LesPaul-kysymyksiä

Gibs0n

Olen kauan haaveillut Les paul -mallin kitarasta, mutta kunnon Gibsoniin ei varat riitä. Joten mikä olisi hyvä Les paul -kopio´, ja onko niistä nyt mihinkään. Musamaailmasta olen katsellut Tokain ls-70, kommenttia siitä?

ps. Gibson fanaatikkojen on turha tulla huutelemaan: Osta aito kaikki muuta on paskoja.

18

5048

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gibs0n
    • Örkki

EKO-merkkiset ovat lähes kauttaaltaan hyviä. Minulla on ollut ennen aito Les Paul ja voin taata että nykyinen EKO-kopsu on aivan yhtä hyvä soitto-ominaisuuksiltaan ja vahvan oloinen=materia laadukasta. Painaakin saman verran(laatu painaa?). Ehkä mikkien soundi on hiukan tuhnuinen tai ei niin erittelevä mutta kestävät kyllä voluminkäyttöä.
      Myyjäkin(tuttava) ihmetteli miksi kyseiset kitarat ovat niin halpoja. Omani maksoi 350e. Revi siitä!!!

• Laatu vaihtelee

Nimenomaan noissa halvemmissa ovat laatuvaihtelut suurempia. Siis kaulassa, kaulan asetuksessa, nauhoissa, satulassa jne. Eli halpaa ostaessa pitäisi osata blokata pois tuossa suhteessa huonot yksilöt, koska niitä on vaikeampi korjata jälkeenpäin. Mikkejä ja virityskoneistoja voi vaihdella helpommin,joten jos löytää hyvän bodyn halpamallista, voi siitä saada erinomaisen soittopelin edullisesti "kustomoimalla". Kannattaa kuitenkin käyttää laskukonetta siltä varalta, että se merkkikitara olisikin lopulta yhtä edullinen. Tuosta voi päätellä myös sen, että kitaraa ei kannata ostaa näkemättä ja kokeilematta. Tietysti edellyttäen että niistä jotain ymmärtää. Ja jos ei ymmärrä, ostaa merkkitavaraa tai lähtee siitä, että ensimmäinen kitaraostos on harjoituskappale. Huono kitara tosin laskee soitonopetteluintoa.

Japanin Tokai on "aina oikeassa olevan nettituomariston" yleisen käsityksen mukaan laadukas kopio lespasta. Mikit ovat sen verran hyvät ettei niitä kannata heti alkuun lähteä vaihtamaan, jos ei varmasti tiedä mitä on hakemassa. Kitaran soitettavuuden kannalta mikit ovat toissijaisia.

• Gibs0n
        Laatu vaihtelee kirjoitti:

Nimenomaan noissa halvemmissa ovat laatuvaihtelut suurempia. Siis kaulassa, kaulan asetuksessa, nauhoissa, satulassa jne. Eli halpaa ostaessa pitäisi osata blokata pois tuossa suhteessa huonot yksilöt, koska niitä on vaikeampi korjata jälkeenpäin. Mikkejä ja virityskoneistoja voi vaihdella helpommin,joten jos löytää hyvän bodyn halpamallista, voi siitä saada erinomaisen soittopelin edullisesti "kustomoimalla". Kannattaa kuitenkin käyttää laskukonetta siltä varalta, että se merkkikitara olisikin lopulta yhtä edullinen. Tuosta voi päätellä myös sen, että kitaraa ei kannata ostaa näkemättä ja kokeilematta. Tietysti edellyttäen että niistä jotain ymmärtää. Ja jos ei ymmärrä, ostaa merkkitavaraa tai lähtee siitä, että ensimmäinen kitaraostos on harjoituskappale. Huono kitara tosin laskee soitonopetteluintoa.

Japanin Tokai on "aina oikeassa olevan nettituomariston" yleisen käsityksen mukaan laadukas kopio lespasta. Mikit ovat sen verran hyvät ettei niitä kannata heti alkuun lähteä vaihtamaan, jos ei varmasti tiedä mitä on hakemassa. Kitaran soitettavuuden kannalta mikit ovat toissijaisia.

Mitenkäs paksu tuo lespaulin kaula on, vaikka verrattuna stratoon. Kiinnostaa, kun olen tälläinen nakkisormi.

• kkkkkkkkkkikkkkkkkkkkkkkkk....

joo mul on kans tollanen eko lp joka makso käytettynä 325€ se on aivan mahtava. mä oon hionu ne eko maalaukset pois ja laittanu gibsoneita tilalle. moni kova soittaja on menny ihan täydestä. ainoo oli mun kitara ope jol on sama kitara paitsi gibsonin nii se niitä perätysten kokeili ja huomasi saundeissa pienen eron. ei niinkään soitettavuudessa.

• Jasseri78

Örkki puhuu asiaa. Ihte olen ekon äLPpärin ylpeä omistaja ja voin suositella lämpimästi kaikille. Erityinen pulla muuten meikäläisellä kävi kun sain kyseisen kepin hintaan 150€ taitamattomalta myyjältä =)

• Jönttu

Joo, itse ostin tänään EKO merkkisen Les Paulin, se on kyllä mahtava :D Maksoi 310 euroa.. Ei niin kovin paljoa, jos vertaa gibsoneihin jotka ovat 900-5000 euroa. EKO ja Epiphone ovat hyviä merkkejä :P :D

• Kirk

En huutele Gibsonin tai Fenderin erinomaisuutta, vaan tuon esille asian, jota ei yleensä mainita näissä ikuisuuskysymyksissä.

Olen vakaasti sitä mieltä, että hyvistä puuosista rakennettu kitara _VANHENEE_ aivan merkittävästi paremmin, kuin halpis. Jos aiot pitää kitaran koko ikäsi, eli kiinnyt siihen, niin silloin tästä pienestä detaljista saattaa tulla kaikista tärkein kriteeri.

Nimittäin, kitaran sointi ja tatsi paranee iän ja runsaan soittamisen myötä, kun se on rakenennettu hyvin ja laatutietoisesti ... tinkimättä ratkaisuissa hinnan alaspainamiseksi.

• Hinta ei aina kerro

Kuten jo aiemmin joku totesi, niin laatu vaihtelee enemmän "halpis" merkeissä. Hyvälaatuinen "halpis" kitara on varmasti lähes yhtä hyvä (ellei jopa parempi) kuin aito Gibson. Taitavia soitinrakentajia löytyy kyllä "ykkös merkkien" tehtaiden ulkopuoleltakin. "Halpis" merkkien hyvät yksilöt "vanhenevat" takuulla lähes samalla tavalla (ellei jopa paremmin) kuin aito G.

Sitten ovat nämä "halpis" merkkien huonot yksilöt jotka voidaan jättää omaan arvoonsa. Näitä huonoja yksilöitä on vain turhan paljon näillä "halpis" merkeillä.

• Gibs0n

Onkohan tuo musamaailman LS-70 Japanissa vai Koreassa tehty?

• mmakine

Tietääkseni Japanin mallit ovat merkitty LS-00 ja Korean mallit ALS-00, tämä pätee kaikkiin Tokain malleihin, mallinumeron eteen lisätty A = Made in Korea.

Valitettavasti tämä ei ole ihan varma tieto, yritä saada vaikka myyjältä totuus irti.

• ES-335

Tokain nykytaso on huonontunut aika paljon. jotain 15 vuotta sitten sai vielä aika hyviä tokai kitaroita.

Tämä nyt ei ole sitten mitään rääpimistä mutta oletko ajatellut rahan säästämistä Gibsoniin? Myös käytettynä löytyy gibsoneita edullisemmin jos vain sitten käytettyä haluaa. Niissä ei ole monesti kuin vain joitain pieniä kosmeettisia haittoja.

Eiks kitaran pitäis ollakkin vähän reissussa rähjääntynyt? :)

• Jönttu

Mielummin itse kuljen OMAN kitarani kanssa reissut, en ostaisi käytettyä :P Ja jos ei ole niin pula niin voi toki kerätä rahaa gibsoniin, mutta itse kyllä ostin heti EKO n kun sain rahat kasaan, olisi pitänyt säästää ainakin vuoden vielä.. -.-

• nunzio

Tokai LS-70 on hyvä peli. Kannattaa ehdottomasti harkita sitä. On mielestäni parempi kuin Epiphonen vastaava keppi.

Tokaista saattaa olla vaikeata saada tietoutta. Yksi tällainen paikka on http://www.tokairegistry.com

• cobfan

tokain lessu on paras mahdollinen.itse maksoin siitä 400e

• mika2

.... itselläni Gbson LesPaul ja olen käpistellyt kavereiden Epiphone- ja Tokai LesPauleja. Sanoisin, että kyseiset yksilöt ovat kumpainenkin erinomaisia soittokapineita. Varsinkin Epiphone tuntui Gibsonia napakammalta soitto-otteeltaan, mutta se nyt luultavasti johtuu vain erilaisista säädöistä. Sanoisin että silmät sidottuina en noita olisi toisistaan erottanut. Minun mielestä Gbsonin suuruus on sen merkin legendaarisuudessa enemmän kuin, että se olisi niin ylivertainen. Mielestäni muiden valmistajien LesPaulit ovat parhaimmillaan pieteetillä tehtyjä hienoja soittokojeita. Kyllähän noita Tokaita näkee paljon ihan ammattilaistenkin käsissä toisinaan.

• Love Rock

Voin suositella Tokai merkkiä. Kyseisellä TOKAI LS-75 (LS-70) mallilla on hyvä hinta/laatu suhde. Kitarat ovat kuitenkin yksilöitä ja voihan sitä tulla huonokin yksilö vastaan, mikäli kovin huono säkä käy. Siksi kannattaisi aina testata tuotteen istuvutta omaa käteen ennen ostopäätöstä.

http://www.musamaailma.fi/epages/musa.sf/fi_FI/?ViewAction=View&ObjectID=113055&Page=2

ALS- ovat Koreassa tehtyjä ja LS- ovat Japanissa tehtyjä.

Kannattaa huomioidea se seikka että kitara tulee olla säädetty kunnolla jotta se myös toimii kunnolla. Ole ymmärtänyt että Musamaailman jätkät säätävät kyllä kepit kuntoon, joten ei muuta kuin paikan päälle testaamaan (mikäli vain mahdollisuus on).

• myymässä

Mulla ois myynnissä Eko Les Paul!

Myyntihinta on 170 euroa. Kuvia saa pyytämällä.

viestiä osotteeseen -- > [email protected]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      12
      2788
    2. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      165
      2695
    3. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      185
      2537
    4. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      17
      2064
    5. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      22
      2006
    6. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      54
      1848
    7. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      70
      1572
    8. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
      Ikävä
      90
      1211
    9. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      23
      1182
    10. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      7
      1164
    Aihe