SPR:n ensiapuryhmät?

Heli

Hei!
Minkä ikäisiä ihmisiä ensiapuryhmissä toimii? Olen itse 21 vuotias ja olen aloittamassa ensi syksynä ensiapuryhmäkoulutuksen etelä- pohjanmaalla. Kertokaa vähän kokemuksia? :) Kiitos!! -Heli

21

3710

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nellikki82

      Viralliset ensiapupäivystäjät ovat kaikki yli 18-vuotiaita ja ikähaitari on tuosta aina keski-ikään asti. Eli paljon erilaisia ihmisiä erilaisine taustoineen. En tiedä miten Etelä-Pohjanmaalla on, mutta näin Keski-Suomessa homma on ollut mukavaa. Näkee paljon, oppii paljon, tutustuu ihmisiin jne...

      Huonoja puoliakin on kuten aina kaikessa. Joskus päivystyskeikat on hyvin tylsiä ja ihmiset on ovat joskus epämiellyttäviä sekä kentällä että järjestön sisällä. Mutta 95 % olen nauttinut uudesta harrastuksestani.

      Omalla motivaatiolla saa hyvin paljon irti ensiaputoiminnasta, kun joukossa on tosiaan ihan ammattilaisia, mutta myös ihan maallikoita.

      Eli tervetuloa vain mukaan!

      • Heli

        Olen jo vuoden verran miettinyt että voisin aloittaa ensiapuryhmässä toimimisen. Kiitos vastauksesta.. Nyt odotan enemmän kurssin alkamista.. :)
        Olen hoitoalalla opiskelemassa (AMK) ja haave olisi mennä ambulanssiin töihin kun valmistun. Siksi haluan kokemusta ennemmin. Ja uusia kavereita tietysti :)
        Jos on halukkuutta, kerro ihmeessä lisää. Oletko itse ensiapupäivystäjä? Oletko ollut "festareilla" auttamassa? Mikä on yleisin syy tulla hoitoon jne? Kuinka paljon te saatte tehdä ennen ammattilaisten saapumista?
        Kiitos jo etukäteen!
        -Heli


      • Päivystäjä 12v kokemuksella
        Heli kirjoitti:

        Olen jo vuoden verran miettinyt että voisin aloittaa ensiapuryhmässä toimimisen. Kiitos vastauksesta.. Nyt odotan enemmän kurssin alkamista.. :)
        Olen hoitoalalla opiskelemassa (AMK) ja haave olisi mennä ambulanssiin töihin kun valmistun. Siksi haluan kokemusta ennemmin. Ja uusia kavereita tietysti :)
        Jos on halukkuutta, kerro ihmeessä lisää. Oletko itse ensiapupäivystäjä? Oletko ollut "festareilla" auttamassa? Mikä on yleisin syy tulla hoitoon jne? Kuinka paljon te saatte tehdä ennen ammattilaisten saapumista?
        Kiitos jo etukäteen!
        -Heli

        Useimmiten tulee "rakko kantapäässä" tai "hiertymä varpaassa". Pikku haavoja... Lista on loputon. Silmälasien liimausta, sandaalien teippausta. Toinen ääripää on sitten vähän ikävämpää luettavaa. Tehdä saa niin paljon kuin taidot antavat myöten. On tietysti asioita, joita saa tehdä vain ammatti-ihmiset.


      • ensiapuryhmään

        pääsee mukaan? Yritin Keski-Suomen valmius- ja ensiapuyksikön johtajalta kysellä viikon alussa, muttei ole vielä vastannut. Kuinka usein harjoittelette? Saako kuitenkin alle 18-vuotias osallistua harjoituksiin?

        T: EA-ryhmästä kiinnostunut


      • Vesa
        ensiapuryhmään kirjoitti:

        pääsee mukaan? Yritin Keski-Suomen valmius- ja ensiapuyksikön johtajalta kysellä viikon alussa, muttei ole vielä vastannut. Kuinka usein harjoittelette? Saako kuitenkin alle 18-vuotias osallistua harjoituksiin?

        T: EA-ryhmästä kiinnostunut

        http://www.redcross.fi/aktiivit/osastot/fi_FI/index/


    • äspeeärrästä

      Ea-ryhmään pääsee varmasti mukaan, ryhmä kouluttaa sinua halujesi mukaan.
      Muutama fakta kuitenkin punaisen ristin toiminnasta kuin "varoituksen" sananksi,
      Punainen Risti on kuin suuri konserni yritys, vapaaehtoiset ovat tälle yritykselle vain valtava voimavara ja ilmainen työvoima. Esim. Nälkäpäivä keräys toteutetaan harrastajien työllä, keräysvarat tilitetään eteenpäin 100% siltä tasolta, mutta piiritoimisto vetäisee heti muutaman prosentin siivun, välittää rahat keskustoimistolle joka ottaa taas muutaman prosentin siivun. Kun puhutaan että on kerätty 2 milj. euroa on piirille saatu tukea n. 100 000euroa ja keskuvalvomolle samoin 100 000euroa. Paikallinen osasto kerjää pankilta kolikonlaskun tai maksaa itse, samoin on kerääjille tarjottavat esim. pullakahvit. Mitään ei saa vähentää keräyskuluiksi vain ylempi organisaatio saa rahastaa.
      Ajatteleppa kuinka paljon Punainen risti sai tuloja tsunamista keräyssumma oli muistaakseni 50milj euroa, siitä jää "palkollisten" pyörittämiseen kutakuinkin 5-6 milj. euroa!!
      Kerran ollessani SPR:n piiritason johdon seminaarissa eräs keskustoimiston johtohenkilö sanoi "kyllähän se on tosiasia että pari kunnon katastrofia vuodessa pitää talouden kunnossa" kyseinen herra on edelleenkin hyvin näkyvässä toimessa.
      Mene, opi ja harrasta mutta älä anna kaikkea itsestäsi, Ensiaputaidot ovat kaikille hyödyllisiä ja tapaat siellä mukavia ihmisiä (niitä paikallisia työmyyriä)
      Itse olen harrastanut yli 20 vuotta SPR:ää ensiapuryhmässä, ryhmänjohtajana, osaston hallituksessa, osaston puheenjohtajana, piirihallituksessa jne. Nykyisin olen evp. niistä hommista ja vihainen monelle asialle, mutta muistelen usein niitä satoja ystäviä joihin tutustuin aktiiviaikanani. Toimihenkilöistä ei niin väliä.

      • Vesa

        Kyllä se on niin, että järjestö on polarisoitunut yhtäällä osastojen "duunareihin" ja toisaalla vasemmistoälymystöä muistuttavaan järjestöjohtoon Geneve-yhteyksineen. Osastot toivovat huomiota kotimaan toimintaan ja Helsingin pää haluaa että osastot olisivat huolissaan maailman kriisipesäkkeistä. Lisäksi osaston sisällä jokainen pärjätköön miten taitaa.


    • yksi vain

      Minäkin kuulun spr, mutta nyt on vähän jäänyt harrastus kun minulla on 2 lasta!Mutta jos haluat pitää yhteyttä ja jutella niin tääl kyl löytyy!

    • M..

      Moi Heli,

      Toimin ryhmänjohtajana pääkaupunkiseudulla. Yksi tämän harrastuksen vahvuuksista on mielestäni se, että ea-ryhmissä on hyvin erilaisia ihmisiä, itse olen tavannut kaiken ikäisiä 16-70 väliltä. Eniten varmaankin on n. 25 - 45 vuotiaita. Hälytyksiin ja päivystyksiin tarvitaan vähintään se 18-vuoden ikä, mutta ryhmässä voi mukana olla monella tavalla. Samoin koulutusta ja osaamista ei vaadita ryhmään liittymiseen, pelkkä halu oppia riittää. Mutta sitten tiettyihin tehtäviin tarvitaan tietynlaista koulutusta, osaamista ja fyysistä, psyykistä ja sosiaalista kuntoa.

      Päivystyksissä vastaan tulee kaikenlaista "laastari ja taputus päälaelle" ja hätätilapotilaiden väliltä. Kaikissa päivystyksissä ei välttämättä satu yhtään mitään, toisissa riittää potilaita jonoksi asti, riippuen paljon tapahtuman luonteesta. Riippuen vähän paikasta, maallikot voivat olla koulutettuja defibrillattorin ja hapen käyttöön. Ja päivystäjät osaavat peruselintoimintojen mittaamisen ja kirjaamisen. Terveydenhoitoalan ammattilaisilla voi tilaisuudesta ja vastuulääkäristä riippuen olla lisää oikeuksia, esim i.v-luvat. Yleensä ottaen ennen ambulanssin tuloa ehtii tehdä aika paljonkin. Vaikka se ambulanssi on kohteessa suhteellisen nopeasti, yleisötapahtumissa potilaan luokse pääsyyn menee aikaa ja tästä syystä ensiapupäivystäjien läsnäolo on hyvin perusteltua. Muita puolia on se, että ensiapupäivystys purkaa läheisen terveyskeskuksen jonoja, kun osa voidaan hoitaa paikanpäällä. Lisäksi hienoa se on järjestäjältä asiakkaita kohtaan järjestää palvelu, joka voi pelastaa asiakkaan päivän.

      Mutta ensiapuryhmätoiminnassa on muitakin puolia. Ensinnäkin, omien taitojen kasvattaminen ja ylläpitäminen. Kurssit ovat kivoja. Julkisilla ensiapukursseilla on ihmisiä, jotka joutuvat käymään kursseja esimerkiksi työnantajan vaatimuksesta, näillä muilla kursseilla taas on ihmisiä, jotka ovat vapaaehtoisina kursseilla ja sopivan mukavan samanhenkisiä.. kursseilla ja päivystyksissä tutustuu moniin uusiin mukaviin ihmisiin.

      Yksi tärkeä osa on Vapepa-hälytykset: henkilöetsinnät, ensihuoltoasiat (muonitus, majoitus, henkinen tuki) ja myös ensiavulliset toimet, ainakin varautuminen niihin.

      Ymmärrän osaltaan tuota Konkarin kritiikkiä. Vapaaehtoisia revitään moneen suuntaan ja on myös osattava sanoa ei. Varsinkin ensiapuryhmässä on huolehdittava omasta jaksamisesta, niin ettei auttajasta tule autettava. Vaikka järjestö on iso (tai ehkä juuri siksi), on toiminta monelta osin hieman heikosti organisoitua ja ongelmia esimerkiksi tiedottamisessa ja yhteisissä käytännöissä on. Toisalta se antaa kovasti vapauksia tehdä toiminnasta omalla tasollaan oman näköistä. Itse saan kyllä taistella sen puolesta, että maltan pysyä parantamassa ja järkeistämässä oman ryhmäni ja korkeintaan osastoni toimintoja, tuolla ylempänä riittäisi tekemistä myös paljon.

      Mutta toisaalta olen kovasti tyytyväinen siitä että Punainen Risti tunnetaan hyvänä järjestönä. Ihmiset tietää ketä olemme. Ja keräyksistä menee suuri osa ihan kohteeseen saakka. Ainahan tarvitaan ilmoittelua ja mainontaa. Palkattuja työntekijöitä tarvitaan myös, ehkäpä tarvittaisiin jopa lisää.. vapaaehtoisia kun ei joka paikkaan voi repiä.

      Eli harrastuksen hyvä puoli on se, että tekemistä kyllä ainakin täällä meillä päin riittää, mutta kaikkea ei ole pakko tehdä. Aika paljon voi vaikuttaa omaan harrastusaktiivisuuteensa jos vain osaa olla kahmimatta liikaa luottamus- ja muita tehtäviä.

      Sinulla tulevana terveydenhoitoalan ammattilaisena on vielä se etu, että voit jossain vaiheessa kouluttautua ensiavun ja terveystiedon kouluttajaksi, jonka jälkeen voit pitää ensiapukursseja. Ryhmissä toimii paljon ammattilaisia, joten kuvittelen harrastuksen tukevan työtäkin. Ja työ kyllä tukee harrastusta.

      Itse olen harrastuksesta pitänyt ja on jotenkin vaikea kuvitella että ilman enää tulisin toimeen.. kiva, että olet päättänyt kokeilla uraa ensiapuryhmässä!

      M.

      • Vesa

        Kun täällä tuntuu olevan spärräläisiäkin, niin mitä ajattelisitte tästä luonnoksestani keskustoimistoon, joka liittyy tiedottamiseen katastrofialueilta.


        Dear John

        Kuvani tiedottamisesta kenttäsairaalaan tai muuhun yksikköön liittyen on se, että ensialkuun kovan hössötyksen saattelemana otetaan framille ensimmäisiä lapsipotilaita ja (pahaa) aavistamaton ensimmäinen synnyttäjä. Muu uutisointi sen jälkeen on tiedottajakohtaista.

        Päätelmäni on, ettei tiedottajan tuottamaan tekstiin kajota mitenkään. Mitään siihen lisäämättä tai mitään siitä poisottamasta. Olisi vähän nolo homma, jos paikalle lähtee reposteluun taipuvainen toimittaja.

        Tarvittaisiin vakiomuotoinen tiedottamisproseduuri, jota keskustoimiston tiedottajat noudattaisivat. Siinä määriteltäisiin se, mitä tapahtumia tulisi käsitellä ja millä tyylillä.

        Operaation saavutettua tietyn pisteen, järjestettäisiin lehdistötilaisuus, jossa kerrottaisiin yhteenvetona auttamistoimet. Sama tiedote löytyisi myös järjestön sivustolta. Nyt ei liene keskitettyä tietoa aiemmista operaatioista. Tsunamiavustakin on vain yksittäisiä juttuja.

        Kirjastossa selasin Tekniikan Maailmaa, siinä oli juttu kenttäsairaalasta. Mukana oli kaavio niistä yksiköistä joista sairaala ja klinikat muodostuvat. Liekö tätäkään kaaviota järjestön kotisivuilla?


        Sincerely
        Vesa


      • neuvot

        minulla 13 vuotias tytär ja hän haluaisi liittyä ensiapuun tai ainakin käydä ea 1,2,ja 3. Onko tämä mahdollista tytäreltäni vaikka hän ei ole täysi ikäinen? Saisinko vastauksen nopeasti joko sinulta tai joltain muulta. KIITOS t: J


      • ryhmyri
        neuvot kirjoitti:

        minulla 13 vuotias tytär ja hän haluaisi liittyä ensiapuun tai ainakin käydä ea 1,2,ja 3. Onko tämä mahdollista tytäreltäni vaikka hän ei ole täysi ikäinen? Saisinko vastauksen nopeasti joko sinulta tai joltain muulta. KIITOS t: J

        Kyllä ryhmäilloissa voi alaikäisenä käydä. Parempi olisi jos paikkakunnalla olisi nuorisoryhmä, kaikki olisivat suunnilleen samanikäisiä. Päivystämään voi tulla täysi-ikäisenä.


      • neuvot
        ryhmyri kirjoitti:

        Kyllä ryhmäilloissa voi alaikäisenä käydä. Parempi olisi jos paikkakunnalla olisi nuorisoryhmä, kaikki olisivat suunnilleen samanikäisiä. Päivystämään voi tulla täysi-ikäisenä.

        entä jos ei ole niitä nuoriso ryhmiä ei ole. Voiko mennä niihin aikuisten ryhmiin ala ikäisenä? lapseni kyselee! kiitos kun vastasit vastaisitko tähän kin!


    • Elisama

      Olen ollut mukana vuosia toiminnassa. nyt on hiljaisempi kausi, mutta suunittelen vähän paluuta.
      Ei hassumpaa harrastusta. Joskus oli aika pitkästyttävää jossain suurissa kisoissa istua tuntikausia jossain tukikohdassa.

    • Ensihoitaja-016

      SPR on tehnyt itsestään ainoan laillisen kouluttajan ensiaputaitoihin. Markkinoimalla ensiapukoulutusta (EA 1 ja EA 2 mm.) ja saanut hyväuskoiset tilaajat (yritykset ja yhteisöt etupäässä) uskomaan että vain SPR:n koulutus kelpaa.

      Kuinka voi olla mahdollista että esimerkiksi Terveydenhoitaja joka on käynyt ns. HEO koulutuksen on pätevämpi ensiapuopettaja kuin kurssin käymätön terveydenhuollon ammattilainen jolla on esim 10- vuoden ensihoitokokemus?

      SPR on tosin loistavasti kiertänyt asian. He eivät ole koskaan väittäneet että heidän koulutus on se yksi ja oikea. Mutta markkinoineet että näin on.

      Koitappas mennä SPR:n päivystäjäksi ja sanot että sulla on sairaanhoitajakoulutus, työkokemusta ambulanssista useita vuosia, mutta ei voimassa olevaa EA2 todistusta niin vastaus on: Anteeksi nyt vaan, mutta meillä on jo tarpeeksi "pätevämpää" porukkaa tarjolla. En halua yleistää missään nimessä, mutta valitettavasti näin on monessapaikassa mitä olen kollegoiden kanssa jutellu.

      Ensiapu kaikkineen on loistavajuttu ja hartjoittelemisen arvoinen asia. Koulutuksen antaa sitten kuka tahansa asiaan perehtynyt henkilö/ yhteisö.

      • spr ,,,,,,

        Mutta eikl tuo ole aika helppo tilanne ratkaista - menet vain sinne kurssille?


      • sprtku
        spr ,,,,,, kirjoitti:

        Mutta eikl tuo ole aika helppo tilanne ratkaista - menet vain sinne kurssille?

        En näe ammattilaisena mitään ongelmaa suorittaa EA2. Jokaisella järjestöllä on oikeus laatia omat vaatimuksensa, joista pidetään kiinni
        eikä erioikeuksia anneta. Ryhmissä on osattava ammattilaisenkin toimia yhtenä tiimin jäsenenä eikä "sooloilla", koska on ammatiltaan se ja se ...


      • SPR:n leikkikurssit
        spr ,,,,,, kirjoitti:

        Mutta eikl tuo ole aika helppo tilanne ratkaista - menet vain sinne kurssille?

        Miksi pitäisi tuossa tilanteessa mennä kurssille "opettelemaan" asioita jotka on osannut jo vuosia huomattavasti paremmin kuin mitä siellä kurssilla opetetaan ? Ei mitään järkeä.

        Onneksi usein tuo vaatimus ilmaistaan muodossa "vähintään EA2 tai vastaava koulutus" jolloin nuo oikeasti huomattavasti paremmin koulutetut ja osaavammat kelpuutetaan ilman kitinöitä.

        SPR:n EA2 on oikeasti pelkkä laastarointikurssi, vasta ensivastekurssilla oppii jotain oikeasti hyödyllisiä taitoja.


    • jermutaavetti

      Muistetaanpa, että ensiapuryhmä on kaikille avoin ja vapaaehtoinen harrastus. Kertoo aika paljon henkilön asenteesta ja suhtautumisesta, jos hän ei voi istua sitä ea 2-kurssia, koska hän on NIIN paljon osaavampi ja pätevämpi eikä siellä opi mitään hyödyllistä. Valitettavan usein tällaiset ammattilaiset eivät viihdy ryhmässä, koska heidän pätemistään ja päällepäsmäröintiään ei jakseta kuunnella eivätkä he kestä sitä, että heille muistutetaan heidän olevan tasavertaisia maallikkoryhmäläisten kanssa... Oikean ammattilaisen itsetunto kestää maallikkokurssilla istumisenkin.

      • 5356442

        EA1 ja EA2 vastaa yhdessä neljää kokonaista työpäivää (32 tuntia). Osaatko kuvitella, millaisena ajan haaskauksena niiden pakollisuuden kokee sellainen ihminen, jolle kaikki kursseilla käytävät asiat on itsestäänselviä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2793
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1173
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1090
    Aihe