Miten Nilan lämpöpumput toimivat

Jusssa

käytännössä,onko kenelläkään omakohtaista käyttö kokemusta laitteesta,tutustuin netissä tuotteeseen ja kiinnostuin kovin,kun vanha Muhvi ja LLV-Varaaja alkaa olla jo 20 vuotta vanha ja Nilanin paketissa tulisi molemmat,riittääko käyttövesi normaali oloissa (4h), vai joutuuko käyttämään 1kw:n vastusta apuna.Kompuran otto teho on noin 500w ja anto max 2kw.Tämähän pelaisi kovillakin pakkasilla koska puristaa lämmön poistoilmasta niin saisi toimimaan ympäri vuoden jos sitten tuota tehoa riittäisi tuloilman lämmitykseen kun on ensin lämmittänyt käyttöveden.
En saanut mistään tietoa tähän hätään tuosta LVV-Varaajan tilavuudesta,onko normali 300l vai pienempi.

8

3343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PILP sucks

      On se nyt ihme juttu ettei ihmiset usko että koko PILP on täyttä humpuukia Suomen ilmastossa. Sana lämpöpumppu saa tuulipuvut kuolaamaan...

      PILP on ajatuksena kaunis (vrt. ikiliikkuja), mutta asuinpaikka pitää olla Hangosta 300 km etelään.

      Jusa

      • ikiilkkuja

        kyllä ne toimivat.varot vain maksamasta liikaa
        laitteista.länsinaapurissa ovat käyttäneet kymmeniä vuosia menestyksekkäästi.meidän kiinteistössä pilppi
        lämmittänyt vuodesta 1980.


      • kieroliero

        Nilanin pilp kuulostaa tehokkaalta vekottimelta. ks. tuossa toisessa ketjussa "jäätyykö enervent" on jonkun kommentti nilanin poistoilman lämpötilasta. Nibe ei minusta kuulosta niin hyvältä vekottimelta.

        Kun lasketaan vuosisäästöjä ja verrataan esim. normaali lto vs pyörivä vs pilp niin huomaa ettei pilp aivan ehdoton vekotin olekaan kun sen hinta on aika kova. Samoin on joissakin tapauksissa pyörivän lto:n kanssa.

        Pilpin huonoina puolina pitäisin; käytettävyyttä ja omituisuuksia. Nilanmiehet aika ajoin kyselevät täälläkin säädöistä ja asetuksista. henk.koht ei kiinnostaisi vähääkään olla ropaamassa jotain säätöjä muutaman kerran vuodessa. Toisille sopii ja toisille ei.


      • Kuutio-LTO
        kieroliero kirjoitti:

        Nilanin pilp kuulostaa tehokkaalta vekottimelta. ks. tuossa toisessa ketjussa "jäätyykö enervent" on jonkun kommentti nilanin poistoilman lämpötilasta. Nibe ei minusta kuulosta niin hyvältä vekottimelta.

        Kun lasketaan vuosisäästöjä ja verrataan esim. normaali lto vs pyörivä vs pilp niin huomaa ettei pilp aivan ehdoton vekotin olekaan kun sen hinta on aika kova. Samoin on joissakin tapauksissa pyörivän lto:n kanssa.

        Pilpin huonoina puolina pitäisin; käytettävyyttä ja omituisuuksia. Nilanmiehet aika ajoin kyselevät täälläkin säädöistä ja asetuksista. henk.koht ei kiinnostaisi vähääkään olla ropaamassa jotain säätöjä muutaman kerran vuodessa. Toisille sopii ja toisille ei.

        On käyttöveden teko kesällä. Ei mitään muuta hyötyä, etenkään pakkasilla. Pyöriväkennoinen kone pääsee pakkasella helposti parempaan lämmöntalteenottoprosenttiin kuin lämpöpumpputyylinen ratkaisu, joten ei Suomessa tarvi kauaa miettiä, kumman ottaa...


      • kieroliero
        Kuutio-LTO kirjoitti:

        On käyttöveden teko kesällä. Ei mitään muuta hyötyä, etenkään pakkasilla. Pyöriväkennoinen kone pääsee pakkasella helposti parempaan lämmöntalteenottoprosenttiin kuin lämpöpumpputyylinen ratkaisu, joten ei Suomessa tarvi kauaa miettiä, kumman ottaa...

        Juttujen mukaan nilanin ja enerventin poistoilman lämpötilat pyörivät melko samoisssa lukemissa vielä -5 - -10 asteen pakkasilla(normaali talvikeli, ääriarvoilla ei ole paljonkaan merkitystä). Mitään luotettavaa vertailuahan noista ei ole olemassa. Kovemmilla pakkasilla taitaa enervent toimia paremmin ja vastaavasti lämpimämmillä keleillä nilan ja tietysti kesällä sitä vettä. Nilan on kyllä vähintään hyötynsä verran kalliimpi.


      • taulapäät ei sitten vaan

        sitä millään tajua, eivätkä vaan halua sitä uskoa. Huutelevat kaikkia helvetin älyttömyyksiä ja heittelevät omituisia ajatuksiaan ilmoille. mitään faktaa eivät saa pienestä pyörryksistä olevasta päästään syntymään.


      • Taulapää
        taulapäät ei sitten vaan kirjoitti:

        sitä millään tajua, eivätkä vaan halua sitä uskoa. Huutelevat kaikkia helvetin älyttömyyksiä ja heittelevät omituisia ajatuksiaan ilmoille. mitään faktaa eivät saa pienestä pyörryksistä olevasta päästään syntymään.

        Niin, mutta ne säästöt jää vähäisiksi!


    • vds

      tänä kesänä jäähdytys oli tarpeen. ei noussut lämpötila sisällä yli 24 ja Nilan poisti liian kosteuden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      154
      1519
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe