Jos otan vastaan työn vähän kauempaa asuinpaikkani ulkopuolelta, Kela maksaa 4kk työttömyysturvan suuruisen matka-avustuksen. Entä saako kotipaikkakunnan ja työpaikkakunnan väliseen matkustamiseen työsuhteen aikana mitään avustuksia tai verohelpotuksia? Jokapäiväiset työmatkakulut saa tietysti vähentää verotuksessa, mutta onnistuuko sama myös esim. matkustamisessa viikonlopuksi kotiipaikkakunnalle ja takaisin?
Matka-avustus jne.
7
3412
Vastaukset
- Avustus
Kela maksaa neljän kuukauden ajan matka-avustuksena täysimääräistä työmarkkinatukea, mikäli menet työhön työssäkäyntialueen ulkopuolelle vähintään 100 km:n päähän kotoasi. Matka-avustus on veronalaista tuloa. Siitä pidätetään 20 pros veroa.
Kela tekee päätöksen matka-avustuksesta saatuaan työkkäriltä sitä ennen lausunnon. Avustus koskee vain työtöntä työnhakijaa. Päätös matka-avustuksesta on tehtävä ennen työsuhteen alkua.
Mikäli päivittäiset työmatkakulusi ovat enemmän kuin matka-avustus (netto) niin ylimenevä osa on vähennyskelpoista mikäli omavastuuosuus ylittyy.
Mikäli irtisanoudut tai sinut irtisanotaan sinusta johtuvasta syystä ennen kuin työsuhteesi on ollut voimassa 6 kuukautta, voidaan avustus periä takaisin, mikäli se ei ole ilmeisen kohtuutonta.
Jos työllistyt kotipaikkakunnalle VAKITUISEEN työsuhteeseen, avustusta ei peritä takaisin. - verohelppiä
Toimiiko tälläinen? Asun vakituisesti paikkakunnalla A ja olen työtön. Saan puolen vuoden määräaikaisen työn paikkakunnalta B. Muutan B:hen, menen töihin ja saan työkkäristä/Kelalta matka-avustusta 4kk työmarkkinatuen verran. Kun työ loppuu, olen jälleen työtön ja asun B:ssä. Sitten saan uuden työn paikkakunnalta A. Saanko toisen kerran matka-avustusta? Entä jos säilytän vanhan kämpän kakkosasuntona ja muutan sinne takaisin?
- kjhzlkhklj
Kela VAIN maksaa matkatuen. Kysy työkkäristä, joka matkatuen ehdot määrittelee.
[email protected]
kertoo paremmin asian, kuin suomi24 palsta.
- Merkitystä
Minulle oli tappista tietojen antaminen matka-avustuksesta. Lopuksi vein viikkoa ennen työn alkua työsopimuksesta kopion Kajaanin työvoimatoimiston johtajalle Eero Hurskaiselle johon hän tarttui kuin nälkäinen leipään kiinni. Ylimielisellä äänensävyllä kysyi minulta perusteluja että mikä tässä mättää kun annoin palautetta henkilökunnan palvelusta. Tunnin päästä soitti työvoimaneuvoja ja kertoi että olemme työvoimatoimiston johtajan Eero Hurskaisen kanssa päätetty että myönnetään mulle matka-avustus. Sitten kertoi että he lähettää viikon päästä maanantaina lausunnon päätöksestä kelalle. Pyysin saada itselle samalle päivälle kopiota päätöksestä mutta he alkoi kieltäytyä johon sanoin puhelimessa vihaisella äänen sävyllä että tulen hakemaan puolen tunnin päästä ja teiltä löytyy minulle allekirjoitettu päätös. Kumpikin häipyi kuin pieru saharaan ennen kuin tulin toimistoon. Minut ohjattiin päivystäjän huoneeseen jossa käyttäydyin asiallisesti. Sitten päivystäjän huoneeseen tuli puhelu ja päivystäjätyttö laski luurin pöydälle josta kysyin miksi jätit linjan auki? Tyttö vastasi ääni vapisten änkyttäen että nyt ei kukaan häiritse meidän asiointia ja sain kuunnella mitä sieltä kuului. Kevyt hengitys sieltä kuului ja paiskasin luurin takaisin ja odotin että tyttö sai lausunnon tehtyä ja häivyin. Yrittivät viivyttää lausunnon antamista jotta voivat perustella kielteistä lausuntoa sillä että ehdin aloittaa työt ennen kuin päätös tehtiin. Laissa sanotaan suoraan että jos aloittaa työt ennen kuin päätös tehdään matka-avustuksen myöntämisestä niin hakija ei tarvitse sitä rahaa eikä sitä makseta.
- entä jos..
Voiko saada matka-avustusta jos liittyy työttömyyskassaan? Työttömyyskassahan ei maksa mitään minulle niin kauan kun olen töissä...
- fkorjigrljik
En tiedä miten tätä matka-avustusta saa ja olen tästä tehnyt uuden keskustelunkin, mutta tosiaan työvoimatoimistossa ei tiedetty tänään edes, että sellainen kuin matka-avustus on olemassa.
- Matka-avust...
Matka-avustusta voidaan myöntää vain jos saat työmarkkinatukea, ei jos olet peruspäivärahalla. Tämän sain tietää työkkäristä tänään, mielestäni jokseenkin epäoikeudenmukaista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882108Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361766- 1801316
- 241784
- 67732
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711- 59708
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337502