Anekdootti kiinan kielestä...

Nari_Säre

Poikani luokassa oli käynyt eräs henkilö kertomassa Kiinasta.

Poika oli innoissaan, kun oli oppinut kiinan kielestä erinäisiä perusmerkkejä.

Hauskana anekdoottina kiinan kielessä hänen mukaansa termi "riita" ilmaistaan kahdella vierekkäisellä naista kuvaavalla perusmerkilllä :-)

Keskustelun aluksi... missä määrin uskotte, että kielen syvärakenteet heijastelevat myös itse kieltä syvelmmällä olevia luonnon asioita tai esim. ihmisen taipumuksia?

12

585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M135

      "kiinan kielessä hänen mukaansa termi "riita" ilmaistaan kahdella vierekkäisellä naista kuvaavalla perusmerkilllä"

      Vaikuttavat ihmisten mieliin nuo. Sitä mieltä olen.

      Juuri itäiset maat määrittelevät naisen luontaisesti pahaksi.

      Ikäviä vaikutuksia tuolla sitten on miehen ja naisen keskinäisessä parisuhteessa.

      Miehen ja naisen suhde ei pääse rakentumaan.

      • M135

        Zing Zang. Zang Zing. Zong Zang Zing.


        Mies hyvä. Nainen paha.

        Parisuhteen varma tuho.


        Ei voi miehen ja naisen välillä tasapainotila syntyä, mikäli toinen olisi paha eikä omaisi mitään hyvää. Tai mikäli toinen on hyvä. Mikäli hyvä, oli kumpiko hyvänsä, ei kykene näkemään toisessa hyvyyttä ja kaivamaan sitä esiin ...

        -> Parisuhteen varma tuho.



        Sama se on länsimaissa. Mikäli mies ei kykene näkemään naisen älykkyyttä, voiko mies sanoa itseäänkään älykkääksi.

        -> Parisuhteen varma tuho.



        Entä sitten Lähi-idän maat. Mikäli mies siellä ei kykene tajuamaan naisen samanarvoisuutta miehen ja naisen kesken. Parisuhde ei voi rakentua.

        -> Parisuhteen varma tuho.


      • M135
        M135 kirjoitti:

        Zing Zang. Zang Zing. Zong Zang Zing.


        Mies hyvä. Nainen paha.

        Parisuhteen varma tuho.


        Ei voi miehen ja naisen välillä tasapainotila syntyä, mikäli toinen olisi paha eikä omaisi mitään hyvää. Tai mikäli toinen on hyvä. Mikäli hyvä, oli kumpiko hyvänsä, ei kykene näkemään toisessa hyvyyttä ja kaivamaan sitä esiin ...

        -> Parisuhteen varma tuho.



        Sama se on länsimaissa. Mikäli mies ei kykene näkemään naisen älykkyyttä, voiko mies sanoa itseäänkään älykkääksi.

        -> Parisuhteen varma tuho.



        Entä sitten Lähi-idän maat. Mikäli mies siellä ei kykene tajuamaan naisen samanarvoisuutta miehen ja naisen kesken. Parisuhde ei voi rakentua.

        -> Parisuhteen varma tuho.

        Minun henkilökohtainen mielipide on se, että naiseni on korkeammassa asemassa kuin minä itse.

        Se on minun henkilökohtainen mielipide.

        Teen asioita omaehtoisesti naisen puolesta. Pyrin olemaan rasittamatta naista. Minä lähden tuosta. Henkilökohtaisesti.


      • M135
        M135 kirjoitti:

        Minun henkilökohtainen mielipide on se, että naiseni on korkeammassa asemassa kuin minä itse.

        Se on minun henkilökohtainen mielipide.

        Teen asioita omaehtoisesti naisen puolesta. Pyrin olemaan rasittamatta naista. Minä lähden tuosta. Henkilökohtaisesti.

        Suomessa naiset (feministit) pitävät miestä alempiarvoisena.

        Suomessa mies on pakotettu polvistumaan naisen eteen ja nuolemaan naisen korkokenkiä.


        Suomessa mies on pakotettu perustamaan naisille huulipunatehtaita.

        Suomessa mies on pakotettu.



        Suomessa mies on pakotettu perustamaan naisille työpaikkoja, koska naiset osaavat.


      • M135

        Kielen orjat.


        Pitää kyetä luopumaan opitun kielen orjuudesta.


        Kieli usein erottaa.


        Esimerkiksi nuorison käyttämä kieli. Mikäli ottaisimme salamannopeasti kaiken muun pois, ja jäljelle jäisi ainoastaan nuorison käyttämä kieli, niin koko homma hajoaisi kiihtyvällä tahdilla. Ei nuoret osaisi enää ilman vanhempiaan.



        Miten kiinalaiset miehet uskaltavat koskaan luottaa naiseen. Kiinassahan tuo väkiluku onkin aika suuri. Ovatko kaikki suurperheiden lapset miehen omia? - Sitä en tiedä.



        Entä laki. Laki määrittelee Suomessa miehen pahaksi.

        Feministit eivät uskalla luottaa mieheen siinä määrin, että uskaltaisivat antaa miehen perustaa 100 % miesyrityksiä.

        He eivät kykene näkemään siinä mitää hyvää. He eivät luotakaan mieheen.

        Ja kas. -> Koko ajan tulee uutisia, että taas se ja se feministi on eronnut.

        Koko ajan.



        Huono laki on huonoa kieltä pahempi. Mutta mitä uskonto sitten saakaan aikaan ... Jos usko vie luottamuksen naista kohtaan ...


    • Raipe

      Pistipä miettimään.. Olematta kielitieteilijä pitää kommentoida ihan maallikkona. Eikös tuolta kiinalaisesta historiasta ja kulttuurista kumpua suurempiakin viisauksia. Sinällään aika hupaisa esimerkki. Lähtemättä yleistämään on kyllä pakko todeta, että toimii ainakin meillä.
      Raipe räksyttää ja kaksi miespuolista, isäntä ja koira pakenevat paikalta. Toinen tassut korvilla kuljetusboksiinsa ja se isompi sinne, mihin Raipen ääni ei kanna...

      Löytyikö muuten, tai tunteeko kukaan kiinankielisiä sanoja, joita ilmaistaisiin miestä kuvaavilla perusmerkeillä. Tämä ihan puhtaasti mielenkiinnosta, ei tarkoituksin tehdä mitään vastakkain asettelua.

      • Nari_Säre

        ...pitänee jättää asiantuntevampien ihmisten kehiteltäväksi tämä.


      • Nari_Säre

        ...tarkistin asian kantoninkiinaa taitavalta kollegaltani.

        Riitaa merkitsevä merkki koostuu kahdesta naisesta vierekkäin katto-merkin alla. (Ts. kaksi naista saman katon alla = riita).

        Sopu-käsitettä kuvaa sitten yksi nainen katon alla tuossa merkkikielessä. Eli naiset ovat hyvinkin sopuisia noin yksilöinä.

        Valitettavasti en ehtinyt kysellä mies-merkeistä enempää.


      • yksinkertainen

        kiinasta tulee erilaisia viisauksia kuten taivaallisen rauhan aukio (kyltissä sanotaan, että täällä ei tapahtunut mitään 4.6.1986.

        Onhan siellä vielä ihmisoikeuksien lisäksi mm. laadukasta tuotteista joita tehdään ay-liikkeiden aikaansaamilla hyvillä työehtosopimuksilla, joista poiketaan joskus harvoin paikallisesti.

        Myös tyttölasten arvostus kuvaa kiinalaisia viisauksia.


    • kulttuurista

      voi lisätä misogyynien tuskaa. Valitan. Lukekaa palkittu kirja Villijoutsenet.

    • naisten väheksyntään,

      joka näkyy myös poikalapsien suosimisessa.

    • miesfilosofiaa

      'Jin (陰, 阴, yīn) ja jang (陽, 阳, yáng) ovat kiinalaisessa filosofiassa maailmankaikkeuden kaksi vastakkaista, toisiaan täydentävää perusvoimaa. Jin symboloi muun muassa naisellisuutta, negatiivisuutta, pimeyttä sekä passiivisuutta ja jang vastaavasti miehisyyttä, positiivisuutta, valoa sekä aktiivisuutta.'

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2603
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2400
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2071
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1470
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1423
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe