saako lihakset kasvamaan lyhyillä sarjoilla?
ruoka ja rotskut kunnossa.
esim olen penkissä tehnyt vasta "kaks viikkoo"
aluks lämmittely ja sit 3nostoo 6nostoo 3nostoo 5nostoo ja 4nostoo että onko tossa liikaa sarjoja?
ja sitten olen tehnyt vielä muutamat apuliikkeet käsipainoilla.
ja sitte yleensäkin että kasvaako kaikki lihakset yleensä lyhyillä sarjoilla?
lihasten kasvu
24
1298
Vastaukset
- cererr
siis toi viiminen lause:
ja sitte yleensäkin että kasvaako kaikki lihakset yleensä lyhyillä toisto määrillä? - ....-.-
mielipiteitä on varmaan yhtä monta kun nostajiakin ja kai joku osaa jotain tiukkaa "faktaakin" vetää, mutta itte oon sitä mieltä, että kyllä lyhyillä sarjoilla saa lihaa sekä voimaa. pitää vaan tehdä itelle maksimaalisilla painoilla eli lyhyitä ja raskaita sarjoja.
mutta eiköhän joku mun mielipiteen kohta teilaa ;)- cererr
kyllä niitä tulee vaikka mitä vastauksia..
mutta olen itsekkin ymmärtänyt että lyhyitä toistoja.. maximissaan 6 toistoa per sarja.. - ...-.-.
cererr kirjoitti:
kyllä niitä tulee vaikka mitä vastauksia..
mutta olen itsekkin ymmärtänyt että lyhyitä toistoja.. maximissaan 6 toistoa per sarja..joo, ittekki vedän raskailla painoilla lyhyitä(yleensä en saa edes kuutta toistoo vaan ehkä 2-5) sarjoja pyramidityylillä - ekoilla painoilla menee se 6-10 kun hakee liikeratoja ja lämpöö, mutta sitten ylärajoilla menee se 2-6 ja oon kyllä pitäny ihan hyvänä reeninä. välillä tosin tuntuu, että joittenki liikkeitten tulokset junnaa paikallaan , mutta yleensä aina joku samalla taas paranee, että sellasta vuoristorataa se tuntuu olevan.. :)
- cererr
...-.-. kirjoitti:
joo, ittekki vedän raskailla painoilla lyhyitä(yleensä en saa edes kuutta toistoo vaan ehkä 2-5) sarjoja pyramidityylillä - ekoilla painoilla menee se 6-10 kun hakee liikeratoja ja lämpöö, mutta sitten ylärajoilla menee se 2-6 ja oon kyllä pitäny ihan hyvänä reeninä. välillä tosin tuntuu, että joittenki liikkeitten tulokset junnaa paikallaan , mutta yleensä aina joku samalla taas paranee, että sellasta vuoristorataa se tuntuu olevan.. :)
mä oon alkanu ottaan proteiinia ja kretiinia..
onko niistä yhdessä mitään haittoja? - ..-..-.
cererr kirjoitti:
mä oon alkanu ottaan proteiinia ja kretiinia..
onko niistä yhdessä mitään haittoja?itte oon kokenu, että enemmän on hyötyä kun haittaa. tosin oon syöny proteiineja alusta asti kun alotin reenaan ja kreatiiniakin todella kauan. kreatiinista tiedän, ettei se sovi kaikille; kaverilla tuli verta kusen mukana, kun kreatiini ei sopinu elimistölle. mutta yhteenvetona sanoisin, että proteiinit tehostettuna kreatiinilla on hyvä ravintolisä kovaa reenatessa, tosin ei pidä unohtaa syödä muuten hyvin ja monipuolisesti.
- cererr
..-..-. kirjoitti:
itte oon kokenu, että enemmän on hyötyä kun haittaa. tosin oon syöny proteiineja alusta asti kun alotin reenaan ja kreatiiniakin todella kauan. kreatiinista tiedän, ettei se sovi kaikille; kaverilla tuli verta kusen mukana, kun kreatiini ei sopinu elimistölle. mutta yhteenvetona sanoisin, että proteiinit tehostettuna kreatiinilla on hyvä ravintolisä kovaa reenatessa, tosin ei pidä unohtaa syödä muuten hyvin ja monipuolisesti.
nyt on menossa kolmas viikko kun otan kreatiinia.. eikä oo ollu mitään ongelmia.. ja proteiinia aloin ottaan eilen.
millanen sulla on viikon ohjelma?
mulla on tänhetkinen viikkoohjelma
MA
rinta ja olkapäät
TI
selkä ja hauis
KE
jalat
TO
ojentajat ja vatta
ja parin kuukauden päästä aattelin vähän muuttaa mutta en viel ätiedä miten..
ps.mulla ei oikeen sovi viikonloppusali ja perjantaikin on aika huono päivä.. joskus onnistuu perjantai salipäiväksi.. ja pietän keskiviikon välipäivän.. - .-.-.-.
cererr kirjoitti:
nyt on menossa kolmas viikko kun otan kreatiinia.. eikä oo ollu mitään ongelmia.. ja proteiinia aloin ottaan eilen.
millanen sulla on viikon ohjelma?
mulla on tänhetkinen viikkoohjelma
MA
rinta ja olkapäät
TI
selkä ja hauis
KE
jalat
TO
ojentajat ja vatta
ja parin kuukauden päästä aattelin vähän muuttaa mutta en viel ätiedä miten..
ps.mulla ei oikeen sovi viikonloppusali ja perjantaikin on aika huono päivä.. joskus onnistuu perjantai salipäiväksi.. ja pietän keskiviikon välipäivän..no mulla ei varsinaista ohjelmaa oo, ku mää oon aina tykänny reenata sillain miten ittestä tuntuu. meinaan noitten ohjelmien kanssa on vähän sillain, että jokainen iso körmy sanoo jonkun lehden kannessa, että kuinka pitää reenata ja kaikki on sanoo olevansa oikeessa. kyllähän noista lehdistä ym. saa hyviä vinkkejä liikkeiden osalta esim. miten reenata ojentajaa tai mikä ottaa hyvin etureisiin jne. mutta toistomäärät ja sarjat on mun mielestä jokaisen henk.koht. asia ja sitä ei voi muut määritellä miten pitäs tehdä. no anyway. mää pyrin reenaan melkein joka päivä ja yhtä lihasryhmää per päivä/reenikerta. (vaikka moni sanoo, että esim. hauikselle on turha pitää omaa päivää kun se on niin pieni lihas tai jotain vastaavaa jostain muusta)sekä pyrin tekeen aina vastaliikkeitä vuoropäivin. esim. selkä -> penkki/rintalihasreeni ->hauis ->ojentaja -> olkapäät -> jalat jne. tai sitten sellasta lihasryhmää mikä ei oo kipeenä edellisestä reenistä. tottakai tulee pidettyä lepopäiviä ja vedettyä myös aerobista liikuntaa, kuten jääkiekko, sulkkis, sähly yms.
ei mulla mitään noita ohjelmia vastaan oo ja alottelijoille varmasti ihan kohdallaan, ni tulee hyvin tutustuttua laitteisiin ja liikkeisiin sekä hankittua sellasta peruskuntoo.
taitaa olla aika sekasia viestejä, mutta niin on mieskin.. :) - cererr
.-.-.-. kirjoitti:
no mulla ei varsinaista ohjelmaa oo, ku mää oon aina tykänny reenata sillain miten ittestä tuntuu. meinaan noitten ohjelmien kanssa on vähän sillain, että jokainen iso körmy sanoo jonkun lehden kannessa, että kuinka pitää reenata ja kaikki on sanoo olevansa oikeessa. kyllähän noista lehdistä ym. saa hyviä vinkkejä liikkeiden osalta esim. miten reenata ojentajaa tai mikä ottaa hyvin etureisiin jne. mutta toistomäärät ja sarjat on mun mielestä jokaisen henk.koht. asia ja sitä ei voi muut määritellä miten pitäs tehdä. no anyway. mää pyrin reenaan melkein joka päivä ja yhtä lihasryhmää per päivä/reenikerta. (vaikka moni sanoo, että esim. hauikselle on turha pitää omaa päivää kun se on niin pieni lihas tai jotain vastaavaa jostain muusta)sekä pyrin tekeen aina vastaliikkeitä vuoropäivin. esim. selkä -> penkki/rintalihasreeni ->hauis ->ojentaja -> olkapäät -> jalat jne. tai sitten sellasta lihasryhmää mikä ei oo kipeenä edellisestä reenistä. tottakai tulee pidettyä lepopäiviä ja vedettyä myös aerobista liikuntaa, kuten jääkiekko, sulkkis, sähly yms.
ei mulla mitään noita ohjelmia vastaan oo ja alottelijoille varmasti ihan kohdallaan, ni tulee hyvin tutustuttua laitteisiin ja liikkeisiin sekä hankittua sellasta peruskuntoo.
taitaa olla aika sekasia viestejä, mutta niin on mieskin.. :)kyl täälläki on ihan sekasikiö äijä..
mut mä oon 23v ja kävin salilla joskus 17 vuotiaana noin vuoden verran vähän risat.. ja nyt oon alkanu käymään uudestaan.
ja olen pienestä asti tehny kaikkea kuntoon liittyvää.. hiihtäny kilpaa ja sit yleisurheillu,,, sählyä sulkkista ja sit itsepuolustuslajeja.. joten nyt on aika alkaa tekee voimaa. sarjakestävyyttä kyllä on mut ykkösvoimaa ja lihas massa vähän puuttuu.
olen itsekkin kuullut vaikka mitä ohjeita esim penkkiin se bulkaarialainen.. onhan se ihan hyvä.. mutta mä en enää hae yhtään kestävyyttä että pelkkää voimaa.. ku siinä bulkaarialaisessa ne kolmen toistot on liian raskaita ja sit ne 5-8 toistot on ihan liian kkeveitä niin päätin että teen vaan maximissaan 6toistoa ja aivan sama mitä muut sanoo!!! =) - .-.-...
cererr kirjoitti:
kyl täälläki on ihan sekasikiö äijä..
mut mä oon 23v ja kävin salilla joskus 17 vuotiaana noin vuoden verran vähän risat.. ja nyt oon alkanu käymään uudestaan.
ja olen pienestä asti tehny kaikkea kuntoon liittyvää.. hiihtäny kilpaa ja sit yleisurheillu,,, sählyä sulkkista ja sit itsepuolustuslajeja.. joten nyt on aika alkaa tekee voimaa. sarjakestävyyttä kyllä on mut ykkösvoimaa ja lihas massa vähän puuttuu.
olen itsekkin kuullut vaikka mitä ohjeita esim penkkiin se bulkaarialainen.. onhan se ihan hyvä.. mutta mä en enää hae yhtään kestävyyttä että pelkkää voimaa.. ku siinä bulkaarialaisessa ne kolmen toistot on liian raskaita ja sit ne 5-8 toistot on ihan liian kkeveitä niin päätin että teen vaan maximissaan 6toistoa ja aivan sama mitä muut sanoo!!! =)nii.. kyllähän se niino, että itte oman roppansa tuntee..
- punanaama
periaatteessa 3-4sarjaa riittää 6-12toistoilla lihaskasvuun.
- weider---
"saako lihakset kasvamaan lyhyillä sarjoilla?
ruoka ja rotskut kunnossa."
-Tuohon on mahdotonta vastata sillä toisilla kasvaa lyhyemmilla paremmin ja toisilla pitkillä.
"esim olen penkissä tehnyt vasta "kaks viikkoo"
aluks lämmittely ja sit 3nostoo 6nostoo 3nostoo 5nostoo ja 4nostoo että onko tossa liikaa sarjoja?
ja sitten olen tehnyt vielä muutamat apuliikkeet käsipainoilla."
-Jos kehitystä tuolla tulee niin teet kaiken oikein, jos ei tule niin muutosta kehiin. Vain tuloksilla on merkitystä. Lämmittele hyvin ja pidä lihaksista huolta ettet loukkaa ja treenaa myös kiertäjäkalvosimia!
"ja sitte yleensäkin että kasvaako kaikki lihakset yleensä lyhyillä sarjoilla?"
-Riippuu henkilöstä kuten jo kerroin, mutta pääsääntöisesti kaikki lihakset vastaavat samanlaiseen harjoitukseen. Tähän vaikuttaa myös tietyn kehonosan rasittuvuus esim töissä tai muissa harrastuksissa. Jalat saattavat olla sellainen lihasryhmä jotka kasvavat parhaiten hieman pitemmillä sarjoilla varsinkin jos ne joutuvat työssä kovalle rasitukselle, mutta tämäkin on yksilöllistä. Pieni esimerkki vain.
Kokeilemalla erilaisia tyylejä löytyy jokaiselle sopiva ja parhaiten tuloksia tuova tyyli! Tsemppiä!- cererr
tarkoittaako tuo kiertäjäkalvosin niin ku yleensä olkapäitä vai jotain tiettyä liikettä?
- ..-.-..
cererr kirjoitti:
tarkoittaako tuo kiertäjäkalvosin niin ku yleensä olkapäitä vai jotain tiettyä liikettä?
eikös toi kiertäjäkalvosin oo joku suuri herkku lähi-idässä? nehän syö sitä siellä sen pitaleivän kanssa...? ;)
- cererr
..-.-.. kirjoitti:
eikös toi kiertäjäkalvosin oo joku suuri herkku lähi-idässä? nehän syö sitä siellä sen pitaleivän kanssa...? ;)
seki kuulostaa hyvälle.. seki käy=)
ku eikö se oo nimenomaan joku kalvo.. ei kait sitä pysty sen kummemmin reenaamaan.. tai voi olla että toi älykkyysosamäärä on senverran alhainen että ei tiiä mikä se on..
mut ruokana varmasti hyvä=) - ..-..-.
cererr kirjoitti:
seki kuulostaa hyvälle.. seki käy=)
ku eikö se oo nimenomaan joku kalvo.. ei kait sitä pysty sen kummemmin reenaamaan.. tai voi olla että toi älykkyysosamäärä on senverran alhainen että ei tiiä mikä se on..
mut ruokana varmasti hyvä=)joku sellanen hässäkkäkalvo se on, joka on siellä nivelessä lihaksen ja luun välissä ja mahdollistaa nivelen ja lihaksen liikuttamisen. emmää tiä voiko sitä ny ihan suoraan reenata mutta kai sitä jotenkin vahvistaa voi esim. jonkun jumppakuminauhan avulla ja olis varmaan ihan hyväkin aina sillon tällön jumppailla, varsinkin jos vetää isoilla painoilla, meinaan kalvo joutuu sillon aika koetukselle...
mistä määkin mitään tiädän, kuhan länkytän naamaani täällä ;) - cererr
..-..-. kirjoitti:
joku sellanen hässäkkäkalvo se on, joka on siellä nivelessä lihaksen ja luun välissä ja mahdollistaa nivelen ja lihaksen liikuttamisen. emmää tiä voiko sitä ny ihan suoraan reenata mutta kai sitä jotenkin vahvistaa voi esim. jonkun jumppakuminauhan avulla ja olis varmaan ihan hyväkin aina sillon tällön jumppailla, varsinkin jos vetää isoilla painoilla, meinaan kalvo joutuu sillon aika koetukselle...
mistä määkin mitään tiädän, kuhan länkytän naamaani täällä ;)aivan.. kuhan on tietävinään jotain=) niin ku töissäki=)
- .-..-.
cererr kirjoitti:
aivan.. kuhan on tietävinään jotain=) niin ku töissäki=)
ja vaikka jotain jostain joskus sattuis tietäänkin oikeesti, niin jostain pölähtää joku älykääpiö ja latoo tiskiin jotain ihan omiaan ja nollaa kaikkien muiden tiedot ja taidot - se on nähty täällä tuhat ja yks kertaa..
olenkohan se minä? :P - cererr
.-..-. kirjoitti:
ja vaikka jotain jostain joskus sattuis tietäänkin oikeesti, niin jostain pölähtää joku älykääpiö ja latoo tiskiin jotain ihan omiaan ja nollaa kaikkien muiden tiedot ja taidot - se on nähty täällä tuhat ja yks kertaa..
olenkohan se minä? :Pkyllä niitä ihan varmasri läytyy tuhat ja kaksikin.. mut ei kait sitä pysty kysyyn neuvoa muuhun kuin perusjuttuihin.. ja muuten pitää ite oma kunto jne. katsoa.
oon nyt käyny 5 viikkoo salilla sen muutaman vuoden paussin jäkeen... niin onsaanu penkkiin lisätä joka viikko 2.5kg että kyllä se siitä.. ja ihan omia juttuja oon tehny tällä älykkyydellä..=)
kuhan pysyy terveenä!
- 199anttipa
kyllä leuvavato eri oteleveydellä vasta ja myötäote dippi lisäpainon kans ja maatveto kaikki eri päivinä n.6 päivän väli toistot 5-8 sarjat 5 on hyvät massaliikkeet myös pekki muu pienten lihasten kans näpräily on turhaa
- 67-v
Tavaraa tuli tahtomatta.
Ensimmäisenä treenivuotena tuli painoa lisää 10kg vyötärön paisumatta.
Lyhyttä pyramidia painoja lisäten, 3 x 3 2 x 2 1 ja sama alaspäin.
Puntin perusharjoitteita, kyykyt, rive, tempaus, pystypunnerrukset, työnnöt raakana ja saksiin.
Joskus mavea.
Vatsaa lisäpainoin.
Ainoana lisukkeena leuanvedot eri otteilla.
Alkuun omalla, sittemmin lisäpainoilla. - Haba49
Rikot vaan ittes niillä liian suurilla painoilla, siis sitten kun voimat hieman kasvaa ja jaksat nostaa isoja painoja. Itse teen yleensä sarjoja joissa 8-10, 10-12 tai 12-15 toistoa, paitsi vatsoille, kyljille ja pohkeille pidempiä sarjoja. Pumppi on paljon parempi. Sarjoja teen 3-4 per liike, liikkeitä 1-3 per lihasryhmä. Kasvanut on hyvin.
- 67-v
Myytti rikkomisesta!
Jos johdonmukaisesti kehittääävoimatasoaan niin itsensä rikkoo vain hölmö!
Oikea nostotekniikka ja motoriikka kehittyvät järkevillä, suunnitelmallisilla harjoitteilla ilman kummempia riskejä.
Pitemmän päälle saattavat jotkut nivelpaikat herkistyä haavereille tai kerta kaikkiaan ne eivät kestä kehityksessä mukana.
Kiertäjäkalvosinkipuilijoita olen nähnyt enemmän "tusinapenkkaajien" joukossa kuin painonnostajien porukoissa. Viimeeksi mainituissa en yhtään!
Mielstäni "pumppaajat" ovat haaveriherkempiä.
Lyhyillä sarjoilla pystyy "ulosmittaamaan" lihasten poikkipinnan salliman maksimivoiman mutta sitten tulee raja vastaan.
Itse tein aktiiviaikana sen virheen että laiminlöin perusvoimatreenit, 5 - 6 toistoa submaksimaalisilla.
Ensimmäisenä vuotena tuli lihasta lisää 10kg mutta sitten kehitys pysähtyi.
Sen jälkeen tulokset paranivat vielä 2-vuotta mutta tyssäsi siihen.
Aerobisen kunnon hoitaminen ja perusvoima tuli laiminlyödyksi.
Tämä litania koskien suorituskykyä eikä lihasmassaa joka tulee kylkiäisenä.
Tommi Kono teki aikanaan maailmanennätykset sarjoissa 67,5, 75,0 ja 82,5kg.
Teho seurasi lihasmassa kasvua.
- näin se vaan on
Lähes kaikki HD-kaverit ovat lopettaneet treenityylinsä jossain vaiheessa kun menee paikat rikki. Suuri osa välttää vammat kun treenaa pidemmillä toistoilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k1544826On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole192119Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi351996Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä161859- 1101832
- 931668
Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma451333- 661188
- 1141133
Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6
Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka271083