ajo

läkki

minkä ikäisinä ajokoiranne on aloittanut ajamisen ja ensimmäisen saaliinne sille ampunut? oletteko pitenpää oottaneet että milloin alkaa ajaa vain heti ensimmäisenä vuona luovuttaneet kun ei ala ajaa ja hävittäneet koiran?

7

1680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heibo

      Meillä on ajokkaat 5kpl olleet myöhäsyttysiä yhtä lukuunottamatta. kaikki koirat olleet narttuja. meillä ollut se periaate että koiran on itse etsittävä se jänis metsästä eikä niitä koskaan ole viety valmille jäljille. ensimmäiset ajot ottaneet 10kk-1vee. ensimmäiset ajot ovat sitten olleetkin useamman tunnin ajoja. koirista 3 kva ja kaksi on vasta 2 vee. kaksi vuotiaatkin ovat jo ihan koekunnossa olleet viime talvena. Moni olisi varmaan ampunut nuo koirat mutta tosi hyviä koiria niistä on tullut. ovatpahan saaneet olla rauhassa lapsia.

    • alkuja

      Meillä nykyinen (ei ensimmäinen) koira ajoi ekat lyhyet ajot jo n. 4kk ikäisenä. Sittemmin kyllä ajoi pitkiäkin ajoja, mutta haukkukynnyksen ollessa alle 5min, ei haukkua valitettavasti kuulunut useinkaan kovin kauan. Lisäksi koira erittäin kovavauhtinen ja sen takiakin teki hukkia ja jäi samalla yli 5 min päähän jäniksestä. Koira "oppi" ajamaan vasta 8 vuotiaana rauhallisemmin (kynnys n 12 min) ja heti kun vauhti putosi, alkoikin ajoille kertyä mittaa ihan kiitettävästi. Joten ei todellakaan ole annettu periksi, sillä onhan se koira myöskin perheenjäsen jota ei raaski lopettaa heikkouksien vuoksi! Tosin tällä menolla ei varmaankaan ole mahdollisuuksia kohdalle osua montaakaan todella hyvää kisakoiraa...

    • Sarague

      beagle-tytöt ajoi ensimmäistä kertaa kumpikin ihan ekana syksynä. Tosin ajot oli luokkaa 10-15 min.
      Kummallekin myös ammuttiin ekat puput ekana syksynä. En tarkalleen muista minkä ikäisiä ne silloin oli, mutta kun kumpikin on toukokuussa syntynyt (vuosi ikäeroa niillä) niin jotain 5-7 kk ikäisiä ne oli kun ekan kerran jänön päräyttivät ylös.

      Ja vaikka eivät ajaisi minuuttiakaan niin yhtä rakkaita sylivauvoja ne meille silti on. Enhän minäkään osaa Kiinaa puhua, mutta siltihän tuo mieheni on minua kestänyt :)
      Eli se on vain plussaa, että meidän koirat ovat niin innokkaita pupun perään. Sitkeitä jänönajureita pieniksi koiriksi, mutta samalla unikavereita ja sylivauvoja. Ei ole hellyttely pilannut meidän ajokkeja :)

    • :) riiviönomistaja

      Minulla on 4 kk vanha ajokoirauros pentu, täytti 24.11 4kk ja vein ensimmäisen kerran jänisjahtiin viime lauantaina. Kävelimme metsässä penikan ja toisen koirani (ajokoira-berhantilainen-rotwailer) ja onnea oli, tulipa vastaan valkoinen jänis makuulla (ensin en tajunnu, että oli jänis ku päästi niin lähelle, luulin kiveksi) Poika oli 10 m päässä jänöstä, ku jänis lähti liikkeelle ja lujaa. Penikka lähti heti perään ja kovalla vauhdilla, haukku alkoi ja toinen koirani 1,5 vuotias lähti myös, mutta tuli n. 10 min päästä pois. Pentu jatkoi ajoa vanhemman naaraan jo lähdettyä ja oli poissa 30 min. Tuli sitten tykö ja lähti uudestaan 30 min reissulle, mutta ei haukkunut. ylpeä olen riiviö ikiliikkujastani.

    • mobile

      Meillä on 5 vuotias eestinajokoira, ensimmäisen jäniksen olisin päässyt ampumaan 8kk iässä, mutta jostain syystä ei jänistä haukkunut niin en sitten ampunutkaan, tämä tapahtui joulukuussa, no seuraavana syksynä jo ajo raikasi metsissä.

    • ainut ja oikea rotu.

      Meijän suomenajokoiralle ammuttiin eka jänis 6kk ikäisenä oli ajanut 20min ennen kuin ammuttiin.Siitä se sitten lähti paras ajuri mitä ikinä on ollut ja tulee olemaan. Onse muutenkin ollut vähän ihmeellinen tapaus toi meijän poika!

    • Matias S.

      Mun elämässä on menossa toinen ajokoira, täyttää viikon päästä 7 v. Ikinä kumpaakaan ei olisi lopetettu vaikka ei olis ikinä metriäkään ajanut yhtään mitään. Meillä kukaan ei ole niin tulosvastuullinen että pitäis siitä hengellään maksaa. Tosin kyllä molemmat on olleet tolokun hyviä löytämään, eka oli ehkä turhankin tiukka haukkunsa kanssa, mutta eipähän räkyttänyt turhia. Tämä toinen on ihan ehdoton ajaja. Nytkin makaa suoranan lattialla kun ensimmäistä kertaa elämässään ajoi rusakkoa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      244
      2044
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1045
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      121
      771
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe