Sinus pilonadalis

kyseisen vaivan omaava

Kertokaapa nyt kaikki kohtalotoverit jotka tästä kyseistä vaivasta kärsivät että miten vaiva teiltä operoitiin ja miten kauan toipuminen kesti. Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää että miten muilla on kyseista vaivaa hoidettu. Itselläni leikattiin eilen toistamiseen, joka toivottavasti onnistui tällä kertaa.. Monta antibioottikuuria tuli syötyä (flagyl 400mg/kefexin 500mg tai pelkkä kefexin 500mg) Kun aika operaatioon tuli, niin pääsin päiväkirurgiselle osastolle, jossa heti sain vaihtaa vaatteet niinhin sairaalaan hienoihin vetimiin ja naamariin heitettiin ibumaxin 600mg. Aikani istuttua odotushuoneessa pääsin leikkaussaliin, jossa laitettiin piuhoja pitkin ihoa ja kanyyli jonka kautta rentouttavaa ja kipulääkettä. Operaatio tehtiin paikallispuudutuksessa, muutos poistettiin ja suljettiin koko onkalo rapid vicryl ompeleella (kesti n.puolisen tuntia.)Saikkua tuli 1½ vkoa. Kotiin pääsin samana päivänä, n.pari tuntia operaation jälkeen. Nytten eletään rauhallisesti ilman kipuja tikkien kanssa, jotka ovat itsestään sulavat. Suihkuttelua jälkihoitona. Leikkauksen teki tällä kertaa gastroenterologi. Nytten on taas pelkona että vaiva uusiutuu kolmannen kerran, se palasi n.kk ekan leikkauksen jälkeen joka oli tosin ihan turha käynti, ortopedi poisti silloin n.peukun pään kokoisen palan pois ja laittoi tikit, that's it ja vaiva palas. Toivossa eletään ettei vaiva enää palaa.. :)

14

8855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyseisen vaivan omaava

      Ja vaivahan on sinus pilonidalis, eikä niinkuin otsikko antaa ymmärtää.. taas pääsi tuo kirjoitusvirheen pahalainen irti.. :)

    • Nimetön

      Itse olin sp leikkauksessa ekan kerran helmikuussa (-06), vaiva todettiin joskus joulukuun (-05) aikoihin. Leikkaus tehtiin spinaalipuudutuksella ja sain sitten rauhottavaa suoraan suoneen, homma tapahtui päiväkirurgisella. Pääsin saman iltana kotiinkin vielä, sairaslomaa tuli 5 ja ½ viikkoa. Haava jätettiin auki, oli jotain 4cm pitkä silloin, sitä hoidettiin alkuun keittosuolaliuoksella kostutetuilla sidetaitoksilla, myöhemmin Sorbactilla. Söin kipulääkkeitä jonkin aikaa (Ibuxin ja Panacod). Joskus huhti-toukokuun aikoihin haava otti takapakkia ja ravasin leikkaavan lääkärin luona jatkuvasti. Söin antibioottejakin (Tavanik). Haava avattiin kirurgin vastaanotolla 2 kertaa paikallispuudutuksella. Haavaan oli ilmeisesti jäänyt pieni ontelo joka huomattiinkin heinakuisessa leikkauksessa. Eli jouduin toiseen leikkaukseen kun antib.kuuri ei purrut ja haava ei umpeutunut. Jouduin leikkausviikolla sairaslomalle ja olin sairaslomalla taas 5 viikkoa. Leikkaus tapahtui samalla tavalla kuin eka mutta tällä kertaa laitettiin tikit. Tikit poistettiin 10 päivän päästä jolloin haava myös tulehtui. Siinä olin sitten pari yötä sairaalassa ja sain taas antib.kuurin. Olen siis huhtikuun lopulta elokuuhun asti syönyt varmaan 5-6 antib.kuuria vaivan takia. Tulehdus meni ohi ja olen sen jälkeen ravannut lääkärillä joka viikko, viime viikolla oli toivottavasti viimeinen kerta kun joudun tämän vaivan takia menemään lääkärille.

      Kaikkea on joutunut tämänkin vaivan takia kestämään, eniten harmittaa että on noita lääkkeitä joutunut syömään älyttömästi eikä kesällä edes uimaan päässyt vaikka olis ollu helvetin hyvät säät mennäkin. No toivottavasti tämä nyt paranee, olisi parin kk:n päästä lomareissukin tiedossa...

    • Taas......!!!!

      Multa on leikattu sp nyt pari kertaa ja nyt tuntuu taas siltä että se vain palaa aina takaisin.. Onko kellään tietoa että pääseekö tästä pirullisesta vaivasta ikinä eroon?? Olisin kovasti kiitollinen jos joku kertois niin ois mukava vaikka nukahtaa ilman päänvaivaa..

    • Shaitanja

      Olin leikkauksessa kolme viikkoa sitten. Laitanpa otteen leikkauskertomuksesta niin ei sitten tule kirjoitettua mitä sattuu.. "Spin. puudutuksessa veneviillosta n. 3 cm iho subcutispala pois.." ja diagnoosi oli sinus pilonidalis. Tehtiin päiväkirurgisella, kristiinassa. Pääsin samaisena iltana kotiin. Sain niin vahvat rauhoittavat ennen leikkausta että mitään muistikuvia ei tapahtumasta ole. (ehkä ihan hyvä niin! :D) Tikeillä kiinni. Lääkkeet: burana 600 mg ja Kefexin 750 mg. Istua ei saanut ekaan kahteen viikkoon. Tikkien poiston jälkeen sai jo vähän istua. Sairaslomaa sain kolme viikkoa eli nyt ensimmäistä päivää takaisin "normaali" elämässä. Miten kauan teillä on leikkauskohta ollut kipeä? Itsellä vielä "sisältä" huonoissa asennoissa.. Pyöräillä ei kannata, kokemusta on. Tyhmänä pyöräilin tänään kouluun ja nyt sitten kipeytyi haava kohta! Toivon koko ajan että ei uusiutuisi, oon lukenut "kauhukertomuksia" netistä!

      • kyseisen vaivan omaava

        Oliko mahdollisesti eka operaatio? Mulla oli eka leikkaus saman tyylinen (puudutettiin, tehtiin venemäinen viilto ja poistettiin muutos ympäristöineen, suljettiin iho 2:ssa kerroksessa) Vaiva antoi kuulua jo itsestään n.vko tikkien poiston jälkeen ja taas uudestaan leikkausjonoon. Viime viikolla oli uusi leikkaus. Se oli jo vähän isompi juttu, mutta nyttemmin haava vähän märkii ja ei ole kyllä siitä kiinni ettenkö olisi sitä suihkutellut, antibiootteja en paikallisesta tk:sta saanut vaan että suihkutusta vaan lisää. Pitäs varmaan soitella sinne vas:in päiväkirurgiselle. Niinkuin ekassa viestissä pelkäsin että taitaa nyt olla niin ettei tästä hommasta tule nyt taas yhtään mitään..


      • shaitanja
        kyseisen vaivan omaava kirjoitti:

        Oliko mahdollisesti eka operaatio? Mulla oli eka leikkaus saman tyylinen (puudutettiin, tehtiin venemäinen viilto ja poistettiin muutos ympäristöineen, suljettiin iho 2:ssa kerroksessa) Vaiva antoi kuulua jo itsestään n.vko tikkien poiston jälkeen ja taas uudestaan leikkausjonoon. Viime viikolla oli uusi leikkaus. Se oli jo vähän isompi juttu, mutta nyttemmin haava vähän märkii ja ei ole kyllä siitä kiinni ettenkö olisi sitä suihkutellut, antibiootteja en paikallisesta tk:sta saanut vaan että suihkutusta vaan lisää. Pitäs varmaan soitella sinne vas:in päiväkirurgiselle. Niinkuin ekassa viestissä pelkäsin että taitaa nyt olla niin ettei tästä hommasta tule nyt taas yhtään mitään..

        kyllä, ensimmäinen operaatio oli. märkimään ei ole ruvennut missään vaiheessa.. parantunut kyllä ihan hyvin. suljettiin myöskin mulla kahdessa kerroksessa. miten huomasit että ei ole parantunut kunnolla yms? (silloin vko tikkien poistosta)


      • isabella
        kyseisen vaivan omaava kirjoitti:

        Oliko mahdollisesti eka operaatio? Mulla oli eka leikkaus saman tyylinen (puudutettiin, tehtiin venemäinen viilto ja poistettiin muutos ympäristöineen, suljettiin iho 2:ssa kerroksessa) Vaiva antoi kuulua jo itsestään n.vko tikkien poiston jälkeen ja taas uudestaan leikkausjonoon. Viime viikolla oli uusi leikkaus. Se oli jo vähän isompi juttu, mutta nyttemmin haava vähän märkii ja ei ole kyllä siitä kiinni ettenkö olisi sitä suihkutellut, antibiootteja en paikallisesta tk:sta saanut vaan että suihkutusta vaan lisää. Pitäs varmaan soitella sinne vas:in päiväkirurgiselle. Niinkuin ekassa viestissä pelkäsin että taitaa nyt olla niin ettei tästä hommasta tule nyt taas yhtään mitään..

        Omasta kokemuksesta voin sanoa että jos siihen haavaan tulee jotain (kipeytyy tms.) kannattaa ottaa yhteyttä ihan siihen leikkaavaan lääkäriin. Itse tein niin ja se kyllä kannatti sillä terv.kesk. eivät tuntuneet tietävän yhtään mitään. Ainakin kun välillä kävin siteitä siellä vaihdattamassa niin tuntu etteivät osanneet oikein laittaa sitä kunnolla. Leikkaava lääkäri kuitenkin tietää asiasta parhaiten. Itse kun soitin jossain vaiheessa päiväkirurgiselle niin sanottiin vaan että ota burana että kyllä se sillä menee ohi, yritin kuitenkin sinnikkäästi saada itse leikkaavan lääkärin kiinni joka sitten pyysikin sairaalaan näytille ja eikös siinä joutunut antib.kuurille oikein ja haavaakin hiukan avattiin paikallispuudutuksella.
        Silloinkin kun haava ei tuntunut menevän kiinni, soitin leikkaavalle lääkärille joka sitten antoi antib.kuurin (päivä oli muistaakseni maanantai silloin) ja lääkäri totesi että pitäis tehdä toinen leikkaus, no onnekseni olin ottanut yhteyttä suoraan leikkauksen tehneeseen lääkäriin sillä pääsin leikkaukseen jo heti saman viikon keskiviikkona.


      • kyseisen vaivan omaava
        shaitanja kirjoitti:

        kyllä, ensimmäinen operaatio oli. märkimään ei ole ruvennut missään vaiheessa.. parantunut kyllä ihan hyvin. suljettiin myöskin mulla kahdessa kerroksessa. miten huomasit että ei ole parantunut kunnolla yms? (silloin vko tikkien poistosta)

        siitä että rupesi tuleen tuttuja merkkejä (takalistossa kuumotusta ja punoitusta) sain sitten yksityiseltä puolelta apua, sen flagyl 400mg/kefexin 500mg kuurin ja oireet katos puoleksi vuodeksi, kunnes tän vuoden alussa rupesi tuo taas vaivaamaan.. Ja antibiootti ja lääkärillä ramppaamis kierre oli taas valmis.. Toivottavasti sinulla ei tule vaiva takaisin, tekee muuten aika kipeää, kun ovat sulkeneet kahdessa kerroksessa..


      • kyseisen vaivan omaava
        isabella kirjoitti:

        Omasta kokemuksesta voin sanoa että jos siihen haavaan tulee jotain (kipeytyy tms.) kannattaa ottaa yhteyttä ihan siihen leikkaavaan lääkäriin. Itse tein niin ja se kyllä kannatti sillä terv.kesk. eivät tuntuneet tietävän yhtään mitään. Ainakin kun välillä kävin siteitä siellä vaihdattamassa niin tuntu etteivät osanneet oikein laittaa sitä kunnolla. Leikkaava lääkäri kuitenkin tietää asiasta parhaiten. Itse kun soitin jossain vaiheessa päiväkirurgiselle niin sanottiin vaan että ota burana että kyllä se sillä menee ohi, yritin kuitenkin sinnikkäästi saada itse leikkaavan lääkärin kiinni joka sitten pyysikin sairaalaan näytille ja eikös siinä joutunut antib.kuurille oikein ja haavaakin hiukan avattiin paikallispuudutuksella.
        Silloinkin kun haava ei tuntunut menevän kiinni, soitin leikkaavalle lääkärille joka sitten antoi antib.kuurin (päivä oli muistaakseni maanantai silloin) ja lääkäri totesi että pitäis tehdä toinen leikkaus, no onnekseni olin ottanut yhteyttä suoraan leikkauksen tehneeseen lääkäriin sillä pääsin leikkaukseen jo heti saman viikon keskiviikkona.

        Mitenkä sattui kun itse soittelin sinne päiväkirurgiselle niin sanottiin vain että ota 1½ burana 400mg, niin eiköhän se siitä ja että mene näyttämään sitä haavaa neuvolaan terveydenhoitajalle.. niinpä niin.. terkkarihan varmaan tietää sp:stä kaiken ja hirveästi kirjoittaa antibioottia.. täytyypä yrittää tavoittaa tämä leikkaava lääkäri.. thanks! :)


    • reikä

      Mulla poistettiin leikkauksessa koko pilonidaalikysta-alue ja jäi otsikon kokoinen reikä pakaravakoon/alaselkään. Ala- ja ylälaidassa reikä jatkui hieman (1-2cm) haavareunan alle. Karu kolo, joka vähitellen kuroutuu kuitenkin kiinni. Leikkaus oli 11.9. ja saikkua on ainakin 29.10. saakka. Ei ole ollut suurempia ongelmia tähän mennessä, eikä antibiootteja ole tarvinnut. Burana 800mg ja Panadol 1g lääkityksenä. Niitäkin olen ekan viikon jälkeen syönyt harvakseltaan, nyt ehkä puolikas Burana kahdessa päivässä pitääkseni vähän tulehtumisvaaraa poissa. Aluksi niitä meni kolme molempia päivässä. Vaiva on kirjaimellisesti perseestä, haavahoidossa on joutunut juoksemaan aluksi päivittäin, nyt on hoidot kahden päivän välein. Ennen leikkausta mulla oli puhkaistu paise keväällä kahdesti ja toisen puhkaisun jälkeen pidin itse viiltokohtaa väkisin auki puristelemalla märkää kerran tai kahdesti päivässä. Muuten olis varmaan tarvinnut juosta lekurilla puhkaisemassa paise vähän väliä, sen verran märkää pukkas kuitenkin. Reilu viikko ennen leikkausta lopetin puristelun, että ihoalue toipuisi hieman leikkaukseen mennessä. Märkää oli kuitenkin kasaantunut niin paljon, että koko alue poistettiin ja haava jäi siis auki. No, ehkä parempi näin, ettei uusis vaiva. Parempi kerralla pitkä saikku, jos vaivasta niin paremmin pääsisi. Niin. Sairaalassa olin kaksi yötä, operaatio oli kyl pk:ssa. Oli muuten helvetin paska reissu; ekan leikkauksen jälkeen tuli runsas verenvuoto ja jouduttiin meneen leikon puolelle uuteen operaatioon. Molemmat oli puudutuksessa ja ei meikäläiseen esilääkitykset paljon muuten vaikuta kuin, että pulssi pysyy matalana, muistikuvat on siis kirkkaat kaikesta. Sit oli rakko repeämäisillään ym. kivaa, ei jaksa edes kaikkea kirjoittaa...

    • Sa-int ja sinus pilonidalis!

      Sinus Pilonidalis leikattiin joskus elo-marraskuun taitteessa (ollu jo niin kauan ettei muista millon leikattiin). Märkiny leikkauksesta asti, hoitajat ja lääkäri sanonnut,että ihan normaalia. Haava ei ole tulehtunut ja katetta ei ole mutta onko muille syötetty kefexinia vaikka haava olisikin puhdas? Ennen leikkausta söin 2x Kefexiinia 600mg. Haava oli kiinni 10 päivää mutta ihana Anttonen (Kainuun Prikaatin SotilasYLIlääkäri tj vastaavaa)käski takaisin palvelukseen 3 päivän levon jälkeen jossa haava aukesi, eli noin 5kk ollu auki ja haava pienentynyt kokoajan mutta PIINAA tämä aika on ollut. Tosi hidasta parantumista... Saunan ja uimisen saa kyllä unohtaa seuraavaksi ½v jos leikkaukseen ryhtyy. Onko jollain tehty Sinus pilonidalis leikkausta toisen persposken kautta? Kuulemma joku tälläinen uusi tapa on keksitty jolloin parantuminen on huomattavasti nopeampaa ja varmempaa.

    • hannannaa

      huoh, mulla ois enskuun 15pvä operaatio, tosin nyt ku on lueskellu ni luulen etten mee koko operaatioo, eikai sinne on pakko mennä:( tai ei mikää pakko mutta pakko kluitenki...

      • kyseisen vaivan omaava

        Omasta leikkauksesta on ny kulunut 8 kuukautta ja mitään ongelmia ei ole enää ilmaantunut, mikä on ihan positiivista.. :) Älä ny peru sitä operaatioo, hyvin se menee!


    • justaware

      Kolme ja puoli viikkoa leikkauksesta. Päivittäin käyn haavahoidossa, missä vetyperoksidilla ja NaCl:llä puhdistetaan haava. Alkavalla viikolla kirurgille lähete, missä tutkitaan josko haava avataan uudestaan. Hermoja raastavaa aikaa. Ensi viikolla vastoin lääkärin suositusta palaan töihin. Työpaikka järjestää työpisteen, jossa voin työskennellä seisoen.

      En olisi uskonut operaation laajuutta, kun kävin työterveyslääkärillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe