Saabin turvallisuudesta..

"kaurakeksi"

Satuin törmäämään (heh, hauskasti sanottu)
tälläiseen sivuun:
http://www.saabnet.com/tsn/ssl/

Siellä todelisuudessa tapahtuneita onnettomuuksia
joissa toisena osapuoulena on ollut Saab
henkilöauto. Aika hurjannäköisiä kuvia..

20

996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saab 2,3i -94

      Panit kai merkille, että ihmisille ei ollut ko.
      onnettomuuksissa käynyt juuri mitenkään. Autojen
      törmäysvyökykkeidenhän pitää mennä törmäyksessä
      kasaan !

      • "kaurakeksi"

        Niinpä, tarkoitinkin sitä, että vaikka Saab on
        kolarin jälkeen aivan lohduttoman näköinen
        säilyvät matkustajat hengissä. Sehän on sitä
        turvallisuutta.

        Jos jokin muu (BMW, Opel, jne) olisi ollut
        vastaavissa onnettomuuksissa, olisivat
        henkilövahingot olleet ehkä toista luokkaa..


      • Turbo Power
        "kaurakeksi" kirjoitti:

        Niinpä, tarkoitinkin sitä, että vaikka Saab on
        kolarin jälkeen aivan lohduttoman näköinen
        säilyvät matkustajat hengissä. Sehän on sitä
        turvallisuutta.

        Jos jokin muu (BMW, Opel, jne) olisi ollut
        vastaavissa onnettomuuksissa, olisivat
        henkilövahingot olleet ehkä toista luokkaa..

        eivät ne BMW:tkään nyt sentään kaikkein
        turvattomimpia sentään ole. Vaikka Saab-
        fanaatikoita ollaankin niin täytyy silti yrittää
        pysyä totuudessa ;)


      • Janis Petke
        "kaurakeksi" kirjoitti:

        Niinpä, tarkoitinkin sitä, että vaikka Saab on
        kolarin jälkeen aivan lohduttoman näköinen
        säilyvät matkustajat hengissä. Sehän on sitä
        turvallisuutta.

        Jos jokin muu (BMW, Opel, jne) olisi ollut
        vastaavissa onnettomuuksissa, olisivat
        henkilövahingot olleet ehkä toista luokkaa..

        on kauttaaltaan turvallisin mallisto. Katsoppa
        vaikka Usalaisia tutkimuksia jotka ovat paljon
        kattavammat kuin euroNCAP.Saabbihan menestyi
        näissä yllättävän huonosti,tietty mallistokin on
        vanha.Ihmettelen miksei uusimpia bemuja ole edes
        testattu euroopassa????

        3-sarja,5-sarja,X5 ovat luokkansa turvallisimpia
        autoja. Ja joka muuta väittää,voi mennä
        tarkistamaan saman asian uudestaan.

        Ps.Tämä ei ole provo,vaan pelkkää
        faktaa.Saabbikin on turvallinen auto,mutta ei
        turvallisin :)


      • Turbo Sensonic
        Janis Petke kirjoitti:

        on kauttaaltaan turvallisin mallisto. Katsoppa
        vaikka Usalaisia tutkimuksia jotka ovat paljon
        kattavammat kuin euroNCAP.Saabbihan menestyi
        näissä yllättävän huonosti,tietty mallistokin on
        vanha.Ihmettelen miksei uusimpia bemuja ole edes
        testattu euroopassa????

        3-sarja,5-sarja,X5 ovat luokkansa turvallisimpia
        autoja. Ja joka muuta väittää,voi mennä
        tarkistamaan saman asian uudestaan.

        Ps.Tämä ei ole provo,vaan pelkkää
        faktaa.Saabbikin on turvallinen auto,mutta ei
        turvallisin :)

        Jos ostat amerikkalaisen Motor Trend -lehden
        toukokuun numeron, niin siinä esitetään, mitä
        eroa jenkkien ja eurooppalaisten testien välillä
        on.

        Tärkeimpänä pääkohtana näistä testien eroista
        voisi sanoa sen, että amerikkalaisissa testeissä
        nokkakolari simuloidaan ajamalla tiili-
        /metallipalkkiseinää päin niin, että auton keula
        osuu kokonaan ja suoraan seinään.

        Eurooppalaisten "nokkakolaritesti" on lähempänä
        todellista kahden auton nokkakolaritilannetta.
        Auto ajetaan päin "hunajakennomaista" seinää
        (joka painuu kasaan simuloiden nokkakolarissa
        vastaan tulevaa autoa). Autoa ei ajeta seinää
        päin niin, että koko nokka osuisi seinään, vaan
        niin, että 40% auton nokasta osuu seinään, koska
        tämä on EuroNcapin mukaan kaikista yleisin
        nokkakolaritilanne ja erittäin harvoin tapahtuu
        sellaista, että vastaan tulevat autot törmäävät
        täysin (siis että nokkakolarissa
        tulisi "napakymppi") toisiinsa.

        Testeissä on myös eroa siinä, että jenkkiläisessä
        testissä auto ajetaan tuota seinää päin 32 mailia
        tunnissa, kun EuroNcapissa auto ajetaan seinää
        päin 38 mailia tunnissa.

        Tässä vielä suora lainaus artikkelista:

        "The NHTSA frontal NCAP is an excellent test for
        the restraint system (belts, airbags) because of
        the high acceleration of the passengers when the
        barrier is impacted. The European NCAP however,
        probably does a better job of discovering the
        crash characteristics of the body structure. The
        European NCAP is also likely a better measure of
        the impact pedals can have on the feet and lower
        legs of the occupants, which is increasely
        important because more people are surviving
        severe frontal accidents due to use of airbags
        and seatbelts."

        Samassa artikkelissa kuitenkin painotetaan, että
        kaikki nämä kolaritestit ovat keinotekoisia ja ne
        voivat ainoastaan simuloida todellisen elämän
        potentiaalisia tapahtumia. Eli näyttää siltä,
        että "uskokoon kukin sitä, mitä haluaa", mutta
        kyllä nuo kolaritestit jotain osviittaa antavat
        auton turvallisuudesta.

        EuroNcap testaa autoja näköjään vasta silloin,
        kun niistä tulee uusi "malli". En tiedä, täytyykö
        mallimerkin vaihtua (esim. Saab 900 -> Saab 9-3),
        vai mikä tuo kriteeri on.

        Uusinta uutta kolaritesteissä on "katon kautta
        ympäri" -pyöritystesti. Tähän mennessä noita
        testejä on tuon em. artikkelin mukaan tehty vasta
        noin tusinan verran, eikä niitä ole siksi vielä
        julkistettu. Muista jenkkiläisistä lehdistä olen
        lukenut, että vaikka nuo SUVit pärjäävätkin hyvin
        kolaritesteissä, ne kuulemma kellahtaisivat
        helposti kyljelleen/katolleen.

        Toisaalta eipä tässä kohta enää tiedä mitä uskoa,
        kun jokainen testi näyttää vähän eri tuloksia.
        Olisikohan homma "rinnastettavissa" auton tehojen
        mittamiseen eri pajoilla (=eri tulokset)? Kun
        Helsingissä oli tuo Eurocar Show, juttelin Rolf
        Uhrin (Nordic Uhrin toimitusjohtaja) kanssa mm.
        autojen tehojen mittaamisesta. Hän sanoi, että
        suurin ero samasta autosta mitatussa
        teholukemassa oli pienimmän ja suurimman lukeman
        välillä 40 hv! Eli eri testaajat = eri tulokset
        (tai jotain sinne päin).


      • Janis Petke
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Jos ostat amerikkalaisen Motor Trend -lehden
        toukokuun numeron, niin siinä esitetään, mitä
        eroa jenkkien ja eurooppalaisten testien välillä
        on.

        Tärkeimpänä pääkohtana näistä testien eroista
        voisi sanoa sen, että amerikkalaisissa testeissä
        nokkakolari simuloidaan ajamalla tiili-
        /metallipalkkiseinää päin niin, että auton keula
        osuu kokonaan ja suoraan seinään.

        Eurooppalaisten "nokkakolaritesti" on lähempänä
        todellista kahden auton nokkakolaritilannetta.
        Auto ajetaan päin "hunajakennomaista" seinää
        (joka painuu kasaan simuloiden nokkakolarissa
        vastaan tulevaa autoa). Autoa ei ajeta seinää
        päin niin, että koko nokka osuisi seinään, vaan
        niin, että 40% auton nokasta osuu seinään, koska
        tämä on EuroNcapin mukaan kaikista yleisin
        nokkakolaritilanne ja erittäin harvoin tapahtuu
        sellaista, että vastaan tulevat autot törmäävät
        täysin (siis että nokkakolarissa
        tulisi "napakymppi") toisiinsa.

        Testeissä on myös eroa siinä, että jenkkiläisessä
        testissä auto ajetaan tuota seinää päin 32 mailia
        tunnissa, kun EuroNcapissa auto ajetaan seinää
        päin 38 mailia tunnissa.

        Tässä vielä suora lainaus artikkelista:

        "The NHTSA frontal NCAP is an excellent test for
        the restraint system (belts, airbags) because of
        the high acceleration of the passengers when the
        barrier is impacted. The European NCAP however,
        probably does a better job of discovering the
        crash characteristics of the body structure. The
        European NCAP is also likely a better measure of
        the impact pedals can have on the feet and lower
        legs of the occupants, which is increasely
        important because more people are surviving
        severe frontal accidents due to use of airbags
        and seatbelts."

        Samassa artikkelissa kuitenkin painotetaan, että
        kaikki nämä kolaritestit ovat keinotekoisia ja ne
        voivat ainoastaan simuloida todellisen elämän
        potentiaalisia tapahtumia. Eli näyttää siltä,
        että "uskokoon kukin sitä, mitä haluaa", mutta
        kyllä nuo kolaritestit jotain osviittaa antavat
        auton turvallisuudesta.

        EuroNcap testaa autoja näköjään vasta silloin,
        kun niistä tulee uusi "malli". En tiedä, täytyykö
        mallimerkin vaihtua (esim. Saab 900 -> Saab 9-3),
        vai mikä tuo kriteeri on.

        Uusinta uutta kolaritesteissä on "katon kautta
        ympäri" -pyöritystesti. Tähän mennessä noita
        testejä on tuon em. artikkelin mukaan tehty vasta
        noin tusinan verran, eikä niitä ole siksi vielä
        julkistettu. Muista jenkkiläisistä lehdistä olen
        lukenut, että vaikka nuo SUVit pärjäävätkin hyvin
        kolaritesteissä, ne kuulemma kellahtaisivat
        helposti kyljelleen/katolleen.

        Toisaalta eipä tässä kohta enää tiedä mitä uskoa,
        kun jokainen testi näyttää vähän eri tuloksia.
        Olisikohan homma "rinnastettavissa" auton tehojen
        mittamiseen eri pajoilla (=eri tulokset)? Kun
        Helsingissä oli tuo Eurocar Show, juttelin Rolf
        Uhrin (Nordic Uhrin toimitusjohtaja) kanssa mm.
        autojen tehojen mittaamisesta. Hän sanoi, että
        suurin ero samasta autosta mitatussa
        teholukemassa oli pienimmän ja suurimman lukeman
        välillä 40 hv! Eli eri testaajat = eri tulokset
        (tai jotain sinne päin).

        http://www.hwysafety.org/vehicle_ratings/ce/offset
        .htm

        IIHS-testausmenetelmä mitä tarkoitin on 40%
        offset törmäys 40 mph vauhdillam,joka on 2 mph
        kovempi kuin EuroNCAP,tai karvan alle. Tärkein
        pointti mielestäni näissä IIHSn testeissä on
        niiden kattavuus.Niissä kun tuntuu olevan kaikki
        vähänkin merkittävät autot testattu,ja
        vertailukelpoisesti.


      • Janis Petke
        Janis Petke kirjoitti:

        http://www.hwysafety.org/vehicle_ratings/ce/offset
        .htm

        IIHS-testausmenetelmä mitä tarkoitin on 40%
        offset törmäys 40 mph vauhdillam,joka on 2 mph
        kovempi kuin EuroNCAP,tai karvan alle. Tärkein
        pointti mielestäni näissä IIHSn testeissä on
        niiden kattavuus.Niissä kun tuntuu olevan kaikki
        vähänkin merkittävät autot testattu,ja
        vertailukelpoisesti.

        Full-width and offset tests complement each
        other. Crashing the full width of a vehicle into
        a rigid barrier maximizes energy absorption so
        that the integrity of the occupant compartment,
        or safety cage, can be maintained well in all but
        very high-speed crashes. Full-width rigid-barrier
        tests produce high occupant compartment
        decelerations, so they're especially demanding of
        restraint systems. In offset tests, only one side
        of a vehicle's front end, not the full width,
        hits the barrier so that a smaller area of the
        structure must manage the crash energy. This
        means the front end on the struck side crushes
        more than in a full-width test, and intrusion
        into the occupant compartment is more likely. The
        bottom line is that full-width tests are
        especially demanding of restraints but less
        demanding of structure, while the reverse is true
        in offsets

        Tästä tuli mieleen että eikös Juhani Tamminen
        sano komplementti,tarkoittaen kiitosta/ylistävää
        lausetta. Todellisuudessahan komplementti
        tarkoittaa toisen asian täydentäjää :) : ) :))))

        NO,meni ohi aiheen mutta tulipahan mieleen!


      • 9-5 2,3t
        Janis Petke kirjoitti:

        Full-width and offset tests complement each
        other. Crashing the full width of a vehicle into
        a rigid barrier maximizes energy absorption so
        that the integrity of the occupant compartment,
        or safety cage, can be maintained well in all but
        very high-speed crashes. Full-width rigid-barrier
        tests produce high occupant compartment
        decelerations, so they're especially demanding of
        restraint systems. In offset tests, only one side
        of a vehicle's front end, not the full width,
        hits the barrier so that a smaller area of the
        structure must manage the crash energy. This
        means the front end on the struck side crushes
        more than in a full-width test, and intrusion
        into the occupant compartment is more likely. The
        bottom line is that full-width tests are
        especially demanding of restraints but less
        demanding of structure, while the reverse is true
        in offsets

        Tästä tuli mieleen että eikös Juhani Tamminen
        sano komplementti,tarkoittaen kiitosta/ylistävää
        lausetta. Todellisuudessahan komplementti
        tarkoittaa toisen asian täydentäjää :) : ) :))))

        NO,meni ohi aiheen mutta tulipahan mieleen!

        En kykene arvioimaan testien mittaavuutta rapakon
        eri puolilla, mutta esim. hirvikolaritilanetta ei
        kumpikaan mittaa lainkaan ja se on merkittävä
        tappajafaktori ainakin meidän maassamme.


      • nosto..
        Janis Petke kirjoitti:

        Full-width and offset tests complement each
        other. Crashing the full width of a vehicle into
        a rigid barrier maximizes energy absorption so
        that the integrity of the occupant compartment,
        or safety cage, can be maintained well in all but
        very high-speed crashes. Full-width rigid-barrier
        tests produce high occupant compartment
        decelerations, so they're especially demanding of
        restraint systems. In offset tests, only one side
        of a vehicle's front end, not the full width,
        hits the barrier so that a smaller area of the
        structure must manage the crash energy. This
        means the front end on the struck side crushes
        more than in a full-width test, and intrusion
        into the occupant compartment is more likely. The
        bottom line is that full-width tests are
        especially demanding of restraints but less
        demanding of structure, while the reverse is true
        in offsets

        Tästä tuli mieleen että eikös Juhani Tamminen
        sano komplementti,tarkoittaen kiitosta/ylistävää
        lausetta. Todellisuudessahan komplementti
        tarkoittaa toisen asian täydentäjää :) : ) :))))

        NO,meni ohi aiheen mutta tulipahan mieleen!

        Kaikkeen sitä googlella törmääkin. Hain tuota komplementti-sanaa muusta yhteydestä ja tuli Tamminen mieleen. Kohteliaisuutta tarkoittaa, mutta selittääkö Tamminen, että oli kohteliaisuus, en muista missä yhteydessä käyttänyt.

        Kompliment n. (monikko Komplimente)
        kohteliaisuus (sana tai teko)

        Uskomattoman turvalliselta Saabit vaikuttaa kun katsoo tuotakin kuvaa.
        "As reported in the Bangor Daily News, the woman in this crash suffered no major injuries"

        Itsekin yhden 99 romuttanut aikoinaan ja mustelmalla selvisin. Ihmetyttää ettei turvallisuus myy, vaikka Top Gearissakin kehuttiin.


    • Ihan sama

      Eipä tuo Saappi ole kolaritesteissä huipputuloksia saanut. Parhaat pojot on muistaakseni saanut Alfa Romeo. Autoliiton sivuilta löytyy haluavalle tietoa, mutta uskovaisilla oma totuutensa.

      • Kumma juttu

        jostain syystä Saab ien Liikenne- ja kaskovakuutukset erittäin edullisia mistähän syystä;D


      • Saabbisti
        Kumma juttu kirjoitti:

        jostain syystä Saab ien Liikenne- ja kaskovakuutukset erittäin edullisia mistähän syystä;D

        Se johtuu siitä että Saabit ovat turvallisia ja harvoin kolareissa, siksi vakuutusmaksut ovat pienet muihin samankokoisiin Premium autoihin verraten.


      • Kissanhännän nostaja
        Saabbisti kirjoitti:

        Se johtuu siitä että Saabit ovat turvallisia ja harvoin kolareissa, siksi vakuutusmaksut ovat pienet muihin samankokoisiin Premium autoihin verraten.

        Se johtuu siitä, että amispojut(kaan) eivät suosi Saabia, ja ajele itseään ja muita hengiltä sillä. Jos nuoriso kokisi Saabin jotenkin seksikkääksi autoksi, kuten vanhat Corollat ja Bemarit, ja mälläisi Saabeja päivittäin, niin varmasti olisivat vakuutusmaksut Saabillakin siellä listan yläpäässä.


      • kunnon testi

        Top Gearissa tiputtivat Saabin katolleen, ei mennyt kasaan. Hyvin usein kolareissa etupilarit pettää tai ulosajossa auto menee katolleen ja littanaksi, siinä ei joustovyöhykkeet auta, pitää olla vahva rakenne.


      • Eippäs pidä paikkaan
        Kissanhännän nostaja kirjoitti:

        Se johtuu siitä, että amispojut(kaan) eivät suosi Saabia, ja ajele itseään ja muita hengiltä sillä. Jos nuoriso kokisi Saabin jotenkin seksikkääksi autoksi, kuten vanhat Corollat ja Bemarit, ja mälläisi Saabeja päivittäin, niin varmasti olisivat vakuutusmaksut Saabillakin siellä listan yläpäässä.

        Persaukiset ajaa tojoilla bimmereillä valtettavasti ajotaidottomat kuten toholammin casessa.

        Saabilla on aika vaikea saada itseään hengiltä vaikka olisi oma moka.

        Usein amisporukka aikalailla elinkaarensa päässä olevilla rotteloilla;D


      • viisinkertainen
        kunnon testi kirjoitti:

        Top Gearissa tiputtivat Saabin katolleen, ei mennyt kasaan. Hyvin usein kolareissa etupilarit pettää tai ulosajossa auto menee katolleen ja littanaksi, siinä ei joustovyöhykkeet auta, pitää olla vahva rakenne.

        a-pilarin palkki ei mene poikki palokunnan järeimmälläkään leikkurilla. Kestää suoran osuman hirvikolarissa. Olen nähnyt livenä pahan kohtaamis kolarin jossa saab lyheni keulasta tuulilasiin ja vastapuolesta tuli banaani Saabisti nousi itse ulos kyytiläisineen fordin kuski neliraajahalvaus.


      • suljettu osasto
        viisinkertainen kirjoitti:

        a-pilarin palkki ei mene poikki palokunnan järeimmälläkään leikkurilla. Kestää suoran osuman hirvikolarissa. Olen nähnyt livenä pahan kohtaamis kolarin jossa saab lyheni keulasta tuulilasiin ja vastapuolesta tuli banaani Saabisti nousi itse ulos kyytiläisineen fordin kuski neliraajahalvaus.

        Edes pankkien holvit eivät ole niin murtovarmoja kuin Saabit! Nyt kaikki saabistit, yhtäaikainen kädetys sille!


    • ruumisarkku 900

      En käynyt läpi kaikkia kolaritestejä, mutta uusi Volvo V40 on saanut pisteen enemmän kuin vanhempi Alfa Romeo. Vanhempi VW Golf on saanut taas pisteen vähemmän kuin Alfa. Nämä ovat faktaa. Saabien pisteet voi jokainen käydä itse tarkastamassa.

    • tiedoksi...

      Saab on todella turvallinen myös vakuutusyhtiöiden mielestä. Niissä yhtiöissä asuu se fakta autojen turvallisuudesta. Saabeissa on aina ollut luokkansa halvimmat vakuutusmaksut koska kalliita henkilövahinkoja syntyy niin vähän.

      Sieltä vaan tutkimaan eri autojen tilastoja ja vakuutushintoja.

    • Studebaker

      T-Fordillekin sattuu vahinkoja vähän, kuolonkolareita vielä vähemmän. Saab on kuollut marginaalimerkki, kuten T-Fordkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2072
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1946
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe