Savonlinnan oopperajuhlakuoro

pulttilaulajaksiko

SOJK kuulostaa hyvätasoiselta kuorolta. Millaista siellä on laulaa? Minkälaiset on pääsyvaatimukset? Entä mitenkä on tienesten laita?

22

8308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutuilta

      Pääasiassa kuorolaiset ovat laulun ammattiopiskelijoita tai klassisen laulun pitkän linjan harrastajia. Koelauluissa lauletaan lied ja aaria, lisäksi prima vista-tehtävä.

      Tutun laulunopiskelijan mukaan taso ainakaan omaksumistahdin osalta ei aina ole ollut tosi ammattimainen (sen takia tahkotaan viikonloppuharjoituksia pitkin vuotta). Keväällä on testit jossa lauletaan pienemmissä ryhmissä ja täytyy osata ohjelmisto ulkoa tai lentää pihalle.

      Palkkauksesta olen kuullut kuorossa olleilta negatiivisia kommentteja ja kuulemma asiaa ääneen kritisoineita tai ammattiliiton suuntaan aktiivisia kuorolaisia on jätetty seuraavana vuonna valitsematta. Toiminee lähinnä opiskelijoille kesätienestinä, moni on siellä mukana silkasta innostuksesta tai hyödyllistä kokemusta hankkimassa.

      • entiseltä kuorolaiselta

        Koelaulussa lauletaan lied TAI aaria. Prima vista -tehtävällä on uhkailtu joka vuosi aikojen alusta alkaen, mutta koskaan sellaista ei ole ollut.

        Palkkauksen ja omaksumistahdin osalta allekirjoitan edellisen kirjoittajan kommentit.


      • Dadaadidaa
        entiseltä kuorolaiselta kirjoitti:

        Koelaulussa lauletaan lied TAI aaria. Prima vista -tehtävällä on uhkailtu joka vuosi aikojen alusta alkaen, mutta koskaan sellaista ei ole ollut.

        Palkkauksen ja omaksumistahdin osalta allekirjoitan edellisen kirjoittajan kommentit.

        Ja gaala tänä vuonna oli heikoin mitä koskaan kuoron taholta. "Miehet" alkaa muistuttaa musiikkilukiosaundia.
        Ehkäpä virolaisia ei enää kiinnosta paskapalkka - taso oli todella huono miesten osalta Kuopiossa.

        Naiset klaarasi, vaikka artikulaatiossa olisi ollut parantamisen varaa. Se on perinteisesti ollut Savonlinnan kuorolla täysin onneton.


      • parasta etsivä
        Dadaadidaa kirjoitti:

        Ja gaala tänä vuonna oli heikoin mitä koskaan kuoron taholta. "Miehet" alkaa muistuttaa musiikkilukiosaundia.
        Ehkäpä virolaisia ei enää kiinnosta paskapalkka - taso oli todella huono miesten osalta Kuopiossa.

        Naiset klaarasi, vaikka artikulaatiossa olisi ollut parantamisen varaa. Se on perinteisesti ollut Savonlinnan kuorolla täysin onneton.

        Jos kuoro siis on noin huono, niin mikä kuoro olisi parempi? En viitsi mennä tuhlaamaan aikaani kehnoon kuoroon.


      • Kari A.
        parasta etsivä kirjoitti:

        Jos kuoro siis on noin huono, niin mikä kuoro olisi parempi? En viitsi mennä tuhlaamaan aikaani kehnoon kuoroon.

        ...jospa ensinnäkin kertoisit, oletko herra- vai rouvahenkilö. Miehistä on pulaa monissa hyvissäkin kuoroissa. Jos SOJK ei kelpaa, mutta ooppera kiinnostaa, niin onhan Suomessa Kansallisoopperan kuoro. Uskaltaisin veikata, että siellä ei miestenkään "pultti" ole enää aivan "musiikkiluokkatasoa". Jos taas kamarikuoro kiinnostaa, niin kovatasoisia porukoita kyllä löytyy (kts. aikaisemmat keskusteluketjut). Mieskuoroissa ei taida ammattilaisia olla, mutta hyvätasoisia jengejä kyllä löytyy (kts. jälleen aikaisemmat viestiketjut). Tai mikset kokeilisi lauluyhtyettä? Rajaton lienee tällä hetkellä yksi Suomen parhaita. Ja jos mikään Suomessa ei tyydytä, niin sitten neuvoisin kääntämään katsetta Englantiin. Monteverdi-kuoro on kova ryhmä. Idästäkin löytyy ainakin Novospasskin luostarin mieslaulajat, jota on kehuttu.

        P.S. Mistähän se muuten johtuu, että kovin monikin hyväksi kehuttu ja hyvänä itseään pitävä kuorolaulaja menee kumman vaikeaksi kun pyydetään sooloa laulamaan... *ihmettelee vain*


      • Dadaadidaa
        Kari A. kirjoitti:

        ...jospa ensinnäkin kertoisit, oletko herra- vai rouvahenkilö. Miehistä on pulaa monissa hyvissäkin kuoroissa. Jos SOJK ei kelpaa, mutta ooppera kiinnostaa, niin onhan Suomessa Kansallisoopperan kuoro. Uskaltaisin veikata, että siellä ei miestenkään "pultti" ole enää aivan "musiikkiluokkatasoa". Jos taas kamarikuoro kiinnostaa, niin kovatasoisia porukoita kyllä löytyy (kts. aikaisemmat keskusteluketjut). Mieskuoroissa ei taida ammattilaisia olla, mutta hyvätasoisia jengejä kyllä löytyy (kts. jälleen aikaisemmat viestiketjut). Tai mikset kokeilisi lauluyhtyettä? Rajaton lienee tällä hetkellä yksi Suomen parhaita. Ja jos mikään Suomessa ei tyydytä, niin sitten neuvoisin kääntämään katsetta Englantiin. Monteverdi-kuoro on kova ryhmä. Idästäkin löytyy ainakin Novospasskin luostarin mieslaulajat, jota on kehuttu.

        P.S. Mistähän se muuten johtuu, että kovin monikin hyväksi kehuttu ja hyvänä itseään pitävä kuorolaulaja menee kumman vaikeaksi kun pyydetään sooloa laulamaan... *ihmettelee vain*

        Suomesta ei ole koskaan löytynyt kuin yksi ammattikuoro. Se on Suomen Kansallisoopperan kuoro.

        Muut kuorot ovat sitten jotain muuta. En nyt ihan menisi harrastajakuoroista puhumaan esim Savonlinnan kohdalla, tai RKK:n (silloin kun se oli), mutta ammattikuoroja ne eivät ole.

        Harrastajakuoroja taas ovat kaikki muut. Tähän kastiin lukeutuu YL, Kampin Laulu, Tapiolan kamarikuoro, Vetelin mieskuoro, Kiuruveden naiskuoro ym. ym.

        Kaikki sulassa sovussa.

        Lauluyhtyetoiminnan suhteen lauluammattilaiselle haasteellisin ryhmä on tietenkin Lumen Valo

        Ps. Tiedän kuoroja joissa lähes tapellaan siitä, kuka saa soolon laulaa.


      • ammattikuoro?
        Dadaadidaa kirjoitti:

        Suomesta ei ole koskaan löytynyt kuin yksi ammattikuoro. Se on Suomen Kansallisoopperan kuoro.

        Muut kuorot ovat sitten jotain muuta. En nyt ihan menisi harrastajakuoroista puhumaan esim Savonlinnan kohdalla, tai RKK:n (silloin kun se oli), mutta ammattikuoroja ne eivät ole.

        Harrastajakuoroja taas ovat kaikki muut. Tähän kastiin lukeutuu YL, Kampin Laulu, Tapiolan kamarikuoro, Vetelin mieskuoro, Kiuruveden naiskuoro ym. ym.

        Kaikki sulassa sovussa.

        Lauluyhtyetoiminnan suhteen lauluammattilaiselle haasteellisin ryhmä on tietenkin Lumen Valo

        Ps. Tiedän kuoroja joissa lähes tapellaan siitä, kuka saa soolon laulaa.

        Mitenkään ottamatta kuorojen taiteeliseen tasoon kantaa, on Savonlinnan oopperajuhlakuoro ammattilaiskuoro, koska laulajille maksetaan palkkaa.

        Tosin kuin monille harrastajakuoroille, jotka esiintyy ilmaiseksi, tai kahvipalkalla.


      • exä kuorosta
        ammattikuoro? kirjoitti:

        Mitenkään ottamatta kuorojen taiteeliseen tasoon kantaa, on Savonlinnan oopperajuhlakuoro ammattilaiskuoro, koska laulajille maksetaan palkkaa.

        Tosin kuin monille harrastajakuoroille, jotka esiintyy ilmaiseksi, tai kahvipalkalla.

        ja mitä tasoon tulee, on se huomattavasti parempi kuin monien eurooppalaisten oopperakuorojen eikä mieleen tule parempiakaan, paitsi ehkä Kampin laulu, joka kuitenkaan ei ole oopperakuoro. SOJK:n konserttitaso varmasti paranisi lisäharjoituksilla, nythän siellä on ollut vasta muutama harjoitus syksyllä (ainakin ennen oli näin). Jos kaikki teokset ovat uusia laulajalle, tarvitaan useampi yhteisharjoitus, varsinkin kun harjoituksissa käydään läpi myös mm. kesän konserttiohjelmistoa, jossa on yleensä eri ohjelma.

        Suomi lienee maailman ainoa maa, jossa solistilinjalta valmistuneet laulavat (kansallis)oopperakuorossa Töitä ei ole kun ei ole oopperataloja, joten kyseisen oopperakuoron taso on luonnollisesti korkea, itse asiassa parempi kuin solistien. Sen sijaan Euroopan eri maissa ja tunnetuissakin oopperataloissa kuoroon pääsee vähäisemmilläkin ansioilla ja taso on hyvin vaihteleva. Päinvastoin kuin meillä, ei kuoropaikka myöskään ole haluttu työpaikka vaan hätävara.

        On surullista, että "sivistysmaassamme" on vain kaksi kuoroa, joissa laulajat saavat palkkaa. Juntteja me olemme, ei voi mitään.


      • eläköityvälle
        Kari A. kirjoitti:

        ...jospa ensinnäkin kertoisit, oletko herra- vai rouvahenkilö. Miehistä on pulaa monissa hyvissäkin kuoroissa. Jos SOJK ei kelpaa, mutta ooppera kiinnostaa, niin onhan Suomessa Kansallisoopperan kuoro. Uskaltaisin veikata, että siellä ei miestenkään "pultti" ole enää aivan "musiikkiluokkatasoa". Jos taas kamarikuoro kiinnostaa, niin kovatasoisia porukoita kyllä löytyy (kts. aikaisemmat keskusteluketjut). Mieskuoroissa ei taida ammattilaisia olla, mutta hyvätasoisia jengejä kyllä löytyy (kts. jälleen aikaisemmat viestiketjut). Tai mikset kokeilisi lauluyhtyettä? Rajaton lienee tällä hetkellä yksi Suomen parhaita. Ja jos mikään Suomessa ei tyydytä, niin sitten neuvoisin kääntämään katsetta Englantiin. Monteverdi-kuoro on kova ryhmä. Idästäkin löytyy ainakin Novospasskin luostarin mieslaulajat, jota on kehuttu.

        P.S. Mistähän se muuten johtuu, että kovin monikin hyväksi kehuttu ja hyvänä itseään pitävä kuorolaulaja menee kumman vaikeaksi kun pyydetään sooloa laulamaan... *ihmettelee vain*

        "P.S. Mistähän se muuten johtuu, että kovin monikin hyväksi kehuttu ja hyvänä itseään pitävä kuorolaulaja menee kumman vaikeaksi kun pyydetään sooloa laulamaan... *ihmettelee vain*"

        No siksi, että hän kokee olevansa (kenties onkin) nimenomaan hyvä kuorolaulaja, ei solisti. Solisti ei halua laulaa kuorossa. Kuorolaulaja haluaa laulaa kuorossa. Miksi edes ihmettelet?


      • 440
        Dadaadidaa kirjoitti:

        Suomesta ei ole koskaan löytynyt kuin yksi ammattikuoro. Se on Suomen Kansallisoopperan kuoro.

        Muut kuorot ovat sitten jotain muuta. En nyt ihan menisi harrastajakuoroista puhumaan esim Savonlinnan kohdalla, tai RKK:n (silloin kun se oli), mutta ammattikuoroja ne eivät ole.

        Harrastajakuoroja taas ovat kaikki muut. Tähän kastiin lukeutuu YL, Kampin Laulu, Tapiolan kamarikuoro, Vetelin mieskuoro, Kiuruveden naiskuoro ym. ym.

        Kaikki sulassa sovussa.

        Lauluyhtyetoiminnan suhteen lauluammattilaiselle haasteellisin ryhmä on tietenkin Lumen Valo

        Ps. Tiedän kuoroja joissa lähes tapellaan siitä, kuka saa soolon laulaa.

        Mikä on harrastajakuoron ja ammattikuoron välimuoto? Sinulla on varmaan hyvä näkemys.


      • toukolalainen
        Kari A. kirjoitti:

        ...jospa ensinnäkin kertoisit, oletko herra- vai rouvahenkilö. Miehistä on pulaa monissa hyvissäkin kuoroissa. Jos SOJK ei kelpaa, mutta ooppera kiinnostaa, niin onhan Suomessa Kansallisoopperan kuoro. Uskaltaisin veikata, että siellä ei miestenkään "pultti" ole enää aivan "musiikkiluokkatasoa". Jos taas kamarikuoro kiinnostaa, niin kovatasoisia porukoita kyllä löytyy (kts. aikaisemmat keskusteluketjut). Mieskuoroissa ei taida ammattilaisia olla, mutta hyvätasoisia jengejä kyllä löytyy (kts. jälleen aikaisemmat viestiketjut). Tai mikset kokeilisi lauluyhtyettä? Rajaton lienee tällä hetkellä yksi Suomen parhaita. Ja jos mikään Suomessa ei tyydytä, niin sitten neuvoisin kääntämään katsetta Englantiin. Monteverdi-kuoro on kova ryhmä. Idästäkin löytyy ainakin Novospasskin luostarin mieslaulajat, jota on kehuttu.

        P.S. Mistähän se muuten johtuu, että kovin monikin hyväksi kehuttu ja hyvänä itseään pitävä kuorolaulaja menee kumman vaikeaksi kun pyydetään sooloa laulamaan... *ihmettelee vain*

        että ammattimuusikkoa ei millään saa lavalle kun taas harrastajaa ei saa lavalta millään pois.
        Ehkäpä pitkään harrastaneellekin kehittyy korkea itsekritiikki, laulutekniset taidotkin kun ovat parhaimmillaan samaa luokkaa kuin ammattilaisten. Suurin ero ammattilaisten ja harrastajien välillä lienee se, että ammattilaisella on laajemmat teoria- ja säestysopinnot ja esiintymisvalmennusta takanaan sekä aikaa harjoitella myös päivisin. Harrastajan on aikapulan takia keskityttävä lähinnä laulutekniikkaan ja pienimuotoisemman ohjelmiston hallintaan.


      • nähnyt muutakin kuin napansa
        exä kuorosta kirjoitti:

        ja mitä tasoon tulee, on se huomattavasti parempi kuin monien eurooppalaisten oopperakuorojen eikä mieleen tule parempiakaan, paitsi ehkä Kampin laulu, joka kuitenkaan ei ole oopperakuoro. SOJK:n konserttitaso varmasti paranisi lisäharjoituksilla, nythän siellä on ollut vasta muutama harjoitus syksyllä (ainakin ennen oli näin). Jos kaikki teokset ovat uusia laulajalle, tarvitaan useampi yhteisharjoitus, varsinkin kun harjoituksissa käydään läpi myös mm. kesän konserttiohjelmistoa, jossa on yleensä eri ohjelma.

        Suomi lienee maailman ainoa maa, jossa solistilinjalta valmistuneet laulavat (kansallis)oopperakuorossa Töitä ei ole kun ei ole oopperataloja, joten kyseisen oopperakuoron taso on luonnollisesti korkea, itse asiassa parempi kuin solistien. Sen sijaan Euroopan eri maissa ja tunnetuissakin oopperataloissa kuoroon pääsee vähäisemmilläkin ansioilla ja taso on hyvin vaihteleva. Päinvastoin kuin meillä, ei kuoropaikka myöskään ole haluttu työpaikka vaan hätävara.

        On surullista, että "sivistysmaassamme" on vain kaksi kuoroa, joissa laulajat saavat palkkaa. Juntteja me olemme, ei voi mitään.

        Tuohon siis pakko korjata, että Suomi ei todellakaan ole ainoa maa maailmassa, jossa solistilinjalta valmistuneet laulavat oopperakuorossa. Kyllä ne Saksan kuorot ovat solistikoulutetuja pullollaan, Jenkkilästä puhumattakaan. Ja sellaisiakin on, jotka ovat solistiuraakin kokeneet, mutta valinneet säännöllisemmän ja riskittömämmän kuorotyön, joka huipputaloissa saattaa olla myös paremmin palkattua kuin pienen talon solistina.

        Selvää on, että esim. monen kymmenen oopperatalon Saksassa kuorolaulajien taso vaihtelee rajummin kuin Suomessa.

        Kansallisoopperamme kuorolaisista muuten tuskin puoletkaan on opiskellut Sibelius-Akatemian solistilinjalla. Monia on myös ammattikorkekoulujen pedagogilinjoilta. Varsin moni tulee kuitenkin insinööri-sihteeri-luokanopettajalinjalta ponnistaen harrastuskokemuksen kautta ja ovat hyvä-äänisiä ja arvokkaita laulajia kuorossa, joka eittämättä on erittäin korkeatasoinen ja monipuolinen ammattilaisjoukko.

        Niin muuten, ja kysypä miltä tahansa oopperakuorolta, niin kyllä niissä aina ainakin niiden kuorolaisten mielestä on paljon parempia laulajia kuin solisteina. Mutta jostain syystä ne toiset kuitenkin vain laulaa niitä solistirooleja :)...


      • Kari A.
        toukolalainen kirjoitti:

        että ammattimuusikkoa ei millään saa lavalle kun taas harrastajaa ei saa lavalta millään pois.
        Ehkäpä pitkään harrastaneellekin kehittyy korkea itsekritiikki, laulutekniset taidotkin kun ovat parhaimmillaan samaa luokkaa kuin ammattilaisten. Suurin ero ammattilaisten ja harrastajien välillä lienee se, että ammattilaisella on laajemmat teoria- ja säestysopinnot ja esiintymisvalmennusta takanaan sekä aikaa harjoitella myös päivisin. Harrastajan on aikapulan takia keskityttävä lähinnä laulutekniikkaan ja pienimuotoisemman ohjelmiston hallintaan.

        ...niin yhdyn tähän mielipiteeseen.

        P.S.
        Tästä ketjusta on syntynyt mielestäni ihan hyvää keskustelua.


      • Dadaadidaa
        440 kirjoitti:

        Mikä on harrastajakuoron ja ammattikuoron välimuoto? Sinulla on varmaan hyvä näkemys.

        Ammattikuorossa laulajat saavat kuukausipalkkaa

        Välimuodossa laulajat saavat epämääräisiä satunnaisia korvauksia

        Harrastajakuorossa raha ei vaihda omistajaa


      • napa
        Dadaadidaa kirjoitti:

        Ammattikuorossa laulajat saavat kuukausipalkkaa

        Välimuodossa laulajat saavat epämääräisiä satunnaisia korvauksia

        Harrastajakuorossa raha ei vaihda omistajaa

        Valtaosa Keski-Euroopan kovista ammattikuoroista, meidänkin monilla äänilevyillä ihastelemistamme, toimii sillä periaatteilla, että laulajille annetaan produktiokohtainen (konserttikohtainen, harjoituskohtainen tai tuntikohtainen) korvaus. Näistä freelancer-kuorolaulajan hommista muotoutuu sitten näiden ammattilaisten elanto. Näissä kuoroissa laulavien kokonaiselanto saattaa muodostua kuorolaulun lisäksi myös soolokeikoista ja opetushommista, saattaa jokunen tehdä hommia jollain muullakin alalla.

        Työnkuva on siis hyvin samankaltainen kuin esim. orkesterimuusikon toimenkuva Suomessa. Moni kova orkesterikin toimii Keski-Euroopassa samalla periaatteella, varsinkin esim. vanhan musikin puolella. Eli ihan niin yksiselitteinen se jaottelu ei ole kuin esitit. Vanhan Radion Kamarikuoron laulajistakin monet Suomessa olisivat asettuneet tällaiseen työnkuvaan ammattitaitonsa puolesta helposti, Suomessa vaan ei ole oikein koskaan päässyt muotoutumaan tarpeeksi laajaa ammattillista kuorokenttää, että niillä pätkäkuorotöillä olisi elänyt. Mutta kyllä näitä kuoro- (yhtye)laulun ammattilaisia tälläkin hetkellä on Suomessa joitakin.


      • Dadaadidaa
        napa kirjoitti:

        Valtaosa Keski-Euroopan kovista ammattikuoroista, meidänkin monilla äänilevyillä ihastelemistamme, toimii sillä periaatteilla, että laulajille annetaan produktiokohtainen (konserttikohtainen, harjoituskohtainen tai tuntikohtainen) korvaus. Näistä freelancer-kuorolaulajan hommista muotoutuu sitten näiden ammattilaisten elanto. Näissä kuoroissa laulavien kokonaiselanto saattaa muodostua kuorolaulun lisäksi myös soolokeikoista ja opetushommista, saattaa jokunen tehdä hommia jollain muullakin alalla.

        Työnkuva on siis hyvin samankaltainen kuin esim. orkesterimuusikon toimenkuva Suomessa. Moni kova orkesterikin toimii Keski-Euroopassa samalla periaatteella, varsinkin esim. vanhan musikin puolella. Eli ihan niin yksiselitteinen se jaottelu ei ole kuin esitit. Vanhan Radion Kamarikuoron laulajistakin monet Suomessa olisivat asettuneet tällaiseen työnkuvaan ammattitaitonsa puolesta helposti, Suomessa vaan ei ole oikein koskaan päässyt muotoutumaan tarpeeksi laajaa ammattillista kuorokenttää, että niillä pätkäkuorotöillä olisi elänyt. Mutta kyllä näitä kuoro- (yhtye)laulun ammattilaisia tälläkin hetkellä on Suomessa joitakin.

        Puhuimmekin Suomen oloista.
        Ei täällä kukaan freelancer-kuorolaululla elä. Turha edes kuvitella.


      • Mnjööö'eöeöeööö!
        nähnyt muutakin kuin napansa kirjoitti:

        Tuohon siis pakko korjata, että Suomi ei todellakaan ole ainoa maa maailmassa, jossa solistilinjalta valmistuneet laulavat oopperakuorossa. Kyllä ne Saksan kuorot ovat solistikoulutetuja pullollaan, Jenkkilästä puhumattakaan. Ja sellaisiakin on, jotka ovat solistiuraakin kokeneet, mutta valinneet säännöllisemmän ja riskittömämmän kuorotyön, joka huipputaloissa saattaa olla myös paremmin palkattua kuin pienen talon solistina.

        Selvää on, että esim. monen kymmenen oopperatalon Saksassa kuorolaulajien taso vaihtelee rajummin kuin Suomessa.

        Kansallisoopperamme kuorolaisista muuten tuskin puoletkaan on opiskellut Sibelius-Akatemian solistilinjalla. Monia on myös ammattikorkekoulujen pedagogilinjoilta. Varsin moni tulee kuitenkin insinööri-sihteeri-luokanopettajalinjalta ponnistaen harrastuskokemuksen kautta ja ovat hyvä-äänisiä ja arvokkaita laulajia kuorossa, joka eittämättä on erittäin korkeatasoinen ja monipuolinen ammattilaisjoukko.

        Niin muuten, ja kysypä miltä tahansa oopperakuorolta, niin kyllä niissä aina ainakin niiden kuorolaisten mielestä on paljon parempia laulajia kuin solisteina. Mutta jostain syystä ne toiset kuitenkin vain laulaa niitä solistirooleja :)...

        Arvelisin, että RKK:ssa oli kuitenkin melkoinen poikkeus sellainen, joka ei ole Akatemialla opiskellut. Siinä ero Oopperaan.


      • Kuorossa laulava
        parasta etsivä kirjoitti:

        Jos kuoro siis on noin huono, niin mikä kuoro olisi parempi? En viitsi mennä tuhlaamaan aikaani kehnoon kuoroon.

        Tiedoksi teille, jotka kuoroa haukutte. Gaalakonserissa moni kuorolainen oli sairaana flunssan jäljiltä esiintymässä. Ja osa lavalla olijoistakin oli vielä osittain kipeänä. Että syy "huonoon tasoon" lienee lähinnä siinä. Kuulostaa lapselliseltä kateellisien ihmisten valituksilta nuo teidän jutut. Norttejä joista ei ole koskaan laulajaksi kunnon kuorossa.


      • toukolalainen kirjoitti:

        että ammattimuusikkoa ei millään saa lavalle kun taas harrastajaa ei saa lavalta millään pois.
        Ehkäpä pitkään harrastaneellekin kehittyy korkea itsekritiikki, laulutekniset taidotkin kun ovat parhaimmillaan samaa luokkaa kuin ammattilaisten. Suurin ero ammattilaisten ja harrastajien välillä lienee se, että ammattilaisella on laajemmat teoria- ja säestysopinnot ja esiintymisvalmennusta takanaan sekä aikaa harjoitella myös päivisin. Harrastajan on aikapulan takia keskityttävä lähinnä laulutekniikkaan ja pienimuotoisemman ohjelmiston hallintaan.

        Olen samaa mieltä väitteestä amatööri/ammaatlaisen ja kuorolaulaja/solisti eroihin että ammattilaisella on enemmän aikaa harjoitella.

        Kuitenkin väittäisin tärkeimmäksi eroksi kuorolaulajan/solistin äänelliset erot soinnin, dynamiikan ja äänialan suhteen.

        Esim. viittaisin aikakautenamme erääseen solistina suhteellisen tunnettuun ja arvostettuun tenoriin Luciano Pavarottiin, kenen ohjelmisto perustui kohtuullisen kapealle alueelle ja kenen teoreettiset valmiudet, eivät ainakaan nuotinlukutaidon osalta viitanneet laajoihin teoria- ja säestysopintoihin.

        Kaikki kunnia ja kiitos! kuitenkin upealle tenorille Luciano Pavarottille


      • Oopperan ystävä
        Kuorossa laulava kirjoitti:

        Tiedoksi teille, jotka kuoroa haukutte. Gaalakonserissa moni kuorolainen oli sairaana flunssan jäljiltä esiintymässä. Ja osa lavalla olijoistakin oli vielä osittain kipeänä. Että syy "huonoon tasoon" lienee lähinnä siinä. Kuulostaa lapselliseltä kateellisien ihmisten valituksilta nuo teidän jutut. Norttejä joista ei ole koskaan laulajaksi kunnon kuorossa.

        Savonlinnan Oopperajuhlakuorolla ei todellakaan ole mitään häpeämistä eurooppalaisten oopperoiden kuorojen rinnalla, vaikka harjoittelumahdollisuudet ovat ihan toiset kuin ympärivuotisesti toimivissa oopperataloissa.

        Alkuperäistä kysymystä ihmettelen siinä mielessä, että, jos kysyjä on kerran niin maanmainio kuorolaulaja, missä hän on sellaiseksi oppinut kuoroissa laulamatta ja niitä edes kuulematta???


      • Entinen RKK:lainen
        Mnjööö'eöeöeööö! kirjoitti:

        Arvelisin, että RKK:ssa oli kuitenkin melkoinen poikkeus sellainen, joka ei ole Akatemialla opiskellut. Siinä ero Oopperaan.

        Lauloin RKK:ssa 2000-luvun alussa, ja eipä siellä ainakaan laulumusiikin koulutusohjelman opiskelijoita / valmistuneita juurikaan näkynyt. Moni oli toki opiskellut akatemialla, mutta esim. kirkkomusiikin, teorian, kuoronjohdon tai musiikkikasvatuksen osastolla. Itse en ole viettänyt ko. oppilaitoksessa päivääkään, vaikka ammattimuusikko olenkin. Osa laulajista oli hankkinut osaamisensa harrastuspohjalta. Koelauluissa niitä kiinnosti vaan se, miten laulaa, ei missä on opiskellut.


    • 17990

      1989 Italialaine lehti tituleerasi silloista Savonlinna ojk:ta maailman parhaaksi kuoroksi. Levyarvostelu opera scenes...:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe