AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

kertoisitteko

19 Vastausta 11 102 Lukukertaa
miksi joissakin kuorma-autoissa on synkronoitu ja toisissa synkronoimaton vaihdelaatikko?
Mitä eroa niissä on ja mitä hyötyjä/haittoja?

Fuller

Eaton Fuller on vissiin ainoa synkronoimaton manuaalilaatikko sarjatuotanto kuorma-autoissa.Ehdottomasti kestävin ja osaavan käsissä nopein vaihdelaatikko. Synkronoidussa laatikossa on hammasrattaissa synkronirenkaat jotka tasaa hammasrattaiden nopeuden. Vähän hankala selittää

Eaton

Niinkuin Juise kertoi, niin synkronoimaton laatikko on nopea käyttää, ja kestävä. Toisaalta, jos ei ole sellaisella ikinä ajanut, niin ei sitä ainakaan liikenteeseen kannata lähteä treenaamaan. Yleensä sitten keskellä risteystä ei mene tasan mikään pykälä päälle kun on juuri lähdetty liikkeelle.. Kun synkronointia ei ole, niin vaihteiston kierrokset tarvitsee synkronoida kuljettajan itse käyttämällä kytkimen tuplapoljentaa isommalle vaihdettaessa ja välikaasua pienemmälle vaihdettaessa. Osaava kuljettaja ei sitten kytkintä tarvitsekaan kuin liikkeellelähdössä. Ja kyllä se synkronoitu laatikkokin toimii ilman kytkintä kunhan osaa.. Välikaasu pitää "polkaista" kytkimen ollessa ylhäällä ja vaihteen ollessa vapaalla, että ne kierrokset sinne laatikkoon välittyvät.
Kyllä niitä synkronoimattomia laatikoita on muitakin kuin Eaton Fuller. Eaton Road Ranger on melko tuttu esim. M-sarjan Sisusta ja Eaton TwinSplitter on käytetty jonkin verran esim. SK-Sisuissa. Eatonin valmistamia nuo kuitenkin ovat. Sitten tuota Fulleria on olemassa myös synkronoituna versiona. Amerikassahan noita synkronoimattomia laatikoita on "joka autossa".
Synkronointi tarkoittaa tosiaan vaihdelaatikon kierrosten tasaamista moottorin kierroksia vastaaviksi. Synkronoidussa laatikossa on akselin mukana pyörivät synkronointirenkaat, joka vaihteelle. Kuvitellaan, että vaihdetaan kakkoselta kolmoselle. Kun vaihdekeppiä lykätään eteenpäin, kolmos-loveen, pyörivä synkronointirengas painautuu ensin kyseisen vaihteen kitkapintaa vasten. Näin kyseisen vaihteen ratas saa oikean pyörintänopeuden synkronointirenkaasta.
Tästä johtuu pieni viive, että vaihde menee päälle. Vaihde menee siis sitten päälle, kun kierrokset on tasattu, ja tasaus ei aina tapahdu aivan saman tien, koska kyseessä on kitkapinta, joka luistaa.
No, joku saa selvittää paremmin...ei tosiaan ole mikään maaiman helpoin asia selvittää..:)

tosi mahtava

...2v, 165 tkm. ja kax niitä tosi "kestäviämaailmanparhaitavaihdelaatikkoja" , (lue paskimpia mitä ikinä on tehty!!) Toiset tykkää pojista, toiset tytöistä (lue: toiset tykkää Sisuista/fullereista, toiset oikeista autoista)

Olisko vähän käyttäjässäkin vikaa?

Kun tukkiautoissa niillä ajetaan toista miljoonaa...ja siis silloin aletaan konetta tarkastelemaan..ei laatikkoa vielä.. USA:ssa niillä ajetaan paljon enemmänkin... Mitähän siinä viimeisessä Ajolinjasssa olevalla Kenworthilla oli ajettu..? pitkälle toista miljoonaa mailia kuitenkin.. että sillai! Harvemmin se auto siitä laatikon kohdalta pettää, jos Eatonin loota on kyseessä... Tietysti voi olla maanantaikappaleita ja asennusvirheitä.. Ei se tee maailman tunnetuimmasta, ja parhaaksi kehutusta raskaan kaluston vaihteistosta huonoa!! Jos haluat lisää perusteluita, niin varmaan jenkkirahtarit kertoilevat omilla foorumeillaan mielellään lisää.:) Kyllä tuossa yksi tuttu vähän fulleria ikävöi, kun Sisu vaihtui Opticruise-Scaniaan.. Ei muuten Scaniaa haukkunut, mutta Fulleri siihen kuulemma pitäisi saada..:) Mutta makuasioitahan nuo tietysti ovat...

on se

Opettele ajamaan ensin muutakin kuin sitä Nissan Micraa. Ei se vika ole laatikossa vaan sen vaihdekepin yläpäässä...Kyllä nimittäin ratakiskonkin saa rikki, jos oikein vääntää!

kysymys

tuosta ed. kirjoituksesta saa sellasen kasityksen etta eaton-fuller on vain yks vaihteistomalli ja sitte on eaton roadranger jne. jne? Mina ku oon aina ollu siina luulosa, etta Eaton-Fuller on vaihteistovalmistaja. Ja malleja ovat Roadranger , Twinsplitter? (jolla luultavasti tarkoitat jenkkien tuntemaa Super-10), ja sitte on tietysti 13-speed, 15-speed, 18-speed ynna muita kivoja kapistuksia. Voin kylla olla taysin vaarassakin, en ala vaitteleen:)

pieni lisays

...sen verran voisin lisailla etta yhtiona eaton on iso ja valmistaa kaikenlaista laidasta laitaan. Se oli joskus viiskymmentaluvun lopuilla ku Eaton ja Fuller Manufacturing Company yhdistyivat. Ja kuuskymmentaluvun alussa Fullerin vaihteistodivisioona esitteli tupla-H vaihteiston (double countershifter) Ja kaikenlaista muutaki ovat ajan saatossa keksineet. Mutta saa korjata jos on jollain parempaa tietamysta. Ja sheriffin kirjotuksia oon joskus lukenu ja ihan taytta asiaa on ollu, ei siina mitaan.

Voi olla niinkin

Voidaan olla molemmat vähän oikeassa. Tätä nykyä Eaton näyttää käyttävän fuller-tuotenimeä monessa eri raskaassa vaihteistossa. Yleensä maantiekäyttöön valmistettujen tuotteiden ryhmä ilmeisesti on nykyään RoadRanger. TwinSplitteristä ei oikein löydy enää mitään. Vaihteistojen tyypit ilmoitetaan nykyään näin: RTLO-14918B, josta ainakin kaksi ensimmäistä numeroa kertoo maksimiväännöstä:1450 lbs.ft, ja kaksi viimeistä vaihteiden lukumääärän.. Muista ei äkkiä tietoa löytynyt.:)

Ennen oli ilmeisesti toisin. Tai ainakin SK-Sisun aurinkolipasta löytyy ohje Eaton TwinSplitter-vaihteiston käyttöön. Vaihdekepin päässä sekä laatikossa lukee Eaton, mutta fullerista ei ole mitään mainintaa. Sama juttu RoadRangerin kohdalla ainakin M-Sisuissa. Fullerilla varustetuissa autoissa sitten taas puhutaan EatonFullerista joka paikassa. Eli ota niistä nyt sitten selvää..:)

twinspiltter

Twinspiltter on käsiittääkseni olut käytössä myös ivecossa ainakin. yhdessä lovessa voit napilla vaihtaa 3 vaihdetta ylös päin ja tämän jälkeen lovea vaihtamalla sama kuvio.

ZF käytti eco spiltteriä joskus mb:ssä, samaa sukua?

Ammattilaiset

Suoraa lootaa,ku sillä erotetaan "jyvat Akanoista" Eli,jos olis meilläki käytös vaan Ammattimiesten lootat,nii ei olis näilläkään palstoilla Kompuuteri pelleillä paljoo arvosteltavaa.

Höpsis....

Ei vaihdelaatikko ammattilaiseksi tee. Ja jos tekisi, niin kyllä vähäisillä vaatimuksilla menisi. On tuota fulleriakin hämmennetty, mutta mulle on ainakin just yks hailee, millä ne pykälät menee pesään, kunhan menevät.

Kokemusta muustakin

Heh, mulla on kokemusta siitäkin kun kerran niitä pykäliä piti etsimällä etsiä, kakkosta haettiin kojetaulusta asti ja kolmonen löytyi petin reunasta :-) Joo siinä oli selkeä vika ja se korjattiin...
Synkronoimatonta keppilaatikkoa en ole kokeillut (I-Shiftiä kyllä :-) mutta joskus voisin jossain soveliaan rauhallisessa paikassa mielenkiinnolla kokeillakin.

Mun suosikki laatikoista on kuitenkin Scanian GRS900 johdannaisineen sekä Mersun Telligent-robotilla ja automatiikalla varustetut vaihteistot. Ensinmainittu on varsin täsmällinen ja suostuu tarpeen tullen nopeisiinkin käskyihin, jälkimmäinen vaihtaa silkinpehmeästi oli autona sitten täyteen lastattu 2546 tai kevyesti kuormattu 1223.

Kokeile ihmeessä

Menee muutama hetki, ennen kuin alkaa pykälät menemään luontevasti pesään. Sitten kun saa juonenpäästä kiinni, niin avot pykälät menee pesään tosta vaan ilman välikaasuakin. Joka tapauksessa en nostaisi Fulleria mihinkään erikoisasemaan, vaikka toisille se näyttäisi olevan henki ja elämä.

niinpä

Juu, mutta he tuskin ovat koskaan edes istuneet sellaisessa autossa sisällä, missä sellainen laatikko on.

Minäpä olen

Heh, viime kesänä Hangon häppeningissä otin kylmät tyypit Sisusta :-)

Joa

kysytään mielipidettä seuraavasta autosta otanko ZF vai Fullerin laatikon tod. näk. valitten jälkimmäiseen.

Molemmista...

kokemusta,eikä niitä voi juuri moittia. Fulleri tietysti on nopeampi ja kevyempi käyttää,mutta ei ZF mikään huono ole. Aluksi on aika jäykkä,mutta kun notkistuu,niin ihan näppärä laatikko.
Itse ottasin ehkä ZF:n,jos nyt pitäis valita,sitä puoltaa esim. mukavampi kytkin.

fuller

itse olen alottanut virallisesti ratin pyörityksen 70 luvulla erillaisilla maitoautoilla.oli 36 kaniaa.petteriä,belkian volvoa 613 josta lootan synkät meni 100tkm.silloin opin vähän vahingossa ajamaan suoralla lootalla.maitohommat loppu ja sain töitä pohjolan-liikenteeltä.aloitin kaupunki jaolla ja kalusto oli pula-ajalta.oli kontio sisua,hanomac henshel,maapallo volvoa,110-111-140 skaniaa,ford custom v8 konella oleva hiaf,fargoja.luulin tulleeni museoon töihin.mutta sitten kerran kesälomilta tullessa oli kalusto täysin uusiutunut.oli uutta fl1o volvoa kova-ilmajousilla,300sm sisua,f12volvoa.ajoin yövuoroja f12 volvolla muutaman vuoden,siirryin päivävuoroon ja sisu tuli autoksi.oli300-270 fullerin lootalla olevaa lokomoa.tykkäsin autosta+lootasta,jopa jakohommissa oli ehdoton.jos hankkisin tänäpäivänä itselle auton niin se olisi sisu+fulleri.kestävyydellä ei ole vertoa konelle+lootalle.sm meni eka kytkin 950tkm-ssa.ajo sisältää matka+jako pyöritystä.itse olen määräaikais eläkkeellä ja toivon nuorille aurinkoisia ajokilometrejä myös meille vähän vanhemmille.

Synkronoimaton vaihdelaatikko

Sisu lähinnä käyttänyt "suoraa" =synkronoimatonta vaihteistoa. Yksinkertaisen tekniikan ja "ylimäärääräisten" komponenttien vähyyden vuoksi vahvimpia voimansiirron osia. Tosin moottorien tehot olivat pieniä aikoinaan ja laatikot jossain määrin ylimitoitettuja, jos näin voidaan sanoa.

Suoraa laatikkoa erittäin helppo ja nopea käyttää ja varsinkin jos moottori alitehoinen pelastaa vaihteiston nopeus paljon. ns synkatut laatikot suunnan vaihtajia ja suorat vaihdelaatikoita. Aikoinaan oli jenkki artikkeli asiasta; "kuljettajat jotka eivät suorahampaista laatikkoa osaa käyttää ovat ehkä hieman yksinkertaisia tms"

Mainittakoon vielä että volvo nykyään saavuttanut huomattavan suuria ajosuoritteita vaihteistoillaan, jopa yli fullerin, jolla ehkä kehitys pysähtynyt vaikka tehot kasvaneet.

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta