Siivousliinojen väreistä

jynssääjä.

Voisiko joku ystävällisesti kertoa siivousliinojen väreistä. Mitä väriä käytetään mihinki paikkaan.
Olisko jollain antaa linkkiä mistä vois asiaa tutkia?

Kiitos etukäteen asiallisista tiedoista.

13

8895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeppelä

      Ei kai sillä värillä ole tietääkseni väliä vai onko? Saahan kumihanskojakin monen eri värisenä...

    • Itsellä mikrokuituliinat ja siivouspyyhkeet on värikoodattuja niin että keltainen on yleisliina, pikkuisen joka paikkaan siis.

      Punaisella siivoan vain kylppärin.

      Sininen on sitten keittiöliina.

      Sitten vielä on turkoosi liina jolla siivoillaan tietokone ja töllö pölyistä.

      Erikseen on sitten vielä lattian- ja seinänpesupesupyyhkeet.

      Tuossa yksi esimerkki itsellä.

      Ja muista aika ajoin sitten pestä myös siivousrätit.

      Noita tarkempia värikoodeja käytetään esimerkiksi keittiöissä joissa väreillä on ihan hygienian kannaltakin merkitystä. Samalla harjalla millä jynssätään lattiakaivot, EI TODELLAKAAN pestä astianpesukonetta.

      Samoin siivousalan ammattilaisilla on samasta syystä omat värikoodinsa, oma liina ja oma aine omaan tarkoitukseensa.

      • keltainen rätti

        Mä oon kyllä tottunut pyyhkimään keltaisella pytyt.. Punaisella hanat ja lavuaarit, sinisellä peilit ym lasipinnat ja turkoosi on ollut vähän monikäytössä..


    • siivoustyönohjaaja

      Tottakai on värikoodit olemassa.Esim.punainen siivouspyyhe käsienpesualtaan kuivaamiseen,keltaisella wc-istuin ja sinisellä tai vihreellä kosketuspinnat.harjoissa myös huom.Punavartinen käsienpesualtaalle ja sinivartinen tiskaukseen.

      Aletaanko viilaamaan pilkkua:

      1.tyhjennä roskikset
      2.täydennä paperit tai vaihda käsipyyhe
      3.pese käsienpesuallas ja huuhtele.kuivaa punaisella liinalla.
      4.pyyhi tarvittaessa peili
      5.harjaa wc-allas ja aloita pyyhkiminen keltaisella pyyhkeellä aloittaen nupista ja vesisäiliöstä.etene kansi kerrallaan aina uudelle alueelle siirryttäessä vaihda pyyhkeestä puhdas puoli.
      5.pyyhi kosketuspinnat..ovenkahvat,valokatkaisijat ym ja muista uudelle pinnalle siirtyessäsi vaihtaa pyyhkeestä puhdas puoli.
      6:pese tai pyyhi lattia

      Et kodin siivouksessa tarvitse desinfioivia puhdistusaineita (paisti jos mahatautii).Pelkkä neutraali puhdistusaine käy (ph.7) voit toki käyttää hieman emäksisempää joka irroittaa rasvalikaa paremmin (ph.n 8) vessassa voi joskus käyttää myös hapanta ainetta joka estää kalkkisaostumien muodostumisen (ph. n.5) mutta neutralisoi se emäksisellä lopuksi.

      Lisää infoo esim sinipiian sivuilta

      • Nimetön

        Pilkkua viilaten..toisinpäin.


      • WHAT2
        Nimetön kirjoitti:

        Pilkkua viilaten..toisinpäin.

        Vähän on aikaa tosta vastauksesta mutta onko joku oikeesti niin tyhmä että siivoaa ensin vessan pytyn ne rinkulat ja viimeiseksi vasta sen nupin ja levittää ne kaikki mömmöt sieltä alempaa sinne nuppiin.... Mahtavaa!


    • toisin

      mulla on aina ollut keltainen keittiöliina, sininen siivousliina ja vihreä vessaliina. Ne muistaakin hyvin samojen kirjainten takia

      • mimmmmi

        Itse käytän samanvärisiä mikrokuitupyyhkeitä joka paikkaan. Pääasia on, että ne on puhtaita eli samalla pyyhkeellä ei pyyhitä wc-istuinta ja ruokapöytää. Siivouksen jälkeen pesen kaikki pyyhkeet pyykinpesukoneessa vähintään 60 ohjelmalla ja ne ovat puhtaina odottamassa seuraavaa siivoukertaa. Ns. välisiivouksiin käytän kertakäyttöisiä puhdistusliinoja (ajax), joissa on puhdistusaine valmiina ja ne heitetään siis käytön jälkeen roskiin. Keittiöpyyhe minulla on erikseen, jolla pyyhin ja kuivaan keittiön tasopinnat. Senkin pesen koneessa viikoittain muun siivouspyykin kanssa.

        Oletteko miettineet, mitä hyötyä on käyttää eri värisiä siivouspyyhkeitä eri kohteisiin, kun ne kuitenkin pestään samassa pyykinpesukoneessa?


    • puuhapetepetepete

      Ei sillä omassa taloudessa ole niin väliä, jos itse tietää missä mikäkin rätti on käynyt. Siivoustyössä ja suurtalouksissa on monta rätinheiluttajaa ja silloin on hyvä, jos leikkuulautoja ja lattiakaivoja ei pyyhitä satunnaisilla räteillä ikinä. Ja tuolla voi tulla koneellinen sinisiä ja koneellinen punaisia.

      Mikset pese rättejä aina 90 ohjelmalla? Samalla tulee pesukone puhtaaksi. Vaatteiden kanssa joutuu käyttämään pienempiä lämpöjä, mutta ei rättien kanssa tarvi himmailla.

    • Pienet Ilot huomaa

      Värit räteissä on kivaa nykyaikaa! Saa tilaisuuden vähän niinku leikkiä tylsässä siivouspuuhassa. Jos perhekunnassa on muita ihmisiä, ideaa on kai siinäkin, että värit on yhteisesti sovittu ja väki tietää ne!

      Minulla yksinasuvana homma on lähtenyt jotenkin musta tuntuu -periaatteella:
      *punainan, joka on pelotusväri ja tärkeyttä kuvaava, kuuluu wc-pöntön pesuun,
      *sininen, joka muistuttaa minua sinisestä vedestä yleensä sekä sopii kylppärini muihin sinisiin väreihin, kuuluu lavuaarin ym pintojen puhdistamiseen siellä
      *keltainen on minulla aina edustanut keittiön pöytiä ja hanoja, eikä niitä lupa käyttää mihinkään muuhun; voipi olla peruja siitäkin, että eiköskin meitin ihan ekat iloisen väriset ostorätit olleetkin just niitä keltaisia ja niinpä ne luonnollisesti saivat paikan keittiöstä
      *jäljelle jääviä värejä sitten käytän maun mukaan sinne tänne, väillä rätit ihan vain käsipesullakin pesten; hommiin tuo myös vaihtelua pestä jotkin pinnat vanhalla vaatteellaan, tuottaa merkillistä iloa kun mun rakas puseroni ja söpöt pikkarini vieläkin on näin hauskan hyödyllinen :) . Pestä vaikka ovi.

      Aattelin, että on hyvä, kun jo nyt keski-ikäisenä olen itseni kanssa sopinut nämä värit, niin jos dementoituisin, niin tuo rättivalinta saattaisi pysyä kuosissaan pidempään, kun on juurtunut rutiini? Sitten en niin helposti toisi vessanpytyn punaista rättiä keittiöhommiini. Heh.

    • siivouspirkko

      Kotona liinojen värikoodaus ei ole niin pakollinen, kunhan pitää itse huolta ettei ainakaan wc-liinat juoksentele muualle. Itse opsikelen puhdistuspelvelua ja meillä on koulussa oikeaoppisesti: punainen on wc-liina, sininen mikrokuituliina on kalustepyyhe (eli pinnat ja pölyt) sininen silepintainen liina on sitten peilipyyhe. Isommat froteiset liinat ovat sitten lattiapyyhkeitä, yleisesti vessan lattialle. Keittiöllä (ainakn opetuskeittuöllä) käytetään vain kertakäyttöisiä valkoisia liinoja isosta rullasta.

      ja tuosta essan pesusta: kosketuspintoja ei oteta viimeisenä, vaan ennen lavuaaria, eli roskien ja peperin jälkeen. Lattia otetaan viimeisenä ja jos
      kotona vessa on suihkun yhteydessä ei sitä tarvitse erikseen mopata.
      ja nuppi tosiaan pyyhitään sen jälkeen kun allas
      (siis pönttö-osa) on harjattu. Myös pöntön jälka on pyyhittävä.

      ja näin on siis koulussa opetetu ja jos joku tulee väittämään vastaan on itsellään vanhentunutta tietoa.

    • aina vaan siivotaan

      Hei

      vanha keskusteluketju, mutta kerronpa jotain, jonka äiti opetti (kymmeniä vuosia sitten.
      Värejä käytettiin kaikkeen, ämpärit, pesuvadit yms: Sininen Saunaan, Valkoiden Vedelle (kaivosta juomavettä), Punainen Pesuun, Ruskea Ruuanlaittoon (taikinat, sima, kalja jne) ja viimeisenä Keltainen Kusiämpäri (sadeyönä ei aina viitsi juosta pihan perälle).
      Näin ei tarvitse epäillä, että miksi pullataikina maistuu Tolulle tms.

      samaa soveltaen rätteihin, Sininen siivoukseen, Keltainen Keittiöön ja Punainen Pönttöön (wc)

      Ja aina siivouksen jälkeen rätit ym. pestään koneessa 90 asteessa.
      Jos on vaan muutama riepu, niin ne voi myös kätevästi keittää kattilassa: kylmää vettä ja hieman pyykkipulveria kattilaan. Annetaan kiehua muutama minuutti, sitten kun uskaltaa työntäää kädet veteen, niin voi ne pestä, huuhdella ja kuivattaa.
      Tulipa teräskattilakin samalla puhtaaksi!

      Tällä konstilla saa myös juomalasit, kahvi- ja teemukit, teräsaterimet ja lähes kaiken todella puhtaaksi. Kunhan astia vaan kestää kuumuutta: ei muovia, melamiinia...

      Ei minulla ole tiskikonetta, mutta astiat ovat kirkkaat.

      • Anonyymi

        Kyllä ihmettelen näitä joka käytön jälkeen pese 90* tai keitä. Ei ihme, että sairastumme niin helposti, kun ollaan kotioloissakin ylihygieenisiä. Kotona on oman perheen tutut pöpöt, joihin elimistömme on tottunut ja pöpöt ovat myös tarpeen vastustuskyvyllemme.
        Toki poikkeuksena epidemia-ajat huomioiden.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe