Golfin (Mk III) tyhjäjäyntiin apua!

Jake

Tämä on pitkä ja synkkä tarina! Olen (erehtynyt??) hankkimaan kulkupeliksi jälleen kerran VW-merkkisen kulkineen. Tällä kerralla kyseessä on aivan perus yksipisteruisku VW Golf Mk III 1,8i cl vm. -92. Auto toimii tyhjäkäyntiä lukuunottamatta lähes moitteettomasti - toisin kuin monilla: siis kiihtyy ja kulkee hyvin, ei ole nykimistä, ei sammu kesken kaiken, lähtee moitteettomasti käyntiin, menee kohtuu vähällä aineella (sekalaisessa ajossa näin talvella noin 7 l/100 km), ei syö öljyä ja on vielä jopa lämminkin. Kulkine on katsastettu äskettäin ja siihen on juuri tehty merkkiliikkeessä isoin määräaikaishuolto (tulpat, jakopää, kaikki nesteet ja suodattimet, jne).

Minua kuitenkin häiritsee ko. ajopelin puputtava tyhjäkäynti (parhaiten sen kuulee pakoputken päästä ja tuntee epätasaisuutena persauksessa) - aivan kuin moottori kävisi kolmella pytyllä. Tämä teoria saa vahvistusta seuraavasti: kun nyppää kesken kaiken kakkospytyn sytytysjohtimen irti, käynti ei huonone yhtään! "Asiantuntijat" ovat epäilleet imuilmavuotoa tai sähkövikaa. Kierroslukumittarin perusteella kierrokset eivät heittele, vaan ovat yllätävän vakaat (noin 800).

Seuraavat toimenpiteet on jo tehty: vaihdettu virranjakajan kansi ja pyörijä, sytytysjohtimet, ruiskun ja imusarjan välinen kumilaippa (joka olikin jo todella heikossa kunnossa), johtimia ja tulppia on vaihdettu keskenään (ja aina vain kakkospytty on "poissa" pelistä), jarrutehostimelle menevä alipaineputki vaihdettu, puristuspaineet mitattu (14/14,4/14,2/14 = kuin uudessa!), strobolla todettu sytytyskipinän tulo tasaisesti kaikkiin pyttyihin sekä jako pitäisi olla kohdallaan. Tässä noin aluksi!

Onko kenelläkään käytännön kokemusta vastaavasta. Onko esim. kukaan joutunut koskaan vaihtamaan imusarjan tiivistettä. Missä muualla se imuilmavuoto voi olla? Voiko tämä loppujen lopuksi olla vain säädöistä kiinni - jos, niin mistä säädöistä? Mitä olen unohtanut vielä tarkastaa? Epäilen, että ruiskussa vika ei todennäköisesti ole, koska yksipistemalli vaikuttaisi kaikkiin pyttyihin. Vielä yksi lisähuomio: kun heitetään käyntiin pakkasesta ilman mitään lämmitystä, käynti on melko tasainen, ei röpötä - kuumana puputtaminen on pahimmillaan.

Tiedän kyllä, millä ongelman saa poistumaan! En nyt kuitenkaan vielä tässä vaiheessa olisi halukas hukkaamaan koko autoa. Kertokaa ihmeessä vinkkejä - nyt tarvitaan ihan oikeiden asiantuntijoiden apua!

2

264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zimbe

      Itse jouduin nimenomaan vaihtamaan tuon alipaineletkun tehostajalle. Kävin Pörhön Pikahuollossa, ovelta asentaja kuunteli ja neuvoi varaosatiskille. Loppui röpötys. Kyllä sinullakin jokin ilmavuoto on, käy kysäiseen merkkihuollosta.

    • ?????

      ...startti-pilottia imusarjan juureen.Jos vuotaa niin kierrosten pitäisi nousta... mutta älä polta koko autoa.Nestettä ei ilmeisesti katoa???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      35
      7794
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4616
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3281
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2176
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1709
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      17
      1516
    8. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      358
      1498
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1199
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      277
      1088
    Aihe