furfuraalin poistaminen

riku

Onko kenelläkään tietoa millä saisi furfuraali väriaineen poistettua kevyestä polttoöljystä

13

5234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kössi

      mutta luuletko että jaan tietoni ilmaiseksi.

    • Verokarhu

      Ostaa liikennedieseliä.

    • örkki

      Se furfuraali ei nyt ole mitään väriainetta, mutta sen läsnäolo havaitaan muuten.
      Sen saa pois hyvinkin helposti, mutta mukana seuraa muita ongelmia. Tiedän vaan en kerro.
      Osta oikeaa dieseliä!

      • Ari

        Yksi keino on. Osta Ruotsista polttoöljy siellä on erilainen furfurointi kuin meillä ja sillä ajaminen on sallittu Suomessa.

        Ei kun rajanpintaan vain säiliö ja tilaa öljy Ruotsista.


    • Topias

      Ensiksikin: furfuraali EI OLE väriaine, vaan kemiallinen merkintäaine. Se on väritön tai kellertävä mantelimaisen hajuinen neste.

      Aineen kaava on C4H3OCHO

      Se tunnetaan myös seuraavilla nimillä: 2-Furaanikarboksialdehydi
      2-Furaldehydi
      2-Furaalimetanaali
      Furfuraldehydi

      Furfuraalin läsnäolo voidaan osoittaa yksinkertaisella laboratoriotestillä hyvinkin pieninä pitoisuuksina.

      Fysikaalisia ominaisuuksia ovat mm:

      Kiehumislämpötila: 162°C
      Sulamislämpötila: -36.5°C
      Suhteellinen tiheys (vesi=1): 1.16
      Liukoisuus veteen, g/100 ml 20°C:ssa: 8.3

      Furfuraali on valittu verottoman polttoaineen merkintäaineeksi juuri siitä syystä, että sitä on erittäin vaikea poistaa polttoaineen joukosta. Toisin sanoen se istuu polttoöljyssä kuin täi tymässä.

      Mutta jos rahasta ei ole kiinni, niin saahan sen poiskin...

    • jaatinen

      1. valuta pitkin jääkylmää rautakankea
      2. suodata se näkkileivän läpi
      3. sekoita vettä joukkoon - jäädytä ja sulata
      4. jne...

      • örkki

        Hei! Nyt ei ole kysymyksessä tentun putsaus!


      • jaatinen
        örkki kirjoitti:

        Hei! Nyt ei ole kysymyksessä tentun putsaus!

        eikö ollut puhe tentun puhdistuksesta. ai ei vai? no ei tietysti ollut, kai minä sen tajusin, mutta sinä vissiin et tajunnut, että kyllä minä tajusin, että kyseessä ei ollut tentun puhdistus vai tajusitko?


    • Olli Kutsa

      örkki,olet mies vailla huumorintajua!!

    • öölman

      Jos haluaa läträtä noiden kanssa, niin furfuraali on vesiliukoinen, toisin kuin dieselöljy. Vedellä se lähtee, mutta sitä vettä jää siihen dieselöljyyn ja sekin pitää saada siitä sitten pois. Ja kun sen veden on saanut siitä kovan työn tuloksena pois, kannattaa lukea ne tuoteselosteet, käykö kyseinen tuote moottoriisi. Voipi tulla ongelmia.

      • Vai olisko

        Saattaa olla tämä on kahdentoista vuoden aikana aloittajalle jo selvinnyt.


      • uiva nakki
        Vai olisko kirjoitti:

        Saattaa olla tämä on kahdentoista vuoden aikana aloittajalle jo selvinnyt.

        tuskinpa on...


    • ukkluM

      "örkki,olet mies vailla huumorintajua!!"

      Olli Kutsalla sitä ainakin riittää kun kuittailee yli kymmenen vuoden takaisia juttuja. Aloittaja voisi kertoa, että kuinka väriaineen erottaminen loppujen lopuksi onnistui. Vai onko jo muut harrastukset mielessä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      573
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe