Tavaratila Ceed vs Octavia

farmarit

Jos ajatellaan, että Ceed SW:ssä tavaratila on 534 litraa ja pohjan alla vielä 55 litraa lisää lokeroita, niin se tekee yhteensä 589! Octavian 580 litraa on hehkutettu järjettämän suurena, mutta löytyykö Ocussa enää lisälokeroita? Ainakin yrittävät myydä lisävarusteena erillistä tavatilan pohjalevyä jolla saisi samanlaisen viritelmän kuin Ceedissä vakiona ja levyn kanssa tavatila ei sitten enää olekaan 580 vaan selvästi vähemmän.

14

3830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerro kaikkea.

      Onhan noi komeita lukuja mutta täytyy muistaa myös se, että litramäärä ei pelkästään kerro kuinka käyttökelpoinen tavaratila on. Esim. sedan-malleissahan hyvin usein on litramääräisesti ilmoitettu enemmän tilaa kuin STW-sisarissaan, mutta eihän tuollaisen sedanin sisään saa jääkaappia tai aina edes kunnolla muhkeita lastenvaunuja sopimaan. Joissain farkuissa on pitkä lattia mutta korkeus tilassa on matala ja vastaavasti tila voi olla syvä mutta lyhyt ja litrat kuitenkin lähellä toisiaan. Joskus jopa pienemmällä VDA-liroilla merkittyyn konttiin voi saada tavaraa enemmän sopimaan, kun muoto on hyvä. Myös itse luukun kokoa kannattaa tarkastella, sehän sen lopulta määrää mitä konttiin saa ääritapauksessa sopimaan.

      • aldhtalsjhtalsjf

        lokeroita skodassa pohjan alla. Tavaratila on skodassa isompi jo hatchbackissa. Menee isot lastenvaunut heittämällä renkaineen ja vielä voi heittää pienen kassin vaunujen päälle. Ja on ison miehen helppo pakata kun puoli kattoa aukeaa luukun mukana. En usko että missään autossa on ocua isompaa konttia, joka olisi yhtä helppo pakata. Turha verrata mihinkään passattiin jossa lastaus tehdään postiluukusta.

        Farkut on siitä huonoja että kun niihin pakkaa yhtä paljon tavaraa sitä on sitten kattoon saakka, ja törmäystilanteessa osa tavaroista tulee matkustajien niskaan. Toiseksi farkuissa sisämelu on aina suurempi kuin vastaavassa konttiperässä. Litroja on turha tuijotella ellet kuskaa kontissa ko. määrää nestettä (valuu pois ja paikat kastuu, älä kokeile).


      • nipponisti
        aldhtalsjhtalsjf kirjoitti:

        lokeroita skodassa pohjan alla. Tavaratila on skodassa isompi jo hatchbackissa. Menee isot lastenvaunut heittämällä renkaineen ja vielä voi heittää pienen kassin vaunujen päälle. Ja on ison miehen helppo pakata kun puoli kattoa aukeaa luukun mukana. En usko että missään autossa on ocua isompaa konttia, joka olisi yhtä helppo pakata. Turha verrata mihinkään passattiin jossa lastaus tehdään postiluukusta.

        Farkut on siitä huonoja että kun niihin pakkaa yhtä paljon tavaraa sitä on sitten kattoon saakka, ja törmäystilanteessa osa tavaroista tulee matkustajien niskaan. Toiseksi farkuissa sisämelu on aina suurempi kuin vastaavassa konttiperässä. Litroja on turha tuijotella ellet kuskaa kontissa ko. määrää nestettä (valuu pois ja paikat kastuu, älä kokeile).

        Ihan asiaa, ainakin osittain kirjoitat, mutta mielestäni paljon tärkeämpää kuin ne litrat, on tavaratilan laajennuksen helppous, eli montako turhaa toimenpidettä joudut tekemään takaistuimen kanssa ennenkuin saat selkänojan kaadettua alas, ja tilasta hyvän mm. pitkien esineiden kuljetukseen, mihin laitat takapenkin niskatuet, tai suojaverhon kuljetuksen ajaksi. Kaikke kannattaa miettiä ennen ostopäätöstä, niin voi saada itselleen sopivan kuljettimen.


      • hankala
        aldhtalsjhtalsjf kirjoitti:

        lokeroita skodassa pohjan alla. Tavaratila on skodassa isompi jo hatchbackissa. Menee isot lastenvaunut heittämällä renkaineen ja vielä voi heittää pienen kassin vaunujen päälle. Ja on ison miehen helppo pakata kun puoli kattoa aukeaa luukun mukana. En usko että missään autossa on ocua isompaa konttia, joka olisi yhtä helppo pakata. Turha verrata mihinkään passattiin jossa lastaus tehdään postiluukusta.

        Farkut on siitä huonoja että kun niihin pakkaa yhtä paljon tavaraa sitä on sitten kattoon saakka, ja törmäystilanteessa osa tavaroista tulee matkustajien niskaan. Toiseksi farkuissa sisämelu on aina suurempi kuin vastaavassa konttiperässä. Litroja on turha tuijotella ellet kuskaa kontissa ko. määrää nestettä (valuu pois ja paikat kastuu, älä kokeile).

        Hatchback on muuten ihan kiva, mutta jos joskus tartteekin lastata tavaraa enemmän kuin hattuhyllyn alle mahtuu, niin sitten onkin tenkkapoo mihin sen hattuhyllyn tunkee. FArmareissa menee suojapressu kätevästi rullalle. Eri juttu sitten erityisesti Peugeot 406 ja miksei jossain määrin ocukin, joissa on pressun ja hattuhyllyn yhdistelmät farmareissa.


      • Ceeeeeed
        aldhtalsjhtalsjf kirjoitti:

        lokeroita skodassa pohjan alla. Tavaratila on skodassa isompi jo hatchbackissa. Menee isot lastenvaunut heittämällä renkaineen ja vielä voi heittää pienen kassin vaunujen päälle. Ja on ison miehen helppo pakata kun puoli kattoa aukeaa luukun mukana. En usko että missään autossa on ocua isompaa konttia, joka olisi yhtä helppo pakata. Turha verrata mihinkään passattiin jossa lastaus tehdään postiluukusta.

        Farkut on siitä huonoja että kun niihin pakkaa yhtä paljon tavaraa sitä on sitten kattoon saakka, ja törmäystilanteessa osa tavaroista tulee matkustajien niskaan. Toiseksi farkuissa sisämelu on aina suurempi kuin vastaavassa konttiperässä. Litroja on turha tuijotella ellet kuskaa kontissa ko. määrää nestettä (valuu pois ja paikat kastuu, älä kokeile).

        Mä en tiedä sitten oonko malleista väärässä mutta käsittääkseni Octaviasta ei ole edes hatchbackkia. Eiköhän se ole se sedan ja farmari? Kiinnitin jossain toisessakin keskustelussa huomiota samaiseen asiaan, kun puhuttiin Octaviasta.


      • sedania
        Ceeeeeed kirjoitti:

        Mä en tiedä sitten oonko malleista väärässä mutta käsittääkseni Octaviasta ei ole edes hatchbackkia. Eiköhän se ole se sedan ja farmari? Kiinnitin jossain toisessakin keskustelussa huomiota samaiseen asiaan, kun puhuttiin Octaviasta.

        Kyllä se ei-farmari Ocu on hatchback tai ennemminkin liftback vanhoja Corollan nimeämiskäytäntöjä mukaellen. Takaikkunakin siis kuuluu takaluukkuun. Itsekin luulin aikoinaan monta vuotta, että ocu on sedan, ennen kuin katsoin tarkemmin takaluukkua. Onhan esim. Volvolla ja Audilla niitä muotoiluvammaisia sedaneita, joissa luukku on vieläkin lyhyempi kuin mitä Octaviassa jää takaikkunan alareunasta taaksepäin, eli ei ihme että hämääntyy.


      • HB-mallista
        Ceeeeeed kirjoitti:

        Mä en tiedä sitten oonko malleista väärässä mutta käsittääkseni Octaviasta ei ole edes hatchbackkia. Eiköhän se ole se sedan ja farmari? Kiinnitin jossain toisessakin keskustelussa huomiota samaiseen asiaan, kun puhuttiin Octaviasta.

        Terve kaikille. Ensiksi haluan sanoa, että tämä ei ole mikään mainos- tai ylistyspuhe Octavian HB-mallista vaan totuus lähes kolmen vuoden käytöstä. Olen tutustunut myös Cee'd malliin ja harkinnut sitä jopa ihan vakavissani, joten en siis ole myymässä täällä Skodaa :)

        Asiaan: Niille jotka eivät tiedä Octavian korimalleja, niin niitä on 2: HB, eli 5-ovinen ja Combi, eli farmarimalli.

        Octavian tämä ns. "hätsback-malli" on erittäin onnistunut tavaratilojen osalta. Lähes joka paikassa ja kaikki toitottaa, että "ota farmari" jne. Kannattaa tutustua tähän HB-malliin ensinnäkin seuraavista syistä.
        Lastattavuus on aivan huippuluokkaa. Hattuhylly nousee ylös hienosti pois edestä ja suuret esineet on helppo heittää kyytiin. Aukko mikä syntyy luukun ollessa auki on todella suuri!
        Hattuhyllyä ei todellakaan tarvitse ottaa pois, kuin erikoistapauksissa. Farkussa joutuu lähes aina aukaisemaan suojaverhon pois edestä, kun se iso varustekassi tai laatikko ei mahdukaan sen alta sisään ilman väkivaltaa. Siksi monet ajaakin suojaverho auki, kun eivät viitsi sitä jatkuvasti ränklätä edestakaisin? Mitä tästä sitten on haittaa? Talvella lämpö karkaa tavaratilaan ja se melu kasvaa. HB:ssä tätä ongelmaa ei ainakaan Ocatavian kohdalla ole, sillä tavaratila on sen verran korkea että kaikki tavara menee hyllyn alle ja helposti.
        Joku tietysti epäilee, että paskapuhetta... Mutta hyvänä esimerkkinä käy viiden ihmisen matkalaukut nyssäkät lentokentälle hattuhyllyn alla(ei siis tarvinnut jättää sitä kotiin) ja kodinkoneen(hella) kuljetus hattuhyllyn alla jne.

        Miinukset: Iso luukku on painava käsitellä ja nostokynnys tavaratilaan on korkea. Luukku aukeaa myös korkealle, joten lyhyillä ihmisillä tulee ongelmia. HB:ssä ei ole erillistä suljettua lokerikkoa tai lokeroa Combin tapaan minne voisi laittaa ensiapulaukun esimerkiksi.

        Joku täällä hehkutti Ceedin 55 litran lokerikkoa? Hieno juttu, mutta se aiheuttaa juuri sen ratkaisevan asian, että tavaratilasta tulee matala suojaverhoon saakka. Näin se vaan on. Tavaratilassa korkeus on se minkä vuoksi lastenrattaat ilman renkaiden irroitusta ja iso laattikko(kodinkone) menee suojaverhon alle. Tokin voinhan verhon jättää auki, mutta ei kovin käytännöllistä varsinkaan pitkällä automatkalla(lämpö karkaa ja melu kasvaa)?

        Mutta jos olet koiraihmisiä niin silloin farmari tietysti ja/tai jos olet sitä mieltä, että farmari pitää auton olla ulkonäkösyistä. Mutta jos haluat helppoa lastattavuutta jokapäiväisessä käytössä on HB parempi, varsinkin kun perustavaratila on lähes yhtä suuri, kuin Combissa. (Ihan nippelitietona, että TM on mitannut HB-mallin tavaratilan kooksi 570L.)


      • P. Alikka
        HB-mallista kirjoitti:

        Terve kaikille. Ensiksi haluan sanoa, että tämä ei ole mikään mainos- tai ylistyspuhe Octavian HB-mallista vaan totuus lähes kolmen vuoden käytöstä. Olen tutustunut myös Cee'd malliin ja harkinnut sitä jopa ihan vakavissani, joten en siis ole myymässä täällä Skodaa :)

        Asiaan: Niille jotka eivät tiedä Octavian korimalleja, niin niitä on 2: HB, eli 5-ovinen ja Combi, eli farmarimalli.

        Octavian tämä ns. "hätsback-malli" on erittäin onnistunut tavaratilojen osalta. Lähes joka paikassa ja kaikki toitottaa, että "ota farmari" jne. Kannattaa tutustua tähän HB-malliin ensinnäkin seuraavista syistä.
        Lastattavuus on aivan huippuluokkaa. Hattuhylly nousee ylös hienosti pois edestä ja suuret esineet on helppo heittää kyytiin. Aukko mikä syntyy luukun ollessa auki on todella suuri!
        Hattuhyllyä ei todellakaan tarvitse ottaa pois, kuin erikoistapauksissa. Farkussa joutuu lähes aina aukaisemaan suojaverhon pois edestä, kun se iso varustekassi tai laatikko ei mahdukaan sen alta sisään ilman väkivaltaa. Siksi monet ajaakin suojaverho auki, kun eivät viitsi sitä jatkuvasti ränklätä edestakaisin? Mitä tästä sitten on haittaa? Talvella lämpö karkaa tavaratilaan ja se melu kasvaa. HB:ssä tätä ongelmaa ei ainakaan Ocatavian kohdalla ole, sillä tavaratila on sen verran korkea että kaikki tavara menee hyllyn alle ja helposti.
        Joku tietysti epäilee, että paskapuhetta... Mutta hyvänä esimerkkinä käy viiden ihmisen matkalaukut nyssäkät lentokentälle hattuhyllyn alla(ei siis tarvinnut jättää sitä kotiin) ja kodinkoneen(hella) kuljetus hattuhyllyn alla jne.

        Miinukset: Iso luukku on painava käsitellä ja nostokynnys tavaratilaan on korkea. Luukku aukeaa myös korkealle, joten lyhyillä ihmisillä tulee ongelmia. HB:ssä ei ole erillistä suljettua lokerikkoa tai lokeroa Combin tapaan minne voisi laittaa ensiapulaukun esimerkiksi.

        Joku täällä hehkutti Ceedin 55 litran lokerikkoa? Hieno juttu, mutta se aiheuttaa juuri sen ratkaisevan asian, että tavaratilasta tulee matala suojaverhoon saakka. Näin se vaan on. Tavaratilassa korkeus on se minkä vuoksi lastenrattaat ilman renkaiden irroitusta ja iso laattikko(kodinkone) menee suojaverhon alle. Tokin voinhan verhon jättää auki, mutta ei kovin käytännöllistä varsinkaan pitkällä automatkalla(lämpö karkaa ja melu kasvaa)?

        Mutta jos olet koiraihmisiä niin silloin farmari tietysti ja/tai jos olet sitä mieltä, että farmari pitää auton olla ulkonäkösyistä. Mutta jos haluat helppoa lastattavuutta jokapäiväisessä käytössä on HB parempi, varsinkin kun perustavaratila on lähes yhtä suuri, kuin Combissa. (Ihan nippelitietona, että TM on mitannut HB-mallin tavaratilan kooksi 570L.)

        Itse ajan myös viistoperäistä autoa, tosin eri merkkistä, mutta samat on mietteet!

        Tavaratilaa on omassani 510 litraa ja lastaus on helppoa johtuen juurikin reilunkokoisesta luukusta. Hattuhylly nousee kätevästi pois edestä ja ne harvat kerrat kun olen joutunut sen pois ottamaan on se aina jollakin lailla kulkenut mukana. Laajentaminen on omassani kohtuu helppoa, laajennuksest tulee tasainen ja ainoa ongelma onkin aina nuo pahuksen takaniskatuet jotka jäävät tässä autossa aina jalkoihin pyörimään.

        Luukku on tietysti vähän raskaampi kuin farkussa, mutta itselläni tilannetta helpotti se, kun muisti taas pitkästä aikaa suihkauttaa vähän voiteluainetta takaluukun pumppuihin! Kaiken kaikkiaan erittäin fiksu korimalli, sääli ettei näitä kaikilla merkeillä ole tarjolla ja omaanikaan ei saa dieselinä (muualla euroopassa kyllä saa).


      • ominaisuudet
        P. Alikka kirjoitti:

        Itse ajan myös viistoperäistä autoa, tosin eri merkkistä, mutta samat on mietteet!

        Tavaratilaa on omassani 510 litraa ja lastaus on helppoa johtuen juurikin reilunkokoisesta luukusta. Hattuhylly nousee kätevästi pois edestä ja ne harvat kerrat kun olen joutunut sen pois ottamaan on se aina jollakin lailla kulkenut mukana. Laajentaminen on omassani kohtuu helppoa, laajennuksest tulee tasainen ja ainoa ongelma onkin aina nuo pahuksen takaniskatuet jotka jäävät tässä autossa aina jalkoihin pyörimään.

        Luukku on tietysti vähän raskaampi kuin farkussa, mutta itselläni tilannetta helpotti se, kun muisti taas pitkästä aikaa suihkauttaa vähän voiteluainetta takaluukun pumppuihin! Kaiken kaikkiaan erittäin fiksu korimalli, sääli ettei näitä kaikilla merkeillä ole tarjolla ja omaanikaan ei saa dieselinä (muualla euroopassa kyllä saa).

        Kiitos kommentista "Alikka". Nimenomaan suuri lastausaukko tekee lähes kaikista HB-automalleista käytännöllisiä ja helppoja lastata riippumatta kuinka paljon litroja lopultaan onkaan?

        Kun mainitsit hattuhyllyn minne sen laittaisi ja "jaloissa pyörivät niskatuet", niin Octaviassa hattuhyllyn saa asennettua tavaratilan taakse takapenkkejä vasten pystyyn, jos se tarvitsee poistaa tieltä. Em. toimenpide ei lyhennä tavaratilaan kuin 5cm. Hattuhyllylle on suunniteltu kolo minne sen voi tipputtaa, joten hattuhyllyä ei tarvitse jättää välttämättä pois kuljetuksen ajaksi. Takaniskatukia puolestaan ei tarvitse irroittaa ollenkaan: Riittää kun painaa ne "alaasentoon" ja näin penkit mahtuu kääntymään... Hyvän tavaratilan kruunaa kassikoukku, todella hyvä ja tarpeellinen tavaran sidontaverkko pohjalla, 6 kunnollista(ei siis mitään rautalangan pätkiä) kiinnityskoukkua ja kaksi hyvää valaisinta. Miinuksena korkea nostokorkeus ja pykälä tavaratilan ja käännettyjen penkkien välissä ja joskus "liian syvä tila" jolloin housut on helppo sotkea puskuriin :)


      • Joopajoo...
        ominaisuudet kirjoitti:

        Kiitos kommentista "Alikka". Nimenomaan suuri lastausaukko tekee lähes kaikista HB-automalleista käytännöllisiä ja helppoja lastata riippumatta kuinka paljon litroja lopultaan onkaan?

        Kun mainitsit hattuhyllyn minne sen laittaisi ja "jaloissa pyörivät niskatuet", niin Octaviassa hattuhyllyn saa asennettua tavaratilan taakse takapenkkejä vasten pystyyn, jos se tarvitsee poistaa tieltä. Em. toimenpide ei lyhennä tavaratilaan kuin 5cm. Hattuhyllylle on suunniteltu kolo minne sen voi tipputtaa, joten hattuhyllyä ei tarvitse jättää välttämättä pois kuljetuksen ajaksi. Takaniskatukia puolestaan ei tarvitse irroittaa ollenkaan: Riittää kun painaa ne "alaasentoon" ja näin penkit mahtuu kääntymään... Hyvän tavaratilan kruunaa kassikoukku, todella hyvä ja tarpeellinen tavaran sidontaverkko pohjalla, 6 kunnollista(ei siis mitään rautalangan pätkiä) kiinnityskoukkua ja kaksi hyvää valaisinta. Miinuksena korkea nostokorkeus ja pykälä tavaratilan ja käännettyjen penkkien välissä ja joskus "liian syvä tila" jolloin housut on helppo sotkea puskuriin :)

        Tuossa tulikin tärkein syy miksi olen päätynyt farkkukoriin: nostokorkeus.
        Vaikka en päivittäin isoa/painavaa tavaraa kuljeta niin sen verran usein kuitenkin että farkun helppo lastattavuus houkuttaa. Viime aikoin kuljettamiani tavaroita: 400kg sementtiä, lattianhiomakone, lumilinko, 32" kuvaputkitv, puutarhajyrsin, 2kpl 2,4m teräsputkea.
        Näistä kaikki olisivat jääneet nostamatta HB-malliin. Ok, peräkärry olisi tietysti ratkaisu mutta tiettyjä tavaroita on parempi kuljettaa lämpimässä kontissa.
        Nykyisessä pösössä (307) on kova tavaratilan suoja joka kuitenkin taittuu kasaan ja sille on paikka takapenkin alla.
        Seuraavaksi alle tulee Kia Cee'd jossa taitaa olla suojaverho, näkee sitten miten sen poistaminen/sijoittaminen onnistuu.


      • raaski romua lykätä.
        Joopajoo... kirjoitti:

        Tuossa tulikin tärkein syy miksi olen päätynyt farkkukoriin: nostokorkeus.
        Vaikka en päivittäin isoa/painavaa tavaraa kuljeta niin sen verran usein kuitenkin että farkun helppo lastattavuus houkuttaa. Viime aikoin kuljettamiani tavaroita: 400kg sementtiä, lattianhiomakone, lumilinko, 32" kuvaputkitv, puutarhajyrsin, 2kpl 2,4m teräsputkea.
        Näistä kaikki olisivat jääneet nostamatta HB-malliin. Ok, peräkärry olisi tietysti ratkaisu mutta tiettyjä tavaroita on parempi kuljettaa lämpimässä kontissa.
        Nykyisessä pösössä (307) on kova tavaratilan suoja joka kuitenkin taittuu kasaan ja sille on paikka takapenkin alla.
        Seuraavaksi alle tulee Kia Cee'd jossa taitaa olla suojaverho, näkee sitten miten sen poistaminen/sijoittaminen onnistuu.

        Näkisin, että noista mainitsemistasi tavaroista kaikki muu on selkeästi kärryllä kuljetettavaa paitsi toi TV. Vaikka farmari on tehty isomman tavaratarpeen kuljettamiseen, kyllä sekin nuhjaantuu, kun sillä ruvetaan jotain betonia kuskaamaan satoja kiloja puutarhakoneista puhumattakaan. joku jyrsin on helppo vielä vetää liinoilla kiinnikkin kunnon kärryyn. Itsellä ceed hb vetokoukulla ja oma kärry pihassa, hyvin on pärjailty kyseisellä yhdistelmällä, eli kaikki mitä ei nätisti saa konttiin edes penkit käännettynä, menee kärryn lavalle ja lavapeite päälle.


    • ostaa...

      tuo lisävaruste lokerikko, koska muuten tavaratilaa ei saa täysin tasaiseksi. Siinähän näytti olevan tuossa takapenkkien takana kummallinen koroke joka estää tehokkaasti kaiken isomman tavaran sisään työntämisen. Kaikki pidempi tavara jää muuten keikkumaan tuon korokkeen varaan.

      • Ääliöt

        Jaa.. - minä kuljettelen myös kiloja autossani. Mutta sen massan miettiminen kai on pienipäisille pikkasen liikaa.
        Tunkekaa te autonne täyteen vaikka umpirautaa, vaikka jouset pohjassa - kunhan MAHTUU.. :)


    • Kuikamitäkin

      Kiitos monille ihan asiallista kommenteista.
      Tunnistan että kriteerejä ja tarpeita on monia. Itselleni yksi monista valintakriteereistä oli vakiona verkko tavaratilan välissä. Myös nostokorkeus ja lastattavuus vaikuttivat vaikka en tavaraa usein kuljetakkaan. Uskon että Ocu olisi ollut ihan yhtä sopiva auto minulle kuin nykyinen Ceedkin. Ehkä valintana kuitenkin Ocu samoilla varusteilla olisi ollut kalliimpi (vrt. Ceed Business) ja takuu edelleen ihan naurettavat (2-v). Olinhan juuri VW:stä vaihtanut jossa rahoitin ihan ihan tarpeeksi takuunjälkeistä aikaa. VW 2.0 TDi moottori oli kyllä paljon parempi vaikka pikkuisen enempi kuluttikin.
      Hyvä että löytyy kaikille sopivia vaihtoehtoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4915
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3106
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1197
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe