furfuraalin poistaminen

riku

Onko kenelläkään tietoa millä saisi furfuraali väriaineen poistettua kevyestä polttoöljystä

13

5235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kössi

      mutta luuletko että jaan tietoni ilmaiseksi.

    • Verokarhu

      Ostaa liikennedieseliä.

    • örkki

      Se furfuraali ei nyt ole mitään väriainetta, mutta sen läsnäolo havaitaan muuten.
      Sen saa pois hyvinkin helposti, mutta mukana seuraa muita ongelmia. Tiedän vaan en kerro.
      Osta oikeaa dieseliä!

      • Ari

        Yksi keino on. Osta Ruotsista polttoöljy siellä on erilainen furfurointi kuin meillä ja sillä ajaminen on sallittu Suomessa.

        Ei kun rajanpintaan vain säiliö ja tilaa öljy Ruotsista.


    • Topias

      Ensiksikin: furfuraali EI OLE väriaine, vaan kemiallinen merkintäaine. Se on väritön tai kellertävä mantelimaisen hajuinen neste.

      Aineen kaava on C4H3OCHO

      Se tunnetaan myös seuraavilla nimillä: 2-Furaanikarboksialdehydi
      2-Furaldehydi
      2-Furaalimetanaali
      Furfuraldehydi

      Furfuraalin läsnäolo voidaan osoittaa yksinkertaisella laboratoriotestillä hyvinkin pieninä pitoisuuksina.

      Fysikaalisia ominaisuuksia ovat mm:

      Kiehumislämpötila: 162°C
      Sulamislämpötila: -36.5°C
      Suhteellinen tiheys (vesi=1): 1.16
      Liukoisuus veteen, g/100 ml 20°C:ssa: 8.3

      Furfuraali on valittu verottoman polttoaineen merkintäaineeksi juuri siitä syystä, että sitä on erittäin vaikea poistaa polttoaineen joukosta. Toisin sanoen se istuu polttoöljyssä kuin täi tymässä.

      Mutta jos rahasta ei ole kiinni, niin saahan sen poiskin...

    • jaatinen

      1. valuta pitkin jääkylmää rautakankea
      2. suodata se näkkileivän läpi
      3. sekoita vettä joukkoon - jäädytä ja sulata
      4. jne...

      • örkki

        Hei! Nyt ei ole kysymyksessä tentun putsaus!


      • jaatinen
        örkki kirjoitti:

        Hei! Nyt ei ole kysymyksessä tentun putsaus!

        eikö ollut puhe tentun puhdistuksesta. ai ei vai? no ei tietysti ollut, kai minä sen tajusin, mutta sinä vissiin et tajunnut, että kyllä minä tajusin, että kyseessä ei ollut tentun puhdistus vai tajusitko?


    • Olli Kutsa

      örkki,olet mies vailla huumorintajua!!

    • öölman

      Jos haluaa läträtä noiden kanssa, niin furfuraali on vesiliukoinen, toisin kuin dieselöljy. Vedellä se lähtee, mutta sitä vettä jää siihen dieselöljyyn ja sekin pitää saada siitä sitten pois. Ja kun sen veden on saanut siitä kovan työn tuloksena pois, kannattaa lukea ne tuoteselosteet, käykö kyseinen tuote moottoriisi. Voipi tulla ongelmia.

      • Vai olisko

        Saattaa olla tämä on kahdentoista vuoden aikana aloittajalle jo selvinnyt.


      • uiva nakki
        Vai olisko kirjoitti:

        Saattaa olla tämä on kahdentoista vuoden aikana aloittajalle jo selvinnyt.

        tuskinpa on...


    • ukkluM

      "örkki,olet mies vailla huumorintajua!!"

      Olli Kutsalla sitä ainakin riittää kun kuittailee yli kymmenen vuoden takaisia juttuja. Aloittaja voisi kertoa, että kuinka väriaineen erottaminen loppujen lopuksi onnistui. Vai onko jo muut harrastukset mielessä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      66
      548
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe