Gallup: Asuntokupla puhkeaa 3 vuoden sisällä?

Kyselyikäinen

Gallup: Puhkeaako asuntokupla seuraavan 3 vuoden aikana, jolloin asuntojen hinnat kääntyvät jyrkkään laskuun?

35

11142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huoneistonsa myynyt

Kyllä.

• Asunnon ostoa harkitseva

Jos historiaan voi yhtään luottaa, niin asuntojen reaalihinnat tulevat laskemaan useiden vuosien aikana 30-40% huipulta pohjalle mitattuna. Nopeaa romahdusta tyyliin 1990 emme kuitenkaan tule näkemään, vaan lasku jatkuu useita vuosia. Nousukaudet ovat olleet asuntomarkkinoilla n. 10 vuoden pituisia ja laskukaudet kestäneet kuusi vuotta. Laskukautta on edeltänyt ainakin viimeiset kaksi kertaa loppukiihdytys, joka mielestäni on menossa myös nyt.

Tosin olin samaa mieltä laskun alkamisesta jo 2003, kun hinnat harppasivat edellisen kerran nopeasti, joten voin olla väärässä nytkin. Viimeeksi arvioni meni pieleen, koska aliarvioin ihmisten halukkuuden ottaa pitkiä lainoja, ja oletin EU:n talouden lähtevän nousuun jo 2003.

Olen varma siitä, että laina-ajat eivät enää tästä pitene. Jos EU:n talous lähtee selvään kasvuun, nouseva korkotaso hoitaa asuntojen hinnat, koska nykyään ostoon tarvittavan suuren lainan todellinen hinta alkaa näkyä tiliotteissa. Palkat eivät pysy siinä tilanteessa perässä. Jos taas EU:n talous ei lähde kasvuun, USA:sta pian liikkeelle lähtevä taantuma ja sen tuoma epävarmuus huolehtivat ostohalukkuuden vähenemisestä.

• Parempien alueiden

hinnat tulevat kylläkin seuraamaan trendiä.
        Ei keskusta/ranta/sijainti tontit/asunnot niin paljoa välttämättä, mutta kuitenkin.
        Ja jos materiaaleista, oli ne todellisia tai ei, ja sijainnista on maksanut paljon enemmän niin, pieni prosentti suuresta summasta on kuitenkin melko paljon rahaa. Helpolla vuosipalkan luokkaa.

Vaatii hermoja tai hyvää asennetta kestää se että asunnon arvo laskee lyhennystä nopeammin monta vuotta.
        Oletusarvona että 10 vuoden päästä tämä maksaa enemmän kuin ostettaessa ei välttämättä lohduta paljon.
        Siitä huolimatta että itse asuu; ilman sijoitus teemaa.

Tästä on omakohtaista kokemusta.

• minä ostin silloin

Minä ostin kaksioita silloin 2003,

noin 38 000 € ja kun lapseni asui runsaan 2 vuotta

myin viime syksynä, sain 62 000 € kpl.

Uskon että vieläkin hinnat nousevat,
        mutta kun kaikki kolme lastani muutti samaan kaupunkiin,

ajattelin että sieltä voisi hankkia asunnon,
        joko lapsille tai vuokrattavaksi.

minä ostin silloin kirjoitti:

Onnea! Asunnon osto asumista varten kannattaa tietenkin aina, jos rahoituspuoli on kunnossa. Olisin itsekin ostanut 2003 asunnon, kaikesta huolimatta, jos sille olisi ollut todellinen tarve. Tekisin saman vieläkin. Koska tarvetta ei kuitenkaan ole, minulla on varaa odottaa ja seurata, mihin suuntaan hinnat kehittyvät.

Moni perustelee asunnon ostamista Nyt Heti sillä, että joka kuukausi vuokralla lihottaa vuokranantajan kukkaroa. Tämä on totta tietyissä tapauksissa. Mielestäni oma asunto kannattaa ostaa vaikka heti, jos on tarkoitus jäädä paikkakunnalle 15-20 vuodeksi, ja jos tulotason säilyminen on varmaa. Omassa säästää joka kuukausi muutaman kympin markkinahintaisiin vuokriin verrattuna, jopa nyt, kun asuntojen hinnat ovat historiallisesti hyvin korkeat.

Täytyy kuitenkin muistaa se toinenkin puoli, eli pitkällä aikavälillä asuntojen hintakehitys ei voi poiketa yleisestä ansiotason kehityksestä. Jo 2003 hinnat olivat nousseet selvästi ansiotason nousua nopeammin ja tämä kehitys on jatkunut nyt kaksi vuotta lisää. Näiden kahden käyrän on pakko alkaa jossain vaiheessa lähestyä toisiaan, ts. reaalihintojen on pakko alkaa laskea.

Asuntojen hintojen lasku on "pakollista" sen vuoksi, että taloudessa seuraa laskusuhdanne lähivuosina. Laskusuhdanne seuraa siksi, että ihmiset ovat velkaantuneet noususuhdanteessa, ja kun keskuspankki alkaa kiristämään korkotasoa ehkäistäkseen kiihtyvää inflaatiota ja talouden ylikuumenemista, kulutukseen jää vähemmän rajaa, mikä taas heikentää yritysten tuottoja, johtaa lomautuksiin, ja niin edelleen. Tuttu kuvio aikaisemmista sykleistä.

Laskusuhdanne ei välttämättä pudottaisi asuntojen hintoja, jos nykyinen tapa rahoittaa hinnannousua voisi jatkua. Nythän hinnat ovat nousseet, koska ihmiset ovat sitoutuneet lainoihin yhä pitemmäksi ajaksi. Tyypillinen laina-aika uusissa lainoissa on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa jonnekin yli 20 vuoteen. Matemaattisesti ja käytännössäkin raja alkaa olla nyt vastassa, koska yli 30 vuoden lainoissa maksettava kuukausierä ei enää merkittävästi putoa, ja pankki edellyttää annuiteettilainoihin jonkin verran pelivaraa.

5% reaalihintojen lasku vuodessa tarkoittaa 200000 euron kerrostalokolmiossa/rivarissa kymppitonnin hinnanlaskua vuodessa. Se on yli 800 euroa kuukaudessa. Keskituloinen joutuu tekemään neljästä viiteen kuukautta töitä ansaitakseen tuon vuotuisen laskun verran. Entä jos tällaista laskua jatkuu 6 vuotta?

Silloin olisi mielummin kannattanut asua vuokralla vaikka viisi vuotta, säästää, ja ostaa asunto vasta siinä vaiheessa, kun sen voi rahoittaa 16-17 vuoden lainalla. Henkilökohtainen riski on tuolla tavalla paljon pienempi, vaikka hinnat pysyisivät ennallaankin. Jos hinnat taas laskevat aikaisempien suhdanteiden mukaisesti, tuosta siirrosta hyötyy taloudellisesti todella paljon.

Minä olen säästänyt jo kolme vuotta ja aion säästää vielä 3-5 vuotta ennen asunnon ostoa.
        Muutamassa vuodessa nähdään, saanko koko asunnon huomattavasti halvemmalla, vai joudunko tyytymään "vain" asumiskuluissa säästämiseen siitä eteenpäin. Minulla tätä valintaa helpottaa sekin, että tästä asunnosta maksamani edullisen vuokran ansiosta säästän joka kuukausi siihen verrattuna, että ostaisin tällaisen asunnon nyt velaksi. Tähän perustuu myös se, että tavoitteeni on 3-5 vuoden päässä: silloin ostamiseen tarvittavan lainan määrä on pienentynyt sen verran, että siitä eteenpäin pankille maksaminen tulee halvemmaksi.

• tilanteesta,
        Asunnon ostoa harkitseva kirjoitti:

Onnea! Asunnon osto asumista varten kannattaa tietenkin aina, jos rahoituspuoli on kunnossa. Olisin itsekin ostanut 2003 asunnon, kaikesta huolimatta, jos sille olisi ollut todellinen tarve. Tekisin saman vieläkin. Koska tarvetta ei kuitenkaan ole, minulla on varaa odottaa ja seurata, mihin suuntaan hinnat kehittyvät.

Moni perustelee asunnon ostamista Nyt Heti sillä, että joka kuukausi vuokralla lihottaa vuokranantajan kukkaroa. Tämä on totta tietyissä tapauksissa. Mielestäni oma asunto kannattaa ostaa vaikka heti, jos on tarkoitus jäädä paikkakunnalle 15-20 vuodeksi, ja jos tulotason säilyminen on varmaa. Omassa säästää joka kuukausi muutaman kympin markkinahintaisiin vuokriin verrattuna, jopa nyt, kun asuntojen hinnat ovat historiallisesti hyvin korkeat.

Täytyy kuitenkin muistaa se toinenkin puoli, eli pitkällä aikavälillä asuntojen hintakehitys ei voi poiketa yleisestä ansiotason kehityksestä. Jo 2003 hinnat olivat nousseet selvästi ansiotason nousua nopeammin ja tämä kehitys on jatkunut nyt kaksi vuotta lisää. Näiden kahden käyrän on pakko alkaa jossain vaiheessa lähestyä toisiaan, ts. reaalihintojen on pakko alkaa laskea.

Asuntojen hintojen lasku on "pakollista" sen vuoksi, että taloudessa seuraa laskusuhdanne lähivuosina. Laskusuhdanne seuraa siksi, että ihmiset ovat velkaantuneet noususuhdanteessa, ja kun keskuspankki alkaa kiristämään korkotasoa ehkäistäkseen kiihtyvää inflaatiota ja talouden ylikuumenemista, kulutukseen jää vähemmän rajaa, mikä taas heikentää yritysten tuottoja, johtaa lomautuksiin, ja niin edelleen. Tuttu kuvio aikaisemmista sykleistä.

Laskusuhdanne ei välttämättä pudottaisi asuntojen hintoja, jos nykyinen tapa rahoittaa hinnannousua voisi jatkua. Nythän hinnat ovat nousseet, koska ihmiset ovat sitoutuneet lainoihin yhä pitemmäksi ajaksi. Tyypillinen laina-aika uusissa lainoissa on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa jonnekin yli 20 vuoteen. Matemaattisesti ja käytännössäkin raja alkaa olla nyt vastassa, koska yli 30 vuoden lainoissa maksettava kuukausierä ei enää merkittävästi putoa, ja pankki edellyttää annuiteettilainoihin jonkin verran pelivaraa.

5% reaalihintojen lasku vuodessa tarkoittaa 200000 euron kerrostalokolmiossa/rivarissa kymppitonnin hinnanlaskua vuodessa. Se on yli 800 euroa kuukaudessa. Keskituloinen joutuu tekemään neljästä viiteen kuukautta töitä ansaitakseen tuon vuotuisen laskun verran. Entä jos tällaista laskua jatkuu 6 vuotta?

Silloin olisi mielummin kannattanut asua vuokralla vaikka viisi vuotta, säästää, ja ostaa asunto vasta siinä vaiheessa, kun sen voi rahoittaa 16-17 vuoden lainalla. Henkilökohtainen riski on tuolla tavalla paljon pienempi, vaikka hinnat pysyisivät ennallaankin. Jos hinnat taas laskevat aikaisempien suhdanteiden mukaisesti, tuosta siirrosta hyötyy taloudellisesti todella paljon.

Minä olen säästänyt jo kolme vuotta ja aion säästää vielä 3-5 vuotta ennen asunnon ostoa.
        Muutamassa vuodessa nähdään, saanko koko asunnon huomattavasti halvemmalla, vai joudunko tyytymään "vain" asumiskuluissa säästämiseen siitä eteenpäin. Minulla tätä valintaa helpottaa sekin, että tästä asunnosta maksamani edullisen vuokran ansiosta säästän joka kuukausi siihen verrattuna, että ostaisin tällaisen asunnon nyt velaksi. Tähän perustuu myös se, että tavoitteeni on 3-5 vuoden päässä: silloin ostamiseen tarvittavan lainan määrä on pienentynyt sen verran, että siitä eteenpäin pankille maksaminen tulee halvemmaksi.

Näin mäkin tän pähkäilin ja aion tehdä.
        Valintaa auttaa että oma työtilanne on epävarma, onneksi puolison on hyvä.
        Säästämisen lisäksi olen ottanut vipua maltillisen riskin sijoittamisella.
        Sekä sijoutusvelalla jonka osuus on viidennes sijoituksista.
        Tavoitteena ei ole hirmuvoitto vaan voitto kaikissa olosuhteissa. Jonkinmoinen "Hedgerahasto".
        Tällä kaikella tähtään kunnon isoon asuntoon noin 5vuoden tähtäimellä.
        Ajatuksena lisäksi oli että puoliso kun on nuorempi saa siitä myydessä joskus mun kuoltua voittoa/rahaa voidakseen kustantaa ihmisarvoisen vanhuuden.

tilanteesta, kirjoitti:

Näin mäkin tän pähkäilin ja aion tehdä.
        Valintaa auttaa että oma työtilanne on epävarma, onneksi puolison on hyvä.
        Säästämisen lisäksi olen ottanut vipua maltillisen riskin sijoittamisella.
        Sekä sijoutusvelalla jonka osuus on viidennes sijoituksista.
        Tavoitteena ei ole hirmuvoitto vaan voitto kaikissa olosuhteissa. Jonkinmoinen "Hedgerahasto".
        Tällä kaikella tähtään kunnon isoon asuntoon noin 5vuoden tähtäimellä.
        Ajatuksena lisäksi oli että puoliso kun on nuorempi saa siitä myydessä joskus mun kuoltua voittoa/rahaa voidakseen kustantaa ihmisarvoisen vanhuuden.

Sijoittelen itsekin osaa säästöistäni ja ansaitsen niillä korkoa korolle, mutta nykyisessä tilanteessa olen katsonut viisaimmaksi muuttaa säästöni riskialttiimmasta riskittömäksi. Minusta maailmassa on tällä hetkellä kaksi suurta kysymysmerkkiä: USA:n jättiläismäinen budjettivaje ja Iranin maaliskuussa alkava europohjainen öljykauppa. Molemmat voivat tönäistä USA:n talouden nopeaan laskuun ja taantumaan (toiset pelkäävät jopa lamaa), mikä todennäköisesti vetäisi myös Euroopan jonkinlaiseen taantumaan, ainakin lyhyellä aikavälillä.

En halua riskeerata tulevaa asuntoani näiden takia, vaan jätän mielelläni mahdollisen osakemarkkinoiden loppukiihdytyksen rohkeammille ja keskityn säästämään palkastani ASP-tille...

• kuten mäkin ajattelen

Sijoittelen itsekin osaa säästöistäni ja ansaitsen niillä korkoa korolle, mutta nykyisessä tilanteessa olen katsonut viisaimmaksi muuttaa säästöni riskialttiimmasta riskittömäksi. Minusta maailmassa on tällä hetkellä kaksi suurta kysymysmerkkiä: USA:n jättiläismäinen budjettivaje ja Iranin maaliskuussa alkava europohjainen öljykauppa. Molemmat voivat tönäistä USA:n talouden nopeaan laskuun ja taantumaan (toiset pelkäävät jopa lamaa), mikä todennäköisesti vetäisi myös Euroopan jonkinlaiseen taantumaan, ainakin lyhyellä aikavälillä.

En halua riskeerata tulevaa asuntoani näiden takia, vaan jätän mielelläni mahdollisen osakemarkkinoiden loppukiihdytyksen rohkeammille ja keskityn säästämään palkastani ASP-tille...

tän asian.
        Puolisolla on ASP. Se pysyy käynnissä pienellä kk panoksella, korko on riskitön mutta pieni. Aspin huono puoli on sen riittämättömyys perheasuntoon, tavallista lainaa on otettava lisäksi.
        Uskon samoin jonkinmoisen paniikin piileskelevän sirkuksen kulisseissa, ja se voi realisoitua jo ensi syksynä.
        Epäilen että amerikkalaiset kuten suurin osa länsimaailmaa laskee sen varaan että ihmiset haluaa -vain- rikastua siis tehtä bisnestä.
        Arabivaltiot on kuitenkin nouseva voimatekijä samoin islam, feodaalisesti hallituissa maissa ei päde demokratian säännöt.
        Kiina on aina ollut autoritäärisesti johdettu mahti, aasialaisilla on aikaa; asioita voidaan tehdä kymmeniä vuosia ja jatkaa taas. Kyse kuuluu mikä on tavoite. Heiluttaako koira häntää vai häntä koiraa; amerikan tuotanto ja velkojen omistus on muilla kuin amerikkalaisilla.
        Tipuflunssa ei leviä talvella mutta kevät ja muuttolinnut tulevat taas.
        Aivan kaikkea en ole sen varaan laskenut mutta pyrin voittoon kaikissa markkinatilanteissa.
        Ahneus kasvaa syödessä, mutta niin kauan kuin on kummallakin töitä voi pelata jonkinmoisella riskillä. Jos oma työtilanne vielä heikkenee on ruvettava vain varmistelemaan.

• epäilen kusetukseksi
        minä ostin silloin kirjoitti:

mistä ostit nuo kaksiot niin voin kertoa että valehtelet kovin paljon......kyseinen voittomarginaali sijoittuu 10-11 vuotta sitten ostettujen asuntojen myyntiin tämän päivän hinnoilla....valitan.

• opiskelijaX

Tulotason säilyminen ei ikinä liene täysin varmaa

• Asunto on aina hyvä sijoitus.

Asuntokupla puhkeaa??

Muistatteko 6-7 vuotta taaksepäin. Siimes ja Vanhala kehoitti saman kuplan pelossa ihmisiä siirtämään asunnon ostoa vähintään viidellä vuodella eteenpäin.

Lopputulos: asuntojen hinnat ( riippuen paikkakunnasta) keskiarvoisesti nousseet 60%, kasvukeskuksissa vieläkin enemmän. Samalla nämä siirtäjät olisivat ehtineet maksaa lainastaan pois keskiarvollisesti n. kolmanneksen.
      Ei tarvita ekonomia laskemaan paljonko demareihin
      uskovat hävisivät.

Onhan Suomessa edelleen alueita, joissa tuskin uusistakaan asunnoista saa rakentamiskustannuksia pois, saati että käytettyjä huolisi kukaan. Näissä markkinatalous voi laittaa jo nämä alihintaiset huoneistot edelleenkin alemmaksi.

Niinkauan kuin on kysyntää, hinnat eivät tule laskemaan. Parin prosenttiyksikön koronnousu.
      Merkitseekö se loppupelissä kuitenkaan paljon.
      Hieman pitempi laina-aika. Ostetaan ehkä oikean kokoinen asunto.

Eurot ja markat on vaan ihmisillä pahasti sekaisin, ja tilanne ei tule koskaan palautumaan.
      On aivan sama onko asunnon hinta 191.000 vai 199.800 €. Kumpikin kuulostaa suurinpiirtein samalta.

Suurin syy asuntojen hinnannousuihin on maan hinnan nousu. Tosiasia on, että maata ei tule enää koskaan lisää.

Tästä syystä asuntojen hinnan kehitystä voisi hillitä, painosanalla hillitä, ei pysäyttää, vain sillä, että kaupungit (kasvukeskukset) laittais (jos heillä olisi) tontteja runsain määrin välittömällä rakentamispakolla jakoon pilkkahintaan. Tämä taas ei ole kaupunkien kannalta järkevää. Sillä heidänkin maan saanti on rajallista (pakkolunastus helpottaa vähän).

Ja yhdenkään kaupungin talous on tuskin siinä kunnossa, että olisi varaa lahjoitella yhtään mitään, jos vaan on rahaa saatavissa.

Oravanpyörässä ollaan ja tilanne on hyväkyttävä.
      Jos jollakin alueella jonkin kokoisten asuntojen hinta laskee 2%, mitä sitten. Sen alennuksen saa jo tinkaamallakin.

Eli kannattaa ottaa hyöty leikistä ja ostaa asunto. Jos pelimerkit ja vakuudet riittää, niin useampikin, sillä aina löytyy niitä, jotka ovat vuokralla valmiita maksamaan sinun omaisuuden kasvatusta.

- jossain määrin alalla oleva -

• Teukka

"Lopputulos: asuntojen hinnat ( riippuen paikkakunnasta) keskiarvoisesti nousseet 60%, kasvukeskuksissa vieläkin enemmän."

Sinäpä sen sanoit, 60% kuudessa vuodessa on paljon, joten jossain vaiheessa tasaantuminen/laskun on tultava. Maata ei tule lisää, mutta ei ihmisten kyky maksaa siitä aivan rajatta kasva. IMF:n pitkän ajan laskemien mukaan n. puolet tulojen kasvusta ohjautuu asumiseen (eli asuntoon ja siihen tonttiin) Suomessa 1995 koko tulojen kasvu on ohjautunut asuntojen hintoihin. Ja mitään kuplaa ei ole sillä perusteella, että palkkatasoon suhteutetut hinnat ovat jäljessä viime "piikistä", just...

Pk-seudulla lähiöelementtitalot ovat tolkuttomissa hinnoissa siihen nähden, että puskutraktori odottaa parin kymmenen vuoden päästä.

• Asuntovelallinen
        Teukka kirjoitti:

"Lopputulos: asuntojen hinnat ( riippuen paikkakunnasta) keskiarvoisesti nousseet 60%, kasvukeskuksissa vieläkin enemmän."

Sinäpä sen sanoit, 60% kuudessa vuodessa on paljon, joten jossain vaiheessa tasaantuminen/laskun on tultava. Maata ei tule lisää, mutta ei ihmisten kyky maksaa siitä aivan rajatta kasva. IMF:n pitkän ajan laskemien mukaan n. puolet tulojen kasvusta ohjautuu asumiseen (eli asuntoon ja siihen tonttiin) Suomessa 1995 koko tulojen kasvu on ohjautunut asuntojen hintoihin. Ja mitään kuplaa ei ole sillä perusteella, että palkkatasoon suhteutetut hinnat ovat jäljessä viime "piikistä", just...

Pk-seudulla lähiöelementtitalot ovat tolkuttomissa hinnoissa siihen nähden, että puskutraktori odottaa parin kymmenen vuoden päästä.

Asuntoja tarvitsevien määrä ei käänny laskuun ennen kuin suuret ikäluokat siirtyvät vanhainkoteihin. Vaikka se on eri asia kuin asuntojen kysyntä, johon sisältyy maksuhalukkuus/ -valmius, antaa tarvittavien asuntojen määrä karkealla tasolla viitteitä asuntojen kysynnästä.

Kun samaan aikaan raksamiehet siirtyvät kiihtyvällä vauhdilla eläkkeelle, nousee asuntojen rakentamiskustannukset. Tämä puolestaan vaikuttaa asuntojen tarjontaan alueilla joilla uusia asuntoja ylipäätään rakennetaan.

Itse en usko hyvältä paikalta Helsingistä ostamani asunnon hinnan laskuun. Kun tähän lisään verotuksessa saamani hyödyn, en usko saavani yhtä hyvää tuottoa omalle pääomalleni sijoittamalla nyt osakemarkkinoille.

Toisekseen minun kustannuksellani ei pääse kukaan muu rikastumaan, koska tulen tarvitsemaan asuntoa vielä ainakin 50 vuotta, joka on riittävän pitkä aikaväli tasoittamaan kaikki suhdannevaihtelut.

• Jampe4567

"Suurin syy asuntojen hinnannousuihin on maan hinnan nousu."

Tietysti. Miksipä itse asunnon arvo nousisi? Sehän kuluu käytössä. Jo asunnon pitäminen nykyisessä kunnossa edellyttää jatkuvaa remppaamista.

"Tosiasia on, että maata ei tule enää koskaan lisää."

Mutta eipä maata lisää tarvitakaan. Suomihan on pelkkää metsää. Parin suurimman kaupungin keskustassa voi olla pulaa maasta, joskin ihme kyllä sinnekin nousee uusia kerrostaloja. Jopa yksi pahimmista kupla-alueista, siis Espoo, koostuu lähinnä metsistä, pelloista, ja joutumaista jonne niitä pakettitaloja nousee.

Fakta on että koko Suomen väestö mahtuisi asumaan pk-seudulle. Omakotitaloihin. Kaavoituspolitiikallahan sitä keinotekoista pulaa pidetään yllä. Pk-seudulla pelkkää peltoa on semmoiset 7 000 hehtaaria. Osan omistaa kaupunki. Loput siirtyisivät myyntiin sillä sekunnilla kun kaupunki antaisi rakentaa niille.

Laitetaanpa sullekin kuvaajaa asuntojen reaaliarvosta yli 100 vuoden ajalta. Huomaatko että nousua on aina seurannut lasku? Mitä suurempi nousu, sitä suurempi lasku.

http://yellowroad.wallstreetexaminer.com/blogs/wp-content/uploads/2009/03/case-shiller-chart-updated.png

Ja tässä oppia Suomen edellisen asuntokuplan ajoilta. Muistan hyvin kun tuulipuvut silloin selittelivät että maa on loppu, nousua pukkaa ikuisesti (koska viime vuosinakin on noustu), on tyhmä joka ei osta vähintään kolmea asuntoa.

http://www.stat.fi/til/ashi/2008/02/ashi_2008_02_2008-07-30_tie_001_001.gif

Sama kaava toistuu. Kuinka pian, en tiedä. Mutta 100% varmuudella ennen kuin se 25 vuoden ikuisuuslaina on maksettu.

• lotto ajako

3 vuodesta ei kukaan tiedä, hinnoista noin kauaksi ei kannata puhua.

Tietysti jos on useita mielipiteitä, joku voi olla oikeassa,
      mutta se ei ole tietoa.

Hyvillä alueilla joita on vain YKSI pienemmissä kaupungeissa,
      hinnat nousevat,
      mutta muutaman kilometrinmetrin etäisyydellä ja kaumpana kaupungeissa
      hinnat liikkuvat vain paikkakunnan työtilanteen mukaan.

(koskee omaa kaupunkini kokoisia, 15-40 000 asukkaan kokoisia)
      Asuntoja joka on 2 km keskustasta, on jo joka paikkakunnalla niin paljon tarjolla,
      että niiden myynti ja hinnat tosiaan ovat vallitsevan työtilanteen mukaan.

Elintaso nousee ja kaikki pyrkivät kaikkien palveluiden lähelle
      ja samalla rauhalliselle alueelle.

Eläkeläiset katsovat seuraavat asiat, ainakin minun vuokralaiseni.
      Talossa hissi, lähellä varmasti pysyvä ruokakauppa, terveyskeskus lähellä,
      myös linja-autoasema on hyvä jotta lastenlapset voivat tulla helpolla käymään.

Myös suureksi eduksi, jos on muitakin vanhuksia, seuraksi ja
      senkin vuoksi että saa helpommin kunnallisia palveluja.

Ja kuten joku mainitsi kai jo jossain,
      asunnot ovat vielä halpoja,
      kukaan ei samalla hinnalla samalle tontille pysty uutta samaan hintaan rakentamaan.

Uudet ovat yli 2 kertaa kalliimpia ja syrjäisillä seuduilla,
      joissa ei markettiin, kouluun eikä töihin mennä kävellen.

• Musta maanantai

Se on historiallinen fakta että niin käy, että hinnat romahtaa. Lamaaikoja on ollut siitä alkaen kuin teollisuutta on ollut ja ensimmäinen lama oli jo 1700-luvulla ja se koski silloin kangasteollisuutta ja sen jälkeen on ollut lamakausia, ne jotka nyt maksaa kalliita hintoja, niin moni niistä tulee menettämään omaisuutensa, ja joilla on rahaa niin ne pystyy silloin rikastumaan, täytyy aina muistaa että jos joku rikastuu, niin se rikastuminen tarkoittaa silloin sitä että ne rahat on joiltakin muilta pois. Mä olen nyt juuri myynyt hyvään hintaan asuntoni ja nyt alan odottelemaan sitä keltä teistä pääsen omaisuutta viemään

• opiskelijaX

Pyyntihinnat eivät vastaa nytkään todellisuutta. Se on puhjennut lähes kaikkialla Euroopassa. Täällä Euroopan reunoilla kaikki on vähän myöhässä. Myös USA:ssa hinnat ovat todella alhaalla ja se lienee tällä hetkellä paljon varteenotettavampi paikka investoida kuin Suomi näillä hinnoilla. Rapakon takana on ennusteltu jopa pahinta taloudellista hiipumista sitten 30-luvun. Tarjontaa asunnoissa on esim. pk-seudulla erittäin paljon suhteessa kysyntään. Kun asunnot ovat riittävän kauan myynnissä, myymiseen liittyvät kulut käyvät liian suuriksi ja on pakko alentaa hintoja. Jos luottokriisi kerran pukkaa päälle, myös asunnonomistajien kehnot lainajärjestelyt, tai liian kalliiksi osoittautunut putkiremontti pakottaa myymään asunnon monissa tapauksissa.

• juuri asunnon ostanut

Hinnat on jo nyt pudonneet vuoden takaisista.
      Itse ostin vuodentakaisesta uudiskohteesta ensiasukeilleen n.30% arvoaan menettäneen kämpän, mutta kyllä on silti
      velkaa jonninverran itselläkin on mutta ei huoleta hirveästi, kunhan pankilla riittää varat ja itselläni työt.

Esim 5 vuoden vuokralla asuminen vastaavassa asunnossa maksaisi nykyhinnoilla n. 50 000eur ja se olisi 100% varmaa tappiota joka kuukausi :) Tällähetkellä asun verovähennysten jälkeen halvemmalla kuin vastaavassa vuokrakämpässä.

• Gat45

3 vuotta on kulunut. Ei puhjennut.

• tarkkailija.

sehän on vasta edessä päin.

• Totuuden Torvi

Eikä tule Suomessa puhkeamaankin, asunnon osto ei ole Suomessa ikinä huono ostos.

Asumistuet, ensiasunnon ostajien suojelu ja palkitseminen (korkojen vähentäminen, ASP-bonus..) ja nyt vielä halvat korotkin joilla päästään kätevästi "laman" ohi. Eli asuntojen hinnat eivät tule laskemaan merkittävästi missään vaiheessa, muu on vaan köyhien tai rommareiden propagandaa. Kysynnän ja tarjonnan laki viimeistelee asian.

• Ja paljon
        Totuuden Torvi kirjoitti:

Eikä tule Suomessa puhkeamaankin, asunnon osto ei ole Suomessa ikinä huono ostos.

Asumistuet, ensiasunnon ostajien suojelu ja palkitseminen (korkojen vähentäminen, ASP-bonus..) ja nyt vielä halvat korotkin joilla päästään kätevästi "laman" ohi. Eli asuntojen hinnat eivät tule laskemaan merkittävästi missään vaiheessa, muu on vaan köyhien tai rommareiden propagandaa. Kysynnän ja tarjonnan laki viimeistelee asian.

Mietippä sitä kun palkkoja leikataan ja korot nostetaan 10 prosentin tietämiin sekä sähkön hinta kolminkertaistuu ja työttömiä tulee 200 000 lisää. Riittää pankeilla ainakin pakkohuutokaupattavia asuntoja...

• Kiinteistönvälittäjä LKV/julkinen kaupanvahvistaja

Ei tule romahdusta. Fakta on se että viime syksy ja alkukevät oli välitysalalla sellaista alamäkeä mitä eiole nähty niin lyhyen ajan sisällä tulevana koskaan. Siitä huolimatta asuntojen hinnat eivät pudonneet Suomen laajuisesti juurikaan. Uudellamaalla hieman mutta valtaosin ne pysyivät liki samana. Vain jolla oli kova kiire myydä, joutuivat "kenkkäämään".

Seuraavan kolmen vuoden aikana talous tulee nousemaan pikkuhiljaa.. ei mikään maailman taho käännä nykyistä vuosisadan romahduksestakin liki muuttumattomana yli päässyttä hintatasoa jyrkkään laskuun

• Talouden tuntija

Kyllä asia on niin että ainakin seuraavat kolme vuotta valtion ja kuntien taloudet ovat rahoitus kriisissä ja lisäksi työttömyys nousee huippuunsa 2010. Palkankorotuksia on turha odotella, sen sijaan verotus ja energian hinnat tulevat nousemaan ja moni asuntovelallinen joutuu ahdinkoon. Lainakupla tulee puhkeamaan ja moni nykyinenkin asuntovelallinen tulee toteamaan olevansa sellaisissa veloissa ettei tule veloistaan milloinkaan selviytymään. Taloudessa ei tulla näkemään nousua osin alhaisten korkojen ja velka-elvytyksen seurauksena, tulee muistaa että viennistämme on pudonnut 40 prosenttia ja tuonnistamme noin kolmannes ja vientimaahamme Venäjälle on vasta lama tuloillaan. 90-luvun lamaan verattuna teollisuuden kauppa on pudonnut yli kaksinkertaisesti ja kotitaloudet ovat moninkerroin velkaisenpia.
        Lama on maassamme vasta edessä ja monen asunto joutuu perustettavan roskapankin haltuun ja kellä on rahaa tulee ostamaan asuntoja murto-osaan tämän päivän hinta tasosta

• 2011 aluillaan
        Talouden tuntija kirjoitti:

Kyllä asia on niin että ainakin seuraavat kolme vuotta valtion ja kuntien taloudet ovat rahoitus kriisissä ja lisäksi työttömyys nousee huippuunsa 2010. Palkankorotuksia on turha odotella, sen sijaan verotus ja energian hinnat tulevat nousemaan ja moni asuntovelallinen joutuu ahdinkoon. Lainakupla tulee puhkeamaan ja moni nykyinenkin asuntovelallinen tulee toteamaan olevansa sellaisissa veloissa ettei tule veloistaan milloinkaan selviytymään. Taloudessa ei tulla näkemään nousua osin alhaisten korkojen ja velka-elvytyksen seurauksena, tulee muistaa että viennistämme on pudonnut 40 prosenttia ja tuonnistamme noin kolmannes ja vientimaahamme Venäjälle on vasta lama tuloillaan. 90-luvun lamaan verattuna teollisuuden kauppa on pudonnut yli kaksinkertaisesti ja kotitaloudet ovat moninkerroin velkaisenpia.
        Lama on maassamme vasta edessä ja monen asunto joutuu perustettavan roskapankin haltuun ja kellä on rahaa tulee ostamaan asuntoja murto-osaan tämän päivän hinta tasosta

Missähän tuo roskapankki on, en ole kuullut. Missähän niitä murtohinnalla myytäviä asuntoja on, ostaisin muutaman. Ennustaminen on vaikea laji, varsinkin tulevaisuuden.

• Jampe4567
        Talouden tuntija kirjoitti:

Asuntojen hinnat seuraavat inflaatiota. Jos omistaja laittaa riittävästi fyffeä remppaamiseen, reaalinen arvo säilyy. Mitä pidempi aikaväli, sitä enemmän fyffeä tarvitaan pitämään asunto kuranttina.

Tässä USA:n asuntojen reaalihinnat yli 100 vuoden ajalta:

http://yellowroad.wallstreetexaminer.com/blogs/wp-content/uploads/2009/03/case-shiller-chart-updated.png

Ja tässä Suomen hinnat. Huomaatteko miten kävi 80-luvulla?

Kuplan aikana selityksiä aina löytyy.

- Ajatus "maan loppumisesta" on hulluinta mitä olen kuullut aikoihin. Meinasi lentää kahvit näppikselle. Lukuun ottamatta Helsingin ydinkeskustaa, Suomi on pelkkää metsää. Huono perustelu Espoolaisten savipeltorivarien hinnoille.
        - Huima muuttoliike sinne Hkin keskustan mamuslummeihin kuulostaa paremmalta, paitsi että hintojen luulisi laskevan muualla.
        - Suomalaisilla on enemmän rahaa? Ai jaa, mihin sitten tarvitaan 25 vuoden lainoja? Miksi Teppo Tuulipuku rahoittaa rempan lainalla, IKEAN halpiskalusteet kulutusluotolla, jääkaapin osarilla. Niin, ja se Tojotakin on rahoitusyhtiön.

Nousu perustuu osittain politiikkaan (omistusasumisen tukeminen), tonttimafiaan (kts. Espoon pellot), mataliin korkoihin ja ennen kaikkea tuulipukukansan uskoon ikuiseen nousuun. Kun on noustu VIIME VUOSINA, usko TULEVAAN nousuun on kovimmillaan. Pitäisi olla päin vastoin. Kun usko loppuu, ei löydy enää suurempaa hölmöä joka maksaa neuvostokuutiosta mitä vain pyydetään.

• Terijoe
        Jampe4567 kirjoitti:

Asuntojen hinnat seuraavat inflaatiota. Jos omistaja laittaa riittävästi fyffeä remppaamiseen, reaalinen arvo säilyy. Mitä pidempi aikaväli, sitä enemmän fyffeä tarvitaan pitämään asunto kuranttina.

Tässä USA:n asuntojen reaalihinnat yli 100 vuoden ajalta:

Ja tässä Suomen hinnat. Huomaatteko miten kävi 80-luvulla?

Kuplan aikana selityksiä aina löytyy.

- Ajatus "maan loppumisesta" on hulluinta mitä olen kuullut aikoihin. Meinasi lentää kahvit näppikselle. Lukuun ottamatta Helsingin ydinkeskustaa, Suomi on pelkkää metsää. Huono perustelu Espoolaisten savipeltorivarien hinnoille.
        - Huima muuttoliike sinne Hkin keskustan mamuslummeihin kuulostaa paremmalta, paitsi että hintojen luulisi laskevan muualla.
        - Suomalaisilla on enemmän rahaa? Ai jaa, mihin sitten tarvitaan 25 vuoden lainoja? Miksi Teppo Tuulipuku rahoittaa rempan lainalla, IKEAN halpiskalusteet kulutusluotolla, jääkaapin osarilla. Niin, ja se Tojotakin on rahoitusyhtiön.

Nousu perustuu osittain politiikkaan (omistusasumisen tukeminen), tonttimafiaan (kts. Espoon pellot), mataliin korkoihin ja ennen kaikkea tuulipukukansan uskoon ikuiseen nousuun. Kun on noustu VIIME VUOSINA, usko TULEVAAN nousuun on kovimmillaan. Pitäisi olla päin vastoin. Kun usko loppuu, ei löydy enää suurempaa hölmöä joka maksaa neuvostokuutiosta mitä vain pyydetään.

On kaksi syytä, miksi asuntojen hinnat voi nousta nopeammin kuin inflaatio:

1) Korkotaso voi jäädä pysyvästi alhaisemmaksi.
        2) Ihmisillä on reaalisestikin enemmän rahaa, ja kun makkaraan ja leipään uppoaa vähemmän rahaa, asumiseen ollaan tällöin valmiita investoimaan.

Itse en usko merkittävään kuplaan, mutta pieni piikki voidaan nähdä asp-lisäpalkkion poistuessa runsaan vuoden päästä:
        http://valmismaa.blogspot.com/2009/10/asp-kuplaa-odotellessa.html

• Jampe4567
        Terijoe kirjoitti:

On kaksi syytä, miksi asuntojen hinnat voi nousta nopeammin kuin inflaatio:

1) Korkotaso voi jäädä pysyvästi alhaisemmaksi.
        2) Ihmisillä on reaalisestikin enemmän rahaa, ja kun makkaraan ja leipään uppoaa vähemmän rahaa, asumiseen ollaan tällöin valmiita investoimaan.

Itse en usko merkittävään kuplaan, mutta pieni piikki voidaan nähdä asp-lisäpalkkion poistuessa runsaan vuoden päästä:
        http://valmismaa.blogspot.com/2009/10/asp-kuplaa-odotellessa.html

1) Korot ovat alhaalla yhdestä syystä: koska taloudessa menee huonosti. Ja ne pysyvät alhaalla vain jos taloudessa menee jatkossakin huonosti. Häthätään tulee mieleen lähinnä Japani. Korot ovat olleet alhaalla 20 vuotta, ja asuntojen hinnat ovat laskeneet 20 vuotta.

2) Tämä olisi hyvä perustelu, mikäli kyse olisi asumisen laadun parantumisesta. Neuvostokuutioita päivitettäisiin kiireen vilkkaa luksusasunnoiksi, ja ihmiset muuttaisivat rivareista 300 neliön OK-taloihin. Sen sijaan jos asunnot ovat samoja pieniä laatikoita, mutta ne vain maksavat enemmän, missä se reaalinen ansioiden nousu näkyy? Ei missään. Mitä järkeä tässä nyt sitten olisi?

Ja toistan: mikäli me ollaan niiin rikkaita, miksi laina-ajat ovat tuplaantuneet? Eikö Olli Opettajalla muka ole varaa maksaa Espoolaista savipeltorivariluukkua alle 10 vuodessa, niin kuin köyhinä aikoina oli tapana tehdä?

• Terijoe
        Jampe4567 kirjoitti:

1) Korot ovat alhaalla yhdestä syystä: koska taloudessa menee huonosti. Ja ne pysyvät alhaalla vain jos taloudessa menee jatkossakin huonosti. Häthätään tulee mieleen lähinnä Japani. Korot ovat olleet alhaalla 20 vuotta, ja asuntojen hinnat ovat laskeneet 20 vuotta.

2) Tämä olisi hyvä perustelu, mikäli kyse olisi asumisen laadun parantumisesta. Neuvostokuutioita päivitettäisiin kiireen vilkkaa luksusasunnoiksi, ja ihmiset muuttaisivat rivareista 300 neliön OK-taloihin. Sen sijaan jos asunnot ovat samoja pieniä laatikoita, mutta ne vain maksavat enemmän, missä se reaalinen ansioiden nousu näkyy? Ei missään. Mitä järkeä tässä nyt sitten olisi?

Ja toistan: mikäli me ollaan niiin rikkaita, miksi laina-ajat ovat tuplaantuneet? Eikö Olli Opettajalla muka ole varaa maksaa Espoolaista savipeltorivariluukkua alle 10 vuodessa, niin kuin köyhinä aikoina oli tapana tehdä?

1) Kyllä, korot ovat alhaalla, koska taloudessa menee huonosti. Ja nyt ne on niin alhaalla, että varmasti tästä nousevat. Markka-ajan tai varsinkaan 90-luvun taitteen laman aikaisiin korkotasoihin kuitenkaan tuskin palataan. Ja kun taloudessa menee taas vähän paremmin, on ihmisillä taas myös enemmän rahaa pistää niihin korkoihinkin, ja samalla inflaatio on taas ehtinyt jonkin verran laukata.

2) Niin. Tuossa on pari ongelmaa: asuntoja rakennetaan hitaasti, ja toisaalta keskeisimmille kaupunkialueille ei niin vain rakenneta lisää, joten asuntojen tarjonta ei niin vain lisäänny. Kyllä ihmiset nykyään tilavammin asuvat kuin joitakin vuosikymmeniä sitten, että kyllä se reaalinen talouskasvu siinäkin jossain määrin näkyy, vaikkei näykään samassa mittasuhteessa kuin jossain muissa asioissa. Mutta inflaatio onkin vain tietyin perustein väännetty yleistys: jotkin asiat kallistuvat enemmän, toiset vähemmän. Juuri kaupunkitilan rajallisuuden ja asuntojen rakentamisen hitauden vuoksi on ymmärretävää, että asunnot kuuluvat niihin asioihin, jotka kallistuvat hieman enemmän.

Ei laina-aikoja kannata niin paljon katsoa. Ruotsissahan on esim. tullut tavaksi, ettei lainoja lyhennellä lainkaan.

• Jampe4567
        Terijoe kirjoitti:

1) Kyllä, korot ovat alhaalla, koska taloudessa menee huonosti. Ja nyt ne on niin alhaalla, että varmasti tästä nousevat. Markka-ajan tai varsinkaan 90-luvun taitteen laman aikaisiin korkotasoihin kuitenkaan tuskin palataan. Ja kun taloudessa menee taas vähän paremmin, on ihmisillä taas myös enemmän rahaa pistää niihin korkoihinkin, ja samalla inflaatio on taas ehtinyt jonkin verran laukata.

2) Niin. Tuossa on pari ongelmaa: asuntoja rakennetaan hitaasti, ja toisaalta keskeisimmille kaupunkialueille ei niin vain rakenneta lisää, joten asuntojen tarjonta ei niin vain lisäänny. Kyllä ihmiset nykyään tilavammin asuvat kuin joitakin vuosikymmeniä sitten, että kyllä se reaalinen talouskasvu siinäkin jossain määrin näkyy, vaikkei näykään samassa mittasuhteessa kuin jossain muissa asioissa. Mutta inflaatio onkin vain tietyin perustein väännetty yleistys: jotkin asiat kallistuvat enemmän, toiset vähemmän. Juuri kaupunkitilan rajallisuuden ja asuntojen rakentamisen hitauden vuoksi on ymmärretävää, että asunnot kuuluvat niihin asioihin, jotka kallistuvat hieman enemmän.

Ei laina-aikoja kannata niin paljon katsoa. Ruotsissahan on esim. tullut tavaksi, ettei lainoja lyhennellä lainkaan.

"Ei laina-aikoja kannata niin paljon katsoa. Ruotsissahan on esim. tullut tavaksi, ettei lainoja lyhennellä lainkaan."

Juu niinhän se tuli tavaksi jenkeissäkin. Ja siellähän ei ollut kuplaa...eihän?

Käsirahaakaan ei kummemmin tarvita, kun asunnon arvo kun nousee aina vaan. Ja mitä sitä lainaa lyhentämään kun korot on alhaalla, ja asunnon arvo kun nousee aina vaan. Vuokratuotto pk-seudulla on huonommalla tasolla kuin koskaan, mutta hällä väliä. Asunnon arvo kun nousee aina vaan. Perustelut täsmälleen samoja kuin USA:ssa ennen vuotta 2008. Asunnon hinnan nousun ei tarvitse perustua mihinkään todelliseen. Kato niin se vaan menee et ne nousee. Surkeita selityksiä kyllä riittää, kukaan ei HALUA uskoa maksaneensa liikaa.

Minä olin aikanaan ihan tavallisessa työssä about silloisella keskipalkalla ja ostin Tampereelta ok-talon. Säästin käsirahan (30%), maksoin lainan pois yhdeksässä vuodessa. Talo on tänäkin päivänä kuranttia tavaraa, menisi kuin kuumille kiville jos myisin. Tänä päivänä vastaavassa työssä oleva ei pystyisi säästämään käsirahaa, eikä saisi riittävästi lainaa OmaTakauksella vaikka kuinka pankin tiskillä vollottaisi. Itse asiassa yli keskituloinenkaan ei luultavasti onnistuisi.

Yhä kysyn: missä se ihmisten "varallisuus" näkyy? Ei niitä ikuisuuslainoja huvikseen oteta. Niitä otetaan koska ihmiset ovat persaukisia, ei ole varaa maksaa käsirahaa tai maksaa kämppää järjellisessä ajassa. Totta helkkarissa kuka vain olisi mieluummin velaton, kuin pankin vuokralainen. Usko asunnon arvon nousuun ja siihen että löytyy Suurempi Hölmö joka ottaa 50 vuoden lainan savipeltorivarin ostoon on se viimeinen oljenkorsi.

Sääliksi käy nykyisiä asunnon ostajia.

• Terijoe
        Jampe4567 kirjoitti:

"Ei laina-aikoja kannata niin paljon katsoa. Ruotsissahan on esim. tullut tavaksi, ettei lainoja lyhennellä lainkaan."

Juu niinhän se tuli tavaksi jenkeissäkin. Ja siellähän ei ollut kuplaa...eihän?

Käsirahaakaan ei kummemmin tarvita, kun asunnon arvo kun nousee aina vaan. Ja mitä sitä lainaa lyhentämään kun korot on alhaalla, ja asunnon arvo kun nousee aina vaan. Vuokratuotto pk-seudulla on huonommalla tasolla kuin koskaan, mutta hällä väliä. Asunnon arvo kun nousee aina vaan. Perustelut täsmälleen samoja kuin USA:ssa ennen vuotta 2008. Asunnon hinnan nousun ei tarvitse perustua mihinkään todelliseen. Kato niin se vaan menee et ne nousee. Surkeita selityksiä kyllä riittää, kukaan ei HALUA uskoa maksaneensa liikaa.

Minä olin aikanaan ihan tavallisessa työssä about silloisella keskipalkalla ja ostin Tampereelta ok-talon. Säästin käsirahan (30%), maksoin lainan pois yhdeksässä vuodessa. Talo on tänäkin päivänä kuranttia tavaraa, menisi kuin kuumille kiville jos myisin. Tänä päivänä vastaavassa työssä oleva ei pystyisi säästämään käsirahaa, eikä saisi riittävästi lainaa OmaTakauksella vaikka kuinka pankin tiskillä vollottaisi. Itse asiassa yli keskituloinenkaan ei luultavasti onnistuisi.

Yhä kysyn: missä se ihmisten "varallisuus" näkyy? Ei niitä ikuisuuslainoja huvikseen oteta. Niitä otetaan koska ihmiset ovat persaukisia, ei ole varaa maksaa käsirahaa tai maksaa kämppää järjellisessä ajassa. Totta helkkarissa kuka vain olisi mieluummin velaton, kuin pankin vuokralainen. Usko asunnon arvon nousuun ja siihen että löytyy Suurempi Hölmö joka ottaa 50 vuoden lainan savipeltorivarin ostoon on se viimeinen oljenkorsi.

Sääliksi käy nykyisiä asunnon ostajia.

Vuokrien ja oman asunnon ostamisen kulunkien ero on tällä hetkellä todella suuri omistusasumisen hyväksi. Tasoihin päästäkseen pitäisi nousta korkojen aika monta prosenttiyksikköä - ja tällöinkin vuokraaminen vielä häviäisi kannattavuudessa inflaation vuoksi. Vaan miten oli jenkeissä tuossa 3 vuotta sitten?

ps. nyt vasta huomasin, että ketjun ensimmäiset viestit on vuodelta 2006, ja silloin ja jo 2003 povailtiin kuplan puhkeamista.

Asunnon ostin kolmisen vuotta sitten. Kateeksi käy niitä, jotka osti asunnon aiemmin.

• Jampe4567
        Terijoe kirjoitti:

Vuokrien ja oman asunnon ostamisen kulunkien ero on tällä hetkellä todella suuri omistusasumisen hyväksi. Tasoihin päästäkseen pitäisi nousta korkojen aika monta prosenttiyksikköä - ja tällöinkin vuokraaminen vielä häviäisi kannattavuudessa inflaation vuoksi. Vaan miten oli jenkeissä tuossa 3 vuotta sitten?

ps. nyt vasta huomasin, että ketjun ensimmäiset viestit on vuodelta 2006, ja silloin ja jo 2003 povailtiin kuplan puhkeamista.

Asunnon ostin kolmisen vuotta sitten. Kateeksi käy niitä, jotka osti asunnon aiemmin.

Oli hyvä aika ostaa asunto. Kun asunnot olivat vieläkin rajun romahduksen jäljiltä jos nyt ei halpoja, niin kohtuullissen hintaisia. Pankit olivat varovaisia ja vaativat käsirahaa, kukaan ei uskonut hintojen nousevan 10% per vuosi. Pieninkin nousu johti puheisiin kuplasta, ja ajatusta siitä että asunnon arvo nousee aina pidettiin täysin hulluna.

Päinvastaisena esimerkkinä sitten 80-luvun loppu, usean vuoden reippaan nousun jälkeen.

Kukin voi miettiä kummanlaisessa tilanteessa nyt ollaan.

• Jampe4567
        Jampe4567 kirjoitti:

Oli hyvä aika ostaa asunto. Kun asunnot olivat vieläkin rajun romahduksen jäljiltä jos nyt ei halpoja, niin kohtuullissen hintaisia. Pankit olivat varovaisia ja vaativat käsirahaa, kukaan ei uskonut hintojen nousevan 10% per vuosi. Pieninkin nousu johti puheisiin kuplasta, ja ajatusta siitä että asunnon arvo nousee aina pidettiin täysin hulluna.

Päinvastaisena esimerkkinä sitten 80-luvun loppu, usean vuoden reippaan nousun jälkeen.

Kukin voi miettiä kummanlaisessa tilanteessa nyt ollaan.

Hyvällä ajalla ostaa asunto viittasin ensisijaisesti vuosiin 92-03.

Silloin on paras aika ostaa kun muut pelkäävät ;-)

• Jampe4567
        Jampe4567 kirjoitti:

Hyvällä ajalla ostaa asunto viittasin ensisijaisesti vuosiin 92-03.

Silloin on paras aika ostaa kun muut pelkäävät ;-)

"Vuokrien ja oman asunnon ostamisen kulunkien ero on tällä hetkellä todella suuri omistusasumisen hyväksi. Tasoihin päästäkseen pitäisi nousta korkojen aika monta prosenttiyksikköä - ja tällöinkin vuokraaminen vielä häviäisi kannattavuudessa inflaation vuoksi. Vaan miten oli jenkeissä tuossa 3 vuotta sitten?"

Riippuu missä asut. Maaseudulla ero on normaalilla tasolla, olkoonkin että tämä aiheutuu lähinnä väliaikaisesti matalista koroista. Kaupungeissa ero on historiallisesti pieni, ja keskustoissa pienempi kuin koskaan. Hkin ydinalueilla vuokratuotto saattaa jäädä alle kolmen prosentin, kun mukaan lasketaan KAIKKI kustannukset.

Jos korot nousee normaalille tasolle, kaupungeissa vuokraamisesta tulee huomattavasti halvempaa. Vuokrat eivät voi tuplaantua koska ihmisillä ei ole varaa maksaa (vuokria ei voi rahoittaa ikuisuuslainoilla, pitää löytyä ihan oikeaa rahaa)...jolloin hintojen on tipahdettava, jotta vuokraamisesta saisi järkevää tuottoa.

• Real Estate Man
        Terijoe kirjoitti:

"ps. nyt vasta huomasin, että ketjun ensimmäiset viestit on vuodelta 2006, ja silloin ja jo 2003 povailtiin kuplan puhkeamista.

Asunnon ostin kolmisen vuotta sitten. Kateeksi käy niitä, jotka osti asunnon aiemmin."

Toisaalta kun katsoo tuota Jampe4567:n linkittämää käppyrää USA:sta, näyttäisi siltä että kuplan rakentaminen alkoi siinä 2000 (siis IT-kuplan puhkeamisen jälkeen). Eli jos osti 2003, siis kolme vuotta sen jälkeen kuin nousu alkoi, kesti kolme vuotta ennen kuin päästiin kuplan huipulle. Ja miten sitten kävikään? 3 vuotta on lyhyt aika, etenkin jos lainaa riittää maksettavaksi seuraaville 20 vuodelle.

Myös Suomessa 1986 asunnon ostanut näytti viisaalta 3 vuotta myöhemmin. 4 vuotta myöhemmin oltiinkin "hieman" eri tilanteessa. Älä siis avaa samppanjapulloa vielä :-)

Suomessa tämä nykyinen nousu on kestänyt kauemmin, koska lähtöpisteenä oli 90-luvun lama. Mutta alkaen IT-kuplan puhkeamisesta tilanne muistuttaa USA:ta. Kupla ei välttämättä ole yhtä suuri, ja koska lainasysteemi on erilainen kuin Jenkkilässä, kupla ei ole vielä puhjennut.

Asuntojen hinnat ova laskeneet järjestään ympäri maailmaa. Suomi on yksi harvoista poikkeuksista, täällä korkojen lasku pysäytti alkaneen hintakorjauksen, ja niinpä kuplan puhaltaminen jatkuu vielä hetken.

Vai jatkuuko?

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2138
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1786
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      177
      1329
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      234
      801
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      721
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      720
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      577
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      40
      530
    Aihe