11 vuotiaalle kamera?

-tiia-94-

Oon itse 11-vuotta ja itseni mielestä mulla on hyvä valokuvaamistaito ja tykkään kuvata erillaisia kuvia ja erinäkökulmista,mutta mulla ei oo kameraa.
No onhan meidän äidillä kamera mutta se ei haluu että mä käytän sitä.
Niin eikä se haluis ostaa mulle omaakaan.
Kun mä kysyn siltä saisinko mä kameran se vastaa:
Mitä sä sillä teet?


Nyt tahdon kysyä teidän mielipidettänne.
Voiko 11-vuotiaalle tytölle ostaa kameran?
Osaako 11-vuotias kuvata?
Ja onko viisasta ostaa kamera 11-vuotiaalle tytölle?



Ja enne kaikkea jos ei ole paljoon rahaa...siis äidillä?

29

3172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jäbä

      Vähän riippuu pitkälti miten hyvä olet ja tarviitko sitä todella, vai viekö barbit voiton kamerasta. Mä nyt olen nähny siskon(vuosimallia 90) ottamia kuvia ja ne on kyllä yhtä shittiä. Kamera naaman eteen ja pärstäkuvia koneella parin gigan verran. Ja tietty jos ei rahaa oikein löydy ni "toimivan" kameran saa alle satasella, mutta en voi sellasia leluja suositella kenellekään, kun olen itse tottunut järkkärillä kuvailemaan. Itse en ostaisi 11 kesäselle kameraa, kysyisin ihan samaa, "mitä sä sillä teet?"
      Ja jos sitte se sata egee sattus löytymään, ni saisit toimivan kameran, mutta ei sellasella palikalla kuvaaminen kyllä mikään nautinto ole, eikä siinä pääse paljon itseään toteuttamaan. Kandeis mielummin ruveta säästämään ja ostat sitte parin vuoden päästä halvan järkkärin(n. 700-900€) ni pääset kuvaamiseen kunnolla kiinni.

      • Vasenjalkainen

        Vai että digijärkkärillä pitäisi 11-vuotiaan aloittaa? Tules välillä sieltä tornistasi tuulettumaan tänne tavallisten ihmisten joukkoon.


      • kysynpä vaan

        Mistä tuloista 11-v. säästää?


    • wagner

      Tottakain 11-vuotias oppii ja osaa kameraa käyttää. Etenkin jos joku vähän vanhempi viitsii hiukan näyttää miten kuvia otetaan ja miten kamera toimii. Sama pätee tietysti vanhempiinkin, itse olen yrittänyt opettaa 50-vuotiaalle temppuja, varmasti nuori oppii paremmin. Ehdota että joku tuttu opettaa kuvaamaan, kummisetä, sisko, veli, setä...

      Kannattais ehkä ostaa edullinen digikamera, koska tietokone ilmeisesti löytyy kotoa. Digillä kuvaaminen ei maksa mitään. Se on hyvä poitti kun yrität ylipuhua äitiäs!

      Valokuvaaminen on hyvä harrastus.

      Sitten vaan rohkeesti anelemaan kameraa. Uhraudu hyvän asian eteen, lupaa vaikka auttaa kotitöissä...

      • olin kai 10v...

        ...kun aloitin - naapurinpoikien 6x9 laatikolla.
        Sitte tein ite kameran ja kuvasin komeita maisemia 2 - 5 minuutin ajoilla. Tuulta ei saanut olla ja "kamera" naulattiin puun kylkeen ettei täräjä.

        Kehittelin saunaneteisessä mustavalkoisia pinnakkaisvedoksia.

        Kyllä Anttilan digillä pääsee hyvin alkuun :)


      • tiia94

        kiitos mielipiteestä.
        Täytyypä muistaa sanoo.
        AIKA HYVÄ.


    • ___>

      No mikä ettei. Raha hm...?

      • tiia94

        kiitän mielipiteestäsi ystävä


    • make

      Itselläni on myös pikkunassikoita, myös paljon sinua nuorempia ja annan heidän käyttää vapaasti kameraani. Kameran käsittely ja kuvaaminen tulee tutuiksi ja eihän digikameralla kuvaaminen mitään maksa. Jos nyt osa on vähän epätarkkoja tms, niin ne voi poistaa ja muistokuvissa monesti tekninen laatu on toissijaista. Nyt olen ajatellut ostaa heille oman kameran, kiinnostaisi kovasti malli, jolla saa myös suht hyviä videopätkiä. Vaikkapa Aiptekilta löytyy edullisesti (n.100€!!) monitoimimalleja, joissa on myös mp3 toimintoja ym. Mutta vahva mielipiteeni on, että jos innostusta löytyy niin kameraa täytyy saada käyttää.

    • kahden lapsen vanhempi

      Osta ärrältä kertakäyttöinen kamera.

      Ota mielestäsi mukavista asioista kuvia ja kehitytä ne vaikka ifi:llä (tietysti äidin luvalla).

      Jos äitisi mielestä kuvat sitten ovat vähänkään kuvausharrastuksen aloittamisen arvoisia, ei luulisi olevan vaikea perustella satasen maksavan digikameran ostoa.

      Itse olen antanut 4-vuotiaalle pojalleni vanhan huonohkon digikamerani ja hän osaa ottaa loistavia kuvia ihmisistä. Hän rajaa ihmiset niin että kaikki näkyy suorasti ja keskellä eikä ruumiinosia puutu.. mikä olisi kiusallista tietenkin..

      Olen kehunut poikaa luonnonlahjakkuudeksi.. mutta loppujen lopuksi ihminen oppii todella hyvin sen, mistä on OIKEIN KIINNOSTUNUT.

    • Keke_

      Hukkaanhan se äitisi kamera menee kaapissa pölyttyessään. Kokeilemalla ja vanhempien opastuksella lapsikin oppii ottamaan kelvollisia kuvia kameraa särkemättä. Lisäksi kameramallit uudistuvat niin nopeasti, ettei vuoden tai parin ikäisen kameran rikkoutuminenkaan ole taloudellinen katastrofi.
      Pyydähän äidiltäsi kameran lisäksi opastusta sen käyttöön (vaikka et ehkä tarvitsisikaan). Tällöin voit näyttää äidillesi, ettet ole kameralle niin suuri uhka kuin hän kuvittelee.

    • Hexi

      Käytetyllä kannattaa aloittaa. niitä saa melko halvalla. Etenkin digikameroiden hinta putoo nopeesti. Muutaman vuoden vanha voi olla ihan hyvä aloittelijalle. Itse olin 10v kun sain isoisän ikivanhan kameran. Sillä minä opettelin kuvaamaan.

      • JoonasH

        Itselläni on kaksi pikkusiskoa, 4- ja 7-vuotiaat. Molemmat kuvaavat Konica Minoltan G400:lla. Ja kaiken lisäksi jopa 4-vuotias osaa käyttää kameraa suhtkoht hyvin (kamera kiinni ja päälle, kuvan otto, kuvien selaus, niiden poisto...). Uskoisin siis todella, että 11-vuotias osaa kuvata, ja olenhan itsekin 13-vuotias ja kuvaan järkkärillä.


    • MaisemaBongari

      Joo ehdottomasti järki päähän ja kamera käteen.
      Käykää tsekkaa www.aukea.net
      Siellä on aivan mahtavia luontokuvia sekä muita.
      Tosin tollasten kuvaaminen on tosi yksinkertasta.

      Valokuvauksella pääsee erittäin pitkälle!
      Etenkin jos olet hyvä kuvaamaan. Lahjoja tarttee olla vähän tai sitte ei ollenkaan.

      Minä itse rakastan katsoa maailmaa linssin läpi ja nähdä mitä kaikkea voikaan ikuistaa....
      Ja katsella taidokkaita kuvia joista löytää sen tunteen...

      Inspiroiko???

      Nyt kaikki hei kaapista ulos ja maailmaa katselemaan! Ikuistakaa upeita kuvia!

      Hommaa joku pieni kamera alkuun ja sitte ku taidot kasvaa ja takatasku pullottaa, ni meeppä kauppaan ja osta järkkäri, aluks tee reportterikuvaajan hommia ja sitteku tulee lisää rahaa takataskuun, ni läheppä sinne missä on kaunista ja näppäse pari hianoo kuvaa!

      Ja tärkein:
      ANNA MIELIKUVITUKSEN LENTÄÄ!!!

      Kuvaaminen kannattaa

    • Öooöö..

      Itselläni on 11v tyttö & on Digikamera. Nyt kovasti haluamassa järjestelmäkameraa. Sanoin ihan suorasti että EI. Mutta joululahjaksi voisi harkita sellaista (:

      Ja kyllä 11 vuotiaalle voi ostaa kameran, jos osaa käyttää sitä.

      • tiialle..

        -tiia-94-

        Johan nyt toki tämä tyttö kameran tarvitsee. Hänhän on jo 17-vuotias.


      • mieskin kai
        tiialle.. kirjoitti:

        -tiia-94-

        Johan nyt toki tämä tyttö kameran tarvitsee. Hänhän on jo 17-vuotias.

        Luultavasti sillä on jo mieskin.


      • Valokuvaaus
        mieskin kai kirjoitti:

        Luultavasti sillä on jo mieskin.

        Ehkä vielä mies alla....


    • Tottakai!

      Ykstoista vuotias voi alottaa kuvaamisen digijärkkärillä, mä ostin itselleni järkkärin kun oli 10 vuotias ja nyt arvatenkin joku tulee ja rupee valittaa
      "mistä oot muka rahat saanu" mutta kuiteskin oon nyt 13 vuotias kolme vuotta oon kuvaillu ja mulla on neljä erilaista objektiiviakin. Kuvat on oikeestaan ihan nättejä sitten kun niitä osaa ottaa :)
      Mutta kannattaa tosiaan alkaa kuvaamaan jo käytetyllä kameralla, mutta aina voi ostaa uuden kameran.

      • Myöhästyit pahasti!

        Ajassa ei voi palata taaksepäin - et voi vastata 1.8.2012 13:40 kysymykseen, joka on esitetty 21.1.2006 16:31 ajatellen, että kysymyksen esittäjä on edelleen saman ikäinen.

        -tiia-94- on jo 18-vuotias, eikä tuo asia ole hänelle enää lainkaan ajankohtainen.

        Itse näkisin, että 2006 paras kamera on ollut filmikamera - vasta nykypäivänä digitaalinen kamera alkaa olemaan filmin kanssa kilpailukykyinen. Vuonna 2006 vaihtoehdot olivat lähinnä pokkari tai peilijärkkäri - nykypäivänä vaihtoehdot ovat lähinnä digitaalinen SLR tai peilitön järjestelmäkamera.

        Filmitouhut taitaa käytännössä olla jo pikkuhiljaa historiaa:
        http://arstechnica.com/science/2009/06/death-of-kodachrome-belies-the-technological-advance-it-represented/

        Kaikille sellaisille, jotka ostaavat ensimmäistä kameraa, suosittelen peilitöntä - peilinheilutin on peruja ajalta, jolloin peilittömän tekniikka ei vielä ollut riittävän kehittynyttä toimiville peilittömille. Esim. filmijärjestelmällä SLR oli käytännössä järkevin vaihtoehto yli 135 mm polttoväleillä.


      • Älä puhu p.a.s.k.a.a
        Myöhästyit pahasti! kirjoitti:

        Ajassa ei voi palata taaksepäin - et voi vastata 1.8.2012 13:40 kysymykseen, joka on esitetty 21.1.2006 16:31 ajatellen, että kysymyksen esittäjä on edelleen saman ikäinen.

        -tiia-94- on jo 18-vuotias, eikä tuo asia ole hänelle enää lainkaan ajankohtainen.

        Itse näkisin, että 2006 paras kamera on ollut filmikamera - vasta nykypäivänä digitaalinen kamera alkaa olemaan filmin kanssa kilpailukykyinen. Vuonna 2006 vaihtoehdot olivat lähinnä pokkari tai peilijärkkäri - nykypäivänä vaihtoehdot ovat lähinnä digitaalinen SLR tai peilitön järjestelmäkamera.

        Filmitouhut taitaa käytännössä olla jo pikkuhiljaa historiaa:
        http://arstechnica.com/science/2009/06/death-of-kodachrome-belies-the-technological-advance-it-represented/

        Kaikille sellaisille, jotka ostaavat ensimmäistä kameraa, suosittelen peilitöntä - peilinheilutin on peruja ajalta, jolloin peilittömän tekniikka ei vielä ollut riittävän kehittynyttä toimiville peilittömille. Esim. filmijärjestelmällä SLR oli käytännössä järkevin vaihtoehto yli 135 mm polttoväleillä.

        Peilittömät on leluja.
        Jos tarvitset kameran, osta oikea järkkäri.


    • Lyhyt_01

      Oon 11vuotias tyttö ja ostin itse omilla rahoilla canonin 1100D, joka maksoi 300e laukku sille 50e. Ennen sitä oli olympuksen digikamera.
      Osaan valokuvata aika hyvin ja ole ylpeä että säästin tosi kauan siihen (synttäri-, ja joululahjarahoista, ja jos sain rahaa johonkin, niin loput jotka jäi, niin säästöön) järkkäriin :)

      Kyllä 11vuotiaalle voi ostaa kameran jos osaa sitä oikeasti käyttää.

      Tietysti tää tuli myöhään kun keskustelu aloitettiin tammikuussa 2006.
      Mutta silti.

    • pojanpyllerö

      Moro! Oon 12v poika, ostin just vähän aikaa sitten Nikonin D5100:sen ja sitä ennen on ollut Canonin pokkari (ixus 115hs). Nyt oon kuvannu 3 vuotta ja ja nättejä kuvia tullut. Kannattaa ostaa aluksi joku pokkari hyvästä alesta, ja sitten jos kiinnostus jatkuu niin ostaa joku hyvä hinta-laatusuhteeltaan oleva järkkäri. Ei se äitiskään varmaan kadu sitä ostosta sitten kun joskus ripustaa olohuoneen seinälle ottamastasi kuvasta tehdyn taulun tms. :D

    • 53421654t4tg

      Omalle tyttärellä kamera leluna jo ihan siitä kun jotain kädessä kesti. Kuvannut perheen järkkärillä alle 7 vuotiaasta lähtien ja nyt kun on jo aikuinen on todella taitavava valokuvaaja. Eli kyllä lapsi osaa ja oppii käyttämään niitä äitien ja isien silmäteräkameroitakin kun annetaan mahdollisuus.

      En ymmärrä vanhemmilta ajatusmaailmaa että tämä on minun ja tätä ei lapset käytä. Tämän päivän yhteiskunnassa valokuvaustaito on tarpeellinen työelämässäkin. Valokuvaamaan oppii vain valokuvaamalla. Eikä ratkaisevaa ole laitteiden laatu ja hinta vaan kuvaajan näkemys ja taidot.

      Valokuvaus on hyvä harraste lapselle ja nuorelle!

      • ylioppilas 2013

        Mitäs, aloittaja -tiia- , nyt jo 19vuotias, mitä olet tykännyt ixustestasi. Oletkos sinä ylioppilas vai persukoululainen.
        Minulla on Olympus ja monta objektiiviä.


      • Milloin sitten
        ylioppilas 2013 kirjoitti:

        Mitäs, aloittaja -tiia- , nyt jo 19vuotias, mitä olet tykännyt ixustestasi. Oletkos sinä ylioppilas vai persukoululainen.
        Minulla on Olympus ja monta objektiiviä.

        Aiot hankkia oikean kameran?


      • ylioppilas 2013
        Milloin sitten kirjoitti:

        Aiot hankkia oikean kameran?

        No, no pysytään nyt asiassa. Puhutaan ny sentään Oikeassa Kamerassa.
        Vaasasta löytyy parikin osaavaa valokuvaliikettä.


    • Työkseenkuvaaja

      Voi Jeesus! TOTTA KAI LAPSELLE VOI JA EHKÄ PITÄISIKIN OSTAA KAMERA 🐵

      • puuro-ensin

        Ei pidä jos ei ole rahaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1604
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1468
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1452
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1308
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1245
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1168
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe