Lähteekö home kankaista kuumentamalla?

ellivelliselli

Jos polttaminen auttaa, niin auttaako se lämmön vai hapettumisen takia?
Eli toisin sanoen, kun puuvillavaatteista ei lähde haju, auttaako silittäminen kuumalla silitysraudalla tai ehkä saunottaminen?

10

14674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sunrise9

      Oman kokemukseni mukaan silittämisestä tai saunottamisesta ei ole apua homeen hävittämisessä.Silitin pestyjä vaatteita ja tilanne vain pahentui! Homeen haju voimistui ja minä sain pahoja oireita. Koko homma jäi kesken ja vaatteet roskiin.

    • homeessa

      Meillä oli viimekesänä varastossa puuvillainen riippumatto homehtunut, ja meinasin polttaa sen.
      Ajattelin kuitenkin tehopuhdistusta näin: Tein ensin kuumaan veteen kloriitista ja olikohan jotain desifiointi pesuainetta, kunnon kylvyn.
      Meillä on ulkosauna jossa 100 litran muuripata, ja siinä on hyvä lämmittää vesi kiehuvaksi.
      Lopuksi saaviin kiehuvaan veteen ja sitten tosi kuumaan saunaan.
      Ei jäänyt länttiäkään homeesta, mutta eipä sitä satavarmasti tiedä, kaikkea kun ei näe.
      Hyvä siinä oli kesällä köllötellä, ja voi olla et joutuu muutaman viikon kuluttua uusimaan tuon kuurin.

      • sunrise9

        Se vaan on niin, että kunnolla homeelle altistuneet henkilöt eivät voi käyttää tavaroita vaikka millä keinoin niitä yrittäisi puhdistaa tai pestä. Vaikka tavaroissa ei ole näkyvää hometta tai sen hajua niin ainakin minulle oireet palaavat välittömästi...


      • koki kovia
        sunrise9 kirjoitti:

        Se vaan on niin, että kunnolla homeelle altistuneet henkilöt eivät voi käyttää tavaroita vaikka millä keinoin niitä yrittäisi puhdistaa tai pestä. Vaikka tavaroissa ei ole näkyvää hometta tai sen hajua niin ainakin minulle oireet palaavat välittömästi...

        Hometalosta yritin pelastaa uuden untuvapeiton.Pestiin kahdesti 60 asteessa ja kuivausrumpuun.Ei auttanut.Sitten kolmas pesu 90 asteessa ja kova kuumuus kuivausrummussa.
        Kaksi yötä ja nenä tukossa.
        Ihana uusi,untuvapeitto meni roskiin.
        Olihan siinä vielä sellainen lievä hajukin.
        Kaikki tietenkin riippuu homelajeista,runsaudesta
        ja omasta altistumisen asteesta.


    • Liisa/

      Polttaminen auttaa hapettumisen takia.

      • homekorva

        Mä pesin vaatteita esim 65-95.

        Osa vaatteista meni pilalle johtuen kuumasta.
        Kun ohjeissa oli esim 30 tai 40 astetta.

        Vaatteet pölysi. Luulen että pinta ja materiaali meni jotenkin huonoksi.?

        Mustiin housuihin tuli outo haju. Ihankuin joku kemikaali? tai joku.
        Pesuohje 40 pesin 65. Eli kuuma pilaa myös, vaikka ehkä puhdistaakin.

        Sukkia en saanut puhtaaksi super kuumuudessa ja kloriitissakaan. Koska ovat paksuja ja pörröisiä.


      • Liisa/
        homekorva kirjoitti:

        Mä pesin vaatteita esim 65-95.

        Osa vaatteista meni pilalle johtuen kuumasta.
        Kun ohjeissa oli esim 30 tai 40 astetta.

        Vaatteet pölysi. Luulen että pinta ja materiaali meni jotenkin huonoksi.?

        Mustiin housuihin tuli outo haju. Ihankuin joku kemikaali? tai joku.
        Pesuohje 40 pesin 65. Eli kuuma pilaa myös, vaikka ehkä puhdistaakin.

        Sukkia en saanut puhtaaksi super kuumuudessa ja kloriitissakaan. Koska ovat paksuja ja pörröisiä.

        Kosteusvauriomikrobilajeja on valtavasti samoin kuin niiden haisevia aineenvaihduntatuotteita ja niiden yhdistelmiä. Koska kaikilla niillä on omat yksilölliset ominaisuutensa, mitään yleispätevää menetelmää niiden poistamiseksi ei varmaan koskaan kyetä keksimään. Niiden kyky imeytyä ja kiinnittyä erilaisiin materiaaleihin on myös vaihteleva.

        Jotkut aineenvaihduntatuotteet voivat liueta kuivapesussa käytettyihin aineisiin eli arvokkaiden tekstiilien kohdalla voi kokeilla myös sitä vaihtoehtoa. Lopputulos on aina kuitenkin hyvin epävarma.


    • Nimetön

      Allergisoiduin sädesienelle ja useille homemikrobeille asunnossamme. Sain pahoja iho-oireita ja home-evakkoon muuttaessa en voinut käyttää yhtäkään entistä vaatettani, enkä koskeakaan mihinkään sieltä tuotuun ilman välitöntä reaktiota. tekstiileissä oli myös paha homeen tunkkainen haju. Kokeilimme kloriittia, saunaa ja useita 60 asteisia pesuja, joista ei ollut mitään apua, haju ja ihoreaktiot pysyivät. Netistä löysin IDS-liuoksesta tietoa ja tilasimme sitä. Liotimme siinä vaatteet ja sen jälkeen ei tullut mitään reaktiota. Liotin hellävaraisesti käsitellen myös useita kemiallista pesua vaativiakin vaatteita, eivätkä ne kärsineet lainkaan. Suurin osa tekstiileistä saatiin siis pelastettua. Aine on melkoisen kallista, mutta mielstäni kannatti, koska sitä samaa liotussesota voi käyttää uudelleen ja uudelleen. Vaatteiden on syytä olla muilta osin täysin puhtaita liuokseen pantaessa, mutta töhkääntyihän se seos pikku hiljaa, joten pesin sitten vaateita kutakin oman lämpötilansa mukaan vielä liotuksen jälkeenkin. Osan vaatteista pesin käsin ennen liotusta ja kuivasin, jolloin olivat puhtaita liotukseen mennessään, esim takit jne.
      Kädet oli tosin tosi kipeät tämän valtavan urakan jälkeen, kun aina puristelin kaikesta liotuksen jälkeen joka tipan talteen. Kaikki liinavaatteet, pyyhkeet jne. pelastuivat myös.
      Mielestäni kannattaa kokeilla.

      • Nimetön

        Aineen löysin netistä, ja otin yhteyttä firmaan. Sitä ei myydä suoraan yksityisille, joten tilasimme sitä erään puhdistusfirman kautta. Netissä oli tietoa, että olisi erikseen pintapuhdistusainetta ja tekstiilipuhdistusainetta, tilauksessa tuli pintapuhdistusainetta ja soiton jälkeen selvisi, että on samaa ainetta molemmat, vain laimennussuhde on eri. Tekstiilipuhdistukseen laimensimme sen 20 % liuokseksi ja liotin tekstiilejä siinä aina vähintään 1½ tuntia. 10 litraa maksoi noin 150 e, eli hintavaa se on, mutta sillä yhdellä kanisterillakin jo liotti aikamäärän vaatetta ja liinavaatteita. Vanhimmat ja arvottimimmat tekstiilit heitimme suosiolla roskikseen.
        Puhdistimme laimentamattomalla aineella paljon myös kovaa tavaraa ja esim. otsonoinnista tulleet laitteet esim. föönit jne. aiheutti minulle vielä reaktion mutta kun suihkutin IDSää niihin sinne laitteen sisäpuolelle kuten vain pystyin, niin niitäkin olen voinut käyttää.
        Laita Googleen IDS ja desintiointi, niin eikähän aine löydy.


      • täsä
        Nimetön kirjoitti:

        Aineen löysin netistä, ja otin yhteyttä firmaan. Sitä ei myydä suoraan yksityisille, joten tilasimme sitä erään puhdistusfirman kautta. Netissä oli tietoa, että olisi erikseen pintapuhdistusainetta ja tekstiilipuhdistusainetta, tilauksessa tuli pintapuhdistusainetta ja soiton jälkeen selvisi, että on samaa ainetta molemmat, vain laimennussuhde on eri. Tekstiilipuhdistukseen laimensimme sen 20 % liuokseksi ja liotin tekstiilejä siinä aina vähintään 1½ tuntia. 10 litraa maksoi noin 150 e, eli hintavaa se on, mutta sillä yhdellä kanisterillakin jo liotti aikamäärän vaatetta ja liinavaatteita. Vanhimmat ja arvottimimmat tekstiilit heitimme suosiolla roskikseen.
        Puhdistimme laimentamattomalla aineella paljon myös kovaa tavaraa ja esim. otsonoinnista tulleet laitteet esim. föönit jne. aiheutti minulle vielä reaktion mutta kun suihkutin IDSää niihin sinne laitteen sisäpuolelle kuten vain pystyin, niin niitäkin olen voinut käyttää.
        Laita Googleen IDS ja desintiointi, niin eikähän aine löydy.

        http://www.ids-systems.fi/

        ja sieltä pari mielenkiintoista linkiä:
        http://www.ids-systems.fi/linkit.html

        ja sieltä terve talo projekti tämän alta:
        http://www.microbecontrol.com/


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1419
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe