Lisäpäivillä oleva henkilö voi käsittääkseni ryhtyä hakemaan työttömyyseläkettä sen kuukauden alussa, kun täyttää 60-vuotta. Ensin kassalta todistus, sitten työvoimatoimiston vahvistus työttömyyden jatkumisesta ja sitten paperit työeläkeyhtiöön.
Onko kenelläkään lähiaikojen kokemusta siitä, miten sujuvasti asiat on saatu hoidettua ja eläkepäätös saatu? Onko ollut jotai ongelmia?
Työttömyyseläkkeen haku
40
5347
Vastaukset
- Toimintaa...
Kun asia alkoi olla ajankohtainen kohdallani, työttömyyskassasta tuli hyvissä ajoin kehotus hakea eläkkeelle ja tarvittavat paperit ja ohjeet. Sitten pikainen käynti työkkärissä. Sitten vain Kelaan täyttämään hakemus ja siinä se. Asiat rullasivat todella hyvin.
Eläkehakemus kannattaa käydä tekemässä Kelassa, ainakin jos on mahdollista saada kansaneläkettä ja muuutenkin, sillä Kelojahan löytyy ympäri Suomen, joten välttää epävarman postin palvelut. Kelan eläkettä saa, jos työeläke vain niukasti ylittää 1000 e:n. Kelan sivuilta löytyy tarkemmin.
Kela jakaa sitten eläkehakemuksen työeläkelaitokselle.
Eläkeläisen asumistuki on muuten edullisempi kuin yleinen asumistuki. Eläkeläisen asumistukea saa, jos on oikeus Kelan eläkkeeseen.- Ihmettelevä25
Joo, eläkkeensaajan asumistuki, niin. Mutta entä se aika, jona odottelee Eläketurvakeskuksen päätöstä työttömyyseläkkeestä? Mitäs asumistukea sille ajalle maksetaan, kun odotusajalta ei ole mitään tuloa. T.eläkkeen hakemisen vuoksi kun Kela lakkauttaa työttömyystuenkin täysin.
- pian haen
minäkin ko. eläkettä. Tässä tuli selkeästi ASIAA.
Aloittajalle vastaan, että tiedän yhden ihmisen, jjolla tämä asia tosi hyvin ja nopeasti. Tosiaan Kelan lomakkeeseen haet liitteeksi todistukset sekä työkkäristä, että työttömyyskassasta (tai Kelastako). Tämä ihminen kehui tosi hyvää asiain hoitoa tässä tilanteessa. - M arkke
Oman eläkearvionsa saa soittamalla.
Yksityiset palvelut Eläketurvakeskuksesta puhelin 010 7511
Kunnalliset työt Kuntien eläkevakuutus puhelin 020 61421
Valtion työt Valtiokonttori puhelin 09 77251
Kirkon keskusrahasto puhelin 09 18021
Varsinaiseen hakemukseen kannattaa ruksia kohta haen myös kansaneläkettä, ette se jää saamatta, jos siihen on mahdollisuus.- puhheen ollen
Minullakin lähenee tuo 60:n ikä ja mahdollisuus hakea työttömyyseläkettä. Nyt tehtyjen alustavien laskelmien mukaan eläkkeeni taitaa jäädä reippaasti alle 1000 e. Mikä se määrä sitten on, mitä siihen saa Kelasta. Mä en tätä asiaa ihan tajua? Onko jokin minimieläke siis, jota vähempää ei kenenkään pidä saada. Sellaista kohdalleni pelkään, että eläkkeestäni tulee tosi pieni. Tässä vaiheessa, vaikka olen tiedot työsuhteitteni perusteella jo pyytänyt, niin ei voi tarkkaan tietää eläkettään. Vähän huolestuttaa se, mitä noista papruista nyt yhteenlasken
- Työeläke
puhheen ollen kirjoitti:
Minullakin lähenee tuo 60:n ikä ja mahdollisuus hakea työttömyyseläkettä. Nyt tehtyjen alustavien laskelmien mukaan eläkkeeni taitaa jäädä reippaasti alle 1000 e. Mikä se määrä sitten on, mitä siihen saa Kelasta. Mä en tätä asiaa ihan tajua? Onko jokin minimieläke siis, jota vähempää ei kenenkään pidä saada. Sellaista kohdalleni pelkään, että eläkkeestäni tulee tosi pieni. Tässä vaiheessa, vaikka olen tiedot työsuhteitteni perusteella jo pyytänyt, niin ei voi tarkkaan tietää eläkettään. Vähän huolestuttaa se, mitä noista papruista nyt yhteenlasken
Tuolta löydät vähän tietoja: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/251002130719HN?openDocument
Esim. minä saan työeläkettä n. 830 e. Kansaneläkettä n. 120 e. - Thankss
Työeläke kirjoitti:
Tuolta löydät vähän tietoja: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/251002130719HN?openDocument
Esim. minä saan työeläkettä n. 830 e. Kansaneläkettä n. 120 e.Kiittää ja pokkaa!
- Pian 60 v
Kiitos viesteistä. Niistä ilmenee, että asiat sujuisivat ihan hyvässä hengessä, mikä on mukava kuulla, koska pieni epäluulo on aina olemassa viranomaistoimintaa kohtaan. Kun tuo "työvoimapula" nyt on niin kamala!
Olen kyllä jo saanut aiemmin arvioita tulevasta eläkkeestäni, joka pitkän työsuhteen perusteella tulee yksityisestä eläkeyhtiöstä. Olen aikanaan maksanut kansaneläkemaksua, mutta kansaneläkettä en tule saamaan. En valita, koska pitkään ja ilman taukoja kovasti työtä tehtyäni työeläkkeeni on arvion mukaan ihan kohtuullinen.
Hiukan kummastuttaa se, että työttömyyseläkkeelläkin minun tulee kerran vuodessa käydä henkilökohtaisesti työvoimatoimistossa. Onko näin ollut aina? Ulkomailla asuva tuttavani ei ole asiasta ainakaan maininnut eli onkohan uusi piirre uudelta "superministeriöltä"?- Noinko???
...Hiukan kummastuttaa se, että työttömyyseläkkeelläkin minun tulee kerran vuodessa käydä henkilökohtaisesti työvoimatoimistossa. Onko näin ollut aina?...
Olisikohan tuo nyt työkkärisi ihan ikioma juttu? Mahtaako olla ihan ohjeistuksen mukainen?
Minulle sanottiin aikanaan, ettei minun tarvitse olla missään yhteydessä työkkäriin. Ei tarvitse ilmoitella osoitteenmuutoksestakaan. Edes siinäkään tilanteessa, kun vaihdan paikkakuntaa.
Olenkin vaihtanut paikkakuntaa ja työkkärin tiedostoissa näkyy olevan entisen asuinpaikkakuntani tiedot. En ole niitä muuttanut. - Pian 60 v
Noinko??? kirjoitti:
...Hiukan kummastuttaa se, että työttömyyseläkkeelläkin minun tulee kerran vuodessa käydä henkilökohtaisesti työvoimatoimistossa. Onko näin ollut aina?...
Olisikohan tuo nyt työkkärisi ihan ikioma juttu? Mahtaako olla ihan ohjeistuksen mukainen?
Minulle sanottiin aikanaan, ettei minun tarvitse olla missään yhteydessä työkkäriin. Ei tarvitse ilmoitella osoitteenmuutoksestakaan. Edes siinäkään tilanteessa, kun vaihdan paikkakuntaa.
Olenkin vaihtanut paikkakuntaa ja työkkärin tiedostoissa näkyy olevan entisen asuinpaikkakuntani tiedot. En ole niitä muuttanut.Virkailija vain totesi, että pannaan nyt noin eli ilmoittautuminen henkilökohtaisesti vuoden päähän.
Selvitän kyllä asian oikeellisuuden. Kun menen käymään työvoimatoimistossa eläkkeen hakemista varten, en tule hyväksymään mitään ilmoittautumista työttömyyseläkkeen aikana. En ole silloin työttömyyskorvauksen saaja enkä työnhakija, joten miksi pitäisi?
Jos ohjeita on uusittu, kaikkien yli 60 000 työttömyyseläkeläisen tulisi saada sama kohtelu, ja ilmeisesti myös lainmuutoksia tarvittaisiin. - Näyttämään
Pian 60 v kirjoitti:
Virkailija vain totesi, että pannaan nyt noin eli ilmoittautuminen henkilökohtaisesti vuoden päähän.
Selvitän kyllä asian oikeellisuuden. Kun menen käymään työvoimatoimistossa eläkkeen hakemista varten, en tule hyväksymään mitään ilmoittautumista työttömyyseläkkeen aikana. En ole silloin työttömyyskorvauksen saaja enkä työnhakija, joten miksi pitäisi?
Jos ohjeita on uusittu, kaikkien yli 60 000 työttömyyseläkeläisen tulisi saada sama kohtelu, ja ilmeisesti myös lainmuutoksia tarvittaisiin....en tule hyväksymään mitään ilmoittautumista työttömyyseläkkeen aikana...
Pyydä näyttämään ohje tai säännös, joka velvoittaa työttömyyseläkkeellä olevan ilmoittautumaan työkkärissä. Työttömyyseläkkeellä olevahan saa matkustaa vapaasti niin kotimaassa kuin ulkomaillakin, joten sitäkin taustaa vasten tuon ilmoittautuminen on aika outoa.
Jos työttömyyseläkkeellä olevalle tahdotaan tarjota työtä, niin osoitetiedot löytyvät väestörekisteristä. Jos sinulle annettaisiin uusi ilmoittautumispäivä, niin sehän tarkoittaisi kai myös sitä, että sinun pitäisi pitää työkkäri ajan tasalla osoitetietojesi puolesta.
Jos työttömyyseläkkeellä olevalle tulee työhönosoitus, niin paikkaa on haettava eläkkeellä olosta huolimatta eläkkeen menetyksen uhalla. Ts. työttömyyseläkkeellä olevat ovat kyllä työvoimareserviä, mutta käytännössähän tuolla ei ole mitään merkitystä. - Vähän...
Pian 60 v kirjoitti:
Virkailija vain totesi, että pannaan nyt noin eli ilmoittautuminen henkilökohtaisesti vuoden päähän.
Jos ohjeita on uusittu, kaikkien yli 60 000 työttömyyseläkeläisen tulisi saada sama kohtelu, ja ilmeisesti myös lainmuutoksia tarvittaisiin.... Virkailija vain totesi, että pannaan nyt noin eli ilmoittautuminen henkilökohtaisesti vuoden päähän...
Jos laiminlöisit ilmoittautumisen, niin tuo johtaisi aika mielenkiintoisiin kuvioihin. Karenssiahan eläkeelle olevalle ei voi antaa rangaistustyössäoloehdosta puhumattakaan. Millä uhalla siis työkkäri voisi velvoittaa ilmoittautumaan? Veikkaan, että kohdallasi on työkkärin yksityisyritteliäisyydestä kyse. - Pian 60 v
Vähän... kirjoitti:
... Virkailija vain totesi, että pannaan nyt noin eli ilmoittautuminen henkilökohtaisesti vuoden päähän...
Jos laiminlöisit ilmoittautumisen, niin tuo johtaisi aika mielenkiintoisiin kuvioihin. Karenssiahan eläkeelle olevalle ei voi antaa rangaistustyössäoloehdosta puhumattakaan. Millä uhalla siis työkkäri voisi velvoittaa ilmoittautumaan? Veikkaan, että kohdallasi on työkkärin yksityisyritteliäisyydestä kyse.Sähköisen asioinnin tiedoissani lukee kyllä, että jään työttömyyseläkkeelle määrätyn kuukauden alusta. Lopuksi on sitten kirjattu, että "Uusi työnhakusi viimeistään xx.xx.2009 (henkilökohtaisesti)".
Eräs jokseenkin samanikäinen tuttavani on jäämässä työkyvyttömyyseläkkeelle monivuotisen sairastelun jälkeen. Hänelle ehdotetaan työskentelyä "hoitoalalla"!
Eihän sitä tiedä, mitä tomeria toimenpiteitä uudessa superministeriössä muhii! Kuten viime päivien uutisoinnista näkyy, pääasia on uusi työpaikka, vaikka se tarkoittaisi muutaman tunnin työntekoa viikossa! - entinen eläkekäsittelijä
Vähän... kirjoitti:
... Virkailija vain totesi, että pannaan nyt noin eli ilmoittautuminen henkilökohtaisesti vuoden päähän...
Jos laiminlöisit ilmoittautumisen, niin tuo johtaisi aika mielenkiintoisiin kuvioihin. Karenssiahan eläkeelle olevalle ei voi antaa rangaistustyössäoloehdosta puhumattakaan. Millä uhalla siis työkkäri voisi velvoittaa ilmoittautumaan? Veikkaan, että kohdallasi on työkkärin yksityisyritteliäisyydestä kyse.Olen aikoinaan käsitellyt ja myöntänyt työttömyyseläkkeitä Kelassa. Muistan ohjeista sen, että työttömyyseläkkeensaajalla on ilmoitusvelvollisuus ja jopa velvollisuus ottaa vastaan työtä. Työvoimatoimistojen ja eläkelaitosten välillä oli jonkinmoista yhteydenpitoa.
Selasin netistä lakeja ja löysin mm. alla olevan lakitekstin työntekijäin eläkelaista. Myös valtion eläkelaissa ja kansaneläkelaissa on samat säännöt. Jotakin tietoja myös yksittäisten
eläkelaitosten sivuilla. Tässä koko teksti koko pykälästä. Tätä enempää en pysty asiasta sanomaan, vain nämä muutaman vuoden takaiset muistikuvat.
**
12f §
Eläkelaitos voi tarvittaessa vaatia eläkkeensaajalta selvityksen siitä, että hän edelleen täyttää eläkkeen saamisen edellytykset. Jollei eläkkeensaaja ole toimittanut sanottua selvitystä eläkelaitokselle sen määräämässä kohtuullisessa ajassa, eläkelaitos voi päättää, että eläkkeen suorittaminen keskeytetään, kunnes selvitys on toimitettu.
Työkyvyttömyyseläkkeen saaja on velvollinen ilmoittamaan eläkelaitokselle työkykynsä palautumisesta ja yksilöllisen varhaiseläkkeenä myönnetyn työkyvyttömyyseläkkeen saaja ryhtymisestään ansiotyöhön.
Työttömyyseläkkeen saaja on velvollinen ilmoittamaan eläkelaitokselle:
1) oleskelustaan ulkomailla tai muusta vastaavasta syystä, jonka johdosta hän ei voi ottaa vastaan työtä;
2) ryhtymisestään ansiotyöhön, josta saatava ansiotulo on vähintään työntekijäin eläkelain 4 c§:n 4 momentin 2 kohdassa mainitun markkamäärän suuruinen; sekä
3) kieltäytymisestään vastaanottamasta työvoimaviranomaisen hänelle osoittamaa työntekijäin eläkelain 4 c§:n 1 momentissa tarkoitettua vähintään kuukauden jatkuvaa työtä.
Leskeneläkkeen saaja on velvollinen ilmoittamaan eläkelaitokselle solmimastaan avioliitosta. Jos lapseneläkettä saava lapsi annetaan ottolapseksi muulle kuin edunjättäjän leskelle tai tämän puolisolle, lapsen ottovanhemmat ovat velvolliset ilmoittamaan ottolapseksi ottamisesta eläkelaitokselle.
--------------------------------------------------------------------------------
Tämä asetus tulee voimaan 17 päivänä huhtikuuta 1991, kuitenkin siten, että sitä sovelletaan 1 päivästä tammikuuta 1991. - Tuossa...
entinen eläkekäsittelijä kirjoitti:
Olen aikoinaan käsitellyt ja myöntänyt työttömyyseläkkeitä Kelassa. Muistan ohjeista sen, että työttömyyseläkkeensaajalla on ilmoitusvelvollisuus ja jopa velvollisuus ottaa vastaan työtä. Työvoimatoimistojen ja eläkelaitosten välillä oli jonkinmoista yhteydenpitoa.
Selasin netistä lakeja ja löysin mm. alla olevan lakitekstin työntekijäin eläkelaista. Myös valtion eläkelaissa ja kansaneläkelaissa on samat säännöt. Jotakin tietoja myös yksittäisten
eläkelaitosten sivuilla. Tässä koko teksti koko pykälästä. Tätä enempää en pysty asiasta sanomaan, vain nämä muutaman vuoden takaiset muistikuvat.
**
12f §
Eläkelaitos voi tarvittaessa vaatia eläkkeensaajalta selvityksen siitä, että hän edelleen täyttää eläkkeen saamisen edellytykset. Jollei eläkkeensaaja ole toimittanut sanottua selvitystä eläkelaitokselle sen määräämässä kohtuullisessa ajassa, eläkelaitos voi päättää, että eläkkeen suorittaminen keskeytetään, kunnes selvitys on toimitettu.
Työkyvyttömyyseläkkeen saaja on velvollinen ilmoittamaan eläkelaitokselle työkykynsä palautumisesta ja yksilöllisen varhaiseläkkeenä myönnetyn työkyvyttömyyseläkkeen saaja ryhtymisestään ansiotyöhön.
1) oleskelustaan ulkomailla tai muusta vastaavasta syystä, jonka johdosta hän ei voi ottaa vastaan työtä;
2) ryhtymisestään ansiotyöhön, josta saatava ansiotulo on vähintään työntekijäin eläkelain 4 c§:n 4 momentin 2 kohdassa mainitun markkamäärän suuruinen; sekä
3) kieltäytymisestään vastaanottamasta työvoimaviranomaisen hänelle osoittamaa työntekijäin eläkelain 4 c§:n 1 momentissa tarkoitettua vähintään kuukauden jatkuvaa työtä.
Leskeneläkkeen saaja on velvollinen ilmoittamaan eläkelaitokselle solmimastaan avioliitosta. Jos lapseneläkettä saava lapsi annetaan ottolapseksi muulle kuin edunjättäjän leskelle tai tämän puolisolle, lapsen ottovanhemmat ovat velvolliset ilmoittamaan ottolapseksi ottamisesta eläkelaitokselle.
--------------------------------------------------------------------------------
Tämä asetus tulee voimaan 17 päivänä huhtikuuta 1991, kuitenkin siten, että sitä sovelletaan 1 päivästä tammikuuta 1991.Eihän tuossa asetuksessa puhuta mitään siitä, että työttömän pitäisi työkkärissä edelleen ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Tuo koskee vain eläkelaitoksen ja eläkkeen saajan välistä suhdetta, ei työkkärin ja eläkkeen saajan.
Tuo on sitäpaitsi ristiriitaista, että pitäisi olla työttömänä työnhakijana ja on samanaikaisesti eläkkeellä.
Ei työkkäriin ilmoittautumisella ole mitään tekoa sen kanssa, että on työn vastaanottovelvollisuus.
Ei Kelan virkailija tiedä työkkärin käytännöistä, mikä on tälläkin palstalla aina silloin tällöin ollut havaittavissa. Ei pitäisi mennä toisen tontille, kun ei tietoa asiasta ole.
...työttömyyseläkkeensaajalla on ilmoitusvelvollisuus ja jopa velvollisuus ottaa vastaan työtä...
Tuo tarkoittaa sitä, että työttömyyseläkkeensaajalla on ilmoitusvelvollisuus, jos ottaa vastaan työtä, mikä on tietysti itsestään selvä asia. Työn vastaanottovelvollisuus on tietysti myös selviö. Vaan miten sitä eläkeläisille työtä tarjottaisiin, kun ei ole tarjottu työttömänä ollessakaan. Työvoimapula on kupla. - Vielä...
Vähän... kirjoitti:
Jos laiminlöisit ilmoittautumisen, niin tuo johtaisi aika mielenkiintoisiin kuvioihin. Karenssiahan eläkeelle olevalle ei voi antaa rangaistustyössäoloehdosta puhumattakaan. Millä uhalla siis työkkäri voisi velvoittaa ilmoittautumaan? Veikkaan, että kohdallasi on työkkärin yksityisyritteliäisyydestä kyse.Kun tuossa jäljempänä näytetään sotkevan eläkelaitos ja työkkäri keskenään, niin ehkä täydennän vielä.
Eläkelaitos voi katkaista eläkkeen maksun, jos kieltäytyy tarjotusta työstä. Sen sijaan jos on laiminlyönyt työkkärissä ilmoittautumisen, niin ei silloin ole kieltäytynyt työstä, joten eläkelaitoksella ei voi olla perustetta katkaista eläkettä ilmoittautumisen laiminlyönnin vuoksi.
Eihän sitä tietysti tiedä, miten keksivät lakeja muuttaa, vaan tällä hetkellä ei minun tietojeni mukaan eläkkeellä olevalla ole lain mukaista työkkäriin ilmoittautumisvelvollisuutta. Voin paremmalla ajalla lukea lain tuolta osin, vaan olen kyllä sitä tavaillut sen verran, että olisi pistänyt silmään, jos tuollainen velvollisuus olisi olemassa. - Pian 60 v
Vielä... kirjoitti:
Kun tuossa jäljempänä näytetään sotkevan eläkelaitos ja työkkäri keskenään, niin ehkä täydennän vielä.
Eläkelaitos voi katkaista eläkkeen maksun, jos kieltäytyy tarjotusta työstä. Sen sijaan jos on laiminlyönyt työkkärissä ilmoittautumisen, niin ei silloin ole kieltäytynyt työstä, joten eläkelaitoksella ei voi olla perustetta katkaista eläkettä ilmoittautumisen laiminlyönnin vuoksi.
Eihän sitä tietysti tiedä, miten keksivät lakeja muuttaa, vaan tällä hetkellä ei minun tietojeni mukaan eläkkeellä olevalla ole lain mukaista työkkäriin ilmoittautumisvelvollisuutta. Voin paremmalla ajalla lukea lain tuolta osin, vaan olen kyllä sitä tavaillut sen verran, että olisi pistänyt silmään, jos tuollainen velvollisuus olisi olemassa.Minulta kiitokset kaikille, jotka ovat asiaa pohtineet ja nähneet vaivaa faktojen etsimiseksi.
Saattaahan nimittäin olla, että uusia käytäntöjä mietitään. Vaikka työttömyyseläke sinänsä lakkaa muutaman vuoden sisällä, niin vuonna 1950 ja sen jälkeen syntyneet voivat olla melko kauankin ansiosidonnaisella, joten rahakirstujen haltijoita varmaan kiinnostaa niihin asioihin vaikuttaminen.
Olen nyt kyllä ymmärtänyt, että työttömyyseläkkeen keskeyttämiseen vaikuttaa
- ansiotulo, joka ylittää 588,54 euroa/kk (2008)
- se, että henkilö ei voisi ottaa vastaan hänelle mahdollisesti tarjottavaa työtä (esim. päätoiminen opiskelu)
Työttömyyseläkkeen maksamista ei kuitenkaan keskeytetä, vaikka eläkkeensaaja asuu tilapäisesti toisessa EU-maassa, ETA-maassa tai Sveitsissä tai muuttaa pysyvästi asumaan johonkin näistä maista.
Yhteydenpito on kuitenkin eläkeyhtiön ja eläkeläisen välistä. En löydä yhtymäkohtaa työvoimatoimistoon, jollei sitä nyt sitten olla luomassa.
Toivottavasti kohdallani oli kysymys siitä, että jokin aika täytyi laittaa seuraavalle yhteydenotolle, koska olen lisäpäivillä enkä vielä 60 vuotta täyttänyt - onhan kyseinen toimisto tähän asti käyttäytynyt asiallisesti minua kohtaan. - työvoimassa
Vielä... kirjoitti:
Kun tuossa jäljempänä näytetään sotkevan eläkelaitos ja työkkäri keskenään, niin ehkä täydennän vielä.
Eihän sitä tietysti tiedä, miten keksivät lakeja muuttaa, vaan tällä hetkellä ei minun tietojeni mukaan eläkkeellä olevalla ole lain mukaista työkkäriin ilmoittautumisvelvollisuutta. Voin paremmalla ajalla lukea lain tuolta osin, vaan olen kyllä sitä tavaillut sen verran, että olisi pistänyt silmään, jos tuollainen velvollisuus olisi olemassa.Saan työttömyyseläkettä ja sain työkkäristä ohjeen ilmoittautua, koska olen jonkun työkkärin lain mukaan edelleen työnhakija, vaikkakin työttömyyseläkkeellä. Jos en ilmoittaudu, niin eläkkeen maksu saattaa keskeytyä. Työttömyyseläke kun ei muka ole "oikea eläke", vaan väliaikainen ratkaisu pitkään työttömänä olleille. Olen kuullut että työttömyyseläke on poistumassa kokonaan, mutta onneksi ehdin sen saada sitä ennen.
Tää ilmoittautuminen on jokin muodollinen juttu, sillä tuskin kelpaan enää yli 60 vuotiaana töihin kelleen. - Entinen eläkekäsittelijä
Tuossa... kirjoitti:
Eihän tuossa asetuksessa puhuta mitään siitä, että työttömän pitäisi työkkärissä edelleen ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Tuo koskee vain eläkelaitoksen ja eläkkeen saajan välistä suhdetta, ei työkkärin ja eläkkeen saajan.
Tuo on sitäpaitsi ristiriitaista, että pitäisi olla työttömänä työnhakijana ja on samanaikaisesti eläkkeellä.
Ei työkkäriin ilmoittautumisella ole mitään tekoa sen kanssa, että on työn vastaanottovelvollisuus.
Ei Kelan virkailija tiedä työkkärin käytännöistä, mikä on tälläkin palstalla aina silloin tällöin ollut havaittavissa. Ei pitäisi mennä toisen tontille, kun ei tietoa asiasta ole.
...työttömyyseläkkeensaajalla on ilmoitusvelvollisuus ja jopa velvollisuus ottaa vastaan työtä...
Tuo tarkoittaa sitä, että työttömyyseläkkeensaajalla on ilmoitusvelvollisuus, jos ottaa vastaan työtä, mikä on tietysti itsestään selvä asia. Työn vastaanottovelvollisuus on tietysti myös selviö. Vaan miten sitä eläkeläisille työtä tarjottaisiin, kun ei ole tarjottu työttömänä ollessakaan. Työvoimapula on kupla.En ole enää työelämässä, mutta vastasin kun sattumalta näin ja muistin että ilmoitusvelvollisuus on. Oma isänikin ehti ennen vanhuuseläkettä olla työttömyyseläkkeellä hieman yli kaksi vuotta ja hänkin kävi ilmoittautumassa vuosittain. Ihmettelin minäkin sitä silloin, mutta kyllä se ilmoitusvelvollisuus oli jossakin työhallinnon laissa tai asetuksessa präntättynä.
Muistan myös vuosien varrelta kaksi hoitamaani tapausta, jossa työttömyyseläkkeen maksaminen oli keskeytetty. Päätöksen perustelu oli että "Työttömyyseläkkeenne maksaminen on väliaikaisesti keskeytetty, koska olette laiminlyönyt ilmoitusvelvollisuuden työvoimatoimistossa".
Enempää en asiaan puutu ja anteeksi että sotkeuduin keskusteluun yleensäkään. Toivottavasti asia selviää. Samaa mieltä olen siitä, että turhaa juoksutusta se on. - Ilmoitettiin....
työvoimassa kirjoitti:
Saan työttömyyseläkettä ja sain työkkäristä ohjeen ilmoittautua, koska olen jonkun työkkärin lain mukaan edelleen työnhakija, vaikkakin työttömyyseläkkeellä. Jos en ilmoittaudu, niin eläkkeen maksu saattaa keskeytyä. Työttömyyseläke kun ei muka ole "oikea eläke", vaan väliaikainen ratkaisu pitkään työttömänä olleille. Olen kuullut että työttömyyseläke on poistumassa kokonaan, mutta onneksi ehdin sen saada sitä ennen.
Tää ilmoittautuminen on jokin muodollinen juttu, sillä tuskin kelpaan enää yli 60 vuotiaana töihin kelleen.Minulle ilmoitettiin työkkärin taholta selkeästi, ettei minun tarvitse olla työkkärin kanssa missään tekemisissä. He ottavat yhteyttä, jos asiaa sattuisi olemaan.
Olen jäänyt eläkkeelle jo kolme vuotta sitten, eikä työkkäri ole minua mitenkään muistanut. Olen edelleenkin työttömyyseläkkeellä, koska minua ei koske se, mikä myöhemmin eläkkeelle jääviä, että työttömyyseläke muuttuu 63-v:n iässä vanhuuseläkkeeksi.
Muistelen, että minullekin joku ilmoittautumispäivä taidettiin tietojärjestelmään merkitä, mutta sitä ei tarvinnut noudattaa, mikä minulle kerrottiin selvästi. Se on vain järjestelmän vaatima muodollisuus. Sitäpaitsi se ilmoittautumispäivä on tainnut jo pari vuotta sitten mennä vanhaksi, vaan eläke juoksee.
Sisareni kohdalla oli ihan sama tilanne. Tosin hän oli saman työkkärin asiakas. Voi olla, että työkkäreillä on eri käytäntöjä. Mutta eläkeläisen turha juoksuttaminen työkkärissä on kyllä lähinnä puhdasta kyykyttämistä. - Ei...
Entinen eläkekäsittelijä kirjoitti:
En ole enää työelämässä, mutta vastasin kun sattumalta näin ja muistin että ilmoitusvelvollisuus on. Oma isänikin ehti ennen vanhuuseläkettä olla työttömyyseläkkeellä hieman yli kaksi vuotta ja hänkin kävi ilmoittautumassa vuosittain. Ihmettelin minäkin sitä silloin, mutta kyllä se ilmoitusvelvollisuus oli jossakin työhallinnon laissa tai asetuksessa präntättynä.
Muistan myös vuosien varrelta kaksi hoitamaani tapausta, jossa työttömyyseläkkeen maksaminen oli keskeytetty. Päätöksen perustelu oli että "Työttömyyseläkkeenne maksaminen on väliaikaisesti keskeytetty, koska olette laiminlyönyt ilmoitusvelvollisuuden työvoimatoimistossa".
Enempää en asiaan puutu ja anteeksi että sotkeuduin keskusteluun yleensäkään. Toivottavasti asia selviää. Samaa mieltä olen siitä, että turhaa juoksutusta se on....Työttömyyseläkkeenne maksaminen on väliaikaisesti keskeytetty, koska olette laiminlyönyt ilmoitusvelvollisuuden työvoimatoimistossa...
Tuo ei ole kyllä lainmukainen perustelu. - ilmoittautua
Ilmoitettiin.... kirjoitti:
Minulle ilmoitettiin työkkärin taholta selkeästi, ettei minun tarvitse olla työkkärin kanssa missään tekemisissä. He ottavat yhteyttä, jos asiaa sattuisi olemaan.
Olen jäänyt eläkkeelle jo kolme vuotta sitten, eikä työkkäri ole minua mitenkään muistanut. Olen edelleenkin työttömyyseläkkeellä, koska minua ei koske se, mikä myöhemmin eläkkeelle jääviä, että työttömyyseläke muuttuu 63-v:n iässä vanhuuseläkkeeksi.
Muistelen, että minullekin joku ilmoittautumispäivä taidettiin tietojärjestelmään merkitä, mutta sitä ei tarvinnut noudattaa, mikä minulle kerrottiin selvästi. Se on vain järjestelmän vaatima muodollisuus. Sitäpaitsi se ilmoittautumispäivä on tainnut jo pari vuotta sitten mennä vanhaksi, vaan eläke juoksee.
Sisareni kohdalla oli ihan sama tilanne. Tosin hän oli saman työkkärin asiakas. Voi olla, että työkkäreillä on eri käytäntöjä. Mutta eläkeläisen turha juoksuttaminen työkkärissä on kyllä lähinnä puhdasta kyykyttämistä.Sain 1.2.2008 lukien päätöksen työttömyyseläkkeestä. Käyn ensi vuonna kerran ilmoittautumassa ja sen jälkeen ei ongelmaa. Nykyisin työttömyyseläke muuttuu vanhuuseläkkeeksi kun täyttää 63 vuotta.
Mikä ongelma se on ilmoittautua ja minkä me näille lainsäätäjille mahdamme. Sain ohjeen myös siitä että jos menen ulkomaille yli kuukaudeksi, pitää siitä ilmoittaa etukäteen omaan eläkelaitokseen. Tuo ohje näkyy olevan myös eläketurvakeskuksen oppaassa. Oppaan nimi on TYÖTTÖMYYSELÄKE 2008 yksityisillä aloilla.
Tuumailin sitä kun tätä keskustelua luin että onko nämä pieniä paikkakuntia missä ei tarvi ilmoittautua. Jospa ne panevat rastin papereihinsa kun näkevät ihmisen vaikka kaupan kassalla. - rajan pinnassa asuva
entinen eläkekäsittelijä kirjoitti:
Olen aikoinaan käsitellyt ja myöntänyt työttömyyseläkkeitä Kelassa. Muistan ohjeista sen, että työttömyyseläkkeensaajalla on ilmoitusvelvollisuus ja jopa velvollisuus ottaa vastaan työtä. Työvoimatoimistojen ja eläkelaitosten välillä oli jonkinmoista yhteydenpitoa.
**
12f §
Tämä asetus tulee voimaan 17 päivänä huhtikuuta 1991, kuitenkin siten, että sitä sovelletaan 1 päivästä tammikuuta 1991.Sain 1990-luvulla työttömyyseläkettä.Menin sitten norjaan kun isäntä meni sinne tilapäiseen työhön. Ajattelin kun kerta kaksistaan ollaan niin voinhan sitten matkailla ja lähin mukaan. Olin siellä pari kuukautta ja tulin katsastamaan kotia. Kun rahaa ei tullutkaan enää tilille niin menin kelaan. Siellä sain tietää että maksu oli keskeytyksissä. Löytyihän se eläkelaitoksen keskeytyskirjekin sitten myöhemmin kun aikani pengoin. Jotain sinne päin siinä oli että keskeytetty koska olosuhteissa on voinut tapahtua muutos ja joku ilmoitusvelvollisuus tekemättä. Tallessa seki paperi on kun on sellainen keräilijäluonne.
Kävin työvoimastossa ja muistaakseni piti täyttää vielä uusi hakemus. Melko pian sain sitten uuden päätöksen.
Mukavia nämä keskustelut täällä ajankuluksi. tämä osui näkökenttään kun tuota eläkepalstaa lueskelin. - Pian 60 v
ilmoittautua kirjoitti:
Sain 1.2.2008 lukien päätöksen työttömyyseläkkeestä. Käyn ensi vuonna kerran ilmoittautumassa ja sen jälkeen ei ongelmaa. Nykyisin työttömyyseläke muuttuu vanhuuseläkkeeksi kun täyttää 63 vuotta.
Mikä ongelma se on ilmoittautua ja minkä me näille lainsäätäjille mahdamme. Sain ohjeen myös siitä että jos menen ulkomaille yli kuukaudeksi, pitää siitä ilmoittaa etukäteen omaan eläkelaitokseen. Tuo ohje näkyy olevan myös eläketurvakeskuksen oppaassa. Oppaan nimi on TYÖTTÖMYYSELÄKE 2008 yksityisillä aloilla.
Tuumailin sitä kun tätä keskustelua luin että onko nämä pieniä paikkakuntia missä ei tarvi ilmoittautua. Jospa ne panevat rastin papereihinsa kun näkevät ihmisen vaikka kaupan kassalla.Kommenteistanne päätellen ilmoittautumista edellytetään ainakin osassa työvoimatoimistoja.
Ei se minulle ongelma ole, mutta koska asia ei ollut tullut aiemmin esille oikeastaan missään - tuttavanikaan ei asiasta maininnut, asuu tosin ulkomailla - mietin, että onkohon siinä jokin "ketunhäntä kainalossa".
Ilmeisesti siis rutiinia, jota noudatetaan eri tavoin eri aikoina ja paikoissa. Voi olla, että tämän vuoden alusta ohjeistus on ollut kaikille toimistoille sama eli ilmoittautumista halutaan.
Sopisi sinänsä nykyhallituksen linjaan. - 59v
Pian 60 v kirjoitti:
Kommenteistanne päätellen ilmoittautumista edellytetään ainakin osassa työvoimatoimistoja.
Ei se minulle ongelma ole, mutta koska asia ei ollut tullut aiemmin esille oikeastaan missään - tuttavanikaan ei asiasta maininnut, asuu tosin ulkomailla - mietin, että onkohon siinä jokin "ketunhäntä kainalossa".
Ilmeisesti siis rutiinia, jota noudatetaan eri tavoin eri aikoina ja paikoissa. Voi olla, että tämän vuoden alusta ohjeistus on ollut kaikille toimistoille sama eli ilmoittautumista halutaan.
Sopisi sinänsä nykyhallituksen linjaan.Sopii hallituksen linjaan hyvin. Ovat toitottaneet vuosia uhkaavasta työvoimapulasta. Näkis vaan milloin se tulee.
Olen hakenutomaehtoisesti työtä ja juossut työhönosoitusten kanssa työnantajilla. En ole kelvannut kun en ole työllistämistukikelpoinen. Pitäisi mennä työnhakuun tukipaketin kanssa, jotta työnantaja saisi mahdollisimman hyvän tuen. Eikä sitten tarvitse itse palkkaa kokonaan maksaa.
Tähän on tultu tässä maassa. Pätkätöitä on ollut paljon ja tuo 500 päivää vielä kaukana. - Entinen eläkekäsittelijä
Ei... kirjoitti:
...Työttömyyseläkkeenne maksaminen on väliaikaisesti keskeytetty, koska olette laiminlyönyt ilmoitusvelvollisuuden työvoimatoimistossa...
Tuo ei ole kyllä lainmukainen perustelu.Olet oikeassa tuosta sanamuodosta. Keskeytyksessä luki jotain sinnepäin että "maksu väliaikaisesti keskeytetty, koska olosuhteissanne on saattanut tapahtua sellainen muutos, jonka perusteella ette olisi enää eläkkeeseen oikeutettu". Lisäselvitysfraasissa oli lisätarkennusta josta kerroin.
Harvinaistahan keskeytys oli ja se yleensä tuli vasta kun saajaa oli kuultu. Tavallista oli myös se, että kuulemiskirjeisiin ei aina reagoitu ja siksi tuli turhia keskeytyksiä. Onneksi eläke saatiin aina nopeasti uudellen maksuun.
Mutta tämä oli sitä aikaa. Olen jo vanhuuseläkkellä enkä ole seurannut kaikkia asioita niin tarkkaan.
Totean vain että mielenkiintoista keskustelua aiheesta on ollut. - Varmaan...
rajan pinnassa asuva kirjoitti:
Sain 1990-luvulla työttömyyseläkettä.Menin sitten norjaan kun isäntä meni sinne tilapäiseen työhön. Ajattelin kun kerta kaksistaan ollaan niin voinhan sitten matkailla ja lähin mukaan. Olin siellä pari kuukautta ja tulin katsastamaan kotia. Kun rahaa ei tullutkaan enää tilille niin menin kelaan. Siellä sain tietää että maksu oli keskeytyksissä. Löytyihän se eläkelaitoksen keskeytyskirjekin sitten myöhemmin kun aikani pengoin. Jotain sinne päin siinä oli että keskeytetty koska olosuhteissa on voinut tapahtua muutos ja joku ilmoitusvelvollisuus tekemättä. Tallessa seki paperi on kun on sellainen keräilijäluonne.
Kävin työvoimastossa ja muistaakseni piti täyttää vielä uusi hakemus. Melko pian sain sitten uuden päätöksen.
Mukavia nämä keskustelut täällä ajankuluksi. tämä osui näkökenttään kun tuota eläkepalstaa lueskelin....Jotain sinne päin siinä oli että keskeytetty koska olosuhteissa on voinut tapahtua muutos ja joku ilmoitusvelvollisuus tekemättä...
Tuossa oli varmaan kyse ulkomaille lähtemisestä. Joku 'ystävällinen' naapuri tai muu tuttu lienee ilmiantanut. Tai jos asut pienellä paikkakunnalla, niin tuollainen tietysti tulee ilmi ilmiantamattakin. Ulkomaillemenostahan ilmoitusvelvollisuus on. - Ilmoittautumisesta
Pian 60 v kirjoitti:
Jos ohjeita on uusittu, kaikkien yli 60 000 työttömyyseläkeläisen tulisi saada sama kohtelu, ja ilmeisesti myös lainmuutoksia tarvittaisiin.Olen saanut viime vuoden lopulla päätöksen Valtionkonttorista, joka oli viimeinen eläkelaitos.Siihen on yhdistetty myös yksityisen puolen eläkkeet. Päätöksen mukana oli nippu ohjeita ja siinä kehotettiin pitämään työnhaku voimassa työvoimaviranomaisen määräämällä tavalla. Ilmoittautua täytyy minunkin kerran vuodessa. Jos en ilmoittaudu, niin siitä sitten varmaan seuraa keskeytys??
Tämäkin on vain eläkepäätöksen ja eläkelain tieto. Työtyövoimatoimistoon on ilmoittauduttava marraskuulla 2008.
Selasin netistä Valtion eläkelakia ja laista löytyi tällaista tekstiä. Kiinnitin huomiota kohdan 3 alla olevaan kappaleeseen. Siinä puhutaan kieltäytymisestä. Onkohan ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönti kieltäytymistä ? Työhallinnon sivuilla ei ole kuin yleinen maininta ilmoittautumisesta työvoimatoimiston määräämällä tavalla. Ja työtönhän minäkin olen periaatteessa.
18 a §
Työttömyyseläke myönnetään toistaiseksi. Työttömyyseläkettä ei kuitenkaan makseta:
1) kalenterikuukaudelta, jonka aikana eläkkeensaaja ulkomailla oleskelun tai muun vastaavan syyn johdosta ei voi ottaa vastaan työtä;
2) kalenterikuukaudelta, jonka aikana eläkkeensaaja on ansiotyössä ansaiten vähintään 2 §:n 1 momentissa tarkoitetun markkamäärän kaksinkertaisena kuukaudessa; eikä
3) sitä seuraavalta kalenterikuukaudelta, jonka aikana eläkkeensaaja on kieltäytynyt vastaanottamasta työvoimaviranomaisen hänelle osoittamaa 9 a §:n 1 momentissa tarkoitettua vähintään kuukauden jatkuvaa työtä.
Työvoimaviranomaisen on annettuaan 9 a §:n 1 momentissa tarkoitetun todistuksen kuuden kuukauden väliajoin tarkastettava, onko eläkkeensaajalle osoitettavissa työtä. Jos työtä on osoitettavissa työttömyyseläkkeensaajalle, työvoimaviranomaisen on ilmoitettava siitä valtiokonttorille.
Saatuaan tietää seikasta, jonka perusteella eläkettä ei 1 momentin mukaan saisi maksaa, valtiokonttori keskeyttää eläkkeen maksamisen seuraavasta mahdollisesta maksujaksosta alkaen, jos syy eläkkeen keskeyttämiseen on edelleen olemassa. Jos eläkettä ei 1 momentin perusteella olisi saatu maksaa, peritään maksettu eläke takaisin. Jos eläkettä ei ole perittävä takaisin kolmea kuukautta pitemmältä ajalta, valtiokonttori voi erityisestä syystä luopua takaisinperinnästä. Eläke voidaan periä takaisin myös kuittaamalla se vastaisista eläke-eristä.
Keskeytettyä työttömyyseläkettä ryhdytään hakemuksesta uudestaan maksamaan siitä lukien, kun edunsaajalla on oikeus saada eläkettä, ei kuitenkaan takautuvasti kuutta kuukautta pitemmältä ajalta ennen hakemusta eikä 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettua kieltäytymistä välittömästi seuranneelta kalenterikuukaudelta. Hakemukseen on liitettävä 9 a §:n 1 momentissa tarkoitettu työvoimaviranomaisen todistus. Jos kuitenkin keskeytetyn eläkkeen uudelleenmaksamista ei ole haettu yhden vuoden kuluessa, eläke katsotaan ilman eri päätöstä lakanneeksi keskeyttämisajankohdasta lukien. - Huh....
Ilmoittautumisesta kirjoitti:
Olen saanut viime vuoden lopulla päätöksen Valtionkonttorista, joka oli viimeinen eläkelaitos.Siihen on yhdistetty myös yksityisen puolen eläkkeet. Päätöksen mukana oli nippu ohjeita ja siinä kehotettiin pitämään työnhaku voimassa työvoimaviranomaisen määräämällä tavalla. Ilmoittautua täytyy minunkin kerran vuodessa. Jos en ilmoittaudu, niin siitä sitten varmaan seuraa keskeytys??
Tämäkin on vain eläkepäätöksen ja eläkelain tieto. Työtyövoimatoimistoon on ilmoittauduttava marraskuulla 2008.
Selasin netistä Valtion eläkelakia ja laista löytyi tällaista tekstiä. Kiinnitin huomiota kohdan 3 alla olevaan kappaleeseen. Siinä puhutaan kieltäytymisestä. Onkohan ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönti kieltäytymistä ? Työhallinnon sivuilla ei ole kuin yleinen maininta ilmoittautumisesta työvoimatoimiston määräämällä tavalla. Ja työtönhän minäkin olen periaatteessa.
18 a §
Työttömyyseläke myönnetään toistaiseksi. Työttömyyseläkettä ei kuitenkaan makseta:
1) kalenterikuukaudelta, jonka aikana eläkkeensaaja ulkomailla oleskelun tai muun vastaavan syyn johdosta ei voi ottaa vastaan työtä;
2) kalenterikuukaudelta, jonka aikana eläkkeensaaja on ansiotyössä ansaiten vähintään 2 §:n 1 momentissa tarkoitetun markkamäärän kaksinkertaisena kuukaudessa; eikä
3) sitä seuraavalta kalenterikuukaudelta, jonka aikana eläkkeensaaja on kieltäytynyt vastaanottamasta työvoimaviranomaisen hänelle osoittamaa 9 a §:n 1 momentissa tarkoitettua vähintään kuukauden jatkuvaa työtä.
Työvoimaviranomaisen on annettuaan 9 a §:n 1 momentissa tarkoitetun todistuksen kuuden kuukauden väliajoin tarkastettava, onko eläkkeensaajalle osoitettavissa työtä. Jos työtä on osoitettavissa työttömyyseläkkeensaajalle, työvoimaviranomaisen on ilmoitettava siitä valtiokonttorille.
Saatuaan tietää seikasta, jonka perusteella eläkettä ei 1 momentin mukaan saisi maksaa, valtiokonttori keskeyttää eläkkeen maksamisen seuraavasta mahdollisesta maksujaksosta alkaen, jos syy eläkkeen keskeyttämiseen on edelleen olemassa. Jos eläkettä ei 1 momentin perusteella olisi saatu maksaa, peritään maksettu eläke takaisin. Jos eläkettä ei ole perittävä takaisin kolmea kuukautta pitemmältä ajalta, valtiokonttori voi erityisestä syystä luopua takaisinperinnästä. Eläke voidaan periä takaisin myös kuittaamalla se vastaisista eläke-eristä.
Keskeytettyä työttömyyseläkettä ryhdytään hakemuksesta uudestaan maksamaan siitä lukien, kun edunsaajalla on oikeus saada eläkettä, ei kuitenkaan takautuvasti kuutta kuukautta pitemmältä ajalta ennen hakemusta eikä 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettua kieltäytymistä välittömästi seuranneelta kalenterikuukaudelta. Hakemukseen on liitettävä 9 a §:n 1 momentissa tarkoitettu työvoimaviranomaisen todistus. Jos kuitenkin keskeytetyn eläkkeen uudelleenmaksamista ei ole haettu yhden vuoden kuluessa, eläke katsotaan ilman eri päätöstä lakanneeksi keskeyttämisajankohdasta lukien.Onkohan nykyhallinnon aikaansaannosta. Olen valtion eläkeläinen. En saanut aikanaan mitään tuollaista pumaskaa.
- niinkin
Huh.... kirjoitti:
Onkohan nykyhallinnon aikaansaannosta. Olen valtion eläkeläinen. En saanut aikanaan mitään tuollaista pumaskaa.
Jos se on tämä uhkaava työvoimapula,joka kaiken aiheuttaa.
Olen lukenut lehdistä artikkeleita, joissa jopa työkyvyttömyyseläkeläisiä yritetään takaisin työelämään tai ainakin mahdollisimman pitkään pysymään siellä. Onkohan siksi työkyvyttömyyseläkkeissäkin niin paljon hylkäyksiä?
Uskon kuitenkin vielä, että työttömyyseläkeläisille ei osoiteta työtä. Muodollisuus tuo ilmoittautuminen on.
- Elmeri
Hyvä keskustelu täällä. Seuraan mielenkiinnolla mihin johtopäätökseen tulette.
- Työnhakija 57v
Tilastoja tutkin netissä hakusanoillalla "työtön tilastot". Pälkähti vain päähän kun paikallislehdessä oli juttua työttömyyden vähenemisestä. Paskat mihinkään vähentynny. Olen sen verta huono tässä koneella että en osaa linkkiä laittaa. Mutta kyllä te näppärämmät itsekin löydätte. Löysin tuommosen jutun. Osaan sentään maalata ja tiputtaa sen tähän.
1. Tilastojen relevanssi
1.1 Tietosisältö ja käyttötarkoitus
Työnvälitystilasto sisältää keskeiset tiedot työvoimatoimistoihin rekisteröityneistä työnhakijoista erityisesti työttömistä työnhakijoista, työvoimapoliittisista toimenpiteistä ja avoimista työpaikoista. Työnhakijaryhmien laajuutta kuvataan henkilömäärällä samoin kuin työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin osallistuneiden määriä. Avoimet työpaikat on tarkasteluhetkellä työvoimatoimistoissa ilmoitettuina olevien avoimien työpaikkojen lukumäärä. Työttömien henkilöiden on rekisteröidyttävä työvoimatoimistossa työttömäksi työnhakijaksi saadakseen työttömyysturvaa. Samoin työttömyyseläkeläisten on oltava ko. eläkkeen keston ajan työnhakijana työvoimatoimistossa.- johdattaa harhaan ihmisiä?
Olen olut nyt puoli vuotta työttömyyseläkkeellä, joten tiedän mistä puhun.Ei ole mitään vuodenpäästä ilmoittautumista? Papereissa lukee, jos lähtee töihin ja työ jatkuu määrätyn ajan yli, silloin pitää ilmoittaa muutoksista.Tulorajakin on palkan suhteen, minkä jälkeen eläkkeen maksu katkaistaan?
- myönteinen päätös tu
Päätös tuli 12 päivän kuluttua paperien jättämisestä.Kiitettävän nopeaa toimintaa.
- hakemus laitettu tou
Mistä yhtiöstä tuli noin nopeasti ja mistä sairaudesta.
- nainen putkessa
onnittelut, toivottaen vielä putkessa olija.
- Kohta eläkkeelle
Hei sinä, joka sait eläkepäätöksen 12 pävän kuluttua. Onneksi olkoon! Veitkö työttömyyseläkehakemuksen suoraan viimeiseen eläkevakuutusyhtiöösi vai Kelaan? Itselläni asia on ajankohtainen elokuussa ja kiinnostaisi nuo tiedot. Sain nimittäin tässä aiemmin puhelimitse vakuutusyhtiöstä tiedon, että asian käsittelyaika on tätä nykyä 2-3 kk ja se aika on vaan elettävä täysin ilman tuloja.
- 14+2
jos haet eläkettä 60 vuotiaana, vähennetään siitä 20% . johtuu siitä että haet varhaiseläkettä. kun olet 65v saat täyden eläkkeen.
- Kohta eläkkeelle
En hae työttömyyseläkettä 60-vuotiaana, vaan kuuskakkosena 500 ansiosidonnaispäivän jälkeen. Silloin on mahdollisuus päästä suoraan vanhuuseläkkeelle ilman varhennusvähennystä, vaikka eläkettä haetaankin työttömyyseläkkeenä. Kiinnostaa vaan se, mihin on parasta hakemus toimittaa.
- mie 123456
Kohta eläkkeelle kirjoitti:
En hae työttömyyseläkettä 60-vuotiaana, vaan kuuskakkosena 500 ansiosidonnaispäivän jälkeen. Silloin on mahdollisuus päästä suoraan vanhuuseläkkeelle ilman varhennusvähennystä, vaikka eläkettä haetaankin työttömyyseläkkeenä. Kiinnostaa vaan se, mihin on parasta hakemus toimittaa.
Kelaan. Päätös tuli kahden viikon kuluttua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882088Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361756- 1801316
- 237766
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711- 59708
- 65699
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49556
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337492