AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  /  / Takavetoisuus ikävä talvella

Takavetoisuus ikävä talvella

95 Vastausta 15 960 Lukukertaa
Tässä tuontiautohuumassa innostuin itsekin tuomaan 535 Bemarin. Näillä liukkailla keleillä alkaa vaan jurpimaan kun ei pärjää vähempitehoisille etuvetoisille nelivedoista nyt puhumattakaan. Luistonesto tappaa kiihdytyksessä täysin vauhdin ja ilman sitä ei lähdöistä tule oikein mitään liukkaalla. Olenkin joutunut toteamaan, että takavetoisuus on talvella pelkästään haitta, vaikka tietenkin kikkailukin on ihan hauskaa. Voipi olla että ensi talvena ajan taas etuvetoisella.

ei pärjää ?

Taitaa olla jossain muualla vika, jos ei taka vetoisella pärjää näille etuvedoille ;D

voisit

myöntämään tosiasiat, tottakai etuvetonen jossa painoa on enemmän edessä lähtee paremmin liikkeelle ja kiihtyy talvella paremmin kuin takavetonen.

ei se nyt ihan noin

yksinkertaista ole. Useassa etuvetoisessa on niin pehmyt vaimennus edessä, että keula pompsahtaa ylös josta seuraa että etupyörät menettävät pitonsa. Takavetoisessa paino taas siirtyy liikkeelle lähdettäessä taakse päin jolloin pito paranee.... Harva on kuitenkaan alustaansa laittanut kuntoon....

renkaat

Laita kunnon renkaat niin bemarillakin pärjää talvella.

kokemus

ei siinä mitkään renkaat auta painoa on liian vähän perässä

No perkule

Sementtiä takaluukku täyteen niin eiköhän lähde.
Btw... Meilläkin jäi takavetoinen urheilumersu yks talvi pihaan. Oli lunta niin paljon, kun aikansa suti niin ei ollu kuin ilmaa renkaiden alla. Otti hanki pohjaan.
Sitten kun siitä päästiin niin piti pysähtyä lapioimaan lumiauran tekemät tepposet ja taaskaan ei päästy eteenpäin.

Se oli sinä talvena millon oli paljon lunta. Olikos viime talvi vai sitä edellinen? En muista.

Eikä ne etuvetosetkaan aina pärjää jos on paljon lunta. Joka talvi tahtoo Golffi jäädä pihaan kun maa kallistuu aavistuksen takana. Hiekotuksella selviää.
Ja reilu 10v sitten jäi vanha Mitsubishi pihaportille lumiauran tepposten jälkeen. Sattui just naapuri ajelemaan nelivetosella ohi. Hinas auton poies ja kaasutti kinoksesta läpi, että päästiin kulkemaan.

tehokas etuvetoinen

Moi,

Niin jos vastassa on esim. softattu T5? Kiire tulee Bemarilla, ei auta.

softattu T5

toiseksi ei tarvii ku 1835CC kupla volkkari niin meen kahdeksikkoa sun softatun T5 ympärillä, voidaan mennä jää radalle testaamaan jos sun kantti kestää, mennään tavallisilla talvi kumeilla tai ihan suvikumeilla.

Käy

Laitatko tänne yhteystietosi niin voidaan käydä koittamasssa. Lyödään vaikkapa autoista vetoa.

Etuveto on yliveto

Kyllä talvella etuveto on yliveto !
Itsekin olin vielä 80-luvulla vannoutunut takavedon kannattaja, mutta ajokokemuksen ja viisastumisen myötä olen jo yli 10 vuotta ollut vannoutunut etuvedon kannattaja.
Muuten, taka veto kirjoitetaan yhteen..

Ainoa oikea on

Neliveto
Quottro nelivedon lyönyttä ei ole, heh!
Pitäisi käydä kokeileen jos sillä jotain tekisi.

530i

Ihme höpinää!

Opettele

Opettele ajamaan, takavetoisella lähtee nopeammin paikaltaan kuin etuvetoisella.

hillitse

kaasujalkaa et sä ilmanluistonestoakaan lähde kaasu pohjassa!!! painelet siihen tahtiin et ei ota päälle kuin vahingos niin taas mennään kun löytyy se pito ja "nykimätön" teho näin mä ainakin otin lähdön A8 sia vastaan enkä hävenny yhtään yhtä lujaa sit uskaltaa ajaa jäisellä tiellä!!

oho

..ai piti leikkiä porvaria mut taisit heittää rahat kankkulan kaivoon .... Bo)

Olisit ostanut audin, se takaveto tekee bemareista juuri hauskoja ja tuo sitä paljon luvattua ajamisen iloa..

No, makunsa kullakin.

Ku´ mie niin tykkään pemareista

kapea parempi

No tottakai kapeampi on talvella parempi, Mutta kun ne amis bemut on madalettu, niin rattaat on sata varmasti campperissa jolloin ulkoreuna ei ota tiehen juuri laisinkaan. Asia saattaa olla eri tehtaan laskusarjassa, jolloin tehdas on muuttanut campperivirheen. Jos ratas on campperissa, niin silloinhan uloimmat nastat ei pure tiehen.= pito huononee. Sen takia pemarin alusta on susi, yms muiden erillisjousituttejen autojen. Katsoppas kun kesällä ajelet amis bemarien perässä, niin rattaat muutaman asteen vinossa suoralla tielläkin.

Tohdin väittää että jos autossa on normaali jäykkäakseli esim: de dion tuenalla, niin se on yhtä hyvä ajaa mutkassa kuin erillisjousitetukkin. Eroa et huomaa. Itselläni on ollut bemu m5e34 ja harrasteautona vanha hoppavoortia muistuttava koppero de dion tuenalla varustettu jäykkätakaakseli, niin se m5 bemari menee helpommin mehtään kuin se hoppavoorti.
voi vitun amatööri. Etkö ole tietoinen että bemarissa on täydelliset säädöt takapäässä?

Eipä

taida asia olla noin ainakaan talvella... sorry.
Paitsi tietenkin niissä joissa konekin on takana esim. kupla ;) (huom. painoa vetävillä pyörillä)

TehoMan

Ja vitut lähde...
Ootsä joku amis, vai?

tässä

premiumisti väittää fysiikanlakeja vastaan.

Lakeja

Painonjakauma vaikuttaa tietenkin siihen kuinka paljon painoa on vetävillä pyörillä. Vedellään sitten edestä tai takaa. En muista Bemarien jakaumia ulkoa, joten tein haun googelilla.
http://www.google.fi/search?hl=fi&ie=ISO-8859-1&q=bmw+painonjakauma&meta=
BMW:n painonjakaumasta käytettyjä sanoja: Tasainen, Oivallinen, Ihanteellinen ja 50/50. Tieteestä ja sieltä Fysiikasta löytyy asiantuntijoita, mutta yritän ensin itse. Autolla kiihdyttäessä painonjakauma siirtyy enenmmän takarenkaille, johtuen massan hitauksista. Näin pitoa saadaan lisää. Sama massan siirtyminen tapahtuu kaikilla automerkeillä.. jopa tojotalla. Näin etuvetoinen menettää pitoa lähtökiihdytyksessä. Tästä voimme vetää johtopäätöksen, että etuvetoinen jossa on enemmän pitoa kuin takavetoisella, siinä pitää olla painonjakauma 45/55 (etu/taka) tai jopa enemmän. Eli auton ajo-ominaisuudet kärsivät (lue auto on suunniteltu väärin). Etuvedon ominaisuuksia on hinta.

Liukkaalla kun kuitenkin ajellaan, niin ei mikään voita nelivetoa!

Nyt

talvesta ja talvella lähtö ja kiihdytys tapahtuu varoen joten painon siirtyminen takarenkaille riippuu kaasusta ja sitähän ei paljo kannata antaa. Just liikkeelle lähtö on ratkasevassa asemassa, kun auto on saatu liikkeelle niin tuolla painonsiirtymisellä ei enää oo niin merkitystä, kyllä sen näkee käytännössä miten homma toimii. Eikä etuvetosella autolla painon jakautuma kovin paljo muutu.

etuveto

"Eikä etuvetosella autolla painon jakautuma kovin paljo muutu."

Kannattaa siis ostaa etuvetoauto, koska siihen ei fysiikanlait niin kovin paljo vaikuta..

Etuveto

Niin kannattaa jos siis ei tosiaan osaa ajaa tai nauttia ajamisen ilosta. Kässäreitä vaan liukkaalla etuvetoisella suoraan puskevalla autolla. On hienoa!

Jos auto

niin sillon mennään liian lujaa, mitä hyötyä on ajaa jossain kaupungissa talvella tai kesällä missä ei voi\kannata ajaa niin että auto puskee. Etuvetosilla pystyy kyllä ajamaan niin lujaa puskematta että sullekin riittää. Mulla itellä on etuveto auton painoa siirretty taakse ja sehän on totta että auto on tasapainoisempi mutkissa mutta en halua tasapainoista autoa takavedolla sen huonojen talvi ominaisuuksien takia

Luuloja

Moi !

Takavetoinen on erinomainen talviautonakin.

Kysy vaikka vaimoltani ;-)

--

Valitettavasti

vaimosi ei ehdi puhumaan, koska sillä on munani suussa... ;)

Testattua

Yksi juttu testattu. Paikaltaan lähtö Toyota Avensis 2.0 sedan vs BMW 325i Coupé jääradalla.

BMW lähti paremmin, koska siinä on lukkoperä ja DSC päällä. Painonjakauma on BMW:ssä tasan 50/50, Toyotassa 55/45.

Molemmissa nastat alla, hakkapeliitta 2. Kunto jokseenkin sama. Nastat tallella.

Otettiin muutamia lähtöjä ja vaihdettiin autoja. Jokaisella lähdöllä BMW otti voiton, koska kitkalukkoperän ansiosta se vetää molemmilla pyörillä. Avensis tahtoi käydä sutimaan oikeanpuoleisella renkaalla helpommin.

Autot ovat keskenään lähes saman painoisia (BMW hieman painavampi) painonjakaumassakaan ei niin hirveitä eroja, kuten jo yllä mainittu BMW 50/50 Ave 55/45 = Aven vetävillä pyörillä 5% enemmän painoa = n. 50 kg, mutta BMW:n kitkalukon ansiosta BMW vetää molemmilla pyörillä = parempi pito liukkaalla.

Takavetoinen Avensis

Ainakin minun Avensis on etuvetoinen. Miltä vuodelta testi on?

outoa

-autosi on sen verran vanha että kyseisen mallin luistoneston elektroniikka ei ehkä ole viisaammasta päästä.

-ainakin uudehko e46 lähtee hyvin liukkaallakin, mitään oleellista eroa en ole huomannut edelliseen A4 etuveto-Audiini, väitän että takavetoinen auto joka on varustettu luistonestolla ja ajonvakautuksella on etuvetoa loogisempi talvella, sekä myös miellyttävämpi jos pitää urheilullisesta ajotavasta.

-jos haluaa vain siirtyä turvallisesti ja rauhallisesti pisteestä A pisteeseen B, on joku tojota varmasti sinulle oikea vaihtoehto.

neliveto

kyl oot ihan oikeassa että takaveto on huono...
itse kokeilin... vaihdoin heti pois ja nyt tyytyväinen autoilia subarulla eikä kelit tai liukkaus haittaa...

neliveto ei tuo tärkeää pitoa

Kuinka paljon paremmin sun nelivetosi pitää liukkaissa mutkissa ja jarrutuksissa kuin etuveto/takaveto?

neliveto

jatkuvalla nelivedolla pääsee mutkat noin 20km/h lujempaa kun vajaa vetoisella... ihan käytännössä huomattu... neliveto pysyy tiessä vielä silloin kun takaveto heittelehtii...
lisätietoa www.subaru.fi

Sivuttaispito

Moi !

kaikien muiden parametrien ollessa samat, renkaiden sivuttaispito on parhaimmillaan kun rengas ei vedä eikä jarruta.
Käytännön elämässä parhaiten tähän pääsee painamalla kytkimen pohjaan mutkan ajaksi. Jos kahdessa tai neljässä pyörässä on vetoa niin sivuttaispito heikkenee heti.

Tämä on ihan fysiikan lakeihin perustuvaa faktaa, siihen ei mainossivut auta.

--

joo

mut silloin ku mennää lujaa ja niinku kilpaa niin kyllä mutkat mennään kaasu pohjassa... niin kumpihan pysyy paremmin tiellä ja menee lujempaa 2 vai 4 veto?????
voit mennä opettaa fysiikkaas jonnekkin, missä on ihmisiä mitkä uskoo tota soopaa...
ellet usko mua niin mene kokeilee...
kyllä käytäntö opettaa...

Kerro kerro...

Moi !

Ihan asiallisesti kysyisin että mikä tuossa viestissäni olki väärin.

Lisäksi kiinnostaisi mielipiteesi liikenteessä kilpaa ajamisesta, kuulostaa lievältä asennevammalta. Saatan olla väärässäkin.

--

huoh

jos on jäinen kurvi ja siihen ajaa 2 veto autolla vaikka 80km/h, kuvitellaan että auto lähtisi luisuun ja päätyisi metsään.
jatkuvalla nelivedolla varustettu auto kuten esim audi ja subaru niin kurvin pääsee ainakin 90km/h niin ettei edes huomaa sen olevan liukas.
Annetaan lääkärien päättää asennevammastani... =)

Tuo ei vain pidä

Muuten hyvä kirjoitus. Sillä jos ajaa tasaisella kaasulla, niin kurviin voi ajaa yhtä lujaa vetotavasta riippumatta. Kokeiltu homma jääradalla neliveto päällä ja ilman.

Totta

Kitkaominaisuudet on parhaimmillaan silloin kun auton renkaat saavat pyöriä "vapaana". Eli ilman vetoa tai hidastusta. Jos täysin identtiset autot ja renkaat, ei pitäisi tässä tapauksessa olla mitään eroa vetotavalla.. varsinkaan kun ei siinä yhtään vedätetä.

Rangella ajaneena voin taas sanoa, kun sulla on neljä vetävää tassua, on tilanne eri. Kun autossa on voimaa, niin kaasulla voi korjata "ajovirheen".. tässä tapauksessa liiankovan kaarrenopeuden. Tämä liian suuri kaarrenopeus panee auton siis kulkemaan suoraan, vaikka renkaat näyttäisivätkin kurvin suuntaan. Tällöin täytyy kääntää renkaat "kurvin sisään" (eli liian tiukkaan kurviin) ja painaa kaasua. Neliveto kiskoo auton väkisin takaisin ajolinjalle, jos vähänkin on pitoa jäljellä.

Joo just lisää

tälläistä paskaa-kikkailua! Kyllä pelti rytisee ja vakuutukset kasvaa tollaisten PELLEJEN ansiosta.

Jessus näitä

Ei kait kukaan ole kirjoittanut liikenteessä kaahaamisesta.

Minäkin ajan kilpaa autolla ja tiedän, että fysiikanlait kuulostaa joskus ihmeellisiltä. Etuvedollakin voi nimittäin ajaa mutkaan nopeudella, jolla takavetoisella ei ole enää mitään tehtävissä, mutta etuveto menee mutkan nätissä sladissa vasurin avustamana. Rallimaailmassa taas tulosluetteloa seuraamalla on pakko uskoa, että neliveto menee myös mutkissa nopeammin.. toki tilanne tasoittuu hyvällä ja pitävällä alustalla, mutta nimenomaan talvella nelivedolla voi "korjata fysiikanlakeja"

Kerro ihmeessä!

Mihikähän fysiikan lakiin väittämäsi perustuu? Kappale kun peräti harvoin eli ei koskaan käyttäydy fysiikan lakeja vastaan, näin tekemällähän se kumoaisi koko lain.
Havaintoja käytännön elämästä: Neliveto on kaarteessa vastaavaa kasivetoista huomattavasti vakaampi, oli kaksivetoisessa veto päällä tai ei. Tämän automerkin alla monet tietävät, että vedoton tila tai kaasulla "epäröinti" ei ole hyväksi kaarteessa, pitää olla joko vetoa tai jarrutusta, ja alusta toimii.
Kytkimen painallus luiston oikaisemiseksi on aivan eri asia, siinähän pyritään tasaamaan nopeus ja saavuttamaan näin menetetty pito.

Luistaa tai ei

Moi !

Perustuu siihen tosiasiaan että mikäli rengas pyörii nopeammin kuin sen pyörimisnopeus maan pinnan suhteen edellyttää niin pito heikkenee.

Tämä nyt on aivan varmasti tosiasia.

Toinen asia on sitten että se sivuttaispidon heikkeneminen käytetään eteenpäin suuntautuvan voiman lisäämiseen.

Oletko sitä mieltä ettei nelivetoa saa kurvissa liukkaalla ulos?

Ja toisaalta, jos pidät nelivetoisista autoista ja BMW:stä niin osta nelivetoinen Bemari.

Mistähän muuten johtuu että BMW:n ja Mersun nelivetoautoja myydään todella vähän verrattuna taktuuppareihin, vaikka hintaero ei tuossa hintaluokassa enään isoja merkkaa?

--

Voi Pyhä yksinkertaisuus.

Just joo. Ei taida luetun ymmärtäminen olla niitä vahvimpia asioita?

Entä sitten lausahduksesi:
""Toinen asia on sitten että se sivuttaispidon heikkeneminen käytetään eteenpäin suuntautuvan voiman lisäämiseen.""
Voisiko sen paremmin sanoa.... :)

Luettua

Moi !

Jos olet tuosta fysiikasta eri mieltä niin faktaa peliin.

nelivetoinenkin menee isoimmalla nopeudella kurvin läpi tasakaasulla tai vapaalla. Sitten kun lähdetään taas kiihdyttämään niin neljä vetävää pyörää auttaa liukkaalla.

Subarukin on varmaan hyvä auto. Ei vaan minulle, kiitos.

--

Pieni pulma

Kas, kun sepustuksistasi en löytänyt fysiikan/mekaniikan häivääkään!
Tosin järin suurta tietämystä lienee turhaa odottaakin:)

Helppoa

Moi !

Oi sinä suuri fysiikan tuntija, kerro mikä tuossa väittämässä on väärin:

"kaikien muiden parametrien ollessa samat, renkaiden sivuttaispito on parhaimmillaan kun rengas ei vedä eikä jarruta."

Tämä oli meinaan alkuperäisen viestini sisältö. Mikä siinä on väärin.

No ei mikään.

--

subaru

etuvetokin hakkaa normaalin subarun (siis ei wrx) nelivedon ajettavuudessa

Älä vaan vaihda merkkiä

koska BMW:ltäkin löytyy hyviä nelivetoja, jolloin talviautoilu ei ole enää ongelma.

Voivoi

Opettele ensin ajamaan autolla, hanki sitten vasta BMW.

Loistava kommentti

Olipa hyvä kommentti, opettele ensin ajamaan AUTOLLA, hanki sitten BMW.

Ahhah, tämä oli kyllä paras pitkiin aikoihin. Ei herneitä... =)

Yesyes

Jep, tuo oli hyvä!!!

Hmm

Aika mielenkiintoinen aloitus. Epäilen ettet ole ajanut lainkaan kyseisellä autolla. Itselläni on 525 tds jossa kitkarenkaat ja se kyllä lähtee kuin rusakko makuulta. Luistonesto valo kyllä vilahtelee, mutta pitoa riittää. Ehdottomasti tasapainoisin auto mitä minulla on kolmeenkymmeneen vuoteen ollut.

mopo

No kaippa tuo 525tds lähtee paikaltaan ku siellä ei oo voimaa sutata.. Sama asia kuin 316 kaasari bemari. ei sutaa enään 2sellakaan jäällä.

Autottomat

Tämän threadin aloittaja ja muutama muukaan täällä ei todellakaan tiedä keskustelun alla olevista autoista mitään. Ei kannata välittää, ainakaan itse en välitä asiantuntemattomien kommenteista. Itse tiedän, että oma auto lähtee mukavasti liikkeelle liukkaallakin, ja ON kaikenkaikkiaan turvallisempi kuin etuvetoauto. Muutamia "kisoja" on tullut otettua, ja aina on etuvetoinen jäänyt taakse. Ensimmäisillä metreillä saattaa etuveto liikahtaa paremmin, mutta sitten 5-sarjalainen vie voiton.

Kuten tuli todettua tuolla

aikaisemmin, niin samoin lähtee myös mun autoni kuten 525tds kertoi. Ja minulla ei luultavasti kovin paljon ole teho pulaa... Mitatut arvot 220hv ja 475nm. Ja voimaa tulee alhaalta asti.

tuohon

Noihin tehoihin et usko itekkään.. Ei se kumminkaan pensa autolle vedä vertoja. Bensa sutaa paljon helpommin..

Vaihda renkaat

Kannattaisi varmaan mennä rengaskauppaan jos ei pärjää muuten. Bemarin omistajana ei liene ongelmia hankkia 500 euron renkaita.

4 erilaista takavetoa (2 BMW:tä ja Mersua), yhden nelivedon (Audi) ja yhden etuvetoisen (Audi) omistaneena ja jokaisella vähintään 2 talvea ajaneena voin sanoa että takaveto on hyvä. Se ei sovellu äkkinäiselle ja kuljettajan pitää tietää miten autoa ajetaan. Luistonesto toki helpottaa tilannetta hyvin paljon ja tekee autosta tietyissä tilanteissa selvästi vakaamman.

En näe mitään syytä vaihtaa nykyistä takavetoa etuvetoiseen tai nelivetoon. Luistonestoa tai sutimisen estoa tuossa ei ole, mutta minulle se sopii kuin hanska käteen koska omaan aktiivisen ajotavan ja tykkään nautiskella auton ajettavuudesta.

Renkaat asiaa

Taitaa tosiaan keskustelun aloittaja vedättää, jotta saa aikaan keskustelua.

Mikäli olisi kesärenkaat niin itsellänikin jäisi paikalleen.

Hyvät laadukkaat renkaat tärkeintä. Hällä väliä mistä vetää.

Ps. Mihinkä muuten sitä kiihtyvyyttä tarvitaan liikkelle lähdettäessä ? Ettei vain kouluun aamulla ?

ja kun lisätään

että jos on luistonesto, niin sen voi antaa vaikka mummolle kirkkomatkalle. Ei käsistä helposti karkaa...

Minä olen ollut takavetoon

Olen ajanut etuvetoisilla autoilla edelliset 7 vuotta, kunnes ostin BMW 530 DA Touringin. Mietin, että miten pärjään Suomen liukkailla teillä. Takavetoisuus on osoittautunut odotettua paremmaksi. Lisäksi luistonesto on toiminut kertakaikkiaan loistavasti. Onhan tuo E39 sen verran painava auto ja painojakauma molemmilla askeleilla, että hyvillä renkailla (Itselläni Hakkapelitta 4) ei ole ollut mitään ongelmia.

Kollegani on ajellut puolisen vuotta E60:llä ja kehuu takavedon sekä kesä että talvikelillä etuvetoisia paremmaksi (hänellä kaksi edellistä olivat Volvoja).

takaveto

takaveto vaan lähtee esim valoista hitaammin kuin etuveto luistonesto syö tehot. Volvoja ei kannata pitää mittatikkuina kun parempia etuvetojakin löytyy useita merkkejä

Kunnon renkaat

Niillä hyvin pärjää. Käytännön liikennöinnissä talviaikaan etenkin valoista lähtö tapahtuu nopeasti ja helposti. Ylovoimaisesti suurin osa katoaa peruutuspeilin horisonttiin - vetotavasta riippumatta.

Volvoissa pidin betonilaattoja takakontissa (n. 50 kg) - BMW 523iA:ssa en lisäpainoa ole tarvinnut. Ja ei vetele puolelta toiselle, kuten monet etuvetoiset.

kiihtyy

Kiihtyy etuveto takavetoo paremmin talvella.
Tuo bemujen alusta on muutenkin täys susi. Et saa sitä ikinä kiihtyyn hyvin. Edes kesällä. Mieti sulla on kumminkin leveet talvirenkaat, väh 225set? Ja autos on tottakai madalettu. Sillonhan sun renkaat on campperissa, jolloin pito pinnaksi jää 225sista about 155mm? Ja kun painat vielä kaasua niin renkaat senkun kapenee, kun perä painuu tiehen niin silloin myös campperi kasvaa. ja paljonko rengas enään sillon ottaa tiehen? About 100mm. Ja sulla ei oo enään siinä vaiheessa kun muutama nasta puremassa tiehen. Sama homma kesällä, rattaat campperissa, sisäreuna kuluu kesässä loppun, mitä tästä voimme päätellä? Rengas ottaa vain noin max 60%tiehen. Osta joku semmonentakaveto auto jossa on jäykkä akseli niin löytyy pitoja paremmin.. Tai tee bemuus 4-linkki.

Kummasti vaan

Kummasti vaan näkyy usein punaniskaisia etuvetoilijoita takapeilistä kun ovat vaihtaneet kaistaa liikennevaloihin ohittaakseen "takavetoisen dieselilahnan".

Lähtee painon ansiosta aika mukavasti liikkeelle. nöyrästi etuvetopellet palaavat perään samalle kaistalle.

koekmusta on.

Entäs

Oletko kokeillut miten pitoa löytyy kaarreajossa ?!?! Varsinkin kun vauhtia on enemmän ja tehoa pelissä. Toivottavasti seuraavassa unessa näkisit tämän....

no mulla on tehtaan sport alusta

terästettynä Bilsteineilla ja ei kyllä ole renkaat mitenkään oudosti kuluneet vaikka ovatkin 225/45/17 kokoa. Joten taidat olla aika asiantuntija? Ja nyt sitten hivenen faktaa esiin: miten Bemun alusta on "täys susi"? Taidat puhella ihan omiasi, kun missään ei koskaan ole haukuttu bemuista muuta kuin suuntavakavuutta ja sitäkin vain vähän... On tullut ajettua aika monilla autoilla ja tässä on paras alusta. Jopa ennen kuin vaihdoin orkkis iskarit Bilsteineihin...

suuntavakavuudesta

Tuo Bemarin "suuntavakavuus" on muuten monissa autolehdissä ollut tapetilla. Huomasin sen tietyllä tavalla itsekin, kun olin ajanut etuvetoisella pitkän aikaa.

Todellisuudessa se ei ollutkaan suuntavakavuus vaan herkkä ohjaus joka loi tunteen että autoa pitäisi muka ohjata koko ajan. Kun ohjaukseen taas tottui, niin suoraanhan se auto menee kun ei turhaan rattia käännä vaan pitää ratin suorassa. Uusissa etuvetoisissa ohjaus on puudutettu niin tehokkaasti, ettei ohjaustuntuma tiehen ole lähelläkään sitä mitä Bemareissa. Tämä puudutus onnistuu vain ohjaustehostimen jäykentävällä vaikutuksella ja sillä pyritään samalla poistamaan etuvetoisten pyrkimys vedellä sivuille kiihdyttäessä.

Uskonkin että monet autolehtienkin koeajajat omistavat etuvetoisen auton ja tämä suuntavakavuuden puute on vain tunne samasta asiasta jonka herkkä ohjaus saa aikaan. Ja kantapään kautta koettuna faktana voin myös sanoa että suuntavakavuudesta tulee ongelma jos erehtyy ostamaan huonot renkaat tai ajaa pienillä rengaspaineilla. Renkaissa ei siis kannata säästää ja paineet kannattaa tarkistaa vähintään kerran kuussa.

Juu, olen huomannut ihan

saman asian. Sen tähden sanoinkin että sitä on haukuttu mutta vähän. Olisi ehkä pitänyt sanoa varauksin tai jotain. Eli se on totta, että koska ohjaus reagoi nopeasti, niin ratilla ei saa/tarvitse tehdä ylimääräisiä liikkeitä.

Heh

Siinähän taisi olla oikein asiantuntija.

4-linkki taisi olla kielletty normiliikenteessä?? =)

"Ja autos on tottakai madalettu. Sillonhan sun renkaat on campperissa"
Olen minäkin kuullut kerran ihmisestä, joka madalsi autoaan eikä tajunnut suunnata renkaitaan sen jälkeen.

Ja sitten nuo sinun mittasi. Onko mielestäsi huonompi, kun talvirenkaat ovat kapeammat? Selitä minulle kuin 3 vuotiaalle lapselle sitten, miksi kummassa ralliautoissa käytetään lumella kapeita ja sulalla leveitä renkaita????

Kokeileppas seuraavan

kerran lähteä kakkosella liikkeelle. Mulla ainakin lähtee ihan yhtä hyvin kuin muutkin, koska talvellahan ei tehoilla ole merkitystä vaan pidolla. Toistaiseksi en ole havainnut juurikaan pito eroa edellisen Golfini ja tän nykyisen 330d:n kanssa kuin sitten kovemmissa vauhdeissa kun vielä 4. vaihteellakin luistoneston valo vilkahtelee kuivalla tavirenkaitten kanssa....

Noinhan se on

Ajan takavetoisella Bemulla ja perheessä on myös etuvetoisia ollut joten kokemusta vertailusta on.

Takavetoisella pärjää kyllä, koska olen ajanut kitoilla ja nastoilla. Nyt 1. nastat pitkään aikaan, onpas ne kehittyneet (hp4 +++++)...
Olen rauhallinen kuski joten tuollaiset kihtyvyys asiat vain naurattavat, talvella pitää olla aina olla kieli keskellä suuta! Bemulla pärjää kyllä nopeusrajoituksen puitteissa mainiosti!

Pitkä akseliväli ja etuvetoisuus on kuitenkin parempi talvella, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
Vaikka takavetoisessa olisi DSC ja muut vitkuttimet ei siitä takavetoisen vetelystä ja hausta esim. loskakeleillä pääse mihinkään(Pieni epävarmuuden tunne vaivaa). Toisaalta takevetoinen on turvallisempi!
Tulee nimittäin ajettua varovaisemmin ja kuitenkin tuntuma tiehen on takavetoisessa parempi! Huono puoli on se ettei kovin mielellään lainaa autoa kokemattomalle talvella!
Sade- ja kesäkelillä takavetoinen on sitten parempi!

saman kokenut

juu sutivia paskoja ne ovat,laitoin sitten micran että pääsee edes liikkeelle...

kaiken kokenut!

minulla on ollut neliveto, etuveto ja nyt takaveto auto. On aivan turha ruveta vertaamaan kahta jälkimmäistä nelivetoon aivan turhaa.... Talvella neliveto on täysin ylivoimainen. Ajattaessa kaarteessa, sohjolla, jäällä, lumella ym... neliveto on paras! Kahdesta jälkimmäisestä paremmuutta on vaikea erotella...

4-linkki

Kyllä se 4-linkki on salittu katuautoon. Ei siinä ole mitään epäselvää. Kunhan kannatin tötteröt on kunolla hitsattu koriin ja akseliin. Onhan noita katu kiihdytys autoja paljon liikenteessä missä on 4-linkki. Mutta niillä ei vaan ajeta kadulla kun kone ei ole suunniteltu siihen hommaan..

Perätuuppari...

Takavetoinen auto ja motti takana. Varmasti lähtee ja hyvin. ;)

---------

Takavetoisessa paino tulee kiihdytyksessä taakse, etuvetoisessa päinvastoin.

En ymmärrä mistä käsitys takavetojen huonoudesta on peräisin. Asia on fysiikankin lakien mukaan juuri päinvastoin.

korjaus

Tuleehan etuvetoisessakin paino kiihdytyksessä taakse, ja tämä aiheuttaa sen, että koska edessä ei ole massaa, renkaat sutivat liukkaalla helposti. Takavetoisella ajaminen talvella vaatii enemmän keskittymistä taajamassa, mutta eteneminen on huomattavasti luonnollisempaa kuin puskevalla etuvetoisella.

Tottumiskysymys

Kyllä tehokkaalla takavedolla ehtii valoista siinä kuin pikkuisilla etuvedoillakin.. lähtee vain hieman sladissa, mutta bemunkin luulisi olevan alustaltaa sellainen, että kaasua uskaltaa potkaista ihan reippaasti lähtiessä. Renkaitahan tuo tietenkin syö, eli niitä joutuu vaihtamaan hieman useammin kuin etuvedossa.

Oman autoni suuntavakavuus vain on sen verran kehno, että neliveto lienee kuitenkin seuraava kampe.

Nelivetoisuus

"Takavetoisen kuljettajan pitää tietää miten autoa ajetaan" kuuluu samaan luokkaan kuin "BMW:n ostaja ei saa olla köyhä". Pelkkää suurta puhetta.

Takavetoinen ON haasteellisempi ajettava talvella johtuen ajopinnan liukkaudesta. Etuvetoinen on rauhallisempi kulultaan varsinkin liukkailla. Nämä faktat ovat vain tylsää tosielämää, kuten sekin että paras talviauto on 4-vetoinen. Nämä vain ovat hiukan hinnakkaita..

Kyllähän omasta autosta saa nyt tykätä, mutta on pystyttävä tunnistamaan tosiasioita; a) auto on aina kompromissi lukuisten asioiden suhteen ja b) jokainen tekee valintansa omien preferenssiensä pohjalta. Absoluuttisesti parempaa ei ole, vain erilaista brandiuskollisuutta.

Neliveto on yliveto

Niin, mikään ei voita nelivetoa talvella.
Etuvetoisen Volvon jälkeen kaikilla pyörillä
vetävällä BMW:llä talviautoilu on yhtä juhlaa.

Ja täytyy todeta muutenkin, että Volvo oli
kovin vaatimaton auto joka suhteessa BMW:hen
verrattuna....

TAKAVETO

50 kilon hiekkasäkki tai betonilevy takaboksiin.
Talviajo alkaa sujua.

Ei nyt enää 2000-luvulla..

Kyllä sen autoilun pitää talvellakin sujua ilman turhaa painolastia. Ei nyt olla enää 70-luvulla, jolloin etuvetoisuutta rajoitti tarpeeksi kestävien vetonivelten puute. Kehoitan kokeilemaan 4-vetoja, esim. Audin Quattro on kokonaisuudessaan erinomainen järjestelmä, varsinkin talvella. Valolähdöt ja liukkaassa mäessä liikkeelle lähteminen on juhlaa..:)

Siis omaa quattroa ei ole (liian kalliita), tullut vain kokeiltua hiukan enemmän. Muistaakseni VW-Autolla on jotain talviajokiertueita, jokainen pääsee kokeilemaan. PK-seudullakin on eräs mainosreitti, mutta lumenpuute vaikeuttaa hyvien "markkinointikelien" aikaansaamista. Jäätä kyllä riittää.

Takaveto

oikea auto on takavetoinen,tai sitten nelikko.

Opettele ajamaan tai

osta etuveto.
Itellä on takavetonen bemu jossa on kitkarenkaat. Joka kerta kun edessä on joku etuvetopaska, niin nastojen rapina alkaa kuulua sisään kun se yrittää liikkeelle.. Ilman noita hidastelijoita lähtö sujuisi paljon paremmin - kitkarenkailla!!

Miksi

takavedot usein jäävät jumiin loivaan mäkeen, mutta etuvedot ei?

Katso tämä

HAhhah katopa noita renkaita, matalaprofiilit kesärenkaat, et todellakaan taida ymmärtää autoista mitään. Tuskin etuvetokaan menis tuosta noilla renkailla sen paremmin.

Voisinpa lyödä aika paljon vetoa, että pääsisin omalla takaveto e90 jossa normaalit nastat tuon mäen ylös ilman mitään ongelmia!

Heh heh, laita hiekkasäkkejä takakonttiin

ja pahvilaatikon pala rautalangalla kiinni maskiin. Niin sitä aikoinaan takaveto-Ladallakin talvet porskutettiin.
Buhahahaa!

Voimaa täytyy hallita

Mulla on 330d, ei mitään ongelmaa edes talvella. Etuvedot ei pärjää paikaltaan lähtiessä, kun takarenkaat alkaa pitämään ja voima pääsee puhumaan niin muut kuin 535 ei pärjää. Tosin hupaisa tunne suoralla maantiellä 80-90 km/h vauhdissa 6-vaihde päällä, kun vähän reilummin painaa kaasua niin takarenkaat alkaa sutimaan. No, sitä kutsutaan voimaksi ja ajonvakautus hoitaa ettei pääsy syntymään hölmöilyä.

Kyllä

mun Lada 1500 sutii myös 80-90 vauhdissa kun antaa vähän kaasua. Se on sitä voimaa!
Ei täällä stadissa ainakaan vanhalla bemarilla (bmw 525 1992) tee mitään.Jumissa tai poikittain joka risteyksessä.Loppuisi tämä talvi jo..

pitäiskö harkita

uusia renkaita??samallainen auto täälä tamperella.ei ongelmia enään kun heitin vanhat kitkat meneen ja uudet nastat.
Tajuton ero oli renkaissa
Auton paino määrää 2 vetoisessa kulkukyvyn. Esimerkkinä toimikoon lumikiihdytystesti TMssä tai autobildissä, siinä E sarjan mersu kiihtyi paremmin ylämäkeen kuin A6 audi. Sitä vastoin suzukin joku pikkukäppänä veti montakymmentäprosenttia nopeammin ylös kuin kumpikaan näistä.

Uudet renkaat ja alle joku 800 kiloinen alto, niin ei tasan varmasti yksikään 2 vetoinen normaali puolentoistatonnin mörkö pärjää talvikiihdytyksessä. Jos siis on heikko itsetunto/pieni vehje ja tarve kisata kaikissa valoissa.
 /   /  /  /  / Takavetoisuus ikävä talvella

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta