AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

Klotriptyl mite

26 Vastausta 21 124 Lukukertaa
Onko kenelläkään vuosien kokemusta Klotriptyl miten käytöstä? olen yrittänyt päästä irti, mutta tuloksetta. Käytän niitä lähinnä univaikeuksien takia.

Siinähän on bentzoa

se lopettelu,riippuvuushan siihen syntyy,nimenomaan bentzon takia.
Käytin vuode, en ottanut joka ilta, joten iritipääsy oli suht helppoa.

pienin

Joo, siinä on erittäin pieni määrä rauhoittavaa eli chlordiazepoxidia 5mg kauppanimi risolid,librium. Yleisesti ahdistukseen käytetään 25mgx3 vrk, joka sekin on vielä melko pieni annos. Joten luulisin sinun pääsevän melko helposti pois koukusta, mutta taas riippuu ihmisen koosta ja kuinka paljon otat sitä illalla. En väheksy, siitä irtipääsystä, koska olemme yksilöitä. En ole lääkäri, mutta voisit keskustella, että söisit pelkkää triptyliä, joka antaa unen, tietysti sinulle räätälöitynä annoksena. Triptyl on ns. vanhan ajan masennuslääke ja sinulle siihen on liitetty pieni määrä rauhoittavaa, joka saattaa olla tässä vaiheessa turhaa. Jos olet käyttänyt enemmän kyseistä lääkettä, niin tiputa muutoman päivän välein yksi tabletti pois. Keskustele lääkärin kanssa siitä, jos pärjäisit pelkällä triptyylillä. Usein alku vaiheessa, jos unettomuuteen liittyy ahdistusta, triptyyliin liitetään risolid. Klotriptyl mitessä on rauhoittavaa 5mg ja pelkässä klotriptylissä 10mg. Lääkäri on vain uusinut reseptin ajattelematta, että sinä et ehkä tarvitsekaan rauhoittavaa lääkkeeseen. Pääset varmasti irti, kunhan menet keskustelemaan lääkärin kanssa. TSEPPIÄ!

KIITOS

Monet kiitokset hyvin perusteluin kirjoitetusta vastauksestasi.
Triptyl on kyllä tuttu. Kauan sitten, kun minulle etsittiin sopivaa lääkettä, triptyliäkin kokeiltiin, se ei auttanut unen saantiin. Mutta tilannehan voi muuttua. Olen sentään vuosia sitten tiputtanut annoksen kolmesta kahteen tablettiin. Olen jopa koittanut niitä puolittaa.

Sama lääke

Olen käyttänyt kyseistä lääkettä yli 10 vuotta. Mutta en ole oikein tyytyväinen. Vaikka otan 1 aamulla ja 2 illalla heräilen vähän väliä.
Muitakin on kokeiltu, mutta vielä huonommalla menestyksellä. Olen jo iäkkäämpi nainen, joten ehkä vaidevuodetkin ovat osatekijänä unettomuuteeni. En jaksa aina käydä lääkärissäkään, alkaa kyllästyttää alituinen vaivojen valittelu. Muilla voi olla paljon huonommin, kuin minulla.

itse

Moi!
Itse teen epäsäännöllistä vuorotyötä. Minulla on kaiken varalta triptyl 50mg 1-2 tarvittaessa ja saan nukuttua sillä, joskus unirytmi menee täysin sekaisin ja se auttaa myös todistetusti esim.selkäkipuun. Olen 20. vuotta tehnyt töitä, ja nuorempana ei ollut mitään vaikeuksia unen kanssa.

Voiko ottaa epäsäännöllisesti?

Mutta kun nämä vanhanajan psyykenlääkket alkavat vaikuttaa vasta esim. 2-4 viikon kuluttua. Miten niiden vaikutus alkaa sinulla, jos otat vain joskus? Eikö niitä pidä syödä jatkuvasti?

vanhat

Moi!
Ne ovat joillekin erinomaisia lääkkeitä juuri univaikeuksiin ja juuri epäsäännöllisesti otettuna. Eli siinä ei hoideta masennusta vaan unihäiriötä. Mutta jos hoidetaan masennusta, silloin tietysti lääke otetaan säännöllisesti ja lääkkeen väsyttävä vaikutus häviää jonkin ajan kuluttua.

Kiitos taas!

Tässä alkaa tulla jo sänkykammo, mutta eiköhän se tästä. Pyydän niitä Triptyylejä vielä kokeeksi, ja keskustelen muutenkin tästä univaikeudesta lääkärini kanssa. Onhan se niin, että mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Minusta kaikkea kannattaa kuitenkin kokeilla. Se on vähän, että kysyvä ei tieltä eksy.

hyvä

Moi!
Olet täysin oikeilla jäljillä. Paljon riippuu myös minkä vahvuisia lääkkeitä käyttää. esim. triptyliä on 25mg ja 50mg vahvuisina. Hoito annos unettomuudessa 50mgx1 tai 50xmg2. Jos siihen liittyy masennusta hoito annos vaihtelee 150mg-300mg, mutta näihin annoksiin päästään vähitellen nostamalla annosta eli ei kerta "rykäyksellä" mennä 150mg:n. Korostan aina, että lääkitykset ovat yksilöllisiä ja vain kokeilemalla selviää mikä lääke toimii ja millä annoksella. Muista, että kaikille löytyy se oma lääke tai tapa miten saa nukuttua. Keskustele lääkärin kanssa ja varaudu ettei nämä asiat heti korjaannu.
Ei ainakaan aluksi Triptyliä (amitriptyliini) tarvita 50 mg:aa unettomuuteen. Jo 10 mg tabletti ajaa saman asian. Ja voi olla parempi pitää annos mahdollisimman pienenä, jotta unettava vaikutus ei heikentyisi, ja vasta sitten nostaa annosta, jos pienempi annos ei enää tee väsyttävää vaikutusta.

Jos käyttö unettomuuteen ei ole jatkuvaa, 10 mg:lla amitriptyliiniä pärjää hyvin.

Toinen vaihtoehto masennuslääkkeistä on mirtatsapiini.

Miten selviät päivän,

jos otat aamulla klotriptylin? Eikö iltapäivä ole hankalan väsyttävä? Sanotaan, että otat 1 tab. aamulla klo 7.oo. minulla menee n. 4 tuntia, ennen kuin lääke alkaa vaikuttaa. Siis klo 11.oo olisi päästävä nukkumaan. No, työssäolevalle sellainen aikataulu ei sovi, eikä oikein kenellekään, että päivät menevät puoliunessa.
Sitten otat illalla vielä 2 tablettia! Minusta paljon! Vaan, mikä lienee vaiva, johon tuota lääkitystä saat, unettomuuteen, huomaan.
Minä en voisi ajatellakaan noin monia hetkiä uneliaana, mutta en kuitenkaan kunnolla nukkuen.
Ehdotukseni: aamulääke pois (paitsi, jos muuhun kuin unettomuuteen tarkoitettu), iltalääke tarpeeksi aikaisin ja sitten n. 4 tuntia menee, ennen kuin alkaa haukotuttaa. Äitini neuvo oli hyvä: kolmannen syvän haukotuksen jälkeen raikkaaseen petiin, ajatukset iltarukoukseen ja uni tulee aivan varmasti.
Puhut myös vaihdevuosien unettomuudesta. Olen jo 70 v. käytän yhä indivina lääkitystä, käyn säännöllisesti papa-kokeissa ja mammografiassa.
Nykyaikana ei mikään ole merkillistä tai hävettävää. Apua voi ja kannattaa hakea. Sinulle hyvä alkanut vuosi!

juuh

joo ,,kyllä niistä eroon pääsee esim pikku hiljaa vähennät esim puol tablettia illalla ja heräät raakasti 6 ja kyl se uni sit illal tulee jos ei niin seuraavana päivänä sitten

minä olen käyttänyt,

vaan en ole lääkkeeseen koukuttunut, sillä lääkäri sanoi, että siihen ei tule riippuvuutta ja niin se todella onkin.
Tietysti asia, tai sairaus, johon lääkkeen on saanut, vaikuttaa tuntemuksiin.
En tarvitse lääkettä nukkumisvaikeuksiin, sillä olen hyvä nukkuja. Minulla on hankalia kiputiloja, jotka tulevat helpommin esiin juuri yöaikana. Sain noihin kipuihin tuota lääkettä. Hyvin on auttanut.
Jokapäivä en lääkitystä ota, vasta, kun selkävaivoja alkaa tulla liikaa, saan lääkkeellä helpotusta.
Olen hyvin varautunut käyttämään mitään mieleen vaikuttavaa lääkitystä, mutta luotan lääkärin asiantuntemukseen ja vastuuseen näissä asioissa.

Klotriptylistä pääsee eroon, kun ei ota sitä! Toivottavasti olet ajoittanut lääkkenoton tarpeeksi aikaiseen vaiheeseen. Itse otan lääkettä (tarvittaessa) klo 18.oo ja herään pirteänä n. 6 tunnin yöunen jälkeen. Harvemmin nukun pidempään, koska unentarve on pieni ja päivällä käväisen unitilassa aina ruokailun jälkeen. Älä tee tästä asiasta itsellesi ongelmaa.
Itse olen käyttänyt kyseistä klotriptyliä neljä vuotta unettomuuteen. Yritin äskettäin päästä siitä eroon lopettamalla sen käytön kokonaan. Viikon kokeilin ja sinä aikana valvoin melkoisesti, saattoi mennä vuorokausikin etten nukkunut yhtään ja pariin otteeseenkin. Ei sitä kestänyt ja oli otettava taas 2 tabl. iltaisin ja nukuin hyvin. Purkin kyljessä lukee 12,5 + 5 mg. Kokemuksesta eräs henkilö kertoi, että hän pääsi unilääkkeestä eroon keskusteltuaan lääkärin kanssa ja melatoniinin käytön ansiosta kehon luonnollinen unimekanismi palautui. Kehohan erittää melatoniinia luonnostaan yöaikana tietyn määrän, iäkkäillä vähemmän. Melatoniinia on lyhyt sekä pitkävaikutteisena siis yöajalle.

nais56

Olen käyttänyt klotriptyliä 6 vuotta, sain joskus paniikkihäiriöön. Minua se on nukuttanut niin, että nukun yöt kuin tukki, viikonloppuna 12 tuntia ja päivällä noin kolmen tunnin tirsat.
Nyt yritän siitä eroon, mutta vieroitusoireet ovat järkkyjä. Toista kuukautta on mennyt ja vieläkin on vieroitusoireita. Mutta nyt nukun normaalisti, enkä päiväunia lainkaan.. Olisko kellään vinkkejä olotilan parantamiseen

<<<,moi

Napsiin tota 12 vuotta . Ihan OK. Mutta lopetin sen liian nopeasti. Ripulia, Oksennusta, Pahoinvointia, Väsymystä jne,,, Aloitin uudestaan 1 nappulla illalla 15 mg. Nyt esiintyy väsymystä taas kerran

Hyvin nukuttaa

Käyttämäni mirtatzapin 30mg on minulle osoittautunut parhaaksi lääkkeeksi unen saantiin. Lääkettä käytetään myös tai pääsääntöisesti masennuksen hoitoon, jos masennukseen kuuluu myös univaikeudet niin mirtatzapin voisi olla paikallaan. Lääke nukuttaa hyvin aamuun asti ilman heräilyjä. En ole 2 vuoden käytön aikana huomannut lääkkeen tehon laskua unen saantiin. Ensimmäisen pillerin oton jälkeinen aamu oli vähän hutera,
mutta ei enää jatkossa.
Tänään pitäisi aloittaa klotriptyl mite puoli taplettia illlalla. korvalääkäri määräsi korvien tai pään suhinaan, kertoi myös kun käytän tulehduskipulääkkeitä voltarenia ,että ne aiheuttaa enemmän suhinaa kuin burana .asiaan vaikuttaa niin moni vaiva. minulla oli vielä 2viikkoa sitten olkapään tähystysleikkaus kipuja ja lonkan kulumakivuista kärsinyt lähes 5v.myös lääkitys verenpaineeseen.näitä juttuja kun lukee mietityttää uskaltaako aloittaa ollenkaan. tulee toinen vaiva näitä lääkeitä syödessä. taitaa olla parempi ottaa konjakkiryypyt illalla ja jos herää ottaa uuden ryypyn.
Itse käytän Imovanea 7,5 mg unilääkkeenä ja ainakin se tuntuu tehoavan, kaikki lääkkeet eivät tehoa kaikille, mutta tuo siis toimii itselleni.
Eikö sinulle tule inhottavaa makua suuhun, joka minulle tuli Imovanesta. Se oli seuraavan päivän ajan ja jouduin luopumaan siitä. Nyt olen käyttänyt vuosikaudet Stilnoct 10 mg nukahtamislääkettä, mutta sen teho on loppunut. Nukun kyllä päivällä, koska olen silloin väsynyt, mutta kun pitäisi mennä yöksi sänkyynn, niin saan melkein paniikkikohtauksen.
Elämäni on ollut yhtä hullunmyllyä lapsesta asti. Äitini sairasti paljon ja minulle lankesi huushollin pito jo aika varhaisessa vaiheessa, alle kymmenvuotiaana. Hoidin myös nuorempaa sisartani ja olin vastuussa kaikista hänen tekemisistään. Univaikeudet alkoivat vähän yli kymmenvuotiaana. Minulla oli kaikenlaisia pelkotiloja.
Masennukseen syön Seronil tabletin aamuisin, mutta tuntuu, ettei siitäkään ole enää 15 vuoden käytön jälkeen mitään apua.
aamulla voi jotain metallinmakua suussa ollakin, vaan kun syön aamupalan niin se ei enää haittaa.
Ei nyt ihan vuosien käyttöä ja oikeastaan käytän tuota lääkitystä selkäsärkyyni. Lääkäri määräsi 2 tab. illalla, vaan en rohjennut noin suurta annosta ottaa. Otin vain yhden. Nukuin hyvin, mutta selkä ei tykkää liian pitkistä yöunista, vaan oli aivan kuin "hakattu" aamulla, kun heräsin. Olenkin vähentänyt lääkkeen puoleen tab. ja herään sekä selästäni virkeänä ja muuten hyvin nukkuneena. Tabletti on minulle lähinnä psykologinen "varmuus", että uni tulee, jos on tullakseen. Joka tapauksessa univaikeudet johtuvat monista seikoista ja korjaantuvat kunhan muihin asioihin, kuten kipuun tulee korjaus.
Klotriptyliin ei lääkärin mukaan tule riippuvaiseksi lainkaan, olen sen todeksi huomannut. Riippuvuus on paremminkin kaikkea muuta ympärillä olevaa ja tapahtumia, jotka "on tehtävä" tai joita vierastaa, eikä halua tehdä, syyllisyyttä, häpeää ja kaikkea mahdollista. On myös itsessään tunnistettava olevansa, joko aamu-tai iltaihminen. Asiasta on varmaan paljonkin tutkittua tietoa.
Kyllä pääset lääkkeestä irti, kunhan teet sen hitaasti, puolittamalla ja hyvällä mielellä, ei itseään moittien ja pakottamalla. Jos pääset hyvään yöuneen lääkkeen avulla, miksi se pitäisi kokonaan lopettaa?
Sain Klotriptyl miteä lihasjännityspäänsärkyyn. Yksi tabletti 1-2 tuntia ennen nukkumaanmenoa on antanut upeat unet ja aamulla on herännyt terveellä niskalla. Käytin kuuriluonteisesti puoli vuotta. Neurologi käski lopettaa sen jälkeen, mutta yksittäisinä päivinä, kun tunnen lihasjännitystä pitkän istumisen jälkeen, otan ennen nukkumaanmenoa.

Aamulla on ollut lähes tokkurassa, jos on pitänyt nousta ennen kuutta. Viikonloppuna on ollut varmempaa käyttöä.

Kuurin jälkeen pääsin todella helposti irti. Lopetin kerralla, kun neurologi sanoi.
Olen 72 v. mutta mielestäni psyykkisesti ja fyysisesti nuorempi. Olen kärsinyt vuosia sekä tinnituksesta että suupoltteesta. Viimeksi mainittuun ei löydy syytä. Olen myös perfektionisti, ehkä neuroottinen ja helposti syyllistyvä. Masennuksesta en osaa sanoa. Testien mukaan ja omasta mielestäni sitä ei ole. Sain ensin yhtä bentsoa (Opamox) tinnitukseen ja se auttoi. Kun suupolte alkoi vaivata, se syrjäytti tinnituksen. Huomasin Opamoxin auttavan molempiin. Mutta voi! Ne kolmiolääkkeet ja varoitukset bentsoista tällä luonteella! Ja autolla ajo? Sain lääkäriltäni lisätodistuksen, että voin ajaa autoa. Mutta aikaa myöten ei Opamoxin annostus tuntunut riittävän. Sain lisäksi Klotriptyl miteä yksi iltaisin, koska oli univaikeuksia. Pitoisuus 12,5/5 mg. Näillä on mennyt tosi hyvin! Mutta aina, kun puhutaan bentsoista, ahdistun. En missään tapauksessa halua ylittää annostusta, kärsin ja tsemppaan mieluummin, eikä se ei ole ollut kohtuuttoman vaikeata. Nyt jälleen kerran mietin lääkityksen lopettamista. Mitä mieltä olette?
Klotriptyl voi kyllä lopetettaessa aiheuttaa unettomuutta tai sit uni on liian lyhyt ja heräämisiä tulee useimmin. Toisaalta sitä voi vain käyttää iltaisin, joko sit 1-2 niin uneen pääsee ja se on sit syvempää. Tosin ei sitä suositella jos esim. on uniapnea, joka sinänsä aiheutta unen jatkuvaa katknaisuutta ja päivisin on tietysti väsynyt.

Riippuvuus on pikemminkin henkistä kuin fyysistä tässä lääkkeessä, mutta nämä on niin tapauskohtaisia. Mihinkä tahansa lääkkeeseen saa ainakin henkisen riippuvuuden. On todella haitallista lopettaa yht´äikkiää mitään läkettä, jotka ovat tarkoitettu lievempään masennukseen, tuskaisuuteen tai sit jännitysoireisiin. Käytän itse samanaikaisesti happosalpaajia, sillä reakoin vatslla henkisiin tilaintesisiin. Minulla tämä yhdistemä on toiminut hyvin ja olen sitä väliin ottanut kausittain ja välillä pitänyt paussia. Univaikeudet ovat todella jos lääkityksen jättää kokonaan, sillä todella unet jäävät lyhyiksi.
Klotriptyl Mite taasen aiheutti minulle maanisia oireita väliin, koska siinä on enemmän tuota amitriptyliiniä..
Vois olla kokeilemisen arvoinen lääke

Keskusteluhaku

Laaja haku

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta