Melko Uusi Pyörä - Pikku Ongelma!

Jussi..

Ostin Markettipyörän SATUNNAISEEN ajoon. Tänä talvena en aja pyörälläni yhtään, sillä liikuskelen bussilla. Kesällä ajan n. kerran päivässä. No ongelma on se, että kun vähänkin ottaa vauhtia nopeammin, ketju putoaa rattailta. Tästä seuraa se, että pitää jarruttaa etujarrulla ja kengilläkin, jos vauhti on esim. alamäestä kova. Mikähän tähän auttaisi? Sama vika oli vanhassakin Crescentissa, joka oli 5-vaihteinen.

Fillarini on 7 vaihteinen.

Kiitoksia vastauksistanne.

28

9080

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...niih

      Jos et itse osaa niin kysy apua keneltä vain. Kyllä kaikki muut sen osaa tehdä.

      • lumia--

        Minä ajan päivittäin ja ainoa mitä osaan pyörälle tehdä, niin pumpata ilmaa. Eli vaikka osaan pyöräillä ja ajan paljon niin huoltotöitä en kyllä hallitse.

        Nytkin pitäisi viedä pyörä korjattavaksi kun takarengas hajosi. Ja harmittaa niin vietävästi. Pitääkö niitä kaljapulloja hajottaa luontoon.... pkle :-}


      • alkup.tuna
        lumia-- kirjoitti:

        Minä ajan päivittäin ja ainoa mitä osaan pyörälle tehdä, niin pumpata ilmaa. Eli vaikka osaan pyöräillä ja ajan paljon niin huoltotöitä en kyllä hallitse.

        Nytkin pitäisi viedä pyörä korjattavaksi kun takarengas hajosi. Ja harmittaa niin vietävästi. Pitääkö niitä kaljapulloja hajottaa luontoon.... pkle :-}

        Nuo ketjun kiristys ja renkaan paikkaus on kyllä niin yksinkertaisia, että ne oppii jokainen, varmasti. Helpoin ja kaikista laiminlyödyin huoltotoimi on ketjun öljyäminen :-)

        Tietoa löytyy kirjoista, jos ei ole osaavaa kaveria opettamaan ja moni juttu ratkeaa ihan päättelemällä, kun katsoo sitä fillaria. Esim. vanteen irroitus, millähän ne on fillarissa kiinni? Oiskohan nuo kaksi mutteria, aukasempa noita, kas vanne lähtee :-)

        Meinaan tuolla sitä, että polkupyörä on kuitenkin niin yksinkertainen laite, että monet perushuollot pystyy tekeen ihan maalais/kaupunkilais järjellä.


      • Alkuperäinen.
        alkup.tuna kirjoitti:

        Nuo ketjun kiristys ja renkaan paikkaus on kyllä niin yksinkertaisia, että ne oppii jokainen, varmasti. Helpoin ja kaikista laiminlyödyin huoltotoimi on ketjun öljyäminen :-)

        Tietoa löytyy kirjoista, jos ei ole osaavaa kaveria opettamaan ja moni juttu ratkeaa ihan päättelemällä, kun katsoo sitä fillaria. Esim. vanteen irroitus, millähän ne on fillarissa kiinni? Oiskohan nuo kaksi mutteria, aukasempa noita, kas vanne lähtee :-)

        Meinaan tuolla sitä, että polkupyörä on kuitenkin niin yksinkertainen laite, että monet perushuollot pystyy tekeen ihan maalais/kaupunkilais järjellä.

        Käykö ihan aseöljy??


      • ketju ja
        Alkuperäinen. kirjoitti:

        Käykö ihan aseöljy??

        öljyä sen jälkeen. Aseöljy on hyvää, ehkä turhankin hyvää ketjuihin, mutta käytä sitä, jos sinulla ei ole erikoisesti polkupyöränketjuihin tarkoitettua öljyä.


      • ketjuihin
        ketju ja kirjoitti:

        öljyä sen jälkeen. Aseöljy on hyvää, ehkä turhankin hyvää ketjuihin, mutta käytä sitä, jos sinulla ei ole erikoisesti polkupyöränketjuihin tarkoitettua öljyä.

        ei missään nimessä mitää aseöljyä tai muutakaan kiinteää öljyä. Öljyyn tarttuvat kaikki paska kiinni, mikä kuluttaa ketjua eniten !!! Esim jotain teflonpitoista dödöä ketjuun ja liiat pyyhitään pois. Jos pyörällä ajetaan päivittäin, pari kertaa viikossa riittää voiteluun !


      • Pitääpä viikonloppuna
        ketju ja kirjoitti:

        öljyä sen jälkeen. Aseöljy on hyvää, ehkä turhankin hyvää ketjuihin, mutta käytä sitä, jos sinulla ei ole erikoisesti polkupyöränketjuihin tarkoitettua öljyä.

        katella ja kiristelle/öljyillä ketjut..

        Kiitos.


      • Sampo.
        ketjuihin kirjoitti:

        ei missään nimessä mitää aseöljyä tai muutakaan kiinteää öljyä. Öljyyn tarttuvat kaikki paska kiinni, mikä kuluttaa ketjua eniten !!! Esim jotain teflonpitoista dödöä ketjuun ja liiat pyyhitään pois. Jos pyörällä ajetaan päivittäin, pari kertaa viikossa riittää voiteluun !

        ..pyöräni on joku vanha Cresentti, 3-vaihteinen. Pitää jo vaihtaa, mutta en nyt ihan.


      • polkupyörän
        ketjuihin kirjoitti:

        ei missään nimessä mitää aseöljyä tai muutakaan kiinteää öljyä. Öljyyn tarttuvat kaikki paska kiinni, mikä kuluttaa ketjua eniten !!! Esim jotain teflonpitoista dödöä ketjuun ja liiat pyyhitään pois. Jos pyörällä ajetaan päivittäin, pari kertaa viikossa riittää voiteluun !

        ketju kestää vähäisessä ajossa ihmisiän, vaikka sen öljyää millaisella öljyllä tahansa. Aseöljy on ihan hyvää.


      • vaikkei
        polkupyörän kirjoitti:

        ketju kestää vähäisessä ajossa ihmisiän, vaikka sen öljyää millaisella öljyllä tahansa. Aseöljy on ihan hyvää.

        öljyä ollenkaan, kestää vähäisessä ajossa ihmisiän !! Kaikki on suhteellista, auollakin voi ajaa ilman öljyjä kun ajaa vain muutaman kilometrin kerrallaan !!!


      • Seppo Alamäki

        Esiintyykö esim. kalliissakin pyörissä?


      • Ohoi!
        vaikkei kirjoitti:

        öljyä ollenkaan, kestää vähäisessä ajossa ihmisiän !! Kaikki on suhteellista, auollakin voi ajaa ilman öljyjä kun ajaa vain muutaman kilometrin kerrallaan !!!

        Luepa ylläoleva uudelleen!


      • lumia--
        alkup.tuna kirjoitti:

        Nuo ketjun kiristys ja renkaan paikkaus on kyllä niin yksinkertaisia, että ne oppii jokainen, varmasti. Helpoin ja kaikista laiminlyödyin huoltotoimi on ketjun öljyäminen :-)

        Tietoa löytyy kirjoista, jos ei ole osaavaa kaveria opettamaan ja moni juttu ratkeaa ihan päättelemällä, kun katsoo sitä fillaria. Esim. vanteen irroitus, millähän ne on fillarissa kiinni? Oiskohan nuo kaksi mutteria, aukasempa noita, kas vanne lähtee :-)

        Meinaan tuolla sitä, että polkupyörä on kuitenkin niin yksinkertainen laite, että monet perushuollot pystyy tekeen ihan maalais/kaupunkilais järjellä.

        Siis minä en todellakaan osaa enkä halua opetella, onneksi on korjaajien ammattikunta olemassa. Maksan mielelläni siitä, että joku tekee sen mitä en itse osaa tai halua tehdä.

        Pyöräilyn harrastaminen ei mielestäni vaadi pyörän huoltotaitoa.


      • alkup.tuna
        lumia-- kirjoitti:

        Siis minä en todellakaan osaa enkä halua opetella, onneksi on korjaajien ammattikunta olemassa. Maksan mielelläni siitä, että joku tekee sen mitä en itse osaa tai halua tehdä.

        Pyöräilyn harrastaminen ei mielestäni vaadi pyörän huoltotaitoa.

        ennen kuin opettelee :-)

        Eihän se pakko ole, korjaajia kyllä löytyy. Tuntuu vaan hassulta viedä pyörä korjaamoon, jos on kumi puhki. Miten sen sinne vie, taluttamalla vai autolla. Aika paljon tulee vaivaa, kun sen kuitenkin itse paikkaa noin 1/2 tunnissa.

        Jokainen harrastaa tyylillään, hyviä kilometrejä.


      • standardifillari
        Seppo Alamäki kirjoitti:

        Esiintyykö esim. kalliissakin pyörissä?

        Esiintyy se kaikissa pyörissä, joissa on "tavallinen" ketju. Se löystyy hiljalleen käytössä ja sitten kun se on tarpeeksi löysä, se vaan lakkaa pysymästä rattailla.

        Kiristys on helppo toimenpide, kaksi mutteria löysemmälle, siirretään takarengasta ja kiristetään uudelleen. Tarkalleen oikean kireyden löytäminen onkin sitten eri asia, sitä voi kokenutkin asentaja joutua kokeilemaan parikin kertaa...


      • Huollan oman pyöräni
        polkupyörän kirjoitti:

        ketju kestää vähäisessä ajossa ihmisiän, vaikka sen öljyää millaisella öljyllä tahansa. Aseöljy on ihan hyvää.

        Fillarin ketjut, niin hassulta kun se kuulostaakin, venyvät käytössä. Ketjun pitkäikäisyyteen vaikuttaa esimerkiksi ketjun puhtaus, mistä ei ole ollut vielä tähän mennessä yhtään mainintaa. Ja likaiseen ketjuunhan ei laiteta öljyä, sillä lika liikkuu öljyn mukana ketjun linkkien väliin, mikä aiheuttaa kulumista --> ketju venyy. Venynyt ketju taas alkaa pyöristämään pyörän rattaita. Liian löysä ketju aiheuttaa myös rattaiden ennenaikaista kulumista.

        Minä itse laitan öljyä pyörän ketjuun vasta silloin, kun olen sen pessyt, niin perusteellisesti ettei sormiin jää yhtään likaa, kun ketjua pyyhkäisee. Rasvanpoistoaineen käyttö on myös suotavaa. Rasvanpoistoainetta käytettäessä kannattaa muistaa, että liuottimella kestää jonkun aikaa haihtua. Eli kannattaa odottaa muutama minuutti ennen kuin laittaa uudet öljyt. Kun ketju on hyvässä öljyssä, eli joka linkki on öljytty erikseen (mielellään ihan ketjuöljyllä, eikä millään teflonsprayllä) pyyhitään ylimääräiset öljyt pois. Tähän saattaa joutua käyttämään yllättävän monta rättiä.

        Ja lumia-- pyöräilyn harrastaminen vaatii pyörän huoltamistaitoa. Harrastaminen kuitenkin on muutakin kun kauppaan ja kotiin ajamista. Jos harrastat esimerkiksi pienoismalleja, niin kokoat ne ihan itse, etkä osta kaupasta valmiiksi kasattuna.


      • suhteellista.
        Huollan oman pyöräni kirjoitti:

        Fillarin ketjut, niin hassulta kun se kuulostaakin, venyvät käytössä. Ketjun pitkäikäisyyteen vaikuttaa esimerkiksi ketjun puhtaus, mistä ei ole ollut vielä tähän mennessä yhtään mainintaa. Ja likaiseen ketjuunhan ei laiteta öljyä, sillä lika liikkuu öljyn mukana ketjun linkkien väliin, mikä aiheuttaa kulumista --> ketju venyy. Venynyt ketju taas alkaa pyöristämään pyörän rattaita. Liian löysä ketju aiheuttaa myös rattaiden ennenaikaista kulumista.

        Minä itse laitan öljyä pyörän ketjuun vasta silloin, kun olen sen pessyt, niin perusteellisesti ettei sormiin jää yhtään likaa, kun ketjua pyyhkäisee. Rasvanpoistoaineen käyttö on myös suotavaa. Rasvanpoistoainetta käytettäessä kannattaa muistaa, että liuottimella kestää jonkun aikaa haihtua. Eli kannattaa odottaa muutama minuutti ennen kuin laittaa uudet öljyt. Kun ketju on hyvässä öljyssä, eli joka linkki on öljytty erikseen (mielellään ihan ketjuöljyllä, eikä millään teflonsprayllä) pyyhitään ylimääräiset öljyt pois. Tähän saattaa joutua käyttämään yllättävän monta rättiä.

        Ja lumia-- pyöräilyn harrastaminen vaatii pyörän huoltamistaitoa. Harrastaminen kuitenkin on muutakin kun kauppaan ja kotiin ajamista. Jos harrastat esimerkiksi pienoismalleja, niin kokoat ne ihan itse, etkä osta kaupasta valmiiksi kasattuna.

        Luepa nyt aloittava viesti uudelleen. "Vähäiseen pyöräilyyn"...

        Aloittaja käyttänee pyöräänsä koko sen iän aikana vähemmän kuin sinä käytät yhdessä kesässä. Sillä käyttömäärällä ei ole mitään väliä, kuinka paljon pyörää huolletaan tai mitä öljä käytetään ketjuun. Paljon pyöräilevän taas on pidettävä ketjuista juuri tuolla tavalla huola kuin kerrot. Muuten sekä ketjut että rattaat ovat todellakin käyttöosia ja kuluvia sellaisia.

        Ihan turha rasittaa satunnaipyöräilijää ammattikäytön ongelmilla.


      • ihmetystä
        standardifillari kirjoitti:

        Esiintyy se kaikissa pyörissä, joissa on "tavallinen" ketju. Se löystyy hiljalleen käytössä ja sitten kun se on tarpeeksi löysä, se vaan lakkaa pysymästä rattailla.

        Kiristys on helppo toimenpide, kaksi mutteria löysemmälle, siirretään takarengasta ja kiristetään uudelleen. Tarkalleen oikean kireyden löytäminen onkin sitten eri asia, sitä voi kokenutkin asentaja joutua kokeilemaan parikin kertaa...

        Nimittäin näistä romukaupoissakin kaupattavista "ketjuöljyistä" eli semmonen spraypullo missä on jotain öljyä. Käytättekö sellasta ketjujen voiteluun vai ihan raa-asti vaan tippakannusta jotain mobilia? se spray-aine kun tuntuu kuluvan nopeasti pois sieltä ketjuista.


      • johtuu
        ihmetystä kirjoitti:

        Nimittäin näistä romukaupoissakin kaupattavista "ketjuöljyistä" eli semmonen spraypullo missä on jotain öljyä. Käytättekö sellasta ketjujen voiteluun vai ihan raa-asti vaan tippakannusta jotain mobilia? se spray-aine kun tuntuu kuluvan nopeasti pois sieltä ketjuista.

        se, ettei kilpapyöräilijät käytä " aseöljyä " tai muutakaan vastaavaa " mobilia " ketjuja huoltaessaan. Oiskohan niillä tietoa asiasta !


      • alkup.tuna
        ihmetystä kirjoitti:

        Nimittäin näistä romukaupoissakin kaupattavista "ketjuöljyistä" eli semmonen spraypullo missä on jotain öljyä. Käytättekö sellasta ketjujen voiteluun vai ihan raa-asti vaan tippakannusta jotain mobilia? se spray-aine kun tuntuu kuluvan nopeasti pois sieltä ketjuista.

        ennen käytettyä. Muuten hyvä, mutta ketju aina musta ja paskanen, oikein imi kaiken paskan itseensä.

        Kerran sitten kokeilin itsepuhdistavaa ketjuvahaa, eipä ole tarvinnut sen jälkeen öljypulloihin koskea. Kallista mutta toimivaa ainetta, eikä öljyinen paska roisku ketjusta.


      • lumia---
        Huollan oman pyöräni kirjoitti:

        Fillarin ketjut, niin hassulta kun se kuulostaakin, venyvät käytössä. Ketjun pitkäikäisyyteen vaikuttaa esimerkiksi ketjun puhtaus, mistä ei ole ollut vielä tähän mennessä yhtään mainintaa. Ja likaiseen ketjuunhan ei laiteta öljyä, sillä lika liikkuu öljyn mukana ketjun linkkien väliin, mikä aiheuttaa kulumista --> ketju venyy. Venynyt ketju taas alkaa pyöristämään pyörän rattaita. Liian löysä ketju aiheuttaa myös rattaiden ennenaikaista kulumista.

        Minä itse laitan öljyä pyörän ketjuun vasta silloin, kun olen sen pessyt, niin perusteellisesti ettei sormiin jää yhtään likaa, kun ketjua pyyhkäisee. Rasvanpoistoaineen käyttö on myös suotavaa. Rasvanpoistoainetta käytettäessä kannattaa muistaa, että liuottimella kestää jonkun aikaa haihtua. Eli kannattaa odottaa muutama minuutti ennen kuin laittaa uudet öljyt. Kun ketju on hyvässä öljyssä, eli joka linkki on öljytty erikseen (mielellään ihan ketjuöljyllä, eikä millään teflonsprayllä) pyyhitään ylimääräiset öljyt pois. Tähän saattaa joutua käyttämään yllättävän monta rättiä.

        Ja lumia-- pyöräilyn harrastaminen vaatii pyörän huoltamistaitoa. Harrastaminen kuitenkin on muutakin kun kauppaan ja kotiin ajamista. Jos harrastat esimerkiksi pienoismalleja, niin kokoat ne ihan itse, etkä osta kaupasta valmiiksi kasattuna.

        Nöyrin anteeksipyyntöni, hyvä herra (oletan. että olet mies) että ilmoitin harrastavani pyöräilyä.

        Pyöräilen työmatkat yht. 16km. päivittäin (en talvella) siis en ole harrastaja sinun mittapuusi mukaan.

        Ja kyllä pyörän voi taluttaa korjaajalle, sillä ei tarvitse aina polkea.


        Ja anteeksi vielä, että ylensin itseni harrastajaksi.


      • ajanut
        alkup.tuna kirjoitti:

        ennen käytettyä. Muuten hyvä, mutta ketju aina musta ja paskanen, oikein imi kaiken paskan itseensä.

        Kerran sitten kokeilin itsepuhdistavaa ketjuvahaa, eipä ole tarvinnut sen jälkeen öljypulloihin koskea. Kallista mutta toimivaa ainetta, eikä öljyinen paska roisku ketjusta.

        Campagnolon Recordin Ultra Narrow-ketjuilla yli 20 000 km, enkä ole kertaakaan " öljynnyt " em. ketjuja. Ainoastaan WD-40 suihkeella voidellut ! Käytön jälkeen ilmanpaineella puhdistanut ketjut, ruiskuttanut em. aineella ketjut ja pyyhkinyt liiat pois ! Puhtaus ketjuissa on yhtä tärkeää kuin voitelu ! "aseöljy " on pahin vihollinen ketjuille, koska öljy kerää kaikki siiliä pienemmätkin eläimet ketjuun kiinni !


      • Nimetön
        lumia--- kirjoitti:

        Nöyrin anteeksipyyntöni, hyvä herra (oletan. että olet mies) että ilmoitin harrastavani pyöräilyä.

        Pyöräilen työmatkat yht. 16km. päivittäin (en talvella) siis en ole harrastaja sinun mittapuusi mukaan.

        Ja kyllä pyörän voi taluttaa korjaajalle, sillä ei tarvitse aina polkea.


        Ja anteeksi vielä, että ylensin itseni harrastajaksi.

        Henkilökohtaisesti en miellä työmatkaa, kauppareissuja ja muita siirtymiä harrastukseksi. Mielestäni harrastus on aktiviteetti, mihin käytetään vapaa-aikaa. Ei siis työaikaa, eikä siirtymiä.

        Heti jos joku huoltaa työmatkoihin käyttämänsä auton itse, olen valmis nimittämään häntä autoharrastajaksi. Sellaisella henkilöllä on nimittäin kiinnostusta ja motivaatiota autoonsa tutustumiseen ja huoltamiseen.


      • lumia--
        Nimetön kirjoitti:

        Henkilökohtaisesti en miellä työmatkaa, kauppareissuja ja muita siirtymiä harrastukseksi. Mielestäni harrastus on aktiviteetti, mihin käytetään vapaa-aikaa. Ei siis työaikaa, eikä siirtymiä.

        Heti jos joku huoltaa työmatkoihin käyttämänsä auton itse, olen valmis nimittämään häntä autoharrastajaksi. Sellaisella henkilöllä on nimittäin kiinnostusta ja motivaatiota autoonsa tutustumiseen ja huoltamiseen.

        Työmatkat ovat kyllä minun omaa aikaani, eivät työaikaa. Ja kyllähän minä toki pyöräilen muutenkin kuin työmatkat.

        Sinun mittapuusi mukaan siis oikeastaan mikään ei ole harrastusta. Käveleminenkin on siirtymistä paikasta A paikkaan B samoin juokseminen.

        Minulla on ihan hyvä suhde pyörääni, tunnen sen toiminnan ja tiedän huoltotoimenpiteet, minun tapauksessani annan kuitenkin korjaus- ja huoltotoimenpiteet ammattilaisen hoidettavaksi, suotakoon se minulle.

        Aion jatkossakin HARRASTAA pyöräilyä. Onhan se mukava ja kuntoa kohottava harrastus.

        Iloista itsenäisyyspäivän aattoa kaikille!!


      • ketjun kiristys
        standardifillari kirjoitti:

        Esiintyy se kaikissa pyörissä, joissa on "tavallinen" ketju. Se löystyy hiljalleen käytössä ja sitten kun se on tarpeeksi löysä, se vaan lakkaa pysymästä rattailla.

        Kiristys on helppo toimenpide, kaksi mutteria löysemmälle, siirretään takarengasta ja kiristetään uudelleen. Tarkalleen oikean kireyden löytäminen onkin sitten eri asia, sitä voi kokenutkin asentaja joutua kokeilemaan parikin kertaa...

        sinä ihana ihminen, siis ketjun kiristyksessä ei mennä koskemaan ketjuun, vaan siirretään takarengasta... olisin varmaan mennyt liikkeeseen ostaan ketjunkiristintä


      • villaristi
        alkup.tuna kirjoitti:

        Nuo ketjun kiristys ja renkaan paikkaus on kyllä niin yksinkertaisia, että ne oppii jokainen, varmasti. Helpoin ja kaikista laiminlyödyin huoltotoimi on ketjun öljyäminen :-)

        Tietoa löytyy kirjoista, jos ei ole osaavaa kaveria opettamaan ja moni juttu ratkeaa ihan päättelemällä, kun katsoo sitä fillaria. Esim. vanteen irroitus, millähän ne on fillarissa kiinni? Oiskohan nuo kaksi mutteria, aukasempa noita, kas vanne lähtee :-)

        Meinaan tuolla sitä, että polkupyörä on kuitenkin niin yksinkertainen laite, että monet perushuollot pystyy tekeen ihan maalais/kaupunkilais järjellä.

        Se vanne on kyllä nippeleillä kiinni puolissa (myös pinnoina tunnetaan) jotka taas kiinnittyy napaan joka taas kiinnittyy itse takahaarukkaan niillä kahdella mutterilla. Et ei se vanteen irroitus ihan niin yksinkertainen asia ole kuin se koko kiekon irroitus. Jos siis ruvetaan sarkastelemaan täällä.


    • noniiw

      jos ei pyörää osaa korjata nii pitää olla aika tunari
      renkaiden paikkaaminen on nii yksin kertasta,ketjujen kiristäminen ja tommosista pikku jutuista ei kannata ees kirjottaa

    • 37man

      Kyselin ammattiystaviltani tuosta oljyasiasta.
      Heidan mielestaan ketjun ei pitaisi jaada rasvaaiseksi oljyamisen jalkeen, koska silloin se keraa itseensa maantien polya, eli siis hiekkaa. Tuntuu aika loogiselta.
      Nuo kaverit suosittelivat teflon pitoista oljya, koska se ei keraa hiekkaa, mutta liukastaa.



      Step 1


      Step 2



      Agree and install now

      By clicking the "Agree and install now" button, you agree to the Software License Agreement.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe