti väittää, että sen työpaikan johtamiskulttuurissa on puutteita. Sama koskee kaikkia liikelaitoksia, myös ls-laitoksia.

      Esim. suuren etelä-suomalaisen lastenkodin johto ei koskaan tavannut lapsia, ei koskaan käynyt millään osastoilla. Kaikki delegoitiin osastonjohtajille, joilla myös lasten tapaaminen oli enemmän harvinaisuus kuin yleinen käytäntö. Lasten hyvinvointi jäi ainoastaan osastojen henkilökunnan varaan, joiden työilmapiiri ja henkinen työhyvinvointi oli surkeaa vanhanaikaisesti ja erittäin autoritäärisesti johdetussa laitoksessa.

      Eli samoin kuin huono johtaminen heijastuu asiakkaisiin vaikka päivittäistavarakaupassa, samoin se näkyy lapsille myös surkeasti johdetussa ls-laitoksessa. Hoitajien työviihtyvyys ja ammattitaito on suoraan verrannollinen lasten viihtyvyyteen.

      Kun Saverola on nyt konkursissa, niin ainakin minun silmissäni kaikki sen entisten ja nykyisten asukkaiden huonotkin kokemukset ovat erittäin uskottavia.

      Kuten eräs sosiaalityöntekijä jo mainitsikin, että pitääkö heidän kaikessa ennakointivaatimuksissaan osata ottaa huomioon sekin vaihtoehto, että yritys lopettaa toimintansa konkurssin takia. Kyllä pitää ja seurata laitosten taloustilannetta sen verran, että voivat varautua pahimpaan jo hyvissä ajoin, koska huono johtamistaso heijastuu suoraan lasten saamana huonona kohteluna ja hoitona.

      • pidetty johtaja

        Jos johtajana toimii henkilö joka ei ole koskaan paikalla eikä tiedä miten firmassaan toimii niin herää kysymys miten ihmeessä tuollaiset ihmiset ovat saaneet ylipäätänsä työntekijöitä pidettyä firmassaan. Ilmeisesti saverolassa henkilökunta vaihtui nopeammin kuin nuoret. Jos saverolan esimiehet varsinkin johtajisto on nyt joidenkin henkilöiden kanssa tekemisissä niin olisiko syytä tarkistaa heidän taustoja ettei tule uusille ihmisille ongelmia.


    • Lastensuojelua?

      Jumala on sittenkin olemassa ja tuo on kai tämän ketjun mukaan lopettanut toimintansa.
      Hyvä niin.Saattaa perään tulla vielä seuraamuksia siellä olleiden nuorten kertomusten perusteella, itse niitä kokemuksia kerään tälläkin hetkellä.
      Sopivaa instanssia etsin jolla ohitan tietyt tahot.Kouvolan sossu on niistä nro 1.

    • hui hai hei

      HAH sielläpä miettikööt vastaavat ja konttori valintojaan, kannattiko? Oikein teille.

    • ETTÄ NÄIN

      Onko näin että saverola on loppu? Hyvä, ei ne ihmiset ainakaan olleet tehtäviensä tasalla pätkääkään ketä siellä tapasin, toivottavasti kyseiset ihmiset eivät tule vastaan missään muuallakaan tai voi tehdä jo valituksen johonkin.toinen olijoku ohjaajien esimies ja toinen osakas.

    • Kyllästynyt Saverola

      Tapasin yhden työntekijän saverolasta, hän oli jäänyt pois vuosi takaperin (otti lopputilin). Ei nähnyt tulevaisuutta yrityksellä missä ihmissuhteet on sotkettu pahasti ja mielivaltaisesti ajetaan työntekijöitä ulos (ei sovi meille) vaikka tekijällä olisi paljon annettavaa. Loppu lause näin kohta 30 vuoden työkokemuksella noin surkealle esimiestaholle ja omahyväisyydelle, aivan oikein teille. Ettikää töitä, näin ulkopuolisena kuunneltuna Saverolan tarinaa niin tuommoiset esimiehet (olevinaan) nimitetty täysin, kuka jaksaa nuoleskella periaatteella ekä mitään koulutusta esimiestehtävistä mitä on saatavilla jos vain on halua hakea, edellä olevat teksitit pitävät täysin paikkansa, pysykää pois minkääntasosista johtotehtävistä saatikka mistään mikä vaikuttaa yrityksen kannattavuuteen ei teistä ole siihen. Sääliksi käy työntekijöitä, Luotto johtoon ja ovatkin täysin omanedun tavottelijoita, yhtälö on täysin mahdoton. Lopuksi, konkurssi oli aivan oikein omahyväsille pyrkyreille, sääli oikeille tekijöille ketä joutuu ettiin uutta työtä.

    • Satan Himself

      Kauppalehdessä kyseisen yrityksen tila: konkurssi. Hieno homma! :D

    • HAH HAH

      Buahahahahahahahah Ufo ja omasta mielestään fiksu vastaava.

    • HAH HAH

      Ufo ja neropatti

    • :) sillai

      Niin niille rahanahneille on monesti käynyt :)

      Nykyajan lapsibisneksessäkin pitäisi hallita edes yritystoiminnan alkeet, pelkästä rahanahneudesta tehdystä "hyväntekeväisyydestä" on vain kakkainen loppu.

    • OHO!

      Ufo tuli ausseist, neropatti sielt mis ei pärjänny eikä missää muuallakaa tolla toiminnalla ja pätkälle ei jääny ku velkaa.

    • Että näin

      Neropatti kuvitteli itestää liikoja, joka asiaan (olevinaan) valmis vastaus.

    • HUI HAI

      Niinhän se on että ei pitäs huuman antaa viedä, olisi pitäny puuttua oikeisiin asioihin yrityksen kannalta eikä kuunnella perseen nuolijoita kuka teki mitä. Neropatti ja Aussi ei aatellu kuin omaa etuaa, ei firman ja siinä teki narsisti virheen. Neropatin ukko luuli pääsevänsä piireihin ku pani pätkää.

    • P.....E

      Johtaja ite asiakaspalvelussa, voi hyvä sylvi, Ite heitti omille työntekijöillee p....t silmille ja nyt on niin tärkeenä
      neuvoo muita, hyi h......i mitä kaks naamasuutta. Tietääköhän työnantaja minkä palkkas. toi ei kyllä sovellu kun omia etuja ajamaan härskisti muista viis.

    • nykyään onnellinen

      HYVÄ, p...alaitos loppu, rahantekoa osakkaille ja omistajille. Lastensuojelulaitoksena mitään tekemistä. Sana varmasti kiertää ettei kyseiset henkilöt enään vastaavaa laitosta pystyyn saa, kyllä on hyvä taas käydä nukkumaan kun tietää että jotain oikeutta täs maailmas on. T.entinen asukas "elämäni v....moisin vuos eikä oikeudenmukaisuudesta tietoakaan" kiitos viiksi

    • NÄIN

      Joka sana on totta tässsä ketjussa.

    • MinäItseMinä

      Kyllä itse olin saverolan viimeinen nuori, oli kyllä vittumainen paikka varsinkin viimeiset 2kk, olin ainut nuori koko laitoksessa, olihan siinä hyvätkin puolet...
      lomille lähettivät ja soittivat perään ettei laitosta ole enää olemassa. rahat ja tavarat jäi sinne, todella hienoa toimintaa, eikä sieltä konkurssi pesästä enää mitään saa irti!!!! Terveiset työntekijöille, luette kummiski näit ^.O

    • Annetaan olla

      mitä näitä pohtimaan laitos on loppu jo

    • pistipähän silmään..

      oikeassa olet...
      talo myyty pääsiäisen jälkeen ja tyytyväiset ostajat näyttävät jo asuvan siellä....

    • Viimeistä edellinen

      Ei siellä ketään asu!

    • salakyttä

      mistäs tiedät..? asun itse siinä lähellä.. lapsiakin näyttää leikkivän pihalla... että kyllä siellä asutaan..

    • salakyttä

      onkohan sama paikka mistä puhutaan siis myllykoskella rautakorventiellä.. ? ainakin siellä on elämää jo..

    • minä

      Hei, olin ollut sielä joskus 16-vuotiaana. Nyt olen jo 27v. olin unohtanut jo koko asian, mutta tänään heräsin kauhuissani, olin nähnyt unta että olin sielä taas. Vaikka nykyään minulla menee paremmin kuin hyvin:) Ja en käsitä miksi näin edes unta siitä. Haluan kumminkin nyt kertoa kaiken saverolasta. Ymmärrän että en ollut täysin helppo nuorena, koska äitini kuoli järkyttävällä tavalla ja isäni jätti minut ja en voinut edes tavata lainkaan velipuoltani, koska hän asui sen verran kaukana isänsä kanssa. Ensimmäisenä päivänä saverolassa olin automaattisesti ns lähihoidossa, mikä oli normaali käytäntö sielä. Lähihoidossa ei saa käydä suihkussa eikä vessassa yksin, vessassakäynti oli kiusallista jos vuorossa oli mieshoitaja siinä kyttäämässä. Koko yön vieressäni istui mieshoitaja koiran kanssa, ovi auki ja valot päällä. Lähihoitoa saattoi pahimmillaan kestää pari viikkoa, syy siihen on aina ollut lähes mitätön esim kiroilu tai jos kieltäytyi jostain työstä. Töitä teimme aamusta iltaan, mikä oli kyllä hyvä tapa purkaa pahaa oloa siinä tilanteessa. Jotkut nuoret kumminkin uupuivat pahasti ja mieleeni jäi sellainen tapaus, kun eräs poika halusi levätä, niin naishoitaja käski kaikkien viedä puuhalkoja pinottavaksi hölkäten, rangaistukseksi. herätys oli aina klo7.00. Lauanta: 8.00. Sunnuntai:9.00. Joidenkin mielestä jo pelkästään toi oli väsyttävää. Television katselu oli täysin kielletty ja tietenkin puhelimet ja puhumattakaan internetistä. Hiukseni leikattiin väkisin, itkin kovaan ääneen ja hoitaja huusi -vittu turpa kiinni, kampaaja järkyttyi eikä enää tullut. Lääkärimme oli johtajan veli, joka tuli helsingistä, hän väitti olevansa luotettava:D kesti monta kuukautta kunnes sain kerran päivässä poistua tunniksi lenkille. Kerran kun kysyin lupaa, niin johtaja vastasi huvikseen että siihen ei ole tarvetta, kiukuissani sanoin hänelle että -syö pääsi! Johtaja hyökkäsi kimppuuni välittömästi, hän raahasi minua maassa, käski nousta ylös muutaman kerran jotta voisi täysiä tönäistä minut maahan selälleni, haukkui kirosanoilla ja sylki päälleni, sitten pakotti juoksemaan karkuun, jotta saisi jahdata. Minuun jäi jälkiä pahoinpitelyn takia. Johtaja keräsi kaikki pöydän ääreen , löi nyrkillä pöytää ja sanoi että jos kukaan avaa suunsa, niin kaikki on kuukauden kiinni talossa. Kaikki hoitajat purkasivat päivittäin pahan olonsa meihin. Esim yhden kirosanan vuoksi eräs poika nostettiin seinää ja hänet pakotettiin jokaiselta erikseen pyytämään anteeksi. Eräs naishoitaja iloisena ilmoitti minulle työpäivänsä päätteeksi, että lähdenkin tästä tuonne vapaaseen maailmaan.

      • minä

        Olen erittäin iloinen jos saverola on oikeasti suljettu. Hoitajat väärinkäyttivät asemaansa törkeästi, paikka vaikutti keskitysleiriltä kukaan ei ole ansainnut sellaista alistamista/pahoinpitelyä/nöyryytystä/psyykkaamista....
        Uskon ja toivon että ne henkilöt, joilla oli silloin valtaa tehdä minulle, mitä sitten tekivätkin, saavat ansionsa mukaan. Nyt ymmärrän hyvin heikkoutenne ja riittämättömyytenne, olette vain säälittäviä ja sairaita pieniä ihmisiä. Kun löin yökköä päähän, toivoin hänen jopa kuolevan ja olin suunnitellut tarkkaan, kuinka polttaisin laitoksen ja varastaisin auton. Sellaiseksi he minut psyykkasivat silloin. Haluan pyytää anteeksi kaikilta nuorilta, jotka joutuivat kärsimään minun tekojen vuoksi niistä rangaistuksista, en ikinä olisi tehnyt mitään, jos olisin tiennyt mitä muille siitä seuraa.
        Toivon teille kaikille sieltä päässeille onnea ja menestystä elämäänne, olette kaikki aivan mahtavia ihmisiä! ja pystytte mihin vain, nyt kun elämä on omissa käsissä. jotkut varmasti minut tästä tunnistaakin:) minulla menee oikein hyvin nyt, olen personal trainer, Helsingissä asun ja tällä hetkellä valmistaudun tulevaan bikinifitness kisaan:D


    • Ohjeeksi.

      Edellisen kirjoittaja on hoitoa ohjausta vailla.

      • huomenia

        Tunnetko tuon edellisen kirjoituksen kirjoittajan?

        Eikö hän pyydä anteeksi jopa? Hänhän ymmärtää, mikä häneen synnytti tuollaisen raivon... on aika tavallista, että kostosuunnitelmat pitävät alistetun järjissään.

        Se on eri asia kuin sellainen kosto, jossa vain joku on uskaltanut loukata ylpeyttä tai kertoo kaltoinkohtelusta.
        Missä ominaisuudessa annat ohjeen, kuten nimimerkissä annat ymmärtää?


      • Minä vain:)
        huomenia kirjoitti:

        Tunnetko tuon edellisen kirjoituksen kirjoittajan?

        Eikö hän pyydä anteeksi jopa? Hänhän ymmärtää, mikä häneen synnytti tuollaisen raivon... on aika tavallista, että kostosuunnitelmat pitävät alistetun järjissään.

        Se on eri asia kuin sellainen kosto, jossa vain joku on uskaltanut loukata ylpeyttä tai kertoo kaltoinkohtelusta.
        Missä ominaisuudessa annat ohjeen, kuten nimimerkissä annat ymmärtää?

        OHJEEKSI... Tunnistan sinut.
        Tarkoitatko, että tekisi mieli hakata minua lisää? Ja mitä ohjausta tarkoitat? Sitäkö, kun suljetaan pois elämästä kaikki julkinen media jne... Eli on hyvä olla täysin pihalla maailmanmenosta:D
        Tämä on viimeinen kerta kun palaan asiaan.. Päivä, jona huomasin saavuttaneeni vihdoinkin aivan kaiken omin avuin, muistin kuinka minua on koko elämäni ajan yritetty lannistaa ja iloitsin siitä, että se ei onnistunut koskaan. Näin tulitte tekin hetkellisesti mieleeni:) En kanna kaunaa, vaan kiitän kaikesta.. Autoitte osittain prosessista, minkä vuoksi olen särkymätön. Toivon teille kaikkea hyvää.... Koska olisitte erilaisia, jos olisitte onnellisia ja sinut itsensä kanssa.... Löydätte vielä tavan, jolla pystytte näkemään itsenne sellaisina kuin toivotte, ilman muiden kiusaamista:) Huomasitteko jo että ette saa tyydytystä, koska pistätte vain pahaa kiertämään...


      • hate_saverola
        Minä vain:) kirjoitti:

        OHJEEKSI... Tunnistan sinut.
        Tarkoitatko, että tekisi mieli hakata minua lisää? Ja mitä ohjausta tarkoitat? Sitäkö, kun suljetaan pois elämästä kaikki julkinen media jne... Eli on hyvä olla täysin pihalla maailmanmenosta:D
        Tämä on viimeinen kerta kun palaan asiaan.. Päivä, jona huomasin saavuttaneeni vihdoinkin aivan kaiken omin avuin, muistin kuinka minua on koko elämäni ajan yritetty lannistaa ja iloitsin siitä, että se ei onnistunut koskaan. Näin tulitte tekin hetkellisesti mieleeni:) En kanna kaunaa, vaan kiitän kaikesta.. Autoitte osittain prosessista, minkä vuoksi olen särkymätön. Toivon teille kaikkea hyvää.... Koska olisitte erilaisia, jos olisitte onnellisia ja sinut itsensä kanssa.... Löydätte vielä tavan, jolla pystytte näkemään itsenne sellaisina kuin toivotte, ilman muiden kiusaamista:) Huomasitteko jo että ette saa tyydytystä, koska pistätte vain pahaa kiertämään...

        nimimerkki Minä vain

        tunnistan sinut olin siellä kanssasi samaan aikaan :)


      • että näin
        hate_saverola kirjoitti:

        nimimerkki Minä vain

        tunnistan sinut olin siellä kanssasi samaan aikaan :)

        tuskin


      • janskusai
        että näin kirjoitti:

        tuskin

        Minä ainakin tunnistan sinut Minä vain! ☺ mukava kuulla et sinulla menee hyvin! Kyl me ehjinä kestettiin ne rangaistukset jotka saatiin teitin hatkoista.....ja omassa tarinassa kerroinkin sinun pahoinpitely tapauksesta koska sen silloin itse näin!
        Mukavaa jatkoa sinulle E! 😉


    • tiedän, ehkä?

      hölynpölyä kaikki jutut

    • albertto nussi

      onneksi taloa ei kukaan polttanut .. hyvätkaupat teki se kuka sen osti pois.. saa' omansa varmasti pois ennenpitkää...

    • että näin

      Ei todellakaan saa omia pois.

      • Entinenasukas

        Omat saatu ja jä ylimääräistäkin jäi


    • että näin

      Hyviä uutisia si lukea!

    • vai niin

      Täältä poistetaan viestejä,. koskien firman toimitusjohtajaa.

      • ......

        Nosto!!


    • vai niin

      Kaato

    • Tälla kertaa näin

      Hienostoi vedetty, kaveritkin mukana ystävät kiittävät teitä Aamen.
      Ei jäänyt monia kymmeniä tuhansia maksamista kavereille ei muuta kuin uutta yritystä pystyyn ja ystävät velkoihin. Mut eihän se kuraattori virheitä tee.

    • KOTKA 01

      Noi 2 on niinku JOKE

    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen ketju :D Musta kasvoi kyllä kelpo yhteiskunnan jäsen, mutta kyllähän mm. noita Saverolan aikaisia haavoja korjaillaan vielä pitkään terapiassa. Toivon, että kukaan ei joudu kohtaamaan sama.

      T. Entinen nuori

    Ketjusta on poistettu 33 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5887
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3727
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      2008
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1809
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1246
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1229
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1037
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      980
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe