Kertokaa kokemuksianne siitolapuutarhoista

Uusitarhuri

Ostin muutama vuosi sitten siirtolapuutarha mökin etelä suomesta.

Innostukseni oli valtava, mutta nyt sitä ei ole enään lainkaan ja syy siihen on yhditys aktiivit, jotka tuovat huonon ilmapiirin alueelle ja saavat ihmiset riitelemään keskenään.

Tuntuu siltä, että joillekin siirtolapuutarha yhdistyksessä toimiminen on huomattavasti tärkeämpää kuin mökin ja pihan kunnossa pito, näille samoille ihmisille on luonteen omaista huolehtia enemmän toisten pihoista kuin omista.

Yhdistyksen kokoukset ovat myös lapsellisten riitelijöiden lempi areenoita.

Ihmettelen myös suuresti miksi yhdistys kuuluu valtakunnalliseen yhdistykseen, mikä ainakin minun mielestä on pelkkä rahankeruu laitos.

Yhdistysten tarkoitus olisi palvella jäseniään, mutta nyt tilanne on selvästi toisin päin!

Kuulisin mielellään myös muiden kokemuksia, onko kokemani tyypillistä siirtolapuutarhoissa?

11

982

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puutarhasiirtolainen

Minä olen viettänyt jo kymmenen kesää siirtolapuutarhassa ja viihtynyt ihan hyvin. Minusta on hyvä, että jotkut viitsivät olla aktiivisia yhteisten asioiden hoidossa. Useinhan on niin, ettei tahdo saada ketään toimikuntiin ja hallitukseen.

Jotkut tietenkin sanovat, että "se klikki" määrää kaikesta, mutta jokaisellahan on mahdollisuus halutessaan mennä mukaan toimintaan.

Selvyyden vuoksi sanon, etten minä kuulu niihin aktiiveihin, olen vain tyytyväinen että toiset hoitavat viralliset asiat. Minä vain hoitelen kukkiani ja kasvimaitani.

Ja naapurit ovat aivan ihania, en ole huomannut mitään erityistä riitelyä, vaikka näin suuressa porukassa on tietenkin monenlaisia persoonia ja erilaisia mielipiteitä.

Odotan jo innolla, että saan laittaa kesäkukkia esikasvatukseen. Hyvää kevään odotusta sinullekin.

• Uuusitarhuri

Ehkäpä minä olen hankkinut palstani väärästä tarhasta? joka tapauksessa meillä ei mistään saa olla eri mieltä, eikä muutenkaan sovi olla oma persoona.

Minulla ei henkilökohtaisesti ole mitään riitaa, mutta olen kyllästynyt kuuntelemaan toisten panettelua ja arvostelua, minusta se ei kuulu asiaan lainkaan.

Kokouksissa muutamat aktiivit etsivät vain vikoja ja haukkumisen aiheita, ei ole mikään ihme, että moni ei tosiaankaan halua osallistua yhdistyksen toimintaan lainkaan.

Asiat voi esitää myös asiallisesti, ei uhkailemalla, huutamalla ja pahansuopaisuudella.
        Yhteisten asioiden hoitamisessa yhteisöt ovat aina monimielisiä ja yhteisymmärrykseen päästään vain diplomatialla, mikä edellyttää myös kompromissien tekemistä.

Kaikki henkilökohtaisuuksiin menevät solvaamiset pitää saada loppumaan ja jos ei, niin on parempi, että kunta huolehtii yhteisten asioiden hoitamiseta alusta loppuun, näin yhteisiä kokouksia ei tarvittaisi lainkaan(missä tulee vain paha mieli)

• se oli minun nimi merkki

Olen ollut vuodesta -78 puutarha asukas alussa oli toimintaa alueella nyt se on lopahtanut.
      Saisiko tämä vuonna etes toimivaa johtokuntaa alueelle. Naapurit ovat hyviä ei moittimista mutta yhdistyksen kokonais ja yhdessä olon henki taitaa olla jossain kuusikossa.

• siirtolapuutarha

oikein on? vai onko tuo sittenkin tyypillistä ympäri suomea?

• se oli minun nimi merkki
        siirtolapuutarha kirjoitti:

oikein on? vai onko tuo sittenkin tyypillistä ympäri suomea?

Ei tämä leväperäisuus ole varmaankaan koko maata rasittava asia sillä etelän tarhat ovat suuria ja siellä pitää äänestää kuka pääsee mukaan. Se on yleensä pienten puutarhojen rasitus sillä jos yksi pääsee valtaan se kiusaa koko tarhaa tai ei sitten ole halukkaita tulemaan niin samat ovat pakosta mukana kun johtokunnat ovat liian isoja.
        Tai jos valta karkaa johtokunnalta niin et sinä sitä takaisin saa. Tavallaan puutarha yhdistys villiintyy ja silloin johtokunnalla on mopokarannut.

• tutulta

Minäkin olen muutaman vuoden ikäinen eteläsuomalainen siirtolapuutarhuri. Ensivaikutelmani yhdistyksestä oli riitaisa, ja päätin pysytellä mahdollisimman omissa oloissani. Naapureihin olen tietenkin tutustunut, mutta yhdistysaktiivia minusta ei ainakaan meidän alueellamme taida tulla.

Yhdistys julkaisee jäsenlehteä, jonka jokaisessa numerossa puheenjohtaja haukkuu ne yhdistyksen enemmistön muodostavat jäsenet, jotka eivät osallistu yhdistyksen toimintaan ja yhteisten asioiden hoitoon. Innostavaa...

Kunnioitan kyllä ihmisiä, jotka ovat ottaneet huolehtiakseen yhteisistä asioista, eivätkä kaikki aktiivit ole samanlaisia. Itse olen kuitenkin hankkinut mökkini rentoutuakseni ja irtautuakseni hiukan työ- ja muusta stressistä. Siksi aion jatkossakin pitää kiinni oikeudesta vain viljellä puutarhaani siirtolapuutarhassa, silloin kun työkiireiltäni mökilleni ennätän.

Monet yhdistyksen aktivistit ovat eläkeläisiä, ja heillä ymmärrettävästi riittää aikaa yhdistystoimintaankin. Varmasti myös vanhat yhteisölliset perinteet ovat monien yhdistysaktiivien kannustimena. Minusta tämä on hienoa, ja kunnioitan siirtolapuutarhaperinteitä. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet ja monet uusista siirtolapuutarhureista ovat kaltaisiani kiireisiä ihmisiä, joille siirtolapuutarhan merkitys on siinä, että se muodostaa henkireiän hektisessä elämänmenossa.

Toivotaan, että siirtolapuutarhoissakin kaikki kukat saisivat kukkia. Ja pidetään kiinni omasta mielenrauhastamme.

• taktiikka!

Haukkuminen ja panettelu ei koskaan voi innostaa ketään.

Tiedän puutarhan missä otettiin käyttöön talkoomaksu niille, jotka eivät ehdi ottaa osaa yhteisten asioiden hoitoon, tästä huolimatta syyllistäminen ja haukkuminen jatkui(käsittämätöntä)
        Tästä syystä olen tullut siihen lopputulokseen, että kunnan pitää nostaa vuokraa roimasti ja kaikki yhteiset asiat hoitaisi kunta yksinään ja laskun maksaisi mökkiläiset!

Muuta vaihtoehtoa ei mielestäni ole. Olen tutkinut asiaa pitkään ja havainnut, että yhdistyksiin on soluttautunut ahdasmielisiä uskovaisia, jotka eivät hyväksy ihmisiä joille yhdistys ei ole uskonto!

• mökkiläinen vm. 59
        taktiikka! kirjoitti:

Haukkuminen ja panettelu ei koskaan voi innostaa ketään.

Tiedän puutarhan missä otettiin käyttöön talkoomaksu niille, jotka eivät ehdi ottaa osaa yhteisten asioiden hoitoon, tästä huolimatta syyllistäminen ja haukkuminen jatkui(käsittämätöntä)
        Tästä syystä olen tullut siihen lopputulokseen, että kunnan pitää nostaa vuokraa roimasti ja kaikki yhteiset asiat hoitaisi kunta yksinään ja laskun maksaisi mökkiläiset!

Muuta vaihtoehtoa ei mielestäni ole. Olen tutkinut asiaa pitkään ja havainnut, että yhdistyksiin on soluttautunut ahdasmielisiä uskovaisia, jotka eivät hyväksy ihmisiä joille yhdistys ei ole uskonto!

Minun oli mökkielämäni alkuaikoina irrottauduttava yhdistystoiminnasta oman mielenterveyteni vuoksi. Työelämä oli niin uuvuttavaa ja oli pakko saada henkistä lepoa vapaa-ajan asunnollani jotta palaudun riittävästi jaksaakseni vaativassa työssäni.

Siispä mökkihuuman iskiessä ja alkuinnostuksen laannuttua, irrottauduin kaikesta jäsenyhdistystoiminnasta. Ajattelin etten aio kuluttaa kalliita energiavarojani moiseen vänkäämiseen ja riitelemiseen. Enkä jaksanut kuunnella jatkuvaa panettelua ja pahanpuhumista niistä jotka eivät juuri sillä hetkellä olleet paikalla. Ja riidat eivät ole laantuneet, päin vastoin! Naapureilta ja jäsenyhdistyslehdestä kuulen tuoreimmat "juorut".

Nyt olen päättänyt luopua mökistäni koska onhan tuota elämää jo tullut katseltua muutama vuosi. Ehkä ostan pienen piilopirtin mahdollisimman isolla tontilla ja kaukana naapureista jostain pk-seudun ulkopuolelta.

• Ekonomisti

Haaveilin joskus itsekin siirtolapuutarhamökistä. Työpaikka on Helsingin keskustassa ja kerrostaloasunto lähiössä, mikä sen mukavempaa olisi kuin pöräyttää iltasella siirtolapuutarhaan pihaa mylläämään ja grillailemaan. Onneksi vierailin muutaman tutun ihmisen mökillä ja sain kuulla mökkielämän varjopuolistakin.

Tämän hetken siirtolapuutarhamökkien hintapyynnöissä on kyllä todella paljon ilmaa. En usko että kukaan järkevästi ajatteleva ihminen maksaa ylihintaa varaston kokoisesta mökistä ja vuokraoikeudesta alle 400 neliön tonttiin. Mutta kyllähän noita hölmöjä tässä maassa riittää. . . . .

• Stadin kakara

Minäkin haaveilin pitkään siirtolapuutarhamökistä. Hinnat nousivat ja uskoni mökin hankintaan hiipui. Onneksi kuitenkin pari vuotta sitten tempasin ja ostin mökin ja olen erittäin tyytyväinen hankintaani. Kallishan se oli, mutta tällä hetkellä parikymmentätuhatta euroa kalliimpi.
        Työssäkäyvänä keski-ikäisenä vietän koko kesän mökillä, käyden myös töissä sieltä. Tontti on vajaat 400 neliometriä, juuri sopivan kokoinen, että hallitsen sen ja mökkikin kolmelle hengelle sopiva.
        Vaikka olen vielä työelämässä, osallistun myös aktiivisesti puutarhan toimintaan, talkoisiin, erilaisiin juhliin, tapahtumiin ja harrastustoimintaa.
        Olen sitä mieltä, että olen puutarhasta saanut monia hyviä ystäviä ja tuttuja juuri aktiivisen osallistumiseni ansiosta.
        En voisi kuvitellakaan matkustavani joka perjantai töiden jälkeen mökille ja sieltä jälleen sunnuntai-iltapäivällä takaisin. Nyt voin viettää mökillä koko kesän.
        Mitä tulee alkuperäiseen viestiin, meidän alueellamme onneksi löytyy vielä parinkymmenen hengen aktiivinen joukko, joka järjestää kaikille mökkiläisille kaikkea kivaa. Nostan hattua kaikille heille.
        Kyllä minäkin välillä ihmettelen joitakin, jotka hankkivat siirtolapuutarhamökin, mutta joita naapurien läsnäolo ärsyttää.
        Jos haluat olla yksin kaukana naapureista, siirtolapuutarhamökki ei ole sinua varten.

• Kehät jollottaa
        Stadin kakara kirjoitti:

Minäkin haaveilin pitkään siirtolapuutarhamökistä. Hinnat nousivat ja uskoni mökin hankintaan hiipui. Onneksi kuitenkin pari vuotta sitten tempasin ja ostin mökin ja olen erittäin tyytyväinen hankintaani. Kallishan se oli, mutta tällä hetkellä parikymmentätuhatta euroa kalliimpi.
        Työssäkäyvänä keski-ikäisenä vietän koko kesän mökillä, käyden myös töissä sieltä. Tontti on vajaat 400 neliometriä, juuri sopivan kokoinen, että hallitsen sen ja mökkikin kolmelle hengelle sopiva.
        Vaikka olen vielä työelämässä, osallistun myös aktiivisesti puutarhan toimintaan, talkoisiin, erilaisiin juhliin, tapahtumiin ja harrastustoimintaa.
        Olen sitä mieltä, että olen puutarhasta saanut monia hyviä ystäviä ja tuttuja juuri aktiivisen osallistumiseni ansiosta.
        En voisi kuvitellakaan matkustavani joka perjantai töiden jälkeen mökille ja sieltä jälleen sunnuntai-iltapäivällä takaisin. Nyt voin viettää mökillä koko kesän.
        Mitä tulee alkuperäiseen viestiin, meidän alueellamme onneksi löytyy vielä parinkymmenen hengen aktiivinen joukko, joka järjestää kaikille mökkiläisille kaikkea kivaa. Nostan hattua kaikille heille.
        Kyllä minäkin välillä ihmettelen joitakin, jotka hankkivat siirtolapuutarhamökin, mutta joita naapurien läsnäolo ärsyttää.
        Jos haluat olla yksin kaukana naapureista, siirtolapuutarhamökki ei ole sinua varten.

Parasta on rauha ja vapaus olla tontillaan, kutsumatta ei juuri mökkiin tule!
        Riitoja on ollut tosi vähän, jotain yhteisen aidan leikkuusta tms. mutta ei vakavaa.
        Apua ja neuvoja saa kasvien hoitoon ja mökinhoitoon. Itse olen kokeut, että itsekseen saa olla jos haluaa mutta mukaan toimintaan ja illanviettoihin ym. juhliin voi vapaasti mennä.
        Alkukesällä on mukava tavata talven jälkeen, taas tuttuja kasvoja ja vaihtaa kuulumisia mökkiteiden varsilla! Uudemmilla alueilla mökit ovat tilavia ja mukavia. Moni asuu koko kesän mökissään ja käy töissä mökiltä käsin.
        Eipä ole pahaa sanottavaa ryhmäpuutarhamökkeilystä, kymmenen vuoden harjoittelun jälkeen!
        Erakolle ei ehkä kaikkein mukavin mökkeilymuoto, mutta erakoituakkin saa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2118
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1766
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1326
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      784
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      718
    7. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      39
      509
    Aihe