Tämä on pitkä ja synkkä tarina! Olen (erehtynyt??) hankkimaan kulkupeliksi jälleen kerran VW-merkkisen kulkineen. Tällä kerralla kyseessä on aivan perus yksipisteruisku VW Golf Mk III 1,8i cl vm. -92. Auto toimii tyhjäkäyntiä lukuunottamatta lähes moitteettomasti - toisin kuin monilla: siis kiihtyy ja kulkee hyvin, ei ole nykimistä, ei sammu kesken kaiken, lähtee moitteettomasti käyntiin, menee kohtuu vähällä aineella (sekalaisessa ajossa näin talvella noin 7 l/100 km), ei syö öljyä ja on vielä jopa lämminkin. Kulkine on katsastettu äskettäin ja siihen on juuri tehty merkkiliikkeessä isoin määräaikaishuolto (tulpat, jakopää, kaikki nesteet ja suodattimet, jne).
Minua kuitenkin häiritsee ko. ajopelin puputtava tyhjäkäynti (parhaiten sen kuulee pakoputken päästä ja tuntee epätasaisuutena persauksessa) - aivan kuin moottori kävisi kolmella pytyllä. Tämä teoria saa vahvistusta seuraavasti: kun nyppää kesken kaiken kakkospytyn sytytysjohtimen irti, käynti ei huonone yhtään! "Asiantuntijat" ovat epäilleet imuilmavuotoa tai sähkövikaa. Kierroslukumittarin perusteella kierrokset eivät heittele, vaan ovat yllätävän vakaat (noin 800).
Seuraavat toimenpiteet on jo tehty: vaihdettu virranjakajan kansi ja pyörijä, sytytysjohtimet, ruiskun ja imusarjan välinen kumilaippa (joka olikin jo todella heikossa kunnossa), johtimia ja tulppia on vaihdettu keskenään (ja aina vain kakkospytty on "poissa" pelistä), jarrutehostimelle menevä alipaineputki vaihdettu, puristuspaineet mitattu (14/14,4/14,2/14 = kuin uudessa!), strobolla todettu sytytyskipinän tulo tasaisesti kaikkiin pyttyihin sekä jako pitäisi olla kohdallaan. Tässä noin aluksi!
Onko kenelläkään käytännön kokemusta vastaavasta. Onko esim. kukaan joutunut koskaan vaihtamaan imusarjan tiivistettä. Missä muualla se imuilmavuoto voi olla? Voiko tämä loppujen lopuksi olla vain säädöistä kiinni - jos, niin mistä säädöistä? Mitä olen unohtanut vielä tarkastaa? Epäilen, että ruiskussa vika ei todennäköisesti ole, koska yksipistemalli vaikuttaisi kaikkiin pyttyihin. Vielä yksi lisähuomio: kun heitetään käyntiin pakkasesta ilman mitään lämmitystä, käynti on melko tasainen, ei röpötä - kuumana puputtaminen on pahimmillaan.
Tiedän kyllä, millä ongelman saa poistumaan! En nyt kuitenkaan vielä tässä vaiheessa olisi halukas hukkaamaan koko autoa. Kertokaa ihmeessä vinkkejä - nyt tarvitaan ihan oikeiden asiantuntijoiden apua!
Golfin (Mk III) tyhjäjäyntiin apua!
Jake
2
259
Vastaukset
- zimbe
Itse jouduin nimenomaan vaihtamaan tuon alipaineletkun tehostajalle. Kävin Pörhön Pikahuollossa, ovelta asentaja kuunteli ja neuvoi varaosatiskille. Loppui röpötys. Kyllä sinullakin jokin ilmavuoto on, käy kysäiseen merkkihuollosta.
- ?????
...startti-pilottia imusarjan juureen.Jos vuotaa niin kierrosten pitäisi nousta... mutta älä polta koko autoa.Nestettä ei ilmeisesti katoa???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä suoraan
Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.661622Voisitko nainen kertoa mulle
Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun1621359- 881212
- 1201184
Miehelle naiselta
Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te491074- 67828
- 104815
Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa
Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-184703Olen syvästi masentunut
En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi90698Mitä vastaat jos
Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍36644