Rosmariini talvella

-ukko-

Ostin pari oikein nättiä rosmariinia runsas viikko sitten. Tuuheita pikku puskia. Kaupassa ne olivat viileässä, kuten kuuluukin.

Ongelma:
toin ne kotiin ja kokeilin multaa; ne olivat rutikuivia. Tein sen tyhmyyden, että annoin niille vettä samalla kun toin ne sisään lämpimään. Tietysti ne alkoivat kasvaa: viikossa molemmat puskat venyivät uutta hentoa vartta 5 - 7 cm. Kun valoakin on vähän, niin tietysti ne puskevat pituutta. Hätäpäissäni leikkasin uudet kasvut pois.

Kysymys:
Jos kuka on kasvattanut rosmariinia ilman mahdollisuutta pitää niitä talvella viileässä, niin mikä on hyvä tapa? Huoneenlämmössä ne kai eivät pääse varsinaisesti lepotilaan? Onko siitä haittaa? Riittääkö, että vähentää kastelua? Kuinka usein niitä voi leikata, jos ne lykkäävät koko ajan sellaista honteloa ylipitkää "hämäränvartta?

8

11328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla on rosmariini ulkona minikasvihuoneessa ja olen saanut tänä talvena jopa leikata sitä latvoista vaikka ajoittain on pakkasta ja en ole sitä juurikaan kastellut.

      Uskoisin, että tulee talvehtimaan hyvin. Olen tosin peitellyt juuret ruusuille tarkoitetulla kateaineella. Kevät näyttää.

      Ehdottaisin, että vähennät kastelua minimiin, mutta älä päästä ihan täysin kuivumaan kun kasvi on kuitenkin lämpimässä ja kosteus haihtuu turhankin nopeasti. Leikkaa nuo hämäränvarret pois ja käytä ruokiin. Kasvi tekee samaa kesällä ulkona, jos sitä kastelee liikaa - työntää hentoista kasvua tuhottomasti ja silloin täytyy vähentää haihtumispintaa pienentämällä sitä.

      Luonnollisella kasvupaikallaan rosmariini on isohko puska - olen jopa nähnyt siitä tehtyjä pensasaitoja. Maaperä on aika kuiva ja talvella kasvi ilmiselvästi talvehtii.

      Rosmariini saattaa olla kuollut juuristaan vaikka kasvu näyttäisikin vielä kukoistavalta. Sitten vain yhtäkkiä se menee rapakuntoon. En ole saanut rosmariinia kasvamaan ja talvehtimaan meillä kuin kolme-meljä vuotta - jokin ne aina tappaa.

      • -ukko-

        Odottelen nyt, josko säilyvät kesään asti hengissä...


    • Rosmarinus officinales

      on vaikeimpia yrttikasveja viljellä/kasvattaa. Mahdotonta se ei silti ole. Talvetus sisäoloissa ja etenkin lämpimässä voi hyvällä lykyllä onnistua, jos pidät kasvin etäällä lämpölähteistä ja lähellä ikkunaa. 10 astetta on ihanteellisin lämpötila. Niukempi kastelu, mutta kasvualusta ei saa koskaan kuivua läpejään. Kesällä saa kastella runsaasti ja rosmariini pitää kasvukaudella suihkutuksesta ja kevyestä lannoituksesta. Puuvartisena siitä saa jopa pienen bonsainkin, jos osaa leikkaamisen jalon taidon. Rosmariini sietää tilapäisesti jopa pari-kolme astetta pakkasta, mutta pitemmät pakkasjaksot vievät sen elonvoiman ja kuivattavat lopullisesti. Liika kastelu talvella ja lämpimässä aiheuttaa juurten kuolemisen sienitautiin ja pelastus voi (siis voi!) olla ottaa pistokkaita ja juurruttaa ne valon alla hiekka- turveseoksessa ja korkeassa ilmankosteudessa. Pistokkaita täytyy latvoa, että saa tuuhean kasvin. Nämä, etupäässä Italiasta?, tuotetut ruukkurosmariinit, kasvatetaan avotaivaan alla ja ovat talvella siis automaattisesti viileässä. Keittiökäyttöön kasvatetut "mausterosmariinit" ovat huono lähtökohta jatkokasvatukselle, ne tulevat kasvihuoneoloista tietokoneilla ohjatusta ilmastosta ja huonekasvatus on jo etukäteen määrätty epäonnistumaan ellei anna runsaasti lisävaloa ja siten myös päivänpituutta. Osta sitten keväämmällä uudet, sähkölaskun hinnalla saa jo monta. Emokasvini on jo 5 vuotta vanha ja pistokastaimia otan joka kevät. Lankomies on suorastaan kateellinen.

      • Kerrotko vähän enemmän tuosta pistokkaiden otosta? Koska otat niitä ja miten sitten etenet? Purkkiin turve-multaseokseen pystyyn tököttämään, vai?

        Minulla on pieni sisällä oleva kasvatuslaatikko, mihin saa kyllä sopivan kosteuden ja lämmönkin. Valon järjestän ihan tavallisella lampulla. Siinä voisi koettaa.

        Siinä olet oikeassa, että rosmariinin kotiviljely on kyllä aika kinkkinen laji. Kuten kerroin niin olen nyt päässyt tuurilla aika kauas, mutta ei se tuuri iäisyyteen kestä.


      • Rosmarinus officinales
        crudo kirjoitti:

        Kerrotko vähän enemmän tuosta pistokkaiden otosta? Koska otat niitä ja miten sitten etenet? Purkkiin turve-multaseokseen pystyyn tököttämään, vai?

        Minulla on pieni sisällä oleva kasvatuslaatikko, mihin saa kyllä sopivan kosteuden ja lämmönkin. Valon järjestän ihan tavallisella lampulla. Siinä voisi koettaa.

        Siinä olet oikeassa, että rosmariinin kotiviljely on kyllä aika kinkkinen laji. Kuten kerroin niin olen nyt päässyt tuurilla aika kauas, mutta ei se tuuri iäisyyteen kestä.

        saksilla vaan ja otat kasvualustaan jäävästä osasta lehdykät pois (ne mätänevät/kellastuvat kuitenkin) ja pistetään yksitellen tai isompiin astioihin kolmistaan. Kupu päälle, siinä tulee olla tuuletusaukko/ja. Työvälineet ja astiat tulee pestä vähintään astianpesuainevedellä. Taimimulta on yleensä riittävän puhdasta ja hiekka vähentää sienitautivaaraa. Siroittele ohut hiekkakerros myös kasvualustan pinnalle. Valoisaan, mutta ei suoraan auringonpaahteeseen sijoitettuna pitäisi juurtuminen tapahtua muutamassa viikossa. Kasvun alkaessa silminnähtävästi napsautat latvat pois tuuheutumisen takia ja aloitat pikkuhiljaa laimealla lannoituksella. Seuraavana keväänä voit koulita sitten isompaan astiaan. Muista suihkutella esim. aamupäivisin, etenkin, jos on odotettavissa aurinkoinen päivä. Seisovaa märkyyttä taimet eivät siedä ja kasvun alettua säännöllinen tuuletusjakso päivittäin karaisee taimia.
        Tavallisen lampun (oletan hehkulampun) voit unohtaa, siinä on aivan väärä valon spektri, kasvit tarvitsevat sinistä ja UV-valoa. Paremmin tulet, ja tehokkaammin suhteessa sähkönkulutukseenkin, toimeen loisteputkilampulla, niitä saa alle 15 euron rautakaupasta. Omani maksavat n. 10 euroa putkineen. Ripustat sen n. 40 cm taimien ylle ja kellolaite pitää päivänpituuden riittävänä. Saman lampun alle voit tuoda muitakin kasvejasi toipumaan tästä ikuisesta? pimeydestä...


      • Rosmarinus officinales kirjoitti:

        saksilla vaan ja otat kasvualustaan jäävästä osasta lehdykät pois (ne mätänevät/kellastuvat kuitenkin) ja pistetään yksitellen tai isompiin astioihin kolmistaan. Kupu päälle, siinä tulee olla tuuletusaukko/ja. Työvälineet ja astiat tulee pestä vähintään astianpesuainevedellä. Taimimulta on yleensä riittävän puhdasta ja hiekka vähentää sienitautivaaraa. Siroittele ohut hiekkakerros myös kasvualustan pinnalle. Valoisaan, mutta ei suoraan auringonpaahteeseen sijoitettuna pitäisi juurtuminen tapahtua muutamassa viikossa. Kasvun alkaessa silminnähtävästi napsautat latvat pois tuuheutumisen takia ja aloitat pikkuhiljaa laimealla lannoituksella. Seuraavana keväänä voit koulita sitten isompaan astiaan. Muista suihkutella esim. aamupäivisin, etenkin, jos on odotettavissa aurinkoinen päivä. Seisovaa märkyyttä taimet eivät siedä ja kasvun alettua säännöllinen tuuletusjakso päivittäin karaisee taimia.
        Tavallisen lampun (oletan hehkulampun) voit unohtaa, siinä on aivan väärä valon spektri, kasvit tarvitsevat sinistä ja UV-valoa. Paremmin tulet, ja tehokkaammin suhteessa sähkönkulutukseenkin, toimeen loisteputkilampulla, niitä saa alle 15 euron rautakaupasta. Omani maksavat n. 10 euroa putkineen. Ripustat sen n. 40 cm taimien ylle ja kellolaite pitää päivänpituuden riittävänä. Saman lampun alle voit tuoda muitakin kasvejasi toipumaan tästä ikuisesta? pimeydestä...

        Ajattelin ainakin koettaa tänä keväänä tätäkin konstia. Toisaalta ei se rosmariinipurkki niin mahdottoman kallis ole jokavuotiseksi ostokseksikin. Ja näyttäisi tuo kasvihuoneen yrttikin mahdollisesti selviävän kesään - ainakin nyt on vielä tilanne hyvä.


      • lamppu40
        Rosmarinus officinales kirjoitti:

        saksilla vaan ja otat kasvualustaan jäävästä osasta lehdykät pois (ne mätänevät/kellastuvat kuitenkin) ja pistetään yksitellen tai isompiin astioihin kolmistaan. Kupu päälle, siinä tulee olla tuuletusaukko/ja. Työvälineet ja astiat tulee pestä vähintään astianpesuainevedellä. Taimimulta on yleensä riittävän puhdasta ja hiekka vähentää sienitautivaaraa. Siroittele ohut hiekkakerros myös kasvualustan pinnalle. Valoisaan, mutta ei suoraan auringonpaahteeseen sijoitettuna pitäisi juurtuminen tapahtua muutamassa viikossa. Kasvun alkaessa silminnähtävästi napsautat latvat pois tuuheutumisen takia ja aloitat pikkuhiljaa laimealla lannoituksella. Seuraavana keväänä voit koulita sitten isompaan astiaan. Muista suihkutella esim. aamupäivisin, etenkin, jos on odotettavissa aurinkoinen päivä. Seisovaa märkyyttä taimet eivät siedä ja kasvun alettua säännöllinen tuuletusjakso päivittäin karaisee taimia.
        Tavallisen lampun (oletan hehkulampun) voit unohtaa, siinä on aivan väärä valon spektri, kasvit tarvitsevat sinistä ja UV-valoa. Paremmin tulet, ja tehokkaammin suhteessa sähkönkulutukseenkin, toimeen loisteputkilampulla, niitä saa alle 15 euron rautakaupasta. Omani maksavat n. 10 euroa putkineen. Ripustat sen n. 40 cm taimien ylle ja kellolaite pitää päivänpituuden riittävänä. Saman lampun alle voit tuoda muitakin kasvejasi toipumaan tästä ikuisesta? pimeydestä...

        sitähän minäkin,että tavallinen lammpu ei todellakaan käy kasvivaloksi.Anttila esim.myy kasvi/viherlamppuja 2,5e/kpl,mutta itse lampunkupu ei saa olla muovia koska se kuumenee jumalattomasti.


    • Anonyymi

      Minulla aika iso rosmariini ollut koko talven ulkovarastossa missä pimeää mutta ajastimen kanssa kasvivalo. Lämpötila 4-8 astetta. Välillä antanut litran vettä. Hyvin tuntuu voivan. Huoneenlämmössä en ole onnistunut pitämään hengissä.
      Mervi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      125
      1298
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      955
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      845
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      144
      610
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      106
      477
    Aihe