onko täällä ketään kokkolasta?

kari o.

siis tällä palstalla? tai pietarsaaresta? tai mikkelistä? tai savonlinnasta? hangosta? meinaan vaan että nämä taitavat olla suurimmat paikkakunnat joissa ei ole omaa toimivaa painiseuraa.

tunteeko tämän palstan "käyttäjistä" kukaan yhtäkään "painihenkilöä" näiltä alueilta? tahtoo sanoa, että ihmettelen välillä että miksi virallinen tahokaan ei tee mitään että painitouhu saataisiin käytiin noilla maankulmilla.

tarkoitan esim. jonkilaista painin esittelyä vaikkapa lähialueiden painiseurojen kautta. juu, tiedetään että homma EI lähde pyörimään ilman aktiivista vetäjäporukkaa. no, siksi tätä tässä kysytään? eli tunteeko kukaan jne...

18

2938

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on on on

Mikkelissä paini seura.
      Ei vaan ole painijoita kun ovat huomanneet että on paljon mielenkiintoisempiakin harrastuksia.
      Esim.Judo

• et ne

siellä mikkelis on hyvii nintendo-miehii. paini on niille liian rankkaa sanoivat pukukopissa

• kari o.

onko mikkelissä tosiaan painiseura? onko niillä siellä mattokin? valmentaja? ei ainakaan liiton sivut näytä mitään noottia sieltä päin.

• sieltähän se tuli
        et ne kirjoitti:

siellä mikkelis on hyvii nintendo-miehii. paini on niille liian rankkaa sanoivat pukukopissa

Juuri tämän takia ei viitsitä kilpailla saatikka ilmoitella itsestämme.
        Pellejä koko paini porukka.
        Vai Nintendo miehiä sopii tulla kokeilemaan

• painireiska
        sieltähän se tuli kirjoitti:

Juuri tämän takia ei viitsitä kilpailla saatikka ilmoitella itsestämme.
        Pellejä koko paini porukka.
        Vai Nintendo miehiä sopii tulla kokeilemaan

uuuuuuuuuuu uhoa havaittavissa ;) grrrr

• hurrit ei paini

futaa vaan ja hiitää ja suunnistaa.

• kari o.

minun tietääkseni jonkilainen "paperiseura" olemassa. siis seuran nimi on pietarsaaren voimailijat ja yhteyshenkilö on marko saarinen ainakin liiton sivujen mukaan. ilmeisesti sieltä puuttuu ainakin valmentaja.

sinänsä olisi hyvä jos suomen ruotsinkielisille alueille saataisiin seura tai pari. joskus aikanaan korsnäsissä oli 80-luvulla alussa joku seura ja kävi ne pm-kisoissakin vaasassa. sen jälkeen on sitten ollut hiljaisempaa...

nythän on tulossa kova ruotsinkielinen tyttö vaasasta päin jolla on ihan uskomaton liiketaju. johanna on tytön etunimi ja olen nähnyt hänen painivan parissa kisoissa. ei millään tahdo uskoa että tyttö on paininut vasta vajaan vuoden. kun nyt vaan jaksaisi olla mukana.

mutta nyt pitäisi vaan saada joku ihan tosissaan innostumaan noilta "mustilta" alueilta painin pariin. kyllähän tätä herättelyä on näkynyt ja homma on saatu käytiin. esimerkiksi kävin viime viikolla ähtärissä ja siellä näyttää ihan lupaavalta.

inhan taimin nykyinen painitouhu on parin vuoden ikäinen ja innostusta tuntuu riittävän. mutta sielläkin kyse on siitä, että yksi henkilö sai homman käytiin ja innostus tarttui mukaan myös painijoiden vanhempiin. ainakin muutamiin.

painiseuran perustaminen sellaiselle alueella jossa ei ole "painikulttuuria" on kuitenkin sinänsä työläs homma että tuloksia ei näy heti eikä huomenna eikä edes ylihuomenna. mutta pikku hiljaa niitäkin alkaa näkyä. vaikka siten että opitaan kuperkeikka...

• Moi!

Juttelin hiljattain Mäntyharjulaisen kaverin kanssa ja kyselin Mikkelin alueen painiasioista.

Sillä oli muutama tuttava mikkelissä jotka harrasti jotain lukkopainia , olivat painitaustaisia.

Kyselen lisää, ainakin yksi meidän poikien kummeista on Ristiinasta(Mikkelistä 10 km )

Mikkeli ympäristöineen on iso alue, varmaan liki 80000 ihmistä ( Mikkeli,Juva,Hirvensalmi,Otava,Ristiina jne...)

Jos saan infoa ja nimiä, pistän ne littoon, jospa he tekisivät sitten aloitetta!

Tero Luostarinen

• Örri-Öykky

Pietarsaaren Voimailijoiden (PV) väreissä on
      viimeksi painiskelleet Kuisma ja Roos vuosina
      2003-2004.

Mikkelin Painijoiden (MiPa) vääntäjistä
      on viimeiset havainnot vuoden 1995 paikkeilta,
      jolloin siellä väänsivät Miettinen ja Pantsar.

Anttola Shakers (AntSha) oli seurana 2004
      Honkosella ja Ripateilla. Tunnettu painimies
      ja tuomari Risto Turtiainen on asustellut
      jossain siellä päin lähivuosina.

• kari o.

missä päin nämä kuisma ja roos nykyään vaikuttaa?

• Anttola Shakers on edelleen olemassa. Mipa haulla YTJ ohjaa Anttola Shakersiin.

Eli täytynee kysyä niiden yht. hlöltä humenissa.

Tero Luostarinen

• Eli soitin Etelä-Savon liikunta ja urheiluun kun olin ensin soitellut Anttola Shakersin yht. hlöt läpi ja kysellyt tilanteesta.

Mikkelistä löytyy Eslin mukaan mm. Kamppailulajikeskus ja Esli pyysi minua kysymään onko liitto kiinnostunut lähettämään "lähetin" paikalle.

He ovat valmiita järjestämään painiesittelytilaisuuden ja mainostamaan lehdessä ja etsimään paikalle sopivia ihmisiä.
      Tilaisuuteen tarvitaan liiton edustaja ja ehkä esim.painiesitys.

Eslin kaveri uskoi että homma lähtee kyllä käyntiin jos vaan Painiliitto tekee Eslin kanssa asiassa yht.työtä.

Olen asiassa liittoon nyt yhteydessä ja laitan Eslin kaverin yht. tiedot heille.

Katsotaan eteneekö sitä kautta.

Tero Luostarinen

• Sinun pitää

hoitaa koko homma loppuun asti, jos meinaat että mitään tapahtuu tai eihän sitä ikinä tiedä...

• Sinun pitää kirjoitti:

hoitaa koko homma loppuun asti, jos meinaat että mitään tapahtuu tai eihän sitä ikinä tiedä...

liiton väki hoitaa asiaa jos näkevät sen tarpeelliseksi. Matka on itsellä niin pitkä tuonne, ettei ole järkevää muuten kuin etänä tukea.

On eri asia onko Eslin kautta järkevää asiaa viedä eteenpäin.

Liitto saa asian tietysti päättää, siksi saatuani "päätä" auki, laitoin yht.tiedot liittoon ja tiedon asiasta.

PAiniterveisin Tero

• kari o.

lähtee kulkemaan niin sitten se kulkee. liiton puolelta arto voisi tietysti olla sellainen henkilö, joka vois olla mukana. juu tiedän että hän on eläkkeellä mutta siitä huolimatta. täältä pohjanmaalta saakka tätä juttua on vähän vaikeampi hoitaa. onneksi.

• - Pekka -

Painia Kokkolassa tai Pietarsaaressa? Huh heijaa, pitäisikö tarkistaa lää.. tai ei nyt sentään. Hienoa on, että Kari o. kantaa huolta noiden mustien läikkien valloittamisesta painilla, mutta eiköhän näitä painiväen vähäisiä resursseja kannata suunnata johonkin muuhun, kun veden kantamiseen kuivanneeseen kaivoon.

Keskipohjanmaalla vajaat 30 vuotta elämästäni viettäneenä olen vankasti siinä uskossa, ettei painitouhun käynnistämiseen noilla alueilla kannata uhrata yhtään ajatusta. Ja tärkein syy siihen on, että paikkakunnilta puuttuu painikulttuuri ja sen mukana painiin positiivisesti suhtautuvat entiset painijat tai heidän sukulaisensa.

On ihan eri asia lähteä käynnistämään toimintaa alueella, jossa on joskus edes naapurikunnissa harrastettu lajia. Silloinkin se kysyy aika helkutisti työtä, jonka Karikin varmasti on vuosien saatossa huomannut.

Eikä se pienimuotoinenkaan painiskelu onnistu ilman talkooväkeä. Parin paikallisen ja matkojen päästä tapahtuvan tekohengittämisen avulla ei saada pysyvää toimintaa aikaa.

Itse olin muutama vuosi sitten käynnistämässä painitoimintaa noin 30 vuoden tauon jälkeen täällä Kajaanissa. Alkuvaiheessa ajattelin, että kyllä sieltä jostain niitä entisiä painijoita taustalle tulee meidän ydinporukan lisäksi useampia. Mutta 30 vuotta on pitkä aika, eikä niitä lisäapuja ole löytynyt. Uuden lajin ja uuden seuran sisäänajo ei ainakaan meillä olisi ollut mahdollista ilman ns. mamu-korttia, jonka avulla on muutamat ovet auennut. Vastaavasti sama kortti on kyllä myös ovia sulkenut, joten tilanne on siinä suhteessa fifty-sixty.

Jos Painiliitosta löytyy seuratoiminnan kehittämiseen resursseja, niin käytettäköön ne nykyisten tai viimeisen 10 vuoden aikana painisalilta valot sammuttaneiden seurojen toiminnan kehittämiseen. Siellä on vielä toivoa, mutta kuollutta ei kannata elvyttää.

Viime syksynä kuulin omasta mielestäni ihan oikeasti kovan painiuutisen: Kuortaneella on seuratoiminta hiipumassa ja käytännössä jo loppu häämöttää seuratoiminnassa. Paljon parempi kate työpanokselle saadaan noilla paikkakunnilla, joilla lajilla on ihan oikeasti elämisen mahdollisuuksia.

Elämä on valintoja, eikä veden kantaminen kuivaan kaivoon ole järkevä valinta. Paljon parempi on käyttää kyseinen vesi suoraan hieman nuutuneen kasvimaan kasteluun tai oman janon sammuttamiseen.

• painija/painifani

Totta turiset kajaanin iso mies :) Itse olen huomannut myös tämän että monella entis aikojen painipitäjilläki on paini alkanut hiipumaan entisaikojen loistosta. Elikkä paljon järkevämpää oisi näitä entisiä painipitäjiä alkaa elävöittämään ja hiipumisen merkkejä havaittavissa olevia painipitäjiä myös kuin sellaista kuntaa/kaupunki missä ole painia herran vuosiin harrastettu!1

• Markus on jo varattu

Täällä Kokkolasa tehtiin pieni yritys aloittaa toimintaa.
      Itse huomasin tämän liian myöhään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe