Dogo Argentino,Viroon villisika jahtiin?

reunalla

Olen tässä hyvät metsästäjät ihmetellyt/tuumaillut jo vuosia,että miksi me emme ole tässä maassa ottanut käyttöön luultavasti maailman tehokkainta villisika metsästykseen käytettävää koiraa eli Dogo Argentinoa??? Se on 100% metsästyskoira.

103

8487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reunalla

      nämä linkki sivut vielä,http://www.tagtooga.com/pets/work dog/img koska noilla sivuilla on jokaiselle jotakin.Tässä kohden hyvät metsä miehet katsokaa sitä ruutua jossa lukee yläreunassa,dogosboaglio.com.ar
      ja klikatkaa sitä ruutua,siellä on metsästys dogoja.

      • luulen mä..

        ..sillä vähäiselä kokemuksella mitä minulla dogoista on.
        Ymmärtääkseni dogot metsästää laumassa ja tappavat villisian itse. Eipä taida mennä eläinsuojelullisista syistä oikein läpi dogojen käyttö metsästyksessä suomessa. Toki kotoiset ajokoirammekin joskus tappavat itse supeja, jäniksiä ja kettuja mutta pääsääntöisesti ne ovat vain metsästäjän apuna pysäyttämässä tai ajamassa riistaa. Dogojen tarkoitus taas on aina tappaa riista. Ymmärrettävistä syistä haavakoiden mahdollisuus on suuri.
        Enemmän tietävät paikkailkoot tietojani.


      • reunalla
        luulen mä.. kirjoitti:

        ..sillä vähäiselä kokemuksella mitä minulla dogoista on.
        Ymmärtääkseni dogot metsästää laumassa ja tappavat villisian itse. Eipä taida mennä eläinsuojelullisista syistä oikein läpi dogojen käyttö metsästyksessä suomessa. Toki kotoiset ajokoirammekin joskus tappavat itse supeja, jäniksiä ja kettuja mutta pääsääntöisesti ne ovat vain metsästäjän apuna pysäyttämässä tai ajamassa riistaa. Dogojen tarkoitus taas on aina tappaa riista. Ymmärrettävistä syistä haavakoiden mahdollisuus on suuri.
        Enemmän tietävät paikkailkoot tietojani.

        Dogoa enkä ole myös kyseisen rodun asiantuntija,minun tietojeni mukaan Dogot eivät tapa sitä villisikaa.Vaan pitävät paikoillaan sitä että metsästäjä päsee pistämään veitsellä hengen pois,siihen on ihan oma veitsi.


      • Asiasta kiinnostunut
        reunalla kirjoitti:

        Dogoa enkä ole myös kyseisen rodun asiantuntija,minun tietojeni mukaan Dogot eivät tapa sitä villisikaa.Vaan pitävät paikoillaan sitä että metsästäjä päsee pistämään veitsellä hengen pois,siihen on ihan oma veitsi.

        Miten Dogo hakee villisikaa? pystyykö käyttämään yksin? Miten kestää 30 asteen pakkasta? onko perinnöllisiä sairauksia?


      • reunalla
        Asiasta kiinnostunut kirjoitti:

        Miten Dogo hakee villisikaa? pystyykö käyttämään yksin? Miten kestää 30 asteen pakkasta? onko perinnöllisiä sairauksia?

        Ja mitä tulee siihen pakkasen kestävyyteen,eiks Suomen ajokoiralla ole samanlainen turkki kuin dogolla?


      • ajokoirat
        reunalla kirjoitti:

        Ja mitä tulee siihen pakkasen kestävyyteen,eiks Suomen ajokoiralla ole samanlainen turkki kuin dogolla?

        Onko dogo pysäyttävä vai ajava? nyt ruvetaan jo puhumaan aivan erikoirista... siitä vaan jänismetsälle Dogon kanssa... eiköhän sen turkki sen kestä.

        Mutta muista mitä suomen laki sanoo "Hirvieläintä ei saa ajattaa yli 28 cm säkäkorkeudeltaan olevalla koiralla."


      • reunalla
        ajokoirat kirjoitti:

        Onko dogo pysäyttävä vai ajava? nyt ruvetaan jo puhumaan aivan erikoirista... siitä vaan jänismetsälle Dogon kanssa... eiköhän sen turkki sen kestä.

        Mutta muista mitä suomen laki sanoo "Hirvieläintä ei saa ajattaa yli 28 cm säkäkorkeudeltaan olevalla koiralla."

        Suomeen karhumetsälle/susijahtiin.Ja mitä tulee ajokoiraan niin satuin mainitsemaan että Dogolla ja Suomenajokoiralla on samankaltainen turkki,sekä mitä tulee siihen onko Dogo ajava vai pysäyttävä niin minun käsittääkseni se on ajava joka ottaa saaliin kiinni ja pitää sen paikoillaan kunnes metsästäjä tulee ottamaan sialta ilmat pois.Mutta joku rodun oikein hyvin tunteva, niin voi varmaan valoittaa asiaa tarkemmin,itse en omista Dogoa joten olen jäävi spekuloimaan rotua yksityis kohtaisesti.Arvostan rotua kyllä suuresti.


      • yhä..
        reunalla kirjoitti:

        Suomeen karhumetsälle/susijahtiin.Ja mitä tulee ajokoiraan niin satuin mainitsemaan että Dogolla ja Suomenajokoiralla on samankaltainen turkki,sekä mitä tulee siihen onko Dogo ajava vai pysäyttävä niin minun käsittääkseni se on ajava joka ottaa saaliin kiinni ja pitää sen paikoillaan kunnes metsästäjä tulee ottamaan sialta ilmat pois.Mutta joku rodun oikein hyvin tunteva, niin voi varmaan valoittaa asiaa tarkemmin,itse en omista Dogoa joten olen jäävi spekuloimaan rotua yksityis kohtaisesti.Arvostan rotua kyllä suuresti.

        oudompia.
        Välillä mielestäsi lonkkakuvaukset ovat dopingia ja välillä luulet että villisiasta voisi käydä puukolla ottamassa hengen pois.


      • reunalla
        yhä.. kirjoitti:

        oudompia.
        Välillä mielestäsi lonkkakuvaukset ovat dopingia ja välillä luulet että villisiasta voisi käydä puukolla ottamassa hengen pois.

        ymmärtää minun kirjoitukseni väärin vai etkö tosiaan osaa lukea oikein?Argentiinassa on kehitetty sen verran verraton rotu että sillä pitää olla voimaa että rohkeutta pitää sika paikoillaan tosin niitä Dogoja on useampi kuin yksi,katsos jossain maissa on vielä kunnia asia että saalis tapetaan veisellä.Tosin se vaatii mieheltä munaa!


      • selittämään
        reunalla kirjoitti:

        ymmärtää minun kirjoitukseni väärin vai etkö tosiaan osaa lukea oikein?Argentiinassa on kehitetty sen verran verraton rotu että sillä pitää olla voimaa että rohkeutta pitää sika paikoillaan tosin niitä Dogoja on useampi kuin yksi,katsos jossain maissa on vielä kunnia asia että saalis tapetaan veisellä.Tosin se vaatii mieheltä munaa!

        asiasta mistä et ymmärrä mitään.
        Ne siat joita argentiinassa dogoilla jahdataan eivät ole todellakaan näitä viron 200-300-kiloa jopa painavia jättejä vaan 20-30 kiloisia aivan erilaisia.

        Ottaisit selvää asioista ensin.


      • reunalla
        selittämään kirjoitti:

        asiasta mistä et ymmärrä mitään.
        Ne siat joita argentiinassa dogoilla jahdataan eivät ole todellakaan näitä viron 200-300-kiloa jopa painavia jättejä vaan 20-30 kiloisia aivan erilaisia.

        Ottaisit selvää asioista ensin.

        Tiesitkö että aikoinaan eurooppalaiset veivät niitä isoja villisikoja sinne?ja ne rupesi sikiämään siellä semmoista vauhtia että niistä on tullu jo kauan aikaa sitten iso ongelma.Ne siat Argentiinassa on vähintään samaa kokoa kuin pohjois euroopassa,mietippä sitä maaperää ympäri vuoden ja vertaa esim Viroa?


      • onko kenties
        reunalla kirjoitti:

        ymmärtää minun kirjoitukseni väärin vai etkö tosiaan osaa lukea oikein?Argentiinassa on kehitetty sen verran verraton rotu että sillä pitää olla voimaa että rohkeutta pitää sika paikoillaan tosin niitä Dogoja on useampi kuin yksi,katsos jossain maissa on vielä kunnia asia että saalis tapetaan veisellä.Tosin se vaatii mieheltä munaa!

        Dogoja sulla myymättä... kyllähän nyt täällä käytössä olevat koiratkin pitää sian paikoillaan... eikä pallit jäädy ;)

        http://www.laiki.ru/video/latvija.wmv


      • reunalla
        onko kenties kirjoitti:

        Dogoja sulla myymättä... kyllähän nyt täällä käytössä olevat koiratkin pitää sian paikoillaan... eikä pallit jäädy ;)

        http://www.laiki.ru/video/latvija.wmv

        Suomi putos puusta.


      • ...
        selittämään kirjoitti:

        asiasta mistä et ymmärrä mitään.
        Ne siat joita argentiinassa dogoilla jahdataan eivät ole todellakaan näitä viron 200-300-kiloa jopa painavia jättejä vaan 20-30 kiloisia aivan erilaisia.

        Ottaisit selvää asioista ensin.

        Siat todellakin ovat suurempia kuin 30-40 kg, ja kyllä voidaan ajaa virolaisiakin sikoja. Itselläni ei dogoa, mutta rotua jonkin verran seurannut.

        Todella julman näköistä kyllä dogometsästys, uskon että eläinsuojelullisia seikkoja ei oteta lainkaan huomioon, eteläamerikkalaisissa maissa macho kulttuuri takaa, kuten kyllä suomalaisessakin, missä mennään viroon treenaamaan eli kiduttamaan sidottuja karhuja, että sikaa tuskin ihan heti pistetään vaan osa metsästyksen ilosta niille on koiran ja sian taistelun seuraaminen, ja dogot tekevät hirveää jälkeä sialle ennen kuin kuolema vapauttaa sen.


      • nenä.
        reunalla kirjoitti:

        Suomi putos puusta.

        Jo on outo tarve tyrkyttää Suomeen metsästyskoiraksi joku ihmeen taistelukoira. Tutustu "Reunalla" ensin suomalaiseen metsästykseen, että pääset edes hiukan jyvälle mikä on järkevää ja mikä ei. Dogo suomalaisessa metsässä EI ole järkevää.
        Antaa argentiinalaisten metsästää millä metsästävät, heillä on tietoa ja taitoa niihin olosuhteisiin. Meillä taas on homma hanskassa täällä kotosuomessa. Ymmärrä nyt, että vaikka se dogo on kuinka hieno ja arvostettava ja hurja koira tahansa, niin näillä saloilla se olisi vain ja ainoastaan tiellä metsästyshommissa. Ei suomalainen metsästyskoirakulttuuri ole näihin nykyisiin, tosipaikoissa varmoiksi ja toimiviksi tunnettuihin koiriin, päätynyt ihan vitsinä. Kas kun et ehdota lunnikoiraa, onhan sekin tietyissä olosuhteissa kova metsästyskoira.


      • reunalla
        nenä. kirjoitti:

        Jo on outo tarve tyrkyttää Suomeen metsästyskoiraksi joku ihmeen taistelukoira. Tutustu "Reunalla" ensin suomalaiseen metsästykseen, että pääset edes hiukan jyvälle mikä on järkevää ja mikä ei. Dogo suomalaisessa metsässä EI ole järkevää.
        Antaa argentiinalaisten metsästää millä metsästävät, heillä on tietoa ja taitoa niihin olosuhteisiin. Meillä taas on homma hanskassa täällä kotosuomessa. Ymmärrä nyt, että vaikka se dogo on kuinka hieno ja arvostettava ja hurja koira tahansa, niin näillä saloilla se olisi vain ja ainoastaan tiellä metsästyshommissa. Ei suomalainen metsästyskoirakulttuuri ole näihin nykyisiin, tosipaikoissa varmoiksi ja toimiviksi tunnettuihin koiriin, päätynyt ihan vitsinä. Kas kun et ehdota lunnikoiraa, onhan sekin tietyissä olosuhteissa kova metsästyskoira.

        suurrilmalta osin markkinoista,osa teistä pelkää sitä jos vaikka se Dogo pelaiskin paremmin kuin laika.Niin mitä te sitten kasvatatte,ja olen minä nähnyt niitä laikoja livenä,eipä ole tehnyt minkäänlaista vaikutusta(Meillä jokaisella on oma käsitys rohkeudesta).


      • reunalla
        nenä. kirjoitti:

        Jo on outo tarve tyrkyttää Suomeen metsästyskoiraksi joku ihmeen taistelukoira. Tutustu "Reunalla" ensin suomalaiseen metsästykseen, että pääset edes hiukan jyvälle mikä on järkevää ja mikä ei. Dogo suomalaisessa metsässä EI ole järkevää.
        Antaa argentiinalaisten metsästää millä metsästävät, heillä on tietoa ja taitoa niihin olosuhteisiin. Meillä taas on homma hanskassa täällä kotosuomessa. Ymmärrä nyt, että vaikka se dogo on kuinka hieno ja arvostettava ja hurja koira tahansa, niin näillä saloilla se olisi vain ja ainoastaan tiellä metsästyshommissa. Ei suomalainen metsästyskoirakulttuuri ole näihin nykyisiin, tosipaikoissa varmoiksi ja toimiviksi tunnettuihin koiriin, päätynyt ihan vitsinä. Kas kun et ehdota lunnikoiraa, onhan sekin tietyissä olosuhteissa kova metsästyskoira.

        vielä korjatakseni sinun vääränlaista propagandaa
        levittäessäsi,haluan sanoa että Dogo Argentino ei ole taistelukoira, vaan yksi sen esi isistä oli ja se oli aivan eri rotuinen!Dogo on metsästys koira.


      • sinua..
        reunalla kirjoitti:

        vielä korjatakseni sinun vääränlaista propagandaa
        levittäessäsi,haluan sanoa että Dogo Argentino ei ole taistelukoira, vaan yksi sen esi isistä oli ja se oli aivan eri rotuinen!Dogo on metsästys koira.

        Intoilet koirasta jota et tunnu tuntevan lainkaan.
        Minun dogoistani ei olisi taatusti metsästyskoiriksi suomen oloissa.

        Tiedätkö lainkaan miten se sikajahti hoidetaan alkuperämaassa?
        Siellä koko kylän miehet ovat koiraLAUMAN kanssa piirittämässä sikaa,joka on aivan eri kokoluokkaa kuin tämä eurooppalainen villisika.Ne ovat pikkupossuja siellä.

        Dogo pääsee hengestään jos sen vie karhun ulottuville,sen tavat ovat niin erilaiset kuin karhujahtiin jalostetuilla siihen sopivilla koiraroduilla.

        Ei riitä että koira on rohkea,sen pitää myös muuten olla sopiva käyttötarkoitukseen ja dogo ei ole sitä.


      • reunalla
        sinua.. kirjoitti:

        Intoilet koirasta jota et tunnu tuntevan lainkaan.
        Minun dogoistani ei olisi taatusti metsästyskoiriksi suomen oloissa.

        Tiedätkö lainkaan miten se sikajahti hoidetaan alkuperämaassa?
        Siellä koko kylän miehet ovat koiraLAUMAN kanssa piirittämässä sikaa,joka on aivan eri kokoluokkaa kuin tämä eurooppalainen villisika.Ne ovat pikkupossuja siellä.

        Dogo pääsee hengestään jos sen vie karhun ulottuville,sen tavat ovat niin erilaiset kuin karhujahtiin jalostetuilla siihen sopivilla koiraroduilla.

        Ei riitä että koira on rohkea,sen pitää myös muuten olla sopiva käyttötarkoitukseen ja dogo ei ole sitä.

        sinua.


      • itsellesi uudestaan.
        reunalla kirjoitti:

        sinua.

        Minulla on kaksi dogoa,sinulla taas ei tunnu olevan niistä mitään realistista faktatietoa joten voi voi tosiaan.


      • dogot mitään
        nenä. kirjoitti:

        Jo on outo tarve tyrkyttää Suomeen metsästyskoiraksi joku ihmeen taistelukoira. Tutustu "Reunalla" ensin suomalaiseen metsästykseen, että pääset edes hiukan jyvälle mikä on järkevää ja mikä ei. Dogo suomalaisessa metsässä EI ole järkevää.
        Antaa argentiinalaisten metsästää millä metsästävät, heillä on tietoa ja taitoa niihin olosuhteisiin. Meillä taas on homma hanskassa täällä kotosuomessa. Ymmärrä nyt, että vaikka se dogo on kuinka hieno ja arvostettava ja hurja koira tahansa, niin näillä saloilla se olisi vain ja ainoastaan tiellä metsästyshommissa. Ei suomalainen metsästyskoirakulttuuri ole näihin nykyisiin, tosipaikoissa varmoiksi ja toimiviksi tunnettuihin koiriin, päätynyt ihan vitsinä. Kas kun et ehdota lunnikoiraa, onhan sekin tietyissä olosuhteissa kova metsästyskoira.

        taistelukoiria ole. vähänkö voisit itse tutustua rotuun.


      • argentinan pikku
        sinua.. kirjoitti:

        Intoilet koirasta jota et tunnu tuntevan lainkaan.
        Minun dogoistani ei olisi taatusti metsästyskoiriksi suomen oloissa.

        Tiedätkö lainkaan miten se sikajahti hoidetaan alkuperämaassa?
        Siellä koko kylän miehet ovat koiraLAUMAN kanssa piirittämässä sikaa,joka on aivan eri kokoluokkaa kuin tämä eurooppalainen villisika.Ne ovat pikkupossuja siellä.

        Dogo pääsee hengestään jos sen vie karhun ulottuville,sen tavat ovat niin erilaiset kuin karhujahtiin jalostetuilla siihen sopivilla koiraroduilla.

        Ei riitä että koira on rohkea,sen pitää myös muuten olla sopiva käyttötarkoitukseen ja dogo ei ole sitä.

        possukat ovat aivan saman kokoisii kuin täällä pohojosessa.
        Niin ja vielä tuosta käy ilmi että yksi Dogo kellistää kyllä villisian.

        http://youtube.com/watch?v=---QNuXpuL0&mode=related&search=


      • reunalla

      • reunalla
        itsellesi uudestaan. kirjoitti:

        Minulla on kaksi dogoa,sinulla taas ei tunnu olevan niistä mitään realistista faktatietoa joten voi voi tosiaan.

        lojaali rodullesi?on sääli että sinun ajatuksella varustuneita ihmisiä on pesiytynyt harrastamaan kyseistä rotua,näytät arvostavan Argentiinalaista kasvatustyötä.Rodulla on potentiaalia tulla myös Suomessa metsästäjien käyttöön!se on jo euroopassa huomattu että kuinka erinomainen metsästys/työkoira se on,Suomessa nyt vaan tahdotaan joka asiassa laahata perässä paitsi puhelimissa,kyllä joku globaali metsästäjä varmaan aika piakkoin kiinnostuu Suomessa.


      • haluaisit
        reunalla kirjoitti:

        lojaali rodullesi?on sääli että sinun ajatuksella varustuneita ihmisiä on pesiytynyt harrastamaan kyseistä rotua,näytät arvostavan Argentiinalaista kasvatustyötä.Rodulla on potentiaalia tulla myös Suomessa metsästäjien käyttöön!se on jo euroopassa huomattu että kuinka erinomainen metsästys/työkoira se on,Suomessa nyt vaan tahdotaan joka asiassa laahata perässä paitsi puhelimissa,kyllä joku globaali metsästäjä varmaan aika piakkoin kiinnostuu Suomessa.

        tännekin sen rääkkäykseen perustuvan "metsästyksen"?
        Oikeaa metsästystä ei ole se että koirien sallitaan repiä saaliseläintä.
        Kannatatko myös sitä Englannissa kiellettyä kettujahtia jossa koirat repivät kettuparan kappaleiksi?


      • tiedätkö..
        reunalla kirjoitti:

        Suomeen karhumetsälle/susijahtiin.Ja mitä tulee ajokoiraan niin satuin mainitsemaan että Dogolla ja Suomenajokoiralla on samankaltainen turkki,sekä mitä tulee siihen onko Dogo ajava vai pysäyttävä niin minun käsittääkseni se on ajava joka ottaa saaliin kiinni ja pitää sen paikoillaan kunnes metsästäjä tulee ottamaan sialta ilmat pois.Mutta joku rodun oikein hyvin tunteva, niin voi varmaan valoittaa asiaa tarkemmin,itse en omista Dogoa joten olen jäävi spekuloimaan rotua yksityis kohtaisesti.Arvostan rotua kyllä suuresti.

        ..mitä ajavalla koiralla tarkoitetaan? Siis täällä suomessa?
        Suomenajokoira ja dogo argentino on kyllä aikaslailla kaukana toisistaan, nuin niinku ajokoirahommia ajatellen.
        Tädilläni on vuosia ollut dogo ja eipä se kyllä kovasti ajokoiralta vaikuta:)
        Jotain tottelevaisuusjuttuja harrastavat ja on oikein hyvänoloinen koira siihen. Asettaisin itse dogon enemmänkin palveluskoiraluokkaan kuin metsästyskoiraksi.
        Nuo siantappo"metsästykset" ei oikein suomeen sovi, siinä kun tulee jo laki esteeksi; ihan varmasti tulkitaan dogon roikkuminen sian korvassa "liiallisen tuskan tuottamiseksi".


      • puisto sissi
        reunalla kirjoitti:

        Dogoa enkä ole myös kyseisen rodun asiantuntija,minun tietojeni mukaan Dogot eivät tapa sitä villisikaa.Vaan pitävät paikoillaan sitä että metsästäjä päsee pistämään veitsellä hengen pois,siihen on ihan oma veitsi.

        ai koirien kiusaamaa villisikaa puukolla sohimaan?
        noita elukoita jousella (austraalias) monta ampuneena
        suosittelen vilpittömästi pysymään kaukana vihaisesta villisiasta.
        ..puukolla my ass.


      • Paavopoika
        Asiasta kiinnostunut kirjoitti:

        Miten Dogo hakee villisikaa? pystyykö käyttämään yksin? Miten kestää 30 asteen pakkasta? onko perinnöllisiä sairauksia?

        EI KESTÄ PAKKASTA !SAIRAUKSIA LIIKAAKIN !!


      • dogolainen
        yhä.. kirjoitti:

        oudompia.
        Välillä mielestäsi lonkkakuvaukset ovat dopingia ja välillä luulet että villisiasta voisi käydä puukolla ottamassa hengen pois.

        tuo puukko juttu on totta, koira pitää villisikaa paikoillaan niin kauan kunnes omistaja tulee lopettamaan sian veitsellä!


      • näin......
        luulen mä.. kirjoitti:

        ..sillä vähäiselä kokemuksella mitä minulla dogoista on.
        Ymmärtääkseni dogot metsästää laumassa ja tappavat villisian itse. Eipä taida mennä eläinsuojelullisista syistä oikein läpi dogojen käyttö metsästyksessä suomessa. Toki kotoiset ajokoirammekin joskus tappavat itse supeja, jäniksiä ja kettuja mutta pääsääntöisesti ne ovat vain metsästäjän apuna pysäyttämässä tai ajamassa riistaa. Dogojen tarkoitus taas on aina tappaa riista. Ymmärrettävistä syistä haavakoiden mahdollisuus on suuri.
        Enemmän tietävät paikkailkoot tietojani.

        Dogo ei itse tapa riistaansa vaan sen tehtävänä on ainoastaan pysäyttää sika ja pitää se paikoillaan metsästäjän paikalle tuloon asti. Metsästäjä on se joka sian tappaa..yleensä metsästysveitsellä.


      • PakkasessaNytkinSIKA
        argentinan pikku kirjoitti:

        possukat ovat aivan saman kokoisii kuin täällä pohojosessa.
        Niin ja vielä tuosta käy ilmi että yksi Dogo kellistää kyllä villisian.

        http://youtube.com/watch?v=---QNuXpuL0&mode=related&search=

        Joo...vanha ketju mutta täytyy sanoa että kaiken näköisiä valopäitä vain noin pitäisi metsästää sikoja. Isällinen avokämmen näille höpöttäjille!


    • siitä että

      täällä ei noita villisikoja pahemmin luonnossa elele.

      • reunalla

        villi sikoja ja Suomessa karhuja?


      • En usko
        reunalla kirjoitti:

        villi sikoja ja Suomessa karhuja?

        Eiköhöhän suomessa ole ihan tarpeeksi tehokkaita karhun/villisian metsästykseen jalostettuja koiria... esim. itäsiperianlaika. Siinä ei nimittäin Dogolla välttämättä sitkeys ja nopeus riitä tehokkaaseen metsästykseen.


      • tietävänlainen
        En usko kirjoitti:

        Eiköhöhän suomessa ole ihan tarpeeksi tehokkaita karhun/villisian metsästykseen jalostettuja koiria... esim. itäsiperianlaika. Siinä ei nimittäin Dogolla välttämättä sitkeys ja nopeus riitä tehokkaaseen metsästykseen.

        Dogo argentinoa käytetään villisikojen ja puumien metsästykseen ympäri maailmaa. Yksi syy tähän on sen vahvuus ja sitkeys, koira on täysin periksiantamaton. Olen lukenut artikkeleita, joissa kerrotaan dogojen ottaneen kiinni jopa 300 kiloisen karjun. Pakkaseen koira ei kyllä kovin hyvin sovellu , ainakaan -30c.


      • reunalla
        En usko kirjoitti:

        Eiköhöhän suomessa ole ihan tarpeeksi tehokkaita karhun/villisian metsästykseen jalostettuja koiria... esim. itäsiperianlaika. Siinä ei nimittäin Dogolla välttämättä sitkeys ja nopeus riitä tehokkaaseen metsästykseen.

        mutta miten sinä voit tuomita Dogon ja väheksyä sitä jonkun laikan rinnalla?Eiköhän siellä.Argentiinassa ole aika pitkä villisika metsästys kulttuuri,luulenpa että sen maan sika metsästäjät vaativat koiriltansa aika kovaa suoritus kykyä?Sillähän se selviää kun ensimmäinen Suomalainen metsästäjä hankkii oikean metsästys Dogon?


      • sitä väheksyä
        reunalla kirjoitti:

        mutta miten sinä voit tuomita Dogon ja väheksyä sitä jonkun laikan rinnalla?Eiköhän siellä.Argentiinassa ole aika pitkä villisika metsästys kulttuuri,luulenpa että sen maan sika metsästäjät vaativat koiriltansa aika kovaa suoritus kykyä?Sillähän se selviää kun ensimmäinen Suomalainen metsästäjä hankkii oikean metsästys Dogon?

        näissä Suomen olosuhteissa... Oikeasti mietippä olosuhteita ja Dogon "turkkia"
        Kysymys kuuluukin.. mitä etua olisi käyttää Dogoa näissä olosuhteissa? hakeeko Dogo itsenäisesti riistaa? Minkälainen sitkeys Dogolla on?

        Dogo on varmasti paras koira siellä missä se on jalostettu, mutta en vaan usko että tänne soveltuva rotu kyseiseen käyttöön.


      • dogo käy..
        sitä väheksyä kirjoitti:

        näissä Suomen olosuhteissa... Oikeasti mietippä olosuhteita ja Dogon "turkkia"
        Kysymys kuuluukin.. mitä etua olisi käyttää Dogoa näissä olosuhteissa? hakeeko Dogo itsenäisesti riistaa? Minkälainen sitkeys Dogolla on?

        Dogo on varmasti paras koira siellä missä se on jalostettu, mutta en vaan usko että tänne soveltuva rotu kyseiseen käyttöön.

        ..aina kiinni, siis ei pysäytä haukkumalla, niin kovimpa loppuu lyhyeen dogon karhujahti.. Kotoiset karhukoirat pitävät karhun aloillaan haukkumalla ja liikkumala, ei missään nimessä käymällä suin päin päälle. Villisikoja ei ole ja jos on niin ovat liian suuria, ellei käytetä lauma-ajoa, johon taas löytyy suomesta ainakin laika ja jos halutaan verta siasta, niin venäjänajokoira, jotka molemmat peittoavat dogon metsästykoirana 6-0. Kettu/jänisajoon ei riitä vainu eikä ääni ja tuskin sitkeyskään; moiselta lihasmötkäleeltä ei tuntien ajo suju. Lintumettällä vielä turhempi..
        Summa summarum; ei ole dogon tulevaisuus Suomalaisena metsästyskoirana kovinkaan lupaava.
        Koittaa voi toki, mutta kuka koittaa?


      • videoo
        dogo käy.. kirjoitti:

        ..aina kiinni, siis ei pysäytä haukkumalla, niin kovimpa loppuu lyhyeen dogon karhujahti.. Kotoiset karhukoirat pitävät karhun aloillaan haukkumalla ja liikkumala, ei missään nimessä käymällä suin päin päälle. Villisikoja ei ole ja jos on niin ovat liian suuria, ellei käytetä lauma-ajoa, johon taas löytyy suomesta ainakin laika ja jos halutaan verta siasta, niin venäjänajokoira, jotka molemmat peittoavat dogon metsästykoirana 6-0. Kettu/jänisajoon ei riitä vainu eikä ääni ja tuskin sitkeyskään; moiselta lihasmötkäleeltä ei tuntien ajo suju. Lintumettällä vielä turhempi..
        Summa summarum; ei ole dogon tulevaisuus Suomalaisena metsästyskoirana kovinkaan lupaava.
        Koittaa voi toki, mutta kuka koittaa?

        http://www.youtube.com/watch?search=&mode=related&v=VMtQMPE3hkM

        Lähinnä naurettavan kokoinen pikku-possu, jonka pistäisi palasiksi vaikka pystykorva. Se niistä villisikajahdeista dogon kanssa suomessa..


    • molemmat osiltaan oikeassa.

      Pätkä tästä linkistä
      http://www.dogo.org/history_of_the_dogo.asp
      löytyvästä artikkelista, jos ei jaksa kaikkea lukea.

      The Dogo Argentino is an endurance hound much like his Irish Wolfhound ancestor. He is expected to track the wild boar across vast pampas, corner the animal and attack and hold it for the hunters. He is capable of dazzling bursts of speed for short distances, but his forte is covering long distances at a gallop (hence the arched loins to give impetus at the gallop). Having cornered the boar, he must have enough strength in reserve to attack and hold a wild boar weighing up to 400 pounds. In a traditional boar hunt the hunter will jump on the boar and kill it with a knife thrust to the heart while the Dogos are locked on with a death grip.

      Osoitteesta:

      http://www.dogoclub.fi/

      löytyy tietoa tietämättömille.

      • reunalla

        saada tähän keskusteluun rodun tuntijoita.Olen aina toivonut että dogo saisi sen arvostuksen Suomessa ja monessa euroopan maassa mikä sille kuuluu ja mikä se on,eli 100%metsästyskoira/työkoira. En omista kyseistä rotua mutta se on yksi suosikeistani.Dogo harrastajat pitäkää ääntä tuosta metsästyksestä,kova työ loppu peleissä palkitaan,tie on kivinen mutta se kannattaa.


      • tuntijoita
        reunalla kirjoitti:

        saada tähän keskusteluun rodun tuntijoita.Olen aina toivonut että dogo saisi sen arvostuksen Suomessa ja monessa euroopan maassa mikä sille kuuluu ja mikä se on,eli 100%metsästyskoira/työkoira. En omista kyseistä rotua mutta se on yksi suosikeistani.Dogo harrastajat pitäkää ääntä tuosta metsästyksestä,kova työ loppu peleissä palkitaan,tie on kivinen mutta se kannattaa.

        kun pistää jonkun ulkomaisen linkin... just


      • reunalla
        tuntijoita kirjoitti:

        kun pistää jonkun ulkomaisen linkin... just

        jos olisi.


      • osata lukee
        tuntijoita kirjoitti:

        kun pistää jonkun ulkomaisen linkin... just

        kerta.


    • UPEITA KOIRIA!

      Todettakoon että eivät ole mitään taistelukoiria!! Miten kukaan enää nykypäivän sivistyneistä ihmisistä edes viitsii kirjoittaa tuollaista!

    • käyttö..

      metsästyksessä veisi eläintensuojelun kivikaudelle.

      Dogo käy saaliseläimeen kiinni repien sen mikä on ehdottomasti väärä tapa kohdella mitään eläintä.
      Maassamme käytössä olevat koirat ovat hyviä sillä ne eivät käy repimään sitä villieläintä vaan sen lopettaminen hoidetaan siististi ja melko tuskattomasti ampuma-aseella.

      • dogo sitten

        kivikaudelta? Vai onko metsästäjien opit kivikaudelta? Koirathan koulutetaan.
        Vittu kuin dorgaa jengii tälläkin palstalla on. Huomaa että on "metsästyksestä/metsästäjistä" taas vähän kyse.
        Montaako kaverianne meinaatte taas syksyllä vahingoittaa...


      • dogoja?

        Ihanko aloittaja tosissaan meinaa että dogo kävisi mettäkoiraksi tänne pohjan perille???
        Mihin käyttöön sitä noin niinku suunnittelit?
        Haavakkohirveä sillä vois ehkä ettiä kun se on hihnassa, mutta eipä se paskan häävi taitais siinäkän homassa olla verrattuna näihin jo käytössä oleviin.
        Ja eipä taida täällä tosta villisiasta kirjottelijat ikinä oikeeta suomalaista villisikaa nähny jos väitätte että noi videoilla olleet nasut on saman kokoisia.. Tätä meijän villisikaa kun karttaa jopa sudet ja karhukin mieluusti väistää niin taitais se pioneeridogo joka ekana täällä villikarjun päälle puskee jäädä sitten ainoaksi.
        Kokkeilla tietysti voi, esimerkiks tämä alottaja kun noin meuhkaa niin kokeilkoot. Kouluta ensin pari vuotta sitä koiraa ja sitte kattelet kun sika puskee luukärsänsä dogon rintakehästä sisään jotta ryskis!
        Laumana varmaan toimis, mutta meillä on iso liuta jo siihen hommaan käyviä koiria ja ne ei revi sitä saalista palasiksi.


      • metsästyskortti..
        dogo sitten kirjoitti:

        kivikaudelta? Vai onko metsästäjien opit kivikaudelta? Koirathan koulutetaan.
        Vittu kuin dorgaa jengii tälläkin palstalla on. Huomaa että on "metsästyksestä/metsästäjistä" taas vähän kyse.
        Montaako kaverianne meinaatte taas syksyllä vahingoittaa...

        ..kun et näköjään tajua hevonpersettä metsästyksestä saati koirametsästyksestä.


      • sinä just
        dogoja? kirjoitti:

        Ihanko aloittaja tosissaan meinaa että dogo kävisi mettäkoiraksi tänne pohjan perille???
        Mihin käyttöön sitä noin niinku suunnittelit?
        Haavakkohirveä sillä vois ehkä ettiä kun se on hihnassa, mutta eipä se paskan häävi taitais siinäkän homassa olla verrattuna näihin jo käytössä oleviin.
        Ja eipä taida täällä tosta villisiasta kirjottelijat ikinä oikeeta suomalaista villisikaa nähny jos väitätte että noi videoilla olleet nasut on saman kokoisia.. Tätä meijän villisikaa kun karttaa jopa sudet ja karhukin mieluusti väistää niin taitais se pioneeridogo joka ekana täällä villikarjun päälle puskee jäädä sitten ainoaksi.
        Kokkeilla tietysti voi, esimerkiks tämä alottaja kun noin meuhkaa niin kokeilkoot. Kouluta ensin pari vuotta sitä koiraa ja sitte kattelet kun sika puskee luukärsänsä dogon rintakehästä sisään jotta ryskis!
        Laumana varmaan toimis, mutta meillä on iso liuta jo siihen hommaan käyviä koiria ja ne ei revi sitä saalista palasiksi.

        pösilöitten pösilö. tuskin metsästäjistä edes olisi kouluttaan dogoja, epäilen kovasti.


      • naurua riittää
        metsästyskortti.. kirjoitti:

        ..kun et näköjään tajua hevonpersettä metsästyksestä saati koirametsästyksestä.

        vai metsästyskortti! Buahaaaaaaa, sinä se veikkonen olet. Helpompaa korttia ei olekkaan suorittaa, katsos kokemusta kyllä on.


      • se onkin
        naurua riittää kirjoitti:

        vai metsästyskortti! Buahaaaaaaa, sinä se veikkonen olet. Helpompaa korttia ei olekkaan suorittaa, katsos kokemusta kyllä on.

        mitä sitte? sinä buahuttaja olet tainnu kaiken suorittaa muutenki aina siitä kun aita on matalin. luulekko että kunnon mettästäjä jättää tiedon ja kokemuksien keruun siihen korttikokeeseen? sinä ehkä jättäisit(jos saisit edes sitä suoritettua).
        koirista ainakaan tällä aloittajalle(lienee sama meuhaaja kuin tämä buahuttelijakin) ei tunnu olevan mitään käsitystä.
        kertokaas nyt sitten että minkämoiseen metsästykseen sitä dogoa käytettäis? vai päästetäänkö vaan mettään ja jännätään sitte että mitä tapahtuu?


      • Isäpappa.
        sinä just kirjoitti:

        pösilöitten pösilö. tuskin metsästäjistä edes olisi kouluttaan dogoja, epäilen kovasti.

        Lopetappas teini nyt tuo hölmöily.
        Odottele syksyyn ja ota sitten yhteyttä vaikka johonkin alueesi metsästysseuraan(vai tiedätkö mikä sellainen on?) ja kysy jos vaikka pääsisit joskus jonkun koiramiehen matkaan metsälle. Aukeisivat ne sinunkin simmusi vihdoin sille, että ei metsästämisessä ole kyse machoilusta.
        Pikkuinen suomenpystykorva esimerkiksi on huippukoira näissä metsissä. Ymmärrystä nyt vähän siihen pääkoppaan!


      • saatte olla
        Isäpappa. kirjoitti:

        Lopetappas teini nyt tuo hölmöily.
        Odottele syksyyn ja ota sitten yhteyttä vaikka johonkin alueesi metsästysseuraan(vai tiedätkö mikä sellainen on?) ja kysy jos vaikka pääsisit joskus jonkun koiramiehen matkaan metsälle. Aukeisivat ne sinunkin simmusi vihdoin sille, että ei metsästämisessä ole kyse machoilusta.
        Pikkuinen suomenpystykorva esimerkiksi on huippukoira näissä metsissä. Ymmärrystä nyt vähän siihen pääkoppaan!

        tapojenne orjia, mut tuo ennakkoasenne dogoja kohtaan tuntuu jotenkin väärältä.
        Niin ja kyllä sitä mettällä käy muut kuin sinäkin.
        Se mitä mä olen kokenut niin kyllä siellä machoillaan. Niin ja kukas tässä on machoilusta kirjoittanutkaan?


      • koulutukseni on
        se onkin kirjoitti:

        mitä sitte? sinä buahuttaja olet tainnu kaiken suorittaa muutenki aina siitä kun aita on matalin. luulekko että kunnon mettästäjä jättää tiedon ja kokemuksien keruun siihen korttikokeeseen? sinä ehkä jättäisit(jos saisit edes sitä suoritettua).
        koirista ainakaan tällä aloittajalle(lienee sama meuhaaja kuin tämä buahuttelijakin) ei tunnu olevan mitään käsitystä.
        kertokaas nyt sitten että minkämoiseen metsästykseen sitä dogoa käytettäis? vai päästetäänkö vaan mettään ja jännätään sitte että mitä tapahtuu?

        vähän erilaisempaa kuin sinun, eikä siellä voi mennä sieltä mistä aita on matalin. =)
        Muuten tulis kämmejä ja niitähän ei hyväksytä.


      • machoillaan
        saatte olla kirjoitti:

        tapojenne orjia, mut tuo ennakkoasenne dogoja kohtaan tuntuu jotenkin väärältä.
        Niin ja kyllä sitä mettällä käy muut kuin sinäkin.
        Se mitä mä olen kokenut niin kyllä siellä machoillaan. Niin ja kukas tässä on machoilusta kirjoittanutkaan?

        teilläpäin mettällä? Taidat olla ainoa joka siellä machoilee, kun tarkemmin katselet.
        Tottakai on ennakkoasenne dogoja kohtaan. Samoin olisi jos tyrkyttäisit rotikkaa suomalaiseksi mets.koiraksi.
        Dogo on hieno koira, mutta kerro nyt ihmeessä että mitä sillä täällä tekisi?
        Jos ehdotat sitä villisikaa niin lue nuo aiemmat viestit, siellä on ihan tosiasiaa. Ajokoiraksi sillä ei riitä kestävyys, lintukoirana se ei anna ääntä, hirvielukoille se on liian iso, luolaan se ei mahdu, se ei nouda..jne. Ymmärrätkö?
        Ja sinä kun nyt olet itsekin metsästäjä, niin ota ihmeessä se dogo mettälle mukaan ja todista sen käyttökelpoisuus täällä Suomen oloissa. Vai eikö äiti anna ottaa koiraa?


      • just joo
        machoillaan kirjoitti:

        teilläpäin mettällä? Taidat olla ainoa joka siellä machoilee, kun tarkemmin katselet.
        Tottakai on ennakkoasenne dogoja kohtaan. Samoin olisi jos tyrkyttäisit rotikkaa suomalaiseksi mets.koiraksi.
        Dogo on hieno koira, mutta kerro nyt ihmeessä että mitä sillä täällä tekisi?
        Jos ehdotat sitä villisikaa niin lue nuo aiemmat viestit, siellä on ihan tosiasiaa. Ajokoiraksi sillä ei riitä kestävyys, lintukoirana se ei anna ääntä, hirvielukoille se on liian iso, luolaan se ei mahdu, se ei nouda..jne. Ymmärrätkö?
        Ja sinä kun nyt olet itsekin metsästäjä, niin ota ihmeessä se dogo mettälle mukaan ja todista sen käyttökelpoisuus täällä Suomen oloissa. Vai eikö äiti anna ottaa koiraa?

        enhän minä ole tyrkyttämässä dogoo metsälle kellekkään. Ensiksi senkin takia että ne on koulutettava siihen, joka taitaa olla kova pala osaamattomalla ihmisellä.
        Olisi kovin mukavaa jos täällä olisi niitä oikeita mettäläisiä, jotka kykenis kunnolla perusteleen että miksi ei.
        Muutenkin ois mielenkiintoista tietää kuin dogot käyttäytyy metsässä.
        Loput kirjoituksistasi jätän fiksumpana kommentoimatta.


    • pahaa.....

      .....tekee. Niin hölmöjä toi alottaja kirjottelee. Kas kun et ehdota rotikkaa tai pittbullia mettästyskäyttöön tänne suomenmaahan.
      Jumalauta mielummin lassiekin mettäkoiraksi kuin dogo!
      Sulla on varmaan kalju pää ja pilottitakki?

      • on asenne

        vamma, tietämättättömyyttä ym vitsikästä.


    • mihin sitä

      Dogoa täällä tarvitaan? villisikoja täällä ei ole ja karhumetsälle siitä ei ole. Joko menee pupu pöksyyn tai pääsee hengestään..... näin se vaan on...

      • mäkin

        haluaisin vastauksen. Kerro nyt reunalla, että mihin tarkoitukseen se dogo olisi??
        Moni tässä ketjussa on jo kysellyt, mutta vastaukseksi tulee vaan vinoilua asenteista ja metsästäjien huonosta koirankoulutus taidosta.
        Mitä riistaa varten dogo siis olisi?


      • makaa sammal

        vuoteellansa...
        Kyllä sitä ollaan niin kovaa, niin kovaa.
        Metsästäminen suomessa on turhaa.
        Kuin moni metsämies itkee kun susi vie koiran/tai raatelee sen. Aika moni ja sit itketään että kuka korvaa...nyyh.


      • tällä....
        makaa sammal kirjoitti:

        vuoteellansa...
        Kyllä sitä ollaan niin kovaa, niin kovaa.
        Metsästäminen suomessa on turhaa.
        Kuin moni metsämies itkee kun susi vie koiran/tai raatelee sen. Aika moni ja sit itketään että kuka korvaa...nyyh.

        ...dogojen tyrkyttäjällä(ilmeisesti myy dogoja..) viiraamaan jo päässä?
        Mihin tuo äskeinen kommentti nyt liittyy?
        Mutta kun nyt kysyt niin kyllä siinä tippa vaan linssiin meinaa tulla jos koira kuolee.
        Tuskinpa edes sinä, joka olet machojen kuningas, uskaltaisit irvistellä ja naureskella jos seisoisit vieressä kun metsästäjän koira löytyy kuolleena.
        Jos joku suomessa on turhaa, niin se olet sinä.


      • reunalla
        mäkin kirjoitti:

        haluaisin vastauksen. Kerro nyt reunalla, että mihin tarkoitukseen se dogo olisi??
        Moni tässä ketjussa on jo kysellyt, mutta vastaukseksi tulee vaan vinoilua asenteista ja metsästäjien huonosta koirankoulutus taidosta.
        Mitä riistaa varten dogo siis olisi?

        lukihäiriö?Miten mä aloitin tän keskustelun?


      • Nouuuuuuuuu
        tällä.... kirjoitti:

        ...dogojen tyrkyttäjällä(ilmeisesti myy dogoja..) viiraamaan jo päässä?
        Mihin tuo äskeinen kommentti nyt liittyy?
        Mutta kun nyt kysyt niin kyllä siinä tippa vaan linssiin meinaa tulla jos koira kuolee.
        Tuskinpa edes sinä, joka olet machojen kuningas, uskaltaisit irvistellä ja naureskella jos seisoisit vieressä kun metsästäjän koira löytyy kuolleena.
        Jos joku suomessa on turhaa, niin se olet sinä.

        Dogo, mut myös nou metsästys!
        Ilmeisesti olet luulotautinen, harhainen ihminen.


      • reunalla
        tällä.... kirjoitti:

        ...dogojen tyrkyttäjällä(ilmeisesti myy dogoja..) viiraamaan jo päässä?
        Mihin tuo äskeinen kommentti nyt liittyy?
        Mutta kun nyt kysyt niin kyllä siinä tippa vaan linssiin meinaa tulla jos koira kuolee.
        Tuskinpa edes sinä, joka olet machojen kuningas, uskaltaisit irvistellä ja naureskella jos seisoisit vieressä kun metsästäjän koira löytyy kuolleena.
        Jos joku suomessa on turhaa, niin se olet sinä.

        sulle tuli kettu tyttö?


    • Dogoharrastaja

      Aika turhaa kinastelua, kun ei tunnu olevan tarpeeksi tietoa kunnon väittelyyn. Omalla kokemuksella ja tiedoilla käännyn näiden "perinteisten" kannattajien puoleen. Suomessa ei ole riistaa , jonka metsästyksessä voisi dogoa käyttää. Supien ja rusakoiden kanssa voi dogo huvitella, mutta muuten ei kannata mettälle lähteä. Yksinkertaisesti siitä syystä, että dogo pyrkii aina käymään saaliiseen kiinni, eli sillä ei voi ajaa hirveä, eikä sitä voi päästää karhun luo. Suomessa dogoa voi käyttökoirana kouluttaa suojeluun, siihen se on omiaan. Argentinassa on erikseen työ- ja näyttelylinjat, meillä täällä ei paljoa niitä työlinjaisia ole. Työlinjaiset ovat huomattavasti pienempi kokoisempia jotta pysyisivät saaliin perässä, olisivat kestävämpiä ja pystyisivät väistämään villisian iskut.Argentinassa ja USA:ssa niillä metsästetään laumassa. Työkoirista suuri osa kuolee metsällä. Koirien korkea kipukynnys mahdollistaa mm. sen että koirien revenneet vatsat ja kaulat ommellaan paikan päällä, pelkällä neulalla ja langalla. Dogo on erittäin vahva luonteinen ja peloton koira, joka omaa vahvan saalistus- ja suojeluvietin.

      www.dogoclub.fi

      • koiran kannattajat

        ovat vain niin riitaisia että käyvät vähättelemään dogoja. Totta voi olla ettei suomessa niillä tee mitään metsästyskoirana, mutta pientä rajaa tuohon kyllä meidän isi teidän isin voittaa.
        Niin ja miksi lopettaa keskustelu kun näitä juttujahan on kiva lukee.
        Vai täytyykö kaikki dogoja koskevat keskustelut lopettaa.


      • reunalla
        koiran kannattajat kirjoitti:

        ovat vain niin riitaisia että käyvät vähättelemään dogoja. Totta voi olla ettei suomessa niillä tee mitään metsästyskoirana, mutta pientä rajaa tuohon kyllä meidän isi teidän isin voittaa.
        Niin ja miksi lopettaa keskustelu kun näitä juttujahan on kiva lukee.
        Vai täytyykö kaikki dogoja koskevat keskustelut lopettaa.

        jalostuksella kuohinnu jo meidän omat kansalliset rodut,niilläkin oli ennen luonetta ja niin oli isännilläkin,mutta nyt on näköjään kummatkin suden ruokaa.Taitaa näköjään näitä muutamaa niin sanottua "mettä miestä" pelottaa jos se Dogo sattuiskin olemaan parempi kuin laikat.


      • ???????
        reunalla kirjoitti:

        jalostuksella kuohinnu jo meidän omat kansalliset rodut,niilläkin oli ennen luonetta ja niin oli isännilläkin,mutta nyt on näköjään kummatkin suden ruokaa.Taitaa näköjään näitä muutamaa niin sanottua "mettä miestä" pelottaa jos se Dogo sattuiskin olemaan parempi kuin laikat.

        Mitä tolla tarkotat? Luuletko sinä lapsi pieni että meillä koirilla metsästävillä on jotain alemmuuskomplekseja? Vie se dogo sinne metsään niin varmasti saat ihan vilpittömiä kehuja jos se siellä toimii.
        Suosittelen sinulle kuitenkin ennen koiran hankintaa jonkinlaista peruskurssia metsästyskoirista ja metsästyksestä ylipäätään.
        Metsästysetiikasta tarvitset kyllä roimasti tukiopetustakin.


    • Löytyi tälläistä tietoa

      dogo argentinoista.
      Laitan linkin, aika mielenkiintoisaa ja rodusta itsestään kertovaa juttuu, siis sen metsästäessä villisikoja.
      Niin ja ennenkö kimppuun käytte niin tämä juttu kertoo nyt vaan siitä kuin hyvä koira kuitenkin työssään on. Eikä tämän kirjoituksen tarkoitus ole lainkaan saada ketään kiukustumaan ettei rotu käy suomen metsästyksiin.
      Ehkä ei, ehkä käy, siitä minulla EI ole tietoa.
      Mutta lueskeltuani näitä kirjoituksia, oli tietty pakko hakee jotain faktaa kyseisestä rodusta.
      Sanoisin että rohkeita koiria!

      http://www.dogo.fi/jack parry.htm

      • reunalla

        olen lukenut artikkelin ja on hieno kirjoitus.


      • koiria

        nää suomalaiset mettäkoirat vaikuttaa tuon rinnalla ihan puppelikoirilta


      • siellä..
        koiria kirjoitti:

        nää suomalaiset mettäkoirat vaikuttaa tuon rinnalla ihan puppelikoirilta

        ..nyt oikein sydämesi kyllyydestä, jos kerran siitä jotain tyydytystä saat.
        Ei kukaan ole dogoja mollannut. Hienoja koiria ne on.
        Mutta jos kyselet metsästäjiltä mielipidettä ja kiukustut kun sen saat, niin ihmettelen miksi ylipäätään kyselet, jos kerran oma mielipiteesi on mielestäsi ainoa ja oikea.


      • ,,,...
        siellä.. kirjoitti:

        ..nyt oikein sydämesi kyllyydestä, jos kerran siitä jotain tyydytystä saat.
        Ei kukaan ole dogoja mollannut. Hienoja koiria ne on.
        Mutta jos kyselet metsästäjiltä mielipidettä ja kiukustut kun sen saat, niin ihmettelen miksi ylipäätään kyselet, jos kerran oma mielipiteesi on mielestäsi ainoa ja oikea.

        Ei todellakaan ole nyt kovin hyvää mainosta dogolle tuon reunalla-kirjoittelijan uhittelut.
        En usko että dogoharrastajat kovasti noista jutuista nyt pitää.
        Vai sitäkö ehkä yritätkin? Mollata dogojen maineen noilla jutuillasi?


      • mikään provo
        siellä.. kirjoitti:

        ..nyt oikein sydämesi kyllyydestä, jos kerran siitä jotain tyydytystä saat.
        Ei kukaan ole dogoja mollannut. Hienoja koiria ne on.
        Mutta jos kyselet metsästäjiltä mielipidettä ja kiukustut kun sen saat, niin ihmettelen miksi ylipäätään kyselet, jos kerran oma mielipiteesi on mielestäsi ainoa ja oikea.

        vaan minun mielipiteeni!
        Mut mulle o aivan sama kuka siellä mettäs koiriensa kaa kulkeepi. Jotta näin.


      • reunalla
        ,,,... kirjoitti:

        Ei todellakaan ole nyt kovin hyvää mainosta dogolle tuon reunalla-kirjoittelijan uhittelut.
        En usko että dogoharrastajat kovasti noista jutuista nyt pitää.
        Vai sitäkö ehkä yritätkin? Mollata dogojen maineen noilla jutuillasi?

        minä olen uhitellut?toi sinun ajatteluhan on aivan kipeetä,onko se Dogojen maineen pilaamista jos virittelee edes joku joskus keskustelua Dogon käytöstä metsästyksessä Suomessa.Kyllä on valinnut väärän rodun jos katsoo pahalla jos joku yrittää luoda keskustelua rodun käyttöominaisuudesta.
        Mun puolesta saa sit vetää herneen nenään jos ei näe metsästys koiraa metsästys koirana,piste.


      • sinäensin
        reunalla kirjoitti:

        minä olen uhitellut?toi sinun ajatteluhan on aivan kipeetä,onko se Dogojen maineen pilaamista jos virittelee edes joku joskus keskustelua Dogon käytöstä metsästyksessä Suomessa.Kyllä on valinnut väärän rodun jos katsoo pahalla jos joku yrittää luoda keskustelua rodun käyttöominaisuudesta.
        Mun puolesta saa sit vetää herneen nenään jos ei näe metsästys koiraa metsästys koirana,piste.

        minkä ihmeen takia et voi hyväksyä selvästikin vallitsevaa käsitystä siitä että dogo ei sovi suomalaiseksi metsästyskoiraksi. Itse ainakin olen koiralla metsästävä ja uskoakseni suurin osa tällä palstalla keskustelevista on. Eli meillä on kokemusta metsästyksestä koirilla suomessa. Uskoakseni tiedämme jo kokemukenkin pohjalta millaiset koirat täällä ovat hyödyksi. Jos menisin argentiinaan metsästämään niin kuuntelisin hyvinkin tarkkaan paikallisia metsästäjiä. Omassa paikassaan dogo varmaan on äärimmäisen hyvä metsästyskoira, mutta mitä sillä täällä tekee??
        Ja kun lueskelee dogon kantarotulistaa niin tulee kyllä täysin vakuuttuneeksi siitä että se ei missään tapauksessa ole pohjolan metsästyskoira!


      • reunalla
        sinäensin kirjoitti:

        minkä ihmeen takia et voi hyväksyä selvästikin vallitsevaa käsitystä siitä että dogo ei sovi suomalaiseksi metsästyskoiraksi. Itse ainakin olen koiralla metsästävä ja uskoakseni suurin osa tällä palstalla keskustelevista on. Eli meillä on kokemusta metsästyksestä koirilla suomessa. Uskoakseni tiedämme jo kokemukenkin pohjalta millaiset koirat täällä ovat hyödyksi. Jos menisin argentiinaan metsästämään niin kuuntelisin hyvinkin tarkkaan paikallisia metsästäjiä. Omassa paikassaan dogo varmaan on äärimmäisen hyvä metsästyskoira, mutta mitä sillä täällä tekee??
        Ja kun lueskelee dogon kantarotulistaa niin tulee kyllä täysin vakuuttuneeksi siitä että se ei missään tapauksessa ole pohjolan metsästyskoira!

        koska uskon kyseiseen rotuun,Suomalaisen metsästäjän käytössä sika jahdissa esim Virossa.


      • USKOT
        reunalla kirjoitti:

        koska uskon kyseiseen rotuun,Suomalaisen metsästäjän käytössä sika jahdissa esim Virossa.

        vaan et TIEDÄ!
        Et siis hyväksy asiantuntijoiden mielipiteitä sillä tämä onkin nyt sinulle USKON ASIA!

        Et ole vastannut siihen että miten voisit hyväksyä sen että koiralauma raatelisi sitä villieläintä.
        Dogometsästys perustuu siihen että niitä on monta ja ne repivät sen saaliin hengiltä,ja tätäkö siis sinä haluat?


      • reunalla
        USKOT kirjoitti:

        vaan et TIEDÄ!
        Et siis hyväksy asiantuntijoiden mielipiteitä sillä tämä onkin nyt sinulle USKON ASIA!

        Et ole vastannut siihen että miten voisit hyväksyä sen että koiralauma raatelisi sitä villieläintä.
        Dogometsästys perustuu siihen että niitä on monta ja ne repivät sen saaliin hengiltä,ja tätäkö siis sinä haluat?

        muiden maiden metsästys tapoihin.Mutta esim Suomessa kun ajatellaan joistain asioista hiukan erilailla,niin kun täällä aina jauhetaan sitä että koiralla kuin koiralla pitää olla isäntä,niin eiköhän se ole ihan tahdon/taidon kysymys että kuinka pitkälle sallitaan koiran mennä.Eiköhän ne ole opetettavissa olevia asioita.Ja tietysti pitää koira materiaali olla myös huippua siihen tarkoitukseen.


      • ota kantaa mutta
        reunalla kirjoitti:

        muiden maiden metsästys tapoihin.Mutta esim Suomessa kun ajatellaan joistain asioista hiukan erilailla,niin kun täällä aina jauhetaan sitä että koiralla kuin koiralla pitää olla isäntä,niin eiköhän se ole ihan tahdon/taidon kysymys että kuinka pitkälle sallitaan koiran mennä.Eiköhän ne ole opetettavissa olevia asioita.Ja tietysti pitää koira materiaali olla myös huippua siihen tarkoitukseen.

        silti et ymmärrä asiasta paremmin tietävien mielipiteitä.

        Täällä on ihmisillä faktatietoa tämän maan metsästyksestä ja siitä mitä vaatimuksia sekä laki että ympäristö asialle asettavat.
        Lisäksi teksteistäsi saa sen vaikutelman että sinulla ei ole minkäänlaista käsitystä viettien osuudesta koirametsästyksessä.

        Pikkuisena esimerkkinä kerron että esimerkiksi ajokoirasta ei saa pysäyttävää sillä se ajaminen on geeneissä,ja toisinpäin asiaa tutkittaessa myöskään pysäyttävästä koirasta ei ajokoiraa.

        Se saaliin repiminen on dogoilla GEENEISSÄ.

        Minulle on tekstejäsi tutkiessa tullut se mielikuva että otat esille aiheen josta sinulla ei ole tietoa vaan pelkkiä mielikuvia ja jos ne ovat vääriä et hyväksy asiantuntijoiden esittämiä totuuksia.

        Mikäli suhtautuisit asioihin sillä asenteella että ehkä et olekaan oikeassa niin voisit jopa oppia jotain.


      • uskoa
        ota kantaa mutta kirjoitti:

        silti et ymmärrä asiasta paremmin tietävien mielipiteitä.

        Täällä on ihmisillä faktatietoa tämän maan metsästyksestä ja siitä mitä vaatimuksia sekä laki että ympäristö asialle asettavat.
        Lisäksi teksteistäsi saa sen vaikutelman että sinulla ei ole minkäänlaista käsitystä viettien osuudesta koirametsästyksessä.

        Pikkuisena esimerkkinä kerron että esimerkiksi ajokoirasta ei saa pysäyttävää sillä se ajaminen on geeneissä,ja toisinpäin asiaa tutkittaessa myöskään pysäyttävästä koirasta ei ajokoiraa.

        Se saaliin repiminen on dogoilla GEENEISSÄ.

        Minulle on tekstejäsi tutkiessa tullut se mielikuva että otat esille aiheen josta sinulla ei ole tietoa vaan pelkkiä mielikuvia ja jos ne ovat vääriä et hyväksy asiantuntijoiden esittämiä totuuksia.

        Mikäli suhtautuisit asioihin sillä asenteella että ehkä et olekaan oikeassa niin voisit jopa oppia jotain.

        sellaistakaan, että joku ottaisi dogon vain käydäkseen Virossa villisikajahdissa. Herraporukat, jotka käyvät Virossa villisikajahdeissa ovat muutenkin niin epäeettisiä metsästäjiä, että oksat pois; Mennään vieraaseen maahan, jonka metsästystilanteesta tai edes alueen kannoista tiedetä hölkäsen pöläystä. Sinne menevät juuri nuo machoilijat, jotka ilmeisesti luulevat saavansa kovaakin arvostusta kun ampuvat opastettuna, ruokintaan totutetun karjun.(tämä on yksin minun mielipiteeni ja varmasti on myös muita mielipiteitä).
        Ehkä jos jollain on intoa ja ennenkaikkea rahaa, voisi käydä siellä Argentiinassa metsästelemässä omalla dogolla?

        Meidän metsästyskoiriemme eroavat monien maiden koirista johtuen näistä olosuhteistamme. Metsästyskausikin kun sattuu sijoittumaan tuonne kylmempään ajanjaksoon, niin on aikamoista eläinrääkkäystä juoksuttaa jotain etelän aavikoille jalostettua koiraa -25 pakkasessa.
        Suomenajokoiralla esimerkiksi tuo ohut karvapeite on tassujen ohella suurin haitta. Sillä on taas niin paljon muita ominaisuuksia jotka tekevät siitä sopivan tänne.
        Esimerkiksi tuo taistelukoirille ominainen ja dogollakin mainostettu leveästi aukeava suu ja ilman helppo kulkeminen keuhkoihin saattavat pistää dogon manan maille jo ensimmäisessä pidemmässä ajossa kovalla pakkasella.
        Ja kyllä dogoa voi hyvin sanoa taistelukoiraksi, lukekaapa ne rodut läpi jotka ovat siihen sekoittuneena.


      • linjoilla..
        uskoa kirjoitti:

        sellaistakaan, että joku ottaisi dogon vain käydäkseen Virossa villisikajahdissa. Herraporukat, jotka käyvät Virossa villisikajahdeissa ovat muutenkin niin epäeettisiä metsästäjiä, että oksat pois; Mennään vieraaseen maahan, jonka metsästystilanteesta tai edes alueen kannoista tiedetä hölkäsen pöläystä. Sinne menevät juuri nuo machoilijat, jotka ilmeisesti luulevat saavansa kovaakin arvostusta kun ampuvat opastettuna, ruokintaan totutetun karjun.(tämä on yksin minun mielipiteeni ja varmasti on myös muita mielipiteitä).
        Ehkä jos jollain on intoa ja ennenkaikkea rahaa, voisi käydä siellä Argentiinassa metsästelemässä omalla dogolla?

        Meidän metsästyskoiriemme eroavat monien maiden koirista johtuen näistä olosuhteistamme. Metsästyskausikin kun sattuu sijoittumaan tuonne kylmempään ajanjaksoon, niin on aikamoista eläinrääkkäystä juoksuttaa jotain etelän aavikoille jalostettua koiraa -25 pakkasessa.
        Suomenajokoiralla esimerkiksi tuo ohut karvapeite on tassujen ohella suurin haitta. Sillä on taas niin paljon muita ominaisuuksia jotka tekevät siitä sopivan tänne.
        Esimerkiksi tuo taistelukoirille ominainen ja dogollakin mainostettu leveästi aukeava suu ja ilman helppo kulkeminen keuhkoihin saattavat pistää dogon manan maille jo ensimmäisessä pidemmässä ajossa kovalla pakkasella.
        Ja kyllä dogoa voi hyvin sanoa taistelukoiraksi, lukekaapa ne rodut läpi jotka ovat siihen sekoittuneena.

        kanssasi.
        Ne dogot joiden kanssa olen ollut tekemisissä ovat jo karvapeitteensä puolesta hyvin selkeästi lämpöisiin maihin soveltuvia,eivät pärjäisi täkäläisissä pakkasissa jahtipäivinä.

        Alkuperäinen käyttökoirana toimiva dogo on erittäin ihmisystävällinen koira sillä sen on pakko olla,muuten päätyisi pikaisesti pilven reunalle koska koko kyläkunta osallistuu jahtiin ja jos miesten pitäisi niiden villikarjujen lisäksi varoa myös metsästyskoiraa niin ei siitä mitään tulisi.
        Nämä seurakoiriksi ja egon tehostukseen hankitut dogot ovat yhtä kaukana metsästykseen käytettävästä dogosta kuin päivä yöstä,ja se argentiinassa pelittävä koira ei menestyisi meidän tarkoituksessamme.


    • D&M

      Ei sovellu Suomeen metsästyskoiraksi, koska LAKI
      kieltää kiinni pitävän rodun (presa). Rotu on jalostettu villlisikojen ja puuminen metsästykseen (suur riistan). Rotu on jalostettu metsästyskoiraksi. Mutta Suomessa se on pk-koirana tai toko yms..
      Ikävä kyllä näyttelykoirana ja jalostuskoirana (suurin osa rodun edustajista). Johon toivon että tulee muutos ja pian kiitos!!

      Itse kisaan Dogo Argentino rotuisilla koirilla eri lajeja. Joten kokemusta rodusta on jonkin verran tullut, mutta uutta oppii lisää.
      Mejä olen harrastanut koirillani, joka on rodulle sopiva laji (osaavissa käsissä).
      Mutta tuloksia toivotaan tietenkin, jotta olisi näyttöä että rotu soveltuu siihen!

      P.s. Jos jätetään metsästys asiat ihan osaaville metsämiehille;) Rotumme ei sovi Suomeen metsästyskoiraksi, eikä meillä ole näyttöä Suomessa että se sopisi. Joten turha mainostaa rotua Suomeen metsästyskoiraksi!!

      T.SK

      • reunalla

        kyseisen rodun harrastajana päätätte mihin suuntaan te haluatte viedä rodun jalostusta,ja mehän kaikki nähdään asiat eri lailla.En tiedä mutta luulisin että jos rotu ei pääse käyttämään rodun omaisia piirteitä esim neljä sukupolvea niin se ei ole enää aito dogo,luulen että rodun omainen käytös rupee laimenee,mutta niinkuin sanoin heti alussa en ole rodun harrastaja mutta pidän oikeasta Dogosta,sääli upeata metsästys koira rotua.Itse henkilö kohtaisesti en välitä koko pk-touhusta,mutta onks Dogolla viel pk-oikeudet?


      • Luuletko että
        reunalla kirjoitti:

        kyseisen rodun harrastajana päätätte mihin suuntaan te haluatte viedä rodun jalostusta,ja mehän kaikki nähdään asiat eri lailla.En tiedä mutta luulisin että jos rotu ei pääse käyttämään rodun omaisia piirteitä esim neljä sukupolvea niin se ei ole enää aito dogo,luulen että rodun omainen käytös rupee laimenee,mutta niinkuin sanoin heti alussa en ole rodun harrastaja mutta pidän oikeasta Dogosta,sääli upeata metsästys koira rotua.Itse henkilö kohtaisesti en välitä koko pk-touhusta,mutta onks Dogolla viel pk-oikeudet?

        jos joku ajokoira esimerkiksi ei pääsisi ajamaan neljään sukupolveen niin se ei enää ajaisi?

        Ziisus,ota nyt selvää periytyvyydestä ja geeneihin sisältyvästä toimintakoodista ennen hullunjuttuja.


      • rimppakinttu karvaton

        Riistavietti on VOIMAKAS ! Ihonsa ja turkkinsa
        puolesta ei sovellu Suomen ilmastoon ja metsiin !!


    • En metsästä

      Villisikojen pyyntiin käytetään dogo argentiinon lisäksi cane corsoa sekä american bulldoggeja. Koirat sekä ajavat mutta videoita löytyy joissa kyllä ainakin pysäyttävät possut melko tehokkaasti. Erittäin voimakkaita ja rohkeita koiria kaikki rodut.

      • Joutsen 66

        Täällä on enimmäkseen oikeaa tietoa, mutta niin monen eri ihmisen kirjoittamana, ettei oikein synny kokonaiskuvaa.
        Itselläni ollut Dogo Argentino suoraan metsästyskoiran jälkeläinen Argentiinasta. Erittäin kova vietti ajaa riistaa. Koulutettiin kuitenkin ensin tottelevaisuutta, mikä kuuluisi kaikille metsästyskoiralle tehtävän.
        Olen harrastanut koiria 30 vuotta. Ensin metsästyskoiria, suomen ajokoira (lajinsa kiistaton ykkönen), suomen pystykorva (ehdoton lintuykkönen) jämtti ja norjan harmaa ( hirvelle parhaita) Itä-siperian laika 5. alenevassa polvessa, emä susi. Ei oikein toiminut missään, liian päällekäyvä. Kuhmon hirvet vaihtoi kuntaa kun näkivät laikan:), niitä kun oli sudet hätyytelleet.
        Sitten oli rotikkaa, boxeria. Sitten tämä dogo. Erittäin hyvä luotettava koira, kohtuullinen koulutettava, tottis. Hanakka oli lähtemään riistan perään metsälenkeillä. Päätin kokeilla metsällä koiraa. Isossa saaressa se onnistui turvallisesti. Ajoi kiinni kettuja, parhaimmillaan teki isojakin lenkkejä (tutkan mukaan) kävi nopeasti 6 kilometrin päässä ja takaisin. Ei näkynyt suurempia väsymyksen merkkejä. Hakua teki itsenäisesti alusta asti.
        Supikoirat tappoi saaresta sivutuotteena. Hirvet jätti kyllä jostain syystä rauhaan.
        En kuitenkaan katso siitä löytyvän mitään erityislisäarvoa suomen metsästäjäkunnalle. Täällä on joka lajiin oikeat koirat ja muut ulkomaan tulokkaat voi helposti jättää marginaaliryhmäksi, kivaksi lisäksi kuitenkin. Tein kokeilu juuri siksi, kun tästä niin paljon spekuloidaan. Karhulle dogo tapattaisi todennäköisesti itsensä hyvin pian, sillä se menee päälle pelkäämättä. FAKTA.
        Dogon tehtävä on purra kiinni, ei niinkään repiä. Sen elinehto villisian kohdatessa on purra kiinni niin lujaa ettei se ote irtoa, silloin sika voi päästä puskemaan ja koira on heikoilla silloin. Ote on kasvojen, korvan, niskan ja kaulan alueella. Sika yleensä hiukan hämmentyy kun sitä purraan tiukasti korvaan. Lemmikkisiatkin tottelevat korvaotetta yllättävän hyvin, kokeilkaa:).
        Argentiinassa rodun alkuperäismaassa dogot ovat arvostettuja metsästyskoiria, siellä tuskin suomen ajokoiraa tai laikaa katsottaisiin vakavasti.
        Sääli sinänsä ettei dogolla voi suomessa metsästää ns laillisesti, ei siksi että olisi muuten tarvetta, kuin että koira joka on metsästäjä, voisi toteuttaa luontaisia viettejään.
        Argentiinassa on eri koulukuntia, yhdessä käytetään asetta lopettamiseen ja toisessa puukkoa. Koirat purevat sikaan kiinni, pysäyttävät sen ja mies tulee puukkonsa kanssa lopettamaan sian. Lopettakaa tästä aiheesta lässytys, olen sen nähnyt ja niin se on.
        Dogo on jalo ja hieno koira ennenkaikkea oikeissa käsissä. Se ei ole egonjatke, eikä kyllä metsästyskoirakaan täällä. Näyttelyissä se menestyy ja miksei sitä voisi käyttää myös jälkipuolella, erittäin hyvä vainu, iso kuono, suuret sieraimet.
        Suuren kokonsa vuoksi ei mene kovin pitkään syvässä lumessa. Nyt dogo ihmiset ajattelevat että kyllä menee ja lujaa. Puhun nyt 8 tunnin työpäivästä minkä suomen ajokoira tekee, se on pitkään.
        IPO:ssa voi pärjätä, muttei vedä lähellekään vertoja malikoille tms roduille. Liian raskas, mutta voi joillain yksilöillä harrastaa lajia.
        Mielestäni dogon pitäisi olla metsästyskoira ryhmässä, eikä 2 ryhmässä.
        beaglet ja monet muut rodut ovat ajavissa, vaikka iso osa on sohvaperunoita kotikoiria kuten jotkut dogotkin. Mutta rodun alkuperäistarkoituksen mukaan ryhmiin pitäisi koirat sijoittaa. Riippumatta siitä harrastetaanko sillä mitään metsästystä tms. Noita näyttely/käyttöpuolen eroja voi sitten kasvattaa koetuloksilla. Mielestäni on vain yksi rotumääritelmä ja sen mukaan ei ole käyttöpuolen tai näyttelylinjan koiria. Tuo lajijako on höpöä. Kyllä koira voi olla kaunis ja toimiva. T:n ja H:n koira ei ole oikein rotumääritelmän mukainen yksilö, sitä turha perustella sillä että tämä koira on käyttölinjainen, hah!!!

        Loppuun vielä. Vaikka dogo on jalostettu vähintään 11 rodusta, joista osa on molosseja, niin se ei ole taistelukoira. Sen "kantarotu", jos sitä roduksi voi sanoa on Cordoban taistelukoira. Katsokaa nuo koirarodut joista dogo on sitten aikojen saatossa jalostettu, ei ne niin kummoisia raatelijoita ole:) Pointteri......

        Epäilijöille linkki alkuperäismaan metsästäjä/kasvattajan sivuille. Mielestäni nuo siat eivät ole mitään alle satakiloisia possuja. Eikä tuo koiran työkään ole mitään metsonhaukuntaa kuulakkaassa syysmetsässä.


      • joutsen 66
        Joutsen 66 kirjoitti:

        Täällä on enimmäkseen oikeaa tietoa, mutta niin monen eri ihmisen kirjoittamana, ettei oikein synny kokonaiskuvaa.
        Itselläni ollut Dogo Argentino suoraan metsästyskoiran jälkeläinen Argentiinasta. Erittäin kova vietti ajaa riistaa. Koulutettiin kuitenkin ensin tottelevaisuutta, mikä kuuluisi kaikille metsästyskoiralle tehtävän.
        Olen harrastanut koiria 30 vuotta. Ensin metsästyskoiria, suomen ajokoira (lajinsa kiistaton ykkönen), suomen pystykorva (ehdoton lintuykkönen) jämtti ja norjan harmaa ( hirvelle parhaita) Itä-siperian laika 5. alenevassa polvessa, emä susi. Ei oikein toiminut missään, liian päällekäyvä. Kuhmon hirvet vaihtoi kuntaa kun näkivät laikan:), niitä kun oli sudet hätyytelleet.
        Sitten oli rotikkaa, boxeria. Sitten tämä dogo. Erittäin hyvä luotettava koira, kohtuullinen koulutettava, tottis. Hanakka oli lähtemään riistan perään metsälenkeillä. Päätin kokeilla metsällä koiraa. Isossa saaressa se onnistui turvallisesti. Ajoi kiinni kettuja, parhaimmillaan teki isojakin lenkkejä (tutkan mukaan) kävi nopeasti 6 kilometrin päässä ja takaisin. Ei näkynyt suurempia väsymyksen merkkejä. Hakua teki itsenäisesti alusta asti.
        Supikoirat tappoi saaresta sivutuotteena. Hirvet jätti kyllä jostain syystä rauhaan.
        En kuitenkaan katso siitä löytyvän mitään erityislisäarvoa suomen metsästäjäkunnalle. Täällä on joka lajiin oikeat koirat ja muut ulkomaan tulokkaat voi helposti jättää marginaaliryhmäksi, kivaksi lisäksi kuitenkin. Tein kokeilu juuri siksi, kun tästä niin paljon spekuloidaan. Karhulle dogo tapattaisi todennäköisesti itsensä hyvin pian, sillä se menee päälle pelkäämättä. FAKTA.
        Dogon tehtävä on purra kiinni, ei niinkään repiä. Sen elinehto villisian kohdatessa on purra kiinni niin lujaa ettei se ote irtoa, silloin sika voi päästä puskemaan ja koira on heikoilla silloin. Ote on kasvojen, korvan, niskan ja kaulan alueella. Sika yleensä hiukan hämmentyy kun sitä purraan tiukasti korvaan. Lemmikkisiatkin tottelevat korvaotetta yllättävän hyvin, kokeilkaa:).
        Argentiinassa rodun alkuperäismaassa dogot ovat arvostettuja metsästyskoiria, siellä tuskin suomen ajokoiraa tai laikaa katsottaisiin vakavasti.
        Sääli sinänsä ettei dogolla voi suomessa metsästää ns laillisesti, ei siksi että olisi muuten tarvetta, kuin että koira joka on metsästäjä, voisi toteuttaa luontaisia viettejään.
        Argentiinassa on eri koulukuntia, yhdessä käytetään asetta lopettamiseen ja toisessa puukkoa. Koirat purevat sikaan kiinni, pysäyttävät sen ja mies tulee puukkonsa kanssa lopettamaan sian. Lopettakaa tästä aiheesta lässytys, olen sen nähnyt ja niin se on.
        Dogo on jalo ja hieno koira ennenkaikkea oikeissa käsissä. Se ei ole egonjatke, eikä kyllä metsästyskoirakaan täällä. Näyttelyissä se menestyy ja miksei sitä voisi käyttää myös jälkipuolella, erittäin hyvä vainu, iso kuono, suuret sieraimet.
        Suuren kokonsa vuoksi ei mene kovin pitkään syvässä lumessa. Nyt dogo ihmiset ajattelevat että kyllä menee ja lujaa. Puhun nyt 8 tunnin työpäivästä minkä suomen ajokoira tekee, se on pitkään.
        IPO:ssa voi pärjätä, muttei vedä lähellekään vertoja malikoille tms roduille. Liian raskas, mutta voi joillain yksilöillä harrastaa lajia.
        Mielestäni dogon pitäisi olla metsästyskoira ryhmässä, eikä 2 ryhmässä.
        beaglet ja monet muut rodut ovat ajavissa, vaikka iso osa on sohvaperunoita kotikoiria kuten jotkut dogotkin. Mutta rodun alkuperäistarkoituksen mukaan ryhmiin pitäisi koirat sijoittaa. Riippumatta siitä harrastetaanko sillä mitään metsästystä tms. Noita näyttely/käyttöpuolen eroja voi sitten kasvattaa koetuloksilla. Mielestäni on vain yksi rotumääritelmä ja sen mukaan ei ole käyttöpuolen tai näyttelylinjan koiria. Tuo lajijako on höpöä. Kyllä koira voi olla kaunis ja toimiva. T:n ja H:n koira ei ole oikein rotumääritelmän mukainen yksilö, sitä turha perustella sillä että tämä koira on käyttölinjainen, hah!!!

        Loppuun vielä. Vaikka dogo on jalostettu vähintään 11 rodusta, joista osa on molosseja, niin se ei ole taistelukoira. Sen "kantarotu", jos sitä roduksi voi sanoa on Cordoban taistelukoira. Katsokaa nuo koirarodut joista dogo on sitten aikojen saatossa jalostettu, ei ne niin kummoisia raatelijoita ole:) Pointteri......

        Epäilijöille linkki alkuperäismaan metsästäjä/kasvattajan sivuille. Mielestäni nuo siat eivät ole mitään alle satakiloisia possuja. Eikä tuo koiran työkään ole mitään metsonhaukuntaa kuulakkaassa syysmetsässä.

        No se linkki jäi:))
        www.dogoman.com.ar/


    • koerankasvattaja

      Jos koiralauma on tarpeeksi suuri niin voi onnistua, mutta säälin sitä koiraa joka
      työntää kirsunsa aikuisen villisian ulottuviin. Mitä maailmalta kuuluu ei ole aina totuus. Ensinnäkin villisian karva ja nahka on sellainen, ettei siihen ihan tuosta
      vaan pysty tarttumaan saatikka puremaan läpi. Villisiassa on voimaa kuin pienessä
      kylässä ja koiraa vastaan voi olla kymmensenttiset torahampaat. Aikuisia villisikoja
      yksin metsästävät eläimet ovat toisessa sarjassa kuin mikään koira eli yleensä tiikereitä.
      Aikuinen karju voi painaa 200kg ja se on tunnetusti yksi vaarallisimpia eläimiä
      haavoittuneena.

      Jos jollain olisi lauma isoja koiria niin silloinkin täytyy varautua tappioihin.

      • Dogon omistaja

        No niin sitten kokemusta olen käyttänyt dogoa villisika metsällä ja käytän koiralla paksusta nahkasta tehtyä suojaliiviä kaulassa ja mahan puolella koira painaa 47kg uros ja kyllä yksi koira pysäyttää sian (suurin 112kg) koira pitää suojata hyvin että ei käy kalpaten aina jotain naarmuja/ haavoja tulee. Koira pitää yleensä kurkusta kiinni ja sika ei saa kunnolla happea niin väsyy vaikka ei kuole. Dogo ei hauku että GPS / radiopanta on hyvä olla niin ei tarvii arvailla missä se sika huutaa. Ei kannata ihan ensimmäiseksi koiraksi hankkia on hyvä oppimaan pitää olla kova mutta jos on liian kova koira muistaa sen liiankin hyvin se on mieletön kaveri ja uskollinen ja täynnä hellyyttä ja naamapesu tulee monta kertaa päivässä ja rakastaa metsästämistä


    • 19 koiraa

      Dogo argentino ja muu kiinni käyvä koira on aikuiselle villisialle räsynukke jonka henkiinjääminen on sattumanvaraista.
      Älytöntä käyttää koiria oman miehekkyytensä korostamiseen. Ajava koira on asia erikseen, mutta mikään eläin ei käy niin vaarallisen ja paljon painavamman eläimen kimppuun kuin ihmisen luonnottomaksi jalostama koiraparka.

      • kunnon sikakoira

        Katsoin kerran 1950-luvun dokumenttia, jossa 4 dogo argentinoa piti villisikaa yhteisvoimin aloillaa. Jo sika pääsi irti koirien hammasotteista, koirat pystyivät tarpeeksi ketterinä väistämään saaliin iskut ja haukkuivat sitä niin ettei se päässyt karkuun. Dogo argentini on juuri tällaisten suurpetojahtien myötä kehittynyt todella ketteräksi, voimakkaaksi, sitkeäksi, rohkeaksi ja järkeväksi roduksi.


      • haminaluokan
        kunnon sikakoira kirjoitti:

        Katsoin kerran 1950-luvun dokumenttia, jossa 4 dogo argentinoa piti villisikaa yhteisvoimin aloillaa. Jo sika pääsi irti koirien hammasotteista, koirat pystyivät tarpeeksi ketterinä väistämään saaliin iskut ja haukkuivat sitä niin ettei se päässyt karkuun. Dogo argentini on juuri tällaisten suurpetojahtien myötä kehittynyt todella ketteräksi, voimakkaaksi, sitkeäksi, rohkeaksi ja järkeväksi roduksi.

        Ei kannata uskoa kaikia "dokumentteja" joita maailmalta löytyy.
        Se että laitetaan koirat aitaukseen keskenkasvuisen villisian kanssa ei ole ihan totuus. Häiritty villisika painuu sellaiseen maastoon ettei sitä voi nähdä saati kuvata, siellä tiheikössä se sitten ottaa vastaan koirat joilla ei ole mahdollisuutta ketterästi väistää.


    • juuuppajuu

      Kävin katsomassa Ranuan eläinpuiston villisikoja ja tulin siihen tulokseen, että on melko hullua laittaa mikä tahansa koira sellaisen perään. Norsupyssykin on tehokas mutta ei se voi mitään panssarivaunulle.
      Täysikasvuista eurooppalaista villisikaa kuvaa parhaiten sana JÄRKÄLE.

    • doogokoajokoira

      Ei ole paljoakaan kokemusta dogosta, mutta ajokoirista sitäkin enemmän. Jotenkin en usko dogon kestävän pakkasia. jos tuohon turkki asiaan mennään niin esim. ajokoira ajaa riistaa takaa neljä tuntia (sillä on säänkestävä turkki) ja jos tämä dogo pysäyttää ja jää haukkumaan riistaa neljäksi tunniksi. Onhan se ihan järjellä ajatellen niin että jos toinen juoksee 4h ja toinen seisoo 4h pakkasessa niin kyllä sillä seisojalla kylmempi on.

    • eeeeeeeeeseesesese

      Okei sitten faktoja tiskiin, osalla dogoista on myös aluskarva, eli kestää myös pakkasta, koira ei tietääkseni ole myöskään paikallaan, jolloin paikallaan ollessa sille tulis kylmä? vaan koira on liikkeessä ja sillä on lämmin, ja aluskarvan ansiosta kestää myös suomen kylmyyttä suurimman osin. Ei tietenkään oli mikään 24/7 ulkokoira. Joku sanoi että dogo ei pysty ajamaan jälkeä, sanonpa että dogo ajaa paremmin jälkeä kuin sinun suomenajokoirasi. Joku sanoi ettei dogolla kestä kunto ajaa pitkää matkaa, no se päihittää jokaisen metsästyskoirarodun suomesta kunnosta ja nopeudesta takuuvarmasti. Dogo on tosiaan pysäyttävä eli se raatelee myös kiinni saavansa uhrin. Eli siinä mielessä ei mikään paras metsästyskoira suomen oloihin. Koiralla on aivan uskomattomat voimat. Isotkin villisiat pysäyttää, myös yksin. Yleinsä niitä isompia ajetaan laumassa mutta varmasti pysäyttää yksinkin. Ei tosiaan mikään paras metsästyskoira suomen metsästysmenetilmiä ajatellen, mutta hyvä metsästämään silti.

    • ttttttttttttt

      "Koiralla on aivan uskomattomat voimat. Isotkin villisiat pysäyttää, myös yksin"

      Niinkö?
      Taidat olla tietämätön tai koirapullistelija:

      IS 29.5.2007
      "Metsästysporukka jahtasi jättisikaa kolme tuntia, ja siihen ammuttiin yhteensä kahdeksan luotia. Tämä tiettävästi suurin koskaan kaadettu villisika painoi 477 kiloa ja oli 274 senttiä pitkä järkäle."

    • kissakieli123

      No meinasitko että ne kaikki on tuon kokoisia? oletko tietämätön vai sikapullistelija? Ja ei tainnut metsästysporukalla olla kuin haukkuavia koiria, olisi pysähtynyt sika dogolaumalla hieman nopeammin, ja tappaminen tapahtunut veitsellä.

      • kklljkjjj

        Suomessakin suusrin mitattu villisika on ollut luokkaa 250kg. Pitää olla melkoinen pullistelija joka sanoo, että sen voimalla yksinäinen koira pysäyttää.
        Villisika ei ole siinäkään kokoluokassa mikään läskikasa vaan todella nopeasti liikkuva lihaskimppu, dogokin on siinä leikissä tiskirätin osassa.
        Pienet possut ovat asia erikseen, mutta ongelma on siinä kun ei voi tietää mikä on vastassa.


      • metsästys asiallista

        Metsästyksessä,ei eläintä rääkätä ja raadella,vaan asianmukaisesti lopetetaan.Se ei onnistu dogoilla.
        Vaan haukkuvalla ,haukkumalla pysäyttävällä koiralla ja aseella.
        Ota selkoa metsästyksestä,siihen ei liity luonnonvaraisten eläinten raatelu koiran kanssa.


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1772
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1449
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1224
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1126
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      72
      901
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      233
      872
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      855
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      795
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe