Luin joskus Sinikka Pellisen kirjan Homoseksuaalinen identiteetti ja kristillinen usko. En tiedä, kuinka monelle on tuttu. Itse tykästyin kirjan laaja-alaisuuteen; selvästikään mitään lopullisia vastauksia ei siinä pyritty tarjoamaan, vaan erilaisia kristittyjen homojen kokemuksia, erilaisia elämäntarinoita, erilaisia tulkintoja tuotiin esille. Muutama asiantuntija-artikkelikin taisi kirjan loppupuolella olla.
Oikeastaan kiinnostaisi kuulla, miten itse olette kokeneet homoseksuaalisuutenne, kuinka siihen suhtaudutte, millaisen tien olette kulkeneet, onko kristillisen uskon ja seksuaalisen suuntautumisen kanssa ollut konflikteja. Vaikka itse koen oman homouteni epäterveeksi osaksi itseäni, eikä omatuntoni mukaista olisi homoseksuaalinen käyttäytyminen, soisin, ettette näin sanoessani loukkaantuisi. Pellisen kirjan lukeminen oli sikälikin avartava kokemus, että sain huomata, kuinka joku toinen voi todellakin löytää riittävät omakohtaiset perustelut toisenmuotoiselle elämälle, ja toisenmuotoisille ajatuksille. Usein tämän teeman ympärillä eri mieltä olevat lähtevät lopulta sättimään toisiaan, mikä tyrehdyttää asiallisen keskustelun. Tavatonta ei ole, että toisen ajatukset ymmärretään tarkoituksellisesti väärin, tai sitten Raamattua käytetään lyömäaseena oman homofobian pönkittämiseen.
Ajatukseni ei ole yrittää lähteä torbedoidaam omista poikkeavia näkemyksiä, vaan tässä ketjussa toivoisin keskustelun heräävän juuri siitä, kuinka me eri kristityt homot itsestämme ja toisistamme ajattelemme. Toisaalta kiinnostaa myös kuulla, olenko ainoa, jonka omatunto vetää synnin rajan homoseksuaaliseen käyttäytymiseen, jolloin parisuhde ei olisi mahdollinen. Tai olenko todella ainoa palstalainen, jolle tämä asia on niin polttava? Oliko Luther, kun sanoi, ettei ole hyvä tehdä vastoin omaa tuntoaan?
Asia on tulenarka, mutta voisimmeko silti yrittää pitää lämmintä henkeä ja rakentavaa keskustelua yllä? Kristittyjähän tässä ollaan.
näkemyksiä
14
1458
Vastaukset
- ei himoitse
Homoseksuaalina naisena minua on koko seksi-synti-keskustelussa aina ihmetyttänyt yksi seikka: että ajatellaan olevan erikseen rakkaus, ja seksuaalisuus ja vielä seksuaalinen teko, eli "seksin harrastaminen".
Heteroseksuaalisessa liitossa eläessäni minäkin olin taipuvainen ajattelemaan, että seksi on jonkinlainen akti, toiminto, teko. Jotain, jonka ilmentymismuodon voi valita. Että voi "ajatella" seksiä, "harrastaa" seksiä, ja erikseen olla taipumusta ajatella tai toteuttaa... Tämänhetkisestä tilanteestani käsin ajattelen tuon ajatuskulun johtuneen seksuaalisuuden ja rakkauden suhteen väärinymmärryksestä: syvemmän yhteyden puutteesta toiseen ihmiseen, silloiseen kumppaniin.
Nykyisessä elämässäni naisen kanssa minulla olisi tuon ajatuksen mukaan lupa rakastaa ja vähän vapaamielisemmin lupa ajatella seksuaalisviritteisiä ajatuksia - ja sitten erikseen lupa tai kielto toteuttaa niitä.
Mutta minä en tunne mitään tuollaisia tunteita, enkä omista seksuaalisia ajatuksia, vaan minulla on vain yksi tie: syvempään ja rakastavampaan suhteeseen päin. Minun kaikki läheiset tunteeni liittyvät rakkauteen, kaupungilla liikkuessani en koe mitään seksuaaliviritteisiä tunteita. Minulla ei ole mitään mielikuvia ja haluja, joita haluaisin tai tuntisin kiusausta toteuttaa.
Sen sijaan minulla on uskollinen ja kaikkinielevä tarve tavoittaa toinen ihminen, avoimesti, herkimmillään, luottaen, hyväksyen, kuunnellen ja sitoutuen, vilpittömästi. Missä kohtaa se muuttuu "seksiksi", jota voisin valita olla toteuttamatta? Mitä "seksi" siis on? Jos vedän johonkin kohtaan rajan, vedän rajan rakkauteen.
Hapuileva yritys, mutta luulen, että tätä voisi kutsua "yhdeksi tulemiseksi". Siihen en pystynyt miehen kanssa. Tässä taas ei mistään muusta kyse olekaan...
Sydäntäni ja omaatuntoani kuuntelemalla en voi tulla muuhun johtopäätökseen, kuin että tämä on uskoni mukaista ja Herran mieleen. Miksi juuri minä? No, sen Hän tietää.- hiiru
näkemys...herätti ajatuksia.
- Ukkometso
Löysin itseni ja ajatusmaailmani tekstistäsi. Minä en vain ole uskaltautunut antautua "synnin" pelossa rakkauden vietäväksi. Ja olen kait liian vanha toteuttamaankin haaveitani?
- homoseksuaalisuus
ei ole mitenkään keskimääräistä syntiä suurempi
harha-askel sivulle. Mutta harha-askel kmminkin.
Sellaisiahan ihmiset pruukaavat harrastaa.- zopp
Olisi hauska kuulla edellisen kirjoittajalta, miten homoseksuaalisuus on osa Sinun arkeasi. Oletko itse, onko joku läheisesi kristitty ja homoseksuaalisesti suuntautunut? Erityisesti näitä kokemuksia kaipaisin kuulla, ja oman näkemys niiden taustalla toki, kuten esille jo osin tuli.
Metkaa, kun joku tähän ketjuun vaivautuu vastaamaan.
- bestway
Nuorus seurakuntanuorissa, opiskelu kirkon työntekijäksi, töihin seurakuntaan, pois töistä ja uuteen ammattiin. Siinäpä se. Ei ollut tilaa.
- jt-
Raamatun voi ajatella kieltävän seksin miehen ja naisen avioliiton ulkopuolella. Miten tähän asetelmaan sijoittuu homosuhde? Rakkautta en kiellä, mutta koen Sanan nyt asettavan joitakin reunaehtoja käyttäytymisellemme.
- dinde
No, itse en harrastaisi seksiä ilman sydämen sitoumusta ja eettistä vastuuta. Tämä on ihan mielenkintoinen kysymys, oikeesti.
Onko sitten niin, että myöskään heteroparin siviilivihkiminen ei anna Raamatun mukaan oikeutta seksin harjoittamiseen? Eiväthän läheskään kaikki, jotka saavat kirkollisen vihkimyksen, kuitenkaan ole uskossa ja vähät välittävät Raamatun sanasta. Onko heidä seksinsä sitten kuitenkin hyväksyttyä, vain siksi, että vihkiminen on tapahtunut kirkossa? Jos näin on, niin ainakin mä näen tässä jonkinlaisen ristiriidan. Mielestäni sydämen usko ja eettinen sitoutuminen ja vastuu ovat ne tärkeimmät lähtökohdat kaikelle. - oikea ajatus
dinde kirjoitti:
No, itse en harrastaisi seksiä ilman sydämen sitoumusta ja eettistä vastuuta. Tämä on ihan mielenkintoinen kysymys, oikeesti.
Onko sitten niin, että myöskään heteroparin siviilivihkiminen ei anna Raamatun mukaan oikeutta seksin harjoittamiseen? Eiväthän läheskään kaikki, jotka saavat kirkollisen vihkimyksen, kuitenkaan ole uskossa ja vähät välittävät Raamatun sanasta. Onko heidä seksinsä sitten kuitenkin hyväksyttyä, vain siksi, että vihkiminen on tapahtunut kirkossa? Jos näin on, niin ainakin mä näen tässä jonkinlaisen ristiriidan. Mielestäni sydämen usko ja eettinen sitoutuminen ja vastuu ovat ne tärkeimmät lähtökohdat kaikelle.olet oikeassa tuon sydämen uskon, eettisen sitoumuksen ja vastuun kanssa, lisäisin vielä kumppanin kunnioituksen. Se on varmasti ajatus, joka on koko parisuhteen perusta myös Raamatun ja kristinopin mukaan. Seksinkään alueella ei saa lähimmäistä käyttää hyväksi eikä kohdella huonosti, ja parisuhteeseen kuuluu aina sitoutuminen.
Selvennän vielä, että siihen aikaan kun Raamatun kirjoitukset kirjoitettiin ja koottiin yhteen, avioliittoon vihkimistäkään ei tunnettu kirkossa. Se on otettu käyttöön paljon myöhemmin, mutta kuitenkin paljon aikaisemmin kuin ns. uskonpuhdistukset tapahtuivat!
Yleensäkään ns. protestanttisten lahkojen saarnamiesten toimittamat avioliittoon vihkimiset eivät ole päteviä, koska siellä ei toteudu kristinopin mukainen pappeuskaan. Siksi esim. luterilainen, lestadiolainen tai helluntailainen avioliittoonvihkiminen on samanarvoinen kuin siviilivihkiminen. Se pätee juridisesti, mutta ei ole asenteeltaankaan Raamatun mukainen. - jt-
dinde kirjoitti:
Onko sitten niin, että myöskään heteroparin siviilivihkiminen ei anna Raamatun mukaan oikeutta seksin harjoittamiseen? Eiväthän läheskään kaikki, jotka saavat kirkollisen vihkimyksen, kuitenkaan ole uskossa ja vähät välittävät Raamatun sanasta. Onko heidä seksinsä sitten kuitenkin hyväksyttyä, vain siksi, että vihkiminen on tapahtunut kirkossa? Jos näin on, niin ainakin mä näen tässä jonkinlaisen ristiriidan. Mielestäni sydämen usko ja eettinen sitoutuminen ja vastuu ovat ne tärkeimmät lähtökohdat kaikelle.Mielenkiintoinen kysymys, kyllä. Hauskaa, että vastasitte asiallisesti, eikä syyttelyyn ja haukkumiseen tarvitse lähteä.
"Onko sitten niin, että myöskään heteroparin siviilivihkiminen ei anna Raamatun mukaan oikeutta seksin harjoittamiseen?" Uskosta osatonta ei varmaankaan kiinnosta Jumalan tahdon toteuttaminen. Oli kuitenkin uskosta osaton tai uskovainen, ihminen kyllä itse tietää, onko naimisissa vai ei.
Avioliittohan on jo Vanhan testamentin tuntema instituutio. Olen kyllä yhtä mieltä rakkauden, sitoutumisen, ja kumppanin kunniottamisen tärkeydestä. Voidaanko näillä kuitenkaan sivuuttaa tätä avioliiton asemaa?
Itse lueskelin jokin aika sitten SLEY:n raamattuluentoa aiheesta "Esiaviolliset suhteet, avoliitto, avioliitto ja Raamattu": http://www.sley.fi/luennot/ESITYS/EsiavioEK.htm - oikea ajatus
jt- kirjoitti:
Mielenkiintoinen kysymys, kyllä. Hauskaa, että vastasitte asiallisesti, eikä syyttelyyn ja haukkumiseen tarvitse lähteä.
"Onko sitten niin, että myöskään heteroparin siviilivihkiminen ei anna Raamatun mukaan oikeutta seksin harjoittamiseen?" Uskosta osatonta ei varmaankaan kiinnosta Jumalan tahdon toteuttaminen. Oli kuitenkin uskosta osaton tai uskovainen, ihminen kyllä itse tietää, onko naimisissa vai ei.
Avioliittohan on jo Vanhan testamentin tuntema instituutio. Olen kyllä yhtä mieltä rakkauden, sitoutumisen, ja kumppanin kunniottamisen tärkeydestä. Voidaanko näillä kuitenkaan sivuuttaa tätä avioliiton asemaa?
Itse lueskelin jokin aika sitten SLEY:n raamattuluentoa aiheesta "Esiaviolliset suhteet, avoliitto, avioliitto ja Raamattu": http://www.sley.fi/luennot/ESITYS/EsiavioEK.htmAvioliitto on ollut ihmiskunnan perinnäisenä käytäntönä hyvin kauan, eikä se ole missään tapauksessa vasta kristillisen kirkon tuoma. Avioliitto onkin alkuperältään täysin maallinen instituutio, ja kaikissa yhteiskunniossa on ollut avioliittoa vastaava käytäntö muodostaa parisuhteita, on jopa moniasioisuutta on sallittu.
Alkukirkonkaan aikana ei muodostunut omaa kristillistä avioliittofilosofiaa, vaan vanha pakanuuden aikainen tai juutalaisuudessa solmittu avioliitto jatkui, vaikka pariskunta liittyikin kirkkoon. Kirkko ei kuitenkaan ole missään vaiheessa hyväksynyt moniavioisuutta.
Kirkolliset menot eli avioliittoon vihkiminen tuli yleiseksi käytännöksi vasta 900-luvun alussa. - jt-
oikea ajatus kirjoitti:
Avioliitto on ollut ihmiskunnan perinnäisenä käytäntönä hyvin kauan, eikä se ole missään tapauksessa vasta kristillisen kirkon tuoma. Avioliitto onkin alkuperältään täysin maallinen instituutio, ja kaikissa yhteiskunniossa on ollut avioliittoa vastaava käytäntö muodostaa parisuhteita, on jopa moniasioisuutta on sallittu.
Alkukirkonkaan aikana ei muodostunut omaa kristillistä avioliittofilosofiaa, vaan vanha pakanuuden aikainen tai juutalaisuudessa solmittu avioliitto jatkui, vaikka pariskunta liittyikin kirkkoon. Kirkko ei kuitenkaan ole missään vaiheessa hyväksynyt moniavioisuutta.
Kirkolliset menot eli avioliittoon vihkiminen tuli yleiseksi käytännöksi vasta 900-luvun alussa.Kyllä. Avioliitto eri konteksteissaan on kuitenkin selkeästi esillä Raamatussa, ja sillä on selkeä asema. Nyt ei keskeistä taida olla edes se, onko avioliitto solmittu kristillisin menoin. Pääasia on, että ihminen on joko naimisissa tai ei sitten ole. Raamatussa tulee esille myös ohjeita avioliiton puitteista, eikä esimerkiksi mainittua moniavioisuutta tueta, vaikka se paikoin esillä lienee.
Myös Erkki Koskenniemi kirjoittaa edellä mainitsemassani kirjoituksessa, kuinka "Lähetystyötä tekevä kirkko otti ja ottaa edelleen vakavasti pakanoiden solmimat avioliitot." "Avioliitto ei perustu vain ihmisten uskoon, vaan se perustuu siihen, että Jumala on itse asettanut avioliiton."
Jotenkin nyt mietin sitä, millaisen merkityksen ja arvon avioliitolle kristittyinä annamme. Kuinka huolettomasti voimme siihen suhtautua? - dinde
oikea ajatus kirjoitti:
Avioliitto on ollut ihmiskunnan perinnäisenä käytäntönä hyvin kauan, eikä se ole missään tapauksessa vasta kristillisen kirkon tuoma. Avioliitto onkin alkuperältään täysin maallinen instituutio, ja kaikissa yhteiskunniossa on ollut avioliittoa vastaava käytäntö muodostaa parisuhteita, on jopa moniasioisuutta on sallittu.
Kirkolliset menot eli avioliittoon vihkiminen tuli yleiseksi käytännöksi vasta 900-luvun alussa.Vanhan testamentin aikana, joka on todella pitkä ajanjakso, ei avioliittoa instituutiona ollut. Tietynlaiseen liittoon mentiin rituaalein ja vannottiin valat, mutta tähän riittiin ei vielä tuolloin liittynyt uskonnollisia menoja. Vasta Jeesus asetti "avioliitolle" uudenlaisen aseman.
Ja todellakin avioliitto sellaisena kuin sen tänään tunnemme, tuli käytäntöön vasta todellakin paljon myöhemmin. Esim. Hesekielin ja Malakian kirjoissa on tuon aikaisesta "avioliitto käytännöstä". Tuosta moniavioisuudesta en ole pelkästään Raamatun pohjalta ihan varma, mutta lupaan tutkia asian ennen kuin sanon juuta tai jaata.
Mutta, koska kuitenkin esim. itse elän rekisteröidyssä parisuhteessa, olisi mukava lukea kommentteja tästä. Olenko siis oikeutettu seksiin puolisoni kanssa, jota rakastan ja kunnioitan ja johon olen 100%:sti sitoutunut. Ja; olemme siis myös yhteiskunnan virallisesti hyväksymässä, heteroavioliiton kanssa yhdenvertaisessa liitossa, oikeuksineen ja velvollisuuksineen.
Toivon, että edelleenkin pysymme asiallisella linjalla, vaikka homoliitot niin monelle tuskaa tuottavatkin. :) - jt-
dinde kirjoitti:
Vanhan testamentin aikana, joka on todella pitkä ajanjakso, ei avioliittoa instituutiona ollut. Tietynlaiseen liittoon mentiin rituaalein ja vannottiin valat, mutta tähän riittiin ei vielä tuolloin liittynyt uskonnollisia menoja. Vasta Jeesus asetti "avioliitolle" uudenlaisen aseman.
Ja todellakin avioliitto sellaisena kuin sen tänään tunnemme, tuli käytäntöön vasta todellakin paljon myöhemmin. Esim. Hesekielin ja Malakian kirjoissa on tuon aikaisesta "avioliitto käytännöstä". Tuosta moniavioisuudesta en ole pelkästään Raamatun pohjalta ihan varma, mutta lupaan tutkia asian ennen kuin sanon juuta tai jaata.
Mutta, koska kuitenkin esim. itse elän rekisteröidyssä parisuhteessa, olisi mukava lukea kommentteja tästä. Olenko siis oikeutettu seksiin puolisoni kanssa, jota rakastan ja kunnioitan ja johon olen 100%:sti sitoutunut. Ja; olemme siis myös yhteiskunnan virallisesti hyväksymässä, heteroavioliiton kanssa yhdenvertaisessa liitossa, oikeuksineen ja velvollisuuksineen.
Toivon, että edelleenkin pysymme asiallisella linjalla, vaikka homoliitot niin monelle tuskaa tuottavatkin. :)Hienoa, kun voimme keskustella tästä tunteita herättävästä ja tärkeästä asiasta ilman ylenmääräistä kuohuntaa. Tosin edelläni kirjoittanut "Moskuuu" ilmaisee asiansa aika luotaan työntävällä, tunnepitoisella tavalla, jossa soisi olevan asiallisuutta hivenen enemmän.
Edelläkin kirjoitin, että avioliitto on avioliitto olipa se solmittu kristityin menoin tai ei - jos se muuten sopii kristilliseen avioliittomalliin. Eli esimerkiksi lähetystyössä pakana-avioliittoja ei mitenkään mitätöidä. Myöskään uskoon tulleen ei sanota olevan oikeutettu hylkäämään uskosta osatonta puolisoaan.
Koko kansa ei ehkä olisi valmis rinnastamaan parisuhteen rekisteröimistä avioliittoon. Useissa argumenteissa lakialoitteesta keskusteltaessa puhuttiinkin, kuinka parisuhteen rekisteröinnillä pyritään turvaamaan molempien osapuolten juridinen asema, minkä katson oikein olevankin. Maallisessa laissakin on ero rekisteröidyllä parisuhteella ja avioliitolla. Homoavioliitto olisi sitten ihan oma lukunsa, mitä en itse kuitenkaan tällä ymmärrykselläni kykene Raamattuun sisällyttämään.
Tulkoon mainituksi, että veljeni elää homosuhteessa - ei ainakaan tietojeni mukaan rekisteröidyssä sellaisessa. Itse mietin kovasti omaa elämääni seksuaalisen suuntautumiseni kanssa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh952318Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1791913- 1791456
- 246900
- 79882
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol11796- 62789
- 55702
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako213643Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349611