11v ja tupakan kokeilu

Animus

Eli teen tässä nyt gallupin. Tyttö kysyi saako maistaa tupakkaa. Kiinnostaa kuulemma. Itse poltan. Tässä vaihtoehdot:

a) annan maistaa omasta
b) annan maistaa omasta, neuvon miten vedetään keuhkoon oikein syvälle, tulee paha olo ja ei tee mieli uudestaan vuosikausiin
c) sytytän tytölle oman ja pakotan vetämään koko rööki keuhkoihin (jos pystyn)
d) en anna maistaa vaan tekee sen kavereiden kanssa talon nurkalla

Mun faija siis pakotti maistamaan useamman henkosen kun olin 3v ja siitä jäi pitkäksi aikaa kammo. 11v kovistelin poskareita vetämällä sillon tällön. 21v alotin sosiaalisesta paineesta, eli halusin kuulua porukkaan.

Mikä vaihtoehto sun mielestä on paras?

Tarkoitus on ettei tyttö alota koskaan...

71

26207

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Setä

Jos niin sinulla ei oikeastaan ole mitään selitystä sille miksi hän ei aloittaisi

• Nimetön

Tosi ällöä, mistä tiedät ettei lapsestasi tule narkkari näytit esimerkkiä tai nou?

• sinä
        Nimetön kirjoitti:

Tosi ällöä, mistä tiedät ettei lapsestasi tule narkkari näytit esimerkkiä tai nou?

ketjupolttaja?

• näytä hyvää esimerkkiä

ja lopeta itse tupakanpoltto!

• Nimetön

Hei
        Aikuiset ovat aikuisia, huonoja esimerkkejä ovat myös tiukkapipot ja ahdasmieliset aikuiset. Lapselleni olen kertonut tupakan vaaroista ja siitä, että ostaa sitten kun hankkii rahaa, jos tarvetta on. Mutta tiukkapipo-täydellisistä ihmisistä hänkin on jo 13 v. saanut tarpeekseen. Toivottavasti hänellä on parempi elämä!

• Felixman

C). Annoin pojan (7-8v) kokeilla kotona. Ei ole nykyäänkään tupakkamies. Tosin myönsi kokeilleensa silloin vielä kavereittenkin kanssa.
      Tupakat olivat vieraita varten, kun en itse polta.
      Tekipä niin tai näin, kokeilee ne kuitenkin sitä salaa.

• aion omien poikieni kohdalla tehdä niin,että kerron kunnon kauhukuvia tupakan vaaroista,ehkä se vaikuttaa niin,että niiden ei tee mieli alottaa.Mun vanhempi poika(13v)ei siedä tupakansavua ollenkaan.Ehkä se on hyvä merkki...

• tehoa
        mii-su kirjoitti:

aion omien poikieni kohdalla tehdä niin,että kerron kunnon kauhukuvia tupakan vaaroista,ehkä se vaikuttaa niin,että niiden ei tee mieli alottaa.Mun vanhempi poika(13v)ei siedä tupakansavua ollenkaan.Ehkä se on hyvä merkki...

ton ikäset ei välitä omasta terveydestään mitään, kun niiden mielestä elämä on eletty ja on valmis hautaan kun 30v tulee mittariin.

Paremmin tehoaa raha ja pelottelu potenssin menetyksellä!!

• kuitenkin

Kuulemma jotkut poltattaneet askin norttia pakolla niin tullut sellanen kammo siitä olosta että kokeilut jääneet siihen.

Tupakin polton ja viinan juonnin kun itse olisi jättänyt opettelematta... olisi pitänyt opetella ennemmin vaikka pelaan shakkia.

=DW=

• ja lopettaka itse,

miten muuten voitte motivoida lastanne?

• esimerkki
        ja lopettaka itse, kirjoitti:

miten muuten voitte motivoida lastanne?

aina auta.Siskonpoikakin polttaa, vaikkei kumpikaan sen vanhemmista ole koskaan polttanut.

• Miksi siis haluaa
        esimerkki kirjoitti:

aina auta.Siskonpoikakin polttaa, vaikkei kumpikaan sen vanhemmista ole koskaan polttanut.

ettei lapsi polta jos itse polttaa?

• Animus
        Miksi siis haluaa kirjoitti:

ettei lapsi polta jos itse polttaa?

...tupakointi on haitallista terveydelle, se on kallista, laissa rajoitettua, haiseva ja pahanmakuinen täysin turha harrastus, josta tulee sairaalloisen riippuvaiseksi vuosien mittaan.

Miksi siis haluankaan ettei lapseni sitä aloita....?

• Marion.T

ja jokaiselle olen sanonut että jos alatte polttamaan niin voitte polttaa myös kotona, ei tarvitse mennä nurkan taakse sauhuttelemaan.
      Tosin olen myös sanonut, että rahat tupakkaan saatte sitten ansaita itse ja että tyhmäähän se on polttaa.

Kaiken lisäksi näytän itse huonoa esimerkkiä ja poltan noin 1-3 tupakkia päivässä.

Jostain kumman syystä kukaan kolmesta ei ole alkanut polttamaan, ja saan kuulla aina mahdottoman saarnan kun he huomaavat minun hiipivän tupakka kädessä kuistille...

Olisiko mitää ideaa siinä että kun se ei ole kiellettyä, niin se ei myöskään kiinnosta.
      Nuorimman pojan tyttöystävä poltti, mutta lopetti hyvin nopeasti kun poika ilmoitti että hän ei tykkää tupakalta haisevista tytöistä..
      Kaikki kolme ovat ain olleet hyvin suosittuja kavereiden keskuudessa.

Tämä on nyt vain minun ajatukseni asiasta, voihan se olla ihan vääräkin, mutta tehonnut ainakin meillä.

• Animus

...mä todellakin uskon että tuo toimii! Kaikki mikä on kiellettyä kiehtoo. Johan sen näkee tytön serkun luokalla (15v) jossa suurin osa tytöistä polttaa - valistus kääntynyt päälaelleen ja tekee tupakasta mielenkiintoisen.

Mä en usko esimerkin voimaan. Mä saan juoda kahvia, lapset ei. Mä saan kiroilla (harvoin), lapset ei. Mulla on paljon muitakin oikeuksia mitä lapsilla ei ole. Esimerkki sen sijaan pätee vahvasti arvoissa, asenteissa ja suhtautumisessa asioihin. Ne "imetään äidinmaidossa".

• oletpa huvittava.
        Animus kirjoitti:

...mä todellakin uskon että tuo toimii! Kaikki mikä on kiellettyä kiehtoo. Johan sen näkee tytön serkun luokalla (15v) jossa suurin osa tytöistä polttaa - valistus kääntynyt päälaelleen ja tekee tupakasta mielenkiintoisen.

Mä en usko esimerkin voimaan. Mä saan juoda kahvia, lapset ei. Mä saan kiroilla (harvoin), lapset ei. Mulla on paljon muitakin oikeuksia mitä lapsilla ei ole. Esimerkki sen sijaan pätee vahvasti arvoissa, asenteissa ja suhtautumisessa asioihin. Ne "imetään äidinmaidossa".

Suora lainaus:
        Esimerkki sen sijaan pätee vahvasti arvoissa, asenteissa ja suhtautumisessa asioihin. Ne "imetään äidinmaidossa".

Tiiätkö mitä muuta imetään äidinmaidossa? Ihan niin ku konkreettisesti. No nikootiniapa tietysti. Että jos oot sauhutellu jo raskaana ollessas niin lapses on saanu eväät nikotiiniriippuvuuteen jo äidinmaidossa. Äidinmaidosta on imenyt asenteensa ja suhtautumisensa tupakkaan, aika hyvin olit asian ilmaissut :D

enpä ihmettele että haluaa noin nuorena tupakkaa kokeilla, kai se kiinnostaa kun äitikin näyttää siitä niin nauttivan. ja saattaa hyvinkin pitää siitä kun on myrkylliseen käryyn tottunut, ehkä nikotiiniinkin saanut ensikosketuksen jo kohdussa. voi lapsiparkaas, huono tulevaisuus sillä.

jos kerran itsekin tiiät tupakoinnin vaarat, haitat ja rahanmenot, miksi itse poltat?! on keksitty nikotiinilaastarit ja -purkat, hypnoosit ja terapiat. paras kaikista tietty on tahdonvoima, jota sulta näyttää puuttuvan, samoin kuin tervettä järkeä ja itsearvostelukykyä.

olenpa onnellinen omasta äidistäni, toivoo 15-vee bileissä joskus muutaman röökin polttava ei-riippuvainen tupakansavua inhoava tyttö, jonka äiti ei ole koskaan tupakkaa maistanut eikä polttanut.

• Loistava.polku

Vaikea kuvitella että lapsi tulee moista oikein kysymään.

Itse tuon ikäisenä poltin jo ketjussa.... Samoin veljeni ja sisareni. Kumpikaan vanhemmista ei polttanut vaan suhtautui tupakkaan "raivoraittiisti" - seuraus: kaikki lapset tupakoivat.

Luulen että vanhempia enemmän asiaan kuitenkin vaikuttaa kaveripiirin paine.

• Animus

...ei varmaan moni tuu äidiltä kysymään. Mulla on siinä mielessä vapaa kasvatus ettei kiellettyjä puheenaiheita ole. En halua väistää mitään. Ja koska pienestä pitäen on saanut vastauksen kaikkiin kysymyksiin on kynnys varmaan tosi matala. Olisko se syy?

Oon päättäny myös juottaa ekan kännin kotona. Ikä on vaan hakusessa. Kaipa sen sitten parin vuoden sisällä huomaa onko sinnepäin kiinnostusta.

• ggnojoP

kunnes saa kunnon vihreelimayskän ja tarjoa sit-
      ten ehdolla, ettei muulloin.

Kehota sitten viikko katsomaan sitä limaa, koska
      tupakkayskäiset muodostaa juuri sitä ja kehoita
      myös mieltämään se suudelmiin...pahanhajuisiin
      aamuihin...kolmen viikon pituisiin yskiin...kra-
      pulanmaustajaisiin...täpliin silmissä...kelmeän-
      hajuisiin vaatteisiin(hajuaistihan siinä menee
      suureksi osaksi)...lyhyisiin seksihetkiin (huono
      kunto)...........................................

• Kummaa

Jos kerran itse poltat et voi motivoida tytärtäsi

• JukolanJussi

näyttää tosi typerää mallia lapselleen polttamalla tupakkaa. :((

• arvashan sen,että jotkut kireenuttuset alkaa vääntämään tätä asiaa tuohon malliin...on varmaan sit viinan kaa ihan sama juttu?

Tunnen paljon vanhempia,jotka ei polta eikä juo,mutta kylläpä jälkikasvu vaan osaa tehdä niitäki asioita ilman että vanhemmat olisi näyttäny esimerkkiä!!

• Nainen
        mii-su kirjoitti:

arvashan sen,että jotkut kireenuttuset alkaa vääntämään tätä asiaa tuohon malliin...on varmaan sit viinan kaa ihan sama juttu?

Tunnen paljon vanhempia,jotka ei polta eikä juo,mutta kylläpä jälkikasvu vaan osaa tehdä niitäki asioita ilman että vanhemmat olisi näyttäny esimerkkiä!!

Jos näytät hyvää esimerkkiä ja lisäksi osaat motivoida MIKSI itsekään ET polta/juo voit ehkä saada lapsesi luottamuksen?

• JukolanJussi
        mii-su kirjoitti:

arvashan sen,että jotkut kireenuttuset alkaa vääntämään tätä asiaa tuohon malliin...on varmaan sit viinan kaa ihan sama juttu?

ovat kaikkein tärkein esimerkki lapsille. Jos sinä isänä tai äitinä vedät kessua ja Koskista lastesi aikana, niin se ei toki ole minulta pois.

Se on pois sinulta ja lapsiltasi. Kommentteihini tässä ketjussa ei tarvita mitään kireätä nutturaa.

• Nainen kirjoitti:

Jos näytät hyvää esimerkkiä ja lisäksi osaat motivoida MIKSI itsekään ET polta/juo voit ehkä saada lapsesi luottamuksen?

eli ehkä voit saada,mutta suurella todennäköisyydellä et saa! Täällä joku kirjoitti että suuri vaikutus on kaveriporukalla ja se on täysin totta!!Pitäsköhän viedä kakrut johonki korpeen,niin sillä vois olla suurempi vaikutus ku sillä polttaako vanhemmat!

• Nainen
        mii-su kirjoitti:

eli ehkä voit saada,mutta suurella todennäköisyydellä et saa! Täällä joku kirjoitti että suuri vaikutus on kaveriporukalla ja se on täysin totta!!Pitäsköhän viedä kakrut johonki korpeen,niin sillä vois olla suurempi vaikutus ku sillä polttaako vanhemmat!

Kaikki kaverini aloittivat 60-luvulla,minä en,mielestäni se oli turhaa ja kallista,sitä päätöstä en ole katunut,oletko sinä sitä että aloitit?

• Nainen kirjoitti:

Kaikki kaverini aloittivat 60-luvulla,minä en,mielestäni se oli turhaa ja kallista,sitä päätöstä en ole katunut,oletko sinä sitä että aloitit?

sitä on jälkeenpäin harmitellut,miksi ikinä on edes aloittanut.Muistan kuinka huono olo siitä ekasta tupakasta tuli,mutta ku tyttökaveriki poltti,niin minunki piti....olin 17vuotias ku alotin...

• tuffe

ei oo montaa vuotta ja tuo on edessä...

Ensiksi, hienoa kun teillä on tuollainen keskinäinen luottamus :)) Jotain sellaista varmaan jokainen vanhempi tavoittelee..

Kerron varmaan tulevaisuudessa lapsille omista kokemuksista, ja toivon hartaasti että tepsii. Aloin polttamaan juuri 11 vuotiaana, ennen kuin hormoonit oli kehittyneet. 24 vanhana olin siis polttanut jo 13 vuotta, ja olin sen näköinenkin. Mulla oli jatkuva päänsärky, kuiva yskä, rapakunto, surkea iho, mulkosilmät, olin 170 cm pitkä ja painoin 47 kiloa. Muilla tytöillä oli kauniit kaaret, mulla oli vaan ylisuuret nivelet ;) Kysytte tietenkin miten tiedän että tupakka oli syynä; vaivat katosivat vuodessa siitä kun lopetin.

Niin, ja sitten se mun isoäitini joka kuoli keuhkosyöpään. Biologisesti omia lapsia en saanut, epäillään tupakan syyksi, hormoonitoiminta kärsi koska aloin polttaa niin nuorena. Nämä kaksoset ovat munasoluluovuttajan lahja, kaunein lahja minkä voi saada.

• Mini Cooper

Tuon kun saisi perille tälle aiheenaloittajan 11-vuotiaalle!

• Nimetön

Upeaa ja onnea! Itse saitsulla nyt viikon keuhkot paskana. Huomenna lopetan - TAAS!

• tuffe
        Nimetön kirjoitti:

Upeaa ja onnea! Itse saitsulla nyt viikon keuhkot paskana. Huomenna lopetan - TAAS!

Ei se helppoa ole se lopettaminen, mutta kyllä kannattaa :)

• Nimetön

Anna, älä pakota mihinkään... Näin me tehtiin, vaikkei ruusukasvattajia ollakkaan

• Hohhoijaa hohhoijaa

Tosi tyhmä tekosyy aloitta tupakointi!Kuka sinua nyt painostaa sitä edelleen jatkamaan?

• tuffe

kirjoitus se tuollainen on... Eiköhän se sosiaalinen painostus ole se yleisin syy aloittaa tupakoimisen, vai keksitkö jonkun muun..?

"Kuka sinua nyt painostaa sitä edelleen jatkamaan?"

Tää voi tulla sulle yllätyksenä, mutta nikotiini aiheuttaa riippuvuutta ;)))

• Loistava.polku

Kyse on sosiaalisesta paineesta, ei "painostuksesta".

Sosiaalinen paine on ihmisen biologisesti luontainen tarve mukautua yhteisönsä kultuuriin, tapoihin ja arvostuksiin. Eli jos lapsen kaveriporukka polttaa, tupakoimisen sosiaalinen paine on suuri ja helpointa ja "turvallisinta" on mukautua siihen.

Eri juttu taas on päästä siitä eroon: nikotiini on yksi voimakkaimpia riippuvuutta aiheuttavista aineista.

• Hohhoijaa hohhoijaa
        Loistava.polku kirjoitti:

Kyse on sosiaalisesta paineesta, ei "painostuksesta".

Sosiaalinen paine on ihmisen biologisesti luontainen tarve mukautua yhteisönsä kultuuriin, tapoihin ja arvostuksiin. Eli jos lapsen kaveriporukka polttaa, tupakoimisen sosiaalinen paine on suuri ja helpointa ja "turvallisinta" on mukautua siihen.

Eri juttu taas on päästä siitä eroon: nikotiini on yksi voimakkaimpia riippuvuutta aiheuttavista aineista.

Aloittaa "paineesta" eikä ole luonnetta lopettaa,silti ei halua tyttärensä aloittavan,tosihuono esimerkki kasvattajana : Tee niinkuin sanon,älä niinkuin teen!

• sinä

ja sinä painostat minut jatkamaan

• ggnojoP
        tuffe kirjoitti:

kirjoitus se tuollainen on... Eiköhän se sosiaalinen painostus ole se yleisin syy aloittaa tupakoimisen, vai keksitkö jonkun muun..?

"Kuka sinua nyt painostaa sitä edelleen jatkamaan?"

Tää voi tulla sulle yllätyksenä, mutta nikotiini aiheuttaa riippuvuutta ;)))

Kun itse lopetin tupakanpolton, tein sen jokseen-
        kin heti.

Tällöin oivaltaa kuinka "sosiaalinen painostus"
        saa uuden merkityksen näyttämisen halun kuoseissa.

On oltava olevinaan. Tupakka sormien välissä antaa
        jonkinlaisen kalustukseen kuuluvan kuvan seurassa,
        jossa muutkin polttavat. Pala puuttuu, luontevuus
        (harhaluulo) katoaa, kun et voi stailisti olla
        paikoillasi kahvikuppi, juomalasi tms. edessäsi.

En oikein suoralta kädeltä sulata väitettä niko-
        tiiniriippuvuudesta. Ehkä se on toisilla vahva.
        Ei kuitenkaan omalla kohdallani vaikka saatoin
        polttaa parikin askia päivässä.

Uskon, että osa on riippuvuutta, mutta valtaosa
        psyykkistä.

• Mark

Jos tarkoitus on NYT, että tytär ei aloita, niin konstit ovat vähissä. Ehkä parasta olisi että itse lopettaisit.

Jos tarkoitus oli 11 vuotta SITTEN, että hän ei milloinkaan aloita, niin keinona oli itse lopettaa, mutta tuskin sinä viisastelua tässä vaiheessa kaipaat.

Murrosikäisten isänä minusta tuntuu, että esimerkin antaminen on kuin vettä hanhen selkään, mutta tilastollisesti (huomaa jälleen, Animus: TILASTOLLISESTI) tupakointi aloitetaan varmemmin, jos on nähty vanhempien sauhuttelevan.

• sinkku55

Eikä sen koomin kukaan tyttäristä polta,vaikka minä poltan.
      Kyllä ne jossain käy kokeilemassa,jos ei kotona niin jossain nurkan takana:)))

• väkisin

nikotiinin orjia jo kohdussa ja imetyksessä!
        Jos joku tyttäristäsi saa 30-40-vuoden ikäisenä yhtäkkiä aivoverenvuodon ja sanotaan sen olevan synnynnäinen vika niin tiedät ketä voi syyttää!

• 55sinkku
        väkisin kirjoitti:

nikotiinin orjia jo kohdussa ja imetyksessä!
        Jos joku tyttäristäsi saa 30-40-vuoden ikäisenä yhtäkkiä aivoverenvuodon ja sanotaan sen olevan synnynnäinen vika niin tiedät ketä voi syyttää!

Enpä poltanut odotuksen ja imetyksen aikana:))))

• omatunto
        55sinkku kirjoitti:

Enpä poltanut odotuksen ja imetyksen aikana:))))

kun kiistät omat kirjoituksesi,luepa vastauksesi JukolanJussille tupakka-aiheessa kl 19.07!

• 55sinkku
        omatunto kirjoitti:

kun kiistät omat kirjoituksesi,luepa vastauksesi JukolanJussille tupakka-aiheessa kl 19.07!

Ettekö osaa lukea,tai minä olen huono kirjoittaja:)))))))))))huumori kukkii silti:)))))

• sa sen kuvan
        55sinkku kirjoitti:

Ettekö osaa lukea,tai minä olen huono kirjoittaja:)))))))))))huumori kukkii silti:)))))

koska vastaat infoon jossa kerrotaan tupakoitsevan äidin lasten syntyvän keskimäärin 200gr pienempinä kuin normaalien lastemn ja vastaat tähän ettei pidä sinun kohdallasi paikkaansa,lue siis ensin tarkoin ennenkuin vastaat mihinkään?

• Animus

...oon, mun tyttö ainakin kokeilee joka tapauksessa. Se on sitten mun päätettävissä teenkö kokemuksesta inhorealistisen ja laitan vetämään keuhkoihin, vai vaan pahanmakuisen ja annan maistaa poskarilla.

Aion ens vkl tehdä tän inhojutun. Laitan vetämään keuhkoihin kunnolla, mutta yksi kerta ehkä riittää. Saapi sitten nähdä mitä siitä seuraa...

• tupakoimaton

Siis isäsi oikeasti pakotti sinut polttamaan 3 vuotiaana????
      Kuinka voi aikuinen ihminen olla niin vastuuton!!??
      Mielestäni lapsesi on liian nuori edes kokeilemaan! Jos hän kavereiden kesken erehtyy kokeilemaan, ni sit ei voi mitään.
      Mutta eihän se nyt ole oikein että äiti antaa lapselle itse tupakkaa!
      Ja toinen hyvä pointti on todellakin se, että jos itse poltat, niin huono olet muita moralisoimaan.
      Jos tyttösi polttaa, niin syytä on ehkä katsoa peiliin.

• mieltä

Käsittämätöntä typeryyttä pakottaa lapsi polttamaan tai edes maistamaan siinä toivossa että sitten ei aloittais.Itse olen inhonnut tupakkaa koko ikäni,äitini poltti ja lapsuusmuistoihini kuuluu pelko siitä että äiti sairastuu ja kuinka pahalle tupakka haisikaan.Teini-iässä piti tietysti kokeilla kun piti näyttää kavereille mut siihen se jäi.Inho tupakkaa kohtaan voitti.Omille lapsilleni olen tehnyt selväksi että meillä ei tupakoida.Eivätkä ole aloittaneetkaan.Ei voi olla hyvänä esimerkkinä lapsilleen jos itse tupakoi,tai sitten että"tää nyt on typerä tapa mutta kun ei voi lopettaa..."kaikkeahan sitä ihminen keksii puolustellakseen.Mut tuo että annat kokeilla,on typeryydessään vertaansa vailla.Yksi kamala näky muuten on se kun äiti kävelee työntäen lastenvaunuja ja tupruttelee siinä mennessään.

• on tämä:

Vaikka itse poltan, niin olen sanonut lapsilleni, että sitten saatte polttaa, kun itse tienaatte rahanne.
      Näin oli minulla itselläni ja sitä olen noudattanut lasteni kanssa.
      Yksikään ei ole alkanut vielä polttamaan.
      Isommat ovat kokeilleet ja siihen se on jäänyt.
      Lapset valistaa meillä äitiä tupakanpoltosta, ei päinvastoin.;)

• periaate

Tuleeko ne kysymään siihen lupaa,tuskin.Kuinka aikuinen voi luvata jotain tuollaista?Mistä sä muka voit tietää että mitä ne rahoillaan tekee,ennen tai jälkeen "oman rahan"ansaitsemisen.Ne kokeilee toden-näköisesti ja aloittavat jos aloittavat ja vanhempien kuuluu näyttää esimerkkiä ja valistaa niitä eikä suinkaan"luvata"jotain noin typerää.

• Tupakoimaton

Meillä ei lapsena tupakasta puhuttu muuta kuin että se haisee pahalle ja polttaminen näyttää tyhmältä. Ei tullut mieleen aloittaa varsinkaan sen jälkeen kun ketjupolttava sukulainen kuoli erittäin tuskaiselta vaikuttavaan syöpään.

• late2

Sun on saatava tyttö ymmärtämään, että on VÄÄRIN polttaa. Saarnaaminen ei auta, mutta että tyttö tietää, että jos vetää röökiä talon nurkalla kavereiden kanssa, niin hän tekee siinä väärin.

Mielestäni 11-vuotias on järkyttävän nuori edes mietiskelemään moista. Hänhän on vasta vitosluokalla vissiin! Ilmeisesti lapset kasvavat aikuisiksi aikaisemmin kuin silloin 10 vuotta sitten, kun itse olin tuon ikäinen.

Jos annat luvan tupakoida, voit olla ihan varma, että kersa tulee sen tekemään. Jos hän tupakoi salaa, niin sillehän sinä et voi mitään. Mutta ainakin tyttö tietäisi, että tupakointi on väärin eikä sitä hyväksytä.

paras esimerkki olisi tietysti, jos itse pystyisit lopettamaan röökin vetämisen. Mutta tuo 'tee sitten aikuisena miten huvittaa' voisi tehota.

Voit myös yrittää näitä keinoja eli kertoa, miten oikeasti tupakointi on typerännäköistä, haisee helvetin pahalle, hampaat ja sormet kellastuu, rahaa menee ja saa vielä keuhkosyövän.

• Animus

Hyvä että olet täällä valistamassa. Saattaa nuoretkin lukea tätä.

Mulla on vaan se kuva, että tupakkaa pidetään liian helposti syynä aivan kaikkeen. Keuhkotauteja ei edes viitsitä tutkia kunnolla ja jos ihminen on polttanut vaikka 5v nuoruudessaan on keuhkosyöpä tietysti sen vika. Jos lapselle tulee astma johtuu se tietysti passiivisesta tupakoinnista, vaikkei kukaan lähipiiristä olis koskaan polttanu. Kaikki allergiat johtuu vanhempien tupakoinnista, ei auta vaikka olis lopettanu ennen raskautta. Haloo onks valoo?

Mä oon sitä mieltä että jos ihminen on positiivinen, tyytyväinen ja nauttii elämästä, ei mikään pöpö pure yhtä helposti. Mikään.

*kahden täysin terveen lapsen terve tupakoiva äiti*

Ei mutta mun poika ei opi r-kirjainta millään. Se varmaan johtuu mun tupakoinnista :DDDDDDD

• JukolanJussi

että joudun tuomaan näitä terveysvalistus-asioita tähän sinun avauksesi alle. Se johtuu yksinomaan siitä, että ylläpito poisti täysin käsittämättömästä syystä erillisen avauksen, joka koski tupakointia ja jossa oli n. 150 alakommenttia. Sitten hieman kommenttia sinulle:

• Animus
        JukolanJussi kirjoitti:

että joudun tuomaan näitä terveysvalistus-asioita tähän sinun avauksesi alle. Se johtuu yksinomaan siitä, että ylläpito poisti täysin käsittämättömästä syystä erillisen avauksen, joka koski tupakointia ja jossa oli n. 150 alakommenttia. Sitten hieman kommenttia sinulle:

...kuuluu aina tupakkakeskusteluihin. Toisaalta syytän kyllä median yliampuvaa valistusta siitä että koululaiset tupakoi yhä enemmän. Mitä vaarallisemmaksi tupakka tehdään, sen enemmän se kiinnostaa teinikapinallisia. Valitettavasti. Ja mitä nuorempana alottaa sen huonompi terveyden kannalta.

Kuka määrittelee missä sairauksissa tupakka on mukana? Lääketiede? En usko että kukaan pystyy sitä tekemään. Tupakka EI aiheuta kaikkia sairauksia. Tupakka voi EDESAUTTAA monia niistä, mutta mihin se on ainoa syy? Tämä ensimmäinen suomalainen oikeudenkäynti sai farssin piirteitä kun paljastui että potilaalla oli myös kivipölykeuhko. Eli tupakka ei ollutkaan ainoa syy.

Mä tiedän että tupakka ei ole terveellistä. Ei ole kahvikaan, eikä alkoholi, eikä aurinko, eikä sokeri, näistä moni täynnä karsinogeeneja.

P.S.Poika on aiheuttanut harmaita hiuksia usealle puheterapeutille. Joskus on aika luovuttaa.

• JukolanJussi
        Animus kirjoitti:

...kuuluu aina tupakkakeskusteluihin. Toisaalta syytän kyllä median yliampuvaa valistusta siitä että koululaiset tupakoi yhä enemmän. Mitä vaarallisemmaksi tupakka tehdään, sen enemmän se kiinnostaa teinikapinallisia. Valitettavasti. Ja mitä nuorempana alottaa sen huonompi terveyden kannalta.

Kuka määrittelee missä sairauksissa tupakka on mukana? Lääketiede? En usko että kukaan pystyy sitä tekemään. Tupakka EI aiheuta kaikkia sairauksia. Tupakka voi EDESAUTTAA monia niistä, mutta mihin se on ainoa syy? Tämä ensimmäinen suomalainen oikeudenkäynti sai farssin piirteitä kun paljastui että potilaalla oli myös kivipölykeuhko. Eli tupakka ei ollutkaan ainoa syy.

Mä tiedän että tupakka ei ole terveellistä. Ei ole kahvikaan, eikä alkoholi, eikä aurinko, eikä sokeri, näistä moni täynnä karsinogeeneja.

P.S.Poika on aiheuttanut harmaita hiuksia usealle puheterapeutille. Joskus on aika luovuttaa.

sokeri ja muut mainitsemasi tuotteet painivat vähän eri sarjoissa terveysriskien osalta.

Mutta kun on jäänyt kunnolla nikotiininhimon koukkuun (joka on vahva riippuvuus), niin silloin tietysti selittää itselleen juuri tuolla tavalla. Se on vähän kuin juopolla:

Jos menee huonosti, niin "otetaan ryyppy murheeseen" ja jos menee hyvin, niin "otetaan sen kunniaksi". Syy korkata on aina käden ulottuvilla.

Tupakasta pääsee irti pitkäänkin polttanut, mutta se vaatii vahvaa omaa tahtoa ja itsekuria.

• Animus
        JukolanJussi kirjoitti:

sokeri ja muut mainitsemasi tuotteet painivat vähän eri sarjoissa terveysriskien osalta.

Mutta kun on jäänyt kunnolla nikotiininhimon koukkuun (joka on vahva riippuvuus), niin silloin tietysti selittää itselleen juuri tuolla tavalla. Se on vähän kuin juopolla:

Jos menee huonosti, niin "otetaan ryyppy murheeseen" ja jos menee hyvin, niin "otetaan sen kunniaksi". Syy korkata on aina käden ulottuvilla.

Tupakasta pääsee irti pitkäänkin polttanut, mutta se vaatii vahvaa omaa tahtoa ja itsekuria.

...kokeile juoda 20 kupillista kahvia päivässä 20 vuoden ajan. Tuleeko oireita?

• JukolanJussi
        Animus kirjoitti:

...kokeile juoda 20 kupillista kahvia päivässä 20 vuoden ajan. Tuleeko oireita?

tai jos tädillä olis munat, niin se olis setä.

Samaa luokkaa on ehdotuksesi:

"...kokeile juoda 20 kupillista kahvia päivässä 20 vuoden ajan. Tuleeko oireita?"

Tuohon tuskin kukaan yltää. Sen sijaan 20-60 tupakkaan/pv yltää valitettavan moni. Seuraamuksia voidaan tiedustella patologian laitoksilta.

• kahden lapsen vanhempi

Ootko lapsesi äiti vai kaveri.Sun kuuluis olla aikuinen eikä aikuinen tee tuollaisia naurettavia "kokeiluja"omalla lapsellaan.Valistus ja asiallinen juttelu aiheesta on ne jutut mitkä aikuisella on käytettävissään.Kasva ensin itse ja käyttäydy kuten aikuinen.Vai annatko lapsen maistaa kaljaakin vaiko kerralla kunnon lärvit niin ei enää tee mieli.Entä huumeet.Tuo on jo rikollista,jollei laissa niin muuten kyllä.

• on vähissä

Vain OMALLA = tupakoimattomalla esimerkilläsi pystyt sen saamaan aikaan. Jos itse tupakoit, käy niin kuin sanonnassa: Älä tee niinkuin minä teen, vaan tee niinkuin minä sanon. Sinähän tiedät, että lapsi uskoo sitä mitä näkee (mallioppimista), ei sitä mitä sanotaan. Tässä sinulle vaihtoehdot. Niitä on vain yksi: Lopeta tupakointi. Minä en tupakoi, eikä minun lapseni ole koskaan oppinut tupakoimaan, edes sosiaalisesta paineesta.

• JukolanJussi

Kodin esimerkillä ja tuella pystytään estämään melko kovatkin kaveripiirin mahdolliset väärään suuntaan vievät jutut.

Sen sijaan, jos äiti/isä huojuu perjantaipullo kädessä ja sanoo: "Älä shinä vaan koskhaan juo viinaa", niin tämä ei ole kovin uskottavaa lapsen silmissä.

Sama pätee tupakointiin.

• Jepjepjee

Täälläkin on jo moneen kertaan mainittu, että oma
        tupakoimattomuus ei takaa mitään. Kumpikaan vanhemmistani
        ei ole ainakaan minun läsnäollessani tupakoinut, mutta
        kyllä sitä tupakkia silti täytyi nuorena kokeilla.

Ei se tietysti kovin vakuuttavaa ole jos itse polttaa
        kuin korsteeni, mutta silti saarnaa tupakasta.

En silti ymmärrä joidenkin kommentoijien "jos itse
        poltat, miksei tyttäresi saisi" -viisastelua.
        Eikö lapselleen muka saisi toivoa parempaa elämää
        kuin itselleen? Vaikka itsellä ei riittäisi motivaatiota
        lopettamiseen, voihan silti yrittää pitää lapsensa
        siitä erossa? Lopettaminen olisi tietysti se paras
        vaihtoehto.

• Animus

...että lapset on tahdottomia idiootteja jotka lammasmaisesti hymyillen tekee just niinku vanhempansa vaikkeivat edes haluaisi. Jokainen lapsi on erilainen ja jokaisen kohdalla pitäisi löytää se henkilökohtainen, tehokkain keino vaikuttaa.

Tästä hyvä esimerkki: ruotsalainen lastenhoitoguru Anna Wahlgren kasvatti lähes yksinhuoltajana 9 lasta ja tupakoi ahkerasti koko ajan. Yksikään lapsista ei tupakoi ja kaikki on jo teini-iän ohittaneita. Hän perusti jokaiselle lapselle tilin, joka karttui jokaisesta tupakoimattomasta vuodesta ja sen lisäksi kertoi ettei lasten tarvitse olla idiootteja jos äiti on.

• Animus

...edelliset kommentit. Tulee turhaa toistoa eikä kukaan viitsi kirjottaa aina samoja vastauksia.

Totuushan on se, että tyttö kokeilee joka tapauksessa, kuten suurin osa esimurkuista. Mun mielestä on pelkästään järkevää ja vastuullista vanhemmuutta miettiä asiaa syvemmältä.

Hauskaa viikonloppua itse kullekin säädylle.

• Jeesbox-18

Noniin, tuon tänne tätä nuorempaakin näkemystä.

Se on jokaisen vanhemman oma asia, antaako lapsensa tupakoida vai ei. Siinä on eriäviä mielipiteitä, eikä kenenkään auta moralisoida Animusta hänen päätöksestään. Kukaan ei ole täydellinen äiti, kaikki näyttävät huonoa esimerkkiä jossain mielessä.

Animus toi mielestäni esiin hyviä vaihtoehtoja, itse olisin b:n kannalla. Olet ihan oikeassa: lapsi kokeilee sitä joka tapauksessa, jos haluaa. Ehdoton kieltäminen ehkä lykkää kokeiluja, mutta lähes kaikissa tapauksissa se tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin, ja tällöin salassa vanhemmilta.

Monet vanhemmat ovat sitä mieltä että se on parempi vaihtoehto. Olen itse Animuksen kanssa samalla kannalla, että mielummin tiedän mitä lapseni tekee, vaikka en siitä pitäisikään.

Ehdotukseni on siis näin: valista häntä, kerro miten paljon haittaa tupakasta on, näytä tuo edelläoleva nettisivu (oli hyvä, selasin läpi), kerro kauheita kokemuksia ja yritä rohkaista häntä koskaan olemaan aloittamatta. Tässä iässä vielä he kuuntelevat vanhempiaan paljonkin, mutta parin vuoden jälkeen on aikalailla turha puhua ja valistaa, jos murkkuikä pahasti iskee :)

Kerro keskustelun jälkeen, että jos hän kuitenkin haluaa kokeilla ja maistaa, kannattaa tehdä se kotona. B kuulosti tosi hyvältä vaihtoehdolta tosiaan, vedätä syvälle henkeen niin että kunnolla polttaa. Se yhdistettynä seurauksiin tuottaa kenties parhaat tulokset.

Onnea matkaan!

• Animus
        Jeesbox-18 kirjoitti:

Noniin, tuon tänne tätä nuorempaakin näkemystä.

Se on jokaisen vanhemman oma asia, antaako lapsensa tupakoida vai ei. Siinä on eriäviä mielipiteitä, eikä kenenkään auta moralisoida Animusta hänen päätöksestään. Kukaan ei ole täydellinen äiti, kaikki näyttävät huonoa esimerkkiä jossain mielessä.

Animus toi mielestäni esiin hyviä vaihtoehtoja, itse olisin b:n kannalla. Olet ihan oikeassa: lapsi kokeilee sitä joka tapauksessa, jos haluaa. Ehdoton kieltäminen ehkä lykkää kokeiluja, mutta lähes kaikissa tapauksissa se tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin, ja tällöin salassa vanhemmilta.

Monet vanhemmat ovat sitä mieltä että se on parempi vaihtoehto. Olen itse Animuksen kanssa samalla kannalla, että mielummin tiedän mitä lapseni tekee, vaikka en siitä pitäisikään.

Ehdotukseni on siis näin: valista häntä, kerro miten paljon haittaa tupakasta on, näytä tuo edelläoleva nettisivu (oli hyvä, selasin läpi), kerro kauheita kokemuksia ja yritä rohkaista häntä koskaan olemaan aloittamatta. Tässä iässä vielä he kuuntelevat vanhempiaan paljonkin, mutta parin vuoden jälkeen on aikalailla turha puhua ja valistaa, jos murkkuikä pahasti iskee :)

Kerro keskustelun jälkeen, että jos hän kuitenkin haluaa kokeilla ja maistaa, kannattaa tehdä se kotona. B kuulosti tosi hyvältä vaihtoehdolta tosiaan, vedätä syvälle henkeen niin että kunnolla polttaa. Se yhdistettynä seurauksiin tuottaa kenties parhaat tulokset.

Onnea matkaan!

...mutta tuo nettisivu toisi tytölle hirveän ahdistuksen siitä että äiti kuolee kohta kun tupakoi. Mä oon yksinhuoltaja ja yritän kaikin mahdollisin tavoin välttää ahdistuksen tunnetta lapsilla - muistan liian hyvin oman lapsuuden! Joutuu muutenkin jatkuvasti lieventämään kodin ulkopuolelta tulevia ahdistavia asioita.

Eli siksi juuri kerjäsin verta nenästäni ja laitoin tämän aloituksen. Oon saanut hyviäkin vinkkejä, vaikka suurin osa mielipiteistä kuuluisi enemmän huuhaa-osastoon. Ongelma ei oo mun tupakointi, mutta se pitää ottaa huomioon kun miettii mikä tuottaa parhaan lopputuloksen - sen ettei neitiä tupakointi kiinnosta kokeilun jälkeen. Siitä syystä inhorealismi vie voiton eli neuvon vetämään keuhkoihin. Vaikka olin 3v niin muistan hyvin miltä tuntui ;))

• Animus

Asia on mun puolestani loppuunkäsitelty.
      En lue tätä ketjua enää.

Kiitos vinkeistä.

• myöhäinen vastaaja...

B on hyvä vaihtoehto.

Mielestäni polttamisesi "sosiaalisen paineen alla" on hassu syy.

Ite polttelen sillon tällöin fiiliksen mukaan. Nyt sen ole polttanut juhannuksen jälkeen( reilut 3 kk). Koskaan en ole polttanut askia päivässä.

Sanon silti että poltan joskus. Haluaisin nollatoleranssiin, mutta tuskin pääsen siihen. Joskus tietyissä tilaisuuksissa tekee mieli polttaa yksi, mutta siihen se jää.

Nyt on melkein 4kk nollatoleranssia,katotaan mite kauan jatkuu.

Anna lapsesi poltella sun seurassa.Ei 11v kiinnostu vakituiseksi polttajaksi.

Ei tupakko ole edes niin paha asia. Kaikki on hyvin kunnes kukaan lähituttusi ei leiki huumeiden kanssa.

Tietysi jos rööki vie käden, ja teini-iässä on nikotiini riippuvainen ni onhan se ikävä juttu,ainakin taloudellisesti jos ei muuten.

• kysymys44

Sä tulet olemaan ongelmissa myöhemmin.

Tyttö nimittäin 13-vuotiaana kysyy, saisko se juoda pullon kaljaa. Ja sähän tietysti vastuusi tuntevana isänä sen hänelle sallit, vai?

Käyt vielä ostamassa pullot kaupasta, kun 'varastaahan se muuten ne' ja 'juo sitten jossain puskassa salaa'.

Muista tämä keskustelu sitten parin vuoden päästä.

Nyt en enää ihmettele yhtään, miksi näen päivittäin keskustassa teinejä (tyttöjä ja poikia) röökit suussa ja kaljapullojen kanssa heilumassa, kun olisi jo nukkumaanmenoaika. Kiire on tulla vastuulliseksi aikuiseksi.

• annina.2

Tämä ei liity aiheeseen, mutta huomasin vaan, että sulla on tällä palstalla tosi suuri määrä lukeneita. Onnea, harva pääsee tähän :)

• poika

no minä tekisin näin että, antaisin koittaa ja sitten tehdä itse päätöksen, mutta jokainen kasvattaa itse oman lapsen

mutta täytyy vielä sanoa sen verran että, itse en polta lainkaan, olen kyllä kokeillut, mutta onnekseni jäi vain kokeiluksi

voit antaa pientä valistusta asian tiimoilta

mutta tämä on sellainen asia että, itse tehty päätös on paras

...ja mitä tulee massaan...

niinkuin tässäkin asiassa nähdään onko se oikeassa ?

Ketjusta on poistettu 138 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      143
      4635
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      90
      3392
    3. Työeläkeloisinnan kulut vuonna 2025 peräti 37,3 mrd. euroa

Johon palkansaailta varastettiin 28,2 mrd. euroa, mikä on 3/4. Jokaisen palkansaajan palkkasummasta varastetaan noin 1/
      Maailman menoa
      45
      1819
    4. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      106
      1648
    5. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      90
      1499
    6. Odotatko vielä vastausta...

Siihen viestiin? 🤔
      Ikävä
      105
      1009
    7. Belfastissa persujen otteet

Joku tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut tuhoavat syyttömien kansalaisten omaisuutta. Persuilla on ihmeellinen
      Maailman menoa
      30
      943
    8. Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6

Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka
      Seinäjoki
      23
      898
    9. Ehkä se on niin

Ettet vaan uskalla lähestyä tämän jälkeen. Ehkä haluaisit. En osaa sanoa.
      Ikävä
      74
      854
    10. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      46
      820
    Aihe